Keskuspölynimuri

Mikä paras isoon taloon (25...

Miten tollasen kapistuksenkin osaa ostaa kun missään ei voi koe käyttää. Ei viittis huonoonkaan rahoja tuhlata.

26

36481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markkinoilla

      osta värin perustella tai rikkaluukun koon.

      • pitää olla riittävästi tehoja

        että silleen


      • T.Y. Hymä
        pitää olla riittävästi tehoja kirjoitti:

        että silleen

        Eikös isompaan taloon laiteta vaan useampi rasia ? Ei sitä kiinteää putkistoa välttämättä tule kovinkaan paljon pitemmästi.


      • siinä
        pitää olla riittävästi tehoja kirjoitti:

        että silleen

        isommassa putket myös yläkertaan eli 3 m enemmän putkea ( ja ehkä pari sivuhaaraa).


      • Sami_
        pitää olla riittävästi tehoja kirjoitti:

        että silleen

        Pitkässä putkessa ilma virta on tietysti saman tehoisella moottorilla vähän pienempi, mutta jos neliöt tuplataan niin pisimmän putken pituus ei todellakaan tuplaannu, voi olla että se ei kasva yhtään vaan haaroja on vain enemmän. Käyttämättömät haarat ei vaikuta tehoon, olettaen että ne ei vuoda.

        Itse huomioisin tehon ja huollon sekä melun, jos tulee asuintiloihin.

        Kahvakäynnistys on mielestäni hyvä. Rikkaluukkua ei pahemmin käytetä. Sellainen venyväletkuinen rikkaimuri olisi kätevä keittiössä, eteisessä ja takan edessä.


    • maallikko

      Muut seuraavat takuulla perässä esimerkkiä. Pölypussillinen siistinnäköinen hiljainen keskusyksikkö jota ei tarvitse piilottaa autotalliin. Imutehossakin löytyy kokemuksen mukaan hieman eritasot kuin muiden nykyisissä malleissa. Ja kahvakäynnistyksellä tietysti.

      • tyytyväinen huoltoon

        Haluaisin mainita kuinka tyytyväinen olen Puzer:n huoltoon. N. 2 vuotta siitä meille asennettiin Puzer. Viime vuoden lopulla tuli ensimmäinen ongelma... imu teho huononi... Sain Puzer:n tehtaalta asiantuntijan nimen joka tuli jo seuraavana päivänä katsastamaan tilanteen.

        Kaveri puhdisti putket (lasin palanen putkessa mikä keräsi kaikki paskat), vaihtoi suodattimet ja myös uuden suulakkeen... ja kone toimii taas hienosti! Olen tyytyväinen Puzer:iin.

        Eli jos olet ostamassa uutta keskuspölynimuria, selvitä myös kuinka huolto pelaa !

        Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?


      • kypsis
        tyytyväinen huoltoon kirjoitti:

        Haluaisin mainita kuinka tyytyväinen olen Puzer:n huoltoon. N. 2 vuotta siitä meille asennettiin Puzer. Viime vuoden lopulla tuli ensimmäinen ongelma... imu teho huononi... Sain Puzer:n tehtaalta asiantuntijan nimen joka tuli jo seuraavana päivänä katsastamaan tilanteen.

        Kaveri puhdisti putket (lasin palanen putkessa mikä keräsi kaikki paskat), vaihtoi suodattimet ja myös uuden suulakkeen... ja kone toimii taas hienosti! Olen tyytyväinen Puzer:iin.

        Eli jos olet ostamassa uutta keskuspölynimuria, selvitä myös kuinka huolto pelaa !

        Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

        Mun Allaway A40 kärähti parin vuoden jälkeen, ja takuu ei kaikorjaakaan kun... aina löytyy selitys ja vika käyttäjästä.


    • mei tein

      laitoin imurin sellaisenaan vessan tason alle kiinni ja siitä lähtee poistoputki ilmanvaihtoreiästä välikatolle. ei tarvii mitään putkistoja vedellä kun 10metrin imuketku riittää juuri kämpän joka kolkkaan

      • Mika121

        saat parasta palvelua ja sopivan hinnan lähettävät kotiin imurin ja kamat


      • tehkö!

        Välikatolle = yläpohjaan? menevä putki tuo tilaan lämmintä ilmaa ja siitä saattaa seurata kosteusongelmia.
        Lisäksi viritys ei ole paloturvallinen. Yksi kipinä pölyiseen välipohjaan ja se on sitä myöten selvä. Eihän niitä kipinöitä normaalisti, mutta eipä olis ensimmäinen imuri joka palaamaan syttyy. Ja jos imuroit vaikkapa tuhkaa, niin mahdollisuus on aina olemassa..

        Meillä on itse asiassa samanlainen viritys entisen asukkaan jäljiltä. Imuri on autotallissa, joten mahdollista vikaa ei todennäköisesti huomaa ennen kuin on myöhäistä. Suunnitelmissa onkin muuttaa systeemi asianmukaiseksi, joko läpivienti katolle, tai putki seinästä pihalle.


      • puhdas koti
        tehkö! kirjoitti:

        Välikatolle = yläpohjaan? menevä putki tuo tilaan lämmintä ilmaa ja siitä saattaa seurata kosteusongelmia.
        Lisäksi viritys ei ole paloturvallinen. Yksi kipinä pölyiseen välipohjaan ja se on sitä myöten selvä. Eihän niitä kipinöitä normaalisti, mutta eipä olis ensimmäinen imuri joka palaamaan syttyy. Ja jos imuroit vaikkapa tuhkaa, niin mahdollisuus on aina olemassa..

        Meillä on itse asiassa samanlainen viritys entisen asukkaan jäljiltä. Imuri on autotallissa, joten mahdollista vikaa ei todennäköisesti huomaa ennen kuin on myöhäistä. Suunnitelmissa onkin muuttaa systeemi asianmukaiseksi, joko läpivienti katolle, tai putki seinästä pihalle.

        Poistoputken voi viedä hyvin välikatolle. Ei se imuri mitään vesisumua sinne välikatolle puske jos ei vettä suoraan imuroi. Poistoilma on ilmaa ja siinä ei paljon kosteutta ole ja koska se on ilmaa niin se leviää nopeasti välikatolle eikä tiivisty kosteudeksi. Tietenkin kannattaa varmistaa että poistoputken edustalla on riittävästi tyhjää tilaa jotta ilma ei suoraan puske esim. kattotuoliin. Suljetulle välikatolle ilmaa ei kannata puhaltaa mutta normaalissa tuulettuvaan yläpohjaan sen voi hyvin puhaltaa.

        Mitään palovaaraakaan tuskin on sillä imureissa on suodatin ja välikatolle puskettava ilma kulkee pölysäiliön ja suodattimen kautta aivan kuten tavallisissakin imureissa. Tuhkaa imuroitaessa on aina syytä käyttää järkeä ja erotinastiaa. Ilman erotinastiaa imuri on heti tukossa ja kaikki suodattimet piloilla. Jos imurilla vähingossa vetäisee tuhkaa niin ei se tuhka sinne välikatolle mene vaan jää sinne imurin keräysastiaan.


    • testasi

      keskuspölynimureita viimeksi vuonna 1999, eikä ainakaan toissa kesänä ao. vehjettä ostaessani mallit olleet vielä ihan kokonaan muuttuneet vertailusta. Artikkelista sai lisäksi vinkkiä, mihin asioihin kiinnittää huomiota imurikaupoilla. Kuluttajalehden vanhoja numeroita löytyy kirjastoista.

      Testistä jäi päällimäisenä mieleeni se, että tavallisiin pölynimureihin verrattuna keskuspölkkäreitä ei kehitellä yhtä vauhdilla, ovathan ne kalliimpia ja pysyvämpiä investointeja, ehkä markkinat on pienemmät. Imuteho, melutaso ja käytettävyys olivat yllättävän kehnoja kaikilla testatuilla malleilla.

      Kun sitten katselin malleja kaupoilla, oli pakko myöntää, miten kehnoja ne teknisesti ovat verrattuna tavallisiin imureihin. Ja useimpiahan ei pääse oikein kokeleimaan, esillä on usein vain pari mallia kussakin rautakaupassa. Keskuspölynimuri on kuitenkin aika kallis, joten saisi siinä olla kunnolliset suulakkeet. Äänitaso riippuu paljon tuosta, samoin käyttämukavuus ja jäljet esim. huonekalujen nukassa. Tonnin keskuspölkkäripaketissa on usein tumpulammat ja helpommin käytössä särkyvät (esim. käytössä aina irtoava letku) osat kuin satasen tai parin tavallisessa imurissa. Ja vaikka sitä säiliötä ei tarvitse tyhjentää kuin kerran vuodessa, voisi se olla osassa malleja kyllä helpompaa. Asiakkaan huomio vaan kiinnitetään johonkin imurasioiden sijoitteluun tai kahvakäynnistykseen (mikä sinänsä on varmasti hyvä), mutta usein missään ei puhuta vertailukelpoisesti imutehosta putken päässä, äänestä suulakkeen vieressä tai suulakkeiden laadusta.

      Ostimme ja asensimme lopulta keskuspölkkärin, koska se ei pöllytä sisäilmaa samalla tavalla kuin normaali imuri. Tuohon olemme olleet tyytyväisiä, kun siivouksen jälkeen ilma ei leiju pölyä. Lisäksi osan imuroinnin aiheuttamasta melusta saa asunnosta tekniseen tilaan. Emme ottaneet mitään rautakaupan tarjouspakettia, koska niissä tarjotaan yleensä niitä halvimpia malleja, joiden imuteho on selvästi kehnompi kuin tavalliseen imuriin tottunut haluaisi.

    • parasta

      Tuskinpa nuo paljon toistaan kummoisempia on ja samanlainen moottori sieltä sisältä löytyy joka vehkeestä - merkistä riippumatta.

      Käytännössä koettua:
      En laittais kahvakäynnistystä, on vaan 1 vikamahdollisuus taas lisää ja sen korjaus maksaa.

      Imurissa ei saisi myöskään olla hankalasti putsattavaa suodatinta. Sellaisen putsaaminen on ikävää ja pölyistä hommaa (näin naapurissa)

      Entisessä kämpässä mulla oli keskusimurina iso 2-moottorinen teollisuusimuri. Tehot aivan jotain muuta, kuin tyossa nykyisessä ja pussiin mahtui varmaan kahden vuoden pölyt. Kaukokäynnistimen teetätin tutulla sähkärillä.

    • Kokemusta on..

      Mulla on ollu keskusimuri (Allaway 1400 s)jo 15 vuotta.Moottori on kerran menny ja vaihdettu.Nykyinenkin moottori on tiensä päässä, hiilet vaihdettu ja nekin on selvät taas. Imuri lakkas kovan metelin jälkeen taas kokonaan toimimasta. Jatkosta en ole vielä päättänyt.Jos kaks moottoria menee 15:ssä vuodess niin mun mielestä kallista sekin on. Oliskohan jokin muu kone kestävämpi?

    • katsomaan oheisen
    • Pettynyt

      Itse olen kyllä pettynyt keskuspölyimuriin, enkä ymmärrä miksi joku haluaa sellaisen. Meillä on allaway c-sarjan kone. Hiljainen kyllä ja tehokaskin. Mutta ongelmana tyhjennys. Tyhjennysvaiheessa huoneilmaan pääsee paljon pölyä viimeistään suodattimen irroitusvaiheessa. Haalarit päälle ja tavallinen imuri kaveriksi auttaa vähän. Mutta sottaista puuhaa on. Ei sovi ainakaan allergiselle.
      Tavallinen imuri tai pölypussiton Dyson on paljon siistimpi ja helpompi. Taidan siirtyä käyttämään jompaa kumpaa.

    • pettynyt

      meillä on beam merkkinen imuri muuten hyvä, mutta täytyy sanoa että on jäänyt insinöörillä pahasti homma kesken. pölyastian tyhjennys on aivan typerästi suunniteltu operaatio. pölyt leviää ympäristöön. siinä pitäisi olla jonkinlainen kasetti systeemi tai pussi joka irroitettaessa sulkeutuisi niin että pölyt pysyisivät siissisti sisällä.

      • tarutar tr

        Beami on pettymys. Moottoria ohjaavia piirikortteja mennyt jo kaksi kappaletta ja imuteho pienenee jos suodatinta ei pese säännöllisesti. Maahantuoja myy konetta helppohoitoisena kun ei tarvi vaihtaa suodatinta mutta jälleenmyyjä sanoi että ei toimi kunnolla jollei suodatinta pese. Peseminen (onnistuu vain käsin) on tosi sottaista puuhaa.


      • allergiaystävällinen
        tarutar tr kirjoitti:

        Beami on pettymys. Moottoria ohjaavia piirikortteja mennyt jo kaksi kappaletta ja imuteho pienenee jos suodatinta ei pese säännöllisesti. Maahantuoja myy konetta helppohoitoisena kun ei tarvi vaihtaa suodatinta mutta jälleenmyyjä sanoi että ei toimi kunnolla jollei suodatinta pese. Peseminen (onnistuu vain käsin) on tosi sottaista puuhaa.

        Puzer:n tyhjennys onnistuu hienosti.
        Tämä on jo kolmas eri Puzer jota käytän (joka kerta kun olen muuttanut olen ostanut uuteen taloon uuden keskuspölynimurin ja asentanut sen itse).

        Tyhjennyksen kanssa ei ongelmia, nykyisissä malleissa on siistit pölypussit & moottorit eivät sisällä enään hiilejä jotka mustaisi tilan jossa keskuspölynimuri sijaitsee.

        Tätä edellinen kone mulla oli kerrostalon siivous komerossa ja myös siinä tyhjennys toimi erinomaisesti (ja oli muuten hiljainen kaveri).

        Eli pistkääpä kokeillen Puzer:ia ;)


      • *-*-*-*-*-*-
        allergiaystävällinen kirjoitti:

        Puzer:n tyhjennys onnistuu hienosti.
        Tämä on jo kolmas eri Puzer jota käytän (joka kerta kun olen muuttanut olen ostanut uuteen taloon uuden keskuspölynimurin ja asentanut sen itse).

        Tyhjennyksen kanssa ei ongelmia, nykyisissä malleissa on siistit pölypussit & moottorit eivät sisällä enään hiilejä jotka mustaisi tilan jossa keskuspölynimuri sijaitsee.

        Tätä edellinen kone mulla oli kerrostalon siivous komerossa ja myös siinä tyhjennys toimi erinomaisesti (ja oli muuten hiljainen kaveri).

        Eli pistkääpä kokeillen Puzer:ia ;)

        jumalauta mitä juttuu täällä on!!!!!!????!!!!!.Ensinnäkin jos moottorissa on hiilet ei se levitä hiili pölyä joka sotkee tilan.Ja osa sanoo et huono putsata tai ei takuu korvaa jos moottori palaa,no ei niin jos käyttäjä putsaa ja tyhjentää koneen kerran vuodessa kun on pakko kun ei enää ime.Itsellä ollu Allaway jo 14v eikä mitää vikaa paitsi yksi suullake kulunut loppuun,ja imuroidaan vähintään 5 kertaa viikossa.Ja putsataan suodatin noin joka kolmas kuukausi.


      • Lisätietoa kaipailee
        *-*-*-*-*-*- kirjoitti:

        jumalauta mitä juttuu täällä on!!!!!!????!!!!!.Ensinnäkin jos moottorissa on hiilet ei se levitä hiili pölyä joka sotkee tilan.Ja osa sanoo et huono putsata tai ei takuu korvaa jos moottori palaa,no ei niin jos käyttäjä putsaa ja tyhjentää koneen kerran vuodessa kun on pakko kun ei enää ime.Itsellä ollu Allaway jo 14v eikä mitää vikaa paitsi yksi suullake kulunut loppuun,ja imuroidaan vähintään 5 kertaa viikossa.Ja putsataan suodatin noin joka kolmas kuukausi.

        Moi,

        Onkos tuossa suodattimen putsauksessa jotain perushelppoa tapaa? Ja mistä tietää milloin suodatin tulisi vaihtaa? Sinänsähän eivät paljoa maksa, mutta josko jollain perusteellisella putsauksella saisi elinikää lisää.


      • *-*-*-*-*-*-
        Lisätietoa kaipailee kirjoitti:

        Moi,

        Onkos tuossa suodattimen putsauksessa jotain perushelppoa tapaa? Ja mistä tietää milloin suodatin tulisi vaihtaa? Sinänsähän eivät paljoa maksa, mutta josko jollain perusteellisella putsauksella saisi elinikää lisää.

        Suodatin pois ja paineilmalla varovainen puhdistus.Tai sit harjalla.
        Ja vaikka vaihtas suodattimen parikertaa vuodessa ni ei kallista.


      • allaway
        *-*-*-*-*-*- kirjoitti:

        jumalauta mitä juttuu täällä on!!!!!!????!!!!!.Ensinnäkin jos moottorissa on hiilet ei se levitä hiili pölyä joka sotkee tilan.Ja osa sanoo et huono putsata tai ei takuu korvaa jos moottori palaa,no ei niin jos käyttäjä putsaa ja tyhjentää koneen kerran vuodessa kun on pakko kun ei enää ime.Itsellä ollu Allaway jo 14v eikä mitää vikaa paitsi yksi suullake kulunut loppuun,ja imuroidaan vähintään 5 kertaa viikossa.Ja putsataan suodatin noin joka kolmas kuukausi.

        Yhdyn kans tähän meillä oli allaway vuodesta 86 ja kolme hiilisarjaa on menny .. nyt ankkuri on lopussa. 28v kestäny erinomaisesti.. nyt kokeilen seuraavaksi buzer oivaa.


    • imuri-armi
      • *-*-*-*-*-*-

        Ja taas pelittäähyvin kun vaihdoin uuden suodattimen.
        15 v tuli koneelle täyteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe