AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

4-tahti koneen viritys

29 Vastausta 16 707 Lukukertaa
Minua kiinnostaa miten saa piikki skootterin, missä on 4-tahti kone kulkemaan paremmin. Tehoja ei vaan tunnu olevan mitään ja saisi lisätä 4 kW lainkin mukaan.

Kultainen leikaus

"Mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään!"
Tuo ikiaikainen totuus pitäis olla etsattuna jokaisen moottorinvirittäjän huoneentauluun.

Toisin kuin Uaz-maastokuorma-autoissa, skooterien moottorien ahdas kotelointi ei suo mahdollisuuksia iskutilavuuden merkitävään kasvattamiseen tai kaasunvaihdon pakko-ohjaukseen. Niinpä käytännössä ainoaksi keinoksi jää moottorin termisen hyötysuhteen parantaminen. Helpoiten se käy vuoraamalla kone ensin ekovillalla ja täyttämällä katteen sisäpuolinen tila lopuksi uretaanivaahdolla.

Taisteltaessa kanaalin ilmaherruudesta Spitfire-hävittäjien Merlin-syöksymoottorit tervattiin. Mattamusta 18 ltr V12 tuotti NTP:ssä lahes 2300 hp.Laskeneen emissiokertomen tuomaa termistä etua pidetään merkittävimpänä syynä RAF:n (Royal Air Force) sankarimaisiin taisteluvoitoihin LuftWaffesta, joka lenteli mosat paljaana.

hei

Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.

Joopa

Tai sitten joku on nauttinut vääränlaisia sieniä.

Väärä lähdeviittaus

Militaari-ilmailun moottoritekniikka on dokumentoitu 'Siivet'-lehdissä (ja osittain 'Ilmojen korkejännityksessä') josta se on tuleva hallitsemaan niin skoottereita kuin maamoottoreita.

Aamen.

yksi konsti

Yksi eniten käytetyistä ja edullisimmista konsteista on lyhentää tulpan johtoa. Kipinällä lyhyempi matka joten kulkee nopeammin puolalta tulpalle, joten kierrosherkkyys kasvaa selvästi!!! Tuli poikasena käytettyä paljon tuota konstia eikä muuten lyhennä moottorin ikää!

Olihan

neuvoja ennenkin, kun joku tuli kyselemään miten mopoo viritetään. Kampikammion kattolampun vaihto, männänpalatusjousi kireemmäksi, irtokipinöitä tulpanreijästä sisään ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä neuvottiin hakkaammaan kirvellä pakoputkeen muutama anti-tehoaukko... :D

juu

Tee itse suoraputki. Äänenvaimentimen hommaat sitten jostain tai voit senkin ite tehdä.

kertomus

Onko kukaan virittänyt john deere gatoria, kun se vehje kulkee säälittävät 40km/h. vitiys ohjeita kyselisin

Vastaus

Kuvailen sulle vähän variaattorin rakennetta poju. Elikkäs variaatorin prikka rajoittaa sillein ettei ensiöhihnapyörän "levyt" pääse yhteen eli hihna ei nouse ylös saakka sitten kun olet ottanut prikan pois niin sama nopeus saavutetaan 1000rmp pienemillä kieroksilla. Se säästää konetta ja muutenki on kivempi ajella kun saa nopeutta lisää n. 15-20 km/h. Mutta kiihtyvyys voi hieman kärsiä tässä. John deere gatoria viritys käy näin otat variaattori kopan irti ja irroitat kyseisen prikan jotta ensiöpyörän levyt pääsevät yhteen "tavallaan tämä on kuin vaihtais välejä".Ja jos vielä haluat lisätä jotain niin vaihtamalla isomman kaasarin koneeseen mutta kanattaa katsoa onko koneessa rajoitin pakoputken alkukäyrässä.

NELARI MOPON VIRITYS

Nelari mopoo jos halutaan virittää nii ekaks otat kurit pois sit alat miettii muuta. ittelläni on 70cc pytty kiina ihmeessäni ja isompi kaasari niillä kulkee jo ihan liikaakin. Ennemmin suosittelen kaasarin avartamista jos vaan mahollista ja putkella on oma merkityksensä kans. mut jos tehokkaan mopon haluu kannattaa vaa ostaa 2-tahti se on paljon halvempi virittää ja siitä saa paljon enemmän irti.

piikki cskode

nonii (TODELLISIA OHJEITA EIKÄ JONNINJOUTAVAA JAUHAMISTA)

-isompi kaasutin (WWW.motorpower.FI verkkokaupasta)
-Vastapaine jousen vaihto kireempään
-rullien vaihto
-pakoputkiston vaihto vapaasti virtaavaan 18cm jälkeen oltava muhvi koska nelarissakin +-0vastapaine täytyy muistaa (ettei nakuta)
-kannen koneistus lähimmässä koneistamossa
-etuvariaattorin vaihto
-tulppa 1:den lämpöarvon isompi

prrrrrrr.....

Suosittelen ilokaasuvehkeitä!

viri

katso virijarasta osia http://www.virijavara.fi/shop/?etusivu,1

Kevarin viritys

Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
Oisko jotain neuvoja?
jos husses oikeesti menee ton reilut 110 tasasella niin aika tappiin on kone jo duunattu noin A1 luvalla..

muuten taas lisäviritys menee niinku 4T koneissa yleensäkin - rahalla (mm. nokat vaihtoon)

kiihtyvyys

Kiihtyvyys se enemmän merkitsee piikeissä kuin huippunopeus, suomessa kuitenki saa ajaa vain 120km/h... Oon kuullu et nelari kevarit kiihtyy ku lahna, ootko samaa mieltä ?
mulla menöö ku siika..
Noin pienen koneen viritykseen kuluneella rahamäärällä et varmasti saa haluamaasi lopputulosta. Pieni kone on jo valmiiksi suhteellisen korkeaviritteinen joten suurta tehonlisäystä et siihen voi saada. Tai se ei ainakaan kannata jos rahan päälle mitään ymmärrät. Nopeaa ja tehokasta ei nelari-piikkisestä saa millään tai ehkä turbolla mutta mutta se on sitten taas eri juttu ja pirun vaikea rakentaa. Eiköhän kannata ostaa jo valmiiksi tehokkaampi ja isompi pyörä. Jos ikä ei vielä riitä kannattaa vaan kärsivällisesti odottaa sitä isompaa korttia!
laitat imuun jonkunlaisen puhaltimen ja lisäät bensan saantia

kyllä kulkee
Eiköhän ketjunaloittaja ajele jo autolla kun mopoonsa neuvoja kyseli yli viisi vuotta sitten?!!!
niin onko täällä kellään kokemusta 4.tahti hussen virityksestä. joo kaikki tietää että ne on luumuja,ja kannattaa ostaa 2-tahti jos halua tehoa. tarkotus olis vaan saada tuoho pari heppaa lisää. kuulemma kaasarilla voisi saada vähän tehoo? antakaaahan neuvoja hyvät ihmiset jos on kokemusta
no kaverilla on 4t husse mikä meni 120 kiihtyvyydessä ei kunnolla pärjänny mun derbille no änkästä löyty sellanen siitä päästä oleva rauta putki mis on 4 pientä reikää no otettii pois ja porattii änkän reikää isommaks tuli vääntöö hyvin lisää mut nyt noin 10000rpm ottaa kierrostenrajoitin vastaan et mitenköhä ohitetaan?
Kireämpi nokka-akseli ja isommat suuttimet kaasariin niin telee tehoa. Katso pakoputkiston koko sieltä mistä se lähtee koneesta ja avarra sitä niin näillä keivoilla kulkee. Jos on elektroninen polttoainen syööt niin nosta bensan syöttöpainetta niin sekin tuo tehoa ja tietenkin koneen ohjausohjekman muuttaminen mutta sitä ei voi tehdä kuin korjaamot jos itse et ole perehtynyt asiaan.
Mistähän se moottorin teho tulee? No polttoaineesta tietenkin.
Eli lisäämällä polttoaineen määrää sylinterissä, tulee lisää tehoa.

Tuo vain periaatteesta.

Eteen tulee muutama käytännön asia:
- oikea seos sylisterissä
- miten sylinteriin saa enemmän seosta
- venttiilien aukioloaika
- riittävä imu- ja pakoaukko
- riittävän kokoinen palotila
- koneen hengitys
- riittävä jäähdytys
- riittävä voitelu
- koneen mekaaninen kestävyys

Tässä vain joitain pikkujuttuja, jotka on otettava huomioon...

Mutta jos joku 14v lapsi osaa avata ja kasata koneen, niin sittenhän kaikki on ihan ok. Vai mitä?
miten saa lisää vääntöä 4t apollo orioniin?
et mitenkään koska ei ole mitään kuristuksia mitä poistaa, tough luck.
Jos on ahdasta, voi turbon laittaa vaikka sinne pakoputken päähän. Sieltä ilma ehtii jäähtymään ennen moottoria eli mitään intercooleriakaan ei tarvita.
vääntöö saa ku ostaa taakse isomman rattaan mutta sitten nopeus taas laskee
Miten saa nopeuden- ja sontapuheiden välisen kertoimen kuntoon Suomen lainsäädännön puitteissa - linja-autoissa?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta