Apua pitkittyneeseen selkäkipuun...

vilijonkka

Mulla on ollut alaselkäkipuja jo vuoden alusta lähtieen. Kipu on aina tullut ja mennyt, mutta mitä pidemmälle aikaa on kulunut, sen enemmän kivut tuntuvat ja nyt kipu säteilee jo jalkaan, ehkä vähän sellasta iskiasmaisesti. Nyt kipu on jatkuvaa. Kävin muutama päivä sitten tk:ssa lääkärissä, tietysti määräsi särkylääkkeitä ja mahdollisimman suoraselkäistä elämää, mutta mitenkäs kotiäitinä pienen lapsen kanssa olet nostelematta ja kumartelematta?! Olen tässä miettinyt akupunkiota, voisiko siitä olla apua? Ja lähinnä siitä, että kannattaako ensin jutella oikean lääkärin esim. fysiatrin kanssa, vai riittääkö, että menee suoraan fysioterapeutille, joka tekee hoitoja? Miten olette tehneet? Hyvää äitienpäivää :)

16

22068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oksa p

      Oksat pois. Kiinteät selkä ja vatsalihakset lieventävät kipuiluja paljon, mutta
      silloin nikamamanipuloinnistakin on pitempiaikaista hyötyä.

      Havainnollistan; Kun näissä pitkä-aikaisissa lannerangan kivuissa monesti vika löytyy
      alimman nikaman virheasennosta, sen paikalleen asettamisestakaan ei ole kauan hyötyä, jos
      alueen tukilihakset ovat löysät.

      Netistäkin löytyvistä selänhoito-ohjeista kyllä löytäisit apua, mutta kipu-alueen
      itsehoitoonkin on löydyttävä edes 10 min/pv.

      Hyvistä akupunktiohoitajista on pulaa.

      Oma lanneranka-alueeni oli kuin tulessa rankan työpäivän aikana ja jälkeen.
      Oli riskaabelia kuntouttaa sitä kuntorullalla, mutta omantalon fysikaalihoitajien
      näpelöinnit eivät auttaneet sitäkään vertaa.

      Kukaan ei osaanut neuvoa, että kivut olisivat alimman nikaman virheasennon syytä.

      Ongelmaselkä sinulla on oireistasi päätellen. Sen kanssa on tehtävä paljon työtä.
      Painon pudotus niin, että painoihdeksi on ihannelukemissa.

      • vilijonkka

        paino-ongelmia mulla ei olekaan, indeksi on ihan normaali. Jumppaan en ole kivun takia mennyt vähään aikaan, kävelylenkkejä teen viikottain. Ongelmaselkä mulla kylläkin on, koska mulla on pitkä ja vieläpä notko selkä.
        Tilasin ajan fysiatrille, ehkä se osaa sanoa enemmän kun tk:n lääkäri.


      • p.oksa
        vilijonkka kirjoitti:

        paino-ongelmia mulla ei olekaan, indeksi on ihan normaali. Jumppaan en ole kivun takia mennyt vähään aikaan, kävelylenkkejä teen viikottain. Ongelmaselkä mulla kylläkin on, koska mulla on pitkä ja vieläpä notko selkä.
        Tilasin ajan fysiatrille, ehkä se osaa sanoa enemmän kun tk:n lääkäri.

        Minunkin selkä on liian notko, erotuksena vaan, että oma selkäni on lyhyt.
        Sellainen kestää enemmän rasitusta, myös jumppahoitoa.
        Kun oman selän alueella kipu lähtee alimpien nikamien seudulta
        voi olla että tuo on yleisempikin notkoselkäisten ongelma.

        Aion tilata ajan nikama manipuloijalle. Lannerangan ongelmat tulivat esiin jo nuorena miehenä kovissa duuneissa.

        Teen joka viikko tunteja työtä rangan pitämiseksi suht´kivuttomana.


    • vilijonkka

      Fysiatrilla kävi ilmi, että mulla si-nivel on ollut väärässä asennossa ties kuinka kauan. Sen seurauksena toinen puoli kropasta on ollut koko ajan ylemäpänä kun toinen, mikä on aiheuttanut selkarankaan pienen skolioosin. Fysiatri venytti lantion oikeaan asentoon, niin pieni se ero oli. Nyt teen venytystä päivittäin parin-kolmen kuukauden ajan, se vie vaan hetken. Jumppaohjeita saan ens viikolla lisää fysioterapeutilta. Lääkäri varoitti, että kivut voi nyt lisääntyä, koska oon treenannu vääriä lihaksia koko ajan, eli niitä, jotka on tukenu lantion väärää asentoa. Mutta kestän sen, jos vaan saan selkäni kuntoon.
      Onneksi eksyin tälle fysiatrille, kaikki ei edes myönnä, että tämä si-nivel voisi mennä vinksalleen. Netistä löytyi hyvät sivut juuri tätä vaivaa silmällä pitäen, jos muitakin kiinnostaa. Esim. polvivaivat voi selittyä tällä...mulla on niitäkin vähän...
      http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Syyllinen.html

      • p.oksa

        Yllättävää samankaltaisuutta minullakin skolioosin selän vinon asennon kanssa.

        Muistan kansakoulun ekaluokalla terveyshoitajan sanat; sinulla on vasen olkapää alempana,
        yritä harjoittaa sitä enemmän.

        Tämäkin uutta, että fysiatrisi tunnisti SI-nivelen virheasentoineen.
        Varoin käyttämästä SI nimikettä, koska "hoidetun" vastustajat netissä ovat tehneet
        siitä jonkunlaisen pilkan kohteen.
        Notkoselkäni lisäksi rt-kuvissa ja lausunnossa mainitaan myös sivusuunnan skolioosi.

        Tälläiset tukiranran virheasennot ovat ongelmallisia ja kivuliaita.
        Kukaan näistä lukuisissa, käymistäni fysikaalisissa hoitopaikoissa
        ei ole maininnut mitään ryhdin toispuolisuudesta tai sen mahdollisista syistä.

        Sekkaan tuon useinkin netissä viitatun linkin, jonka annoit.
        Varaisin ajan kyllä huomenaamulla tuonkaltaiselle fysiatrille, joka tunnistaa
        SI nivelen oikea-asentoisuuden merkityksen.


      • gotadelluvia

        kiitos tästä linkistä, luulisin että siitä tulee olemaan apua, olin jo menossa jalkojen mittaukseen ja laittaa pohjalliset-mutta onhan se vian korjaamista vialla. mulla on ollut n.vuosi selkä kipeä nyt.liikunta auttaa mutta vain väliaikaisesti, selkä rasittuu-liikunta jämäköittää selkää mutta liikun paljon eikä siitä ole apua, venyttelen 20min/pvä ja joka toinen pvä pump-painojen nosto aerobiciä. nyt viikon ajan kipu on jo mennyt jalkapohjaan. Ensin meni ristiselkään siitä lonkkaan (lonkka tosi jumissa) selkä kipu alkoi kun tein töissä paljon toisto liikettä (nosto/kyyristyminen)


      • apua löytänyt
        gotadelluvia kirjoitti:

        kiitos tästä linkistä, luulisin että siitä tulee olemaan apua, olin jo menossa jalkojen mittaukseen ja laittaa pohjalliset-mutta onhan se vian korjaamista vialla. mulla on ollut n.vuosi selkä kipeä nyt.liikunta auttaa mutta vain väliaikaisesti, selkä rasittuu-liikunta jämäköittää selkää mutta liikun paljon eikä siitä ole apua, venyttelen 20min/pvä ja joka toinen pvä pump-painojen nosto aerobiciä. nyt viikon ajan kipu on jo mennyt jalkapohjaan. Ensin meni ristiselkään siitä lonkkaan (lonkka tosi jumissa) selkä kipu alkoi kun tein töissä paljon toisto liikettä (nosto/kyyristyminen)

        olen saanut erittäin hyvää apua yhdistelmästä nikamakäsittely ja akupuntio. Kiinalaisen lääketieteen mukaan (jos olen oikein ymmärtänyt) alaselkäkipua ja polvivaivoja hoidetaan munuaispisteistä. Sitä en sitten tiedä, kuinka tarkemmin... Kannattaa myös rentoutua esim. hengittämällä syvään ja rauhallisesti, stressi pahentaa ainakin itselläni oireita.


      • Selkäkipuinen

        Kävitkö sinä juuri tuolla Jouko Holman luona hoidettavana? Vieläkö hän tekee niitä? Lueskelin noita sivuja tosta sun linkistä ja hän ilmeisesti ainakin on pian lopettelemassa hoitojen tekemistä?
        Olisin kyllä valmis matkustamaan tuonne Lahteen jos sieltä avun saisi. Olen myös keikenlaisista alaselkäkivuista kärsinyt jos ihan liikaakin.


      • entinen selkävaivainen
        Selkäkipuinen kirjoitti:

        Kävitkö sinä juuri tuolla Jouko Holman luona hoidettavana? Vieläkö hän tekee niitä? Lueskelin noita sivuja tosta sun linkistä ja hän ilmeisesti ainakin on pian lopettelemassa hoitojen tekemistä?
        Olisin kyllä valmis matkustamaan tuonne Lahteen jos sieltä avun saisi. Olen myös keikenlaisista alaselkäkivuista kärsinyt jos ihan liikaakin.

        Allekirjoitan edelliset ohjeet alaselkäkipujen hoitoon. Olen pärjännyt juuri samoilla ohjeilla! Munuaispisteitä voi hieroa itsekin nilkan sisäpuolen "kuopista", vaikkapa kynän päällä painamalla, rentouttaa samalla mukkavasti.


      • alkuperäinen vilijonkka
        Selkäkipuinen kirjoitti:

        Kävitkö sinä juuri tuolla Jouko Holman luona hoidettavana? Vieläkö hän tekee niitä? Lueskelin noita sivuja tosta sun linkistä ja hän ilmeisesti ainakin on pian lopettelemassa hoitojen tekemistä?
        Olisin kyllä valmis matkustamaan tuonne Lahteen jos sieltä avun saisi. Olen myös keikenlaisista alaselkäkivuista kärsinyt jos ihan liikaakin.

        En ole käynyt Holamlla, enkä ole menossakaan. Kerran kävin OMT-fysioterapeutilla, joka manipuloi nivelen paikalleen. Sain fysiatrilta jumppaohjeen, jota olen nyt tehnyt ja tilanne on kohdaltani helpottanut huomattavasti. Menin lääkärin lausuntojen kanssa kuntosalilleni, jossa mulle tehtiin saliohjelma, nyt toteutan sitä, jotta lantiota tukevat lihakset saadaan vahvistettua. Jos tämä vaiva pahenee, niin sitten täytyy katsoa uudestaan, mitä teen. Hyvää kesän jatkoa :)


      • Tuk(Holmasta)

        Mulla vaivat alkoivat kovan fyysisen rääkin, jäällä kaatumisen jne seurauksena. Olen yrittänyt "konsultoida" monen alan asiantuntijan kanssa mutten ole saanut mitään muuta kuin hae lääkäriin vastauksen. Kun kävin suosittelemallasi http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html ja luettuani keskustelupalstoja Si-nivelkivuista. Haluaisinkin, että jos voisit suositella fysiatria (nimeä) jonka luona sait "taudin" kuntoon?

        Vexi


      • Apua kaipaava

        Hei
        Tämä sinun juttusi kuulostaa samanlaiselta kuin minun.vuoden verran on ollut vaivaa,lyhyesti sanottuna tinnitus,huimaus,lihakset jatkuvassa jumissa (hieronta auttaa joksikin aikaa) mutta on käytävä säännöllisesti.oireilevat alueet: oikea jalka, kantapää, polvi, nivunen, sitten siirtyy jostain si nivelen kohdalta rankaa pitkin ylöspäin ja siirtyy vasemalle puolelle jännitysniska. Ja nyt on oiretta selän vääntöön eli skoljoosiin.mri kuvattu on mutta ei niissä selitettävää syytä.Asun pohjoisessa en tiedä mistä löytäisin ihmisen joka osaisi si-nivelen tutkia.


    • AVUN SAANUT

      Terve selkä ei kipuile, jos ei ole ongelmaa selässä niin kipua ei ole. Jokin häikkä ihmisessä on jos selkä on kipeä. Itse olin 8 vuotta niin jumissa koko kroppa ja oikean puoleista kipua selässä. Aivan sietämätöntä kipua ja migreeneitä joka viikko yleensä muutamia. Jumppa ei auttanut eikä muukaan liikunta ja venyttely poistamaan lihaskireyttä. Kunnes sitten löysin netista SELKÄSIVUT ja aloin tutkimaan niitä. Kuinka ollakkaan löysin itseni ja vaivani sieltä aivan identtiset oireet.
      Niinpä soitin Jouko Holmalle ja sain ajan 23.12.09, täytyy sanoa, että ei parempaa joululahjaa voi ihminen saada! Olin kuin uudesti syntynyt, ja olihan minulla paljon pielessä kropassaani.
      Si nivel pois paikoiltaan, toinen lonkka, toinen olkapää, kallolaatta jumissa.
      Nyt kävin tarkistuttamassa Joukolla miten on paikat pysyneet ja aika kivasti oli pysyneet. Hieman tarvittiin taas laitella paikkoja kuntoon, mutta ei paha.
      Migreeni on jäänyt kokonaan pois, ja olo on kuin nuorella naisella. Selkäkivut pois kerrassaan IHANAA!

      Harmittaa vaan ihmiset jotka eivät ymmärrä omaa parastaan ja käväistä Joukolla apua hakemassa.
      Ollaan niin skeptisiä, että ei minua voida auttaa, kun tämä on ollut monta vuotta minulla esim. selkäkipu.
      No sitten vaan täytyy kärsiä nahoissaan kipu!
      Eikä se Joukon manipulaatio mitään satu, eihän siellä ketään runnota paikoilleen väkipakolla.
      MITÄ HÄVIÄÄ JOS SIELLÄ KÄY! Jospa saakin avun, se se on HIENOA!

      • Alaselkä 50+

        Omat alaselkäkivut jäivät aikoinaan tänne: http://www.akupunktioklinikka.fi , akupunturisti (niinkö niitä kutsutaan?) pisti lähinnä neuloja mutta teki myös vähän jotain kevyttä manipulaatiota. Kävin ensin muistaakseni kolme kertaa ja puolen vuoden päästä uudestaan kun kivut taas vähän orastivat. Eli just niinkuin ed.sano paikat on pidettävä auki. Nyt ei ole ollut yli vuoteen mitään vaivaa. Joka on hyvä, sillä jouduin matkaamaan akupuntioon melkein 150km suuntaansa kun halusin jääräpäisesti käydä tuolla samalla hoitajalla jonka olin päteväksi todennut.
        Nyt mua on lakanut kiinnostaa itseänikin alan opiskelu, mutta en tiedä onko minusta enää näin vanhoilla päivillä omaksumaan niin paljon uutta asiaa. Keskipohjanmaan kulttuuriopistolla alkaisi ensi syksynä 3,5v. kurssi...


    • Wieras

      Hei. Olen 43v. mies ja minulla on ollut yli 2kk pitkä sairaan kipeä selkäkipu. Olen kokeillut mm. lääkkeitä ja hieroontaa, erilaisia hoitoja mutte ei mitään. Onko teillä kokemusta millä saa selkäkivun pois? Auttaako akopunktio?

      • Selkävaivat jäivät

        Omalla kohdallani sain apua niska-selkävaivoihin akupunktiosta. Hieronnasta ja fysioterapeutin hoidosta oli vain lyhytaikaista helpotusta, mutta noin 5 - 6 akupunktiohoitokerran jälkeen vaivani jäivät hoitopöydälle.

        Etukäteen on vaikea tietää, miten paljon saat akupunktiosta hyötyä, mutta se on kuitenkin osoittautunut tepsiväksi keinoksi.

        Valitse kuitenkin nimenomaan akupunktiota opiskellut hoitaja, ts. noin kolmen ja puolen vuoden koulutuksen suorittanut henkilö. Näitä voit etsiä Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton (SKILL) jäsenyhdistysten sivuilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe