Makuuvaunujen ikkunat

Aloitteleva harrastaja

Olen huomannut että sinisiä makuuvaunuja on kahden laisia. Toisissa on kyljessä leveät ikkunat ja toisissa kapeat, pimeämmät ikkunat. Onko nämä vaunut eri vuosimallia vai onko niitä tehty kahdenlaisia. Olen ottanut joittenkin kapea ikkunaisten numeroita ylös.

8

1023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman............

Oletko muuten huomannut että busseja on kahdenlaisia. Sellaisia joissa on ovia, ja sellaisia joissa ei ole.

• Tpe-Hpk

En tunne tarkkaan makuuvaunuja mutta eikös niitä ole valmistettu kaksi sarjaa, ensimmäiset 70 luvun alussa ja toiset 80 luvulla. Olisiko tässä syy ikkuna-eroon?

• pallokala

"Aloitteleva harrastaja" on näemmä ryhtynyt pohdiskelemaan aika lailla tätä junakaluston erilaisuutta eri puolilta katsottuna. No, ei siinä mitään. Vastaan vielä tämän kerran.

Sinisissä makuuvaunuissa käytävä on toisella sivulla ja hytit ovat poikittain toisella sivulla. Käytäväpuolella on ne isommat harvassa olevat ikkunat ja hyttien puolella ne pienemmät tiheässä olevat ikkunat.

Vanhat makuuvaunut tulivat minulle tutuiksi. Aikoinani kun matkustin mummon luo Kontiomäelle yöjunalla. Nyttemmin makuuvaunumatkailu on jäänyt pois kun pitemmätkin matkat tulee tehtyä autolla. Pitäisiköhän sitä ihan huviksi lähteä yöjunamatkalle jonnekin. Nyt kun on niitä kaksikerroksisia makuuvaunujakin. Ne ovat punavalkoisia ja niiden ikkunoihin en ole kiinnittänyt huomiota. Kai kaksikerrosvaunutkin ovat erilaisia eri puolilta katsottuna.

Itse asiassa aika melkein kaikissa vetureissa ja vaunuissa on eroja eri puolilta katsottuina. Joissakin erona ovat jotkin luukut tai säiliöt tai sitten on isompia eroja kuten juuri makuuvaunuissa. Kannattaa yrittää tarkastella kalustoa eri puolilta. Muista kuitenkin, että rata-alueella ei saa kulkea. Pysyttele vain matkustajille tarkoitetuilla alueilla tai ainakin selkeästi rata-alueen ulkopuolella.

• kontiomäkeläinen

Punavalkeissa kaksikerrosmakuuvaunuissa ikkunat vaihtelevat myöskin sen mukaan, onko kyseessä käytävän vaiko hyttien puoli.

Uutta ja ennennäkemätöntä on sitten se, että ylä- ja alakerrassa käytävä on vastakkaisella puolella.

http://vaunut.org/kuvasivu.php/20641.html

Tutustu ihmeessä tarkemmin www.vaunut.org sivuihi, sieltä löytyy 25 tuhatta rautateihin liittyvää kuvaa..

• bongari

ookko sä joku junakyttääjä tai siis kyttäät toisia, ettei ne mene sun ratapihalle.

• pallokala
        bongari kirjoitti:

ookko sä joku junakyttääjä tai siis kyttäät toisia, ettei ne mene sun ratapihalle.

Olen enemmän kiltti setä, joka ei halua, että nuoret junaharrastajat litsaantuvat junan alle. Minun tehtävänäni ei ole kyylätä eikä kytätä ketään. Jokainen täyspäinen ihminen huolehtii kyllä itse turvallisuudestaan mutta se, että asiasta muistuttaa näin julkisesti ei varmasti ole ainakaan väärin, vai mitä. Oletko eri mieltä.

• matkustaja.

Niissä kapeaikkunaisissa on edullisemmat hinnat. Niissä nukutaan seisaallaan joten matkustajiakin sopii enemmän.

• Rahtarisika

Oletkos muuten huomannut että Sr1 vetureita on kahta eri mallia: toisessa erilaiset sivuikkunat! No ei vaiteskaan kun ovat erilaisia eri puolilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      63
      3944
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      209
      3531
    3. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      252
      2956
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      72
      2514
    5. Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta

"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      1900
    6. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      21
      1823
    7. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      5
      1652
    8. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      12
      1537
    9. Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin

Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskik
      Maailman menoa
      51
      1501
    10. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      2
      1496
    Aihe