Nuoren insinöörin palkka?

Kokemuksia

Paljonkos nuoret, vastavalmistuneet amk-insinöörit saavat nykyään liksaa insinöörinhommissa?

Käsittääkseni yksityisellä sektorilla tienaa paremmin kuin julkisella, mutta vaikuttaako firman koko?

Mulla on nyt 2 550 €/kk ja 3 vuotta työkokemusta eli ei hurraamista. Toisaalta pidän työstäni.

142

154264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilsen

      Nuoreksi insinööriksi aivan sopiva palkka. 2200 - 2700 se yleensä on ollut, riippuen alasta.

    • täällä

      Tienaan 500 euroa/kk työttömyyskorvausta. Olen viime keväänä valmistunut, vaan eipä ole vielä tärpännyt.

      • ohoh234

        tonttu päivässä ja vinzi päälle. satkun lisillä


    • zake

      valmistuin reilu vuos sitten

      • 3.5 vuotta kokemusta

        2800€/kk. Valmistuin 2002 tietotekniikan insinööriksi.Oulun seudulla.


      • Valmistuin 2002
        3.5 vuotta kokemusta kirjoitti:

        2800€/kk. Valmistuin 2002 tietotekniikan insinööriksi.Oulun seudulla.

        Pääkaupunkiseudulla, Koulun jälkeen oli palkka noin 2000, riippuu homamsta.


    • orminormi

      Itse valmistuin 2,5 v sitten ja palkka on 2500 € / kk , tosin pientä korotusta luvassa ensivuonna. Eli ihan normi palkka tässä vaiheessa työuraa.

    • inssipoika

      kans loppusuoralla yhteen paikkaan jossa palkka 2850.Työhaastattelussa saivat tietää sivaritaustastani niin eipäs työsopimusta allekirjoitettukkaan.

      • inssipoika

        mutta se olikin elämäni suurin virhe.Lukaiseppa aikaisemmat kirjoitukseni.


      • ins -01
        inssipoika kirjoitti:

        mutta se olikin elämäni suurin virhe.Lukaiseppa aikaisemmat kirjoitukseni.

        PV:ssa insinöörien palkat reilusti alle siviilimaailman.


      • Janne T

        Miten joku voi sanoa että vittuun sivarit??? naurettavaa tekstiä lukeneelta ihmiseltä. Vitun Urpo!


      • NÄINPÄ33333
        ins -01 kirjoitti:

        PV:ssa insinöörien palkat reilusti alle siviilimaailman.

        MUN MANKI KYL JÄTTÄÄ TEIKÄN PV:N. PS LAPIO__HOMMIA 20V JA KOKEMUKSELLA ENEMMÄ KU INSSIT


      • Ovat kaikkee muuta
        Janne T kirjoitti:

        Miten joku voi sanoa että vittuun sivarit??? naurettavaa tekstiä lukeneelta ihmiseltä. Vitun Urpo!

        Joo, on tosi lukenut kun on inssinööri, ihan hirvittää moinen sivistyneisyys.


    • ggg

      Automaatioinsinöörin alkupalkka oli vuonna 2000 noin 10500mk kuussa. Nyt tulee 2400e kuussa.

      Ei kovin hyvin palkattua hommaa ainakaan suunnittelutoimistoissa.

    • Tilanteet

      Kysymys koskee nykypäivää mutta en malta olla tekemättä taannehtivaa vertailua.
      1969 aloitin koneinsinöörinä pienellä kaakkois-suomalaisella paikkakunnalla.
      Eläkelaskelmassani kustannusindeksillä muutettu aloituspalkkani oli 3347 E/kk. Indeksien eron vaikutusta en edes yritä arvioida.
      Se oli noin 5xkokeneen myyjän palkka ja noin 2xkärkipään asentajan palkka.

      10 vuotta myöhemmin kustannusindeksillä korjattu palkkani oli 4685 E/kk
      Palkkaindeksi nousee aina enemmän kuin kustannusindeksi, olkoon ero vaikka 2%, todellisuudessa oli enemmän.
      Tällöin vertailuluku olisi v.1969 n. 8000 E/kk
      Toimin keskisuuren metallituotteita valmistavan yrityksen tuotantopäällikkönä. Palkkani oli hyvä mutta ei mikään huippu.
      Koulutusmäärien ja arvostuksien vaikutus taitaa näkyä.

      Tulkoon sanotuksi, että 1998, 55 vuotiaana jättäydyin pois työelämästä haluamatta jäädä roikkumaan nuorempien ja enemmän kipinää omaavien jalkoihin.
      Kokemukseni perusteella suosittelen tätä ratkaisua myös muille veteraaneille.

      HAUTAUSMAAT OVAT TÄYNNÄ KORVAAMATTOMIA HENKILÖITÄ!!!!!!!!!

      • Tilanteet

        Katsoin tarkemmin papruja.
        1973 eläkeindeksilukema oli 4430 E/kk indeksieron vaikutus, ehkä n.5500 E/kk.
        8000 E/kk tuli vastaan 1989.
        Nämä ovat varovaisia arvioita.
        Kuten näette. Oli korkea aika häipyä työttömyysajan kautta työttömyyseläkkeelle, pois työelämästä!


      • (())
        Tilanteet kirjoitti:

        Katsoin tarkemmin papruja.
        1973 eläkeindeksilukema oli 4430 E/kk indeksieron vaikutus, ehkä n.5500 E/kk.
        8000 E/kk tuli vastaan 1989.
        Nämä ovat varovaisia arvioita.
        Kuten näette. Oli korkea aika häipyä työttömyysajan kautta työttömyyseläkkeelle, pois työelämästä!

        Se oli aikaa, jolloin vielä insinööri oli jotain. Toista se on tänään, kun yritetään saada 70% porukasta suorittamaan korkeakoulutukinto.

        Ehkäpä silloin osattiinkin enemmän heti koulutusta tultua?


      • Tilanteet
        (()) kirjoitti:

        Se oli aikaa, jolloin vielä insinööri oli jotain. Toista se on tänään, kun yritetään saada 70% porukasta suorittamaan korkeakoulutukinto.

        Ehkäpä silloin osattiinkin enemmän heti koulutusta tultua?

        Pyrkimään pääsi osa keskikoulun käyneistä. Edellytys 16kk:n käytännön työkokemus. Itselläni noin 5 vuotta.
        Pyrkemään päässeistä sisään noin 1/3.
        Muutama lempattiin ulos eka vuoden aikana tai jälkeen.
        Kai tältä porukalta voi jotain odottaakin.
        Itse olin jokin tason metalliammattilainen josta etuna myös työpaikkahengen ymmärtäminen.
        Korvaamaton hyöty esimiestehtävissä ja 'hetivalmis' hommiin.
        Järjestysnumeroni on alle 5000 siihen asti valmistuneista.


      • Selkää suoraksi
        Tilanteet kirjoitti:

        Katsoin tarkemmin papruja.
        1973 eläkeindeksilukema oli 4430 E/kk indeksieron vaikutus, ehkä n.5500 E/kk.
        8000 E/kk tuli vastaan 1989.
        Nämä ovat varovaisia arvioita.
        Kuten näette. Oli korkea aika häipyä työttömyysajan kautta työttömyyseläkkeelle, pois työelämästä!

        Juu, tässä mietin samaa että vuonna -87 kun valmistuin niin insinöörin palkka oli 10 000mk/kk eli 1 695e/kk. Eikö sen jälkeen muka palkat olisi nousseet tuon enempää? Vuonna -94 kun jäin pitämään pitkää lomaa oli käteen jäävä palkkani noin 7000e/kk.

        Se mikä tästä vertailusta tekee kuitenkin mielenkintoisemman on rahan ostovoima. Eli, kun -87 Datsun Sunny maksoi 40 000mk, tarkoitti se auton ostamista neljän kuukauden bruttopalkalla. Jos sitä vertaa siihen, että nyt insinööri saa 2500e/kk ja vastaava Nissan Kässikkä maksaa 33 000e. Eli, auton hankintaan pitääkin varata 13kk bruttopalkka.

        Samoihi aikoihin yksiön Tampereen Sorsapuistosta sai 91 000mk:n hintaan, eli 13:sta kuukauden bruttopalkalla. Nykyisin asunnot maksavat samalla seudulla 135 000e, eli 54 kk bruttopalkan verran.

        Joko nuoret insinöörit eivätosaa pyytää tarpeeksi palkkaa, tai sitten hinnat ovat karanneet käsistä. Annan kuitenkin nuorille maksuttoman vinkin:"Älkää ostako nyt asuntoa". Nimittäin, sodan aikainen sukupolvi sekä suuret ikäpolvet ovat alkaneet jo harventua merkittävästi. Joka tarkoittaa että seuraavan kahden vuoden aikana markkinoille vapautuu yli 30% asunnoista. Ja se tarkoittaa vain yhtä asiaa: hintojen romahdusta.

        Toinen vinkki on että pyytäkää nyt ihmeessä lisää palkkaa. Jos Suomalaisen miehen keskiansio on 4300e/kk ja naisen 3800e/kk, niin kyllä insinöörin edes keskipalkkaan pitää päästä. Se on vähimmäisvaatimus.


    • jiipii

      Itse tienaan täällä perähikiän suunnittelutoimistossa suunnittelijana reilut pari tonnia kuussa ja työkokemusta on jo 5v.

      ja tämä perähikiä on suomessa ei virossa.

    • raksu

      Aika hyvin jos 25v inssi saa 2400 kuussa. Ittellä meni samalle tasolle pääsyyn 10 vuotta valmistumisesta...rakennusalalla. Siinä taas nähdään että meikäläinen on munaton pelle ja alisuoriutuja.

      Ainakaan rakennusalan suunnittelutoimistoissa ei tienaa niin hyvin kuin tämän polun jampat tienaa. Hyvä jos 2 tonnia saa 5 vuoden kokemuksella.

    • 2001

      2950€/kk suunnitteluhommissa, sillä pärjää jotenkin.

    • inssi 2000

      Suunnitteluhommia eteläsuomessa...

    • valmistunut 2005

      Rahaa tulee n. 5000e/kk, alalla n.1 vuosi, vuorotyötä. Korotuksia tulossa

      • käkäkäkä

        minkä alan insinööri saa noin paljo palkkaa? :O 5000 e ??


      • tuleva insinöörö

        Ja mikäs vitun insinööri sinä sitten olet?


      • ihmettelen taas

        en usko


    • persiistä

      Peruspalkka teollisuuden alalla n. 2200.
      Reissutyöt ympäri maailmaa tuplaa sen. Mutta huono se peruspalkka on.

      Noi 5000 on aika marginaalihommia. Eiköhän se siinä 2500 seutuvilla pyöri keskimäärin.

      • Anonyymi

        Tää :O on kouluttamaton luuseri, joka haukkuu kaikki, joilla on työtä ja toimeentuloa, osan savustaa ulos työstä, keksityillä valheilla. Tekee kuulemma väkivaltaa osalle, joille on sairaan kateellinen! Hoitoon toi joutais tai vankilaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää :O on kouluttamaton luuseri, joka haukkuu kaikki, joilla on työtä ja toimeentuloa, osan savustaa ulos työstä, keksityillä valheilla. Tekee kuulemma väkivaltaa osalle, joille on sairaan kateellinen! Hoitoon toi joutais tai vankilaan!

        Tää:O on se kakzoiz kansalainenmies, joka esiintyy naizena,........!


    • Minä Vain!

      Vai on toi 2550€ huono palkka sit vai? siis onks tosta jo verot otettu? vanhempani tulevat toimeen 1700-2000€ palkalla siitä on jo verot otettu pois. Ja eräs tuttavani saa Kemistinä 1800€ verojen jälkeen ja 1 vuoden töissä.. Kuitenkin yliopisto opinnot takana... Niin vaikee kuvitella mikä kulta lusikka perseessä pitää olla että 2550€ ei ole hyvä palkka... Huom! jos veort on jo vähennetty! Paljonko jää käteen verojen jälkeen?

      • 2002

        Saan 2360 e/kk. valmistuin 2002. Pk-seutu ja koodaushomma. ja olen nainen.

        Ja nimimerkille mitä mitä: nää taitaa olla bruttopalkkoja kaikki mitä täällä on ilmoitettu. Ei kai nettopalkkojen ilmoittamisessa olis mitään järkeä kun veroprosentti voi itsekullakin olla mitä vaan. Eli veroja ei oo otettu pois.


    • automaatioinsinööri 2004

      Ihan kohtuullinen on toi palkkasi. Palkkaan vaikutttaa tietysti omien hekilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi tehtävän vaativuus ja tietysti yrityksen koko.

      Palkkakehitys riippuu pitkälti itsestään, mutta esim. paperiteollisuudessa jossa itse työskentelen niin palkkakehitys on huomattavasti maltillisempaa kuin pienemmissä yrityksissä. Valmistuttuani v.2004 aloituspalkka oli 2200 € ja nyt reilussa 2 vuodessa noussut 2500 euroon.

      Toimin työnjohtotehtävissä kunnossapidossa ja alaisia on 10. Siihen vastuuseen nähden koen että palkkani on pikkuisen alakantissa.

      • zero

        Olen valmistumassa yliopistosta. Saan tällä hetkellä palkkaa 108 € kuussa. Työkokemusta alalta on noin kymmenen vuotta.


    • bensson

      Näyttää palkat riippuvan aikalailla yrityksen koosta ja toimialasta. en ole valmistunut vielä. palkka 2700kk, pääkaupunkiseudulla ja pk-yritys, joten suositusten mukaan ollaan matkalla.

    • jaespowamfsdmpofdsofp

      niin joo, tällänen on mun palkka ja puhelinetu kaupan päälle. pienellä paikkakunnalla asun, sähkösuunnittelija paperiteollisuuteen ja kolmion ostin. maksoi reilut 80 k€ ja hyväkuntoinen. Palkassa ei hurraamista verrattuna muihin inssien palkkoihin, mutta onpahan ainakin halvat asunnot

    • palkka

      Raksalla. Vajaa 1 vuosi valmistumista. Paljon 2600 lisät n. 400 kk.

    • ins-05

      .. puhelinetu ja kaksi vuotta täysipainoista työelämää takana.

      • ppc

        haiskahtaa ihan teliasoneran hommalta


      • vitutuksenmultihuipennus

        1.5 vuotta työtä takana. valmistuin 2006 tietotekiikka insinööriksi.
        Palkka 1890 euroa/kk.
        Elektroniikka-alalla ei ainakaan rikastu. Ainakaan täällä maaseudulla.


    • Ingerjöör

      itse olen ensimmäisen vuoden insinööriopiskelija ja tällä hetkellä kesätöissä ja tienaan 2000€/kk ulkomaan keikkarahat 1400€/kk
      eli 3400€/kk
      miten teillä noi palkat on noin huonot ?
      tai sitten teillä ei ole sitä ns osaamista :)
      itsellä ammattikoulupohja ja nyt amk:ssa..
      tavoite olisi että kun valmistuu niin pääsis ainakin lähelle tuota 4k€/kk.

      • ins. 2002

        Vuonna 2002 alkupalkka suunnittelijana suuressa helsinkiläisessä insinööritoimistossa 1766 e/kk, takana automaatioinsinöörin AMK-koulutus sekä ammattioppilaitoksen mekaanikon koulutus. Työkokemusta alalta oli opinnäytetyö sekä 3 kesää kesätöissä asentajana.

        Nyt 5 vuoden jälkeen palkka Tampereelle vaihdon jälkeen n. 2600 e/kk. Helsingissä saisin 200-300 e/kk enemmän. Suunnitteluhommissa palkat on aika alakantissa.


    • 3v työkokemus

      yliopistolla(julkinen sektori), 1890€..... Ehdottomasti paremmin tienaa yksityisellä sektorilla!!!

    • Aappo

      2004 keväällä valmistuin.
      Ensimmäisen työn (LVI-suunnittelua) palkka oli 2200e/kk josta sitten aika nopeasti kuitenkin vaihdoin työnantajaa kun pelkkä suunnittelu ei oikein jaksa minulle maistua. Nykyisessä työssä on sopivasti työmaavalvontaa, projektin hallintaa, aikataulutusta jne. Reissaamista on aika paljon omalla autolla, n. 1000km/kk, mutta siitä toki maksetaan korvaus. Työ on haastava, mutta mihinkään en sitä vaihtaisi.

      Peruspalkka kuussa 2850e, erilaisia lisiä keskimäärin 950e, puhelinetu ja autosta kilometrit.

    • ei todellakaan hurraamista

      Ei ole hurraamista minullakaan. Terveydenhoitaja, 32 vuotta työkokemusta takana ja palkka bruttona 2200 euroa joten repikää siitä.

      • 3,5 vuoden tutkinto amk:ssa

        1763€/kk eikä mahdollisuutta mihinkään lisiin. Siis näin sosiaalialan alimmin palkatuissa hommissa mennään. Ensimmäinen korotus 5 vuoden työkokemuksen jälkeen eli ehkä 3 vuoden päästä. Eläkkeelle päästessä voin päästä jo kahteen kokonaiseen tonttuun... Noh, mies on insinööri...jos se repis vähän paremmin :D


    • Sairaanhoitaja, tehyn jäsen

      Mä olen saman tason (amk) koulutuksen saanut sairaanhoitaja, varmastikin yhtä tärkeää työtä teen yhteiskunnallisesti ja yksilökohtaisesti, mun palkka on 1800 e/kk. Hip hip hurraa.

      • DI_Malli2000

        Do Diin taasen on "Sairaat" hoitajat heräänneet, sattumoisin tämä keskustelu on alkanut vuonna -05 ja nyt hoitsut ovat hiffanneet sen. Huvittavaa!
        No joo asiaan-
        "Hoitsun" Koulutus ei vastaa opintomäärältään/laajuudeltaan insinöörin koulutusta vaikka joku hoitsu niin väittikin. Elämä on täynnä valintoja ja on ihan turha rutista että palkkaus ei vastaa koulutusta, kyllähän jokainen vähänkään lukutaitoinen on tiennyt jo viimeiset 20-vuotta miten paska palkka sairaanhoitajilla on ja nyt rutisevat siitä. Itsehän opiskelitte kyseistä alaa, joten rutinat sikseen.
        Sinällään aika naurettavaa koko palkkakeskustelu. No allekirjoittanut ei ota kantaa miten Tehyn asiat pitäisi hoitaa, mutta 24%:n kertakorotusvaatimus on kuntatalouden kannalta mahdotonta todeuttaa ja sen toteamiseen ei tarvita mitään insinöörin taitoja.
        palkasta puheenollen; oikea taso on 50 k netto, kontra koulutus-DI.


      • sairaanhoitaja82
        DI_Malli2000 kirjoitti:

        Do Diin taasen on "Sairaat" hoitajat heräänneet, sattumoisin tämä keskustelu on alkanut vuonna -05 ja nyt hoitsut ovat hiffanneet sen. Huvittavaa!
        No joo asiaan-
        "Hoitsun" Koulutus ei vastaa opintomäärältään/laajuudeltaan insinöörin koulutusta vaikka joku hoitsu niin väittikin. Elämä on täynnä valintoja ja on ihan turha rutista että palkkaus ei vastaa koulutusta, kyllähän jokainen vähänkään lukutaitoinen on tiennyt jo viimeiset 20-vuotta miten paska palkka sairaanhoitajilla on ja nyt rutisevat siitä. Itsehän opiskelitte kyseistä alaa, joten rutinat sikseen.
        Sinällään aika naurettavaa koko palkkakeskustelu. No allekirjoittanut ei ota kantaa miten Tehyn asiat pitäisi hoitaa, mutta 24%:n kertakorotusvaatimus on kuntatalouden kannalta mahdotonta todeuttaa ja sen toteamiseen ei tarvita mitään insinöörin taitoja.
        palkasta puheenollen; oikea taso on 50 k netto, kontra koulutus-DI.

        Muista sanasi, kun ensi kerran sinä tai joku sinun omaisesi tarvitsee sairaanhoidon palveluita. Sinä yleistät kaikki sairaanhoitajat, minäkin voisin yleistää kaikki insinöörit sinun tekstin perusteella mutta onneksi olen moisen yläpuolella. Oikeus voittaa.

        Tulevaisuudessa ei sairaanhoitajia tule olemaan tarpeen vaatimalla tavalla kun ei meitä ole nytkään. Jos palkkaukselle ei tehdä mitään, tulee käymään huonosti. Siinä vastaus sinulle tuohon, että "jokainen on tiennyt palkat alalle hakeutuessaan".

        Ja sitä paitsi insinöörin koulutus on laajuudeltaan 240 op, sairaanhoitajalla 210. Molemmat ovat amk-tasoisia koulutuksia, joten enpä sinuna itseäni kovin paljoa korkeammalle asettaisi. Aika moni tuntuu ajattelevan, että "pääasia että minulla on hyvä palkka". Joskus pitää nähdä asiat nenäänsä pidemmälle.

        Ps. Mikä on tuo "sairaat" hoitajat? Minusta aika ala-arvoista.


      • teknikko, eläkeläinen

        Ihmeissäni luin näitä kirjoituksia. Kyllä hoitsujen tulee tienata enemmän. Ei ne insinöörien hommat mitään ruudinkeksimistä ole. Usein pelkkää rutiinien pyörittämistä. Ja senkin oppivat, kun toiset opettaa työn. (näinhän se on varmaan kaikissa töissä)

        Itselläni on eläke otsikon mukainen. Ja olen ihan tyytyväinen.
        Kansakoulupohjalta 3 v. teknillinen koulu.
        Mutta tekniikan ala. Siinäpä se vitsi onkin.


      • diipadaa
        sairaanhoitaja82 kirjoitti:

        Muista sanasi, kun ensi kerran sinä tai joku sinun omaisesi tarvitsee sairaanhoidon palveluita. Sinä yleistät kaikki sairaanhoitajat, minäkin voisin yleistää kaikki insinöörit sinun tekstin perusteella mutta onneksi olen moisen yläpuolella. Oikeus voittaa.

        Tulevaisuudessa ei sairaanhoitajia tule olemaan tarpeen vaatimalla tavalla kun ei meitä ole nytkään. Jos palkkaukselle ei tehdä mitään, tulee käymään huonosti. Siinä vastaus sinulle tuohon, että "jokainen on tiennyt palkat alalle hakeutuessaan".

        Ja sitä paitsi insinöörin koulutus on laajuudeltaan 240 op, sairaanhoitajalla 210. Molemmat ovat amk-tasoisia koulutuksia, joten enpä sinuna itseäni kovin paljoa korkeammalle asettaisi. Aika moni tuntuu ajattelevan, että "pääasia että minulla on hyvä palkka". Joskus pitää nähdä asiat nenäänsä pidemmälle.

        Ps. Mikä on tuo "sairaat" hoitajat? Minusta aika ala-arvoista.

        Insinöörin ja sairaanhoitajan koulutuksessa on todellakin eroa vaikka opintopisteitä melkein saman verran olisikin. Esimerkiksi otettakoon harjoittelujaksot, jotka insinöörit tekevät "kesälomillaan" ja sairaanhoitajat taas pääasiallisesti "kouluvuoden" aikana... tämän lisäksi insinöörin opintopiste sisältää keskimäärin enemmän työtä kuin sairaanhoitajan.... Ja tämän sanon sillä perusteella mitä olen keskusteluja käynyt sairaanhoitajakavereideni kanssa. Arvostan siis työtänne, mutta mielestäni noita koulutuksia ei voi millään tapaa pitää keskenään vertailukelpoisina.


      • taas tätä...
        sairaanhoitaja82 kirjoitti:

        Muista sanasi, kun ensi kerran sinä tai joku sinun omaisesi tarvitsee sairaanhoidon palveluita. Sinä yleistät kaikki sairaanhoitajat, minäkin voisin yleistää kaikki insinöörit sinun tekstin perusteella mutta onneksi olen moisen yläpuolella. Oikeus voittaa.

        Tulevaisuudessa ei sairaanhoitajia tule olemaan tarpeen vaatimalla tavalla kun ei meitä ole nytkään. Jos palkkaukselle ei tehdä mitään, tulee käymään huonosti. Siinä vastaus sinulle tuohon, että "jokainen on tiennyt palkat alalle hakeutuessaan".

        Ja sitä paitsi insinöörin koulutus on laajuudeltaan 240 op, sairaanhoitajalla 210. Molemmat ovat amk-tasoisia koulutuksia, joten enpä sinuna itseäni kovin paljoa korkeammalle asettaisi. Aika moni tuntuu ajattelevan, että "pääasia että minulla on hyvä palkka". Joskus pitää nähdä asiat nenäänsä pidemmälle.

        Ps. Mikä on tuo "sairaat" hoitajat? Minusta aika ala-arvoista.

        Mikähän siinä on, että insinöörejä pidetään kaiken kansan vihollisina..?

        Muisteleppa sinä sanojasi ensi kerralla kun käytät autoa, pyykkikonetta, tietokonetta tai vaikkapa hissiä. Sinun elämästäsi tehdään päivä päivältä helpompaa ja turvallisempaa. Myös ympärilläsi olevan tekniikan ja rakennusten turvallisuudesta ovat vastuussa juuri nämä pahikset joita et tunnu sietävän.

        Uskoisin etteivät sairaanhoitajat ole myöskään kehittäneet niitä hienoja laitteita, joita sairaaloissa käytetään ihmisten hoitoon ja tutkimiseen...

        Kerroppa siis vastuustasi työssäsi. Uskoakseni diagnoosit ja hoitosuunnitemat ovat lääkärin työtä ja sinun vastuullasi on noudattaa annettuja ohjeita. Olenko väärässä?

        En ole vastaan hoitajien palkan korotuksia! Enkä myöskään tule herjailemaan hoitajia teidän palkkojanne koskeville kekustelusivustoille. Pysy siis omassa karsinassasi, PLIIS!

        Sinäkin ajattelet omaa palkkaasi... miksi en minä???


      • konesuunnittelija
        taas tätä... kirjoitti:

        Mikähän siinä on, että insinöörejä pidetään kaiken kansan vihollisina..?

        Muisteleppa sinä sanojasi ensi kerralla kun käytät autoa, pyykkikonetta, tietokonetta tai vaikkapa hissiä. Sinun elämästäsi tehdään päivä päivältä helpompaa ja turvallisempaa. Myös ympärilläsi olevan tekniikan ja rakennusten turvallisuudesta ovat vastuussa juuri nämä pahikset joita et tunnu sietävän.

        Uskoisin etteivät sairaanhoitajat ole myöskään kehittäneet niitä hienoja laitteita, joita sairaaloissa käytetään ihmisten hoitoon ja tutkimiseen...

        Kerroppa siis vastuustasi työssäsi. Uskoakseni diagnoosit ja hoitosuunnitemat ovat lääkärin työtä ja sinun vastuullasi on noudattaa annettuja ohjeita. Olenko väärässä?

        En ole vastaan hoitajien palkan korotuksia! Enkä myöskään tule herjailemaan hoitajia teidän palkkojanne koskeville kekustelusivustoille. Pysy siis omassa karsinassasi, PLIIS!

        Sinäkin ajattelet omaa palkkaasi... miksi en minä???

        Viime keväänä oon valmistunu konepuolen insinööriks ja palkka tällä hetkellä vaivaiset 2100e(tosin nyt on odotettavissa pientä parannusta).

        Mutta mitä tulee tohon insinöörin ja sairaanhoitajan palkkojen vertailuun... niin ymmärrän kyllä, että sairaanhoitajien työ on raskasta ja se on myös semmosta mitä minä en tekisi, vaikka palkka olisi 4000e/kk. :D

        Insinöörien tekemä työ on kuitenkin niin paljon tuottavampaa hommaa, että sen vuoksi siitä kuuluisi mielestäni saada suurempi korvaus.

        Ja yleensäki mitä tulee näihin palkankorotuskeskusteluihin, ni mulle on ainaki niin kauan ihan sama mitä kukakin tienaa, kuhan sitä palkkaa ei makseta veronmaksajien pusseista.
        Ts. esimerkiksi mitä julkisuudessa on keskuteltu optiomiljonäärien kohtuuttomista tuloista yms, ni mun mielestä se on ihan OK. Se on hyvä heille. Mutta kun taas jotku sairaanhoitajat vaativat lisää liksaa, ni se pistää kyllä vihaseks, ku se vaikuttaa muidenkin veronmaksajien menoihin...prkl. JOS HALUAA KORKEATA PALKKAA, NI HAKEUTUKOON SEMMOSELLE ALALLE, JOKA TULEE TOIMEEN OMILLLAAN EIKÄ MILLÄÄ KUSISELLA VERORAHOTUKSELLA.


      • lli
        taas tätä... kirjoitti:

        Mikähän siinä on, että insinöörejä pidetään kaiken kansan vihollisina..?

        Muisteleppa sinä sanojasi ensi kerralla kun käytät autoa, pyykkikonetta, tietokonetta tai vaikkapa hissiä. Sinun elämästäsi tehdään päivä päivältä helpompaa ja turvallisempaa. Myös ympärilläsi olevan tekniikan ja rakennusten turvallisuudesta ovat vastuussa juuri nämä pahikset joita et tunnu sietävän.

        Uskoisin etteivät sairaanhoitajat ole myöskään kehittäneet niitä hienoja laitteita, joita sairaaloissa käytetään ihmisten hoitoon ja tutkimiseen...

        Kerroppa siis vastuustasi työssäsi. Uskoakseni diagnoosit ja hoitosuunnitemat ovat lääkärin työtä ja sinun vastuullasi on noudattaa annettuja ohjeita. Olenko väärässä?

        En ole vastaan hoitajien palkan korotuksia! Enkä myöskään tule herjailemaan hoitajia teidän palkkojanne koskeville kekustelusivustoille. Pysy siis omassa karsinassasi, PLIIS!

        Sinäkin ajattelet omaa palkkaasi... miksi en minä???

        Olen ammatiltani labranhoitaja ja liikunnanohjaaja. Valmistuin vasta insinööriksi koska hoitoalan palkat on niin surkeat. Tosin en tiedä tämänhetkistä tilannetta lakon jälkeen. Mielestäni naisten alalla ollaan edelleen palkkakuopassa. Itsekin lähdin opiskelemaan koska insinööri toivottavasti tienaa enemmän päivätyöllä..


      • Anonyymi
        taas tätä... kirjoitti:

        Mikähän siinä on, että insinöörejä pidetään kaiken kansan vihollisina..?

        Muisteleppa sinä sanojasi ensi kerralla kun käytät autoa, pyykkikonetta, tietokonetta tai vaikkapa hissiä. Sinun elämästäsi tehdään päivä päivältä helpompaa ja turvallisempaa. Myös ympärilläsi olevan tekniikan ja rakennusten turvallisuudesta ovat vastuussa juuri nämä pahikset joita et tunnu sietävän.

        Uskoisin etteivät sairaanhoitajat ole myöskään kehittäneet niitä hienoja laitteita, joita sairaaloissa käytetään ihmisten hoitoon ja tutkimiseen...

        Kerroppa siis vastuustasi työssäsi. Uskoakseni diagnoosit ja hoitosuunnitemat ovat lääkärin työtä ja sinun vastuullasi on noudattaa annettuja ohjeita. Olenko väärässä?

        En ole vastaan hoitajien palkan korotuksia! Enkä myöskään tule herjailemaan hoitajia teidän palkkojanne koskeville kekustelusivustoille. Pysy siis omassa karsinassasi, PLIIS!

        Sinäkin ajattelet omaa palkkaasi... miksi en minä???

        Tuo sinun jatkuva narinasi on juuri hoitajien väheksymistä ja pilkkaamista!


    • naamakaveri

      Eipä kaduta yhtään, että en inssiksi itseäni lukenut. Amiksesta pääsin 2004 teleasentajan paperit kourassa. siitä suoraan töihin, vuoden intissä, takaisin töihin ja nyt euroja tulee noin 2700/kk - verot verottomat tulot. Mielestäni ihan ok.

      • Nimetön

        Naamakaveri,on toki totta että asentajana ilman muuta voi tienata enemmän kuin inssi. Mutta et varmaankaan tee ns. toimistoaikaa? Teetkö ylitöitä? Keikkahommia? Päivät venyy? Jos ei niin kerroppa firman nimi niin lähetän hakemuksen ja lopetan inssiluvut heti! :)

        Olen itse tehnyt kuljetushommia aikoinaan, ylipitkiä päiviä ja rahaa tuli ihan kohtalaisesti nollakokemus huomioon ottaen. kuussa, n. 2000-2500 kuussa KÄTEEN.
        Mutta onko nyt hienoa ryynätä yökaudet ja ajaa kuorma-autoa? Tai kiskoa kaapelia kuraojassa euron kolikot silmissä? Mielestäni vapaa-ajalle voi laskea aika ison arvon, varsinkin jos on harrastuksia, perhettä, tyttö/poikaystävä...

        Toki jos tekee jotain erikoisasennushommaa keikalla niin ei välttämättä tarvitse tappaa koko kellonympärystä päivässä tienatakseen mukavasti.

        Itse olen kuitenkin valinnut tämän linjan, mukavan työn, mukavien työaikojen ja kohtuullisen palkan perässä enkä suinkaan pelkän rahan perässä.
        Kuka mistäkin tykkää

        Arvostan asentajia ym. "duunareita" kuitenkin todella paljon, (itse 2v sähköasentajana)


      • Insinööri

        3200 €/kk. Pari vuotta sitten valmistuin. En työskentele pääkaupunkiseudulla.


    • pitäisi olla normaali
      • tuleva inssi

        en voi kyllä millään uskoa todeksi että jo alalla muutamankin vuoden toiminut mikä tahansa inssi voisi tienata vaan alle 2500€/kk. ite vasta aloitan opiskelut nyt syksyllä ja olen ollut tasan kaksi vuotta amiksen papereilla elektroniikka-alalla hommissa missä ei nykyään tienaa mitään ja siltikin kk-brutto on yli 2000€. jos tosiaan palkat olisi noin huonot inssillä niin kuka tässä jaksaisi 4vuotta opiskella??


    • vaikka lama..

      Valmistuin insinööriksi noin 1.5 vuotta sitten ja tärppäs ihan jees homma heti.

      pohjapalkka 2850 € /kk
      Provikoita tulee ihan hyvin vielä lamankin aikana
      provikat yleensä: 750 € - 3000 € / kk
      pohjat ollut 3200 € kuussa ja huippu 6000 € kuussa

      Vastuuta on paljon! Sain paikan jota haki vanhat kokeneet konkarit.

      Tiedän että ansioni on sitä ylempää rajaa vastavalmistuneella, mutta ei välttämättä ole se helpoin asia saada omia ansioita sitten nousemaan. Toisaalta tuonkin pitäisi jo riittää ihan ok.

      Yrityksessä noin 30 työntekijää.

    • joo...

      4v työkokemusta, palkka 2800e/kk. töissä pk-seudulla.

    • palkkakuoppa

      Ei mene vahvasti mullakaan.

      • Huonosti ja huonosti

        3125 euroa kuukaudessa julkisella. Kokemusta samat kuusi vuotta. Hyvin sillä toimeen tulee.

        Mitä tulee ylempiin kirjoituksiin ja vihjeeksi tuleville insinööreille, VÄLTTÄKÄÄ SUUNNITTELUTOIMISTOJA KUIN RUTTOA. Karmeimpia työpaikkoja monella tapaa. Työ on puuduttavaa ja aivot tylsistyttävää yksinäistä puurtamista, palkka on surkeaakin surkeampi, aina on kiire ja jos ei ole niin sitten saakin mittailla katuja, tilaaja kohtelee kuin koiraa ja mahdolliset kiitokset kerää pomo.


      • Jurpetus
        Huonosti ja huonosti kirjoitti:

        3125 euroa kuukaudessa julkisella. Kokemusta samat kuusi vuotta. Hyvin sillä toimeen tulee.

        Mitä tulee ylempiin kirjoituksiin ja vihjeeksi tuleville insinööreille, VÄLTTÄKÄÄ SUUNNITTELUTOIMISTOJA KUIN RUTTOA. Karmeimpia työpaikkoja monella tapaa. Työ on puuduttavaa ja aivot tylsistyttävää yksinäistä puurtamista, palkka on surkeaakin surkeampi, aina on kiire ja jos ei ole niin sitten saakin mittailla katuja, tilaaja kohtelee kuin koiraa ja mahdolliset kiitokset kerää pomo.

        Palkka on noin 3700 €/kk. Toissavuonna vuosiansiot oli 50000 €. Viimevuonna tienasin 45000 €. Tänä vuonna odotan tienaavani 48000 €. Palkkani vaihtelee riipuen tuntimääristä. Olen pitänyt palkkaani huonona, mutta luettuani muiden kirjoituksia huomaan sen olevan sieltä yläpäästä.


      • että näin
        Jurpetus kirjoitti:

        Palkka on noin 3700 €/kk. Toissavuonna vuosiansiot oli 50000 €. Viimevuonna tienasin 45000 €. Tänä vuonna odotan tienaavani 48000 €. Palkkani vaihtelee riipuen tuntimääristä. Olen pitänyt palkkaani huonona, mutta luettuani muiden kirjoituksia huomaan sen olevan sieltä yläpäästä.

        8 vuotta insinöörinä suunnitteluhommissa.

        Ei lisiä eikä muitakaan etuuksia.


    • hi-tech buumimuumi

      Kyllä on lama käynyt teknisillä aloilla kun katsoo noita palkkoja. Oli se eri luokkaa silloin hi-tech buumin aikaan. Huoh....

      DI:n lähtöpalkka 2128 € /kk ja vastaavasti insinöörillä(amk) 1821 € /kk

      Vastuu projektien läpivienneistä ja henkilöstön johtamistyössäkin vain DI ansaitsee 3118 € /kk ja ins. 2471€ /kk

      Lähde:
      http://www.valtiokonttori.fi/pate/epate/503001.4.pdf

    • h

      mä oon ollut 4v. samassa firmassa ja palkka on noin.2000 euroa kuussa....

      • Yökuski

        Niin kuin aikaisemmin joku sanoi en lue rahan perässä insinööriksi vaan ei huvittaisi loppuelämää ajaa 14-16h vuorokaudessa vaikka saahan siitä hyvän korvauksen. ja hommaan tarvitsi jopa C-kortin kun tulin töihin. (työkokemus nyt 1v.)


      • Kiiski
        Yökuski kirjoitti:

        Niin kuin aikaisemmin joku sanoi en lue rahan perässä insinööriksi vaan ei huvittaisi loppuelämää ajaa 14-16h vuorokaudessa vaikka saahan siitä hyvän korvauksen. ja hommaan tarvitsi jopa C-kortin kun tulin töihin. (työkokemus nyt 1v.)

        Olen ikäni tehnyt töitä. Ihan nuoresta asti. Mutta aina olen tähän asti saanut korvauksen jokaisesta tekemästäni työtunnista. Nyt, valmistuessani legendaarisesti insinööriksi, olen ollut edelleen töissä, opiskellut, työtä ja opiskelua. Toimihenkilöksikin tituleerataan ja projektipäälliköksi. Elämässäni ennen en ole milloinkaan tehnyt näin paljon ns ilmaisia tunteja työnantajalle. Työaika on se 7,5h/d, mutta työmailla, palavereissa ja toimistolla tehtävät ei kärsi kelloon katsomista. Tehtävät on hoidettava ajallaan ja laadukkaasti. Työnantajan kanssa on ollut keskustelua oikeasta tulospalkkausjärjestelmästä, mutta konserninjohtajan 700000€ tuloihin on jotakin myönnytyksiä työntekijöiden tehtävä... ?? =) Henkilöstöä n 580. Niin se tulospalkka, vuodesta 1350€ omalla osastolla. Palkkani on tällä hetkellä 3750€/kk, joka on ihan hyvä, mutta kun otetaan huomioon työtunnit, niin tuntipalkka on aika paljon pienempi kuin kateellisten laskemalla tuntimäärällä. 25€/h on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 18,75€/h, joka on enemmän oikealla tasolla. Tietenkin, nyt joku koiranleuka pääsee sanomaan, että olen huono työssäni, kun joudun käyttämään aikaa niin paljon enemmän, mutta toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt, jotka ovat samassa tilanteessa tietävät, mistä puhun. Joskus vain ämpäri täytetään nopeammin, kuin mitä on laskettu sen täyttämiseen.

        Vuodenvaihteessa olen vaihtamassa työpaikkaa, osittain toimenkuvaani ja työajan säännöllisyyttä. Olen aina sanonut, että kutsumusammatissa ei palkkakaan merkitse, vaan viihtyvyys, polte ja toimenkuva. Palkkakin kuitenkin nousee huomattavasti ja nyt tulee jo oikea tulospalkkaus, joka vaikuttaa suoraan tuloksen mukaan 0-100%, peruspalkan päälle. Autoetua en vieläkään ottanut, miksi siihen olisin tarvinnut taasen niin vastaan kuin puolestakin argumennteja... Pahapaha.

        Sitten vielä Teille arvon valittajille, vääryydenkokijoille ja muuten vain saarnaajille. Mielestäni ei ole mitään häpeää pyytää vaikka 20% palkankorotukseksi, enemmän pidän sitä nolona, kun koulutetut tyytyy hyvälläkin ajalla 1,5-2% korotukseen ja vielä kehuu ratkaisua. Kun ei toimihenkilöillä nämä palkat missään lentäjien luokassa ole, josta voi kaveria auttaakseen, työpaikan varmistamisen ja ilman ulkoistamisen pelkoa palkkaa pudottaa, saa sulan ne vielä hattuun ja nimen lehteen. Verovaroista maksetaan palkka... Niin mistähän rahoista ne meidänkin palkat lppuviimeksi tulee, jos ihan tarkkoja ollaan. Ei suoraan, mutta varmasti monenmonenmonen mutkan kautta jä välillisesti. Ja ne urakat joita teemme? Muuten on ihan tasan tarkkaan kunnilta ja kaupungeilta, eli niistä verorahoista. Maailma on ihmeellinen paikka ja yllättävän pieni.

        Ilmaselle tekijälle ja osaajalle on aina töitä. Hullu ei pyydä, vaan maksaa...

        Ja hyvät Joulut kaikille!


      • 23v inssi
        Kiiski kirjoitti:

        Olen ikäni tehnyt töitä. Ihan nuoresta asti. Mutta aina olen tähän asti saanut korvauksen jokaisesta tekemästäni työtunnista. Nyt, valmistuessani legendaarisesti insinööriksi, olen ollut edelleen töissä, opiskellut, työtä ja opiskelua. Toimihenkilöksikin tituleerataan ja projektipäälliköksi. Elämässäni ennen en ole milloinkaan tehnyt näin paljon ns ilmaisia tunteja työnantajalle. Työaika on se 7,5h/d, mutta työmailla, palavereissa ja toimistolla tehtävät ei kärsi kelloon katsomista. Tehtävät on hoidettava ajallaan ja laadukkaasti. Työnantajan kanssa on ollut keskustelua oikeasta tulospalkkausjärjestelmästä, mutta konserninjohtajan 700000€ tuloihin on jotakin myönnytyksiä työntekijöiden tehtävä... ?? =) Henkilöstöä n 580. Niin se tulospalkka, vuodesta 1350€ omalla osastolla. Palkkani on tällä hetkellä 3750€/kk, joka on ihan hyvä, mutta kun otetaan huomioon työtunnit, niin tuntipalkka on aika paljon pienempi kuin kateellisten laskemalla tuntimäärällä. 25€/h on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 18,75€/h, joka on enemmän oikealla tasolla. Tietenkin, nyt joku koiranleuka pääsee sanomaan, että olen huono työssäni, kun joudun käyttämään aikaa niin paljon enemmän, mutta toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt, jotka ovat samassa tilanteessa tietävät, mistä puhun. Joskus vain ämpäri täytetään nopeammin, kuin mitä on laskettu sen täyttämiseen.

        Vuodenvaihteessa olen vaihtamassa työpaikkaa, osittain toimenkuvaani ja työajan säännöllisyyttä. Olen aina sanonut, että kutsumusammatissa ei palkkakaan merkitse, vaan viihtyvyys, polte ja toimenkuva. Palkkakin kuitenkin nousee huomattavasti ja nyt tulee jo oikea tulospalkkaus, joka vaikuttaa suoraan tuloksen mukaan 0-100%, peruspalkan päälle. Autoetua en vieläkään ottanut, miksi siihen olisin tarvinnut taasen niin vastaan kuin puolestakin argumennteja... Pahapaha.

        Sitten vielä Teille arvon valittajille, vääryydenkokijoille ja muuten vain saarnaajille. Mielestäni ei ole mitään häpeää pyytää vaikka 20% palkankorotukseksi, enemmän pidän sitä nolona, kun koulutetut tyytyy hyvälläkin ajalla 1,5-2% korotukseen ja vielä kehuu ratkaisua. Kun ei toimihenkilöillä nämä palkat missään lentäjien luokassa ole, josta voi kaveria auttaakseen, työpaikan varmistamisen ja ilman ulkoistamisen pelkoa palkkaa pudottaa, saa sulan ne vielä hattuun ja nimen lehteen. Verovaroista maksetaan palkka... Niin mistähän rahoista ne meidänkin palkat lppuviimeksi tulee, jos ihan tarkkoja ollaan. Ei suoraan, mutta varmasti monenmonenmonen mutkan kautta jä välillisesti. Ja ne urakat joita teemme? Muuten on ihan tasan tarkkaan kunnilta ja kaupungeilta, eli niistä verorahoista. Maailma on ihmeellinen paikka ja yllättävän pieni.

        Ilmaselle tekijälle ja osaajalle on aina töitä. Hullu ei pyydä, vaan maksaa...

        Ja hyvät Joulut kaikille!

        Itse oli töissä samassa yrityksessä koko opiskeluajan. Työnantaja tuki. Palkka opiskeluaikana oli 15e/h eli noin 2400e/kk. Kun valmistuin niin palkka sitten nousi päälle 4000 euron. Ikä 23v.


      • insinööri2007
        23v inssi kirjoitti:

        Itse oli töissä samassa yrityksessä koko opiskeluajan. Työnantaja tuki. Palkka opiskeluaikana oli 15e/h eli noin 2400e/kk. Kun valmistuin niin palkka sitten nousi päälle 4000 euron. Ikä 23v.

        ennen valmistumista töihin noin viisi vuotta sitten, liksa 1900 eur/kk. siittä tasainen palkan kohomaminen ja nyt jo papereiden 2007 jälkeen) ynm. koulutusten jälkeen 3400/kk monenlaiset edut. ei häävit, mutta parhaimmasta päästä (Vakuutus, netti, puhelin. ynm.)

        ei tuppaa riittämään omasta mielesstä kun tietää mitä muille/frendeille maksetaan vaikka normaali elämän kulut voi kattaa helposti jopa näilläkin tuloilla pääkaupunkiseudulla.


      • ex-sähkäri
        insinööri2007 kirjoitti:

        ennen valmistumista töihin noin viisi vuotta sitten, liksa 1900 eur/kk. siittä tasainen palkan kohomaminen ja nyt jo papereiden 2007 jälkeen) ynm. koulutusten jälkeen 3400/kk monenlaiset edut. ei häävit, mutta parhaimmasta päästä (Vakuutus, netti, puhelin. ynm.)

        ei tuppaa riittämään omasta mielesstä kun tietää mitä muille/frendeille maksetaan vaikka normaali elämän kulut voi kattaa helposti jopa näilläkin tuloilla pääkaupunkiseudulla.

        Työskentelin 20 v. sähkömiehenä, opiskelin työn ohella inssiksi. Asentajana palkkani oli n. 3000 € /kk brutto, olosuhteet aika vittumaiset, mutta suht hyvä liksa. Inssin vakanssin sain 1,5 v. sitten ja olen todella hämmästynyt. Palkkani on huomattavasti korkeampi n, 4000 € / netto, mutta työni on ns. vastuullista, kuitenkin sähkärin työ oli mielestäni vaativampaa ja ehkä miellyttävämpäänkin. Sähkärin työ on antanut minulle jotain sellaista mitä ei opita koulussa; osaan arvostaa osaavia työntekijöitä ja siitä pitää myös maksaa kunnon palkka.


      • Ahtaajalla
        ex-sähkäri kirjoitti:

        Työskentelin 20 v. sähkömiehenä, opiskelin työn ohella inssiksi. Asentajana palkkani oli n. 3000 € /kk brutto, olosuhteet aika vittumaiset, mutta suht hyvä liksa. Inssin vakanssin sain 1,5 v. sitten ja olen todella hämmästynyt. Palkkani on huomattavasti korkeampi n, 4000 € / netto, mutta työni on ns. vastuullista, kuitenkin sähkärin työ oli mielestäni vaativampaa ja ehkä miellyttävämpäänkin. Sähkärin työ on antanut minulle jotain sellaista mitä ei opita koulussa; osaan arvostaa osaavia työntekijöitä ja siitä pitää myös maksaa kunnon palkka.

        noin 4200 e/kk
        Ei korkeakoulututkintoa,sattumalta töihin, 10v alalla nyt töissä.Repikää siitä, te uusavuttomat.


      • Pois Suomesta
        Ahtaajalla kirjoitti:

        noin 4200 e/kk
        Ei korkeakoulututkintoa,sattumalta töihin, 10v alalla nyt töissä.Repikää siitä, te uusavuttomat.

        Lopputyötä tekevä AMK -koneinssi konepajassa. 8 e/h ja kaikkea pitäisi osata.


      • pullaaaa
        Pois Suomesta kirjoitti:

        Lopputyötä tekevä AMK -koneinssi konepajassa. 8 e/h ja kaikkea pitäisi osata.

        valmistunut elintarvikeinssiksi 2006, onneksi ei päivääkään lintarvikepuolella. Projekti-inssinä saksalaisessa putiikissa. Projektien suunnittelu ja läpivienti. Myös projektimyynti tullut mukaan viime aikoina,hmmmm..olisko korotuksen aika?


      • ok palkka
        pullaaaa kirjoitti:

        valmistunut elintarvikeinssiksi 2006, onneksi ei päivääkään lintarvikepuolella. Projekti-inssinä saksalaisessa putiikissa. Projektien suunnittelu ja läpivienti. Myös projektimyynti tullut mukaan viime aikoina,hmmmm..olisko korotuksen aika?

        19-vuotiaasta asti kaksoistutkinto-koulutuksella brutto 2900-3200e/kk mikäli normaalit 160h/kk. Eli nyt opintotuet reilu 80h töitä kuussa = 2100e/kk, ja olen sentään täyspäiväinen opiskelija. Sama palkka ollut parissakin alansa suomen suurimpiin lukeutuvissa autoalan yrityksissä.


      • Ihan ok
        Ahtaajalla kirjoitti:

        noin 4200 e/kk
        Ei korkeakoulututkintoa,sattumalta töihin, 10v alalla nyt töissä.Repikää siitä, te uusavuttomat.

        Eipä tuolla palkalla vielä vallan kauheasti kannata muita mollata. Tässä maassa on kuitenkin mahdollista tienata tuon verran nettona kouluttautumattomanakin.

        Mistä tulikin mieleen, että loppujenlopuksi yllättävän huono lähtöpalkka insinööreillä tuntuu olevan. Kyllähän se iän, kokemuksen ja parin työpaikan vaihdon myötä nousee sitten jo aika hyväksikin, mutta kun itsekin saatan parhaimmillaan ammattikoulupohjalta tienata lähemmäs 3000 euron nettoliksoja, niin koulutukseen nähden aloituspalkat tuntuu kumman huonoilta. Tietysti helpommallahan se raha varmasti monelta osin tulee, eikä työntekoon tarvitse kaikkea aikaansa uhrata.


    • on

      22v lvi-inssi 19e/h.

    • Inssi.

      2800€/kk 3v töissä, sähkösuunnitelijana, Ins (amk) (ei rakennussähköjä jne vaan monimutkaisempaa)

      • 2v ja inssi

        2v opiskelua amk:ssa konepuolen inssis töiden ohella. 5vuoden kokemus koneistuksesta. nykyään menetelmä suunnittelijana/kehittäjänä, puhelinetu. Pomo vaihtui juuri, ja huomenna lisää liksaa kyselemään pomon käskystä... jotain hyötyä kun osaa tuon tekemisen ja lukemisen, eikä pelkästään lukemista.


    • Mukavasti pärjäilee

      Valmistuin insinööriksi 1980-luvun alkupuolella. Nyt palkka runsaat 7000€ kuukaudessa.

    • Näin se vaa on.

      Amk-inssi opiskelija. 13 tonnii ollu kesätyö (noin. 3,5 kk) tienistit (useempana kesänä). Ylitöitä oon tehny paljon noin 1,5 kk kesästä ja loppukesä perusduunii. 8 kk vuodesta rentoo opiskeluu. Opintotukia äkkiilaskettun 4300 vuodessa. Tästä saadaan kuukautta kohde keskimäärin (kesätyörahat opintotuki) noin. 17300/vuosi eli 1440 euroa kuussa KÄTEEN. Ja muijan kaa vuokrat kimppaa (oma osuus n.300) 1140 euroa kuussa. Sillä elää meinaa komeesti, kun ei oo velkaa tai mitään.

      Mut täst päästii siihe et mä opiskelen 8 kk vuodesta (hillu koululla, luen tentteihi, en tee ees läksyjä ja hyvin o koulu menny keskiarvo yli 3 eikä yhtää kurssii roikkumassa) 2,5 kk teen 8-16 hommii ja 1,5 kk paina pitkää päivää. Ja 1440 euroo kuussa. Noist n.2000 inssipalkoist ku otetaan verot sun muut pois ni jää melkei sama kätee.

      Taidan jääd ikuseks opiskelijaks jos saan melkei samat rahat opintotuil ja kesäduuneil kätee, ku valmistuneet inssit 40h/viikko hommista. Tuntuu et itse elää paljo leveemmi ku moni töissäkäyvä "amk/yliopisto" koulutukse" saanu kaveri.

      • inssi a m k

        Juuri näin. Mullakin oli pari luokkakaveria, meni tehtaalle kesätöihin kun sai parempaa liksaa. Ja ne muuten opiskelee siellä vieläkin, itse valmistuin kolme vuotta sitten ja nyt hyvässä duunissa.

        Nyt olen juuri rekrytoimassa harjoittelijaa firmaan, ei ne 7. vuoden amk-opiskelijat kyllä kärkeen kiilaa - vaikka onkin työkokemusta Siwasta ja Hesestä..

        Mutta sä varmaan haluut asua siinä vuokrakuutiossa vielä viiskymppisenäkin, palkka 1440e/kk? Plus yleiskorotukset n. 0,5%/v..


      • inssi siis itsekin

        Arvelen että olet Porista. Osuiko oikeaan?


    • Scatman

      valmistunut 2009, tietotekniikan inssi. ~2600€ / kk palkka

    • suunnittelijan retku

      2005 valmistuin sähkövoimatekniikan insinööriksi. Opinnäytetyön tekemisen ajan palkka oli 1600€, papereitten saamisen jälkeen 2400€, parin vuoden jälkeen 2600€, sittemmin on korotukset menneet jollekin muulle.

      Aivan kuten viesteissä ilmi on tullut, on suunnittelupalkkiot ahterista, ja suunnitelmat sen mukaisia.

      Ammatti ylpeys on hävinnyt alalta tietokoneen myötä, lisäksi kaikki pelkää työpaikkansa puolesta eikä uskalleta ottaa kantaa aikatauluihin, vaan laitetaan mieluummin keskeneräiset suunnitelmat maailmalle.

      Suunnittelupalkkiot oikealle tasolle, niin saadaan palkkojakin nostettua oikealle tasolle. Olisi mukava päästä insinöörin keskipalkkaan 3800€ se olisi reilua se.

      Toisaalta kylllä tuo keskipalkka perustuu jäsenkyselyyn, ja sen todenperäisyyteen on syytä suhtautua varauksella.

      • toinen retku

        Valmistuin 4v sun jälkeen, palkka yli insinöörin keskipalkan. Ammattiylpeys tallella.


    • ....................

      2007 valmistunut, eli siis kait vielä "nuori insinööri". Palkka 4100 €/kk, management hommia.

      • PA Turpeinen

        ai sä olet joku vitun turha powerpoint generaattori?


    • Mekamies

      AMK inssi 2002, päivitys ylempään AMK:n 2010. Kulutuselektroniikan mekaniikkasuunnittelua Oulun alueella. 3000 euroa /kk.

    • Kari Kraateri

      2009 valmistuneella hämeessä 3200-3400€/kk

    • I.K.P.

      Ensimmäisen vuoden koneinsinööri-opiskelija, tällä hetkellä kesätöissä ja palkkaa tippuu /- 2400€/kk. Ja ei, en kuseta/koijaa.

    • RIKAS INSINÖÖRI

      8900€/kk !!!!! iha normi rahasumma!

    • kuopassa ollaan

      2002 valmistunut insinööri AMK.

      Työtehtävät sähkösuunnittelua urakointiyrityksessä.

      Brutto 3144 e/kk.

      Pitäisi varmaan katsella uusia hommia.

    • 3 470 €/kk

      2001 valmistunut insinööri (amk) elektroniikkateollisuudessa n. 30 km Helsingistä.

      Palkka 3 470 €/kk.

      Palkka on huono, mutta toimenkuva mukavan haastava ja työkaverit kivoja.

      Syksyllä tulee ehkä yleiskorotus n. 100 €.

    • sdgfmjghck

      2007 valmistuin ja palkka noin 1800 euroa ennen veroja. Eihän se paljon ole koulutukseen nähden, mutta ei kyllä mun tehtäväkään ole sieltä haastavimmasta päästä todellakaan... Eli palkka suhteessa työn "vaativuuteen" ok!

      • erkkikoskela

        Minkälainen on sinun työtehtävä? Johan jo kaupan kassallakin tienaa tuon verran.


    • junnu johtaja

      tuta inssi. toimitusjohtajan hommasta putoaa 6900e hattuun joka kuukausi. ajattelin alun perin jatkaa maisteriksi asti, mutta näköjään käsien heiluttelun kanditaatin papereilla pääsee suhteellisen hyviin hommiin. takana 3 vuotta töitä.

    • Kurajätkä

      Sunnittelija urpo vuodesta 2009 (AMK)
      Palkka 3200€

    • junnu robocop

      sellanen 11200 ennen veroja, ihan perus inssihommista, mm kirjastohyllyjen kasaamista, toimitusjohtajan autojen pesua, tiskaamista jne...

      • 2700€/kk

        valmistunut 05/2011 konetekniikan/automaatio inssiksi. Eka työpaikka 2700€/kk


    • Jared88882

      4500e/kk alotuspalkka Paperialan inssillä!

      Teknologiateollisuudessa Koneenrakennusalalla
      OstoAssistentti 1v kokemusta: 2200e/kk Edut (Ilmainen kuntosali, sauna, ruoka, puhelin)

    • Työtön rikollinen

      Peruskoulua 9-luokkaa, kaikki ilmaista.

    • SJ_inssi

      Koneinsinööri valmistuin 2008 ja sitten 1.5v työttömänä...Nyt reilun vuoden työkokemus suunnittelupuolelta(yksitynen) (putkisto-ja teräsrakenne) Asiakkaana vain 10miljoonan liikevaihdon omaavat...ja siitä ylöspäin..Palkka 2200€/kk (Brutto) EDUT (hieronta 1/kk) .Alotuspalkkani oli 2000€/kk. Ja saa tehdä pitkää päivää...tietenkin ilman mitään korvausta... =) Asun Etelä Lapissa

    • En tajua

      Itse aina halunnut opiskella insinööriksi..mutta nyt en tiedä enään. Tienaan varastolla 3000e/kk nii mietin, että onko järkee mennä opiskelemaan jos saa insinöörinä n. saman palkan? Mitä eroa on muuten diploomi-insinöörillä? Saako ne sitte enemmän? Neuvoja kiitos =)

      • Anonyymi

        Diplomin voi ripustaa seinälle.


    • pliiplaa

      Entisessä elämässäni olin vielä hitsari ja silloin tienasin enemmän mitä nyt, kun noin 6kk sitten valmistuin insinööriksi. Nyt palkka 2100e/kk.

    • !!!!

      "Itse aina halunnut opiskella insinööriksi..mutta nyt en tiedä enään. Tienaan varastolla 3000e/kk nii mietin, että onko järkee mennä opiskelemaan jos saa insinöörinä n. saman palkan? Mitä eroa on muuten diploomi-insinöörillä? Saako ne sitte enemmän? Neuvoja kiitos =) "

      Taiat tehä vähän pitempää päivää kuin 7,5h :)

      • rannnee

        Kyl varastossa voi tienata 3000 ilman ylitöitä, jos tulospalkkiot on hyvät. Tessillä varastomiehen liksat taitaa olla aika huonot.

        Firmassa missä oon, varastomiehet tienaa kokemusvuosista riippuen 2100-2600, ja varaston esimies n 3000.


    • __..Pentti..__

      Meikä on vielä insinööriharjoittelija mutta saan palkkaa 4000€ kuussa, koska isä järkkäsi mulle työpaikan. En tosin osaa mitään mutta eipä tarvi mitään tehdäkkään.

    • jkuyuytuj

      Mun ensimmäistä vuottaan tekniikan insinööriksi opiskeleva mies saa 17,5€/h eli n. 2660€/kk (mikäli siis tekisi kokopäiväistä työtä jatkuvasti). Hurjaa että moni valmistunut saa vähemmän.

      Minäkin tienasin 18-vuotiaana Motonetin myyjänä 2000€ eli enemmän kuin joku mainostaa tienaavansa inssinä. Hui.

    • inssi 2004

      En nyt ihan ehkä enää käy "nuoresta" inssistä kun valmistumisvuosi on 2004, mutta vastaanpa nyt kuitenkin....
      Itsellä palkka bonuksineen on n. 6000e/kk. Esimiestehtävissä ja it-alalla.

      • 4+18

        78000€/vuosi, valmistumisvuosi 2009


      • onkohan totta?
        4+18 kirjoitti:

        78000€/vuosi, valmistumisvuosi 2009

        kova on palkka noin lyhyellä kokemuksella.....mitäs teet?


    • kljahnmy

      No joo 16 vuotta nykyisen työnantajan palveluksessa.
      Järjestelmähuolto Inssinä 3478€/kk keikkakorvaukset.

    • 44500 €/vuosi

      Palkkajohtaja valtion hommissa inssinä vuodesta 1998. Brutto 3560 €/kk, ei mitään lisiä tms. palkan päälle. Ai joo, on sentään puhelinetu 20 €/kk. Työsupimuksessa lukee viikkotyöajan kohdalla 36,25h mutta ei tuossa ajassa ehdi töitään tekemään vaan oikeasti työaika on noin 45 h/vko. Edellinen palkankorotus vuodelta 2008.

      Ainut rahanarvoinen etu on 15 palvelusvuoden jälkeen ns. pitkät lomat eli 7 viikkoa 3 päivää.

    • Automaatioins.

      Automaatiosuunnittelua ja -konsultointia isossa firmassa Pirkanmaalla. Koulutus automaatioinsinööri 2002, työkokemusta 11 vuotta.

      Bruttopalkka nyt 3450e/kk vuosittain vaihtelevan suuruinen bonus.

    • Mate Pusta

      Valmistuin tietotekniikan puolelta 2006 ja peruspalkka nyt 3600€ ilman mitään lisiä.

    • Dippainssi2011

      Vaikka ei kysyttykään niin lisään vertailun vuoksi.
      Dippainssi valmistunut 2011, konetekniikka
      Investointiprojektien vastuutehtävät (Project manager)
      Palkka 3550€ (Ei kummoinen työmäärään verrattuna)

      Sain paremmat tulot kun istuin paperitehtaalla ohjaamossa vuoden opintojen välissä.

    • d-nööri

      DI, konetekniikka, valmistunut 2013. Alkupalkka 3500,- eli TEK suositus.

    • ins

      23v vastavalmistunut koneinssi. Mekaniikkasuunnittelija, kaikki kesät suunnittelutöissä. Aloituspalkka 2700,-.

    • Mitäpyytäis

      Viime keväänä valmistunut koneinssi, koulutksen viimeinen vuosi koulun ohessa lähes täyspäiväisesti suunnittelijana/lujarina 2200€/kk, kesästä saakka vakinaisena projektihankinnoissa, palkka 2900€/kk ja palkkakeskustelu tulossa, mitä sitä kehtais pyytää, onko 3600 €/kk liikaa? Työ on kuitenkina aika vastuullista, mielestäni nykyinen liksa on pahasti pielessä..

    • Olssku

      Kuulostaa ihan asialliselta.

    • Työtön inssi

      Valmistuin tietoliikenne insinöörinsi 1/2014 ja siitä asti ollut työttömänä. Hakemuksia lähetellyt jo reilut 50 kpl eikä vieläkään osunut. Porin seudulta ollaan.
      P.S. olkaas nyt iloisia niistä ~2500€ palkoista, kun jotkut odottavat kuukausia ellei puoli vuotta töitä.
      Nimimerkillä 10€/h tekisin töitä mielellään

    • jokke11

      Valmistunut helsingin metropoliasta vuonna 2012 autoinsinööriksi moottoritekniikan puolelta, nyt tuotepäällikkönä. Palkka 3900€/kk.

    • SähköVoima

      Vastavalmistunut, 23-vuotias sähkövoimatekniikan insinööri, sähkön jakelu ja verkkopuolella hommissa, pääosin suunnittelutöissä, välillä myös huolto- ja tarkastustehtäviä. Homma hyvin leppoisa ja työmäärä sopiva eikä vastuuta tarvitse ottaa paljoa. Ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen, palkka 2700€/kk ilman lisiä tai ylitöitä. Satakunnan seudulta. Parilla ylityökeikalla saa helposti palkan ylitse 3000 euron.

    • Ingen Jör

      Itse valmistuin n. 4 vuotta sitten ja pääsin suoraan hommiin (vaikken omalle alalle), mutta kuitenkin. Aloituspalkka oli 2700€ lisät (eli n. 3200€). bonukset

      Nyt samoissa hommissa ja nyt palkka 4100€ lisät bonukset. (keskiansio n. 6000€/kk)

      Eli kyllä se sieltä pikku hiljaa. Uskoa opiskeluun.

      • senior engineer

        Kovia poikia nämä vastavalmistuneet. Itse 90-luvun lopulla valmistuneena saan 3700 €/kk lisät eli joku reilu 4100 €/kk


    • etteköosaalukea?

      Voiko joku olla todella noin taukki?

      Etkö osaa lukea alasi työehtosopimusta.

      Työehtosopimus sanelee teidän minimipalkan.

      Loput Teidän täytyy pyytää itse, jos työkokemusta on esittää.

      • Anonyymi

        "Loput Teidän täytyy pyytää itse, jos työkokemusta on esittää."

        Korjaisin että OSAAMISTA jos esittää.


    • jannu juntunen

      Rakennusinsinööri, kokemus 7v.
      Palkka 2600kk

      • Veltto liitonmies

        Rakennusalan toimihenkilöiden palkankorotukset (kertaerä 20/kk ja 0,4%) on naurettavan pienet verrattuna duunareiden palkankorotuksiin. Varrattuna mestarin ja duunarin vastuisiin ja kokonaistuntiaikaan.


    • Automaatioinssi

      2015 valmistunut automaatioinssi suunnitteluhommissa toimistolla, palkka 2300e/kk.

    • hienosuomirulesok

      1998 valmistuneen inssin palkka 3680 €/kk. Oli välillä 4120 €/kk mutta kiky:n myötä työaika lisääntyi ja palkkaa alennettiin.

    • Suunnitteluinsinööri

      Suunnitteluinssi(AMK) PK-seudulla työkokemus 1 v valmistumisen jälkeen. Palkka bruttona 2750 eur/kk. Ei mitään lisiä.

    • BÖLLIS-

      Hyvällä tuurilla voi tienata jopa 2000 e

    • Anonyymi

      Mitähän nykyisin 2023 viitsisi pyytää tuta DI papereilla, jos ei omaa vielä kunnollisistä inssin hommista kokemusta vaikka muuta kokemusta on?

      Onko 3 alkava liian paljon vaadittu? Lie 2500-2700 €/kk minimi? Tuskin kovin paljoa vastuuta tai johdettavia kokemattomalle antaa eli varmaan jotain aloittelijan hommia.

      • Anonyymi

        Moi minä olen 43 vuotias suunnittelu insinööri ja ässähommissa ollut 16 vuotta, palkka on2970€/kk.


    • Anonyymi

      Itselläni on konetekniikan asentajan-ja insinöörin paperit. Vähän molempia hommia teen keikkatöinä ja en ole olennaista eroa huomannut palkoissa. Palkat liikkuu siellä 2200-2500e/kk lukemissa. Kolmivuorohommissa voi päästä sinne 3k tasolle mutta itselläni ei ole tarvetta rahalle niin paljon että viitsisin niitä tehdä.

    • Anonyymi

      14 vuotta kokemusta ja palkka 4980€/kk. AMK-inssi!

    • Anonyymi

      22 vuotta kokemusta, palkka 3850 ei lisiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe