Siviilipoliisi provosoi kisaamaan!

Mugen

Poliisi suoritti viikonloppuna tehostettua liikenteenvalvontaa pyrkien karsimaan nuorien
kuljettajien riskikäyttäytymistä liikenteessä. Kohtasinpa itsekin poliisin, tosin melko epämääräisissä
merkeissä...

Ajoin kaksikaistaista moottoritietä. Letkaa veti tunnuksin varustettu liikkuvan poliisin auto, joka ajoi
jotakuinkin sallittua 100 km/h, hiukan alle. Perässä oleva autoletka suomalaiseen tyyliin ylivaroen noin 85 km/h.
Vasen kaista oli täysin vapaa, joten ohitin sillä koko letkan käyttäen sallittua 100 km/h nopeutta.

Saavutin siis poliisiauton lopulta ja valmistauduin siirtymään poliisiauton taakse oikealle kaistalle, kuten
kuuluukin. No peilistä huomasin kuitenkin että letkaa johtanut siviilimallinen Golf puski rinnalle, selkeästi estäen pääsyn
kaistalle. Tässä vaiheessa en tietenkään ajatellut, että kyseessä olisi poliisi. Aikamme ajeltuani tulin tulokseen, ettei kuskilla
ollut aikomusta mennä eteeni, saati päästää minua suosiolla eteensä. Nostin nopeutta sen verran, että pääsin auton eteen
oikealle kaistalle, jonka jälkeen pudotin nopeuden sallittuun. No sitten rajoitus nousi 120 km/h, ja golffi otti
ja lähti kuin raketti toiselle kaistalle, ja eteen. Sitten alkoi jarruttelu, nopeus putosi jonnekin reiluun sataan.

Ramppi, josta olin aikeissa kääntyä näkyi jo, joten totesin uuden ohituksen turhaksi, joten ajelimme sitten rampille asti
perätysten. Kun liittymäkaista tuli eteen, siirryin sinne. Seuraavaksi tapahtui jotain hyvin kummallista. Punainen Golffi tempaisi eteen juuri ennen
liittymäkaistan loppua sulkuviivan ylitse ILMAN VILKKUA. Jos nopeutta olisi ollut enemmän taikka reaktioaikani hitaampi, olisi Golffi saanut uutta
muotoilua peräosaan!

Olin juuri painamassa torvea kun sininen valo vilahti pari kertaa tummennetun takalasin lävitse. Tajusin nyt siis
siviilipoliisin olevan edessä. No, en ollut rikkonut lakia tavalla enkä toisella, joten ajelin kaikessa rauhassa
poliisin perässä odottaen pysähtymisvaloa...

Sitä valoa ei sitten tullut, vaan poliisi painoi taas kaasua, 100 km/h rajoituksella arviolta 120-130 km/h.
Sitten seurasi seuraava yllätys, siviilipoliisi kurvasi bussipysäkille, päästi minut ohitseen ja perseeseen kiinni.

Seurasin peiliä taas odottaen sitä punaista valoa... no eipä ollut aihetta sille, päätin lopettaa pelleilyn ja pysähtyä seuraavalle mahdolliselle paikalle,
olettaen, että poliisi tekisi samoin.. pysähdyin, mutta poliisipa ei...

Mielestäni kyseessä oli joko elämäänsä/työhönsä kyllästynyt poliisi, joka hakemalla haki aihetta sakottaakseen tai muuten
vain egoaan kohottaakseen. Naurettavaa edes yrittää saada liikenteessä jotakin kisailemaan, varsinkin POLIISIMIEHELTÄ!

Mainittakoon vielä, ettei auto tosiaan ollut mikään teinideksteri tms. valtaryhmästä poikkeava menopeli, tavallinen, suht'
uusi ja siisti japanilainen.. Itse olen 20-vuotias miespuolinen, ehkä vielä riskiryhmään luettava, mutta mielestäni asiallinen kuljettaja.

Kommentoikaa ja kertokaa jos teillä on vastaavia kokemuksia, ennen tätä tapausta asiointini poliisin kanssa on ollut
erittäin asiallista ja ammattimaista (poliisi on asiakaspalvelutehtävässä suojelutyön ohella!). Ja kerrottakoon vielä, etten ainottakaan sakkoa
ole saanut kohta 3-vuotisen liikenneurani aikana. Se kertokoon jotain liikennekäyttäytymisestäni noin yleisellä tasolla.

Kiitos vastanneille/lukeneille, turvallista kesää niin tien päällä kuin terassillakin ;)

53

14600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kimi

      Mielestäni tuollaisesta poliisin käytöksestä pitäisi jo ilmoittaa jonnekin. Kyseiselle poliisille sakot liikenteen vaarantamisesta! (esim. se liittymässä kikkailu)
      Rek.nro paperille vain ja valitusta.

      Hyvää kesää kaikille paitsi ko. siviilipoliisi-golfin kuskille :)

      • Mugen

        sitäkin, mutten älynnyt rekkaria ottaa ylös. Kaipa tuo ainakin nuhteet esimieheltä olisi saanut.


      • Autoilija

        .. korpin silmää noki.

        Valitettavasti juuri nopeusvalvontaa suorittava poliisi on yleisen edun ja turvallisuuden nimissä kaiken yläpuolella ja vailla minkäänlaista valvontaa. Tämä lisääntyvä etuoikeutettujen joukkohan paitsi on erityisen tuottoisaa, parantaa myös poliisin tehokkuustilastoja: Jokaisesta kirjoitetusta lapusta tulee tilastomerkintä selvitetystä rikoksesta.

        Kumpaa tekisit mieluummin, suojelisit yhteiskuntaa rikollisuudelta vai ajelisit nopealla autolla tekemällä kuvatunlaisia tempauksia -tai jopa huomattavasti härskimpiä? Huumeveikkojen ja murtomiesten ahdistelu lienee melko vastenmielistä puuhaa verrattuna liikenteen "valvontaan"?

        Me maksamme palkat ja kuuntelemme valitusta määrärahojen puutteesta. Talousrikosten tutkimiseen ja muihin pikkujuttuihin ei rahaa riitä, vaan menkääpä tutkimaan valvonta-autojen kalustoa.. eipä riitä -suurostoista huolimatta :)- ihan pikkusummat moisen kaluston hankkimiseen.

        Vaan minkäs teet, poliisivaltiossa elämme ja sitä "demokraattisesti" tuemme.


      • Mugen
        Mugen kirjoitti:

        sitäkin, mutten älynnyt rekkaria ottaa ylös. Kaipa tuo ainakin nuhteet esimieheltä olisi saanut.

        Elikäs. laitoin tämä saman tekstin hieman muokattuna kotikaupunkini poliisille palautepostina. Saas nähdä mitä tapahtuu... (uskaltaako edes enää ulos mennä ;) )


      • Capo
        Mugen kirjoitti:

        Elikäs. laitoin tämä saman tekstin hieman muokattuna kotikaupunkini poliisille palautepostina. Saas nähdä mitä tapahtuu... (uskaltaako edes enää ulos mennä ;) )

        Tuon jatko olis mielenkiintoista kuultavaa, jos jotain kuuluu.


      • ...
        Autoilija kirjoitti:

        .. korpin silmää noki.

        Valitettavasti juuri nopeusvalvontaa suorittava poliisi on yleisen edun ja turvallisuuden nimissä kaiken yläpuolella ja vailla minkäänlaista valvontaa. Tämä lisääntyvä etuoikeutettujen joukkohan paitsi on erityisen tuottoisaa, parantaa myös poliisin tehokkuustilastoja: Jokaisesta kirjoitetusta lapusta tulee tilastomerkintä selvitetystä rikoksesta.

        Kumpaa tekisit mieluummin, suojelisit yhteiskuntaa rikollisuudelta vai ajelisit nopealla autolla tekemällä kuvatunlaisia tempauksia -tai jopa huomattavasti härskimpiä? Huumeveikkojen ja murtomiesten ahdistelu lienee melko vastenmielistä puuhaa verrattuna liikenteen "valvontaan"?

        Me maksamme palkat ja kuuntelemme valitusta määrärahojen puutteesta. Talousrikosten tutkimiseen ja muihin pikkujuttuihin ei rahaa riitä, vaan menkääpä tutkimaan valvonta-autojen kalustoa.. eipä riitä -suurostoista huolimatta :)- ihan pikkusummat moisen kaluston hankkimiseen.

        Vaan minkäs teet, poliisivaltiossa elämme ja sitä "demokraattisesti" tuemme.

        että eihän se laki poliiseja koske


      • Mugen
        Capo kirjoitti:

        Tuon jatko olis mielenkiintoista kuultavaa, jos jotain kuuluu.

        Poliisissa ei ole kuulema "tunnistettu" tapausta.... toivotti vain turvallista ja yhtä maltillista jatkoa liikenteessä...
        Ihan asiallinen vastaus.


      • Eivät tietenkään
        Mugen kirjoitti:

        Poliisissa ei ole kuulema "tunnistettu" tapausta.... toivotti vain turvallista ja yhtä maltillista jatkoa liikenteessä...
        Ihan asiallinen vastaus.

        "tunnista". Saavat kyllä tiedon halutessaan.

        Itsellekkin sattunut kaksi kertaa k u s i pääkyttiä siviiliautolla, kun olen ajanut pientä ylinopeutta, yrittäneet saada ajamaan kovempaa.


    • joku

      niin kuuluu mennä poliisiauton taakse joka ajaa "jotakuinkin sallittua, hiukan alle"

      "Saavutin siis poliisiauton lopulta ja valmistauduin siirtymään poliisiauton taakse oikealle kaistalle, kuten
      kuuluukin. "

      Siis miksi et mennyt sen liikkuvien auton ohi.

      • Mugen

        Liikkuvat olivat n. 100 m letkan edessä, ja liittymä lähestyi, katsoin sen siinä tilanteessa järkevämmäksi vaihtoehdoksi.

        Liikkuvat olisivat mahdollisesti puuttuneet nuoren mieskuljettajan tarpeettomaan(?) ohitukseen, tai muuten vaan kiinnittäneet huomiota.

        Vaikea sanoa miksi niin tein, ajoin tilanteen mukaan... jälkeenpäin on hyvä sanoa ja pohtia, tällä kertaa tein näin, kuten parhaaksi katsoin.


    • Harmaasilmä

      Tuollaisesta tilanteesta kannattaa pyrkiä pois. Joko seuraavasta rampista ylös tai seuraavalle taukopaikalle, ja viiden minuutin jaloittelutauko. Näin pääsee eroon provosoijasta sekä rauhoittuu tilanteesta itsekin. Pois kannattaa mennä, oli häiritsijä sitten poliisi tai ei. Ja jos on poliisi, niin rekisterinumero ylös. Voi myös soittaa kännykällä poliisille, antaa auton rekisterinumeron ja sijainnin ja sanoa, että sen kuljettaja on ilmeisesti humalassa.

      • Mugen

        mainitsinkin, että olin seuraavasta rampista menossakin, ja poliisin iskettyä peräluukkuun kiinni pysähdyin seuraavalle mahdolliselle paikalle.


    • tiina

      Eipä ole vielä moottoritiellä sattunut moista, mutta itsellä on käynyt seuraavasti: lähdin Itäkeskuksesta ajamaan Porvoon suuntaan, ja Mellunmäen liittymästä ajoi tunnuksellinen liikkuvan poliisin auto perään. 'Köröttelin' sitten rajoituksien mukaan ja poliisiauto liimautui takapuskuriin kiinni niin ettei edes valoja enää näkynyt. Vastaantulijoita ei enää n. klo 20.00 aikaan kovin paljoa ollut, ja näkyväisyyskin oli hyvä ja kuvittelinkin että tulivat perään vain ohittaakseen minut. Vaan nepä ryökäleet vaan roikkuivat siinä persuuksissa n. 30km matkan. Eipä ole vielä tähän mennessä ollut yhtä v-mäistä ajomatkaa, sauhu nousi kyllä korvista lopulta :)

      • kokemus tämäkin

        Käsittämätöntä ylimielisyyttä jotkut poliisit kyllä tuntuu harrastavan.. ja vielä virka-aikana!

        Itselleni tuli tuosta mieleen vastaavanlainen tapaus vuoden takaa kun olin ajalemassa taajama-alueella rajoitusten mukaisesti ja peilistä huomasin poliisien pakun saavuttavan ja pianhan se oli aivan perässä kiinni jolla tavalla sitten mentiin muutamia kilometrejä.

        Sitten rajoitus muuttui 40km/h alueeksi jossa luonnollisesti pudotin hieman nopeutta ja siinä paku tuli vielä lähemmäs takapuskuriin kiinni.. niin lähelle että alkoi jo todella ärsyttämään.

        No, kun sitten saavuttiin sillalle jossa sattui olemaan myös keltainen sulkuviiva lähti paku ohittamaan ja otti jonkun verran myös etumatkaa ja loittoni jatkuvasti (ajoi selvästi ylinopeutta)..

        Eihän siinä mitään, mutta sitten heti pian sillan jälkeen on liikennevalot ja siellä sattuikin olemaan punaiset niin tavoitin heidät seisomassa valoissa. Sen jälkeen itse ajelin vuorostani heidän perässään rajoitusten mukaan, eikä silloin tuntunut enää olevan minkäänlainen kiire, kun nopeuskin nousi 60km/h alueeksi.

        En tiedä, mutta tuntui ettei mistään hälytystehtävästä voinut olla kyse koska vilkkuja eivät missään vaiheessa käyttäneet (edes ohituksessa normaaleja vilkkuja) ja valoihin sitten kuitenkin piti pysähtyä.

        Olisi hyvä olla taho joka vähän rokottaisi poliisienkin rikkomuksia. Itse olen käsittänyt etteivät hekään saa "rikkoa" liikennesääntöjä kuin hälytystehtävissä.


    • MV

      Kyllähän ne virka-autotkin hyvää kyytiä painelevat. Eikä tarvitse olla hälytysajossa.

      Itse olin tulossa Eltsun ajoista Hki-Tre moottoritietä pitkin, sellaista 130-140 vauhtia.
      Noh, saavutin pikkuhiljaa edellä meneviä, ja olin lähdössä ohi kolmen auton letkasta, joilla vauhtia siinä 120-125. Van arvatkaapas mitä!
      Tämä letkan etummaisena oleva hinasikin vielä kärryä perässään. Eli siis olisi saanut ajaa vain 80kmh vauhtia!
      Ja huippu: kyseessä oli Mondeo, virka-auto, ja neljä koppalakkia sisällä, aurinkolasit päässä, ja hauskaa tuntui olevan! Eivätkä VARMASTI olleet hälytysajossa!
      Harmittaa vieläkin kun en älynnyt ottaa rekisterinumeroa ylös...

      • 156

        luiskaotsat saavat virkatehtävissä ajella melkein miten tahansa, ei tarvitse olla hälytysajossa..


      • MV
        156 kirjoitti:

        luiskaotsat saavat virkatehtävissä ajella melkein miten tahansa, ei tarvitse olla hälytysajossa..

        ..ihan noin mene?
        Käsittääkseni vain ja ainoastaan hälytysajossa poliisi saa rikkoa nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä?
        Eli virkatehtävää suoritettaessakin sääntöjä pitää noudattaa, mikäli kyseessä ei ole hälytysajo?


    • NN

      ..jo useamman vuoden takaa, mutta jäänyt mieleen. Ajelin Hesasta Turkuun puolen yön aikaan. Turkua lähestyttäessä on useita 60 rajoituksia risteysten kohdilla. Perässä peesasi toinen auto, merkkiä en enää muista, aina kun hiljensin vauhtia, se liimautui puskuriin kiinni, sama toistui seuraavassa risteyksessä. Se rupesi jo v..tuttamaan ja lopulta näytin vain hiukan varvasta jarrupolkimelle. Kun tulimme lopulta 50 alueelle, auto ajoi ohitseni ja ikkunasta näytettiin punaista valoa. Autossa oli vain yksi mies, joka esittäytyi poliisiksi ja sanoi että olin ajanut ylinopeutta. Siinä vaiheessa totesin suoraan että hän oli provosoinut minut ajamaan nopeammin, koska en halunnut että toinen roikkuu persessä kiinni. Sanoin näyttäneeni hänelle valomerkkejä jarruvaloilla. Hän totesi että 'kyllähän ne valot vilkkuivat mutta ei se vauhti siitä mikskään muuttunut'. Sen verran tais olla hänelläkin kantti heikoilla, että hän totesi, että ellei se vauhti olisi tässä 50 aluella alentunut, olis täytynyt sakkolappu kirjoittaa. Toivotin hänelle hyvää yötä, sakkoa ei tullut.

      • nuori

        Juu tässä tänään ajelin isännän kanssa hiacellani
        (kyllä löytyy teiniviritykset!!) moottoritiellä 60 aluella jotain 80km/h ja jonkin ajan kuluttua huomasin perässäni letkan autoja ja letkan keskellä poliisimaijan. Jatkon reipasta ylinopeuttani koko 60 alueen ajan ja tuli 100 rajoitus painoin lämän tiskiin ja nostin nopeuden mittarin mukaan 120km/h ja ei poliisit edes välittäneen minun hurjasteluista!? Sen maian edessä ollut volvo jäi hyssyttelemään 100:sta
        Kunnes piti jo minun kääntyä ja odottelin jo että poliisit tarkistavat "huomiota herättävän teinihiaceni" vaan ei! Kaippa ne ei välittäneet tai en ajanut niiden mielestä ylinopeutta?


      • KorkeaÄssä
        nuori kirjoitti:

        Juu tässä tänään ajelin isännän kanssa hiacellani
        (kyllä löytyy teiniviritykset!!) moottoritiellä 60 aluella jotain 80km/h ja jonkin ajan kuluttua huomasin perässäni letkan autoja ja letkan keskellä poliisimaijan. Jatkon reipasta ylinopeuttani koko 60 alueen ajan ja tuli 100 rajoitus painoin lämän tiskiin ja nostin nopeuden mittarin mukaan 120km/h ja ei poliisit edes välittäneen minun hurjasteluista!? Sen maian edessä ollut volvo jäi hyssyttelemään 100:sta
        Kunnes piti jo minun kääntyä ja odottelin jo että poliisit tarkistavat "huomiota herättävän teinihiaceni" vaan ei! Kaippa ne ei välittäneet tai en ajanut niiden mielestä ylinopeutta?

        Hiasella jos mittarin mukkaan oot ajanunnaninna kaheksaakymppiä, ni nopeus on oikiasti 67km/h... Siinon ihan tajuton mittarivihre..


    • jees
      • Mugen

        että, erehdyin merkin suhteen, muistaakseni autossa oli kilvessä ainakin kirjaimet c j z , tuolta yksi vankkuri löytyi, auto vaan on punainen vectra... Kai niissä vähä samaa näköä on jos ei merkkiä katso?? *nolottaa*


    • Kunnon mies

      Eipä nuo poliisit muutenkaan kovin älykkäitä ole.

    • Angélica

      Ajelin rekallani nyt noin 6 vuotta taaksepäin Skånessa, Ängelholmin pohjoispuolella. Minut pysäytti myös poliisi Helsingborgin piiristä ja kun olimme tien vieressä niin hoiperteleva poliisimies repi kuljettajan oven auki ja huusi että, puhalla pussiin. Vastasin hänelle en puhalla vaan käskin hänen painua helvettiin. Silloin hän sanoi minulle näin. Jos sinä et puhalla niin minä puhallan ja silloin jäät kiinni. No piti kai minunkin sitten puhaltaa, ja sain luvan jatkaa matkaani myöhemmin. Toinen poliisi joka istui koko ajan poliisiautossa oli niin juovuksissa ettei kyennyt tulemaan ulos edes autostaan.

      Että sillain sita poliisin ammatissakin osataan.

    • Mie

      ..noh... poliisin käytökseen on hyvin yksinkertainen ja lyhyt selitys---> POLIISI ON IHMINEN. eli ihmiset on pahoja, jotkut pahat ihmiset on vaan päässyt hallitsevaan asemaan.
      paska nakki.

    • poika

      tekipä aika v-maisesti, omia kokemuksia ei vielä poliisista ole, mutta laitan tähän yhden jutun poliiseista.
      no mun isä oli tulossa taajama alueella sallttua nopeutta (50km/h) peräkärry perässä ja yhdeltä sivutieltä (kolmion takaa) yritti poliisiauto tulla isäni eteen mutta isäni ajoi hiljentämättä koska ajoi etuajo-oikeutulla tiellä ja hetken päästä jo alkoi vilkkumaan kaikki mahdolliset valot niinkuin olisi tehnyt suuremmankin rikoksen.
      isäni pysähtyi ja sitten poliisi tuli aika tärkeän näköisenä ja sanoi että "tulit aika reilua vauhtia ja tulit törkeästi eteen koska tulimme oikealta" isäni vain sanoi että ajoi rajoituksen mukaan ja poliiseilla oli kolmio mutta ette huomannut sitä johon poliisi että ei siellä semmosta ole, isäni ehdotti että mennään katsomaan liikennemerkkiä, poliisit sanoivat "no hyvä on uskotaan, mutta koska se sinne on tullut"
      isäni sanoi että ei se kauan siellä ole ollut, mutta mitä väliä sillä on koska se sinne on tullut kyllä liikennemerkit pitäisi huomata.
      sitten tais poliisit ottaa nokkiinsa ja alkoi tutkiminen "no mitäs kärryssä on" no sitten revittiin pressut pois eikä löytynyt kuin puutavaraa, sen jälkeen sanoivat että "onpas perä alhaalla" ja sitten katottiin takaloota tarkkaan taskulampulla, sitten valot ja renkaat. sitten poliisit lähtivät sanomatta mitään ja menivät katsomaan onko siellä kolmio, taisi poliisit olla nolona kun ei huomannut kolmiota ja pysäyttivät sen takia, joten eivät ne poliisitkaan niin moitteettomia kuskeja ole kun luullaan, en tietenkään yleistä tätä kaikista poliisiesta, mutta poikkeuksiakin on.

    • MaantieJeesus

      Siis oliko se poliisiauto nyt sitten Golf vai jokin japanilainen? Vai onko Golf mallisii muitakin kuin vw?

      • Mugen

        että kyseessä oli siis Opel Vectra (farmari), samaa näköä kuin golfissa. Saatoin siis sekoittaa autot keskenään.


    • M

      Totta se on että valta turmelee tietyt ihmiset. Itsekin ole tavannut poliiseja jotka ovat aurinkolasit päässä mahdollisimman coolin näköisiä ja kohtelevat etenkin nuoria kuljettajia ylimielisesti. Puhumistyyli muistutti eräässäkin tilanteessa isä-poika suhdetta eli poliisi puhui kuin lapselle, vaikka fyysistä ikäeroa ei ollut kuin muutama vuosi. Mutta mikäs teet, poliisi saa tehdä mitä haluaa ja missä haluaa, riippuen mielialasta. Täytyy vielä poliisien puolustukseksi sanoa että olen tavannut hyvin asiallisiakin poliiseja, joista ei löydy moittimisen sanaa, harmi vain että tälläisiä yksilöitä ei löydy kuin kolme kymmenestä.

    • alfa 16V

      ..kaksi sivaria veti letkaa, ajoivat n.85km/h 100 alueella hangontiellä. Minua ei kiinnostanut moinen alinopeus jotenka ohitin kolme autoa, odotin seuraavaa paikkaa että pääsisi vielä kahden ohi. Hyvä paikka, reippaasti ja turvallisesti ohi. Kun sirryin takaisin omalle kaistalle loisti Primeran etupenkiltä keltainen liivi.

      Pikavoitto ohitin KAKSI sivaria peräkkäin, 124km/h oli nopeus. Hyvä kun poliisi joka sakotti sanoi etten sen mielestä tehnyt mitään väärää; "Tää nyt on tämmöistä"

      Jaahas.. Aika reilu meininki että tuolla lailla kalastetaan, olisiko pitänyt ohittaa 100km/h ja toivoa että ehtii? Luulisi että on parempi painaa reippaasti ohi turvallisesti..

      20v myös.

    • minä

      En muista mikä tie, Forssaan päin kuitenkin menossa, Tunnuksilla varustettu liikkuvan pöliisin Transporter köröttää noin 90-95 km/h tunnissa 100 alueella edessäni. Tottakai ajaessani 100 km/h nopeutta lähestyin koko ajan autoa ja olin valmis ohittamaan. Enpä sitten ohittanut kun tarpeeksi lähelle tultuani rupesi vilkuttamaan sitä jonkinlaista työvaloa, sitä halogeenivaloa mikä on siellä katolla, ovien ylä puolella. Siinä sitten mentiin 10-15 km perässä... On todistusmateriaalia, sattui olemaan videokamerakin mukana. Että vitutti.

    • W126

      Ajelin 80km/h rajoituksella 3 auton letkan perässä, jotka ajoivat karvan yli 70km/h. Lähdin ohi pikkaksen yli 80km/h ja letkan ensimmäinen, sininen golf vilkautti sinisiä valoja takaikkunassaaan. En niitä säikähtänyt, vaan ajoin kylmästi ohi. Vauhtia oli mulla mittarin mukaan 90km/h, eli sakkovaaraa ei käytännössä ollut. Poliisi kiihdytti perääni ja ajoi puskurisa kiinni mittarini näyttäessä 90km/h. Sitä jatkui n. 2 km, kunnes ohitsemme ajoi 300-sarjan "teini-bemu" läskeillä ja levikkeillä ainakin 120km/h...Sitten poliisi ohitti minut ja otti teinin kiinni.

      Kauan se siviiligolffi kuitenkin yritti minuakin provosoida. Luuli varmaan, etten ollut huomannut niitä aikaisemmin vilautettuja sinisiä valoja ja odotti virhettäni. Olisi luultavasti pysäyttänyt minut jokatapauksesa jossain vaiheessa ilman sitä BMW:tä.

      • J

        joo, täällä pohjoisessakin on alettu valvomaan yhä enemmän juuri ohitustilanteessa tulevia ylinopeuksia. monet kaverini ovat saaneet sakot juuri näin! poikkeuksiakin tietty on. mutta silti.


    • salovaara

      Ajan työkseni paljon lappeenrannasta Helsingin suuntaan ja tunnetusti täällä etelä-karjalassa on paljon liikkellä vjenäljäisiä rekkoja, joiden nopeudet ovat huipussaan about 70-80 km /h. Olin pitkään odotellut sopivaa ohituspaikkaa 100 km rajoitusalueella rekan ajaessa abouttia 80 km / h aina vähän mäkien jyrkkyydestä riippuen. Taakseni ilmaantui moottoripyörä ja ajattelin, että noh !sinulla tuskin on hirveesti vaikeuksia hilpasta tuosta kotterosta ohi jonka takapyörät vatkasi enemmän sivuttaisliikettä kun vanhanmallisen naistenpolkupyörän umpisoikea vanne mallia -62.

      Olin odotellut jonossa normaalia käytäntöä herrasmiesmaisesti soveltaen, eli järjestyksessä ohi heti tilaisuuden tullen... Tämä mp kuitenkin jostain syystä jäi roikkumaan siihen taakseni ja ajattelin ettei hänellä olekaan haluja hilpasta ruskipojan ohitse enne minua, OK huitasin ohi tilaisuuden tullen ja nopeuteni ohitustilanteessa nousi about 120 km / h ripeän ja turvallisen ohituksen merkeissä. Jatkoin ajamista rajoituksien mukaan ja huomasin mp:n seurailevan minua vieläkin, mikä hieman oudoksutti, yleensähän mp:t kyllä hilpasee mielellään myös henkilöautojen ohi. (lue suurin osa ei kaikki sekä huom! tässä ole negatiivinen konnokaatio ja kaikella kunnioituksella motoristeja kohtaan !)

      Jonkin matkaa siinä ajelin ja tämä mp aloitti todellisen roikkumisen "tappituntumalla" perässäni. En nostanut juurikaan nopeutta (onneksi) vaan ihmettelin, että onkohan lapanen karannut käsistä tai muuten vaan outo ajotapa. Sen lisäksi että hän roikkui siinä tappi tuntumalla niin hän teki semmoista jättäytyi ja palasi perään liikettä. Kunnes tuli uusi vjeli vjenäläine rahtari eteeni ja hilpasin siitä myös ohitse samalla tavalla kuin aikaisemmin. mp roikkui ennen ohitustani taas vaihteeksi hyvin takapuskuriani nuollen jolloin lähes erotin ajajan näppärät "ensifibat" lue viikset. Kaiken kaikkea tätä jatjui noin 20 -30 km .

      Ohitustilanteissa mp oli hyvin lähellä myös minua aivan kuin olisi toivonut minun painavan kaasua oikein kunnolla ? Vihdoin hän sitten ohitti minut ja ajoi tien sivuun bussipysäkille "korjailemaan" nahka-asuaan. Ajattelin että fabuloussia loppuihan sekin roikkuminen ja provosointi vihdoin.

      2-3 km ja pysäytys liikkuvan poliisiauton toimesta pysäkille ja lappuja kirjoittelemaan ohituksieni aikana ylittämistäni nopeusrajoituksista. Että tällee ! Tällä tavalla uskoisin heidän kartuttaneen sinä päivänä hyvin paljon valtion kassaa, sillä en millään pysty ymmärtämään tämän mp:n valintakriteereitä autojen suhteen. Satuin vaan olemaan sopivasti siinä hollilla. Itselläni on ihan normaali farkku arvo about 35 000 euroa Mietin vaan, että kuinka moni kypsyi ja rupesi todella kisaamaan sen tappituntuma ajotavan takia !

      Turvallista matkaa kaikille ja seurailkaa taustapeiliänne !

      Onko muilla samantapaisia kokemuksia ?

      • pöh

        vetäsen liinat kiinni sopivassa kohtaa.
        "Kissa hyppäsi eteen"

        Prkl...


    • vm2000-Mondeo 2.0

      Lopputulos:
      -Alinopeutta ajava poliisiauto (kiusantekoa)
      -Perässä roikkuminen (vaarallista ja laitonta vaikka ovatkin poliiseja)
      -Sakot reippaasta(turvallisesta) ohituksesta (onko tämä todella tarpeellista, vaikka suurin sallittu nopeus ylittyykin hetkeksi ja vielä usein sen takia että poliisiauto (siivili tai ei) ajaa alle nopeusrajoitusten)

      Nämä asiat todistavat melkein 100%:sesti että poliisit saavat provikkaa näistä ja sen maksamme kiltisti heille verorahoillamme. Suomi on outo paikka. Monessa maassa poliisi on kansan ystävä, Suomessa valitettavsti kansan vihollinen. Kaipaamme muutosta tähän, mutta miten se käytännössä onnistuu?

    • Carman

      Tosin vuosien takaa. Tämä tapahtui Helsinki - Pori tiellä. Saavutin sivili Volvon joka ajeli tuollaista 8-9:ää kymppiä satasen alueella. Itselläni ei ollut kiirettä, enkä viitsinyt ryhtyä ohitukseen, koska olin jo kääntymässä muutaman kilometrin päästä toiselle tielle. Kohta meidät ohitti Mitsu jonka takapuskuriin tuo Volvo liimautui oitis. Myöskään tuo Mitsu ei ainakaan minun nähteni langennut ansaan. Luultavasti myös havaitsi kojelaudalla olleen kamaera/tutka laitteen. Soitin asiasta seuraavana päivänä liikkuvaan poliisiin, josta minulle aika suoraan kerrottiin, että turha ilman todistajia on yksin käydä juttua tekemään kahta poliisia vastaan.
      PS
      Olen myös kohdannut asiallista käytöstä liikkuvalta poliisilta.

    • Jussi

      Lisätäänpä vielä yksi juttu tosielämästä.

      Tämä sattui Kangasalla 70-luvulla, mutta kun kolarit olivat niin lähellä niin mieleenhän se jäi. Tapahtui seuraavaa:

      Palailin Lahdesta Tampereelle puolenyön aikaan su-iltana Kangasalan keskustan läpi aikana jolloin mottoritietä ei vielä ollut. Saavuttuani keskustaan huomasin poliisiauton tulevan poliisilaitoksen pihasta oikealta kadulle, mutta koska olin itse jo melkein liittymän kohdalla, niin en osannut edes kuvitella, että se ajaa suoraan eteeni. Mutta suoraan eteenhän se ajoi, kuskin pää ei edes kääntynyt tulosuuntaani. Tempaisin lukkojarrutuksen ja väistin jalkakäytävälle ja vältin ajamasta kuskin puolen oveen kiinni.

      Tämän jälkeen em. poliisiauto lähti ajamaan Tampereelle päin nopeusrajoituksen mukaan, ehkä hieman alle sen. Ajoin sen perässä n. 50-100 m etäisyydellä ja hämmästyin seuraavaa temppua. Poliisiauto saavutti edessä hiljaa ajavan rekan, ajoi sen ohitse näyttämättä vilkkua sulkuviivan kohdalla ja kiilasi heti rekan eteen, kun vastaan tuli autoja.

      Taas mentiin 0.5 km, minä em. rekan perässä ja poliisiauto edellä. Tuli seuraavat kaksi rekkaa eteen, joista poliisiauto lähti oikealle kaartuvassa mutkassa sulkuviivojen kohdalla ohitse, taas ilman vilkkua. Kun poliisi oli ohituksen puolivälissä, tuli ahdasta kun vastaan Tampereen suunnasta tuli autojono. Tässä vaiheessa poliisiautoon syttyi katolle siniset vilkut ja auto kiihdytti vauhtiaan. Vastaantulevat väistivät reunaan ja välttivät yhteentörmäyksen.

      Vasta tästä tilanteesta lähtien poliisiauto käytti sinistä vilkkuvaloa katolla ja kiihdytti vauhtiaan siirtyen ilmeisesti hälytysajoon.

      En vitsinyt tehdä asiasta ilmoitusta eteenpäin, mutta poliisin täytyi olla humalassa tai huumeissa, muuten kolme peräkkäistä huomio- ja ajovirhettä 2 km matkalla ei ole selitettävissä.

    • a063

      Poliisin kanssa väittelyn voit demostroida kun myrskytuulella koitat
      kusta vastatuuleen !

    • voi vattu

      Helsingissä poliisi on, ainakin liikenteen valvonnan osalta, vätys. Pinkkipaitaiset bisneshåmåt saa painella menemään miten lystää(sen ne tekeekin), poliisi vaan vilkuttelee heille pikkurillillä.
      Mopopojille ja just kortin saaneille sitten nuo sheriffit uskaltaa pullistella kädet vyöllä, vaikka aiheettomasti.
      Määrärahoja voitaisiin noiden torvelopoliisien kohdalla karsia reilusti lisää. Ei helsinki tarvitse mitään uniformuissa kuikeloivia pellejä jäätelökioskeille notkumaan.

    • EJV

      Kun valtaa on vähän, se on käytettävä tarkkaan.

    • HumKand

      Tapahtuiko tämä Hämeenlinnassa? Siellä minut yritti kerran suorastaan tappaa mies, joka ajoi golfia. Ei takuulla ollut poliisi.

      • mies ajoi golfia

        Asuin Hämeenlinnassa ja vv. 2007-10 ajoin punaisella Golfilla kaikkiaan reilut satatuhatta kilometriä. Olin siis runsaasti liikenteessä, mutta tähän mennessä ei ole tullut yhteydenottoa poliisilta tapon yrityksestä. Kertoisitko vähän enemmän, mitä tapahtui, milloin ja tarkemmin missä?


    • VIRKAMIES

      OTITKO REKKARIN YLÖS ? ILMOITA ALUEHALLINTOVIRASTON POLIISITARKASTAJALLE TÄSTÄ !!! ETENKIN JOS SINULLA OLI TODISTAJA MUKANA


      VITTUILU LOPPUU KUN TULEE HENKILÖLLE VAROITUS

    • polliisit työssään

      Harmi ettet saanut videota, yksin sen kuvaaminen onkin vaarallista mutta jos olis ollut kaveri kyydissä...

    • Että näin

      Kävipä eilen näin.
      Ajelin 80km/h alueella etuajoo-ikeutetulla tiellä sallittua vauhtia jolloin STOP-merkin takaa sivuteiltä kääntyi eteeni henkilöauto joka ei saanut kiihdytettyä liukkaalla tiellä omaa vauhtiaan minun vauhtiini. Jouduin jarruttamaan ja kun tilanne niin salli eikä vastaantulijoita ollut niin kurvasin samantien tuosta törttöilijästä ohi ja jatkoin matkaani kiroten tampiota joka tunkee liukkaalla kelillä sivutieltä STOP-merkin takaa eteeni.
      Vähän päästä samainen törttö tulee taustapeiliin ehkä turhankin lähelle jolloin aiemmasta tilanteesta suivaantuneena painan reilusti kaasua ylinopeuden puolelle vetääkseni etäisyyttä...
      Huomaan taustapeilistä että heti jos alan hiljentämään niin samainen auto on tuntumassa.. Näin etenemme noin kymmenisen kilometriä jonka jälkeen siviiliauton maskissa alkavat pysäytysvalot vilkkua ja vielä paikassa jossa ei ole ihan heti turvallista paikkaa topata. Tulevat oikein rinnalle huitomaan joten vedän sitten sivuun ja sovimme siirtyvämme ensimmäiselle tulevalle bussipysäkille turvallisempaan paikkaan sakkoja kirjoittelemaan.

      Minulla ei ollut mihinkään kiire ennen tuota poliisin aiheuttamaa STOP-risteystilannetta. En vaan halunnut ajella tuollaisen aiemman tilanteen aiheuttaja aivan akanani, enkä todellakaan voinut kuvitellakaan että tuollaisen risteyskäyttäytymisen omaava kuljettaja on poliisi.

      Kyseinen poliisi myönsi risteyksessä nähneensä minun tulevan sanomansa mukaan aika kaukana. Ohittaessani hänet hän sanoi vauhtinsa olleen 60km/h. Tuossa kohdassa on kuitenkin 80km/h rajoitus joten käsittääkseni hänen tulisi olla varma STOP-merkin takaa lähtiessään että kerkiää kiihdyttämään vauhtinsa muun liikenteen tahtiin jottei aiheuta vaaratilannetta risteysalueella liukkaalla kelillä. Ei oikein osannut perustella tekoaan kun kysyin miksi piti sivutieltä kääntyä siihen eteen sudittelemaan tientukoksi..

      Minähän ajoin lujaa, sitä en kiistä... En tosin olisi ajanut ilman tuota poliisia joka hieman hiillosti. Ja joo tiedän että olisin koska tahansa voinut vaikka pysähtyä ja päästää sen ohitseni ja jatkaa matkaani rauhassa.
      Mietin olisiko minulla ainekset syyttää tuota poliisia liikenteen vaarantamisesta tuossa risteystilanteessa?

    • gtfrer ed

      Perässä roikkuminen poliisien osalta on tullut todistetuksi jo pelkän kirjoitusten lukumäärän ansiosta, vastaisin etä ei hyödytä monille turvallisuuteen tottuneille suomalaisille tulee yllätyksenä kun olettaa toisten toimvian yhteiskunnan normien mukaan muista että poliisi instituutiona on diktaattorin asemassa yhteiskunnassa, määrärahojen vähennykset on tulleet todella tarpeeseen.

    • Quju the Ogrinaal
    • ecvwww

      Eihän noita voi selittää, usein keksin syyn jos olen jonkun kyydissä
      kun hän soimaa jotai9n tilannetta niin tulee kuin apteekin hyllyltä
      syy minulta miksi asia oli niin kuin oli.


      Olisipa taas ollu videota tästä tapahtumasta.

    • acab

      Jos joutuu poliisin pysäyttämäksi, niin kannattaa laittaa kännykamera nauhoittamaan. Sekös vituttaa konstaapelia, kun kamera on koko ajan hänen naamallaan. Eivät pysty estämään mitenkään.

    • Pakko kysyä

      Et meneekös sun kännykkään vhs-kasetti, vai mikä nauha?

    • khugyig

      Mini vhstietysti , ei sinne mikään normikoko mahdu ootko ihan höntti?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      598
      4362
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      148
      3144
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      167
      2432
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2265
    6. 242
      1784
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe