Miten ne kaapelin pitää laittaa kun antaa apuvirtaa k-autosta k-autoon??????
Lisävirran anto
15
10492
Vastaukset
- Hyrsylä
Kuukauden paras kysymys.
- Jokke,,
Ei meinaan tule millään mieleen.
- 24 volttia
Punaiset plussaan ja mustat miinukseen kumassakin vehkeessä. voi ne laittaa toisinkinpäin, kunhan ei ristiin. Silloin saa hakea uudet puukengät palaneden tilalle. se kaapelilenkki mikä yhdistää akut, siihen ei saa laittaa mitään kiinni kummassakaan autossa.
Jollet näillä neuvoilla saa apuvirtaa annettu, lienee syytä kutsua huoltomies... - Junior-Trucker
Laita punainen johto napojen väliin. EI kummassakaan autossa siihen plus-napaan, mikä on yhdistetty lyhyellä kaapelilla toisen akun miinukseen. Eli molemmissa autoissa se punainen kaapeli siihen napaan, mistä lähtee pitkä johto yleensä kohti auton runkopalkissa olevaa läpivientiä ja sieltä laturille jne.. Joskus tuo johto voi mennä myös pääkytkimelle.
Ja Musta johto kannattaa laittaa toisen auton rungosta toisen auton runkoon...sellaiseen hyvin yhdistävään metalliseen paikkaan, ei kuitenkaan vanteeseen. (silloin virta menisi laakereiden läpi). Jos nimittäin käy niin, että akku on aivan tyhjä ja saa kovasti virtaa tässä tapauksessa, niin et ole aivan lähellä, jos akku sattuu vaikka kiehahtamaan..harvinaista, mutta näitäkin tapauksia on...- -------
mieluummin antavan auton miinusnavasta saavan
auton runkoon. Tällöin virtaa antavan auton akun mahdollinen heikko maadoitus ei vaikuta virran saantiin. - menköön.
------- kirjoitti:
mieluummin antavan auton miinusnavasta saavan
auton runkoon. Tällöin virtaa antavan auton akun mahdollinen heikko maadoitus ei vaikuta virran saantiin.Pistetään nyt tiedoks et näin tämän vuoden mallisessa R5oo:ssa akun kengässä lapun et boosterin käyttö on kielletty.
- kun antaa
menköön. kirjoitti:
Pistetään nyt tiedoks et näin tämän vuoden mallisessa R5oo:ssa akun kengässä lapun et boosterin käyttö on kielletty.
pitää olla antavan kone seis silloin
soitettu veholle ja kysytty saako antaa virtaa mersusta
- osrki
ei tartte akkukoppaa avata laisinkaan. molemmin päin keulaluukku auki ja sieltä kortongin alta päävirtajohtoon kabeli toine kabeli maahan (ei silti ihan maahan asti). ei sotke konetietoo.
- Remontti reiska
Lisävirran anto akusta on kielletty tietokonevaurion takia.Koskee Cursoria Stralista.Akun vieressä on ulosotot mistä kaapelilla yhdistetään toiseen.
- joskus...
Olen joutunut joskus starttaamaan kuorma-auton henkilöauton avulla, kun pihassa ei ole muita autoja sattunut olemaan.
Onnistuu siten, että akut kytketään irti toisistaan ja sitten kytketään kaapelit kiinni ensin toiseen akkuun noin vartiksi ja sitten toiseen akkuun suurinpiirtein yhtä suureksi ajaksi. Sitten kaapelit irti ja kytketään akut takaisin yhteen ja startataan kuokki normaalisti.
Mutta tehkää se sitten omalla vastuulla jos näin joudutte tekemään, en takaa, että kuorma-auton akun kokoisen värkin lataaminen ei voisi aiheuttaa vauriota henkilöauton pienitehoiselle laturille tai muulle eletroniselle järjestelmälle. Ja tuo akkujen erottaminen toisistaan on ehdottoman tärkeää, että jännite saadaan laskettua 12 volttiin, muuten käryää joku paikka ja pahasti. - käryä
joskus... kirjoitti:
Olen joutunut joskus starttaamaan kuorma-auton henkilöauton avulla, kun pihassa ei ole muita autoja sattunut olemaan.
Onnistuu siten, että akut kytketään irti toisistaan ja sitten kytketään kaapelit kiinni ensin toiseen akkuun noin vartiksi ja sitten toiseen akkuun suurinpiirtein yhtä suureksi ajaksi. Sitten kaapelit irti ja kytketään akut takaisin yhteen ja startataan kuokki normaalisti.
Mutta tehkää se sitten omalla vastuulla jos näin joudutte tekemään, en takaa, että kuorma-auton akun kokoisen värkin lataaminen ei voisi aiheuttaa vauriota henkilöauton pienitehoiselle laturille tai muulle eletroniselle järjestelmälle. Ja tuo akkujen erottaminen toisistaan on ehdottoman tärkeää, että jännite saadaan laskettua 12 volttiin, muuten käryää joku paikka ja pahasti.vaikka välikaapeli on kiinni kunhan katot että plussa on plussassa ja miinus miinuksessa, se ratkasee montako kennoa jää apukaapelien väliin. Täyden akun jännite on n.2,3 volttia/kenno. Tietty jos paat molemmat akut kerralla niin käryää, tyhjilläkin akuilla jännitteeksi tulee 1,94 x 12= 23,28V.
- Oletko varma??
käryä kirjoitti:
vaikka välikaapeli on kiinni kunhan katot että plussa on plussassa ja miinus miinuksessa, se ratkasee montako kennoa jää apukaapelien väliin. Täyden akun jännite on n.2,3 volttia/kenno. Tietty jos paat molemmat akut kerralla niin käryää, tyhjilläkin akuilla jännitteeksi tulee 1,94 x 12= 23,28V.
Meillä käytetään ainakin 12 voltin akkuja, jotka on kytketty niin, että niiden yhteisjännite on 24 volttia välikaapelit kiinni ja tällöin virta kulkee kuorma-autosta henkilöautoon, jos ei niitä välikaapeleita ota irti jännitteen pudottamiseksi siihen 12 volttiin (tai joku 13,8:han se on tarkalleen).
- tietenkin
Oletko varma?? kirjoitti:
Meillä käytetään ainakin 12 voltin akkuja, jotka on kytketty niin, että niiden yhteisjännite on 24 volttia välikaapelit kiinni ja tällöin virta kulkee kuorma-autosta henkilöautoon, jos ei niitä välikaapeleita ota irti jännitteen pudottamiseksi siihen 12 volttiin (tai joku 13,8:han se on tarkalleen).
ne on 12 volttisia akkuja joissa kummassakin on 6 kennoa sarjassa ja sillä välikaapelilla kytketään kaksi tällaista akkua sarjaan, eli napojen välinen potentiaali on 24V. Jos kytket tämmöseen kahden akun sarjaan yhden 12 volttisen akun jomman kumman akun kanssa rinnan, ei siis koko paketin, ei jännite muutu. Kokeile vaikka jännitemittarilla plusnavasta ja siitä miinusnavasta mistä välikaapeli lähtee, jännitettä ei o ku sen akun 6 kennon jännite, tasavirta kun kulkee vain yhteen suuntaan. Sama homma toisessa akussa.
- Koska jokin mättää
tietenkin kirjoitti:
ne on 12 volttisia akkuja joissa kummassakin on 6 kennoa sarjassa ja sillä välikaapelilla kytketään kaksi tällaista akkua sarjaan, eli napojen välinen potentiaali on 24V. Jos kytket tämmöseen kahden akun sarjaan yhden 12 volttisen akun jomman kumman akun kanssa rinnan, ei siis koko paketin, ei jännite muutu. Kokeile vaikka jännitemittarilla plusnavasta ja siitä miinusnavasta mistä välikaapeli lähtee, jännitettä ei o ku sen akun 6 kennon jännite, tasavirta kun kulkee vain yhteen suuntaan. Sama homma toisessa akussa.
Näin on, mutta jokin tuossa mättää kun poppikoneisiin, lälläreihin ja muihin härpäkkeisiin käytetään jännitteen alenninta, muutenhan niille kaiken järjen mukaan vedettäisiin virta suoraan toiselta akulta?
Pimenee kuulemma länkyt ainakin nopeammin, jos kytkee virran suoraan akulta, näin olen ainakin kuullut, ei kuulemma suositella..? - vetäny
Koska jokin mättää kirjoitti:
Näin on, mutta jokin tuossa mättää kun poppikoneisiin, lälläreihin ja muihin härpäkkeisiin käytetään jännitteen alenninta, muutenhan niille kaiken järjen mukaan vedettäisiin virta suoraan toiselta akulta?
Pimenee kuulemma länkyt ainakin nopeammin, jos kytkee virran suoraan akulta, näin olen ainakin kuullut, ei kuulemma suositella..?monesti radiolle virran toisesta akusta, siinä on kyllä se varjopuoli, että lataussäädin haistelee koko sarjan jännitettä ja se enemmän kuormitettu akku jää ehkä lataukseltaan vajaaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 874543
- 293304
- 2013162
- 512997
- 242935
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212746Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl432669Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2352418Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252226- 472175