Mitä juurihoidossa oikein tehdään jos se kerran on niin hirvittävän kivulias ja pelottava ?
Mitä juurihoito tarkoittaa ?
21
10723
Vastaukset
- 4 x juurihoito
Itselleni on tehty neljä kertaa ja kertaakaan ei ole ollut mitenkään kivulias, sehän hoidetaan puudutuksessa. Kivuliasta on hoitamaton juuri´, ei voi syödä ei juoda ei mitään..
- ?????????
...> sehän hoidetaan puudutuksessa.
Miten se hoidetaan?
Mitä sille juurelle tehdään? - Kun puudutellaan
????????? kirjoitti:
...> sehän hoidetaan puudutuksessa.
Miten se hoidetaan?
Mitä sille juurelle tehdään?Eli ensin hammas puudutetaan..hammasta porataan, jotta saadaan hampaan ydin esiin. Hampaan ytimessä on hermokanavat, joissa on hampaan hermot eli, jos ei olisi puudutusta->sattuisi paljon!!!
Juurihoidossa hampaan hermot poistetaan kokonaan pienillä (avaus/-laajennus)neuloilla. Ytimestä yleensä myös poistetaan tulehtunut kudos..joka aiheuttaa särkyä.
Juurihoidossa saa ravailla muutamaan kertaan,kun ytimeen laitetaan rauhoittavaa/lääkitsevää/steriiliä lääkettä, joka myös desinfioi eli tappaa kaikki bakteerit.Lääkettä vaihdetaan muutaman kerran ja annetaan hampaan rauhassa ns.parantua enne kuin se täytetään.
Kun hampaan hermot on poistettu hammas ei enään tunne mitään eli ensimmäisen hoitokäynnin jälkeen puudutusta ei yleensä enään tarvita.
Lopuksi hammas täytetään muovisilla täytenastoilla ja täyteaineella..täytteen päälle tulee tavallinen muovipaikka.
Juurihoidettu/paikattu hammas ei ole, koskaan entisen ehjän hampaan veroinen. Eli hammas saattaa lohjeta herkemmin. - tällaista
Kun puudutellaan kirjoitti:
Eli ensin hammas puudutetaan..hammasta porataan, jotta saadaan hampaan ydin esiin. Hampaan ytimessä on hermokanavat, joissa on hampaan hermot eli, jos ei olisi puudutusta->sattuisi paljon!!!
Juurihoidossa hampaan hermot poistetaan kokonaan pienillä (avaus/-laajennus)neuloilla. Ytimestä yleensä myös poistetaan tulehtunut kudos..joka aiheuttaa särkyä.
Juurihoidossa saa ravailla muutamaan kertaan,kun ytimeen laitetaan rauhoittavaa/lääkitsevää/steriiliä lääkettä, joka myös desinfioi eli tappaa kaikki bakteerit.Lääkettä vaihdetaan muutaman kerran ja annetaan hampaan rauhassa ns.parantua enne kuin se täytetään.
Kun hampaan hermot on poistettu hammas ei enään tunne mitään eli ensimmäisen hoitokäynnin jälkeen puudutusta ei yleensä enään tarvita.
Lopuksi hammas täytetään muovisilla täytenastoilla ja täyteaineella..täytteen päälle tulee tavallinen muovipaikka.
Juurihoidettu/paikattu hammas ei ole, koskaan entisen ehjän hampaan veroinen. Eli hammas saattaa lohjeta herkemmin.operaatiota voidaan sanoa hoidoksi?
Eikö kyseessä ole paremminkin juuren TAPPAMINEN, kun hermo poistetaan, kuin hoito?
Vai onko terveydenhoidossa ilmaisut ja käsitteet erilaisia kuin sen ulkopuolella? - mutta
tällaista kirjoitti:
operaatiota voidaan sanoa hoidoksi?
Eikö kyseessä ole paremminkin juuren TAPPAMINEN, kun hermo poistetaan, kuin hoito?
Vai onko terveydenhoidossa ilmaisut ja käsitteet erilaisia kuin sen ulkopuolella?Pahempihan se on jättää hammas kipuilemaan ja päästää tulehdus hampaasta leviämään kuin juurihoitaa se hammas.
- hoitokerta?
Riittääkö yksi käynti hammaslääkärin luona yhden hampaan juurihoitoon?
- tappavat
tällaista kirjoitti:
Vai onko terveydenhoidossa ilmaisut ja käsitteet erilaisia kuin sen ulkopuolella?Yleensä ne suusta peräisin olevat bakteerit ovat jo ehtineet tappaa hampaan. Päästessään ydinonteloon bakteerit tuhoavat hermot ja verisuonet. Edelleen juuren ulkopuolelle edetessään bakteerit ja niiden aineenvaihduntatuotteet tuhoavat luuta hampaan ympärillä. MURHAAJAT!!
hoitokerta? kirjoitti:
Riittääkö yksi käynti hammaslääkärin luona yhden hampaan juurihoitoon?
Ei riitä yksi käyntikerta.
Hampaan juuriston hermot ensi kerralla "tapetaan", päälle lääkepaikka jopa muutamiksi viikoiksi, porataan auki (yl. röntgenillä katsotaan tilanne), porataan auki, laitetaan juurikanavaan täyte ja metalliruuvi, mihin normaali hammaskruunu kiinnitetään- suojeluryhmä
tällaista kirjoitti:
Vai onko terveydenhoidossa ilmaisut ja käsitteet erilaisia kuin sen ulkopuolella?vaikka nimellä "against tooth murdering". Olipa hyvä että otit myös tuon näkökulman mukaan keskusteluun!
Nimimerkillä "onko tämä sitä hyväksi mainostettua suomalaista terveydenhuoltoa" - auringonlasku
annoona kirjoitti:
Hampaan juuriston hermot ensi kerralla "tapetaan", päälle lääkepaikka jopa muutamiksi viikoiksi, porataan auki (yl. röntgenillä katsotaan tilanne), porataan auki, laitetaan juurikanavaan täyte ja metalliruuvi, mihin normaali hammaskruunu kiinnitetäänei kai sitä metalliruuvia sentään jätetä sinne hampaaseen? minä en ainakaan metallia suuhuni halua.
- auringonlasku
Kun puudutellaan kirjoitti:
Eli ensin hammas puudutetaan..hammasta porataan, jotta saadaan hampaan ydin esiin. Hampaan ytimessä on hermokanavat, joissa on hampaan hermot eli, jos ei olisi puudutusta->sattuisi paljon!!!
Juurihoidettu/paikattu hammas ei ole, koskaan entisen ehjän hampaan veroinen. Eli hammas saattaa lohjeta herkemmin.tapetun hampaan väri pysyykö valkoisena? jos en halua lisää muovia suuhuni, niin lienee jokin muu materiaali (ei metalli), jolla juurihoidettu hammas voidaan täyttää? tietääkö kukaan?
- tyttö
paljon maksaa kunnallisella puolella juurihoito?
- aina
annoona kirjoitti:
Hampaan juuriston hermot ensi kerralla "tapetaan", päälle lääkepaikka jopa muutamiksi viikoiksi, porataan auki (yl. röntgenillä katsotaan tilanne), porataan auki, laitetaan juurikanavaan täyte ja metalliruuvi, mihin normaali hammaskruunu kiinnitetäänEi sitä ruuvia laiteta läheskaan aina juurihoidettuun hampaaseen. Jos hampaan kruunu on ihan kunnossa, niin ei sitten.
Mutta jos esim. etuhampaasta on lohennu koko kruunu veks, niin sitten laitetaan juurikanavaan ruuvi. Ja tehdään siihen muovista uusi kruunu. Ellei sitten halua ihan labratekoista kruunua.
Ja kyllä, se ruuvi jää sinne hampaan juurikanavaan. - ruuvi...
aina kirjoitti:
Ei sitä ruuvia laiteta läheskaan aina juurihoidettuun hampaaseen. Jos hampaan kruunu on ihan kunnossa, niin ei sitten.
Mutta jos esim. etuhampaasta on lohennu koko kruunu veks, niin sitten laitetaan juurikanavaan ruuvi. Ja tehdään siihen muovista uusi kruunu. Ellei sitten halua ihan labratekoista kruunua.
Ja kyllä, se ruuvi jää sinne hampaan juurikanavaan.Mulla katkesi se ruuvi sinne juurikanavaa. ei saanut lekuri sitä pois vaikka kuinka poraili ja henkäili. saa nähdä nyt miten hampaan käy, joutuuko poistamaan koko hampaan. harmittaa tällainen töppäily, maksoi tosi kalliisti yksityisellä ja tällaista jälkeä.
- ???
ruuvi... kirjoitti:
Mulla katkesi se ruuvi sinne juurikanavaa. ei saanut lekuri sitä pois vaikka kuinka poraili ja henkäili. saa nähdä nyt miten hampaan käy, joutuuko poistamaan koko hampaan. harmittaa tällainen töppäily, maksoi tosi kalliisti yksityisellä ja tällaista jälkeä.
Kirjoitit näköjään tuon viestisi jo vuonna 2006 mutta vieläkö muistat kuinka sulta saatiin se ruuvi sieltä hampaasta?
Mulla kävi yksityisellä hammaslääkärillä kans noin eilen?
Jouduitko maksamaan normaalin maksun kuitenkin vaikka töpättiin?
Saitko muuten antibiootti kuurin?
Mulle resepti iskettiin käteen heti. En tiedä pitäsikö hakea.
- xxx
Muistan joskus 10 vuotta sitten kun mulla epäiltiin poskiontelontulehdusta, oli meinaan niin hillitön kipu naamassa ja poskiluissa. No eihän se mitään poskiontelontulehdusta ollut, vaan kun asiaa tutkittiin hammaslääkärissä, niin löytyi hammas jonka paikan alle oli päässyt raosta likaa ja se oli aikansa siellä muhinut.
Eli hampaan juuri oli päässyt tulehtumaan ja vanha paikka revittiin pois. Tässä vaiheessa tietenkin käytettiin puudutusta, koska tulehtunutta juurta alettiin käsittelemään.
Hampaan juuren sisällä on hermot (hauskoja valkoisia säikeitä) jotka vedettiin pois. Tämän jälkeen juurta käsiteltiinn sisältä päin neulalla jossa oli jotain lääkeainetta. Lääkeaine jätettiin juuren sisään ja paikka peitettiin väliaikaisella paikalla. Ja loppui muuten se särky samantien.
Tämän jälkeen kävin muistaakseni muutaman kerran joidenkin viikkojen aikana hammaslääkärissä, ja joka kerta hampaasta otettiin väliaikainen paikka pois ja juurikanavaa "rassattiin" neulalla jossa oli se lääke.
Muistaakseni joka kerta otettiin myös röntgenkuvat, mistä nähtiin, että vieläkö hampaan juuren sisällä oli mätää eli tulehdus ei ollut vielä parantunut.
Näillä muilla kerroilla ekan kerran jälkeen ei puudutettu, koska hampaastahan oli irroitettu hermot eli hammas oli ns. "kuollut" eikä siinä enää ollut tuntoa. Mukavaahan tuo ronkkiminen ei ollut, mutta ei myöskään kivuliasta. Ja edelleen se sama hammas nököttää paikallansa ja hoitaa tehtävänsä. Voisin kuvitella, että tänä päivänä toimenpide on varmaankin samanlainen, korjatkaa jos olen väärässä. - tehty
12 vuotiaalle on tehty juurihoito kivun kanssa!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000015128739
Että kyllä se vain sattuuuuu!
Kävisin kyllä kuristamassa tämän hammaslääkärin, joka on 12 vuotiasta rääkännyt. Voi vain kuvitella, miten siinä on raukkaa manipuloitu kestämään kipu ja samalla lekuri ja hoitaja saaneet tyydytyksen.- 15 wee boju
Olen 15 v ja muuten hampaat loistavassa kunnossa, paitsi ensimmäisen reijän elämässäni onnistuin reijittämään juureen saakka. Juurihoito tuli ja menin sinne vähän jännittyneenä, mutta se ei satu pätkän vertaa (jos ei ole pahaa tulehdusta). ärsyttää nämä aikuiset ihmiset jotka tulee pelottelemaan tänne, että on kauheaa. puudutuksen kanssa ei tuntunut mulla missään, jopa reijän poraus on huomattavasti ärsyttävämpi operaatio. jos ei ole tulehtunut niin uskokaa tämä mitä sanoin. EI SATU
- YKSITYINEN ..JES..!
POSKI HAMPAAN PAIKKAUS KUNNALLISPUOLELLA N.50-70 EUROA ...
KAKSI METALLIRUUVIA YHTEEN HAMPAASEEN ...VAIKKA NIKKELI-ALLERGIKKO....EI HYVÄ - Inkahammaspeikko
Tämä on vanha viestiketju, mutta uskon, että monet vielä nykypäivänäkin katselee tätä. Juurihoidon kerrotaan olevan pelottava, kamalin ja sattuvin hammaslääkäritoimenpide, mitä löytyy. Tämä on yksilöllistä. Jotkut meinaavat nukahtaa hammaslääkärituoliin, jotkut taas kamppailevat kivun kanssa hikimärkänä. Itsellä (kai) joudutaan tässä lähiaikoina oikean puolen ylähammas poskesta juurihoitamaan, ja itsekin jännitän kamalasti. Olen 12- vuotias, ja pelkään että sattuu, mutta olen sen verran sisukas, että teidän kestäväni. Kannattaa hoitaa oikeasti, eikä vaan jättää, mutta olen myös kuullut, että vaikka se muhisi siellä pari kuukautta todella kipeänä, ei se heti leviä hammasluuhun. Tämä kuitenkin todennäköistä, jos jätät kokonaan hoitamatta. Itsellä tällähetkellä siis (kai) tulehtunut kipeä hammas, kosketus herkkä, kylmä & kuuma sattuu ja on ollut kovia ja pahojakin särkyhetkiä. Tällä hetkelläkin kamppailen kivusta Buranan kera. Kannattaa mennä, se on ohimenevää! Se vie vain hetken ja kun puuduttaa, siitä selviää kuka vain. Itsekin olen pelkopotilas, mutta uskoisin, ettei juurihoito niin paha ole, ja voihan sille hammaslääkärille sanoa, että pelkää ja jännittää kovasti.
- Mitä-hittoa-pelkäät
Mene ihmeessä hammaslääkäriin. Mikään toimenpide siellä ei satu, koska ennen kivuliaita toimenpiteitä hammas aina puudutetaan. Puudutuksen jälkeen et tunne kipua lainkaan. Pelkosi saattaakin johtua jostain muusta, kuin kivusta.
Olen joskus huvikseni kokeillut hammaslääkärissä reiän porausta ja paikkausta siten, että torjuin kaikki puudustus ehdotukset. Ei se aivan mahdoton kokemus ollut sekään, mutta pitihän se kerran elämässä kokea. Hullu kaikkea kokeilee!
Juurihoitoja mulle on tehty vaikka kuinka monta. Se on helpoimmasta päästä hampaiden hoitamista.
Yksi hammas-implanttikin on mulle asennettu (titaani-juuri porattiin leukaluuuhun): Vaikka kuulostaa hurjalta, ei sekään tuntunut missään.
Siis, mitä pelkäät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502