En käsittänyt

70-luvun lapsi

Tässä taannoin kuulin jostain uskoon tulleesta henkilöstä, jotta kielsi itsensä ja lähti seuraamaan Jeesusta. Tuo asia on jäänyt askarruttamaan mieltä kun en käsittänyt mitä se tarkoittaa. Selvittäkää te, jotka uskon silmin katsotte huomiseen.

9

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl mummi

      "Kiellä itsesi , ota ristisi ja seuraa minua" Luopua tämän maailman syntielämän tai omanvanhurskauden tieltä,tulemalla ahtaasta parannuksenportista sisälle Jumalan valtakuntaan.Tämä on se ristin kaitatie, jolla tiellä seurataan Herraa Jeesusta opissa, elämässä ja kärsimisessä.

    • aikaa

      odotin vähän, että miten sinulle vastattaisiin tähän. Yllätyksekseni eivät vastata osanneet päivän Raamatun sanaan. Jos vanhoillislestadiolaiset olisivat lukeneet kirkon seurakuntalehtiä ja muita sivuja, niin tämä päivän (18.6) Raamatun kohtahan olisi ollut selitettynä :)

      Vanhoillislestadiolaiset eivät taida laisinkaan seurata mitään sanaa, mitä kirkossa viljellään, eikä muutenkaan näy he juuri tietävän, mitä kirkossa tapahtuu ja mitä siellä opetetaan.
      Miksi vl-liike kuuluu kirkkoon, kun sen jäsenet eivät halua olla tekemisissä kirkon julistaman Sanan kanssa ja kirkon jäsenten ja kirkon toiminnan kanssa?

      • kysyväinen

        Jos sinä kuulut kirkkoon, niin kerropa minulle millaista oppia kirkko sinun mielestäsi julistaa? Joku järjestää hevimessuja kirkkoon, toinen opettaa, että kasteessa tulee Jumalan lapseksi, kolmas kirjoittaa, että kaikki pääsevät taivaaseen, neljäs sanoo, ettei usko Jeesuksen neitseestä syntymiseen jne. Mitä sinä pidät oikeana?

        Jos kuuntelee sitä opetusta, jota monet kirkon papeista saarnatuolista puhuvat tai kirjoittavat lehtiin tai sanovat haastatteluissa, se on kyllä yhtä kaukana Lutherin opetuksista kuin itä on lännestä.

        Miksi me vl kuulumme kirkkoon, ihmettelet. Siksi, että me uskomme ja opetamme, niin kuin Luther opetti ja uskoi.

        Annat muuten väärän todistuksen siitä, että vl sinun sanojesi mukaan eivät halua olla tekemisissä kirkon toiminnan kanssa. Niin kauan kuin kirkossa luetaan uskontunnustus ja isämeidän rukous, me käymme jumalanpalveluksissa riippumatta siitä, kuka siellä puhuu.
        Toisekseen me kyllä seuraamme ja tiedämme mitä kirkossa tapahtuu. Usein seuraamme murhemielellä sitä Jumalan sanan vesittämistä ja ihmisten korvasyyhyn mukaan saarnaamista, mitä niin paljon tänä päivänä kirkossa tapahtuu. Kun kirkkon tuodaan teatterit ja metallimusiikki, palvellaan sillä lähinnä sielunvihollista.

        Murheellista on myös todeta, että jotkut kirkon papeista puolustavat avoliittoa, joka on huoruuden synti. Eikö kirkon paimenen pitäisi olla niin kuin Paavali kehotti: Olkaa te laumalle esikuvaksi.

        On kirkolle siunaukseksi, että vl kristikansa on sen yhteydessä suolana ja valona, vielä vl pappien suusta kaikuu se sanoma, jota Jeesus käski saarnata: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.


    • avaaja

      Tähän alkuperäiseen kysymykseen olisin halunnut vastauksen Raamattua siteeraten.

    • miekin vl

      Jeesus sanoi aikansa ihmisille, jotka tahtoivat tehdä parannuksen: seuraa minua. Paavli kirjoittaa kristityistä: te olette meitä ja Herraa seuraamaan lähteneet.

      Raamatussa puhutaan myös, että parannuksentekijällä syttyy rakkaus siihen joka synnytti ja niihin, jotka Hänestä syntyneet ovat.

      Eli kun ihminen saa kuulla Jumalan valtakunnasta kutusun, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi ja jos ihminen tämän evankeliumin, jonka ydin on synninpäästön sana, ottaa uskolla vastaan, hänellä syttyy halu lähteä kulkemaan samaa kaitaa tietä, jota ennen uskoneet ovat kulkeneet. Profeetalle sanottiin sen jälkeen kun hän oli tehnyt parannuksen: minä annan sinulle tästä muutamia saattomiehiksi.

      Jumala siunaa valtakunnassaan veljiä ja sisaria (jopa satakertaisesti, niin kuin Jeesus niille lupasi, jotka luopuvat omistaan Hänen seuraamisensa tähden). Muuamista tulee sitten läheisimpiä, niitä "saattomiehiä", joille saa puhua tuntonsa asioita silloin kun tulee sntiä tunnolle ja jotka saarnaavat synnit anteeksi.

      Siis Jeesusta lähtee seuraamaan se, joka tulee sislälle Jumalan valtakuntaan niinkuin Jeesus sanoo: teissä minä tahdon asua ja teissä vaikuttaa.

      Vaikka Jeesus meni taivaaseen, Hän on yhä omiensa keskellä Pyhän Henkensä kautta. Juuri tässä monet meitä moittivat erehtyvät, kun he sanovat että me vl annamme synnit anteeksi. Emme me niin usko ja opeta vaan se Pyhä Henki, joka meissä asuu vaikuttaa tahdon ja tekemisen ja siinä itse Jumala Henkensä kautta on anteeksiantajana.

      • miekin vl

        Se itsensä kieltäminen tarkoitta sitä, että Jumalan armo on terveellinen ja opettaa maailmalliset himot hylkäämään ja tässä maailmassa hurskaasti ja siveästi elämään, kuten Raamattu sanoo, ettemme enää elä lihalle lihan mielen jälkeen.

        Eli Jumalan lapsi haluaa karttaa syntiä eikä anna valtaa niille mielihaluille, joita omasta turmeltuneesta mielestä lähtee. Itsensä kieltämistä on myös nöyryyttää ylpeää sydäntään parannukseen, kun matkalla tulee lankeemuksia.

        Uskovainen voi joutua luopumaan myös läheisistä ihmisistä siinä mielessä, että aina epäuskoiset läheiset eivät hyväksy omaisensa parannuksentekoa eivätkä halua häntä enää pitää läheisenään (kokemusta on monella tästä, myös minulla). Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, ettemme haluaisi olla heille ystävällisiä ja rakastaa heitä omaisinamme vaan niissä asioissa, jotka sotivat hyvää omaatuntoa vastaan, emme voi enää olla heidän kanssaan samassa menossa.

        Itsensä kieltäminen voi olla myös sitä, että luopuu asioista, joita ennen on tehnyt, jos ne ovat viemässä synnin teille.


      • avaaja
        miekin vl kirjoitti:

        Se itsensä kieltäminen tarkoitta sitä, että Jumalan armo on terveellinen ja opettaa maailmalliset himot hylkäämään ja tässä maailmassa hurskaasti ja siveästi elämään, kuten Raamattu sanoo, ettemme enää elä lihalle lihan mielen jälkeen.

        Eli Jumalan lapsi haluaa karttaa syntiä eikä anna valtaa niille mielihaluille, joita omasta turmeltuneesta mielestä lähtee. Itsensä kieltämistä on myös nöyryyttää ylpeää sydäntään parannukseen, kun matkalla tulee lankeemuksia.

        Uskovainen voi joutua luopumaan myös läheisistä ihmisistä siinä mielessä, että aina epäuskoiset läheiset eivät hyväksy omaisensa parannuksentekoa eivätkä halua häntä enää pitää läheisenään (kokemusta on monella tästä, myös minulla). Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, ettemme haluaisi olla heille ystävällisiä ja rakastaa heitä omaisinamme vaan niissä asioissa, jotka sotivat hyvää omaatuntoa vastaan, emme voi enää olla heidän kanssaan samassa menossa.

        Itsensä kieltäminen voi olla myös sitä, että luopuu asioista, joita ennen on tehnyt, jos ne ovat viemässä synnin teille.

        Nyt alkaa selvitä minulle tämä asia,vuosia olen miettinyt etenkin tätä itsensä kieltämistä. Kiitos "vl mummille" ja "miekin vl" selventävistä vastauksista.


    • Heino1

      Tuo käsite: ”kielsi itsensä ja lähti seuraamaan Jeesusta”. tulee Jeesuksen opetuksesta: Matt. 16:24
      ”Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua”.

      Kun lähdemme tutkimaan mitä Jeesus tarkoitti ”itsensä kieltämisellä”, sillä neuvon täytyy olla hyvin tärkeä, Jeesusta ei voida seurata jos ei ”kiellä itseään” tämän on Elämän Herra itse meille sanonut.

      Eikö ole niin, että jos joku meitä kehotta tekemään jonkin asian ja me emme ymmärrä mitä meitä kehotetaan tekemään. Miten me täytetään toisen kehotus, jos emme ymmärrä mitä kehotus tarkoittaa? Tämän takia sinäkin kysyit, haluat seurata Jeesusta, mutta miten ”kieltää itsensä”?

      Itsensä kieltäminen ei edes riitä, sillä Jeesus sanoo: Matt. 10:38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Eli pitää olla myös valmis kantamaan ristiä, herää kysymys: Mikä se Jeesuksen mainitsema risti on? Onko ristiä elämän koettelemukset ja murheet, näin ihmiset usein sanovat?

      Elämän koettelemukset tulevat jokaisen harteille, halusipa niitä tai ei. Jeesuksen tarkoittama risti ei siis voi olla vastoinkäymiset ja murheet maailmassa. Kun Jeesus kantoi ristiä, hän aivan uupui ristinpainon alla, silloin fariseukset äkkäsivät Simeonin: Matt. 27:32 ”Matkalla he kohtasivat Simon-nimisen kyreneläisen miehen ja pakottivat hänet kantamaan Jeesuksen ristiä”.

      Tästä me näemme, että ristin kantaminen ei tarkoita elämänmurheita, mutta kun uskonsa Jeesukseen tunnustaa ja haluaa häntä seurata, niin kyllä ihmiset pitävät huolen, että harteita painaa Jeesuksen risti. Minuakin on pilkattu tämän aja fariseusten taholta, kutsuttu pimeäksi ja väärähenkiseksi, mutta silloin olen muistanut nämä Jeesuksen sanat, eikä olekaan enää tuntunut niin pahalta.

      Mitä se sitten tarkoittaa itsensä kieltäminen? Se tarkoittaa samaa asiaa josta Jeesus puhuu: Matt. 11:29 ”Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

      Ies on härkien valjas, jolla härkä veti kuormia. Jeesus sanoo, että hänellä on ies: ”Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt". Miksi Jeesus sanoi, että hänen ies on hyvä ja mitä on Jeesuksen kuormassa joka Jumalan Pojasta kuitenkin tuntuu kevyeltä?

      Mitä Jeesus kantoi, eikö meidän kaikki synnit! Kuka tahtoi Jeesusta kantamaan, eikö Jumala: ”Isä sinun tahtosi minä teen mielelläni”. Tämä Jeesuksen ies on Jumalan tahdon täyttäminen ja tästä ymmärrämme, että itsensä kieltäminen on sitä, että seuraamme Jumalan Sanaa, emme ihmisiä ja jos itse haluaisimme vähän oikoa tietä, niin emme tee niin, vaan seuraamme Jumalan Sanan neuvoja. Näin löydämme elämän Kristuksessa: Matt. 10:39 Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

      • Åbola

        ..tarkoittaa oman itsekkyyden kieltämistä. Kaiken kärsimyksen lähtökohta on itsekkyys ja tietämättömyys. Todella vapaan ihmisen täytyy olla tietoinen eli tietää. Itsekkyys perustuu myös tietämättömyydelle, harhalle. Puhtauteen kuuluu epäitsekkyys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      42
      3113
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      182
      1781
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1650
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1595
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      55
      1367
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      349
      1204
    7. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      104
      1045
    8. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1024
    9. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      94
      994
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      61
      964
    Aihe