Onko rumpali muusikko?

Epätieto piinaa

Minulle eräs kaveri esiteli itsensä muusikoksi. Kysellesäni, että mitä instrumenttia hän soittaa. Han sanoi olevansa rumpali? Eihän rummusta lähde kovin monta ääntä, eikä sillä voi soitta, vaan kyllä se on vain tahdin lyöntiä. Yritäkääpä vaikka jotain kaunista valssia soittaa rummuilla ilman muita instrumenttejä, niin pian lentäisitte ulos, Vaikka kaikilla yleensä voi valssia soitta paitsi rummuilla. Näin sen on nähtävä, Rummun soittelija muusikko ei ole mulle puhunut sen jälkeen sanaakaan, miksi näin? olinko vääräsä?

96

7672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

      Mun mielestä rumpali on muusikko, sillä rummuilla on aika oleellinen merkitys musiikin tuottamisessa. Ilman rumpalia ei musiikkikaan kuulosta miltään.

    • onko sekään muusikko?

      Rummuista nyt lähtee jotain ääntä mutta eihän tahtipuikosta lähde edes senkään vertaa ääntä.
      Onkohan niistä loppujen lopuksi nyt kumpikaan muusikko, ei varmaankaan.
      Koska rumpali nyt saa jotain ääntä aikaan niin sen on pakko olla jonkinlainen muusikko mutta orkesterin johtajaa ei edes parhaimmalla tahdollakaan voi kutsua muusikoksi.
      Valtamerilaivan sumusireenin soittaja se vasta suuri muusikko on kun saa niin mahtavia ääniä aikaan.
      Paras omin silmin näkemäni oikea muusikko oli eräs katumuusikko, instrumenttinaan painepora.
      Siinä oli kyllä katumuusikkojen "Mozart", "Beethoven" ja "M.A. Numminen" yhdessä ja samassa persoonassa paineilmaporasoittimineen.

      • Tahdin lyöjiä molemmat

        Kun on hyvä rytmitaju, vaikka ei olisi nuottikorvaa lainkaan, niin rumpuja voi soittaa ja samoin orkesteria johtaa vaikka ei osaisi edes laulaa tai sotten näpelöidä edes hanuria! He eivät on muusikkoja vaan tahtiveikkoja vain! Tämä nyt on mun mielipide?


      • Mr.palikka
        Tahdin lyöjiä molemmat kirjoitti:

        Kun on hyvä rytmitaju, vaikka ei olisi nuottikorvaa lainkaan, niin rumpuja voi soittaa ja samoin orkesteria johtaa vaikka ei osaisi edes laulaa tai sotten näpelöidä edes hanuria! He eivät on muusikkoja vaan tahtiveikkoja vain! Tämä nyt on mun mielipide?

        Rumpali ja Basisti muodostavat bändin rungon.Rumpali yleensä laskee myös tempot kappaleisiin ja näin rumpali vaikuttaa myös musiikin tanssittavuuteen.Rumpalilla kaikki neljä raajaa toimivat eri aikaan.kompit eivät saa laahata eikä kiilata tai kappaleet on aika ikäviä tanssia.Eihän Rumpali nyt yksin voi keikalle mihinkään lähteä.Kyllä rumpali muusikko on.


      • Kurre360
        Mr.palikka kirjoitti:

        Rumpali ja Basisti muodostavat bändin rungon.Rumpali yleensä laskee myös tempot kappaleisiin ja näin rumpali vaikuttaa myös musiikin tanssittavuuteen.Rumpalilla kaikki neljä raajaa toimivat eri aikaan.kompit eivät saa laahata eikä kiilata tai kappaleet on aika ikäviä tanssia.Eihän Rumpali nyt yksin voi keikalle mihinkään lähteä.Kyllä rumpali muusikko on.

        Kyllä ne rumpalit yksinkin keikalle lähtevät. Kattokaas ja sa kertokaa millä tasolla tämä ei ole musiikkia?
        https://www.youtube.com/watch?v=-YQLnUx2QIY


      • viulisti
        Tahdin lyöjiä molemmat kirjoitti:

        Kun on hyvä rytmitaju, vaikka ei olisi nuottikorvaa lainkaan, niin rumpuja voi soittaa ja samoin orkesteria johtaa vaikka ei osaisi edes laulaa tai sotten näpelöidä edes hanuria! He eivät on muusikkoja vaan tahtiveikkoja vain! Tämä nyt on mun mielipide?

        Musiikki on rytmiä ja melodiaa .Rumpali tärkeä muusikko !


      • RumpalikoEiMuusikko
        Kurre360 kirjoitti:

        Kyllä ne rumpalit yksinkin keikalle lähtevät. Kattokaas ja sa kertokaa millä tasolla tämä ei ole musiikkia?
        https://www.youtube.com/watch?v=-YQLnUx2QIY

        Siitä sitten vielä japanilaista lisäystä. Ennemmin löytyi basisteja tällekin rumpalimuusikolle. Eivät vain pysyneet soitossa mukana. Sittemmin keikkaillut yksin, tosin nauhalta taustalta tulee bassot ja koskettimet. Tämä rumpali myös "laulaa" mukana, olitte te amatöörit sitten laulun laadusta mitä mieltä tahansa. Menkää ihteenne myöskin samalla ja soittakaa sitä Deathmetallia ilman rumpalia. Deathmetal tarkoittaa muuten sitä, että soittaa niin kovaa, että siihen kuolee, jos ette tienneet. Metalli yleensäkin kehottaa viestillään kuulijaa tekemään itsemurhan. :)


      • RumpalikoEiMuusikko
        RumpalikoEiMuusikko kirjoitti:

        Siitä sitten vielä japanilaista lisäystä. Ennemmin löytyi basisteja tällekin rumpalimuusikolle. Eivät vain pysyneet soitossa mukana. Sittemmin keikkaillut yksin, tosin nauhalta taustalta tulee bassot ja koskettimet. Tämä rumpali myös "laulaa" mukana, olitte te amatöörit sitten laulun laadusta mitä mieltä tahansa. Menkää ihteenne myöskin samalla ja soittakaa sitä Deathmetallia ilman rumpalia. Deathmetal tarkoittaa muuten sitä, että soittaa niin kovaa, että siihen kuolee, jos ette tienneet. Metalli yleensäkin kehottaa viestillään kuulijaa tekemään itsemurhan. :)

        https://www.youtube.com/watch?v=KlJZeJqwisg
        tässä siis se linkki, mikä piti jakaa...


    • Herra Tankero

      No teillä ei ainakaan ole mennyt aika hukkaan.

    • Lyömäsoitin

      Voi jösses... minkähän ikäinen olet? Rumpu on mailman vanhin soitin.

      • Anonyymi

        Ei mun äidinkään mielestä rumpali ole muusikko, ja hän on kuitenkin jo 80 vuotias.

        t. ehaM


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!

      No haloo!! Sittenhän basistikaan ei oo muusikko, tai kuulostaako valssi kauniilta pelkällä bassolla soittaessa, ilman muita instrumenttejä??? Niin, aivan yhtä kauniilta kun pelkät rummut!
      Mutta KYLLÄ rumpali on muusikko!! Kyllä olit väärässä.
      Ei kaikki osaa soittaa rumpuja tuosta vaan, kyllä siihen aikamoista taitoa tarvitaan, ei se ole pelkkää rumpujen paukuttelua..
      Mikä rumpali sinusta on?? Miksi rumpuja myydään samassa kaupassa kun muita instrumenttejä??
      Musiikkiin kuuluu tahti, ei se rumpujen soitto ole "vaan tahdin lyöntiä", miltä musiikki kuulostais lman tahtia??? No sinun mielestä tietysti kauniilta valssilta...

      • Ei kukaa muukaan

        Voi verrata toisiinsa noita asioita! myydäänhän Prismassakin lihaa, taskulamppuja ja kortonkeja, eikä niilläkään ole mitään tekemistä toistensa kanssa!
        Sanoit noin: "Musiikkiin kuuluu tahti, ei se rumpujen soitto ole "vaan tahdin lyöntiä", "
        Olemme aivan samaa mieltä, se on tahdin antamista ja myötäilemistä! En ole väittänytkään että se ei kuuluisi yhtenäisenä siihen mukaan, vaan sitä ettei siitä lähde säveliä kuten muista instrumenteista, eikä siinä tarvita sävelkorvaa, vaan hyvää rytmitajua jotka ovat kaksi aivan eriasiaa, kuten esim: "Teräsharja ja harjateräs"
        Nekin onat aivan eri asioita! Heh heh Miim ovat myös rumpu ja haitarikin.


      • Nimetön
        Ei kukaa muukaan kirjoitti:

        Voi verrata toisiinsa noita asioita! myydäänhän Prismassakin lihaa, taskulamppuja ja kortonkeja, eikä niilläkään ole mitään tekemistä toistensa kanssa!
        Sanoit noin: "Musiikkiin kuuluu tahti, ei se rumpujen soitto ole "vaan tahdin lyöntiä", "
        Olemme aivan samaa mieltä, se on tahdin antamista ja myötäilemistä! En ole väittänytkään että se ei kuuluisi yhtenäisenä siihen mukaan, vaan sitä ettei siitä lähde säveliä kuten muista instrumenteista, eikä siinä tarvita sävelkorvaa, vaan hyvää rytmitajua jotka ovat kaksi aivan eriasiaa, kuten esim: "Teräsharja ja harjateräs"
        Nekin onat aivan eri asioita! Heh heh Miim ovat myös rumpu ja haitarikin.

        No.Eikös se muusikko nimen saa kun on tuohonkin taiteenalan ammattiin käynyt koulun esim.Sibelius-Akatemia.Sehän on ammattinimike siis.
        Niin ja nuo rumpalithan ovat (miesrumpalit)aina yleensä jotenkin naisten mieleen,mikähän vetovoima niissä piilee, varmaan se tahti sitten.


      • Mr.palikka
        Nimetön kirjoitti:

        No.Eikös se muusikko nimen saa kun on tuohonkin taiteenalan ammattiin käynyt koulun esim.Sibelius-Akatemia.Sehän on ammattinimike siis.
        Niin ja nuo rumpalithan ovat (miesrumpalit)aina yleensä jotenkin naisten mieleen,mikähän vetovoima niissä piilee, varmaan se tahti sitten.

        rumpalilla on bändin suurimmat vehkeet,sillä ne ovat naisten suosiossa.


      • Niinpä-niin joo joo
        Mr.palikka kirjoitti:

        rumpalilla on bändin suurimmat vehkeet,sillä ne ovat naisten suosiossa.

        Se taitaa ollakin rumpalien ainoa musikaalinen melodian soittamisen taito! Uskotaan teidän vehkeittenne mahtavuus, mutta ptäkää ne itsellänne!


      • järki käteen
        Ei kukaa muukaan kirjoitti:

        Voi verrata toisiinsa noita asioita! myydäänhän Prismassakin lihaa, taskulamppuja ja kortonkeja, eikä niilläkään ole mitään tekemistä toistensa kanssa!
        Sanoit noin: "Musiikkiin kuuluu tahti, ei se rumpujen soitto ole "vaan tahdin lyöntiä", "
        Olemme aivan samaa mieltä, se on tahdin antamista ja myötäilemistä! En ole väittänytkään että se ei kuuluisi yhtenäisenä siihen mukaan, vaan sitä ettei siitä lähde säveliä kuten muista instrumenteista, eikä siinä tarvita sävelkorvaa, vaan hyvää rytmitajua jotka ovat kaksi aivan eriasiaa, kuten esim: "Teräsharja ja harjateräs"
        Nekin onat aivan eri asioita! Heh heh Miim ovat myös rumpu ja haitarikin.

        tahtoisin vain ilmoittaa että aivan yhtä lailla rumpujen kalvojen värinä on mitattavissa kromaattisesti.

        itse asiaa voisin kommentoida siten että onhan se nyt aivan tyhmää väittää että rumpali ei ole muusikko, kai sen nyt järkikin sanoo.


    • Sävelet ovat hukassa

      Luulee soittavansa kun hakkaa kalvoa heh heh!

      • IMHETYS

        Todella ihmeellinen musiikkimaku jos rummun päristely on musiikkia! Kalvoon hakkaaminen saa vain korvat tukkoon! Niin, ja kiyukun otsaluun sisään. Se on toinen juttu jos rummuilla annetaan tahtia muusikoille! Silloin sen kuuluu siihen, mutta ei rummutus ole musiikkia! pum pum pum pum pum pum pum pum!


    • Basiti

      Oon itekkin vähän soitellu ja täytyy sanoa että kyllä rumpuja osaa soittaa kuka tahansa. Senkun hakkaa vaan ja mitä lujempaa sen parempi. Jotkut rumpalit puhuu soundeista ja virittämisestä ja mitäniitäon mutta mitä sen on väliä kun hakkaa vaan. Kyänäino.

    • Oho, tuli totuus!

      Tahti, rytmi on ihmisen ensimmäinen musiikkikokemus, kun äidin sydän jumputtaa vieressä... Joten rytmi on ensimmäinen ja tärkein osa musiikkia. Jos musiikissa ei ole rytmiä se on pelkkääpaskaa, miettikääpä vaikka.
      Kokeilkaa soittaa musiikkia ilman rytmiä, siitä ei tule mitään... Kaikessa musiikissa on rytmi ja paljon muutakin...

      • Hopeaharjainen muusikko

        Vuosia ammatikseen soittaneena -alun perin klassisena viulistina ja myöhemmin basso/laulutaiteilijana ja musiikintuottajana toimineena muusikkona voin syvällä rintaäänellä todeta että: kyllä rumpali on Muusikon paras ystävä.
        Paljon terveisiä vain ystäville. :)

        Uskoisin että lähes poikkeuksetta kukaan ammattirumpali ei itse itseään muusikoksi tunnustaisi ja täten ketä me olemme heidän mielipiteitänsä kumoamaan..?


      • Hanurimai-S
        Hopeaharjainen muusikko kirjoitti:

        Vuosia ammatikseen soittaneena -alun perin klassisena viulistina ja myöhemmin basso/laulutaiteilijana ja musiikintuottajana toimineena muusikkona voin syvällä rintaäänellä todeta että: kyllä rumpali on Muusikon paras ystävä.
        Paljon terveisiä vain ystäville. :)

        Uskoisin että lähes poikkeuksetta kukaan ammattirumpali ei itse itseään muusikoksi tunnustaisi ja täten ketä me olemme heidän mielipiteitänsä kumoamaan..?

        Lisää haitarimusiikkia iliman rumpalisteja pitäis saada! Nykyään musiikki on pauketta,ei kestä korvat kun hakataan kovaa!


      • Muuten;
        Hopeaharjainen muusikko kirjoitti:

        Vuosia ammatikseen soittaneena -alun perin klassisena viulistina ja myöhemmin basso/laulutaiteilijana ja musiikintuottajana toimineena muusikkona voin syvällä rintaäänellä todeta että: kyllä rumpali on Muusikon paras ystävä.
        Paljon terveisiä vain ystäville. :)

        Uskoisin että lähes poikkeuksetta kukaan ammattirumpali ei itse itseään muusikoksi tunnustaisi ja täten ketä me olemme heidän mielipiteitänsä kumoamaan..?

        Kauanko naapurit joutuvat vielä sinua elättämään vai joko loppusi pelastaa elättäjät !

        HyiMitäÄllöttävääKakkaaOletkaan....


      • Rumpalisti
        Hanurimai-S kirjoitti:

        Lisää haitarimusiikkia iliman rumpalisteja pitäis saada! Nykyään musiikki on pauketta,ei kestä korvat kun hakataan kovaa!

        Maailmalla tehdään ihan järjettömiä määriä kaiken laista musaa. Jos haluat kuunnella pelkkää hanurimättöä niin opettele käyttämään googlea tai kävele lähimpään levykauppaan. Voitkin sitten mun puolelesta sulkeutua sinne himaan vaikka hamaan loppuun asti niin ei tarvitse sinunkaan loukkaantua julkisesti joka kerta kun musiikissa paukkuu rumpu. Se on by the way rumpali, ei rumpalisti


    • Rummukain

      Klassiset viulistit on homoja kaikki. Kuvittelee jotain seepraa vetävänsä ja se on jotenkin hienoa tai vastaavaa. Kyl musiikin pitää kuulostaa hyvälle, että se hyvää ois.

    • Veroilla elätetty

      "musiikki" on ällöttävääpaskaa, hyi.

      Ei tartte Anna Eriksonin eikä Leonard Cohenin musiikkia elättää verorahoilla, mutta mm. kamariorkesterinpaska maksatetaan kokonaan veronmaksajilla, hyihelvetti.

      • Olet oikeassa!

        Kaikki klassisen musiikin "soittajat" kuolevat heti nälkään kun kansaa ei pakoteta ruokkimaan noita turhia loisia.

        Kyllä kansa tietää.


    • Muusikk0

      Rumpali ja basisti = muusikon parhaat kaverit

    • cfuiuj

      Rushin Neil Peart soittaa rumpuja ja kuuluu maailman rock-muusikoitten top-kymppiin.

      • bum bum

        Koskas meillä on muuten joulu?


    • Muusikko1

      Miten te ihmiset voitte olla noin hiton tyhmiä??? Lopettakaa tää paskan puhuminen ja oppikaa... Rummut voi virittää tiettyyn säveleen jonka jälkeen niistä rummuista lähtee erilainen soundi ja on ihan tutkittu asia! Olen tutkinut tätä asiaa pitkään ja rummut saa viritettyä tiettyyn säveleen... Rumpali on bändin moottori.. Jos pidätte laulajaa muusikkona ja rumpalia ette niin sitten pitää olla päässä jotain vikaa.. Samalla tavalla jokainen pystyy oppimaan laulamaan ja vielä helpommin oppii laulamaan kun lähtisi rumpuja oppimaan. Kyllä ihan hävettää lukee näitä kommentteja.. Rumpali tekee eniten lihastyötä keikoilla.. Ja ette näköjään ole Jazz rumpaleita tavannut? Jazz rumpalien soittoa minä sanon musiikiksi.. Rummut vaatii eniten työtä. Kalvojen vaihto, viritys, mikitys ja miksaus. JA OTTAEN HUOMIOON! RUMPALIT KÄYTTÄÄ 2 KÄTTÄ JA 2 JALKAA KOKO AJAN! Joten siinäpä teille miettimistä onko se rumpali muusikko vai ei...

    • rumpaliwydgän

      Olen rumpali ja olen saanut jäsenyyden muusikoiden.net-sivustolla, joten olen rumpali.

    • Hirvaan lukio

      Rumpali-substanstiivi pienellä ja pisteen jälkeen pitää aloittaa välilause isolla kirjaimella. Näin, terveisin äidinkielenmaikka, piste.

    • Kari vaan

      Onko tää joku aprillipila vai ihan tosissaanko olette. S..:na eikö teillä ihmisillä ole järkevämpää tekemistä. Ei ihme että Suomi on missä on...

    • NoitaRummuttaja

      Muusikko on se joka käy keikoilla soittamassa, oli soitin vaikka sitten oma hanuri tai naapurin pimpparauta. Joten rumpali on muusikko, muut ovatkin runkkareita.

      • yykaayykaalähtee

        luulis rumpalin osaavan tahtiin runkata hä,,,,


    • rumpalityttö

      Voi jumalauta, häpeän ihmisiä.

      Ei taida porukka tietää miten helvetisti rumpujen soitto vaatii musikaalisuutta... Rytmitaju, motoriikka, sävelkorva. En oikeasti osaa sanoa kuin että välillä oikeasti hävettää olla ihminen koska suurin osa porukkaa on aivan vitun tyhmää.

    • Taikarumpu joo

      Rumpu on hyvä soitin. Mahtava kipale esimerkiksi se "pieni rumpalipoika" oikein esitettynä.
      Rumpu on monesti musiikin suola. Eli erittäin tärkeä.

    • muusikkoisä rulez

      Mun muusikkoisä tykittää guitar heros aivan vitusti vaikkei se soita edes rumpuja! Kerran kyllä kuulin kun se kenkääsi tyhjää peltitynnyriä. On ATK-alan ammattilainen..... mutta en tiedä onko muusikoiden.netin jäsen :(

      • Moottormies

        Rummut on vähän ku moottoripyörät. Kumpikii kuulostaa pakoputkelle.


      • anneliovaska
        Moottormies kirjoitti:

        Rummut on vähän ku moottoripyörät. Kumpikii kuulostaa pakoputkelle.

        Minä tunnen lähinnä lyömäsoittajia,jotka soittavat myös rumpuja. Marimbasta ratakiskoon, triangelista patoihin. Se riittää,että osaa.


    • mikäsminäsittenolen

      mulla on kotona yksi triangeli ja kolme erilaista pimpparautaa. tykkään niitten soundista. Muita rumpuja en ole koskaan kokeillut. osaan kyllä soittaa noita tosi hyvin mielestäni. Tling ja Klang! olenkohan minä sitten muusikko vai pimpparaudisti? vai mikähän minä olen? olen saanut kyllä naisia baarissa kun tämän kerron itsestäni,

    • Yksi maailman parhaista rumpaleista Rush -yhtyeen Neil Peart on tehnyt lähes kaikki yhtyeensä biisit. Siis säveltänyt ja sanoittanut. Ei se varmaan ole muusikko...

    • kiusaantunut

      Joo just. Mitäköhän musaa jengi täällä oikein kuuntelee? Jätä jostain sun mielestä hyvästä biisistä rummut pois. varmaan hyvältä kuulostaa. Okei ensinnäkin. Ite oon ammattinimikkeeltäni muusikko pääaineena pop/jazz kitara. Ja arvostan rumpaleita ihan hiton paljon. Teknisesti ihan älyttömän vaikee soitin. Mistä lähtien sitäpaitsi musiikki on ollut pelkkiä säveliä? säveliä on esim kitarassa ja muissakin soittimissa rajattu ja ihan laskettava määrä. Mutta rytmit ja niiden variaatioiden vaihtoehdot ei lopu koskaan. Ja jos rumpali ei ole muusikko niin minkä takia niitä koulutetaan muusikoiksi ihan samoissa kouluissa kuin muitakin soittajia? siis tää on sama ku väittäisin että poliisi ei ole ammatti kun ne vaan ajelee siellä. Joku sano osuvasti että miten ihmiset voi olla näin tyhmiä..

      • Kevättä rinassa

        Hei! Muutaman viikon "irtiotto arjesta"-tyyppisen dokausputken jälkeen olo saattaa olla hieman tukala. Tässä muutamia neuvoja, jotka olen ainakin omalla kohdalla todennut toimiviksi:
        1. Muista syödä. Yleensä syöminen tuppaa unohtumaan, vaikka koko aika janottaakin. Syö! Vaikka vaan pieniä määriä kerralla.
        2. Älä koske tiukkoihin. Putken alkuvaiheessa parilla tiukalla saa päivän mukavasti käyntiin. Älä kuitenkaan vedä napanderia enää putken loppuvaiheessa, vaan pyri pysymään miedoissa juomissa.
        3. Muista peseytyä. Käy suihkussa, vaihda petivaatteet ja yritä nukkua.
        4. Sillä te tulee millä on lähtenytkin. Pidä kuitenkin parin päivän kuiva kausi ennen seuraavaa sessiota.


    • Tästä näkökulmaa
    • Hyi saaatana!

      Kuka vit tu tuommosta kilinää kuuntelee?

    • Apuaaa...

      Voi apua, onko tänne eksynyt kaikki älykkyysosamäärältään jotenkin vajaat ihmiset... Tosi noloa lukea näitä kommentteja... Selvästikään aika harva täällä ymmärtää musiikista yhtään mitään... Jos musiikkipiireihin eksyisitte teidät näytettäisiin pihalle... Huh, huh.....

      Rumpujen soitto vaatii vahvaa musikaalisuutta esim. rytmitajun on oltava raudanluja. Ja taatusti rumpalilta löytyy myös sävelkorvaa, koska yleensä musikaaliselta ihmiseltä löytyy sekä rytmitajua, että sävelkorvaa jomman kumman ehkä ollessa vahvempi. Rumpujen soitto vaatii äärimmäistä motoristisa osaamista eli on vaativampaa kuin esim. pianon soitto. Rumpalilla on myös fysiikan oltava kunnossa.

      Itse olen ammattimuusikko laulaja ja en ole itsekseni koskaan oppinut soittamaan rumpuja enempää kuin peruskompin ja valssin verrran ja miettikääs kuinka paljon rumpalilla on komppeja opeteltavana reggae, tango, blues, jazzin eri tyylit, hip hop ym. ym.

      Ja vääntäkääs urpot ihan tästä ottakaa joku yksinkertainen suosikkibiisinne olkoon se nyt vaikka Jenni Vartiaiselta tai Chisulta ja kuvitelkaa se biisi ilman rumpuja.... No, eikö tuloksena olisi aika oudon kuuloista musaa.. Rummut ovat kovin olennaisessa osassa esim. Jenni Vartiaisen kappaleissa...

      Ja mitä sitten noihin tahtiveikkoihin tulee mitä joku tuolla äsken kirjoitti... Niin miettikääs Esa-Pekka Salosta ja muita maailmalla olevia kapellimestareitamme miten lahjakkaita muusikoita ovat ja vievät samalla suomalaista osaamista loistavasti maailmalle ja heidän palkkiot ovat myös huikeita. He vasta muusikoita ovatkin, kun joku tuolla mahtoi sitä epäillä...

      No, yhtä kaikki.......

    • Ei kansa tiedä
    • Musiikin kuuntelija

      Kaikki suomalainen "kevytmusiikki" on yleensä lähes aina täyttä p a s k a a oli rummut tai ei.
      Jennyt ja chisut, kirkat, dannyt, karitapiot, ketä niitä nyt onkaan jne.... lähes kaikki sitä ittiänsä. Lähinnä hermoille käyvää melua.

      Rummut ovat tärkeät monesti musiikissa. Siis musiikissa. Meluntuotto on taas asia erikseen.

      Esim. jazi on lähes aina hermoja repivää melua, kitinää. Anteeksi vain jazarit.
      Olen kuunnellut ikäni musiikkia ja kuuntelen aina. Satoja tuhansia tunteja.
      Turha mäkättää ettet ymmärrä musiikkia. Sitähän ei ymmärretä, vaan..........

    • Hyiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Miksi kamariorkesterin "muusikoita" pitää elättää verorahoilla ? Oikeita muusikoita ei tarvitse, ne tienaa itse leipänsä kun kansa haluaa kuulla niitä. "Kamarimuusikoita" ei kukaan halua kuunnella, ne ovat pelkkiä loisia.

      • pastard

        Täällä olis yks joka haluaa. Tuhat kärpästä ei pörrää minkään muun ku paskan ympärillä.


    • Ryhmä-äly

      Kokoan tähän perusteluita aiheeseen "Miksi rumpali on muusikko?"

      - Rumpali käyttää kahta (2) jalkaa ja kahta (2) kättä
      - Valssi ei kuulosta kauniilta pelkällä bassolla soitettaessa
      - Rumpuja myydään soitinkaupassa
      - "Rushin Neil Peart soittaa rumpuja ja kuuluu maailman rock-muusikoitten top-kymppiin"
      - Rumpukalvon saa viritettyä tiettyyn säveleen
      - Rumpali voi saada jäsenyyden Muusikoiden.net -palveluun
      - Rumpaleita koulutetaan samoissa oppilaitoksissa kuin muusikoita
      - Rumpu on haastavampi soitin kun piano
      - Erään ammattiopiston internetsivulla rinnastetaan sanat "muusikko" ja "rumpali"

      Kiitos kaikille.

      • Jorgen Stein

        "Rumpali voi saada jäsenyyden Muusikoiden.net"

        Kirjoitin sinne kerran. Oli aika kauhea paikka.


      • Hah :)

        Juurikin näin. Pitää myös muistaa että osa "rumpaleista" on myös lyömäsoittajia, jotka soittaa myös melodisia lyömäsoittimia kuten marimba, vibrafoni, ksylofoni, kellopeli putkikellot ym.
        Esim vibrafonilla pelkästään soitettuna valssi myös kuulostaa hyvälle. Myös patarummut kuuluu lyömäsoittimiin, miltähän Sibeliuksen Finlandia kuulostaisi ilman patoja? ainiin, eihän nämä ääliöt jotka arvostelee tiedä, mikä on Finlandia ja mikä patarummut :)
        Niin ja vielä pakko puuttua pariin kommenttiin, "eikös muusikoita kouluteta Sibelius-akatemiassa" juu koulutetaan, ja sieltä on myös aika monta "rumpalia" valmistunut.
        "Orkesterin johtajat ja rumpalit on vaan tahdin lyöjiä, eikä johtajien tarvitse osata soittaa mitään eikä laulaakkaan, eikä tarvitse sävelkorvaa" XD
        En tunne yhtään johtajaa joka ei soita mitään. Pitää myös muistaa, että ei se johtaminen ole pelkästään sitä tahtipuikon heiluttamista, vaan ne biisit hiotaan treeneissä.
        Siinä usein johtajan pitää laulaa miten joku paikka menee. Pitää olla myös tietoinen, missä äänialassa mikäkin soitin menee yms..
        Alkuperäiseen artikkeliin vastaan etten ihmettele yhtään että rumpaliystäväsi suuttui.


    • kitaristirunpali

      Esimerkiksi rock-musiikissa rumpali on bändin tärkein muusikko. Kysykääpä vaikka joltain itseänne viisammalta, jos ette minua usko! =)

    • rumputtaja
      • BorryTezzio

        Toi on se panomies!


    • trololootremoloo

      Aika moni menny päivänselvään trolliin.. Mutta mahtavia nauruja oon kyllä nyt saanu :)

    • Hyi karilapiot jne..

      Kamarimusiikki on OK.
      suomalainen kevytmusiikki on melua. Eli minulle se on raskasta khihut, kisut, jennut, kitkut, dannyt, irvinit, karilapiot, juiset, misut, sillanpäät, jne..jne..ketä niitä nyt muita onkaan. Lähes kaikki turhia meluntuottajia toisten riesaksi. Onneksi niitä ei ole pakkokuunnella.

      Rummut ovat hyviä soittimia kun niitä osaa käyttää.

      • Olet oikeassa !

        Kamarimuusikot ovat loisia, kukaan ei halua kuunnella niitä ja senvuoksi kansalta varastetaan rahaa tuon paskakasan elättämiseen. Karitapiota ja muita kansanrakastamia ei tartte elättää pakkoveroilla, kansa maksaa mielellään heidän kuuntelemisestaan. Kamarimusiikki on keskiaikastapaskaaaaaaaaaaa, hyi.


    • Rokettia

      Eihän kitaristikaan ole muusikko.. soittaja se on.

      • jhs

        Vilkaise youtubesta haulla vadrum


    • jee jee
      • kaikki ulos

        Sitä paitsi somaLiasta tuodaan vero varoin kamari Muusikoita tänne loisimaan ei ne osaa soittaa niillä on nahka takitvaan


    • Kandee istua

      vaikkapa 3-4 tuntia patteriston takana tansseissa ja miettiä että mitäköhän sitä tekis... Vaikuttaa siltä että ei kovinkaan moni keskustelija ole soittanut vaikkapa 2-3 tunnin konserttia tai 3-4 tunnin tansseja rumpalina....

      Ei tietenkään ole soittanut kun ei osaa....

      Jatkamme sitten keskustelua kun nämä osaamattomat ovat oppineet soittamaan rumpuja ammattimaisesti, eikö totta :))

      Kertokaa kun olette olette oppineet :))

      • ummikko

        Sese vaan on sillä lailla että tässäkin maassa ois paljon mälsää ilman rumpaleita,noita pändien pimppi haukkoja


    • Tiedossa on;

      Basisti ja rumpali ovat bändin kovimmat panomiehet. Menkää perässä jos pystytte :))

    • Kaikkea sitä näkeekin
    • joo:))
    • Yes, he is !
    • Taavi

      Tuossa Mike Manginin pätkässä ei ollut ainoataan kiinnostavaa hetkeä.

      Lisäksi, rumpukoneen pystyy ohjelmoimaan soittamaan tismalleen samoin, mutta ei tosin yhtä mauttomasti :))

      • Olet oikeassa !

        Mike Mangini elättää itse itsensä eikä niinkuin kamariomuusikot joita varten varastetaan rahaa rehellisiltä ihmisiltä, hullun hommaa, hyihelvetti.


    • Maratoonari

      Rumpali on urheilija :D

    • r-e-k

      Mielestäni rumpali on muusikko, mutta sen hyvyydestä tai huonoudesta enivey, tiedän että joku Kimmo osaa jopa soittaa mutta ollessani eräässä konsertissa viime la , olisin ollut valmis ampumaan rumpalin!!! Kaikilla soittimilla voi soittaa nyansseja vai olenko väärässä???

    • tsup tsup kil kil

      rumpalihan on pelkkä metronomi, muut kestää tahdissa.
      kuka tahansa oppii soittamaan rumpuja muutamassa tunnissa, tiedän yhden jälkeenjääneenkin joka on hyvä rumpali.

    • kill kill tsup

      kuka tahansa oppii soittamaan peruskomppia ja helppoja fillejä mutta eiköhän se asiaan syventyminen vaadi satoja tunteja kuten muissakin instrumenteissa. tunnen monta jälkeenjäänyttä katkeraa läskiä :)

    • PKD3

      Onkohan laulajakaan muusikko. Kokeilepa laulaa rokkia ilman bändiä ja katso kuinka kauan yleisö kuuntelee. Tai soittaa kitarasooloja. Huh huh että edes vaivauduin....

    • Roudari

      Orkesterissa rumpali on yleensä lyömäsoittaja. Pääasiallisesti muusikoita.

    • Muuusi

      Mielestäni rumpali voi olla muusikko. Rumpusetistä voi saada vaikka mitä tahansa aikaiseksi. Myös ihan tavallinen yksinkertainen rumpu, esim. djembe on mitä moninaisin, jos sitä käyttää luovasti.

    • Hyvä ehdotus;
    • Hämmentynytrumpali

      Huom! rummutkin saa viritettyä soinnuiksi! Ja voin soittaa sen mettäkukkia vaikka rautakangella takaperin jos siitä on kiinni!

    • 25vuottaRumpali

      Vitun AASI voitko oikeesti olla noin TYHMÄ!!!!!???

    • Rumpalimies11

      Osaako täällä monikaan soittaa Ukko Nooan rummuilla ?

      • Humppahanuristi

        Meneekö se valssissa?


    • Hashd

      On rumpaleita, jotka ovat vaihtaneet kitaraan. Valitettavasti.

    • Tinttuthepap

      Tässähän herää kysymys, että onkohan muusikot muusikoita. Kaikkihan sen tietää, että musiikki tulee levyltä eikä mistään soittimista eikä siellä levyn sisällä ole mitään miehiä soittamassa. Onko kuu olemassa? Vaihdettiinko Kekkonen 1970-luvulla. Onko humanoideilla rumpuja??? Varokaa teitä tarkkaillaan.

      • Hurriganexxx

        Ainakin Karjalais Samppa ja Remu Aaltonen kovia kepin hakkaajia


    • Eijumalautavittu

      Voi kyllä sä oot niin helvetin tyhmä. Vittu onko rokki biisi mitää ilman rumpuja, hä? Ei rummut mitää sointuja soita, vaikka ne voi kyllä virittää tiettyihin säveliin. Rummut on perkussiot! Ne on ne mitkä tekee sen rytmin siihe biisii. Ei ole muusikko jos hakkaa rumpuja mutta ei rytmissä. Haluutko lähtee ottaa flaidii hä?

    • Anonyymi

      Yks asia mitä monesti pohtinut🤔että mikä siitä rumpalista tekee sen "ammattirumpalin" jos soittaa hyvin poppia/Jazzia mutta taas jotain osa-aluetta esim vaikka rokkia tai trashmetallia huonommin kuin se metallimusiikin uurtaja joka ei MUKA sitten ole ns.ammattirumpali, vaikka Nakuttais minkälaista hamaata, jokaisellahan varmasti heikko kohta löytyy🤔🤨

    • Anonyymi

      paras rumpali on kuollut rumpali.

    • Anonyymi

      Joo, ei rumpali ole muusikko. Kitaristi ja pianisti on muusikoita. Laulajakaan ei ole muusikko. Eihän se edes soita mitään soitinta. Basistista en tiedä, kun niistä kerrotaan vaan vitsejä. Mutta onhan bassossa kuitenkin kielet, niin kai silläkin voi jotain melodioita soitella, luulisin.

      t. Oolofi-83

    • Anonyymi

      Minu velipooli oli rummppali, han rumutti tarkeita viesti.

    • Anonyymi

      Rumpalit on hyviä naisten hakkaajia , luxus matkailu janne

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe