Turun uusi kirkkoherra, onko valittu jo?

Bohdiskelija

Onko tietoa kuka tulee Turun uudeksi kirkkoherraksi ja milloinka vaihdos tapahtuupi? Analogista luin että vaihdos tulee.

204

15010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkibiades

Olen miettinyt samaa. On jo kauan siitä, kun edellisen erottamisesta uutisoitiin. Nyt asiasta ei ole kuukausiin kuulunut mitään.

Kuka tietää asiasta? Juoruilua tms ei tarvita vaan ihan asiatietoa.

• Turkulainen

Turusta, päivää. Asiaan ei ole tullut ihmeempää uutta tietoa. Kyllä edellistä, eli nykyistä, edelleen kutsutaan kunnioittavasti kirkkoherraksi.

• Jelisaveta

Hän on valittanut KHO:een, joten prosessi on vielä kesken.

• Alkibiades
        Jelisaveta kirjoitti:

Hmmmm......

• sanottiin
        Jelisaveta kirjoitti:

Analogissa jossain sanottiin että hän on siirtymässä pois paikaltaan, joten ainaskin itse luulin että se tarkoittaa ettei valitusta KHO:een tule. Onko jossain myöhemmin sanottu, että valitus KHO:een lähtee menemään?

Pitääkö kirkkoherran virassa olevan olla täysin nuhteeton ihminen? Mietin vain että entä jos olisi vaikka toistuvasti parkkisakkoja? Missähän raja kulkee.

• sanottiin

minusta nykyinen kirkkoherra voisi ihan hyvin jatkaa virassa, tämä siis on minun mielipiteeni. En halua asiasta riidellä enkä juoruilla, tuntuu ikävältä jos jotakin ihmistä ahdistetaan inhimillisten erehdysten vuoksi. Kuka meistä voi sanoa olevansa täydellinen! Kaikki olemme heikkoja!

• theoforos.

Vaikka en kyseistä kirkkoherraa tunne muuten kuin, että olen kerran nähnyt hänen toimittavan pääsiäisyöpalvelusta tv:ssä, niin minustakin tuollaisesta syystä erottaminen tuntuu varsin jyrkältä tuomiolta. Pahempaakin löytyy, eikä silti eroteta...

• seurakuntalainen myös
        theoforos. kirjoitti:

Vaikka en kyseistä kirkkoherraa tunne muuten kuin, että olen kerran nähnyt hänen toimittavan pääsiäisyöpalvelusta tv:ssä, niin minustakin tuollaisesta syystä erottaminen tuntuu varsin jyrkältä tuomiolta. Pahempaakin löytyy, eikä silti eroteta...

Jossain on rajan kuljettava, ja lukuisten
        uusien yritysten ja mahdollisuuksienkaan
        jälkeen tilanne ei ole muuttunut. Kysehän ei ole
        yhdestä tai edes kahdesta
        rattijuopumuksesta, joista tekijä on jäänyt kiinni.

• Hesekiel
        seurakuntalainen myös kirjoitti:

Jossain on rajan kuljettava, ja lukuisten
        uusien yritysten ja mahdollisuuksienkaan
        jälkeen tilanne ei ole muuttunut. Kysehän ei ole
        yhdestä tai edes kahdesta
        rattijuopumuksesta, joista tekijä on jäänyt kiinni.

Hyviä ihmisiä ei murhata: heidät kidutetaan. Eivätkä hyvät ihmiset kuole: heidän muistetaan.

Hyvät ihmiset näkevät tähtiä päivätaivaalla ja lohduttavat kärsivää sanattomasti katseellaan.
        Ja niille joiden sydän on juuri särkynyt he antavat hiljaisen siunauksen.

Hyvät ihmiset eivät kuole koskaan.

Omistettu isä-Petrille 26.10. 2006

• Hesekiel

Ei pidä mennä asioiden edelle. Turkulaisille on ominaista tietää kaikesta, eikä ottaa vastuuta mistään. Jos heillä ei ole yhteistä vuhollista niin he tappelevat keskenään. kirkkopolitiikalla ei ole juurikaan tekemistä kristillisyyden kanssa.

• Hesekiel

Olen kuullut ettei valitakaan vaan Turusta tulee Hesan etäpiste. Ort.past.opisk. harjoittelevat keikkaluontoisesti. Uskokoon ken haluaa, minä en tätä usko! Muutan mie muualle...

• Krupskaja

Niin miekin lähen! Turkulaisuus ei ole hyve, mutta ei se ole pahekaan! Sit myö mäntiin.

• Rane vaan

Sitähän nuo kuorolaiset ja muut tuntuvan odottavan kuin messiasta. Turha vaiva ei sieltä m itään tule. Miten kristitty voikaan vihata ja vainota noin kauhiast Meijän kirkkoherraa? Maksetaanko siitä heille jotakin. Taivaassa tipit jaetaan!

• Andrj

niin pal kauhiast minäki. Hän on niin mukava mies, eikä yhtään leuhka ja puujumala. Näil pitääkin olla professori joka laulaa yhtä hyvin kuin tähtitenori. Mä on aina luullut että kuoro laulaa ja pappi hoita omat hommansa, mutta ei meil Turus.

• äimistelijä

Kuka tässäkin keskustelussa on ketään vainonnut? Ensimmäinen viesti oli ihan asiallinen, siinä kysyttiin kirkkoherran tulevasta vaihdoksesta. Taidatte ihmiset olla vähän yliherkkiä? Ei kaikki Turun srk:aan kuuluvat tiedä sisäpiirikähinöistä yhtään mitään eikä ole niihin osallisia! Kunhan vaan noteerataan tapahtuvat muutokset.

Kaisitten pitäisi olla joku kuorolainen tai muu mahtaja, että sais näistä asioista puhua ja kysyö vai mitä? Muilla pelkästään palveluksissa käyvillä ei ole oikeutta muuhun kuin suun pitämiseen kiinni.

• larinparaski
        äimistelijä kirjoitti:

Kuka tässäkin keskustelussa on ketään vainonnut? Ensimmäinen viesti oli ihan asiallinen, siinä kysyttiin kirkkoherran tulevasta vaihdoksesta. Taidatte ihmiset olla vähän yliherkkiä? Ei kaikki Turun srk:aan kuuluvat tiedä sisäpiirikähinöistä yhtään mitään eikä ole niihin osallisia! Kunhan vaan noteerataan tapahtuvat muutokset.

Kaisitten pitäisi olla joku kuorolainen tai muu mahtaja, että sais näistä asioista puhua ja kysyö vai mitä? Muilla pelkästään palveluksissa käyvillä ei ole oikeutta muuhun kuin suun pitämiseen kiinni.

ja kuka käskee totella ja olla viivasuu. Täällä saa meuhkata miten tahansa,kunhan ei tapa, eri asia on kuuleeko kukaan päättäjä. Pyhä synodi on kaukana.
        Lapsena koulussa lauloin täysinrinnoin Hallelujaa ja vasta aikuisena tajusin ettei se ollutkaan hevonen se hallelujaa.

• Hesekiel
        äimistelijä kirjoitti:

Nyt putosin kärryiltä. Haluaako kirkossakävijä puhua ja osallistua ja saada informaatiota? Vai olla omassa rauhassaan? Informaation kanssa on vähän heikkoa.
        Rukoillahan aina voi!

• Hesekiel

Eiköhän lopeteta jo tämäkin juttu. Kirkkoherra on sama. En ymmärrä mitä tätä pitää enempää vatvoa.

• tosiaan...

Niin, miksi seurakuntalaisen nyt tulisikaan tietää vaihtuuko kirkkohra vai ei. Suut tukkoon vaan.

Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Analogissa sanotaan kirkkoherran olevan siirtymässä pois hommastaan. Sitten ei tapahdu mitään, eikä asiasta anneta mitään väliaikatietoa. Onko se ihme jos ihmisiä alkaa kummastuttaa? Tällaisilla keskustelupalstoilla jotkut vihjailevat sisäpiiritiedoista ja kuorosta ja vaikka mistä. Ja jälleen srk-kuntalaisella ei ole muuta oikeutta kuin pitää suunsa kiinni, vai?

Minua henk. kohtaisesti ei vaivaa mikään nykyisessä kirkkoherrassa, eikä entisessä eikä tulevassa. Kiinnostaisi nyt vain ihan periaatteesta tietää, oliko Analogissa siis väärää tietoa (vaatinee korjaamista esim. seuraavassa numerossa??), vai onko tilanne muuten vain muuttunut, tehty sovinto eri osapuolien välille tms. Jos jonkun mielestä tämä halu tietää on juoruamista ja pahantahtoista, niin olkaapa hyvät ja jatkakaa vain niin ajattelemista! Kieltäydyn tuntemasta syyllisyyttä siitä, jos seurakuntalaisena olen kiinnostunut seurakunnan henkilöstön vaihtumisesta!

Kummallista hyssyttelyä.. Mitä varten keskustelupalstat sitten ovat, jos täällä ei voi keskustella?

• hesekiel
        tosiaan... kirjoitti:

Niin, miksi seurakuntalaisen nyt tulisikaan tietää vaihtuuko kirkkohra vai ei. Suut tukkoon vaan.

Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Analogissa sanotaan kirkkoherran olevan siirtymässä pois hommastaan. Sitten ei tapahdu mitään, eikä asiasta anneta mitään väliaikatietoa. Onko se ihme jos ihmisiä alkaa kummastuttaa? Tällaisilla keskustelupalstoilla jotkut vihjailevat sisäpiiritiedoista ja kuorosta ja vaikka mistä. Ja jälleen srk-kuntalaisella ei ole muuta oikeutta kuin pitää suunsa kiinni, vai?

Minua henk. kohtaisesti ei vaivaa mikään nykyisessä kirkkoherrassa, eikä entisessä eikä tulevassa. Kiinnostaisi nyt vain ihan periaatteesta tietää, oliko Analogissa siis väärää tietoa (vaatinee korjaamista esim. seuraavassa numerossa??), vai onko tilanne muuten vain muuttunut, tehty sovinto eri osapuolien välille tms. Jos jonkun mielestä tämä halu tietää on juoruamista ja pahantahtoista, niin olkaapa hyvät ja jatkakaa vain niin ajattelemista! Kieltäydyn tuntemasta syyllisyyttä siitä, jos seurakuntalaisena olen kiinnostunut seurakunnan henkilöstön vaihtumisesta!

Kummallista hyssyttelyä.. Mitä varten keskustelupalstat sitten ovat, jos täällä ei voi keskustella?

Esittäkää korkeimmalle mahdolliselle tasolle eli arkkipiispalle kysymys ja vaatikaa suoraa tietoa asiasta. Väliportaat ovat jäävejä.

• Liisa3
        hesekiel kirjoitti:

Esittäkää korkeimmalle mahdolliselle tasolle eli arkkipiispalle kysymys ja vaatikaa suoraa tietoa asiasta. Väliportaat ovat jäävejä.

Arkkipiispalle ei ko. asia kuulu, vaan Helsingin metropoliitalle.

• tinto
        hesekiel kirjoitti:

Kun piispa ja kirkkoherra lähti bailaamaan... Toinen ehdotti toiselle potkuja. Kumpi ehdotti ja kumpi sai?

• tinto
        Liisa3 kirjoitti:

Arkkipiispalle ei ko. asia kuulu, vaan Helsingin metropoliitalle.

on Suomessa ort.kirkon pää? Hän on piispojenkin pomo silloin.

Helsingin metropoliitta on mielestäni asianomistaja eikä voi olla muuta kuin jäävi.

• jael
        tinto kirjoitti:

Kun piispa ja kirkkoherra lähti bailaamaan... Toinen ehdotti toiselle potkuja. Kumpi ehdotti ja kumpi sai?

me pojat ryypättiin! (A.Kivi)

• Kapusta
        jael kirjoitti:

me pojat ryypättiin! (A.Kivi)

ONKO Hän taas ollut täällä? Miks mulle ei kerrottu tästä?

• A. Kukkonen
        tinto kirjoitti:

on Suomessa ort.kirkon pää? Hän on piispojenkin pomo silloin.

Helsingin metropoliitta on mielestäni asianomistaja eikä voi olla muuta kuin jäävi.

Miten niin Hkin metrop. olisi asianomistaja??? Luulin että srk on? Vai miten se menee?

• Hesekiel

Voiko ihminen olla uskollinen Jumalalle kaikkien kärsimysten keskellä? (F. Dostojevski.)

• Hesekiel

ei tiedä koko kähinästä. Kaikki kuorolaiset on hieman liioittelua. Kuoro ei ole henkilö, vaan ryhmä.

• Hesekiel

Helsingin Metropoliitalta. Tai Leolta tai Tarja H.
      Huuda viestisi tuuleen...

• Dostojevskaja

"Jos pidätte jonkun naurusta hänet ensi kerran kohdatessanne, sanokaa empimättä, että hän on hyvä ihminen." ( Dostojevski)

Totisesti juuri nyt elän synkkääaikaa. Puheemme puista on hulluutta, koska vaikenemme niin monista suurista rikoksista. ( Lautanen Quatemalan verta)

Herra anna meille anteeksi ja siunaa isä-Petriä.

• Liisa5

Isä-Petri tulee, oletko valmis! Minä nostan silmäni vuorien yli...

• irekni

toivoni minä panen sinuun Jumala, Jumalanäiti, Suojele minua kattosi alla. (Dostojevski)

• Inkeri T.

tulisikin, sillä rippilapset kaipaavat ripittäjäänsä!

• Jael

paistaa "pikkuveli!" Me kaikki olemme meidän herramme muurahaisia. Häviävän pieniä kosmoksessa.

• Dostojevskaja

"Rakkaus ihmistä kohtaan on mahdoton, jos puuttuu usko sielun kuolemattomuuteen." (F. Dostojevski)

• Seba
        Dostojevskaja kirjoitti:

"Rakkaus ihmistä kohtaan on mahdoton, jos puuttuu usko sielun kuolemattomuuteen." (F. Dostojevski)

takaisin pikku Sheba! "Minun isälläni on monta asuinsijaa"

• jumalanhullui

mutta piispan istuinta on ehdotettu siirrettäväksi Turkuun! Tätä ehdottaa Turun ort.naispapit! Tervetuloa Turkuun!

• Turkulaisii

meitä aina sorretaan? Meille riittää isä-Petri mainiosta. MIKSI MUUTEN HÄNTÄ EI NÄY KIRKOSSA?

• Andrei Arsenjevits

" Vyöhyke on vyöhyke, vyöhyke on elämä, jonka läpi kulkiessaan ihminen joko murtuu tai kestää. Se, että kestääkö ihminen, riippuu hänen omanarvontunnostaan."

• matriarkk
        Andrei Arsenjevits kirjoitti:

" Vyöhyke on vyöhyke, vyöhyke on elämä, jonka läpi kulkiessaan ihminen joko murtuu tai kestää. Se, että kestääkö ihminen, riippuu hänen omanarvontunnostaan."

jättäminen on rikos. Miksi meille ei kerrota missä isä-Petri on ja miksi? Tarkoitan virallista ilmoitusta, en huhuja. Rippi-isä on tietääkseni kanosnisoitu. Eikö olisi kohtuullista että rippilapset ja muutkin seurakuntalaiset saisivat sielunhoitoa ja palveluja. HALUAMME ISÄ-PETRIN synnintunnustukseemme!
        En halua mitään puolikielistä pappia, jonka saarnoista en saa tolkkua.( kaikki kunnia hänelle) Minä vain en pysy samalla aaltopituudella vt.n kanssa.

• Jelisaveta
        matriarkk kirjoitti:

jättäminen on rikos. Miksi meille ei kerrota missä isä-Petri on ja miksi? Tarkoitan virallista ilmoitusta, en huhuja. Rippi-isä on tietääkseni kanosnisoitu. Eikö olisi kohtuullista että rippilapset ja muutkin seurakuntalaiset saisivat sielunhoitoa ja palveluja. HALUAMME ISÄ-PETRIN synnintunnustukseemme!
        En halua mitään puolikielistä pappia, jonka saarnoista en saa tolkkua.( kaikki kunnia hänelle) Minä vain en pysy samalla aaltopituudella vt.n kanssa.

Sieltä saat virallisen tiedon tilanteesta. Kanslia on auki maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 10-13, keskiviikkoisin klo 14-18. Isä Petrin puhelinnumeron näet Analogissa ja Kirkkokalenterissa.

• patriarkk
        matriarkk kirjoitti:

Mihin voin jättää haasteen kirkollisesta heitteillejätöstä? Haluan isä-Petrin synnintunnustukseeni mukaan. Jätänkö haasteen piispalle vai arkkipiispalle?

• kaill
        patriarkk kirjoitti:

Mihin voin jättää haasteen kirkollisesta heitteillejätöstä? Haluan isä-Petrin synnintunnustukseeni mukaan. Jätänkö haasteen piispalle vai arkkipiispalle?

Minäkin haluan tehdä rikosilmoituksen kirkollisesta heitteillejätöstä! Haluan isä-Petrin takaisin. Piispa saa mennä, uusia tulee kyllä tilalle.

• seurak.
        matriarkk kirjoitti:

takaisin. Tiettävästi kerättiin keväällä nimiä isokasa isä-Petrin puolesta. Menivätkö silppuriin? Onneksi meillä on aidot alkuperäiset tallella. Mikä tässä mättää?

• mereltä tuulee
        matriarkk kirjoitti:

Olen itse Turussa asuva ortodoksi ja saan ihan hyvin selvää esimerkiksi I.D:n saarnoista! Oletan, että tarkoitit tuolla puolikielisvetäisyllä häntä? Minusta hän puhuu tosi hyvää suomea ja tosi puhdasta. Suomihan on vaikea kieli ja sen oppiminen vie aikaa. I.D. on kuitenkin homman hoitanut kotiin kiitettävällä tavalla.

Olin myös positiivisesti yllättynyt lukiessani I.D.:n alkutaipaleesta Suomessa. Korkeasti koulutettu mies oli työskennellyt alkuun postinjakajanakin. Minusta se kertoo nöyryydestä ja todellisesta kristityn asenteesta työtä kohtaan. I.D. - ja muuten MONET ULKOMAALAISET Suomeen muuttaneet - on todella ahkera ja työtä pelkäämätön. Suomalaiset täällä ovat nirppanokkia, ei kiinnosta työ, mieluummin ollaan vaan ja istutaan ahterilla.

I.D. on ansainnut kunniaa ja arvonantoa.

• mereltä tuulee
        seurak. kirjoitti:

takaisin. Tiettävästi kerättiin keväällä nimiä isokasa isä-Petrin puolesta. Menivätkö silppuriin? Onneksi meillä on aidot alkuperäiset tallella. Mikä tässä mättää?

Kirjoittaisin nimen vaikka heti isä P:n puolesta, mutta missäs sellainen adressi sitten on? Onko netissä? Minä en ole saanut mitään tietoa sellaisesta. Uskon monien srk:laisten olevan valmiita allekirjoittamaan, jos vain tieto olisi tullut! Varmasti nimiä PALJON keräämällä olisi ehkä jotain saatu vaikutettua..? Onko jo liian myöhäistä?

Karmaiseva tilanne. Ei voi kuin toivoa voimia..

• mereltä tuulee
        matriarkk kirjoitti:

Olen ihan pihalla kuin lumiukko. Onko I.D. siis vt. kirkkoherra? Ja jos on, niin miksi ihmeessä asiasta ei sanota hölkäsen pöläystä Turun srk:n nettisivulla????? Mistä täällä puhujat tietävät I.D:n olevan veetee?

Mietin sitäkin, että entä jos minun pitäisi mennä synnintunnustukselle? Kenet pyydän sitä toimittamaan? Minusta Turun srk olisi VELKAA seurakuntalaisille sen verran, että tiedottaisivat tilanteesta asiallisesti ja informatiivisesti. Jos tämä epämääräinen tilanne jatkuu, niin on se aika kiusallista, joulua ennen ainakin olisin mielelläni mennyt s-tunnustukselle mutta en tiedä kuinka nyt sitten..?

Ihmeellistä että tietoa levitetään kai sitten vain jollekin sisäpiirille ja muut kuulevat asiasta muruset. Nettisivu on seurakunnalla sitä varten, että sitä myös päivitettäisiin ja asioista tiedotettaisiin! Miksi tämä ei Turussa toimi?

• kirkon elämässä
        mereltä tuulee kirjoitti:

Kirjoittaisin nimen vaikka heti isä P:n puolesta, mutta missäs sellainen adressi sitten on? Onko netissä? Minä en ole saanut mitään tietoa sellaisesta. Uskon monien srk:laisten olevan valmiita allekirjoittamaan, jos vain tieto olisi tullut! Varmasti nimiä PALJON keräämällä olisi ehkä jotain saatu vaikutettua..? Onko jo liian myöhäistä?

Mainittua listaa ei silloin, kun sellainen seurakunnassa kiersi, näytetty suinkaan kaikille. Syytä voi vain arvailla.
        Suomen oikeuskäytäntöön kuuluu, että asianomistaja, tässä tapauksessa sekä maallisessa että sitten myös kirkollisessa oikeudessa tuomion saanut kirkkoherra voi valittaa päätöksistä, eivät muut. Millään nimien keräämisellä ei tuomioistuinten päätöksiä voi muuttaa. Perustunee silkkaan tietämättömyyteen tai kirkollisen ylioikeuden halveksimiseen luulo, että sen lainmukaisia päätöksiä voitaisiin muuttaa nimien keräilyillä.
        Kas kun ei menty Turun käräjäoikeuden rattijuoppoustuomioista valittamaan, tai jo siitä, että poliisi puhallutti, tai mitä viranomaistoimenpiteitä tarvitaankaan, jotta asia viedään käräjäoikeuteen. Mistä tämä viha ja epäluulo kirkon omia oikeusviranomaisia vastaan? Ja kun heitä ei ole saatu taipumaan, on alettu täällä netissä panetella ja kiusata omia seurakuntalaisia, ihan vain hakuammunnalla, siltä ainakin tuntuu.
        Kenenkään liika alkoholin käyttö ei ole muiden syytä, se pitäisi vihdoin jo ymmärtää. Alkoholi on hermomyrkky, jota elimistö alkaa pyytää lisää, jos usein ottaa vaikkapa ensin pieniä määriä. Alkoholin tuhovaikutuksista, sen salakavalasta vaikutuksesta elimistöön, on näinä aikoina paljon puhuttu esim. tv-ohjelmissa.
        Missään työpaikassa ei sallita sitä, että tulee humalassa tekemään töitä, miksi ortodoksisen kirkon pitäisi se sallia, miksi siihen ei saisi puuttua?
        Se virhe todella on kirkossamme tehty, että näihin rikkomuksiin ja ylitsekäymisiin on kirkossamme puututtu erittäin hitaasti, suorastaan välinpitämättömästi. Tästä johtuu sekin tilanne, missä nyt Turussa ollaan. Aikoja sitten olisi tullut laittaa vaikkapa lyhyitä toimituskieltoja. Niin ei ole tehty, vaan on tyydytty käräjäoikeuden antamiin sanktioihin, yhdyskuntapalveluihin yms, kunnes tilanne on riistäytynyt tähän, missä nyt ollaan, eli virastaerottamiseen.

Ne jotka tekivät noita vetoomuslistoja, vai miksi niitä kutsutaan, varmaan tarkoittavat hyvää isä Petriä kohtaan. En ole ollenkaan varma, että se on ollut hyvä menetelmä. Kuten sanottu, oikeuden, myöskään kirkollisen oikeuden päätöksiin ei Suomen lain mukaan voi vaikuttaa. Ja ainoastaan syytetyllä on valitusoikeus, ei muilla, KHO:een.
        Runsas viikko sitten lauantaina kirkossa erilaisissa toimituksissa tapahtui kaikenlaista - siitä tämä yhtäkkinen myrsky netissä. En ollut itse kirkossa, vasta tiistai-iltana kuulin tapahtuneesta, ja että isä Ion on asetettu vt.kirkkoherraksi, toistaiseksi, kunnes kirkolliset elimet ovat keskustelleet tilanteesta ja tehneet päätöksiä.

Siis, te jotka ihan oikeasti haluatte auttaa isä Petriä, pitäkää häneen itseensä suoraa yhteyttä. On halpamaista, sen sijaan, täällä netissä pitää koko ajan asiaa vireillä. Jos korostatte sitä, ettei pidä tuomita langennutta, miksi sitten tuomitsette muita seurakuntalaisia, vihjailuin ja kummallisin tarinoin. Voiko rakkaus kirkkoon olla noin jakautunutta, hajottavaa, väärämielistä?

• kirkon elämässä
        kirkon elämässä kirjoitti:

Mainittua listaa ei silloin, kun sellainen seurakunnassa kiersi, näytetty suinkaan kaikille. Syytä voi vain arvailla.
        Suomen oikeuskäytäntöön kuuluu, että asianomistaja, tässä tapauksessa sekä maallisessa että sitten myös kirkollisessa oikeudessa tuomion saanut kirkkoherra voi valittaa päätöksistä, eivät muut. Millään nimien keräämisellä ei tuomioistuinten päätöksiä voi muuttaa. Perustunee silkkaan tietämättömyyteen tai kirkollisen ylioikeuden halveksimiseen luulo, että sen lainmukaisia päätöksiä voitaisiin muuttaa nimien keräilyillä.
        Kas kun ei menty Turun käräjäoikeuden rattijuoppoustuomioista valittamaan, tai jo siitä, että poliisi puhallutti, tai mitä viranomaistoimenpiteitä tarvitaankaan, jotta asia viedään käräjäoikeuteen. Mistä tämä viha ja epäluulo kirkon omia oikeusviranomaisia vastaan? Ja kun heitä ei ole saatu taipumaan, on alettu täällä netissä panetella ja kiusata omia seurakuntalaisia, ihan vain hakuammunnalla, siltä ainakin tuntuu.
        Kenenkään liika alkoholin käyttö ei ole muiden syytä, se pitäisi vihdoin jo ymmärtää. Alkoholi on hermomyrkky, jota elimistö alkaa pyytää lisää, jos usein ottaa vaikkapa ensin pieniä määriä. Alkoholin tuhovaikutuksista, sen salakavalasta vaikutuksesta elimistöön, on näinä aikoina paljon puhuttu esim. tv-ohjelmissa.
        Missään työpaikassa ei sallita sitä, että tulee humalassa tekemään töitä, miksi ortodoksisen kirkon pitäisi se sallia, miksi siihen ei saisi puuttua?
        Se virhe todella on kirkossamme tehty, että näihin rikkomuksiin ja ylitsekäymisiin on kirkossamme puututtu erittäin hitaasti, suorastaan välinpitämättömästi. Tästä johtuu sekin tilanne, missä nyt Turussa ollaan. Aikoja sitten olisi tullut laittaa vaikkapa lyhyitä toimituskieltoja. Niin ei ole tehty, vaan on tyydytty käräjäoikeuden antamiin sanktioihin, yhdyskuntapalveluihin yms, kunnes tilanne on riistäytynyt tähän, missä nyt ollaan, eli virastaerottamiseen.

Ne jotka tekivät noita vetoomuslistoja, vai miksi niitä kutsutaan, varmaan tarkoittavat hyvää isä Petriä kohtaan. En ole ollenkaan varma, että se on ollut hyvä menetelmä. Kuten sanottu, oikeuden, myöskään kirkollisen oikeuden päätöksiin ei Suomen lain mukaan voi vaikuttaa. Ja ainoastaan syytetyllä on valitusoikeus, ei muilla, KHO:een.
        Runsas viikko sitten lauantaina kirkossa erilaisissa toimituksissa tapahtui kaikenlaista - siitä tämä yhtäkkinen myrsky netissä. En ollut itse kirkossa, vasta tiistai-iltana kuulin tapahtuneesta, ja että isä Ion on asetettu vt.kirkkoherraksi, toistaiseksi, kunnes kirkolliset elimet ovat keskustelleet tilanteesta ja tehneet päätöksiä.

Siis, te jotka ihan oikeasti haluatte auttaa isä Petriä, pitäkää häneen itseensä suoraa yhteyttä. On halpamaista, sen sijaan, täällä netissä pitää koko ajan asiaa vireillä. Jos korostatte sitä, ettei pidä tuomita langennutta, miksi sitten tuomitsette muita seurakuntalaisia, vihjailuin ja kummallisin tarinoin. Voiko rakkaus kirkkoon olla noin jakautunutta, hajottavaa, väärämielistä?

Siis runsas kaksi viikkoa sitten lauantaina kirkossa toimituksissa tapahtui sellaista, joka johti tämän päivän tilanteeseen.

• pari juttua

Minustakin tämä kohuaminen voisi hilliintyä, mutta kai on luonnollista että siisäpiirin ulkopuoliset seurakuntalaiset hakevat edes jostain tietoa epäselvään tilanteeseen? Ei siinä varmasti ole mitään pahaa.

Moni ei varmaan tiedä mikä tuo kirkollinen ylioikeus oikein on ja keitä siihen kuuluu, siitäkin voi olla seurauksena nimilistan keruu. Ei se halveksuntaa varmaankaan ole, vaan tietämättömyyttä.

Ihmettelen vaan ihan juridiselta kannalta että kuinka voidaan asettaa vt, jos kerran juttu on vielä vireillä KHO:ssa. Itse tiedän aika vähän hallinto-oikeusmenettelystä, mutta jotain sentään.

• pari juttua

Siis runsas kaksi viikkoa sitten lauantaina kirkossa toimituksissa tapahtui sellaista, joka johti tämän päivän tilanteeseen.

No voisit kyllä kai sanoa mitä siellä kirkossa tapahtui? Syyttikö joku jostakin suoraan tai..? Ja toivottavasti ihmiset tajuatte, että ei näitä kysellä mistään rumasta uteliaisuudesta vaan ihan siksikin, että tietää kannattaako kirkkoon mennä, vai onko siellä palveluksissa joitain vihaisia ihmisiä tms.

Oletan nimittäin, että jotkut srkn jäsenet aiheuttivat palveluksessa jonkun purkauksen?

• inkeri T.

lähettämällä suoraan molemmille piispoille! Parasta ottaa kopio ja jättää alkuperäinen itselle. Keväällä kerätyt nimet ovat arkistoitu varmaan paikkaan eli jonkun kassakaapissa.

• mitä hyödyttää?
        inkeri T. kirjoitti:

lähettämällä suoraan molemmille piispoille! Parasta ottaa kopio ja jättää alkuperäinen itselle. Keväällä kerätyt nimet ovat arkistoitu varmaan paikkaan eli jonkun kassakaapissa.

Mihin arvelet sen hyödyttävän? Kannattaisiko energiaa käyttää ihan muuhun. Vaikkapa keskusteluun siitä, mikä kirkkoamme on pitkään, eikä suinkaan ainoastaan täällä päin Suomea, vaivannut, kun työntekijöiden alkoholin liikakäyttöön on suhtauduttu niin leväperäisesti, välinpitämättömästi. Ikäänkuin ei ole tajuttu liikakäytön tuhoavuutta sekä yksilölle itselleen että sitä, miten se vie pohjaa kirkollisen työn uskottavuudelta. Nettikeskustelusta ei niinkään ole hyötyä, vaan ehkä enemmän siitä, että kysymys otettaisiin vakavasti esiin uudelleen ja uudelleen seurakuntien luottamuselimissä ja kirkon ylimmässä johdossa. Tosiasioita tulee katsoa suoraan. Pelkät tunnepurkaukset ovat yhtä tyhjän kanssa.

• adressi
        mitä hyödyttää? kirjoitti:

Mihin arvelet sen hyödyttävän? Kannattaisiko energiaa käyttää ihan muuhun. Vaikkapa keskusteluun siitä, mikä kirkkoamme on pitkään, eikä suinkaan ainoastaan täällä päin Suomea, vaivannut, kun työntekijöiden alkoholin liikakäyttöön on suhtauduttu niin leväperäisesti, välinpitämättömästi. Ikäänkuin ei ole tajuttu liikakäytön tuhoavuutta sekä yksilölle itselleen että sitä, miten se vie pohjaa kirkollisen työn uskottavuudelta. Nettikeskustelusta ei niinkään ole hyötyä, vaan ehkä enemmän siitä, että kysymys otettaisiin vakavasti esiin uudelleen ja uudelleen seurakuntien luottamuselimissä ja kirkon ylimmässä johdossa. Tosiasioita tulee katsoa suoraan. Pelkät tunnepurkaukset ovat yhtä tyhjän kanssa.

oma ekumeeninen juoppouden vastainen adressinne. Ryhtiliike pystyyn! Eiköhän ogelma ole rakenteellinen organisaatioissa oleva vaje. Sitä paitsi jupolla ja alkoholistilla on ero! isä-Petrin tapaukseen liittyy muitakin kytkentöjä kuin kirkollisia!

Voiko muuten mennä ehtoolliselle jos käyttää psyykenlääkkeitä tai mielialapillereitä? Tätä ei varmaankaan ole kaanonissa!

• Inkeri T.
        mitä hyödyttää? kirjoitti:

Olisi naivia atella että isä-Petrin mukana poistuisi jokin ongelma ort.kirkoista.
        Adressi on kansalaisten oikeus kirjoittaa nimensä ja ilmaista kantansa. Jos joku ei kirjoita nimeään, kunnioitettakoon hänen kantaansa.

Miksi pitää olla jotain hyötyä aina?

• JRH

Olen itse Turussa asuva ortodoksi ja saan ihan hyvin selvää esimerkiksi I.D:n saarnoista! Oletan, että tarkoitit tuolla puolikielisvetäisyllä häntä? Minusta hän puhuu tosi hyvää suomea ja tosi puhdasta. Suomihan on vaikea kieli ja sen oppiminen vie aikaa. I.D. on kuitenkin homman hoitanut kotiin kiitettävällä tavalla.

Olin myös positiivisesti yllättynyt lukiessani I.D.:n alkutaipaleesta Suomessa. Korkeasti koulutettu mies oli työskennellyt alkuun postinjakajanakin. Minusta se kertoo nöyryydestä ja todellisesta kristityn asenteesta työtä kohtaan. I.D. - ja muuten MONET ULKOMAALAISET Suomeen muuttaneet - on todella ahkera ja työtä pelkäämätön. Suomalaiset täällä ovat nirppanokkia, ei kiinnosta työ, mieluummin ollaan vaan ja istutaan ahterilla.

I.D. on ansainnut kunniaa ja arvonantoa.

>I.D. on ansainnut kunniaa ja arvonantoa.

Samaa mieltä. Minusta hän on erittäin hyväntahtoinen ja lämmin ihminen, jonka kanssa on miellyttävä olla tekemisissä. Ei ihme, että hänet juuri vähän aikaa sitten valittiin vuoden papiksi.

• Joster

Olen ihan pihalla kuin lumiukko. Onko I.D. siis vt. kirkkoherra? Ja jos on, niin miksi ihmeessä asiasta ei sanota hölkäsen pöläystä Turun srk:n nettisivulla????? Mistä täällä puhujat tietävät I.D:n olevan veetee?

Mietin sitäkin, että entä jos minun pitäisi mennä synnintunnustukselle? Kenet pyydän sitä toimittamaan? Minusta Turun srk olisi VELKAA seurakuntalaisille sen verran, että tiedottaisivat tilanteesta asiallisesti ja informatiivisesti. Jos tämä epämääräinen tilanne jatkuu, niin on se aika kiusallista, joulua ennen ainakin olisin mielelläni mennyt s-tunnustukselle mutta en tiedä kuinka nyt sitten..?

Ihmeellistä että tietoa levitetään kai sitten vain jollekin sisäpiirille ja muut kuulevat asiasta muruset. Nettisivu on seurakunnalla sitä varten, että sitä myös päivitettäisiin ja asioista tiedotettaisiin! Miksi tämä ei Turussa toimi?

Ortodoksiseen perinteeseen kuuluu salailu ja pappisvalta. Ei pelkästään Turussa.

• kallonkutist.
        Joster kirjoitti:

Ortodoksiseen perinteeseen kuuluu salailu ja pappisvalta. Ei pelkästään Turussa.

Nämä perinteet voisi jo heittää pois! Mystiikka kuuluu nykyään hengissäselviämiseen. Miten se tapahtuu on täysi mysteeri.

Tuli päivä jolloin piispat tulivatulos komeroistaan ja avautuivat! Ja katin kontit! Ovet ovat tiukasti kiinni.

• heskiel
        kallonkutist. kirjoitti:

Nämä perinteet voisi jo heittää pois! Mystiikka kuuluu nykyään hengissäselviämiseen. Miten se tapahtuu on täysi mysteeri.

Tuli päivä jolloin piispat tulivatulos komeroistaan ja avautuivat! Ja katin kontit! Ovet ovat tiukasti kiinni.

Oletteko varmoja että piispat ovat olemassa? Heistä ei kuule, heitä ei näe,eivätkä he vastaa!

• Inkeri T.
        JRH kirjoitti:

>I.D. on ansainnut kunniaa ja arvonantoa.

Samaa mieltä. Minusta hän on erittäin hyväntahtoinen ja lämmin ihminen, jonka kanssa on miellyttävä olla tekemisissä. Ei ihme, että hänet juuri vähän aikaa sitten valittiin vuoden papiksi.

että papit saavat tunnustusta. Kukaan ei kiellä I.D. ansioita. On olemassa Vuoden kuvataiteilija, lausuja, karjakko ja ym.

Mutta synnintunnustukseeni haluan isä-Petrin. Jos ei käy, niin eipä kirkossa näy. Ei mitään henkilökohtaista I.D. kohtaan.

• jael
        heskiel kirjoitti:

Oletteko varmoja että piispat ovat olemassa? Heistä ei kuule, heitä ei näe,eivätkä he vastaa!

onhan meillä I:D! minusta papin ei tarvitse olla lämmin eikä mukava. Vähempikin riittää.
        Onkohan hänen tausta tutkittu ettei ole kohta taas ajojahti pystyssä?

• jos vielä...
        jael kirjoitti:

onhan meillä I:D! minusta papin ei tarvitse olla lämmin eikä mukava. Vähempikin riittää.
        Onkohan hänen tausta tutkittu ettei ole kohta taas ajojahti pystyssä?

Jos I-D:tä aletaan vainota niin sitten kyllä menen katolilaisten tykö. Alkaa jo vähän tympiä.. Tunnen jotain häpeää niiden ihmisten puolesta jotka ovat i.P:ä kohdelleet kaltoin, tunnen häpeää koska en uskalla itse kirjoittaa i.P:lle ja toivottaa kaikkea hyvää tulevaisuudessa. En uskalla kirjoittaa koska pelkään, että tarkoitukseni ymmärrettäisiin väärin.

Jos ID:n virka vakinaistetaan niin yritetään hyvät ystävät muistaa että olemme kristittyjä!!! Eli koetetaan nyt saada joku krkkoherra pysymään meillä!!

• että en
        pari juttua kirjoitti:

No voisit kyllä kai sanoa mitä siellä kirkossa tapahtui? Syyttikö joku jostakin suoraan tai..? Ja toivottavasti ihmiset tajuatte, että ei näitä kysellä mistään rumasta uteliaisuudesta vaan ihan siksikin, että tietää kannattaako kirkkoon mennä, vai onko siellä palveluksissa joitain vihaisia ihmisiä tms.

Oletan nimittäin, että jotkut srkn jäsenet aiheuttivat palveluksessa jonkun purkauksen?

vastaa täällä enää ainoaankaan kysymykseen. Keskittykää, hyvät kristityt, jo omiin asioihinne. Elämä sykkii niissä.

• InkeriT.
        jos vielä... kirjoitti:

Jos I-D:tä aletaan vainota niin sitten kyllä menen katolilaisten tykö. Alkaa jo vähän tympiä.. Tunnen jotain häpeää niiden ihmisten puolesta jotka ovat i.P:ä kohdelleet kaltoin, tunnen häpeää koska en uskalla itse kirjoittaa i.P:lle ja toivottaa kaikkea hyvää tulevaisuudessa. En uskalla kirjoittaa koska pelkään, että tarkoitukseni ymmärrettäisiin väärin.

Jos ID:n virka vakinaistetaan niin yritetään hyvät ystävät muistaa että olemme kristittyjä!!! Eli koetetaan nyt saada joku krkkoherra pysymään meillä!!

Lähiomaiseni lähti ort.kirkon huonoa ilmapiiriä pakoon katoliseen kirkkoon. Siellä riideltiin ihan yhtä reippaasti, joten nyt hän on kirkoton.

• ei seurakuntalaisten
        pari juttua kirjoitti:

vaan papin käytöksestä, jonka sanottuani lopetan omalta osaltani kaiken kirjoittelun aiheesta. Eletään omaa elämää, itsekukin niinkuin osaa.

• Inkeri T.
        pari juttua kirjoitti:

Minustakin tämä kohuaminen voisi hilliintyä, mutta kai on luonnollista että siisäpiirin ulkopuoliset seurakuntalaiset hakevat edes jostain tietoa epäselvään tilanteeseen? Ei siinä varmasti ole mitään pahaa.

Moni ei varmaan tiedä mikä tuo kirkollinen ylioikeus oikein on ja keitä siihen kuuluu, siitäkin voi olla seurauksena nimilistan keruu. Ei se halveksuntaa varmaankaan ole, vaan tietämättömyyttä.

Ihmettelen vaan ihan juridiselta kannalta että kuinka voidaan asettaa vt, jos kerran juttu on vielä vireillä KHO:ssa. Itse tiedän aika vähän hallinto-oikeusmenettelystä, mutta jotain sentään.

ihmetellä, jokaisen joka vähänkin lakia tuntee.

mutta tosiaankin sitä mieltä, että yhden taistelun takia ei kirkkoa kannata vaihtaa. Se on pitkän mietinnän tulos. Paljon oli rukoiltava ennen katoliseen kirkkoon liittymistäni, ja sen jälkeenkin. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen. Kristus on meille kaikille sama, minua vaan joku tuntui kutsuvan katoliseen kirkkoon... Katsotaan jospa huolivat pappiskokelaaksi vielä!

• sivustakatsova
        Inkeri T. kirjoitti:

Olisi naivia atella että isä-Petrin mukana poistuisi jokin ongelma ort.kirkoista.
        Adressi on kansalaisten oikeus kirjoittaa nimensä ja ilmaista kantansa. Jos joku ei kirjoita nimeään, kunnioitettakoon hänen kantaansa.

Miksi pitää olla jotain hyötyä aina?

"Adressi on kansalaisten oikeus kirjoittaa nimensä ja ilmaista kantansa."

Tämä on vapaa maa. On varmaan aivan sallittua kirjoittaa nimensä addressiin, jossa vastustetaan oikeuslaitoksen riippumattomuutta ja haistatetaan pitkät kirkkokunnan piispoille.

Toivottavasti allekirjoittaneiden nimet julkaistaan.

• InkeriT.
        sivustakatsova kirjoitti:

Tämä on vapaa maa. On varmaan aivan sallittua kirjoittaa nimensä addressiin, jossa vastustetaan oikeuslaitoksen riippumattomuutta ja haistatetaan pitkät kirkkokunnan piispoille.

" kenenkään ei pitänyt olla siellä mitätöity. kaikkeen piti löytyä jokin keino Andrei Arsenjevits. Piti sataa pahoille ja hyville niin kuin aina on satanut." (Tua Fosström)

Kysykää piispoilta olemmeko haistatelleet? Alkaako nyt isä-Petrin tukijoiden vaino? Eletäänkö Neuvostoliitossa? Kyllä tässä vähemmälläkin älyää pysyä poissa sieltä. Ja se on teiden mielestänne vain hyvä.
        Hyvää jatkoa Turun ortodoksinen seurakunta!

• Inkeri T.

noin 200 seurakuntalaista. Saattaa olla ylikin. Jos kaikki nämä asetetaan vainon alle niin johan Stalinkin kalpenee. Verotulot voivat pienetä myös!

• Inkeri T.

huhujen mukaan listat ovat Kuopiossa ja Kallvikissa. Pyydä ne sieltä!

• Inkeri T.

olisi mukava tietää kuka olet? Minä olen Inkeri Tikkanen. Veikkaanpa ettet uskalla sanoa nimeäsi julkisesti.

• Inkeri T.

totuus unohtuisi niin muistaakseni nimensä kirjoittivat seurakunnan aktiivisimmat henkilöt. Jos erotatte kaikki niin mistäs otette toimivat vapaaehtoistyöntekijät?

• sivustakatsova
        InkeriT. kirjoitti:

" kenenkään ei pitänyt olla siellä mitätöity. kaikkeen piti löytyä jokin keino Andrei Arsenjevits. Piti sataa pahoille ja hyville niin kuin aina on satanut." (Tua Fosström)

Kysykää piispoilta olemmeko haistatelleet? Alkaako nyt isä-Petrin tukijoiden vaino? Eletäänkö Neuvostoliitossa? Kyllä tässä vähemmälläkin älyää pysyä poissa sieltä. Ja se on teiden mielestänne vain hyvä.
        Hyvää jatkoa Turun ortodoksinen seurakunta!

"Kysykää piispoilta olemmeko haistatelleet?"

Voimme kysyäkin, miten suuressa arvossa he pitävät sivullisten kapinointia heidän virkatoimiaan vastaan ja siihen liittyvää lähes julkiseksi muodostunutta epäluottamuksen osoittamista, kun seuraavan kerran olemme puheissa.

"Eletäänkö Neuvostoliitossa?"

Addressin allekirjoittajat ilmeisesti todellakin kannattavat Neuvostoliiton tapaista mielivaltaista hallintojärjestelmää, jossa lait ja säädökset eivät koske kaikkia ja tuomioistuinten päätökset kumotaan huutoäänestyksessä.

On yllättävää ja häpeällistä, että tällaista voi tapahtua Suomessa.

• bigaveri
        liittynyt kirjoitti:

mutta tosiaankin sitä mieltä, että yhden taistelun takia ei kirkkoa kannata vaihtaa. Se on pitkän mietinnän tulos. Paljon oli rukoiltava ennen katoliseen kirkkoon liittymistäni, ja sen jälkeenkin. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen. Kristus on meille kaikille sama, minua vaan joku tuntui kutsuvan katoliseen kirkkoon... Katsotaan jospa huolivat pappiskokelaaksi vielä!

mieltä matkaasi! Toisaalta voihan sitä harrastaa kirkkomatkailua ja luostarissa käyntiä. Ei Turun kirkko ole ainoa ort. kirkko Suomessa. Sitä paitsi siellä on parempi henki ja rukousilmapiiri kun ei itse ole läsnä.

• Pietaritja

tarvitsee kaikkien tukea! Isä-P. on sairaslomalla ja tiedotuksessa on ollut häikkää. Kukaan ei varmaankaan halunnut sekaannusta, mutta tiedotus takkuili pahasti. Kärsivällisyyttä!

• onko olennaista?
        Inkeri T. kirjoitti:

että papit saavat tunnustusta. Kukaan ei kiellä I.D. ansioita. On olemassa Vuoden kuvataiteilija, lausuja, karjakko ja ym.

Mutta synnintunnustukseeni haluan isä-Petrin. Jos ei käy, niin eipä kirkossa näy. Ei mitään henkilökohtaista I.D. kohtaan.

Minusta synnintunnustus katumuksen sakramentti ja kaikki sakramentit ovat suurempia kuin papit yksilöinä! Tietysti teet niin kuin parhaaksi näet, mutta mitäs sitten tekisit, jos vaikka isä Petri olisi vanha ja nukkuisi pois, kenet sitten ottaisit rippi-isäksi, eikö kukaan kelpaisi??

Itselläni ei ainakaan ole mitään ongelmaa käydä tunnustuksella eri papinkin luona. Sakramentit ovat toimittajiaan suurempia!

• Inkeri T.
        onko olennaista? kirjoitti:

Minusta synnintunnustus katumuksen sakramentti ja kaikki sakramentit ovat suurempia kuin papit yksilöinä! Tietysti teet niin kuin parhaaksi näet, mutta mitäs sitten tekisit, jos vaikka isä Petri olisi vanha ja nukkuisi pois, kenet sitten ottaisit rippi-isäksi, eikö kukaan kelpaisi??

Itselläni ei ainakaan ole mitään ongelmaa käydä tunnustuksella eri papinkin luona. Sakramentit ovat toimittajiaan suurempia!

itse nukkunut. Olen paljon vanhempi kuin miltä näytän. Sitäpaitsi minulle ovat viisaat opettaneet että rippi-isä on rippi-isä.

Minkäs minä geeneilleni voin, olen hrhauttavan nuori!( hah.hah.)

• Hesekiel
        Inkeri T. kirjoitti:

itse nukkunut. Olen paljon vanhempi kuin miltä näytän. Sitäpaitsi minulle ovat viisaat opettaneet että rippi-isä on rippi-isä.

Minkäs minä geeneilleni voin, olen hrhauttavan nuori!( hah.hah.)

olkoon oikeus rippi-isään. En ole sukurutsainen, vaikka käynkin sukulaispapin ripissä!

• bigaveri
        onko olennaista? kirjoitti:

hyvin hurskas ihminen. En uskalla mennä enää ollenkaan synnintunnustukseen, sillä voihan olla että en osaa tehdä sitä oikein. Ehkäpä sinä pidät seurakunnassa kurssin siitä miten TUNNUSTAN SYNTINI OIKEIN. Minähän en enää mene!!!

• kaukalopalloi
        bigaveri kirjoitti:

hyvin hurskas ihminen. En uskalla mennä enää ollenkaan synnintunnustukseen, sillä voihan olla että en osaa tehdä sitä oikein. Ehkäpä sinä pidät seurakunnassa kurssin siitä miten TUNNUSTAN SYNTINI OIKEIN. Minähän en enää mene!!!

luulee että minä käyn synnintunnustuksella papin takia niin siinäpähän luulee. Käyn kaksi kertaa vuodessa ja nyt en käy enää ollenkaan! Olen muutenkin ujo ja arka ja isä-Petrin kanssa olen oppinut puhumaan. JA KOROSTAN SITÄ ETTÄ KYSE EI OLE EROTIIKASTA: KUTEN KUULUU VIHJAILTAVAN!!!!!

• AnnaAh.
        kaukalopalloi kirjoitti:

luulee että minä käyn synnintunnustuksella papin takia niin siinäpähän luulee. Käyn kaksi kertaa vuodessa ja nyt en käy enää ollenkaan! Olen muutenkin ujo ja arka ja isä-Petrin kanssa olen oppinut puhumaan. JA KOROSTAN SITÄ ETTÄ KYSE EI OLE EROTIIKASTA: KUTEN KUULUU VIHJAILTAVAN!!!!!

"Me olemme lutkia ja juoppoja kaikki täällä..."
        Anna Ahmatova.

Joka muuta väittää, valehtelee!

• pöllöin

I-I on vt. Ja tämän kyllä tietävät ne jotka käyvät kirkossa jumalanpalveluksissa. Muille asian ei luulisi olevan niin tärkeäkään, vai?

• olet..
        pöllöin kirjoitti:

I-I on vt. Ja tämän kyllä tietävät ne jotka käyvät kirkossa jumalanpalveluksissa. Muille asian ei luulisi olevan niin tärkeäkään, vai?

Tietenkään meillä, jotka asumme pitkän matkan päässä seurakunnastamme - emmekä siis pysty palveluksissa käymään niin usein kuin turkulaiset - ei ole oikeutta tietää, kuka on vt ja kuka ei.

Onko vt kirkkoherralla rinnassa lappu, jossa lukee että olen vt? Jos ei, niin MISTÄ tarkalleen ottaen kirkossa esim. kerran kuussa tai harvemmin käyvä "huono kristitty" (??) asian tietäisi?

Minua on alkanut vahvasti tympäistä tämä sisäpiireily Turussa! Ilmeisesti on olemassa ihmisiä, jotka katsotaan meitä muita paremmiksi ja heillä vain on oikeus tietää SRK:n asioista. Seurakunnan nettisivuja ei vaivauduta päivittämään, kotiin ei lähetetä mitään tiedotteita ei sähköisesti ei paperilla, näin meistä sitten välitetään?

Tälläkin palstalla kukoistaa epämääräinen vihjailu ja tiedon panttaaminen, jota jotkut näistä "tiedon vartijoista" harjoittavat. Jotain on tapahtunut jossain palveluksessa, mutta ei voida suoraan sanoa mitä. Jätetään ihmiset ajattelemaan pahinta, koska olisihan aivan kauheaa kertoa toiselle srk:laiselle mitä meneillä on. Jos et pääse kirkkoon 2 x viikossa, niin ole tietämättömänä vaan..

Näin Turussa.

• kompsukäpälä
        pöllöin kirjoitti:

mikä se vt. on. viraton tekijä? En ymmärrä!
        Jos jollakin on sairaslomaa, niin mitä pahaa siinä on? Vai olisiko pitänyt kaikki seurakunnan ihmiset tuoda diagnosoimaan? Soita piispalle yöllä ja kysy kuka on kirkkoherra!

Jos oikeuskäsittely on kesken niin toimituskielto on laiton! Isä-Ion on hyvä pappi ei ruveta häntä käyttämään aseena.

• karvahattu kalle
        olet.. kirjoitti:

Tietenkään meillä, jotka asumme pitkän matkan päässä seurakunnastamme - emmekä siis pysty palveluksissa käymään niin usein kuin turkulaiset - ei ole oikeutta tietää, kuka on vt ja kuka ei.

Onko vt kirkkoherralla rinnassa lappu, jossa lukee että olen vt? Jos ei, niin MISTÄ tarkalleen ottaen kirkossa esim. kerran kuussa tai harvemmin käyvä "huono kristitty" (??) asian tietäisi?

Minua on alkanut vahvasti tympäistä tämä sisäpiireily Turussa! Ilmeisesti on olemassa ihmisiä, jotka katsotaan meitä muita paremmiksi ja heillä vain on oikeus tietää SRK:n asioista. Seurakunnan nettisivuja ei vaivauduta päivittämään, kotiin ei lähetetä mitään tiedotteita ei sähköisesti ei paperilla, näin meistä sitten välitetään?

Tälläkin palstalla kukoistaa epämääräinen vihjailu ja tiedon panttaaminen, jota jotkut näistä "tiedon vartijoista" harjoittavat. Jotain on tapahtunut jossain palveluksessa, mutta ei voida suoraan sanoa mitä. Jätetään ihmiset ajattelemaan pahinta, koska olisihan aivan kauheaa kertoa toiselle srk:laiselle mitä meneillä on. Jos et pääse kirkkoon 2 x viikossa, niin ole tietämättömänä vaan..

Näin Turussa.

sekaannus johtui kuulemma siitä, että isä-P. jäi sairaslomalle ja piispa ei tiedottanut. isä-Ion on syytön tähän koska hänellä ei ollut mitä tiedottaa. Olkaa rauhassa vsan kyllä siellä kirkossa aina joku kupsehtii ja toimitusta pitää.

Huonosti hoidettu juttu.

• Ainoneitikka
        pöllöin kirjoitti:

kunniooitettavaa käydä kirkossa näin kummallisina aikoina! Soitimpa piispalle ja se ei tiennyt vaan käski katsoa kirkkokalenterista! Taisikin olla unta,koska ei siellä mitään ollut.

• seurakuntalainen myös
        Inkeri T. kirjoitti:

totuus unohtuisi niin muistaakseni nimensä kirjoittivat seurakunnan aktiivisimmat henkilöt. Jos erotatte kaikki niin mistäs otette toimivat vapaaehtoistyöntekijät?

Hyvä Inkeri Tikkanen.
        Jos väität, että adressin ovat kirjoittaneet
        seurakunnan aktiivisimmat jäsenet, et puhu totta.
        Mitä aktiivisuudella yleensäkään tarkoitat?
        Kirkossa ei ole pitkiin aikoihin edes näkynyt 200
        ihmistä, ja kukakohan mahtaa olla Inkeri Tikkanenkaan? On hienoa, että i-P:tä tuetaan,
        mutta emme me kaikki aktiiviset häntä enää kirkkoon kaipaa, olemme jo ehkä nähneet ja kuulleet riittävästi. Ehkä hänen tukijoidensakin olisi pitänyt joskus käydä kirkossa katsomassa mitä siellä tapahtuu. Haluaisin kuitenkin toivottaa kaikkea hyvää ja parempaa elämää i-P:lle tästä eteenpäin!

• inkeri Tikkanen

Hyvä Inkeri Tikkanen.
        ihmistä, ja kukakohan mahtaa olla Inkeri Tikkanenkaan? On hienoa, että i-P:tä tuetaan,
        mutta emme me kaikki aktiiviset häntä enää kirkkoon kaipaa, olemme jo ehkä nähneet ja kuulleet riittävästi. Ehkä hänen tukijoidensakin olisi pitänyt joskus käydä kirkossa katsomassa mitä siellä tapahtuu. Haluaisin kuitenkin toivottaa kaikkea hyvää ja parempaa elämää i-P:lle tästä eteenpäin!

miten mittaat aktiivisuutta? Pahassako? Olen ollut Turun ort. seurakunnan jäsen viisivuotta ainakin. Olen käynyt kyllä kirkossa säännöllisesti jopa keskiviikon rukouksissa.

En kuitenkaa mittaa ihmistä hänen kirkossakäyntiensä mukaan. Nyt on ollut hiljaisempaa kun olen ollut kulttuurimatkoilla kaiken aikaa.

En esittele itseäni joka käänteessä kaikille ja jokaiselle. Aktiivisilla en tarkoita tässä tapauksesa neuvoston ja valtuuston jäseniä, koska hehän käsittääkseni eivät saa osallistua tällaisiin.

Olen jatkossa varmasti entistä vähemmän Turussa. Katselen Hesaan ja Pietariin.

Toivotan teille hyvää jatkoa. Jumala kanssanne.

Katselkaa listojen nimiä. Siellä voi olla yllätyksiä!

• piinkovapiht.

Hyvä Inkeri Tikkanen.

En pidä ihmisen vähättelystä ja mitätöinnistä! Seurakuntalainen voi olla aktiivinen monessa. kuka mittaa ihmisiä ulkoisin perustein?

Seurakunta ei voi rakentua vihalle. Miten ihmeessä Turun seurakunta voi olla niin rakkaudeton yhteisö? Kysymys on kuitenkin Kristuksen kirkosta!

Ketä te sitten vihaatte jos isä-Petri on poissa?
        KETÄ TE VIHAATTE SITTEN?

• siunauskirja

Hyvä Inkeri Tikkanen.

Toivottavasti piispa myöntää, ellei jo ole myöntänyt;siunauskirjan tai muun huomionosoituksen, sillä ahkeruus yleensä palkitaan! Ehkä se vähentää katkeruutta!

• kompsukäpälä

Hyvä Inkeri Tikkanen.

Mitä, ettekö te isä-Petriä kirkkoon kaipaa? Mitä kristityn puhetta tuo on. Kysymys kuuluu: haluaako isä-Petri teidän kanssanne samaan kirkkoon? Noin hyvien ihmisten kanssa on paha olla kirkossa! Mitähän Jeesus Nasaretilainen tuumaisi tästä?

Et sinä mitään hyvää toivo, haluat vain kaltaistesi seuraa!

• kaunisreeta

Hyvä Inkeri Tikkanen.

totta vie! Isä-Petri ansaitsee paremman elämän kuin Turun ort. seurakunnassa! Hyvä huomio!
        Mitäs me oikeauskoiset! Halolla päähän ja ulos!

Paastoa!

• Elämä8
        kaunisreeta kirjoitti:

totta vie! Isä-Petri ansaitsee paremman elämän kuin Turun ort. seurakunnassa! Hyvä huomio!
        Mitäs me oikeauskoiset! Halolla päähän ja ulos!

Paastoa!

Aktiivinen seurakuntalainen on sellainen että: hoitaa kukkapenkit kulkiessaa, tiskaa, siivoaa, järjestää, pesee, puunaa, kastelee kukat käydessään, lohduttaa, rohkasee, keittää, paistaa, monistaa ja ylipäätään kaikkihan siellä sujuu vapaaehtoistyönä. Oikeita seurakuntalaisia ovat sitten ne joita ei näy kirkossa koskaan. He tulevat silloin kun piispa tulee käymään! (SILMÄNPALVOJIA)

• srklainen
        inkeri Tikkanen kirjoitti:

miten mittaat aktiivisuutta? Pahassako? Olen ollut Turun ort. seurakunnan jäsen viisivuotta ainakin. Olen käynyt kyllä kirkossa säännöllisesti jopa keskiviikon rukouksissa.

En kuitenkaa mittaa ihmistä hänen kirkossakäyntiensä mukaan. Nyt on ollut hiljaisempaa kun olen ollut kulttuurimatkoilla kaiken aikaa.

En esittele itseäni joka käänteessä kaikille ja jokaiselle. Aktiivisilla en tarkoita tässä tapauksesa neuvoston ja valtuuston jäseniä, koska hehän käsittääkseni eivät saa osallistua tällaisiin.

Olen jatkossa varmasti entistä vähemmän Turussa. Katselen Hesaan ja Pietariin.

Toivotan teille hyvää jatkoa. Jumala kanssanne.

Katselkaa listojen nimiä. Siellä voi olla yllätyksiä!

"Olen ollut Turun ort. seurakunnan jäsen viisivuotta ainakin."

Miten minusta tuntuikin, ettei sinua pahemmin näkynyt kirkossa 1970-luvulla?

"Olen käynyt kyllä kirkossa säännöllisesti jopa keskiviikon rukouksissa."

Käykö niissä joku normaali ihminen?

"Aktiivisilla en tarkoita tässä tapauksesa neuvoston ja valtuuston jäseniä, koska hehän käsittääkseni eivät saa osallistua tällaisiin."

Kirkonmenoihinko?

"Katselkaa listojen nimiä. Siellä voi olla yllätyksiä!"

Tai sitten ei. Pölvästeiksi paljastuvat ne, joita on sellaisiksi epäiltykin.

• Troikka5
        Elämä8 kirjoitti:

Aktiivinen seurakuntalainen on sellainen että: hoitaa kukkapenkit kulkiessaa, tiskaa, siivoaa, järjestää, pesee, puunaa, kastelee kukat käydessään, lohduttaa, rohkasee, keittää, paistaa, monistaa ja ylipäätään kaikkihan siellä sujuu vapaaehtoistyönä. Oikeita seurakuntalaisia ovat sitten ne joita ei näy kirkossa koskaan. He tulevat silloin kun piispa tulee käymään! (SILMÄNPALVOJIA)

Aktiivinen lista listas. Kutistui lottokupongiksi.
        Lattialistat ovat kanssa tarpeen! Kattolistoista ei niin väliä!Listoja ei pidä näyttää lukutaidottomille!

Pengt Pohjonen on Lapissa. Hän osaa puhua.Kiitos kirjoista P.Pohjonen

• asiantuntija
        inkeri T. kirjoitti:

Tiettävästi tässä on kysymys tukilistoista. Adressi on vähän juhlallisempi juttu!

mitä tätä nyt enääj auhetaan? Piispat ovat kaiketi käsitelleet asian,joten meidän ei varmaan kannata enää.

Jos päitäa letaan vaatia vadille se onkin sitten toinenjuttu!

• kaiken toivoni
        Troikka5 kirjoitti:

Aktiivinen lista listas. Kutistui lottokupongiksi.
        Lattialistat ovat kanssa tarpeen! Kattolistoista ei niin väliä!Listoja ei pidä näyttää lukutaidottomille!

Pengt Pohjonen on Lapissa. Hän osaa puhua.Kiitos kirjoista P.Pohjonen

" Kaiken toivoni minä panen Sinuun Jumala, Jumalanäiti, suojele minua kattosi alla!"( Dostojevski)

• Pölvästit
        srklainen kirjoitti:

"Aktiivisilla en tarkoita tässä tapauksesa neuvoston ja valtuuston jäseniä, koska hehän käsittääkseni eivät saa osallistua tällaisiin."

Kirkonmenoihinko?

Keskustelkaa piispojen kanssa! He ovat kantansa ilmaisseet!

Rukoushetket ovat kaikille.Niissä käyvät tietenkin rukoilijat, hädässä olevat. Normaalitihmiset ovat tietenkin kapakassa!

Tai ei se mitään! Jokainen taaplaa tyylillään.
        Lähetän tämän kommenttisi Piispoille. He saavat päättää rukoushetkien tarpeellisuudesta ja kävijöiden epänormaaliudesta!

• srklainen
        Pölvästit kirjoitti:

Keskustelkaa piispojen kanssa! He ovat kantansa ilmaisseet!

Rukoushetket ovat kaikille.Niissä käyvät tietenkin rukoilijat, hädässä olevat. Normaalitihmiset ovat tietenkin kapakassa!

Tai ei se mitään! Jokainen taaplaa tyylillään.
        Lähetän tämän kommenttisi Piispoille. He saavat päättää rukoushetkien tarpeellisuudesta ja kävijöiden epänormaaliudesta!

"Normaalitihmiset ovat tietenkin kapakassa!"

Keskiviikkoiltoina? Ennenmmin töissä.

Olisi "iltahartautuksen" tilalla kunnollinen jumalanpalvelus, esim. arkipäivän ehtoopalvelus ilman lyhennyksiä, niin sen hyväksi voisi jo työesteitäkin koettaa järjestellä, ja jonkinlainen laulukuorokin voitaisiin saada puhuttua paikalle.

Toivottavasti saamme lopultakin kirkkoherran, joka on kiinnostunut jopa jumalanpalveluselämästä ja sen aktiivisesta järjestämisestä suurehkon seurakunnan pääkirkon arvoisella tavalla.

>>>Lähetän tämän kommenttisi Piispoille. He saavat päättää rukoushetkien tarpeellisuudesta ja kävijöiden epänormaaliudesta!

• "historioitsija"
        srklainen kirjoitti:

Kirkonmenoihinko?

Oliko 1970-luvulla Turun ort.seur. kieliriita venäläisten ja suomalaisten välillä? Kuka olikaan kanslistina silloin? Häneltä voisi saada ensikäden tietoja, ehkä?

!970-luku on kaukana.Olikohan isä-Leo silloin pappina Turussa? Me sen ajan nuoret lauloimmeaivan toisenlaisia lauluja Hesassa. " Sä missä olet viipynyt niin kauan jo? Vuosikaudet sinua etsin." Ja Laulu rakastamisen vaikeudesta!

Vai oliko se 1870-luvku josta puhuitte!

• vanha seur.
        "historioitsija" kirjoitti:

Oliko 1970-luvulla Turun ort.seur. kieliriita venäläisten ja suomalaisten välillä? Kuka olikaan kanslistina silloin? Häneltä voisi saada ensikäden tietoja, ehkä?

!970-luku on kaukana.Olikohan isä-Leo silloin pappina Turussa? Me sen ajan nuoret lauloimmeaivan toisenlaisia lauluja Hesassa. " Sä missä olet viipynyt niin kauan jo? Vuosikaudet sinua etsin." Ja Laulu rakastamisen vaikeudesta!

Vai oliko se 1870-luvku josta puhuitte!

Hän oli Nadja Tiilikainen. On tosin usein ulkomailla ja vaikeasti tavoiteltava. nettiyhteys näyttää olevan!

• "historioitsija"
        vanha seur. kirjoitti:

Hän oli Nadja Tiilikainen. On tosin usein ulkomailla ja vaikeasti tavoiteltava. nettiyhteys näyttää olevan!

Ehkä hän kirjoittaa muistelmansa.

Onkohan normaalit ihmiset kaikki tänä viikonloppuna kirkossa? Piispa Arseni tulee käymään! Olen niin epänormaali että älyän pysyä poissa!

Ei mitään piispa Arsenia kohtaan!
        Tämä nyt on vain mahdoton tilanne1

• Matriarkk

Kirkon virallinen tiedottaminen on sitä että Piispa tulee ja tiedottaa kasvotusten seurakuntalaisille. Ei puolikielinen vt. tai seurakuntalainen.

ONKO SEKASORTO JO NÄIN PITKÄLLÄ! Missä Piiileksivät Piispat!

• iirisK

Koska suomen ort.piispat eivät vastaa tai ole läsnä, olen päättänyt ottaa yhteyttä korkeasti pyhitettyyn isä- Partolomeukseen. Josko hän olisi
        yhteistyöhaluisempi tiedottamisessa.

• eipolit.
        iirisK kirjoitti:

Koska suomen ort.piispat eivät vastaa tai ole läsnä, olen päättänyt ottaa yhteyttä korkeasti pyhitettyyn isä- Partolomeukseen. Josko hän olisi
        yhteistyöhaluisempi tiedottamisessa.

tekemistä on Turun varakaupunginjohtaja Kaija Ranisella isä-Petrin syrjäyttämisen kanssa? Mitä Mikael Miikkolalla? Onko tässä poliittinen lehmäkauppa jonka piispa siunaa?

Isä-Petri ei taatusti sekaannu kähmintöihin. Miksi hänet pitää raivata tieltä? Turun tauti taas iskee.

• kulttuuriasiantunt. ei kok.
        eipolit. kirjoitti:

tekemistä on Turun varakaupunginjohtaja Kaija Ranisella isä-Petrin syrjäyttämisen kanssa? Mitä Mikael Miikkolalla? Onko tässä poliittinen lehmäkauppa jonka piispa siunaa?

Isä-Petri ei taatusti sekaannu kähmintöihin. Miksi hänet pitää raivata tieltä? Turun tauti taas iskee.

sillä Turku kulttuurikaupungiksi tarvitsee kiiltokuva kulissin.

• dementiana
        eipolit. kirjoitti:

on Kaija Hartiala. Ranisella ei varmaankaa ole mitään tekemistä koko jutun kanssa.

• turunsanom.
        dementiana kirjoitti:

on Kaija Hartiala. Ranisella ei varmaankaa ole mitään tekemistä koko jutun kanssa.

Nyt sitten selvisi kuka kirjoitti Turun Sanomiin kesällä!

Miten tämä kokoomus kummittelee tässä isä-Petrin jutun taustalla?

Miten niin iso kiho voi pelätä niin pientä ja suloista pappia?

Ammattiliiton jäsentä ei kyllä normaalisti saa vainota ja painostaa eroamaan.

Tästäkö johtuu muutamien luottamushenkilöiden takinkääntö? Ja seurakuntalaiset ovat höynäytettävissä.

• hälveilijä

eikö ort.kirkossa ole muita ongelmia kuin honot ja juopot? Isä-Petri ei tiettävästi ole kumpaakaan.

Ajatelkaapa ort.seurakuntaa jossa on pappina homojuoppo! Siinä sitä : toiset vahtii juppoa toiset homoa ja hyvin pyyhkii!

• Anjuskain

"Kesä on mennyt.
        Kuin huomaamatta
        on auringossa lämmin,
        mutta se eiriitä
        )....)
        Lehdet eivät hiiltyneet
        oksat eivät katkenneet...
        Päivä on kirkas kuin huuhdeltu lasi,
        mutta se ei riitä."

( Arseni Tarkovski)

Niinhän se on ettei mikään riitä lopulta!

• Inkeri T.

elämässämmeei olisi surua - ei se siitä paranisi, päinvastoin. Silloin ei olisi onneakaan. Eikä toivoa.( Andrei Tarkovski,Elokuva Stalkerinroolihenkilö)

• kertakaikkiaan

ymmärrä porukkaa, joka väen väkisin tekee hallaa henkilölle, jolla on alkoholiongelma. - En ota kantaa nyt Turun suuntaan, vaan yleensä ottaen.

Alkoholistin on itse ymmärrettävä avuntarpeensa. Eikä se tapahdu päänsilittelyllä.

Vain ja ainoastaan Suomessa on mahdollista se, että vähänkin korkeammalla virassa olevat ovat alkoholisteja ja talousrikollisia. Jäävät kiinni kyllä, mutta eivät oma-aloitteisesti ymmärrä lähteä pois siitä virasta. "Kun siinä on niin kivaa ja tulee mukavasti fyffeä".

Jos joku jää enemmän kuin kaksi kertaa kiinni rattijuopumuksesta niin eikö muka ole mitään vialla? Ihminen voi olla miten kultainen ja hyvä tahansa - mutta lain Suomessa pitää, korjaan pitäisi koskea jokaista tallaajaa. Ymmärtäkää nyt hyvät adressin kerääjät se!

• tyhymä

on "fyffe" ? Onko se mämmiä? Papeilla on huonommat palkat kuin luterilaisilla veljillään. Vai onko se jotain jalojuomaa? Siit mie tykkään!

Adressi on luovutettu viime keväänä. Emmekä ajatelleet muuta kuin ihmistä. kyllä me sinullekin kerätään nimiä jos keksit aiheen.

Ylipäätään pitää suuntautua projekteihin ja työhön.

Ajattele mikä määrä tätienergiaa menee tähänkin. Voisi ruokkia nälkäisen tai antaa asunnon jollekin.

Perustetaanko tätienergia-ryhmäseurakuntaan?

• Hesekiel

suunnataan nekatiiviset asit voitoksi. Tätienergia
        on voimaa. positiivisella energialla saa ihmeitä aikaan. Siis Tästälähtien joku ajaa pappien autoa työmatkoilla. Kiillottaa kengät ja katsoo vaatteet. Olemme eduksi seurakunnalle. Jos pappi on naimaton niin ruokapiiri pystyyn.
        uskokaa pois tästä tulee kivaa kaiken pahansuovan jupinan lomassa!

• Marinad

asiat ja rakennetaan uutta ja hyvää!

minusta Turun seurakunnan ongelma on negatiivinen asenne joka asiassa. Asioihin pitää heittäytyä ja tehdä sydämellään. Kun on luottamusta niin on myös halua hyvään.

Me olemme itsekkäitä kaikki ja jos emme pidä itsestämme, niin emme pidä muistakaan.

• näinkö?
        Hesekiel kirjoitti:

suunnataan nekatiiviset asit voitoksi. Tätienergia
        on voimaa. positiivisella energialla saa ihmeitä aikaan. Siis Tästälähtien joku ajaa pappien autoa työmatkoilla. Kiillottaa kengät ja katsoo vaatteet. Olemme eduksi seurakunnalle. Jos pappi on naimaton niin ruokapiiri pystyyn.
        uskokaa pois tästä tulee kivaa kaiken pahansuovan jupinan lomassa!

"Tästälähtien joku ajaa pappien autoa työmatkoilla. Kiillottaa kengät ja katsoo vaatteet."

JA PITÄÄ PYSTYSSÄ, JOTTEIVÄT AIVAN PÄÄSE KAATUMAAN JUMALANPALVELUSTA PIKKU TUISKEESSA TOIMITELLESSANSA.

• Hesekiel
        näinkö? kirjoitti:

"Tästälähtien joku ajaa pappien autoa työmatkoilla. Kiillottaa kengät ja katsoo vaatteet."

JA PITÄÄ PYSTYSSÄ, JOTTEIVÄT AIVAN PÄÄSE KAATUMAAN JUMALANPALVELUSTA PIKKU TUISKEESSA TOIMITELLESSANSA.

voisi tehdä lähimmäisenrakkauden nimissä. Oletpas sinä negatiivinen. Tule mukaan tykätään sinusta ja olet kuin uusi ihiminen. Huumoria pitää olla elämässä ja se on kortilla Turussa!

Tästäkö se johtuu että Turkulaiset eivät anna keräyksiin mitään. Se on itseltä pois!

• Hopsunkopsu

en ymmärrä moista niuhoilua ja pihtausta. Totta kai pappia pitää pitää pystyssä kun niillä on niin kankeat kasukat. Piispat hirvittää, heitä ei uskalla mennä vakauttamaan. Heillä on vielä ne kultaiset hatutkin. Pitäisi perustaa virka Piispan hiipan pitelijä.

On seraskasta katsella moista!

• Turusssa
        Hesekiel kirjoitti:

voisi tehdä lähimmäisenrakkauden nimissä. Oletpas sinä negatiivinen. Tule mukaan tykätään sinusta ja olet kuin uusi ihiminen. Huumoria pitää olla elämässä ja se on kortilla Turussa!

Tästäkö se johtuu että Turkulaiset eivät anna keräyksiin mitään. Se on itseltä pois!

on kuule vallan vitusti.

• piinkovapiht.

että valitaan seurakuntaansopiva: totinen, hymytön, pitkä, laiha, ilkeä, ja kiusaa ihmisiä.
      Ei juo mutta vihaa naisia ja lyö ovia kiinne nenän edessä.

Kukaan ei uskalla käydä kuin pakosta kirkossa.

sormille tulee jos et anna kolehtia.

erityisvaatimukset hapan ja hajuton! Ja parasta on olla hiljaa ja kunnolla jopa kotonaan!

• kaunis-reeta

mutta paksu ja pönäkkä olisi parempi. Mersulla pitää ajella, katuuskottavuutta nääs!
        Vaimoa ei pidä olla, niistä tuppaa olemaan harmia. Kasvattavat ja opastavat liikaa!

• Turkulainenort.
        kaunis-reeta kirjoitti:

mutta paksu ja pönäkkä olisi parempi. Mersulla pitää ajella, katuuskottavuutta nääs!
        Vaimoa ei pidä olla, niistä tuppaa olemaan harmia. Kasvattavat ja opastavat liikaa!

pitää olla. Ei muita vaatimuksia!

• maallikkopast.
        Turkulainenort. kirjoitti:

pitää olla. Ei muita vaatimuksia!

että otetaan turkulainen ja koulutetaan se tavoille ja ei kun papiksi: kuka vetää kotiinpäin?

• hopsunkopsu
        maallikkopast. kirjoitti:

että otetaan turkulainen ja koulutetaan se tavoille ja ei kun papiksi: kuka vetää kotiinpäin?

Mikael M. Valtteri K. tai Jopi H?

• kaijuli

on täällä kirkkoherra, miksi nyt pitäisi valita taas? Ai niin usassa oli kongressivaalit joten täälläkin halutaan äänestää! Vähempikin oikeiston ihannointi riittää.
      Turun taudissa on tarpeeksi!

• yhdestoistahetki

Onpi vailla harjoitus ja esitystiloja, koska ort.seurakuntasaliin ei voi enää mennä. Isä-Petri on suuri taiteen ja kulttuurin ystävä ja saimme olla olosuhteiden sallimassa järjestyksessä harjoittelemassa. Olis kiva jos olis jossakin muualla tilat. On se niin raskasta!

Produktio kärsii!

• Kuukauppi

koska ei ole aihetta ja koska kukaan täyspäinen ei tule tänne itseään kiusaamaan! Ei edes Tampereelta!

• viveka7

hän on musta ja nainen!

• kierrättäjä4

kierrättää tai pitää Turkua pappien rankaisupaikkana? Jos joku pullikoi tai katselee jalojuomia niin ei kun Turkuun! Oppivat tavoille. Piispojakin voisi rankaista Turun viikoilla tai Turun kuukausilla. Viikko Turussa vastaa vuotta muualla Suomessa ort. pappina.

• tuurijuoppo

menettekö tänään ehtoolliselle? Kaduttako aidosti syntejänne? Aloitatteko jo eteisessä isä-Petrin haukkumisen poistuessanne?
        Kirkossa ei pidä olla kivaa, eikä viihteellistä.
        Kirkkokahvilla voi sitten kyräillä ja ilkeillä koko rahan edestä!
        Ja sitten ne panettelijat, jotka ovat "oikeasti" huolissaan siitä tuleeko isä-P. pultsari ja miten se heihin koskaa jo nyt! Olkaa huoleti. Ei teidän tarvitse huolta kantaa, hänellä on kyllä ystäviä.

• msahussut
        tuurijuoppo kirjoitti:

menettekö tänään ehtoolliselle? Kaduttako aidosti syntejänne? Aloitatteko jo eteisessä isä-Petrin haukkumisen poistuessanne?
        Kirkossa ei pidä olla kivaa, eikä viihteellistä.
        Kirkkokahvilla voi sitten kyräillä ja ilkeillä koko rahan edestä!
        Ja sitten ne panettelijat, jotka ovat "oikeasti" huolissaan siitä tuleeko isä-P. pultsari ja miten se heihin koskaa jo nyt! Olkaa huoleti. Ei teidän tarvitse huolta kantaa, hänellä on kyllä ystäviä.

pelkäätte?Että seurakunnalta menee maine? Älkää pelätkö, se on mennyt jo.

Tuokaa tänne se nuhteeton pappi jopka teille kelpaa. Ei se kauan kelpaa.

Turun ort.kirkko on uppoava laiva. Pelastautukoon ken voi!

• hellämielik.

Säälikää! Liian kova rangaistus.

• korkeavir.

Minä tiedän, että teillä paljon velvollisuuksia ja mietittävää. Olettekoajatellut Isä-Petriä näinä aikoina? Kysykää häneltä miten hänen sielunsa voi?

Voi ollaettä hän ei nyt juuri vastaa, mutta kannattaa aina yrittää. Sanoitte rakastavanne taiteita ja kauneutta. Se pelastaa maailman. Tästä olen samaa mieltä kanssanne.

Turku ei tänään ole kovin kaunis. Täällä on ongelmia. Voisitteko sanoa mitä olette ajatellut tehdä tämän ongelman ratkaisemiseksi?

Enkeleitä knssanne!

• voisitte

kuunnella kuoron haparoivaa laulua ja ehkäpä joku avustaja lyö ikonilla silmään. Juoppous on masentavaa. Ihmekö sitten että isä-Petri jouitui sairaslomalle kun alaiset ovat noin "juoppoja."
        Jos erotatte isä-Petrin niin erottakaa samalla kuoro ja osa neuvostosta ja valtuustosta!

• Juopot¤
        voisitte kirjoitti:

kuunnella kuoron haparoivaa laulua ja ehkäpä joku avustaja lyö ikonilla silmään. Juoppous on masentavaa. Ihmekö sitten että isä-Petri jouitui sairaslomalle kun alaiset ovat noin "juoppoja."
        Jos erotatte isä-Petrin niin erottakaa samalla kuoro ja osa neuvostosta ja valtuustosta!

ovat sitten kamalii!!! Uskovaiset etennii.

• missä

ovat Turun kuuluisat kirkkotekstiilit?
      Kulttuurikeskus Sofiassa?

• mikael8

tekstiilivastaava Mikael Miikkola osaa vastata tähän. Toisaalta Kari J. Kettula voisi tietää.

• annuleenu
        mikael8 kirjoitti:

tekstiilivastaava Mikael Miikkola osaa vastata tähän. Toisaalta Kari J. Kettula voisi tietää.

että Hanna-Leena Saukkonenkin tietää.

• käki6

tulin Etelä-Euroopasta Turkuun! Olin poissa muutaman viikon.Täällähän vasta kummia tapahtuu! Lähtiessäni olin ort.kirkossa ja suuteli kirkkoherraa ortodoksiseen tapaan kolmesti hyvästiksi. Hän ei haissut alkoholille, ei soheltanut, eikä muutenkaan ollut juovuksissa.
      Soititte kuulemma piispalle. Seuraukset me kyllä nyt tiedämme. Kysynkin nyt, onko piispa niin amatööri että yrittää panna toimituskieltoon papin kuulopuheitten ja mustasukkaisten akkojen ilmiantojen perusteelle. Yksi ainakin on paljastunut jo. Ettekö te naiset saa mahtumaan päähänne että pappi ei ole mikään seksiobjekti, vaikka olisikin"syötävän suloinen."

• äimistynyt3

ja isä-Petrillä oli myös flunssa, ja allekirjoittanut antoi tai neuvoi ottamaan lääkettä joka tepsii äänenmenetykseen!
        Pahansuopaisuus on kyllä kamalaa!

• homsantuutiy
        äimistynyt3 kirjoitti:

ja isä-Petrillä oli myös flunssa, ja allekirjoittanut antoi tai neuvoi ottamaan lääkettä joka tepsii äänenmenetykseen!
        Pahansuopaisuus on kyllä kamalaa!

vei keittiöstä perintö kahvikuppini kesällä? On se kamalaa kun seurakuntalaisiin ei voi luottaa! Tiistai-seuran komerossa on käyty. Lattiallaon ollut saappaiden jäljet! Varastosta on löydetty patja! Ajatelkaa mitä kaikkea onkaan tapahtunut! Seksiä? Salavuoteutta? Lisäksi valamosta ostettu pullasuti on hävinnyt.( Siitä irtosi karvoja voideltaessa, joten anti mennävaan!)

Teatterryhmää on turha syyttää, he eivät ole olleetenää aikoihin turun ort. seurakunnan tiloissa.

• lumimarja?
        homsantuutiy kirjoitti:

vei keittiöstä perintö kahvikuppini kesällä? On se kamalaa kun seurakuntalaisiin ei voi luottaa! Tiistai-seuran komerossa on käyty. Lattiallaon ollut saappaiden jäljet! Varastosta on löydetty patja! Ajatelkaa mitä kaikkea onkaan tapahtunut! Seksiä? Salavuoteutta? Lisäksi valamosta ostettu pullasuti on hävinnyt.( Siitä irtosi karvoja voideltaessa, joten anti mennävaan!)

Teatterryhmää on turha syyttää, he eivät ole olleetenää aikoihin turun ort. seurakunnan tiloissa.

ettei loppua ole, vain veden vaivaama metsä ja ruohosavu ja suot, Andrei Arsenjevits.

• Petrus)
        lumimarja? kirjoitti:

ettei loppua ole, vain veden vaivaama metsä ja ruohosavu ja suot, Andrei Arsenjevits.

Täällä sataa vettä. On mustaa ja pimeää.
        Siinä ei ole mitään ihmeellistä sillä
        Venäjän maalla on paljon pitkiä ja ikäviä sateita!
        Pietari on entisensä. Minä olen väsynyt ja yksinäinen.Minä itken usein nykyään.

• kuunmerkki
        Petrus) kirjoitti:

Täällä sataa vettä. On mustaa ja pimeää.
        Siinä ei ole mitään ihmeellistä sillä
        Venäjän maalla on paljon pitkiä ja ikäviä sateita!
        Pietari on entisensä. Minä olen väsynyt ja yksinäinen.Minä itken usein nykyään.

Olen pettynyt. Nevan vesi on täynnä silmiä.
        Yö saa ne entistäkin vaanivammiksi.
        Kiidän katuja, käyn paikoissa joissa on sinun muistosi.

Täällä on hyvä sulautua tuntemattomaksi.
        Ihmisiä riittää.

Kirkoissa saa olla rauhassa. Nämä ihmiset tuntevat kärsimyksen ja rukous onkäsinkosketeltavaa!
        Juuri nyt en kaipaa mihinkään. Sinua kaipaan kyllä! Andrei Arsenjevits

• kiinnosta en.

Lakkasi kiinnostamasta! Turkulaiset ansaitsevat tasoisensa hengenmiehen! Tsemppiä teille pyrkimyksissänne kohti täydellistä rukouselämää.

Oli opettavaiset vuodet täällä!

• oikeudenmukainen1

Sensuuria sivuilla! Miksi kuoroa ei saa arvostella? Miksi isä-Petriä ja Ambrosiusta saa lyödä kuin vierasta sikaa?

• juovat jan.
        oikeudenmukainen1 kirjoitti:

Sensuuria sivuilla! Miksi kuoroa ei saa arvostella? Miksi isä-Petriä ja Ambrosiusta saa lyödä kuin vierasta sikaa?

mitään!Kuoro laulaa! Minusta pääsiäisen juhlinta ja siitä seuraava krapula ei liene kovin tavatonta. Uskokaa nyt kaikki että kuoro ei ole juoppo, vaan kuoro on kuoro! Naurettavaksi menee jos ruvetaan syytteillä uhkaamaan!

• piinkovapiht.

huhun mukaan korkeat tahot ovatpäättäneet olla häijyjä isä-Petrille ja hän saa jatkaa Turusss! Täällä Suomen "cuantajaamossa" ja niin ollen osan otot vaan! Olisi niitä hellempiäkin vaihtoehtoja ollut....(hupi, hupi)

• on ihanaa

listamaa on paras paikka. Lista maa on iloinen! Vietä sillä vaikka koko päivä iloinen! Iloinen on listamaa!

• ultranormaali

Vain epänormaalit syyttävät muita epänormaaleiksi! Minähän käyn milloin haluan kirkossa sen auki ollessa! Onneksi ei sentään eletä poliisivaltiossa, vaikka jotkut tuntuvat uskovan niin.

Onneksi seuraava kirkkoherra ei ole venäläinen, sillä haluan mielenvaltaa mielivallan sijaan!

• multakurkku

ole ollut juovuksissa ainakaan viime viikonloppuna! Hyvä kuoro! Teitä tarkkaillaan ankarasti!

Toivoo Mestari ja Margareta. (Saatana saapuu Moskovaan!)

• Saatanas.
        multakurkku kirjoitti:

ole ollut juovuksissa ainakaan viime viikonloppuna! Hyvä kuoro! Teitä tarkkaillaan ankarasti!

Toivoo Mestari ja Margareta. (Saatana saapuu Moskovaan!)

Miksi kukaan jaksaisi lukea Reijo Mäen dekkareita? L. Laukkarisen runoja tai Eeva L.n. höpötystä? Tällä palstalla käy enemmän muita kuin otodokseja näköjään!

T.Margarita

• Mahdotons.
        Saatanas. kirjoitti:

Miksi kukaan jaksaisi lukea Reijo Mäen dekkareita? L. Laukkarisen runoja tai Eeva L.n. höpötystä? Tällä palstalla käy enemmän muita kuin otodokseja näköjään!

T.Margarita

nyt on niin että täällä ei käy muut kuin minä!Ja minäkin vain yöllä ettei kukaan näe. Kuka se Reijo M. on? L. Laukkarisen tunnen vaikka pimeässä. Eeva L? Tämä on vaikea!

Torsti Lehtinen vain lukee näitä! Rakastan sinua platoonisesti! Kohta tulee aamu ja häpeän!

• ullah.

Ei ole! mutta jotkut nimensä kirjoittaneet ovat kääntäneet takkinsa. Hupsista kekkaa!!!

• kompsukäpälä

uuden kirkkokalenterin mukaan tilanneon avoin. Eikö olisi syytä lopettaa keskustelu tältä erää ja palata asiaan kun, tai jos sitä ilmenee.

• ihmisiä

joita maailma on pitänyt harvinaisina ihmeinä, kun taas heidän vaimonsa tai palvelijansa eivät ole nähneet heissä mitään erinomaista. Vain harvat ovat herättäneet ihailua lähipiirissään.
        Kuten historian kokemus opettaa, kukaan ei ole ollut profeetta omassa kodissaan eikä edes omalla maallaan.( Montaigne "Esseitä",3.kirja 2.luku)

• Voittamaton

Eläköön isä-Petri ja hänen uskolliset tukijansa!

Minkä kirjoitin sen kirjoitin! Minkä puhuin sen puhuin!

Maailmalla puhaltavat uudet tuulet. Kannattaa olla uskollinen sydämelleen!

• irkuitskit

isä-Petriä painostetaan eroamaan. Jos kyse olisi tavallisesta ammattiliitosta niin painostukseen olisi jo puututtu.

Eikö ort. papeilla ole oikeusturvaa?
        Hän on sairaslomalla, eikä aio erota vapaaehtoisesti.

• höpönassu

"Maailmalla puhaltavat uudet tuulet."

Niin joo ovat puhaltaneet.

Mutta kirkko se vaan on aina sama.

• Narikkapip.

Ei ole. Analogissa on tietoa taas! isä-petri on sairaslomalla. Hän ei eroa vapaaehtoisesti painostuksesta huolimatta!

Jos kysymys olisi normaalista ammattiyhdistyksestä olisi painostukseen puututtu.

• sadetuulia

täällä Turussa on mustaa ja sateista. Aurajokisen vesi on haljunkeltaista. Joki ei kimalla koskaan. Lehmukset sen sijaan loistavat. Muutetaan pois Turusta, sanot ja minä ajattelen kaikkia niitä paikkoja joihin olen aina halunnut.

Olen surullinen, koska lempi piispani on pettänyt minut kuin koulutytön. Siitä sait, älä luota kirkonmiehiin. Itse ent. kirkonmies, paraskin sanomaan!

• kunnia työlle!

"Jos kysymys olisi normaalista ammattiyhdistyksestä olisi painostukseen puututtu."

Mutta kun kysymys ei ole ammattiyhdistyksestä ensinkään – vaan kirkosta.

• Paavaliini

On Petri Ratilainen eikä muuksi muutu!

• Ihmettelijä idästä

Kuka tahansa tavallinen duunari olisi aika päiviä lentänyt työpaikastaan pihalle kuin leppäkeihäs viimeistään toisesta rattijuoppoustuomiostaan.

Te pidätte suunnilleen oikeusmurhana, kun ihminen viidettä kertaa rattijuoppoudesta tavattuna ja siitä vankeustuomion saaneena (viimein!) erotetaan työstään.

Entäpä jos olisi ajanut juovuspäissään vaikka lapsen päälle! Mahtaisi olla laulut vähän erilaiset.

En ymmärrä tätä ilmiötä muuten kuin että turkulaiset naiset ovat joukolla ihastuneet komeaan pappismieheen!

Missä seurakunta on tehnyt väärin, on että ilmiöön olisi pitänyt kovalla kädellä puuttua jo aiemmin, ja ohjata alkoholisoitunut hoitoon.

Omat läheiseni ovat olleet kolarissa, jossa nuori mies, vanhempiensa ainoa lapsi kuoli syyttä suotta rattijuopon takia (läheiseni onneksi selvisivät vähemmin vammoin). Rattijuoppous ei ole mikään kiva pikku hairahdus, jota nyt pitää katsoa sormien läpi! Itse en aja juovuksissa, ennemmin vaikka konttaan kotiin!

• maailmankiert.

turkulaiset eivät hallitse sanaleikkejä. Kaduilla tuulee ja minä seison asemalla. Takkini on uusi ja kenkäni näyttävät nukkavieruilta. Aina on jotain mikä rikkoo harmonian.

Tässä kaupungissa naulitaan ristille aina joku ihminen. Muuten ei voida hyvin. Pakenen ennen kuin vuoroni tulee. Sieluni voi paremmin. en itke enää niin paljon. Kun kyyneleet ehtyvät, pystytän ristin niiden muistolle. Et sinä tästäkään pitäisi Andrei A.

• Murhaajanuhriko
        Ihmettelijä idästä kirjoitti:

Kuka tahansa tavallinen duunari olisi aika päiviä lentänyt työpaikastaan pihalle kuin leppäkeihäs viimeistään toisesta rattijuoppoustuomiostaan.

Te pidätte suunnilleen oikeusmurhana, kun ihminen viidettä kertaa rattijuoppoudesta tavattuna ja siitä vankeustuomion saaneena (viimein!) erotetaan työstään.

Entäpä jos olisi ajanut juovuspäissään vaikka lapsen päälle! Mahtaisi olla laulut vähän erilaiset.

En ymmärrä tätä ilmiötä muuten kuin että turkulaiset naiset ovat joukolla ihastuneet komeaan pappismieheen!

Missä seurakunta on tehnyt väärin, on että ilmiöön olisi pitänyt kovalla kädellä puuttua jo aiemmin, ja ohjata alkoholisoitunut hoitoon.

Omat läheiseni ovat olleet kolarissa, jossa nuori mies, vanhempiensa ainoa lapsi kuoli syyttä suotta rattijuopon takia (läheiseni onneksi selvisivät vähemmin vammoin). Rattijuoppous ei ole mikään kiva pikku hairahdus, jota nyt pitää katsoa sormien läpi! Itse en aja juovuksissa, ennemmin vaikka konttaan kotiin!

Ei ole ajanut kenenkään yli. Olen itse jäänyt eloon murhaajan käsissä. Olen antanut anteeksi ja käynyt hänen perheensä luona.

En ole hyvä ihminen. Jos olisin katkera ja hautoisin kostoa niin joku päivä voisin olla murhaajan paikalla.

Jokaisessa meissä asuu potentiaalinen paha!

• InkerT.
        maailmankiert. kirjoitti:

turkulaiset eivät hallitse sanaleikkejä. Kaduilla tuulee ja minä seison asemalla. Takkini on uusi ja kenkäni näyttävät nukkavieruilta. Aina on jotain mikä rikkoo harmonian.

Tässä kaupungissa naulitaan ristille aina joku ihminen. Muuten ei voida hyvin. Pakenen ennen kuin vuoroni tulee. Sieluni voi paremmin. en itke enää niin paljon. Kun kyyneleet ehtyvät, pystytän ristin niiden muistolle. Et sinä tästäkään pitäisi Andrei A.

" rakastakaa kaikkea Jumalan luomaa, jokaista hiekanjyvää rakastakaa. Rakastakaa jokaista lehteä, jokaista auringonsädettä. Rakastakaa eläimiä, rakastakaa kasveja, rakastakaa kaikkea. Rakastakaa eläimiä, sillä Jumala antoi heille ajatuksen idun ja ilon. Ihminen älä korosta itseäsi, sillä eläimet ovat synnittömiä, mutta sinä ylpeydessäsi tuhoat maailman." (Dostojevski, Karamazovin...)

• löpinää....
        maailmankiert. kirjoitti:

Täysin humahtanutta porukkaa Turussa.
        Niinkö opetatte omiakin nuorianne. Ajelkaa vain kännissä, ei se haittaa mitään. Sehän on vain inhimillistä!

• Turunsanovat
        löpinää.... kirjoitti:

Niinkö opetatte omiakin nuorianne. Ajelkaa vain kännissä, ei se haittaa mitään. Sehän on vain inhimillistä!

Tulipa mieleen Kotkien kausi Turun kaupungin teatterissa. Turun Sanomien toimituksessa tehtailtiin pahoja juttuja Teatteria vastaan. Onko tässä sama kuvio pienemmässä mittakaavassa. Joku kokee isä-Petrin vaaralliseksi ja sanelee juoksupojilleen nettiviestejä.

Jollakin on nyt hätä!

• lakiluki
        löpinää.... kirjoitti:

luulempa että sinukin löpinät loppuu lyhyeen kun kaappi aukeaa ja ihminen avautuu!

• nimetöin
        lakiluki kirjoitti:

luulempa että sinukin löpinät loppuu lyhyeen kun kaappi aukeaa ja ihminen avautuu!

puhua asioista! Löpistä kyllä joo,joo!

isä-Petri tulee kyllä takaisin1

• joutuin vain

edelleen Petri Ratilainen

• aikalisät

Jo Jeesus aikoinaan kirjoitti sormella hiekkaan. Kukaan ei ymmärtänyt mitä hän kirjoitti, mutta se tuntuu nykyäänkin olevan kaikkien huulilla!

• valtterivoitokas

ole vieläkään valittu. Toisin sanoen on kaksi kirkkoherraa: toinen on sairaslomalla ja toinen istuu kansliassa. Matkapappia ei ole, koska matkapappi on määrätty kansliaan kirkkoherran....

Miten kiinteistölautakunta erään jäsenen suulla vaahtoaa ympäriinsä ajavansa isä-Petrin pois keinolla millä hyvänsä. Mitä salattavaa tai pelättävää hänellä on?

Joku raja sentään ihmisen vainoamisellakin on. Elämässä nyt vain on niin että tämän päivän voitetut ovat huomispäivän voittajia.

Ihmisoikeusjärjestökin on keksitty!

Kiitokset isä-Petrille mahtavasta puheesta Turun työttömien järjestämässä yleisötilaisuudessa. Pyhä, arki ja Pyhittäminen.

Kiitos työttömille silmiä avaavasta todellisuuden kertomisesta tämän päivän Turussa.(epävirallinen keskustelu kahvilassa) Joulu tulee ja joillekin se on aika karu.

Aineellisen köyhyyden kulttuurin aika on tullut pysyväksi. Pitääkö myös henkisen köyhyyden jäädä pysyväksi? Tarkoitan päättäjiä, lain säätäjiä ja mediaa.

• krupskaja

kirkkoherra on sama. Joulupuuron keittäjälle tiedoksi: Tänä vuonna teatteriryhmäläinen ei tarjoa joululögiä keittiössä ahkerille. Pahoittelen.

• uhrin äiti

Kirkkoherra on edelleenkin sama Turussa. Tule takaisin isä-Petri!

Ajattelen joulua ja Jeesuslasta. Oliko silloinkin hyväksikäytettyjä pikkulapsia?" Oliko itkeviä pieniä poikia ja äitejä jotka toivoivat lapsilleen parempaa huomista.

Sanoit että tämä on vain jäävuoren huippu!(tuntematon)
        Kumpa se huippu sulaisi vedeksi ja haihtuisi ilmaan.

Mitä se Raamattu sanoikaan lasten turmelemisesta?

Minusta tuntuu että metelillä pienistä tapahtumista peitellään isoja ja rumia juttuja. Saadaan huomio pois todellisista ongelmista.

• heliotroppis
        uhrin äiti kirjoitti:

Kirkkoherra on edelleenkin sama Turussa. Tule takaisin isä-Petri!

Ajattelen joulua ja Jeesuslasta. Oliko silloinkin hyväksikäytettyjä pikkulapsia?" Oliko itkeviä pieniä poikia ja äitejä jotka toivoivat lapsilleen parempaa huomista.

Sanoit että tämä on vain jäävuoren huippu!(tuntematon)
        Kumpa se huippu sulaisi vedeksi ja haihtuisi ilmaan.

Mitä se Raamattu sanoikaan lasten turmelemisesta?

Minusta tuntuu että metelillä pienistä tapahtumista peitellään isoja ja rumia juttuja. Saadaan huomio pois todellisista ongelmista.

Eros, sinä Jumalista julmin!
        minä en pakena
        minä en odota,
        minä vain kärsin,
        niin kuin elän.

Edith Södergran

On tulevapäivä,
        jona heidän kätensä
        ovat rakkaudessa lahjakkaat
        ja heidän sukupuolensa
        runous on palautettu.

Ingeborg Bachmann.

• piinkovapiht.

kiitos maahanmuuttaja naisille kirkon kaunistamisesta kukkien kanssa. Olen pannut merkille että Turun ort.kirkossa on aina eläviä kukkia vainajien pöydässä, Jumalanäidin ja Kristus kaikiivaltiaan edessä. Kiitos siitä. Erityisesti hänelle, jonka nimeä en tiedä, mutta hän liikkuu kuin keijukainen ketään häiritsemättä ja tuo aina hyvänmielen mukanaan.

Itse vein pitkästä aikaa Jumalanäidille kolme tummenpunaista ruusua. Tänään, maanantaina kun satoi, eikä päivä valjennut. Oli kevyt kotimatka!

Jotakin puuttui! Isä-Petrin luoma henki, joka ei ketään korota toisen yläpuolelle. Tule takaisin että voimme tunnustaa syntimme. On paasto ja...

• MariaS..

Itsenäisyyspäivänä sataa usein räntää.
        Kynttilänvalo sateen läpi moninaistuu.

Kasvatan hiuksia ja naamioidun,että voisin mennä kirkkoon, eikä kukaan tappaisi. Jumala suojelee niitä joilla on surua ja särkynyt sydän. Minä itken usein Andrei ja sinä et pitäisi siitä.

Sade rummuttaa ikkunaan. Onko Kiovan mafia kadulla. Tunnen itseni tärkeäksi jos vaikka heittävät pommin tai myrkkyä niin kuin siellä on tapana.

Pitäisi ratkaista taiteen salat ja mennä tenttiin. En usko tieteen kaikkivoipaiseen kykyyn ratkaista kaikki ongelmat.

Duunareissa on tulevaisuus, sillä ammattimiestä et enää löydä jos tarvitset. Suosittelen lämpimästi kirvesmieheksi, putkimieheksi, muurariksi, rakennusmieheksi ja muihin rehellisiin ammatteihin kouluttautumista. Tulotaso nousee varmasti!

Tämä on isänmaallista!

Arvostan pastoria jonka kädessä pysyy vasara ja kirves!

• Tarkovskaja

" Taiteen ennalta määrätty tehtävä ei ole, kuten usein oletetaan, saada ihmiset omaksumaan ajatuksia, levittää aatteita, toimia esimerkkinä.
      Taiteen tehtävä on valmistaa ihmistä kuolemaan, muokata ja kuohkeuttaa hänen sieluaan ja saada se suuntautumaan hyvään." (Tarkovski)

Kun aika ja ikuisuus kohtaavat syntyy jotakin kuolematonta. Ihminen ei ole kuolematon.

Miten tämä liittyy Turun kirkkoherran valintaan?

Sikäli että aika ja ikuisuus eivät kohtaa Täällä. Eivätkä asiat muutu ihmistä vaihtamalla. Pitäisi vaihtaa koko seurakunta. Syntipukkiteoria ei toimi tässä.

Hyvää paastoa kaikille!

• Joulurauhanjul.

rauhaa arkkipiispalle
      rauhaa Helsingin metropoliitalle!
      Rauhaa kaikille papeille ja kirkkoherroille.
      Rauhaa kirkkokansalle ja kansalle vieraalla maalla.

Rauhan Joulun aikaa!

Turun kirkkoherra on edelleen entinen.

• metroenkeli

kirkolliskokous kokoontuu ja pohtii. Maailma muuttuu eskoseni!(A. Kivi) Ja mihin suuntaan, minä vain kysyn.
        Susilauma liikkuu metsässä ja ihmiset kärvistelevät. Menisivät Valamoon saataisiin "äksöniä" sinnekin.

Mitä tehdä vanhalle ja hampaattomalle sudelle? Jätetäänkö heitteille kuten vanhukset tämän päivän Suomessa? Kirkolliskokous istuu. Ihmeitä tapahtuu koko ajan.

• kotona kielessä
        metroenkeli kirjoitti:

kirkolliskokous kokoontuu ja pohtii. Maailma muuttuu eskoseni!(A. Kivi) Ja mihin suuntaan, minä vain kysyn.
        Susilauma liikkuu metsässä ja ihmiset kärvistelevät. Menisivät Valamoon saataisiin "äksöniä" sinnekin.

Mitä tehdä vanhalle ja hampaattomalle sudelle? Jätetäänkö heitteille kuten vanhukset tämän päivän Suomessa? Kirkolliskokous istuu. Ihmeitä tapahtuu koko ajan.

Kun lähdin, en katsonut taakseni.
        Myöhemmin muistaisin kaipaamatta aikaani Turussa.

Sade rummuttaa ikkunaan.
        Olen kielessä kotona ja muutenkin.

• jokaisell

kirkkoherra on sama ja edelleenkin sairaslomalla. Joulutervehdykset hänelle kansliaan!

• Desdemona

Hieljaisissa vesissä liikkuu isojakaloja. Pienet ovat paenneet pohja mutiin. Isä-Monni vaanii syödäkseen kultakalan.

Ikoni itkee nurkassa: tulee tuisku ja sammuttaa persiljat pihalla. Tuikut ovat tinaa ja karitsa katsoo ristin läpi. On viikko jouluun ystäväni. Teltta on pystytetty. Lissabon ja merimuseo klo.13.05 päivän tiedät. Täällä ei liene yhtään ortodoksia. Tsao!

• Lahjakass
        Desdemona kirjoitti:

Hieljaisissa vesissä liikkuu isojakaloja. Pienet ovat paenneet pohja mutiin. Isä-Monni vaanii syödäkseen kultakalan.

Ikoni itkee nurkassa: tulee tuisku ja sammuttaa persiljat pihalla. Tuikut ovat tinaa ja karitsa katsoo ristin läpi. On viikko jouluun ystäväni. Teltta on pystytetty. Lissabon ja merimuseo klo.13.05 päivän tiedät. Täällä ei liene yhtään ortodoksia. Tsao!

hän lahjan saa! Ken anteeksi antaa hän anteeksi saa! Todellinen eettinen ja ekologinen joululahja on anteeksianto.

Jos ei synnintunnustaminen ollut mahdollista tänä joulupaastona, niin suurenpaaston aikana sitten ja jos ei sittenkään, niin aina voi kuulemma valittaa EU-tuomioistuimeen! Kumpa ei tarvitsisi mennä niin pitkälle. Mutta periksi ei anneta!

Meillä on jouluperinteitä: joulukuusenjalka on taas kadonnut! Enkeleitä on riittävästi!

Joulukirkko jää väliin tänävuonna.

• koska
        Desdemona kirjoitti:

jos oon jonkun uskovaisen lahkon uhri, nii anna kaikki mun kärsiä. Mä oon se ainoa oikea desdemona ja nyt mut on taidettu bannata jostain syystä, systäkö se, mutta aivan syyttä. Ilman varotusta.

Kuka mua nyt rakastaa, kun oon menny. Tuu sit jot kolostas ja kerro se.

• Sven Dufar

joka ei vaella jumalattomien neuvossa...

Turussa tuulee. Lokki istuu ristin päällä. Sieltä näkee kauas. Puhuvia päitä kaupungillinen. Lahjaikoni etsii siunaajaansa. Löytää kyllä isän.

Uusi Vuosi tietää palkankorotusta!

Rakkautta ottaisin enemminkin!

• ilotulites

Ei ole valittu! Olkaa varovaisia ilotulitteiden kanssa. Uskon että tuleva vuosi tulee olemaan aivan yhtä arkinen ja harmaa kuin mennytkin oli. Silti ei pidä menettää iloaan!

• desdemona

kuuluu surutyöhön. ajattelen kaikkia metsien miehiä. He eivät vähästä säikähdä, eivätkä pokkuroi. He ymmärtävät naisia, eivätkä koskaan näytä sitä. He pitävät perheestään huolen ja ystävistään.

He eivät luuttua,he käyttävät kirvestä. Jumala on heille selviö. Heidän naisensa ovat selviytyjiä ja vaiteliaita. He näkevät kauas.

Turussa sataa! Isä-Petristä on kyynisyys kaukana.

• desdemona

valehtelija. Se on kyllä niin että me suomalaiset emme keskustele yleensäkään, koska me pelkäämme paljastavamme itsestämme jotakin haavoittuvaa ja herkkää.

Ehkä olisi jokin keino. Jokin muu. En tiedä.
      Siirryn muihin juttuihin. Mutta se ei estä minua osallistumasta jollakin muulla tavalla isä-Petrin asiassa. Rukousrinki toimii ja vaikuttaa.

• Desdemona

Rukoilkaa myös Ambrosiuksen puolesta. älkääkä unohtako Leoakaan, isä-Ionista puhumattakaan.

• Sarashina

lähtikin toiseen kaupunkiin,vieraalle maalle merimuseoon töihin, niin me jatkamme perinteitä.
      Isä-Petriä ei hylätä.

Sarashina on keisarinnan hovineito Japanissa! Ei viittauksia piispoihin.

• piinkovap.

siunata Kristusikonini? Hän ei ole toimintakiellossa,vaan lomalla Suomessa.

• Sarashina
        piinkovap. kirjoitti:

siunata Kristusikonini? Hän ei ole toimintakiellossa,vaan lomalla Suomessa.

Turusta ei tiettävästi ole hakenut Helsingin ort.seur.kun. tiedottajaksi. Voitte olla rauhassa!

Isä-Salvador on kävelevä kaaos. Hän kokkasi koko temperamentillaan ja pani minut siivoamaan jälkensä. Ruokaoli kyllä taivaallista!

• Sarashina
        Sarashina kirjoitti:

Turusta ei tiettävästi ole hakenut Helsingin ort.seur.kun. tiedottajaksi. Voitte olla rauhassa!

Isä-Salvador on kävelevä kaaos. Hän kokkasi koko temperamentillaan ja pani minut siivoamaan jälkensä. Ruokaoli kyllä taivaallista!

sai isä-Salvadorin vieraakseen. Hän halusi nähdä aidon Suomalaisen korven ja eräs seurakuntalainen lähti opastamaan pohjois-Karjalaan.
        Toivomme karhuonnea!

Join tuomaansa viiniä yksinäni ja kuvasin sitten jotakin tärähtänyttä. Ystäväni seurakuntapakolainen kaipaa isä-Petriä, koska heillä oli kerrassaan riemukasta sanailua. Taidot ruostuvat ja elämä käy tylsäksi. TULE TAKAISIN PIKKUVELI!

• seurakuntapakolainen
        Sarashina kirjoitti:

sai isä-Salvadorin vieraakseen. Hän halusi nähdä aidon Suomalaisen korven ja eräs seurakuntalainen lähti opastamaan pohjois-Karjalaan.
        Toivomme karhuonnea!

Join tuomaansa viiniä yksinäni ja kuvasin sitten jotakin tärähtänyttä. Ystäväni seurakuntapakolainen kaipaa isä-Petriä, koska heillä oli kerrassaan riemukasta sanailua. Taidot ruostuvat ja elämä käy tylsäksi. TULE TAKAISIN PIKKUVELI!

talvella, vaikka nyt mitään talvea ole. Tiedä vaikka karhutkin olisivat hereillä. No, isä-Salvador käy karhunkesyttäjästä. Jos hän viipyisi Ilomantsissa kauemmin, hän puhuisi kuin paikalliset ja olisi muutenkin maisemaan sopiva.

Turussa kaikki hyvin. Tai ainakin melkein.

• on poistanut vastauksiaan
        seurakuntapakolainen kirjoitti:

talvella, vaikka nyt mitään talvea ole. Tiedä vaikka karhutkin olisivat hereillä. No, isä-Salvador käy karhunkesyttäjästä. Jos hän viipyisi Ilomantsissa kauemmin, hän puhuisi kuin paikalliset ja olisi muutenkin maisemaan sopiva.

Turussa kaikki hyvin. Tai ainakin melkein.

ei hätää, ne on tallennettu arkistoon.

Olen sitä mieltä että pelkurit toimivat juuri noin.

piispa ei välitä vähääkään Turun tilanteesta. Hän ei välitä ihmisten hengellisestä hädästä. Ei välitä vaikka täällä ei olisi pappia ollenkaan.
        Olen pettynyt.

• ei oo tosiaan

tehty historiikkia, oikeassa olet.

• Desdemona

On hyvä että alkaa hiljentyminen ja paasto. Ehkäpä viimeistään Pääsiäisyönä selkiytyy haluanko olla enää Turun ort. kirkon jäsen.

voisimpa unohtaa kaikki ne henkiset mobbaukset ja mitätöimiset mitä olen kokenut tässä seurakunnassa. Minulla on repliikki muisti; muistan kaikki lauseet vivahteita myöten.

Ihmettelen miten ihmiset jotka ovat tuskin liittyneet seurakuntaan, ovat jo Valamon Ystävien johtokunnissa ja muissa neuvostoissa. Sisäpiirikaveruus toimii hyvin.

Keittiöön kyllä piiaksi kelpaa ja ovia voikin lätkiä sitten nenän edestä kiinne.

huippi oli tuo siunauksen kieltäminen yhdeltä teatteriryhmäläiseltä. Onneksi Nikean Metropoliitta korjasi tilanteen. Isä-Petri ei koskaan tekisi moista virhettä. Hän onkin pappi, eikä papikas.

• näinkin kauan

niin ymmärtää, nämä kuviot. Kulttuuri ja taide ja myös yliopiston ( sivuttua) kentillä olleena, voin sanoa että itsensä voi ryvettää kirkossakin, jos ei pidä varaansa.

Muistelen kirkkotekstiili "sotaa." Mitä siitä jäi jäljelle? Diakonin vinoilu kirjoittamattomasta jutusta Analogiin tekstiilien osalta. Hän kirjoittikin sen sitten itse. Pätevin ei näissä piireissä ole etevin.

Koska olet taiteilija niin sillä sanalla on luonnostaan ainakin Turussa huono kaiku.

Mitä taas neuvostoihin ja Valamon Ystäviin tulee niin hissukat siellä ovat vahvojen naisten johtaessa. Älä haikaile noihin porukoihin!

Isä-Petrin puolustaminen on kaunista! Taidat vaan saada turpiisi, kävi miten kävi, vaikka hän tulisi takaisin. Kaikki kävisivät kimppuusi ja isä-Petri olisi neuvoton. Piispa nauraisi partaansa. Teemmekö johtopäätöksiä?

• ryvettää itseään

seurakunnan touhuissa. Fiksuna ihmisenä tajuat ettei ort.seurakunnissa ole tilaa muille kuin nuoleskelijoille ja myötäilijöille. Hissukat pärjää lujatahtoisten naisten johtamissa piireissä ja neuvostoissa.

Sitäpaitsi, vaikka onkin kaunista puolustaa isä-petriä niin kun hän tulee takaisin, niin saat turpiisi kaikilta. En usko että hänkään sinua kovin korkealle noteeraa. Eiköhän poistuta kun vielä voidaan?

• ole valittu

kirkkoherraa.

Seurakunnan takia ei kannata ryvettää itseään! kun isä-Petri tulee takaisin niin saamme turpiin kaikilta. Eiköhän lähetä ennen sitä muualle.

Ketjusta on poistettu 84 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      77
      2548
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      49
      2546
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2412
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2200
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      33
      1915
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1749
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1234
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1045
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      965
    Aihe