AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Lisävirran anto

Lisävirran anto

15 Vastausta 7 274 Lukukertaa
Miten ne kaapelin pitää laittaa kun antaa apuvirtaa k-autosta k-autoon??????

Jaa-a

Kuukauden paras kysymys.

Pahan heitit

Ei meinaan tule millään mieleen.

Punainen plussaan

Punaiset plussaan ja mustat miinukseen kumassakin vehkeessä. voi ne laittaa toisinkinpäin, kunhan ei ristiin. Silloin saa hakea uudet puukengät palaneden tilalle. se kaapelilenkki mikä yhdistää akut, siihen ei saa laittaa mitään kiinni kummassakaan autossa.

Jollet näillä neuvoilla saa apuvirtaa annettu, lienee syytä kutsua huoltomies...

Plussasta plussaan...

Laita punainen johto +napojen väliin. EI kummassakaan autossa siihen plus-napaan, mikä on yhdistetty lyhyellä kaapelilla toisen akun miinukseen. Eli molemmissa autoissa se punainen kaapeli siihen +napaan, mistä lähtee pitkä johto yleensä kohti auton runkopalkissa olevaa läpivientiä ja sieltä laturille jne.. Joskus tuo johto voi mennä myös pääkytkimelle.

Ja Musta johto kannattaa laittaa toisen auton rungosta toisen auton runkoon...sellaiseen hyvin yhdistävään metalliseen paikkaan, ei kuitenkaan vanteeseen. (silloin virta menisi laakereiden läpi). Jos nimittäin käy niin, että akku on aivan tyhjä ja saa kovasti virtaa tässä tapauksessa, niin et ole aivan lähellä, jos akku sattuu vaikka kiehahtamaan..harvinaista, mutta näitäkin tapauksia on...

maajohto

mieluummin antavan auton miinusnavasta saavan
auton runkoon. Tällöin virtaa antavan auton akun mahdollinen heikko maadoitus ei vaikuta virran saantiin.

Off topic mutta

Pistetään nyt tiedoks et näin tämän vuoden mallisessa R5oo:ssa akun kengässä lapun et boosterin käyttö on kielletty.

mersun uusista

pitää olla antavan kone seis silloin

soitettu veholle ja kysytty saako antaa virtaa mersusta

volovo fh

ei tartte akkukoppaa avata laisinkaan. molemmin päin keulaluukku auki ja sieltä kortongin alta päävirtajohtoon kabeli toine kabeli maahan (ei silti ihan maahan asti). ei sotke konetietoo.

Ivecosta

Lisävirran anto akusta on kielletty tietokonevaurion takia.Koskee Cursoria Stralista.Akun vieressä on ulosotot mistä kaapelilla yhdistetään toiseen.

Olen joutunut

Olen joutunut joskus starttaamaan kuorma-auton henkilöauton avulla, kun pihassa ei ole muita autoja sattunut olemaan.

Onnistuu siten, että akut kytketään irti toisistaan ja sitten kytketään kaapelit kiinni ensin toiseen akkuun noin vartiksi ja sitten toiseen akkuun suurinpiirtein yhtä suureksi ajaksi. Sitten kaapelit irti ja kytketään akut takaisin yhteen ja startataan kuokki normaalisti.

Mutta tehkää se sitten omalla vastuulla jos näin joudutte tekemään, en takaa, että kuorma-auton akun kokoisen värkin lataaminen ei voisi aiheuttaa vauriota henkilöauton pienitehoiselle laturille tai muulle eletroniselle järjestelmälle. Ja tuo akkujen erottaminen toisistaan on ehdottoman tärkeää, että jännite saadaan laskettua 12 volttiin, muuten käryää joku paikka ja pahasti.

Eipä

vaikka välikaapeli on kiinni kunhan katot että plussa on plussassa ja miinus miinuksessa, se ratkasee montako kennoa jää apukaapelien väliin. Täyden akun jännite on n.2,3 volttia/kenno. Tietty jos paat molemmat akut kerralla niin käryää, tyhjilläkin akuilla jännitteeksi tulee 1,94 x 12= 23,28V.

Niinkö??

Meillä käytetään ainakin 12 voltin akkuja, jotka on kytketty niin, että niiden yhteisjännite on 24 volttia välikaapelit kiinni ja tällöin virta kulkee kuorma-autosta henkilöautoon, jos ei niitä välikaapeleita ota irti jännitteen pudottamiseksi siihen 12 volttiin (tai joku 13,8:han se on tarkalleen).

Joo

ne on 12 volttisia akkuja joissa kummassakin on 6 kennoa sarjassa ja sillä välikaapelilla kytketään kaksi tällaista akkua sarjaan, eli napojen välinen potentiaali on 24V. Jos kytket tämmöseen kahden akun sarjaan yhden 12 volttisen akun jomman kumman akun kanssa rinnan, ei siis koko paketin, ei jännite muutu. Kokeile vaikka jännitemittarilla plusnavasta ja siitä miinusnavasta mistä välikaapeli lähtee, jännitettä ei o ku sen akun 6 kennon jännite, tasavirta kun kulkee vain yhteen suuntaan. Sama homma toisessa akussa.

Irrotan kaapelit

Näin on, mutta jokin tuossa mättää kun poppikoneisiin, lälläreihin ja muihin härpäkkeisiin käytetään jännitteen alenninta, muutenhan niille kaiken järjen mukaan vedettäisiin virta suoraan toiselta akulta?

Pimenee kuulemma länkyt ainakin nopeammin, jos kytkee virran suoraan akulta, näin olen ainakin kuullut, ei kuulemma suositella..?

Oon

monesti radiolle virran toisesta akusta, siinä on kyllä se varjopuoli, että lataussäädin haistelee koko sarjan jännitettä ja se enemmän kuormitettu akku jää ehkä lataukseltaan vajaaksi.
 /   /  /  / Lisävirran anto

Keskusteluhaku

Laaja haku



Viikon keskustelluimmat

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta