Tuoreen ydinjätteen radioaktiivisuus

Mikähän lienee 'uunituoreen' ydinjätteen radioaktiivisuus? Aluksi vaikkapa siinä vaiheessa, kun se nostetaan reaktorista. Joskus täällä puhuttiin aivan käsittämättömän korkeista säteilyarvoista, mutta taisi olla kyse reaktorissa olevassa ydinjätteestä.

5

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

Muutaman vuoden jäähtyneen nipun säteilymääräksi arvioitiin kuumakammiossa 60 000 vanhaa Remiä/h.

• "
        Ei pysty mittaamaan
        Jocu_ 28.3.2006 klo 14.59

Muutaman vuoden jäähtyneen nipun säteilymääräksi arvioitiin kuumakammiossa 60 000 vanhaa Remiä/h.
        "

Pistitpä pahan jutun. Piti oikein etsiä remmin ja sievertin suhteet. Löytyi:

"Vanhemmissa teksteissä esiintyvä rem (1 rem = 0,01 Sv) on käytöstä poistunut yksikkö."

Ja sitten lasketaan:

60 000 Rem/h = 60 000 * 0,01Sv/h = 600Sv/h

Oliko siinä nipussa polttoainesauvoja 126kpl? Silloin yhden sauvan aiheuttama säteily olisi noin 4.7Sv/h. Aika paljon, etenkin kun huomioi muutaman vuoden taltutteluajan.

• Jocu_
        Vastaaja kirjoitti:

"
        Ei pysty mittaamaan
        Jocu_ 28.3.2006 klo 14.59

"

Pistitpä pahan jutun. Piti oikein etsiä remmin ja sievertin suhteet. Löytyi:

"Vanhemmissa teksteissä esiintyvä rem (1 rem = 0,01 Sv) on käytöstä poistunut yksikkö."

Ja sitten lasketaan:

60 000 Rem/h = 60 000 * 0,01Sv/h = 600Sv/h

Oliko siinä nipussa polttoainesauvoja 126kpl? Silloin yhden sauvan aiheuttama säteily olisi noin 4.7Sv/h. Aika paljon, etenkin kun huomioi muutaman vuoden taltutteluajan.

Kyllähän noita säteilytasoja voisi esim. tietyn vesikerroksen läpi mitata, ja ehkä tutkimusreaktoreilla sitä harrastetaankin.

Tehoreaktoreilla sellaiseen ei ole aikaa. Suuruusluokka on tiedossa.

• MerviP

Reaktorin aktiivisuus riippuu reaktorista, ja tehohistoriasta. Mielikuva suuruusluokasta riittänee: alle 0,1 ZBq (lue tsetta beqquerel), ja se vähenee seisokin alussa kovaa vauhtia.

• Oikeasti olen hämmästynyt.

Tsetta oli minulle täysin tuntematon etuliite, joten piti käydä lunttaamassa: se on 10^21, tuhat triljoonaa.

SI-järjestelmän etuliitteistä kiinnostuneille:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/SI/2.4.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      78
      1076
    2. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      38
      852
    3. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      100
      819
    4. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      34
      768
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      43
      678
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      678
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      52
      559
    8. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      32
      550
    9. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      52
      473
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      49
      468
    Aihe