kokeisiin lukeminen..

tietämätön

Millä tavoin kannattaisi lukea kokeisiin?

Kirjoitelkaa teillä toimivia tapoja!

33

5599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viimeistä viedään

Eiköhän jokaisella ole melko lailla erilaiset tavat lukea kokeisiin (ja etenkin oppia sitä lukemaansa)

Itse olen koko lukion raahustanut (hyvin arvosanoin, tosin) läpi yhden illan lukemisilla, eli kirja kouraan ja lukemaan, niin monta kertaa kuin vain illassa ehtii... Joitakuita voi auttaa, jos tekee muistiinpanoja/tiivistelmiä lukemastaan tai lukee ääneen. Jossain välissä, kun oli aikaa, harrastin sitäkin, että lyhyempiä tekstinpätkiä/sanastoja kopioin jonnekin paperille sellaisenaan. Ei sen jälkeen enää paljoa muuta tarvinnut. Kaveri väittää, että parhaiten oppii kun samalla syö jotain hyvää :) En tosin mene tuosta takuuseen... Ja varmaankin tapana myös aika epäterveellinen.

Ja niinhän sitä aina sanotaan, että jos kunnolla kurssien aikana jaksaa keskittyä, niin tarvitse välttämättä lukea ollenkaan... Mutta se nyt ei minulla ainakaan ole koskaan onnistunut...:)

Saa nähdä, kuinka käy kevään kirjoitusten...:)
      [itse siis abiturienttityttönen, kaksi ällää papereissa jo syksyltä.]

• Jonna

Jokaisella toki aivan omanlaisensa tapa lukea kokeisiin, ja vielä muistaakin, mitä on lukenut (kuten jo edellinen kirjoittajakin totesi). Tässä kuitenkin minun tapani, jonka itselleni parhaaksi koen.

Reaaliaineissa minulla on tapana lukea tekstiä pieni pätkä kerrallaan, ja tehdä jokaisen pienen pätkän jälkeen asiasta pieni tiivistelmä omin sanoin erilliselle paperille. Näin käyn läpi koko tekstin. Sitten en enää vilkaisekaan kirjaan, vaan luen ja opettelen asiaa omista muistiinpanoistani. Matematiikassa ja kielissä selailen kirjan esimerkkejä sekä harjoittelen jo tehtyjä tehtäviä peittämällä oikeat vastaukset. Parhaiten asiat jäisivät mieleeni, kun jaksaisin aloittaa lukemisen jo paria päivää ennen. Mutta (nykyään varsinkin) lähes aina käy niin, että huomaan koetta edeltävänä iltana, etten ole avannutkaan kirjaa. Silti saan suhteellisen hyviä numeroita, jos olen jaksanut kuunnella tunneilla, koska suurin osa asioista jää päähäni juuri opettajan ne selittäessä.

• Nalle

riippuu täysin kokeen laadusta. jos on lepposa koe ei lueta yhtään tai sitten luetaan silmäillen
      jos on keskivaikee koe luetaan koealue kerran läpi ja jos on pahis koe niin pari kertaa viimesenä iltana tietenkin
      Kielten kokeeseen katotaan sanastot ja kielioppi nopeesti ja matikan kokeeseen ei lueta ollenkaan tai sitten tehdään isän harjoitustehtäviä.

nimimerkki. Kaikki aineet 8

• scott

Ainakin lue yhen kerran oikein kunnolla ja keskityn, en ota mitään paineita. Vaan lukemisen jälkeen unohdan koko kokeen.

• ^Nora

..luen koealueenläpi ja sitä mukaa kun luen alleviivaan tärkeät asiat tai sitten teen niistä muistiinpanoja...Sitten ammulla on vielä helppo lukea omat muistiinpanot... Näin opin asiat parhaiten
      T:Keskiarvo 8.9

• jannu

.. että mistä te tiedätte mikä on tärkeää siinä koealueessa? Alleviivaatko ne asiat mitkä tuntuvat tärkeiltä vai..?

• Jespa99
        jannu kirjoitti:

.. että mistä te tiedätte mikä on tärkeää siinä koealueessa? Alleviivaatko ne asiat mitkä tuntuvat tärkeiltä vai..?

Sen voi oikeastaan itse miettiä... Mikä sinusta tuntuu tärkeältä

• Koululainen

Aloita lukeminen noin viikkoa ennen (riippuen alueen pituudesta). Lue alua kerran päivässä ajatuksella. Tee muistiinpanoja. Muistele asioita illalla kun menet nukkumaan. Ja yritä miettiä mitä kokeessa kysytään...

• kohai

Kokeeseen lukeminen on helppoa: keskity lukemaasi äläkä ajattele mitään muuta. Siis kun teet niin tee mitä olet tekemässä - älä hoipertele.
      Lukeminen on minun nähdäkseni samanlainen harjoituksen muoto kuin vaikkapa Katanan vetäminen tupesta. Täydellinen harjoitus vaatii täydellisen keskittymisen vasta sitten harjoitus opettaa aidosti.

Tee näin: ensimmäiseksi istu! Ja istu aidosti!, eli tyhjennä mielesi kaikesta turhasta ja keskity istumaan. Tämä on istumisen taitoa. Tätä kutsutaan myöskin istuvaksi meditaatioksi. Seuraavaksi: avaa kirja kohdasta josta aiot lukea ja tunnusta itsellesi "minä en tiedä". Sinä haluat sen jälkeen tietää ja oppia.
      Seuraavaksi, lue, keskity lukemaasi ja opi suuret kokonaisuudet ja lopuksi pienet detailit.
      Viimeiseksi: sulje kirja ja tyhjennä vielä kerran mielesi kaikesta epäoleellisesta - aloita alusta kunnes osaat.

• angel

mä ainakii luen koealueen ja koulussa tehdyt muistiinpanot läpi ja kuten aikaisemmatkin puhujat, teen alleviivaukset ja niistä muistiinpanot. jos kyseessä on joku lukuaine, niin kannattaa lukea myös kuvatekstit, niistä on usein apua(etenkin jos omaa näkömuistin, kuten minä) pyydä esim. kokeita edeltävänä päivänä vanhempiasi, sisaruksiasi tai jotakin kaveriasi kuulustelemaan sinua. se on paras tapa varmistaa oma osaaminen!

T: keskiarvo 9.2

• rapukeittof

"Seuraavaksi: avaa kirja kohdasta josta aiot lukea ja tunnusta itsellesi "minä en tiedä". Sinä haluat sen jälkeen tietää ja oppia."

Hyi vittu !! tuli oikeen paha olo kun luin ton vinkin. Ite alotin just kokeeseen lukemisen. (yhdyssana?) Luin kaks sivua, sen jälkeen mietin että mitä opin. Tulos: En mitään. Vittu riittää mulle saatana!!!! vittu tollasta vitun koulua !!!! ikinä ei voi vittu pärjätä..

• Koulu fani :)
        rapukeittof kirjoitti:

"Seuraavaksi: avaa kirja kohdasta josta aiot lukea ja tunnusta itsellesi "minä en tiedä". Sinä haluat sen jälkeen tietää ja oppia."

Hyi vittu !! tuli oikeen paha olo kun luin ton vinkin. Ite alotin just kokeeseen lukemisen. (yhdyssana?) Luin kaks sivua, sen jälkeen mietin että mitä opin. Tulos: En mitään. Vittu riittää mulle saatana!!!! vittu tollasta vitun koulua !!!! ikinä ei voi vittu pärjätä..

Aloitan kokeisiin lukemisen aineesta riippuen pari päivää tai viikkoa ennen. Kielten ja matikan kokeisiin kaloitan pari päivää ennen ja lukuaineidne kokeisiin viikkoa ennen. Luen kappaleen-pari päivässä. Teen tehtäviä mitä ollaan tunnillakin tehty erilliselle paperille ja kun olen kä'ynyt jokaisen kappaleen läpi kirjoitan tiivistelmät. Kokeista saan yleensä kaseja. Jokaisen kappaleen jälkeen äiti kuulustelee asiat. Huom! Muista katsoa kuvat,etenkin bilsassa ja hissassa.

• on se
        Koulu fani :) kirjoitti:

Aloitan kokeisiin lukemisen aineesta riippuen pari päivää tai viikkoa ennen. Kielten ja matikan kokeisiin kaloitan pari päivää ennen ja lukuaineidne kokeisiin viikkoa ennen. Luen kappaleen-pari päivässä. Teen tehtäviä mitä ollaan tunnillakin tehty erilliselle paperille ja kun olen kä'ynyt jokaisen kappaleen läpi kirjoitan tiivistelmät. Kokeista saan yleensä kaseja. Jokaisen kappaleen jälkeen äiti kuulustelee asiat. Huom! Muista katsoa kuvat,etenkin bilsassa ja hissassa.

tuossa se on
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9517829

• fwpgpggpg
        on se kirjoitti:

tuossa se on

paskin linkki ikinä mene vielä hetki hautomaan ennen kun linkkaat tuollaista paskaa. Hyviä kokeenlukutunteja niille jotka siihen pystyvät - pystyvät keskittymään siihen kirjaan. Minä en pysty..

• JEBOU MAZA
        fwpgpggpg kirjoitti:

paskin linkki ikinä mene vielä hetki hautomaan ennen kun linkkaat tuollaista paskaa. Hyviä kokeenlukutunteja niille jotka siihen pystyvät - pystyvät keskittymään siihen kirjaan. Minä en pysty..

Ite oon vaan aina lukenu koe-aluetta läpi ja vihkoo, mut en suosittele, peruskoulussa 6 keskiarvo.

• auditiivinen oppija
        JEBOU MAZA kirjoitti:

Ite oon vaan aina lukenu koe-aluetta läpi ja vihkoo, mut en suosittele, peruskoulussa 6 keskiarvo.

jossa ei tarvilukee ku 2kertaa opittva alue ja numero tulee takuu varmasti oleen 9 tai 10
        tietenkin jos antaa ääninäuhan olla korvilla

• ääliöööt ööliöä liik
        auditiivinen oppija kirjoitti:

jossa ei tarvilukee ku 2kertaa opittva alue ja numero tulee takuu varmasti oleen 9 tai 10
        tietenkin jos antaa ääninäuhan olla korvilla

tootta pöljäkin jaksaa lukea kaks kertaa koe alueen
        kerran merkaten tärkeet lauseet
        ja toisenkerran ääneenlukien toistaen aina ne tärkeät kohdat niin montakertaa kun esim 4x merkki käskee

tarkotaaa
        lue tarina ÄÄNEE ja toista tärkee kohta 2-4 KERTAA PUTKEEN JA JATKA LUKEMISTA ETEENPÄIN kunnes tulee taas tärkee kohta ja toista sekin taas nii montakertaa ku tarpeen ja jatka taas
        kunnes koko koealue luettu.
        ja oho kokeesta tulee numeroksi 8,9 tai 10 tarvii vähän ehkä kuunnelle tota nauhotustaan

wittu että on pöljän helppo konsti

• äänetön 5
        ääliöööt ööliöä liik kirjoitti:

tootta pöljäkin jaksaa lukea kaks kertaa koe alueen
        kerran merkaten tärkeet lauseet
        ja toisenkerran ääneenlukien toistaen aina ne tärkeät kohdat niin montakertaa kun esim 4x merkki käskee

tarkotaaa
        lue tarina ÄÄNEE ja toista tärkee kohta 2-4 KERTAA PUTKEEN JA JATKA LUKEMISTA ETEENPÄIN kunnes tulee taas tärkee kohta ja toista sekin taas nii montakertaa ku tarpeen ja jatka taas
        ja oho kokeesta tulee numeroksi 8,9 tai 10 tarvii vähän ehkä kuunnelle tota nauhotustaan

wittu että on pöljän helppo konsti

kokeilla

• yksinkertaisuus toim
        äänetön 5 kirjoitti:

kokeilla

kun lukee heti kokeen jälkeen seuraavan alueen alusta loppuun
        voi kyllä vahingossa tulla luettua nauhalle ylimääräsiä kappaleita
        mutta
        sitten kun tulee aika opetella aihe on asiat jo kuunneltuna tuttuja
        lukuvenyttely kannattaa siis googlettaa

• löysin ton
        yksinkertaisuus toim kirjoitti:

kun lukee heti kokeen jälkeen seuraavan alueen alusta loppuun
        voi kyllä vahingossa tulla luettua nauhalle ylimääräsiä kappaleita
        mutta
        sitten kun tulee aika opetella aihe on asiat jo kuunneltuna tuttuja
        lukuvenyttely kannattaa siis googlettaa

samalla voi lukea tai kuunnella oppimateriaalia. Oppimateriaalin kuuntelu nuoren ...

• hyvin pelaa

mä alotan aina viikkoo ennen lukee.
      lasken paljonko luettavia sivuja on ja sitten jaan sen määrän päivillä (esim. pitää lukee 47 sivuu: jaan 47 seittämällä)
      sitten luen tarvittavan määrän sivuja aina huolellisesti ja hitaasti joka päivä sekä mietin mitä kokeessa voitaisiin kysyä :)) toimii

keskiarvo 9.3

• kyllä toimii

Kyllä toimii tuo osissa lukeminen,tosin mä en jaa sivuja vaan kappaleita. :) Mullakin 9.3 btw.

• hyvin pelaa
        kyllä toimii kirjoitti:

Kyllä toimii tuo osissa lukeminen,tosin mä en jaa sivuja vaan kappaleita. :) Mullakin 9.3 btw.

sukulaissielu :))

• antikuuntelija

tollanen nauhalle lukeminen pelittää
      siinä ei tosiaankaan oo tarvinnu lukee ku aihe 2x ja se on riittäny
      jos on tuntunut jotkut kohdat nauhalta hankalilta muistaa tai käsittää oon ennen nukkumaan laittoa lukenu nuo hankalat kohdat ajatuksella
      samaa mieltä ehrottomasti

tarkotaaa

• käytän järkee

Helpolla on päässyt kun lunttaa reilusti kaikki tärkeä kirjoittaa esim,käteen tai muuhuun lappuun.
      olen saanut tai paremminkin suurinosa luokasta on menestynyt loistavasti
      kokeissa on numerot 9-10 ei yhtään paha. ja liman mitään lukupaineita
      on kiva kun voin levennellä hyvillä numeroilla .
      Oppilaat kyllä tietää että opttettajakin on asiasta perillä mutta ei se haittaa.
      rehtori luulee että on hyvät opet koulussa eli tehokaita työssä ja viisaat oppilaat
      luokassa.
      On hiipinyt mieleen tuleko koskaan eteen seinä että en vo olla lukematta ?
      päteekö lukiossa että jos on kekseliäs niin kyllä pärjää?

• kutosella

Ite opin parhaiten kun luen vaan ajatuksella ainakin 3 kertaa alueen. Koitin kerran muistiinpanoja ja seiska tuli kokeesta, normaalisti 9-10...
      kutosella oon

• Blondie..

Mä luen yleensä pari kertaa koealueen. Alotan lukee pari-kolme päivää ennemmin alueesta riippuen. Ranskan ja enkun kokeisiin en lue ollenkaan,korkeintaan kertaan mitä ollaan opiskeltu,ja ne mul on silti 10,helppoja ku on (: Muistiinpanojakin joskus kirjotan. Kuuntelen tunneilla ja kyselen opettajalta mitä en heti oivalla,niin kun asian ymmärtää hyvin ja muistaa mitä opettaja on kertonut siitä niin kokeisiin lukeminen on oikeastaan vaan kertausta. Tosin asiaa vaikeuttaa,et mul on lukihäiriö ja joudun olee paljon koulusta pois sairastelujen vuoksi.

Nii ja keskiarvo on silti 8,9 :) Tosin jonku verra yritän nostaa..

• baseball

Mä alotan lukee viikkoo aijemmin muihin kokeisiin paiti matikan ja kielten kokeisiin luen paria päivää aijemmin. Kirjotan muistiinpanoja,kielissä kirjotan sanoja sanastosta. Enkku nyt on aina ollu vaikeeta,et kokeet on 6½ yleensä vaikka lukisin kuin sanoja ja kielioppiakin. Muut kokeet on siinä 8-9 yleensä ja keskiarvokin varmasti nousee aika paljon ku koulu on ruvennu kiinnostaa enempi ja on paljon mielenkiintosia asioita. Ja varmasti sekin nostaa motivaatiota,et oon ysillä ja haluan päästä alalle mikä kiinnostaa. Koulussa kannattaa kuunella tarlasti,nii sit ei tarvii kauheesti lukee kokeisiin.

• oujeeeeeeeeeeeeeeeee

ihan tyhmä vaikka mää harhoitelen kuinka paljon se ei toimii kiitos teille nyt en enään saa aina 6 tai 6- tai6puol

• Janziii!

Tehkää näin!!!! ensin otat puhelimen ja alat äänittämään ja sitten luet koko sen kappaleen ja kuvatekstit (ei ole pakko) ja sitten kuuntelette sen ainakin 2 kertaa niin eiköhän se jää päähän :)

• Daavidiii

oon nii kade teille :( itte oon yrittäny lukee ja kaikkee mutta kuiteski keskiarvona 6.3 :(( haluun tosi paljon hyviä numeroita et pääsis lukioo ja sirt yliopistoo. poika olen seiskalla

• ffffhhhhhhhhhhh

kiitos

• 10.kokees

Mä luen kirjasta ja vihkosta läpi ääneen ja nauhoitan sen. Sitten kuuntelen sitä läpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      87
      3196
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3033
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1862
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1822
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      28
      1722
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1691
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      33
      1345
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1309
    Aihe