Kokemuksia Ford Zephyristä? Huippunopeus, kiihtyvyys, ajettavuus?

Fordi miäs

Terve vaan,
laitoin tään kysymyksen nyt tännekin kun ei tuo Auto-palsta oikein vetänyt vastauksia. Eivät kait mouhot ja teinit ole edes yhtään Zephyriä ikinä nähneet...
Sain justiinsa vm. 1963 Ford Zephyr 6:n entisöinnin valmiiksi ja olen ajaa huristellut tuolla mahtavalla siipi-Sefyrilläni nyt noin kuukauden kohta kaks. Kone ja alusta on käyty läpi ihan perusteellisesti ja uusittu kaikki tarpeellinen, kone korjattiin kokonaan jne., nyt sisäänajon jälkeen kokeilin mitä tuo jo 39 v. vanha auto voisi kulkea, (olihan Zephyr nopean auton maineessa toki, mm. 106 hv pellin alla), ja yllätyin kun sain tasamaalla mittariin helposti yli 170 km/h. On mahtanut olla aikoinaan melkoinen tykki, ja tuolloin sai ajaakin. Ajettavuus on myös Michelinin vyörenkailla myös ihan mahtava, suuntavakavuus ehdoton. Että osasi se Hoppa ennenkin.
Millaisia kokemuksia teillä on Zephyreistä ja mitä ne kulkivat silloin kun sai ajaakin lujaa...kokemuksia kellään itsellä ratin takaa?

13

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rene

      Kokemuksia on Zephyr Mk III malleista :
      Minulla oli aikoinaan muutaman vuoden Zodiac III,
      ja kokemusta on myös 4 ja 6 versioista.

      Kyllä se kutosella kulki helposti tuon minkä mainitsit, kokeilin silloin pohjanmaalla
      jollakin varalaskupaikalla.

      Mieleen tulee päällimmäisenä luotettava tekniikka, hyvä lämmitys,ja äänetön puhallin.

      Zodiacissa oli vielä nuo mainiot tuplaputket, joilla oli mukava hörinä tyhjäkäynnillä ja soundia riitti kierroksillakin. Varsinkin moottorijarrutuksella surrasi kivasti.

      Välillä on vähän kaivertanut, että missähän tuo
      kärry mahtaa nykyään loikoilla ?

      • Zephyr

        Olikos Godiakissa V-kutvonen? Zephyrissähän oli suora 4:s- tai 6:s moottori. Muistaakseni näin oli. Ei se Zephyr kyllä 170 km:h kulkenut muussa kun jumalattomassa alamäessä. Hienoja autoja olivat kylläkin siihen aikaan.
        Takseina oli aika paljon käytössä 60-luvulla.


      • Rene
        Zephyr kirjoitti:

        Olikos Godiakissa V-kutvonen? Zephyrissähän oli suora 4:s- tai 6:s moottori. Muistaakseni näin oli. Ei se Zephyr kyllä 170 km:h kulkenut muussa kun jumalattomassa alamäessä. Hienoja autoja olivat kylläkin siihen aikaan.
        Takseina oli aika paljon käytössä 60-luvulla.

        Siinä oli sama kutonen, kuin Zep-6:ssa.
        Nuo muistelemasi V- moottorit tuli sitten
        mallisarjaan IV, joka ei ollut jostakin syystä
        ( ?) enää niin suosittu.

        Zodiacissa oli tuplavalot, enemmän kromia,
        hienompi verhoilu, mittaristo erilainen,
        takatolpissa pikkuikkunat, isompi takalasi,
        tuplaputket...


      • Ford Fever
        Rene kirjoitti:

        Siinä oli sama kutonen, kuin Zep-6:ssa.
        Nuo muistelemasi V- moottorit tuli sitten
        mallisarjaan IV, joka ei ollut jostakin syystä
        ( ?) enää niin suosittu.

        Zodiacissa oli tuplavalot, enemmän kromia,
        hienompi verhoilu, mittaristo erilainen,
        takatolpissa pikkuikkunat, isompi takalasi,
        tuplaputket...

        MK III Zodiac oli todellakin noin upea kuten kuvaat. Tuplaputkista lähti USKOMATTOMAN HIENO kumea höpötys. Missään nykyautoissa ei ole vastaavaa, ei ääntä, ei tunnelmaa. Ja se ajettavuus, nämä MK III Fordit kulki kuin kiskoilla tosiaan, Mc Phersonit ja silleen, painava 6 keulalla tietysti toi oman tukevuutensa myös.
        MK III Zodiac oli myös uskomattoman nopea auto 1962 ensiesittelynsä aikaan, huippua oli riippuen testaajista ja ihmisten kokemuksien perusteella n. 170 - 180 km/h. Ja 0 - 100 mitattiin usein 13 sek. Nopeimmillaan on kait ollut jossain testeissä 12 ja risat 0 - 100, tämä kaikki n. 40 vuotta sitten! Se oli lujaa silloin se, ei kaikki Ameriikan V8-lotjatkaan kulkeneet isolla kasilla välttämättä sen lujempaa, 6-dartit ja Bel Airit jäivät taatusti.
        Zephyrin 6 oli miltei samaa luokkaa, itse asiassa ainoa ero oli Zodiacin tuplaputkisto, ja kaksoisputki pakosarja sekä 42 mm Zenith Zephyrin yksinkertaiseen putkistoon ja pakosarjaan verrattuna sekä Zephyrissä oli "vain" 36 mm Zenith kaasari.
        Tehoa oli Zodiacissa 114 SAE (109 b.h.p)/4800 rpm, ja Zephyr 6 106 SAE /4750 rpm(98 b.h.p.).
        Tuo b.h.p. on brittien jarrutettu hv, eli lähellä DIN-normia, itse asiassa hiukan vahvempia, eli karkeasti arvioiden Zodiac n. 110 DIN hv, Zephyr 100 DIn hv. Vääntöä oli
        mlemmissa lähes sama n. 185 - 190 nm/2000 rpm.
        Eli muhevaa vääntöä löytyi. Zephyrillä pystyi mm. ajamaan nelosella ihan tyhjäkäyntiä ja painamaan kaasun pohjaan ja ei mitään vastaan hangoittelua, auto senkuin lähti vetämään iloisesti. Koetapa samaa nyky-Mondeolla tms.
        Zephyrin huipuista on monenlaisia tietoja, sen ajan Ford mainokset lupaavat 160 km/h, Moottori lehti 1963 mittasi tasamaalla 154 km/h ja alamäessä yli 160 km/h (todellista), kiihtyvyys 1 km matkalle 37,0 sek.
        Englannissa muuistan jossain mitatun ainakin 0- 50 mph (eli 0- 78 km/h) Zephyr 6 9.7 sek, eli 0 - 100 olisi ehkä 14 sek tai jotain.
        Tuollainen 10 hv tehoero muutoin samanlaiseen Zodiaciin tekisi ehkä huippuihin sen 5 - 10 km/h ja 0 - 100 1 - 2 sek. Välitykset olivat tismalleen samat (3.54 ja renkaat 6.40-13) . Monet omistajat ovat saaneet Zephyrilläkin 170 ja risat tasamaalla lasiin, joten kait se 160 - 165 lienee ihan tosi. Tiedän myös että isäukkoni Zephyr 6 otti 3. vaihteella 140km/h kun kokeiltiin tasamaalla kerran, silloin moottori on kiertänyt 6000 rmp!
        Yksilöissäkin on toki eroja, ja jos on loikkarilla varustettu, täytyy huomata että huippua ei ota loikkarilla niin paljoa kuin loikkari pois päältä.
        Joka tapauksessa MK III Fordit olivat autoja jonkalaisia ei enää valitetavasti tehdä, sitä tunnelmaa ja fiilistä ei mistään uusista autoista edes niistä tuonti-Mersuista) löydä enää koskaan!!!


      • Rene
        Ford Fever kirjoitti:

        MK III Zodiac oli todellakin noin upea kuten kuvaat. Tuplaputkista lähti USKOMATTOMAN HIENO kumea höpötys. Missään nykyautoissa ei ole vastaavaa, ei ääntä, ei tunnelmaa. Ja se ajettavuus, nämä MK III Fordit kulki kuin kiskoilla tosiaan, Mc Phersonit ja silleen, painava 6 keulalla tietysti toi oman tukevuutensa myös.
        MK III Zodiac oli myös uskomattoman nopea auto 1962 ensiesittelynsä aikaan, huippua oli riippuen testaajista ja ihmisten kokemuksien perusteella n. 170 - 180 km/h. Ja 0 - 100 mitattiin usein 13 sek. Nopeimmillaan on kait ollut jossain testeissä 12 ja risat 0 - 100, tämä kaikki n. 40 vuotta sitten! Se oli lujaa silloin se, ei kaikki Ameriikan V8-lotjatkaan kulkeneet isolla kasilla välttämättä sen lujempaa, 6-dartit ja Bel Airit jäivät taatusti.
        Zephyrin 6 oli miltei samaa luokkaa, itse asiassa ainoa ero oli Zodiacin tuplaputkisto, ja kaksoisputki pakosarja sekä 42 mm Zenith Zephyrin yksinkertaiseen putkistoon ja pakosarjaan verrattuna sekä Zephyrissä oli "vain" 36 mm Zenith kaasari.
        Tehoa oli Zodiacissa 114 SAE (109 b.h.p)/4800 rpm, ja Zephyr 6 106 SAE /4750 rpm(98 b.h.p.).
        Tuo b.h.p. on brittien jarrutettu hv, eli lähellä DIN-normia, itse asiassa hiukan vahvempia, eli karkeasti arvioiden Zodiac n. 110 DIN hv, Zephyr 100 DIn hv. Vääntöä oli
        mlemmissa lähes sama n. 185 - 190 nm/2000 rpm.
        Eli muhevaa vääntöä löytyi. Zephyrillä pystyi mm. ajamaan nelosella ihan tyhjäkäyntiä ja painamaan kaasun pohjaan ja ei mitään vastaan hangoittelua, auto senkuin lähti vetämään iloisesti. Koetapa samaa nyky-Mondeolla tms.
        Zephyrin huipuista on monenlaisia tietoja, sen ajan Ford mainokset lupaavat 160 km/h, Moottori lehti 1963 mittasi tasamaalla 154 km/h ja alamäessä yli 160 km/h (todellista), kiihtyvyys 1 km matkalle 37,0 sek.
        Englannissa muuistan jossain mitatun ainakin 0- 50 mph (eli 0- 78 km/h) Zephyr 6 9.7 sek, eli 0 - 100 olisi ehkä 14 sek tai jotain.
        Tuollainen 10 hv tehoero muutoin samanlaiseen Zodiaciin tekisi ehkä huippuihin sen 5 - 10 km/h ja 0 - 100 1 - 2 sek. Välitykset olivat tismalleen samat (3.54 ja renkaat 6.40-13) . Monet omistajat ovat saaneet Zephyrilläkin 170 ja risat tasamaalla lasiin, joten kait se 160 - 165 lienee ihan tosi. Tiedän myös että isäukkoni Zephyr 6 otti 3. vaihteella 140km/h kun kokeiltiin tasamaalla kerran, silloin moottori on kiertänyt 6000 rmp!
        Yksilöissäkin on toki eroja, ja jos on loikkarilla varustettu, täytyy huomata että huippua ei ota loikkarilla niin paljoa kuin loikkari pois päältä.
        Joka tapauksessa MK III Fordit olivat autoja jonkalaisia ei enää valitetavasti tehdä, sitä tunnelmaa ja fiilistä ei mistään uusista autoista edes niistä tuonti-Mersuista) löydä enää koskaan!!!

        Olipa kattava tietopaketti, olet tosiaan perehtynyt aiheeseen. Noista tuplaputkien äänistä
        vielä, että lähinnä vastaava ääni on mielestäni Capri 3000.

        Mutta ihme, että tuo putkien tuoma äänifiilinki on jäänyt miltei kokonaan pois tuotannosta ?.

        Jotakin vastaavaa ajotunnelmaa on mielestäni
        myös Granadan kutosissa, sellainenkin on minulla
        joskus ollut.
        jäänyt


      • 90

        on ainakin yksi zodiac ,väri methohto vaal sininen ja ajokunnossa...


    • im

      Hienoa, että joku on entisöinyt Zephyrinkin. Niitä ei enää liiemmin liiku mitään mallia. Kuutos-Zephyr oli tosiaan melkoinen tykki aikoinaan. Ja se käyntiääni....

      Pikkupoikana erään sukulaisemme punainen Zephyr 6 tuntui lähes maailman hienoimmala takasiipineen.
      Tekniikan Maailma 6/1963 mittasi Zephyrin huipuksi 145 km/h. Valmistaja kertoi 100 mph lukemista (160 km/h). TM:n kiihtyys 0-400 m oli 20,1 s ja kulutus 13,2 l/100 km. Tehoa 63-mallille ilmoitettiin 102 SAE-hevosta 2,5-litraisesta koneesta.

      Paljon mukavia kilometrejä sinulle ja Länsituulellesi!

      • Zeppo

        oikein muistan Zephyrit olivat lujan auton maineessa, pelleiltään ja koneeltaan. Sähkölaitteetkin toimivat, sillä edellytyksellä että auto oli kasattu Saksanmaalla. Englannissakin niitä on valitettavasti kasattu.
        Tosin bensa kelpasi kiitettävästi, toisaalta samankokoiset sen ajan autot olivat yhtä juoppoja.


      • Ford mies
        Zeppo kirjoitti:

        oikein muistan Zephyrit olivat lujan auton maineessa, pelleiltään ja koneeltaan. Sähkölaitteetkin toimivat, sillä edellytyksellä että auto oli kasattu Saksanmaalla. Englannissakin niitä on valitettavasti kasattu.
        Tosin bensa kelpasi kiitettävästi, toisaalta samankokoiset sen ajan autot olivat yhtä juoppoja.

        YHTÄKÄÄN ZEPHYRIÄ ei ole Saksassa koottu, Älä kirjoittele täyttä roskaa jos et vanhoista Fordeista mitään tiedä. Zephyr ja Zodiac olivat 1951 - 1972 välillä Englannin Fordin huippumalli, siis mallisarjan suurin ja paras auto. Valmistus sisälsi kolme eri korimallia MK I, 1951-1955, MK II 1956- 1962, MK III 1962 - 1966 (se siipimalli, yleisin Suomessa), ja MKIV 1966-1972. Vuonna 1972 jälkeen tulikin Ford Granada, joka oli yhteismalli Englannin ja Saksan Fordilta, kuten tuolloin muutkin uudet Ford-mallit, johtuen 1960-luvun lopulla tapahtuneesta Euroopan Fordin yhdistymisestä, Capri, Escort, Taunus/Cortina (MKIII), ym. olivatkin siitä lähtien samoja autoja riippumatta missä maassa tehtiin, joissain oli ehkä hienän eri koneversiota valmistusmaasta riippuen, esim. Caprissa Englannissa 2litr. V4, tai Saksan Fordin 2.5 litr V6 Granadassa jne.
        Zephyr ei liity Saksan Fordiin mitenkään. Piste.


      • Jussi
        Ford mies kirjoitti:

        YHTÄKÄÄN ZEPHYRIÄ ei ole Saksassa koottu, Älä kirjoittele täyttä roskaa jos et vanhoista Fordeista mitään tiedä. Zephyr ja Zodiac olivat 1951 - 1972 välillä Englannin Fordin huippumalli, siis mallisarjan suurin ja paras auto. Valmistus sisälsi kolme eri korimallia MK I, 1951-1955, MK II 1956- 1962, MK III 1962 - 1966 (se siipimalli, yleisin Suomessa), ja MKIV 1966-1972. Vuonna 1972 jälkeen tulikin Ford Granada, joka oli yhteismalli Englannin ja Saksan Fordilta, kuten tuolloin muutkin uudet Ford-mallit, johtuen 1960-luvun lopulla tapahtuneesta Euroopan Fordin yhdistymisestä, Capri, Escort, Taunus/Cortina (MKIII), ym. olivatkin siitä lähtien samoja autoja riippumatta missä maassa tehtiin, joissain oli ehkä hienän eri koneversiota valmistusmaasta riippuen, esim. Caprissa Englannissa 2litr. V4, tai Saksan Fordin 2.5 litr V6 Granadassa jne.
        Zephyr ei liity Saksan Fordiin mitenkään. Piste.

        Pieni korjaus tietoihisi, kun kirjoittelit edellisessä viestissäsi : tiet Vuonna 1972 jälkeen tulikin "Ford Granada, joka oli yhteismalli Englannin ja Saksan Fordilta"

        KAIKKI Granada mallit tehtiin Saksassa,Consul valmistettiin Englannissa rinnakkaismallina.

        Joten et sinäkään ihan kaikkea näytä tietävän....Piste.


      • GT70
        Jussi kirjoitti:

        Pieni korjaus tietoihisi, kun kirjoittelit edellisessä viestissäsi : tiet Vuonna 1972 jälkeen tulikin "Ford Granada, joka oli yhteismalli Englannin ja Saksan Fordilta"

        KAIKKI Granada mallit tehtiin Saksassa,Consul valmistettiin Englannissa rinnakkaismallina.

        Joten et sinäkään ihan kaikkea näytä tietävän....Piste.

        Kaikkea ei tiedä kukaan, mutta tuo luulo, että Granadat tehtiin Saksassa ja Consulit Englannissa, on hämmästyttävän yleinen ja johtuu varmaankin siitä, että vanhat 50-60 -lukujen Consulit olivat brittiläisiä.

        Euroopan Fordin tuotantoa alettiin yhtenäistää 60-luvun lopulta lähtien ja alkuun kaikkia euro-Fordeja valmistettiin sekä Englannissa että Saksassa, niin myös Consulia ja Granadaa, joiden ero oli varustelutasossa ja moottorivalikoimassa, Consul oli perheauto ja Granada parempi versio, vähän siis kuten aiemmin mainitut Zephyr ja Zodiac ja Saksan Fordin 17/20M ja 26M.

        Consul-nimi jäi pois joskus 1975, jolloin Granadaa alkoi saada nelosmoottoreilla ja perus- ja L-mallina. Tuotanto loppui Englannissa kesällä 1976, minkä jälkeen isoja Fordeja ei siellä enää valmistettu, kaikki myöhemmät Granadat ja Scorpiot tehtiin Kölnissä.


    • ecco sierra

      hei. minulla oli ensimmäinen auto. ford consul neloskone, 60 luvulla, valkea väri,punanen nahka sisältä, rek.no LF-500. jos auto sattuisi olemaan vielä jossain niin olisin kiitollinen tiedoista, itse olen ollut aikanaan ford myynnissä yli 20v, yht. 44v alalla, nykyinen autoni BMW 530D XDRIVE mielestäni auto alan huippua.

    • oli angliaa yms

      Mä muistan ku pentuna enolla oli zephyr.jos en vääräs oo siinä ol 6 kone.ja siipilokasuojat takana..oli paha peli 60luvun landella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe