Mehulinkoilua

yleiskoneella

Onko kellään kokemusta mehulingosta. Ostin mehulingon yleiskoneeseeni. En saa sillä oikein mitään aikaiseksi. Edes mustaherukoista ei juuri irronnut mehua ja osa jäi melko kokonaisiksi astian laidoille.

Oli aika suppeat käyttöohjeetkin. Pitäisikö sitä käyttää sillä hitaammalla vai nopeammalla nopeudella? Ei siinä ehtinyt sillä nuijalla painelemaan kun ne jo meni sinne sivuille. Olisi ollut kiva saada tuoremehua =(

Täytyisikö ostaa vallan erillinen laite? Tuossa oli muovia se raastinosa. Luin juuri, ett niitä on metallisiakin. Täytyisikö vielä uhrata joku 250 - 300 € saadakseen mehua =O

15

7121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaisi lastalla painaa se massa reunoilta alas ja käynnistää laite uudelleen.

      Itse käytän vanhaa mehulinkoa, joka toimii edelleen. Haitanneeko tuo mitään, jos tuoremehun sekaan tulee vähän kuitujakin? Jos raaste jää märemmäksi, ehkä sitä voisi syödä johonkin muuhun raasteeseen sekoitettuna tai hyödyntää muuten. Mehulingon jäljiltä jätemassa on varsin kuivaa ja jotkut hyödyntävät sitä leipomisessa. Itse voin tunnustaa heittäneeni useimmiten sen pois.

      Olisikohan jossain kirppareilla tai nettihuutokaupassa vanhoja toimivia mehulinkoja?
      Niissä on nykyisiin verrattuna vahva moottori ja muutkin osat on tehty kestämään. Omani on täyttänyt 30 vuotta ja on edelleen tosi terhakka. ;) Toivottavasti se ei ala temppuilla tai sano sopimustamme irti, kun kehun sitä. Monet laitteet tekevät niin heti ensimmäisten kehujen ja kiitosten jälkeen.;))

      • mehulinkoilija

        No niinhän siinä käy helposti. Toivotan lingollesi vielä pitkää ikää =)


      • mehulinkoilija

        mutta marjat olivat lähes kokonaisia linkoamisen jälkeen. Yksi ruokalusikallinen marjoja liiskaantui heti, mutta kun lisäsin lisää marjoja, tulos oli huono ja jäte jäi lähes kokonaiseksi. Kuka hitsi sitä nyt joka lusikallisen jälkeen vehjettä putsaa. Siinähän menee ikä ja terveys.

        Epäilen ettei tolla vehkeellä saa juureksista mitään irti, paitsi että moottorin saa kärtsättyä.


    • Ekitalo

      ..haluat niin hanki oikea mehustin ei alumiinistä vaan teräs/emalinen joka toimii sähkövirralla ja vielä kun käyt poimimassa tai ostamassa monenlaisia marjoja ja tee sekamehua voin vakuutta,että on parempaa kuin mikään muu mehu kun vain sokeroit mehutiivisteen oikein.
      Esim. Mustikat,puna/mustaherukat ovat loistavia siihen tarkoitukseen.
      Mulla on vielä pakkasessa kaikenlaisia marjoja josta mehustan sitä mukaa mitä kuluu.

      • Mehulinkoilija

        Onks toi niinkun mehumaijan vastine?


    • Pirjok.

      Käytin aikoinaan mehulinkoa, koska halusin tehdä lapselleni aitoa mehua. Mutta jouduin toteamaan, että on viisaampaa syödä marjat marjoina ja hedelmät hedelminä, niin ravinnollinen hyötysuhde on 100 %. Vasta ylijäämämarjoista raaskin tehdä mehua.

      • Ekitalo

        ...tehdään nytkin on tuossa pöydällä marjoja sulaamassa ja syödään semmoisina mutta meillä on onneksi vielä pakkasessa paljon marjoja,jotka sitten tehdään mehuiksi ennen seuraavaa satoa.


    • remmari ek

      Ne ovat ilmeisesti paljon huonompia kuin entiset. Olen kuullut sen monelta taholta.

      Minulla on 60-luvulla ostettu Braunin mehulinko, joka jättää kuitumassan lähes kuivaksi. Se toimii aina vain. Sen huono puoli on hankala peseminen ja se, että sisällä oleva muovinen reiällinen nauha pitää vähän väliä karistella puhtaaksi. Ilmeisesti puhdistamisen ja kätevyyden helpottaminen on ollut syynä siihen, että on ruvettu tekemään "huonoja" linkoja.

      Auttaisiko, jos linkoaisit märän massan toiseen kertaan?

      Jos löydät joltakin kirpputorilta sellaisen vanhan Braunin, niin osta ihmeessä. Niitä näkee aina silloin tällöin. Se on 30-35 cm korkea, parikymmentä senttiä leveä ja täysin lieriömäinen, valkea kapistus, jossa on teräksinen, ohut kahva.

      • mehulinkoilija

        tuollaisen Kenwood Je810. Mutt vielä jää hintaa 270 €...Ja turhaan ostin sen 40 €:n lisälaitteen. Olisihan se pitänyt arvata ettei sillä mitään tee. Kaikkia rimpuloita sitä myydäänkin...

        Niissä vanhoissa lingoissa, kun ei tiedä, voi jo olla vikaakin. Muistelen ostaneeni joskus sellaisen kermanvärisen lingon, mutt ei silläkään mitään tehnyt. Onko nyt niin, että kaikki lingot on mulle liian vaikeita ja että olen peukalo keskellä kämmentä-eläjä?

        Saisko vielä neuvoja, pliis. Laitatko juurekset ja esim. omenat palasina. Ja painatko sillä nuijalla, ja kuinka pitkän aikaa sen pitäisi antaa kieppua siellä? Pelkään, että tää yleiskoneeni kärvähtää, kun ei kuulema saisi käyttää yhtä kyytiä 10 min kauemmin.


      • Remmari ek
        mehulinkoilija kirjoitti:

        tuollaisen Kenwood Je810. Mutt vielä jää hintaa 270 €...Ja turhaan ostin sen 40 €:n lisälaitteen. Olisihan se pitänyt arvata ettei sillä mitään tee. Kaikkia rimpuloita sitä myydäänkin...

        Niissä vanhoissa lingoissa, kun ei tiedä, voi jo olla vikaakin. Muistelen ostaneeni joskus sellaisen kermanvärisen lingon, mutt ei silläkään mitään tehnyt. Onko nyt niin, että kaikki lingot on mulle liian vaikeita ja että olen peukalo keskellä kämmentä-eläjä?

        Saisko vielä neuvoja, pliis. Laitatko juurekset ja esim. omenat palasina. Ja painatko sillä nuijalla, ja kuinka pitkän aikaa sen pitäisi antaa kieppua siellä? Pelkään, että tää yleiskoneeni kärvähtää, kun ei kuulema saisi käyttää yhtä kyytiä 10 min kauemmin.

        Laitan sisään kaiken sellaisenaan, mikä luukusta mahtuu ja painan nuijalla. Jos ei mahdu, niin leikkaan pienemmäksi. Minä ainakin linkoan niin kauan kuin mehua valuu. Ei sen pitäisi kymmentä minuuttia kestää.

        Erityisen mieluisaa minulle on tomaattimehu. Tuoretta tomaattimehua ei voi mitenkään edes verrata kaupan tomaattimehuihin, koska niihin on lisätty suolaa ja sokeria. Suola ja sokeri hävittää tomaatin oman maun.


      • mehulinkoilija kirjoitti:

        tuollaisen Kenwood Je810. Mutt vielä jää hintaa 270 €...Ja turhaan ostin sen 40 €:n lisälaitteen. Olisihan se pitänyt arvata ettei sillä mitään tee. Kaikkia rimpuloita sitä myydäänkin...

        Niissä vanhoissa lingoissa, kun ei tiedä, voi jo olla vikaakin. Muistelen ostaneeni joskus sellaisen kermanvärisen lingon, mutt ei silläkään mitään tehnyt. Onko nyt niin, että kaikki lingot on mulle liian vaikeita ja että olen peukalo keskellä kämmentä-eläjä?

        Saisko vielä neuvoja, pliis. Laitatko juurekset ja esim. omenat palasina. Ja painatko sillä nuijalla, ja kuinka pitkän aikaa sen pitäisi antaa kieppua siellä? Pelkään, että tää yleiskoneeni kärvähtää, kun ei kuulema saisi käyttää yhtä kyytiä 10 min kauemmin.

        juurekset ja kovat hedelmät sen kokoisina lohkoina kuin mahtuvat syöttöaukosta sisään ja painan niitä sillä nuijalla niin, että saan lisätyksi uusia. Lopuksi se nuija jää paikoilleen ikäänkuin kanneksi. Annan lingon pyöriä niin kauan kuin siitä tulee mehua ulos. Pysäytän, kun mehun juoksu lakkaa. Ei siinä monia minuutteja kulu. Ehkä sinun kannattaa tehdä mehua pienissä erissä, ettet rikoisi kallista laitetta heppoisen lisälaitteen vuoksi. Eihän tuoremehua kannata muutenkaan litratolkulla kerralla juoda. Jos laitteesi tekee porkkanasta mehua, luulen sen toimivan ihan kohtuullisesti. Testaile nyt vähän, ennen kuin luovutat. ;))

        Ne vanhat Braunin tai Fiskarsin mehulingot voivat olla tosi pitkäikäisiä. Ainoa ero on Fiskarsin parempi syöttöaukko ja tila koneen päällä. Muistaakseni niillä on sama moottori ja muuten melkein identtinen rakennekin. Fiskarsin alaosa on Fiskarin oranssi ja Braun on kokonaan harmahtavan valkoinen. Monilla saattaa olla sellaisia varsin vähänkäytettyinä kaapeissaan. Jos kirpparilta saa muutamalla eurolla hyväkuntoisen ja siistin, suosittelen riskin ottamista. ;)


      • Ekitalo
        mehulinkoilija kirjoitti:

        tuollaisen Kenwood Je810. Mutt vielä jää hintaa 270 €...Ja turhaan ostin sen 40 €:n lisälaitteen. Olisihan se pitänyt arvata ettei sillä mitään tee. Kaikkia rimpuloita sitä myydäänkin...

        Niissä vanhoissa lingoissa, kun ei tiedä, voi jo olla vikaakin. Muistelen ostaneeni joskus sellaisen kermanvärisen lingon, mutt ei silläkään mitään tehnyt. Onko nyt niin, että kaikki lingot on mulle liian vaikeita ja että olen peukalo keskellä kämmentä-eläjä?

        Saisko vielä neuvoja, pliis. Laitatko juurekset ja esim. omenat palasina. Ja painatko sillä nuijalla, ja kuinka pitkän aikaa sen pitäisi antaa kieppua siellä? Pelkään, että tää yleiskoneeni kärvähtää, kun ei kuulema saisi käyttää yhtä kyytiä 10 min kauemmin.

        Osta kuule Magic Bullet siinä se vehje vasta on tollaisen marjasekoituksenkin tekee 5 sekunnissa ja kaikki muut juurekset myös silppuaa muutamassa sekunnissa ja kaikkia pirtelöitä ym. sellaisia myös.
        Katso Tv shop niin siellä esitellään laitteeseen kuuluu myös mehulinko jolla saat tuoremehua hetkessä hinta oli kun ostin 99 €.


      • mehulinkoilu
        Ekitalo kirjoitti:

        Osta kuule Magic Bullet siinä se vehje vasta on tollaisen marjasekoituksenkin tekee 5 sekunnissa ja kaikki muut juurekset myös silppuaa muutamassa sekunnissa ja kaikkia pirtelöitä ym. sellaisia myös.
        Katso Tv shop niin siellä esitellään laitteeseen kuuluu myös mehulinko jolla saat tuoremehua hetkessä hinta oli kun ostin 99 €.

        Tilasin verkkokaupasta Magic Bulletin vastaavan tuotteen Turbo Mixin keväällä. Tuotetta ei kuitenkaan kuulunut ja lopulta ilmoitettiin ettei tuotetta oltu saatu toimittajalta. Samanaikaisesti kuitenkin tuote on ollut myynnissä heidän sivuillaa. Niin sitten päädyin ostamaan monitoimiyleiskoneen. On mulla siinä tehosekoitinkin. Vähän pirtelöitäkin tehnyt nykyään.

        Vai on siinä mehulinkokin. Täytyypä harkita vielä, jos ostaisi sen aidon Bulletin, saisi sen ohjekirjasenkin kaupanpäälle. Kiitos vinkistä. =)


      • mehulinkoilu
        Remmari ek kirjoitti:

        Laitan sisään kaiken sellaisenaan, mikä luukusta mahtuu ja painan nuijalla. Jos ei mahdu, niin leikkaan pienemmäksi. Minä ainakin linkoan niin kauan kuin mehua valuu. Ei sen pitäisi kymmentä minuuttia kestää.

        Erityisen mieluisaa minulle on tomaattimehu. Tuoretta tomaattimehua ei voi mitenkään edes verrata kaupan tomaattimehuihin, koska niihin on lisätty suolaa ja sokeria. Suola ja sokeri hävittää tomaatin oman maun.

        Alkoi tehä vielä enempi mieli mehulinkoa, kun kerroit hyvästä tomaattimehusta. Ongelma on se, että noihin kaikkiin raasteisiin meinaan aina tukehtua. Sen vuoksi ajattelin, että tulisi vitamiinejä syötyä enempi, jos olis mehulinko. Kiiti vinkeistä =)


      • mehulinkoilija
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        juurekset ja kovat hedelmät sen kokoisina lohkoina kuin mahtuvat syöttöaukosta sisään ja painan niitä sillä nuijalla niin, että saan lisätyksi uusia. Lopuksi se nuija jää paikoilleen ikäänkuin kanneksi. Annan lingon pyöriä niin kauan kuin siitä tulee mehua ulos. Pysäytän, kun mehun juoksu lakkaa. Ei siinä monia minuutteja kulu. Ehkä sinun kannattaa tehdä mehua pienissä erissä, ettet rikoisi kallista laitetta heppoisen lisälaitteen vuoksi. Eihän tuoremehua kannata muutenkaan litratolkulla kerralla juoda. Jos laitteesi tekee porkkanasta mehua, luulen sen toimivan ihan kohtuullisesti. Testaile nyt vähän, ennen kuin luovutat. ;))

        Ne vanhat Braunin tai Fiskarsin mehulingot voivat olla tosi pitkäikäisiä. Ainoa ero on Fiskarsin parempi syöttöaukko ja tila koneen päällä. Muistaakseni niillä on sama moottori ja muuten melkein identtinen rakennekin. Fiskarsin alaosa on Fiskarin oranssi ja Braun on kokonaan harmahtavan valkoinen. Monilla saattaa olla sellaisia varsin vähänkäytettyinä kaapeissaan. Jos kirpparilta saa muutamalla eurolla hyväkuntoisen ja siistin, suosittelen riskin ottamista. ;)

        No nyt pitäisi sitten teoria olla hanskassa oikein rautalankaversiona. Mulla ton yleiskoneen mehulingossa ei ole mitään tuloaukkoa, vaan kaikki linkoutuu alla olevaan kulhoon.

        Kyllä se nyt on niin, että kunnon linko täytyy ostaa. Kuulostaa niin hyvältä nuo kaikki omenamehujutut ym. Olisin vaan älynnyt laittaa sen rimpulan takaisin ajoissa. Kai sillä jotain salaattia voi kuivata.

        Kiitti kaikille vastauksista. Mie ilmoittelen miten linkoilu sujuu jatkossa, jahka vehje saapuu. =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe