Olen ihastunut maakuntaanne laulunne takia:) Lauletaanko tätä siellä paljonkin? Tässä vielä sanat:
Satakunnan laulu
Kauas missä katse kantaa yli peltojen,
missä kaartaa taivon rantaa salo sininen,
siellä Satakunnan kansa tyynnä kyntää aurallansa maata isien.
Täällä muinoin töin ja toimin raatoi rauhan mies,
luonnon voitti loitsuvoimin, synnyt syvät ties.
Kasvun kotipelto kantoi, raatajalle onnen antoi lämmin kotilies.
Koska Suomen viljelystä uhkaa sorron yö,
häätämään käy hävitystä täällä kansan työ.
Nousee Satakunnan kansa, entisellä voimallansa karhun kämmen lyö.
Satakunnan maakuntalaulu
9
5934
Vastaukset
- Mökin-Maija
Aika ylevää kun kattelee porukan nykymeininkiä...
- Basso
On kuule laulettu erinäisiä kertoja kesäiltoina saunan jälkeen (mahdollisesti on vielä Karhu-oluttakin nautittu).
- virhe40
Minäkin ihastuin tuohon lauluun ja aina sitä myös laulelen, kun autolla ajelen: "Kauas, missä katse kantaa yli peltojen..." Hyvän merenpohjamaan pellot suovat sokerijuurikasta ja kauniisti ovat suorina perunapeltojen sarat, kun niiden ohi ajelee. Presidentinvaalien alla, ensimmäisen "vihreän tuulen" osuessa silmääni kakkostien varressa, tunsin todella olevani suomalainen! Tuli nostalginen olo jostain lapsuudesta, kun ekalla luokalla lauloimme kirkkaasti ja kovaa "tuhanten rantain partahilla, heräjä armas synnyinmaa..." Miten paljon laulut voivatkaan tuoda mieleen ajatuksia tästä maasta ja sen kansasta.
- tee.
että joku vielä kiinnostuu maakunnasta maakuntalaulun kautta. Niitähän ei kaiketi enää juuri koulussa opeteta? Muuten, mainitsemasi säkeistöt ovat yleisesti lauletut, mutta itseasiassa laulu kokonasena on pitempi.
Kiinnostuneille tiedoksi, sen on kirjoittanut Aino Voipio, huittislainen opettaja katsellessaan Huittisten vainoita ja kiemurtelevaa Kokemäenjokea alhaalla Vesiniinyt aukeilla ylhäältä Ripovuoren kalliolta nähtynä. Laulun on taas säveltänyt Rauman seminaarin musiikinopettaja Axel Törnudd, joka on toki säveltänyt muutakin. - Hundra Kommun
Kun ajaa elokuisena iltana kakkostietä välin Porista Huittisiin (Punkalaidunhan on sitten jo nykyään niin trendikästä Pirkanmaata), ilta-aurinko paistaa takalasista ja kaste nousee maasta, musiikkina vaikka hiljainen jazz niin väkisin tulee mieleen sanat "Kauas missä katse kantaa yli peltojen". Minä olen satakuntalaisuudestani ylpeä. Pori on mainettaan paljon parempi kaupunki, tuntuu että itse porilaiset moittivat eniten omaa kaupunkiaan. Mielestäni Satakunta on Suomen Skåne, Pori on yhtäkuin Ystad. Vain Kurt Wallander puuttuu.
Vielä tuosta 3. säkeistöstä, kuinka oikeaan Aino V. ennakoikaan aikanaan EU:n aiheuttamia muutoksia maataloudelle! - Aamu
Laitan sinulle lisää Satakunnan laulun säkeitä. Omassa Olavi Pesosen laulukirjassa:
Säe 2
Virtaa läpi vainioiden
Kokemäen vuo.
Suurten selkäin korpisoiden
mailta tullen tuo
koskin kuohuu, tulvoaapi
kansan mieltä kasvattaapi,
uutta voimaa luo.
Säe 4
Vielä Satakunnan mailla
miehet vakaiset
tuntee esi-isäin lailla
luonnon luottehet,
hallan soista karkoitellen,
rauhan töihin taltutellen
kosket kuohuiset.
Edellä on viimeinen säkeistö kirjasta. Sen sijaan sieltä puuttuu kokonaan sinun kirjoittamasi viimeinen säe, joka on kyllä minullekin tuttu.
Nyt mietin onko se lainkaa Aino Voipion kirjoittama. Kirjassani olevat säkeistöt välittävät minulle kuvaa yksinomaan rauhaa rakastavasta kansanosasta.
Onko uhka, sorto ja karhun kämmenellä lyöminen syntynyt lauluun myöhemmin? Tietääkö kukaan?- Meri
Enpä tiennyt lisäsäkeistöistä, kiitos niistä.
Ei näitä tosiaan koulussa ainakaan meillä päin lauleta, minä olen kuullut tämän Isänmaan lauluja -nimiseltä levyltä. Sen sanavihkosessa puhutaan nimenomaan Aino Voipiosta ja vain kolmesta säkeistöstä...
Onhan lehtenne(Satakunnan Kansa) nimi tullut nimenomaan tämän laulun parista "Satakunnan kansa" -kohdasta?
- Merit 61
Kyllä täällä sitä yhä lauletaan! Alkuperäisessä Aino Voipion sanoittamassa laulussa on kuusi säkeistöä. En ala niitä tähän kirjoittamaan, mutta haeppa googlen avulla, niin löydät koko komeuden - ja vähän lisätietoa.
- JJM-nen
Laulussa on tämäkin, kaikkein harvinaisin säkeistö:
Vaan kun vaipui sortoon kansa Satakunnan maan,
rynnäten kuin vimmoissansa karhu korjastaan
kansa sorron ikeen alta
nousi, vaati vainoojalta
vanhaa vapauttaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul3241913Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v131649It's a fairytale
"It's a fairytale I can't explain Full of words I don't know how to say And without a little twist of fate I know I'd st9906Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."
Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se3903En voi oikein lähestyä sinua nainen
koska jännität minua ja leikit tietämätöntä... Et myöskään lähesty minua. Mitä siis teemme???44810Sydän on niin rikki
Tämän meidän tilanteen vuoksi… Oli niin paha olla eilen illalla, että itku meinasi tulla. Nyt se sitten tulikin. Umpiso47747PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,
Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli25741Kohuopettaja työntää videolla asioita peräaukkoonsa nuorten edessä, mutta Jeesus-musiikki on liikaa
IL - Sanna Ukkolan kolumni "Opettaja masturboi videolla oppilaiden edessä, oppikirja kertoo, että mieskin voi synnyttää151718- 54700
- 45698