Penikkatauti

penikka

Miten penikkitaudista pääsee eroon?

Vasen sääri tässä oireillut jo kolmatta viikkoa, enkä rehellisesti sanottuna kyllä osaa ollenkaan hoitaa vammaa (ainakaan oikein).

Kuka voi hoitaa? Mennäkö tavalliselle lääkärille vai jollekin jalkatohtorille? Häh? Mistä saa sellaisia erikoispohjallisia, joilla tukea oikeaa askelmaa? Tietääkö yleensäkään kenkäkauppiaat asiasta mitään?

24

42868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urheiluhieroja

      Moicca!

      Usein penikkatauti tossa alkuvaiheessa saadaan helpottamaan ns. vain repimalla penikat auki! (Ei siis tunnu kovin kivalta mutta helpottaa varmasti kun muutaman kerran niita hieroo auki!) Nyt kannattaisi antaa penikoiden levata ja menna kunnon urheiluhierojalle hierottavaksi!! Usein pelkastaan tama auttaa!! Penikat ovat aika ikava vaiva koska niita pitaisi aina jaksaa hoitaa, eika ne ikina oikeastaan enaa havia kun ne on tulleet! Jos ei pelkka hieronta auta, kavaseppa kunnon urheilulaakarilla tai fysioterapeutilla! Ei muuta kun onnea penikoiden hoitamiseen! =)

      • mulokans

        Mulla on kans jo kuukauden ollu penikkataudin oireita. Oon vaan jatkanu juoksemista ku on kisatki tulossa, mutta kipu on pahentunu jo sen verran että aattelin tossa alottaa tauon juoksussa. Mun liikunnanope joskus muinoin et sil on ollu penikkatauti ja sille pistettii siihe sääreen jtn neuloja! Pitäisköhän mun kertoo jollekin, mut kenelle kannattais? Vanhemmille vai liikunnanopelle ekaks?


    • Penikka.

      Hanki uudet kengät. Ostin itse uudet ja Penikat hävisivät kokonaan.

    • Janne

      Moi juoksuväki!

      Siirryin hiihtopalstalta kesäksi tänne juoksuun ärsyttämään kommenteillani kärkkäitä kestävyysliikkujia :)

      Penikkataudin paras hoito mielestäni on jatkuva pohkeiden ja "säären etuosien " venytys. Pohjevenytyksia, sekä päkiä seinää vasten polvea eteenpäin työntäen, sekä jalat takana itse seinään nojaten. Molemmat pohjevenytykset yhtä tärkeitä omasta mielestäni.

      Juoksijan tärkein venytys on seuraava: menet polvillesi maahan, laitat esim. pyyherullan jalkateriesi alle, nostat ylävartalosi pystysuoraan ryhdikkäästi ja istut suoraan taaksepäin ojennettujen jalkateriesi päälle /väliin. Siinä sitten syvään hengitellen katsot vaikka telkkaria ja tunnet silmitöntä kiristystä "penikoissa". Kyseinen venytys joka päivä useamman kerran tehtynä vaikuttaa merkittävästi penikoiden paranemiseen ja ennaltaehkäisyyn.

      Jos jaloissa on jokin virheasento esim. ylipronaatio, kannattaa ostaa tuetut kengät tai teettää juoksuun tarkoitetut tukipohjalliset esim. Helsingin Urheiluläääkäriasemalla Fysioterapeutti Juha Holttisella, joka yksi alan asiantuntijoista Suomessa..

      terv. Janne

      • maratonman

        penikkatauti ole sama kuin luukalvon tulehdus sääriluussa?


      • mistelinalla
        maratonman kirjoitti:

        penikkatauti ole sama kuin luukalvon tulehdus sääriluussa?

        Lihas kiinnittyy ilkeästi luuhun. Sen saa yleensä ahkeralla venytyksellä pysymään irrallaan, hieronta auttaa, mutta pahoissa tapauksissa pitää turvautua kirurgiseen apuun. Huh. Eli se venyttely, mihin ihmeeseen me se aina laiskuuttamme unohdetaan. No, joskus kai pitää vähän miettiä taukoa, vaihtoehtoharjoitteiden mukaanottamista jne jne... Sitä se on, urheilu. Heh. Kivaa...


    • penikkatautinen

      Mutta kyllä se tästä! Kiitos kaikille vastanneille yhtä paljon. Tuo hieronta ja venytysvinkki olivat superhyviä, en ollut aikaisemmin oikein tajunnut miten säären etuosaa saa kunnolla venytettyä. Täytyy tässä pitää vähän silti vielä taukoa, ostaa ne uudet tossut ja sitten vasta lähteä taas kokeilemaan polulle miten juoksu sujuu.

      Tack!

      • nbsägnmgsäån

        -rasituksen vähentäminen
        -tekniikan tarkistus
        -sopivat jalkineet; vaimennukset, pronaatio/supinaatio, mahd. tukipohjalliset
        -venyttely
        -akuutissa vaiheessa kylmähoito (tulehdus), myöhemmin mahd. myös kylmä-lämmin
        -mahd.turvotuksen, kuumotuksen, punoituksen poistuttua hieronta, pelkkä kipu ei ole este hieronnalle; lihaksia ei koskaan väkisin revitä auki!


      • fsböfnbaeäfnb
        nbsägnmgsäån kirjoitti:

        -rasituksen vähentäminen
        -tekniikan tarkistus
        -sopivat jalkineet; vaimennukset, pronaatio/supinaatio, mahd. tukipohjalliset
        -venyttely
        -akuutissa vaiheessa kylmähoito (tulehdus), myöhemmin mahd. myös kylmä-lämmin
        -mahd.turvotuksen, kuumotuksen, punoituksen poistuttua hieronta, pelkkä kipu ei ole este hieronnalle; lihaksia ei koskaan väkisin revitä auki!

        Tulehdussärkylääkekuuri tilanteen rauhoittamiseksi.


      • fghjk
        nbsägnmgsäån kirjoitti:

        -rasituksen vähentäminen
        -tekniikan tarkistus
        -sopivat jalkineet; vaimennukset, pronaatio/supinaatio, mahd. tukipohjalliset
        -venyttely
        -akuutissa vaiheessa kylmähoito (tulehdus), myöhemmin mahd. myös kylmä-lämmin
        -mahd.turvotuksen, kuumotuksen, punoituksen poistuttua hieronta, pelkkä kipu ei ole este hieronnalle; lihaksia ei koskaan väkisin revitä auki!

        millas v*****a sa ne hierot auki jos et niita vakisin ns.revi!!??? Penikat kun sattuvat olemaan luussa kiinni eika vain toisessa lihaksessa niin ne ei ihan klassisella hierontaotteella aukea!


      • fdnbmdäfnmädn
        fghjk kirjoitti:

        millas v*****a sa ne hierot auki jos et niita vakisin ns.revi!!??? Penikat kun sattuvat olemaan luussa kiinni eika vain toisessa lihaksessa niin ne ei ihan klassisella hierontaotteella aukea!

        Jos lihasta "väkisin revitään" se luonnollisesti repeää. Lisävammojen ja mustelmien aiheuttaminen ei ole hieronnan tarkoitus, eikä osaava hieroja niitä aiheutakaan.
        Mm. varovaisella poikittaisella hieronnalla tehdään lisää tilaa luun ja lihaksen väliin (esim. sääriluu ja tibialis).
        Hieronnan vaikutuksesta aineenvaihdunta vilkastuu ja lihas pikkuhiljaa rentoutuu.
        Kylmä ja tulehdussärkylääke rauhoittavat tulehdusta.
        Jos tulehdus on päässyt krooniseksi, lääkäri joutuu joskus kirurgisesti avaamaan lihaskalvon ja erottamaan lihaksen luusta.
        Tämäkään ei ole mikään lopullinen ratkaisu, vaan sama tilanne voi uusiutua, mikäli vaivan syihin ei puututa.


    • Hmm...

      Moi, sun varmaan kannattais kysyy lääkäriltä, mun äidillä on ollu penikka tauti ja se kävi vaikka kuinka monta kertaa lääkärillä ja lääkäri näytti sille kaikkii liikkeitäkin, jotka on hyväks jne. Sillä oli puol vuotta penikkatauti mut sillä se selvis. Siitä kenkien vaihtamisesta... Mulla on ollu just siitä kohtaa jalat kipeinä ja kun ostettiin uudet piikkarit, se parantu, se voi siis johtua kengistäkin, mutta luulisin, että sitten se ei ole penikkaa. Kannattaa kuitenkin käydä vain ihan rohkeesti lääkärillä...

      • [Muro]

        Mulla on itellä ollut penikkatautivaivaa melkein niin kauan ku muistan. Joskus paremmassa kunnossa ja joskus huonommassa. Sisseilin ja sisseilin, kunnes oli vaan pakko mennä lekuriin, ku ei enää päässyt käveleen. Tukipohjallisia olis varmaan pukkaamassa. Penikkatauti hyvin harvoin paranee lepokuurilla, tulehduskipulääkkeillä tai kylmällä. Kyllä se osaa aina tulla takas kahta pahempana. Kengistä johtuu usein, mutta penikkatautiin taipuvaisella on usein "vaikee jalka", joka ei ihan mihin vaan marketin kenkiin sovi. Toisekseen niiden oikeiden löytämiseen voi johtaa tuhansien kokeilujen polku. Ja sit ne hyvätki menettää tukensa aika pian. Parempi vaihtoehto taitaa olla mennä kinuamaan niitä pohjallisia, jos ei ala paranemaan kokonaan kengänvaihdolla ja venyttelyllä. Maallikko hierokoon HYVIN varovasti. Tulehdus voi vääränlaisesta hieronnasta vaan innostua.


    • -laura

      Kysyit miten penikkataudista pääsee eroon.

      olen 18 vuotias jääkiekon ja jalkapallon pelaaja, minulla leikattiin molemmat sääret joulukuussa penikkataudin takia, kahdesta eri kohtaa.
      Ne vaivasivat vuoden verran ja kävimme fysiossa monta kuukautta sähkö hoidoissa ja myös hierojaa kokeiltiin mikään ei auttanut ja se leikkaus on aina viimeinen vaihtoehto.
      Minulla vaivat häiritsivät normaalia arki elämää säryt olivat kovat koskea ei saanut juuri ollenkaa jalkoihin ne olivat aivan turvoksissa lääkärit käskivät olla tekemättä mitään ennenkun sain leikkaus ajan edes töissä en saanut käydä kun olin koulun ohessa huoltoasemalla.
      Mutta ne menivat pahaksi kun harrastin niin paljon, leikkaus auttoi mutta arvet jäivät siitä on nytten 4 kuukautta ja nytten ne vaivaavat taas tänään olin taas ortopedilla eli sillä ketä ne leikkas ja nyt meen mangneetti kuviin että nähdään onko muuta häikkäää.

      Mutta jos oireet eivät ole niin pahat niin kokeile näitä hoitomuotoja nähä tepsivät lievissä tapauksissa.
      Hieroja se osaa hieroa auki niitä se on vain aika kivuliasta, itsekkin saa hieroa kipujen mukaan.
      Kylmä pusseja harjoitusten jälkeen ja kylmä keelejä, VENYTTELY ON AIVAN EHDOTTOMAN TÄRKEÄÄ!
      Ja lepo, kannattaa myös tarkistaa kengät ettei ne ole liian ohut pohjaiset se on suuri ongelma myös.
      Jos nämä ei tepsi, kannattaa mennä fysioterapeutille ne hoitavat siellä myös se maksaa noin 40 kerta eika kallista mutta tehokasta jossei ne ovat menneet pahakasi.
      Mutta kokeile kotihoitoa ensin :)

      • Nandi-heimon

        Kun aloittelin juoksemista silloin alle 20-vuotiaana, minulla oli ilmeisesti kyseinen vaiva. Aika monet konstit tuli kokeiltua, mutta ei nyt sentään leikkauksia eikä lekureja muutenkaan. Välillä kävelykin teki kipeää, mutta reipasvauhtinen juoksu ei niinkään, vaikka juokseminen oli selkeästi se seikka, joka vaivan aiheutti. Niinpä juoksin ja juoksin, enkä piitannut kivuista. Penikkavaivoja oli vaihtelevasti varmaan 5 vuotta, mutta sitten ne vain jotenkin loppuivat. Olen juossut pian 20 vuotta, eikä kipuja ole ollut laisinkaan kohta enää 15 vuoteen. Ehkäpä tekniikka hioutui kohdalleen tai sitten lihakset kehittyivät.


    • Suvituuli6

      Saattaa olla, että olet jo neljässä vuodessa päässyt penikkataudistasi, mutta lisäänpä näihin ihan hyviin vinkkeihin jotain.

      Hieronta, fysioterapia ja puukotus tuntuisivat helpoilta ja vaivattomilta hoitokeinoilta, mutta mielestäni niissä tartutaan oireeseen, ei ongelmaan.

      Omalla kohdallani penikkatauti tulee liian rajun harjoittelukauden tuloksena. Lihas kasvaa liian nopeasti. Kaikki kehottavat venyttelemään ja kertovat sen tärkeydestä. Siitä voisi vielä kertoa, että venyttele oikein ja riittävästi penikkataudin iskiessä. Esim. nilkka koukussa seinää vasten ja suoran jalan vääntäminen seinää kohti on hyvä konsti. Muista, että väännät toista varvasta polveasi kohti, jotta saat oikean tuloksen. Määränä voisin pitää akuutissa vaiheessa kymmenen kertaa ½ minuuttia kummallekin pohkeelle kaksi kertaa päivässä. Tällaisen reseptin sain urheilulääkäriltä joitain vuosia sitten. Toimii.

      Jos pohje on liian kireä, nilkka ei taivu askeleilla suoraan ja aiheuttaa penikkatautia. Hermo 'hirttää' kiinni luukalvoon. Näin olen itse sen omaksunut, korjatkaa tarvittaessa.

      • harmistunut

        Moikka,
        olen 16 vuotias tyttö ja harrastan kohtuullisen paljon urheilua. Pelaan 2 kertaa viikossa ultimatea ja 2 kertaa tennistä. Lisäksi käyn salilla ja juoksemassa. Juoksemisen olen joutunut jättämään sikseen, kun tuntuu todella ikävälle. Vasemmassa jalassa kipu tuntuu säären ulkoreunassa, ja oikeassa (pahempi) kipu tuntuu säären sisäreunassa. Treeneissä pelaan minkä pystyn. En osaa lopettaa urheilua kokonaan. Kipu alkoi noin kolme viikkoa sitten.

        Kokeilin kylmä/kuumahoitoa, mutta se ei auttanut, hieronta pahensi asiaa.

        Välillä sääri on myös turvonnut, ja kävelykin on yhä useammin hankalaa.

        Mitä tehdä?


      • resepti
        harmistunut kirjoitti:

        Moikka,
        olen 16 vuotias tyttö ja harrastan kohtuullisen paljon urheilua. Pelaan 2 kertaa viikossa ultimatea ja 2 kertaa tennistä. Lisäksi käyn salilla ja juoksemassa. Juoksemisen olen joutunut jättämään sikseen, kun tuntuu todella ikävälle. Vasemmassa jalassa kipu tuntuu säären ulkoreunassa, ja oikeassa (pahempi) kipu tuntuu säären sisäreunassa. Treeneissä pelaan minkä pystyn. En osaa lopettaa urheilua kokonaan. Kipu alkoi noin kolme viikkoa sitten.

        Kokeilin kylmä/kuumahoitoa, mutta se ei auttanut, hieronta pahensi asiaa.

        Välillä sääri on myös turvonnut, ja kävelykin on yhä useammin hankalaa.

        Mitä tehdä?

        Kaikki liikunta pois, kunnes kipu on poissa. Muuten kovat ajat on vielä edessäpäin.


      • harmistunut
        resepti kirjoitti:

        Kaikki liikunta pois, kunnes kipu on poissa. Muuten kovat ajat on vielä edessäpäin.

        Graaah, pitänee yrittää :((


    • blini

      Parasta penikkatautiin mielestäni on
      1)lepo/kevyt kävely jos lenkille on kuitenkin päästävä
      2)VENYTTELY, pätee myös ajalle ennen ja jälkeen penikoitten
      3) pohkeiden ja penikoiden hieronta. Itse hieron säären etuosaa kovasti painaen alhaalta ylöspäin niin kauan, että kipeät patit eivät tunnu enää pateilta tai kipeiltä.
      4) kylmä. Penikoitten tuntuessa lenkin jälkeen suihkussa kylmää vettä jalalle jonkun aikaa, yöksi vaikka kylmägeeliä. Nyt kokeilussa myös jääpalahieronta.

      ja
      5) harjoittele maltilla, niin penikoita ei tule! Olisikin näin helppoa... niitä tulee ja menee vaikka kuinka koettaisi niitä välttää. Pahaksi ei kuitenkaan kannata päästää, eli heti homma haltuun, kun penikkakipua esiintyy.

    • byhh

      Hölmöjä neuvoja teillä. Jos teille tulee penikkatautia, niin menkää fysioterapeutille tutkituttamaan koipenne. Penikkatautiin voi varmaan olla useampiakin eri syitä, mutta teidän on turha koittaa itse keksiä siihen jotain parannuskeinoa ennen kun te edes tiedätte mistä toi johtuu. Fysioterapeutti on ammattilainen ja se osaa kertoa mistä se johtuu ja miten homma hoidetaan kuntoon. Teillä voi olla vaikka jalkaterät väärässä asennossa, joka sitten aiheuttaa penikkatautia. Tohon ei mitkään poppaskonstit auta vaan tilanne korjaantuu esim pohjallisilla. Tollanen tukimus on jotain 50 euron tietämillä, joten ei se rahastakaan jää kiinni.

      • nuutunut

        hölmö neuvo sinulta että penikat paranisivat pohjallisilla. ite tuhlasin mitälie 150-200€ pohjallisiin ylipronatoivien jalkojeni takia ja vaiva ei lähtenyt mihinkään parissa vuodessa. miten selität tämän?

        toi venytys jossa mennään polvilleen ja asetetaan esim pyyhe varpaiden alle ei venytä minulla säären etuosaa yhtään, ainoastaan tuntuu todella rasittavalta nilkoissa (minulla on löysät nilkat).

        seuraavaksi on kait pyrittävä pudottamaan painoa vaikka joku 6kg jos siitä ois apua rasitusvaivojen ehkäisyyn..


      • löpare
        nuutunut kirjoitti:

        hölmö neuvo sinulta että penikat paranisivat pohjallisilla. ite tuhlasin mitälie 150-200€ pohjallisiin ylipronatoivien jalkojeni takia ja vaiva ei lähtenyt mihinkään parissa vuodessa. miten selität tämän?

        toi venytys jossa mennään polvilleen ja asetetaan esim pyyhe varpaiden alle ei venytä minulla säären etuosaa yhtään, ainoastaan tuntuu todella rasittavalta nilkoissa (minulla on löysät nilkat).

        seuraavaksi on kait pyrittävä pudottamaan painoa vaikka joku 6kg jos siitä ois apua rasitusvaivojen ehkäisyyn..

        Penikkavaivat ovat seurausta jännittyneisiin lihaksiin kohdistuvista terävistä rasituspiikeistä. Suosittelen että:
        a) Opettelette hölkkäämään nilkat rentoina. Älkää jännittäkö jalkaterää ylös tai alas.
        b) Vahvistakaa nilkojenne ja jalkojenne lihaksia. Kävelkää varpaisillanne ja kantapäillänne. Kassajonossa voitte treenata pohkeita. Käyttäkää mahdollisimman paljon jalan luonnollisen liikkeen sallivia kenkiä. Kaikenlaiset tukikengät ja pohjalliset ovat vain ongelman välttelyä, joka pitäisi korjata.
        c) Vaivojen pahentuessa älä juokse. Tee kuitenkin voimaharjoittelua mahdollisuuksien mukaan. Hiihtoakin voin suositella, sillä se laittaa jalkaterän töihin, muttei rasita liikaa. Kävelläkin voi, jos kivutta onnistuu.
        d) Vaivojen hellittäessä opettele juoksemaan puhtaammin.
        e) Jos oireet jatkuvan kuukausdesta toiseen, unohda juokseminen ja yritä myöhemmin uudestaan. Vaivojen kroonistuessa käänny lääkärin puoleen.


    • kokemusta on

      kylmä-kuuma hoito itsellä toiminut hyvin. hierojalle kannattaa mennä ja itsellä melkein koko ajan kinesio teipit kipukohdassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7530
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3583
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1067
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      944
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      803
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe