Tuoreen ydinjätteen radioaktiivisuus

Mikähän lienee 'uunituoreen' ydinjätteen radioaktiivisuus? Aluksi vaikkapa siinä vaiheessa, kun se nostetaan reaktorista. Joskus täällä puhuttiin aivan käsittämättömän korkeista säteilyarvoista, mutta taisi olla kyse reaktorissa olevassa ydinjätteestä.

5

710

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

Muutaman vuoden jäähtyneen nipun säteilymääräksi arvioitiin kuumakammiossa 60 000 vanhaa Remiä/h.

• "
        Ei pysty mittaamaan
        Jocu_ 28.3.2006 klo 14.59

Muutaman vuoden jäähtyneen nipun säteilymääräksi arvioitiin kuumakammiossa 60 000 vanhaa Remiä/h.
        "

Pistitpä pahan jutun. Piti oikein etsiä remmin ja sievertin suhteet. Löytyi:

"Vanhemmissa teksteissä esiintyvä rem (1 rem = 0,01 Sv) on käytöstä poistunut yksikkö."

Ja sitten lasketaan:

60 000 Rem/h = 60 000 * 0,01Sv/h = 600Sv/h

Oliko siinä nipussa polttoainesauvoja 126kpl? Silloin yhden sauvan aiheuttama säteily olisi noin 4.7Sv/h. Aika paljon, etenkin kun huomioi muutaman vuoden taltutteluajan.

• Jocu_
        Vastaaja kirjoitti:

"
        Ei pysty mittaamaan
        Jocu_ 28.3.2006 klo 14.59

"

Pistitpä pahan jutun. Piti oikein etsiä remmin ja sievertin suhteet. Löytyi:

"Vanhemmissa teksteissä esiintyvä rem (1 rem = 0,01 Sv) on käytöstä poistunut yksikkö."

Ja sitten lasketaan:

60 000 Rem/h = 60 000 * 0,01Sv/h = 600Sv/h

Oliko siinä nipussa polttoainesauvoja 126kpl? Silloin yhden sauvan aiheuttama säteily olisi noin 4.7Sv/h. Aika paljon, etenkin kun huomioi muutaman vuoden taltutteluajan.

Kyllähän noita säteilytasoja voisi esim. tietyn vesikerroksen läpi mitata, ja ehkä tutkimusreaktoreilla sitä harrastetaankin.

Tehoreaktoreilla sellaiseen ei ole aikaa. Suuruusluokka on tiedossa.

• MerviP

Reaktorin aktiivisuus riippuu reaktorista, ja tehohistoriasta. Mielikuva suuruusluokasta riittänee: alle 0,1 ZBq (lue tsetta beqquerel), ja se vähenee seisokin alussa kovaa vauhtia.

• Oikeasti olen hämmästynyt.

Tsetta oli minulle täysin tuntematon etuliite, joten piti käydä lunttaamassa: se on 10^21, tuhat triljoonaa.

SI-järjestelmän etuliitteistä kiinnostuneille:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/SI/2.4.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe