Sammakko lemmikiksi

sammakko fani 4-ever

Haluaisin itselleni sammakon, koska ne vaan on niin ihania ja muutenkin kovoja :D Mutta: minulla ei ole aavistustakaan, miten niitä hoidetaan, missä ne asuvat ja mitä ne syövät. Ja mistä nitä saa. Luonnosta en ole kyllä ottamassa, mutta eläikaupoista en ole löytänyt. Paljonko ne maksavat? kauan ne elävät? tarvitsevatko ne lajitoverin tai muita mönkiäisiä terraarioon / akvaarioon?
Olen nähnyt yhden akvaarion, jossa ui kalojen seassa todella pieni sammakko, mutta muuta minä en siitä tiedäkkän. Toivon todellakin vastausta sillä haluan sammakon tai pari :D

28

12411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anku

      Eli tuolta löydät ensialkuun jotain tietoa sammakoista, mitä lajeja yleisesti pidetään lemmikeinä, niiden hoidosta jne...=)

      Itselläni on Ceratophrys cranwelli -sarvisammakko albiino värimuoto ja on aivan hurmaava otus...Mitä nyt ruokinta-aikana meillä on yleensä aina keskustelut "miksei mun pinsettejä saa syödä" =D Mutta minusta tuo "Yrmy The Frog" on aivan hurmaava mussukka, vaikkei kaikkein liikkuvaisimmasta päästä olekkaan=)

    • malla

      minulla olisi myynnissä tyttö ja poika kynsisammakot,mut varmaan olisi matkaa tämä on pohjanmaalla

      • kotilo-kaktusfani

        päin pohjanmaata?Minäkin asun pohjanmaalla minäkin asun pohjanmaalla ja etsin sammakkoa.


      • pikkuri

        paljonko maksat?


    • minna
      • viher.lehti.sammakko

        Moii! Itekkin haluasin sammakon. Oon sammakkofani, ihan tosi


    • oona kontio"@

      netistä esim kirjoita googleen faunatar siten etsit sieltä lemmikkieläimet sit se on sulle kuin

      leikkiä


      oli ilo auttaa

    • saku-sammakko

      Minullapa on luonnon sammakko lemmikkinä.Se tuli ovesta sisälle enkä huomannut ennen kuin sänkyyni hyppäsi yöpöydältä sammakonpoikanen talven jo tullessa ja pakkasiakin oli.Pistin sen terraan ja uloskin tänä kesänä ja vapaana.Taas se oli pian sisällä.Minulla on kotiloita että niiden perässä se tulee.
      Nyt se on terrassa ja on virkeä ja herttainen.Syö matoja etanoita etanoiden munia kalanruokaa,sirkkoja
      ja kurnuttaa yöllä.Ja ihmeellisintä ei pelkää.Se ottaa ruokaa sormista.Kurnutus on hienoa kuunnella yöllä.
      Leuan alta rapsutus on sen nautinto.En ikinä haluaisi luopua siitä.Kerran se avasi suunsa ja nappasi sormee
      luuli sitä ruuaksi.Ei saisi ottaa lemmikiksi ,mutta herttainen se on.itku tulee kun sen päästää ulos.Kuka sen olisi aluksi päästänyt 15asteen pakkaseen pomppimaan kun se oli jollain konstilla tullut syksyllä ovesta sisälle
      johonkin piiloon ja näin ollen pidin sitä talven sisällä.Ja ilmeisesti se tottui terraarioon tuona aikana.

      • saku.sammakko...<3

        minäkin löysin tänään sammakon kun se oli meidän takapihalla kissan kynsissä mutta onneksi kerkesin pelastaa sen.


    • minni567

      löysin ulkoa kaksi pientä sammakoa ja otin ne omaksi laitoin ne noin 9puol Cm kuppiin elääkö ne siellä ??????kauuan???

      • Anonyymi

        kauheaa ei niitä ulkoa pitäisi ottaa ihme eläin rääkkäystä


    • sdfghjklöä

      minulla on 4 trooppista sammakkoa, jotka on ihan pieniä

      • Splachnumluteum

        Suomen luonnosta ei saa ottaa mitään sammakkoeläimiä tai vesliskoja lemmikiksi, päästä heti vapaaksi...on ihan sakkojuttu tää homma...vaikka niin "söpöjä" ovatkin
        Rauhoitetut sammakkoeläimet

        rupikonna (Bufo bufo) 34 €

        rupilisko (Triturus cristatus) 420 €

        sammakko (Rana temporaria) 17 €

        vesilisko (Triturus vulgaris) 34 €

        viitasammakko (Rana arvalis) 34 €


    • Sammakkohullu
    • Bufo

      Luonnonvaraisen nisäkkään tai linnun ottaminen lemmikiksi Suomen luonnosta on kielletty, mutta eläinsuojelulakiin kirjattu kielto ei koske kaloja, sammakkoeläimiä sekä matelijoita.

      Eli vastaus on, luonnosta voi ottaa sammakon lemmikiksi. Suomessa on kaksi sammakkolajia, Ruskosammakko ja Viitasammakko, näistä jälkimmäinen on rauhoitettu. Rauhoituksen syy on se, että Viitasammakko on EU:maissa monin paikoin harvinaistunut, Suomessa sitä kuitenkin tavataan aika yleisesti lähes koko maassa.

      Noin periaatteessa, jos haluaa luonnosta ottaa sammakkoja terraarioon lemmikiksi, parempi silloin ottaa Suomessa lemmikiksi Ruskosammakko, joka on lukumääräisesti yleisin sammakkolaji, eikä sitä täten ole rauhoitettu. Ruskosammakkopari tulee vallan hyvin toimeen noin 100 litran akvaariossakin, joita löytää käytettynä edullisesti. Pojallani on ollut nyt lähes vuoden 2 luonnosta aivan pieninä poikasina otetetut ruskosammakot 110 litran akvaariossa. Ovat viihtyneet ja kasvaneet erittäin hyvin, näiden koko on nyt kasvanut yli nelinkertaiseksi. Sammakot ovat syöneet pääasiassa kastematoja ja kärpäsen toukkia, joita voi ostaa esim. kalastustarvikeliikkeistä tai mm. Motonetistä. Kesällä kastematoja saa ilmaiseksi, kun viitsii etsiä.

      Ruskosammakko ja Viitasammakko ovat hyvin samannäköisiä, ensin mainitun tunnistaa siitä, että sen vatsapuoli on kirjava, "marmorikuvioinnin"/pilkkujen kirjavoima, kun taas Viitasammakon vatsa on yksivärisen vaalea/kermanvaalea tai valkoinen.

      • Anonyymi

        Myös ruskosammakko on rauhoitettu. Tämä tieto löytyy luonnonsuojelulaista ja -asetuksesta. Sammakoita ei saa mm. pyydystää, ottaa haltuun tai häiritä. Koskee myös kutua.


    • Anonyymi

      Minä en löydä mistään sammakkoa

    • Anonyymi

      Voiko sammakko elää leikkimökissä vapaana? Onko ruskosammakko rauhoitettu?

      • Anonyymi

        Ruskosammakko on rauhoitettu luonnonsuojelulain ja -asetuksen nojalla.


    • Anonyymi

      Pihalla oli rupikonna se pääsi hyppäämään mun pajaan otin sen ämpäriin ja käänsin ämpärin viinon laitoin sammalta eikä se sieltä suostu lähtemään haittaako se.

    • Anonyymi

      Hei haluaisin sammakon lemmikiksi niin haluiasin tietoa niistä ja näköjään nää viestit tänne on laitettu 2006 mutta idc joten syökö kissat sammakoita? Koska mulla on kaksi kissaa maatiaskissoja ovat ja mistä sellaisen sammakon voisi ostaa? Ja mistä saa terraareja sammakoille ja ruokaa? ;) ja asun itä suomessa btw ja niin jos voisitte kertoa niistä vähän lisää ja mikä sammakko olisi hyvä aloittelijalle? Eipä mulla muuta pidä hyvä loppu päivä hei hei

      • Anonyymi

        Tuon maailman tappavimman lemmikin omistajana ei sun pitäis kysyä tuota kysymystä. 99% varmuudella saapi mirris sammakon reittä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon maailman tappavimman lemmikin omistajana ei sun pitäis kysyä tuota kysymystä. 99% varmuudella saapi mirris sammakon reittä.

        Yksi viesti löyty vuodelta 2023!! Ja tässä toinen eli haluaisin ostaa kaks sammakkoo mutta mä en löydä niitä mistään kun eläin kauppoissa ei myydä ja netissä kaikki on loppuunmyyty!?


    • Anonyymi

      Meidän kotona on sammakkoja paljon haluaisin pitää yhden🐸

    • Anonyymi

      Minulla on 1 rupikonna
      Se ei lähde pois meiltä mitä pitää tehdä?

    • Anonyymi

      Tietäiskö joku että mistä voi sammakoita ostaa?

    • Anonyymi

      Minun mielestä sammakkoja ei saa ottää luonnosta omaksi mutta niitä saa koittaa viedä turvallisempaan paikkaan

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe