klip-klap rullaluistin!

rullis,..,

onko tieto nettilinkistä mistä vois katella!
ja mistä saa täältä suomesta?

kiitoksia!

12

3841

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herra

      Klapsit ei toimi rullaluistelussa. On niitä ollut myynnissä joskus. Nyt kannattaa keskittyä muihin.

      • rullis,..,

        voisitko täsmentää??


      • sahara

        maailmallahan niitä on myynnissä joka puolella,jos ei toimisi miksi niitä sitten myydään???


      • AmandaK
        rullis,.., kirjoitti:

        voisitko täsmentää??

        Rullaluistelun yksi suurimmista eroista jää pikaluisteluun on ns. voimantuotto alue (power box). Pikaluistelussa se on leveämpi, jolloin klapseista tulee hyötyä.


      • Jaakko
        sahara kirjoitti:

        maailmallahan niitä on myynnissä joka puolella,jos ei toimisi miksi niitä sitten myydään???

        Klapsit olivat kova sana muutama vuosi sitten, suomalaisetkin huiput näyttivät hankkineen niitä mm Verduccin kiskoja. Nyttemmin ei ole paljon näkynyt. Siitä ei vain ole mitään hyötyä rullilla, ehkä se on se 'cadenssi' tai 'frekvenssi' tai joka muu hieno sana, joka voisi sopia kuvaamaan sitä eroa, mikä on jääpikaluistelun ja rullaluistelun ero; hyvä on myös tuo 'power box'.


      • inlineskaterworldclass
        Jaakko kirjoitti:

        Klapsit olivat kova sana muutama vuosi sitten, suomalaisetkin huiput näyttivät hankkineen niitä mm Verduccin kiskoja. Nyttemmin ei ole paljon näkynyt. Siitä ei vain ole mitään hyötyä rullilla, ehkä se on se 'cadenssi' tai 'frekvenssi' tai joka muu hieno sana, joka voisi sopia kuvaamaan sitä eroa, mikä on jääpikaluistelun ja rullaluistelun ero; hyvä on myös tuo 'power box'.

        Täytyy vähän korjata kun vaikuttaa siltä ettei kukaan teistä tiedä juurikaan mitään rullaluisteluun liittyvästä spesifistä lajitekniikasta. Viljelette kyllä hienoja termejä kuten powerbox,kadenssi yms. Ehkä saatte hiukan uskottavuutta toisilta vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla, mutta todellista tietämystä teillä ei ole pätkääkään.

        Otetaan esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi termi powerbox(termiä käytti ensi kerran hollantilainen valmentaja Piet van der Velde kirjassaan Schaatsen,skeeler vuonna 1991), joka käytännössä tarkottaa optimaalista puristusaluetta, joka taas on sidoksissa todella moneen eri osatekijään joita ovat esim. renkaiden ja pinnan välinen kitka, luisteluasento,rullaston kulma suhteessa pintaan. On totta typerää väittää esimerksi että klapsi ei toimi rullilla jos ei ole perehtynyt asiaan. Nykyiset rullat mahdollistavat paremman pidon jolloin powerboxin koko on kasvanut lähelle pikaluistelua, jolloin voidaan tehdä pidempiä puristuksia. Olen asiaa tutkinut jyväskylän yliopistossa joten jotain tiedän myös biomekaniikasta. Luistelen itse maratonin aikaan 1,50 joten minun tekniikka on ilmeisesti aika hyvä.(tupakoin ja juon paljon,15kg ylipainoa)

        Rakennetaan hyvässä hengessä tätä keskustelua.


      • biomekanikko
        inlineskaterworldclass kirjoitti:

        Täytyy vähän korjata kun vaikuttaa siltä ettei kukaan teistä tiedä juurikaan mitään rullaluisteluun liittyvästä spesifistä lajitekniikasta. Viljelette kyllä hienoja termejä kuten powerbox,kadenssi yms. Ehkä saatte hiukan uskottavuutta toisilta vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla, mutta todellista tietämystä teillä ei ole pätkääkään.

        Otetaan esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi termi powerbox(termiä käytti ensi kerran hollantilainen valmentaja Piet van der Velde kirjassaan Schaatsen,skeeler vuonna 1991), joka käytännössä tarkottaa optimaalista puristusaluetta, joka taas on sidoksissa todella moneen eri osatekijään joita ovat esim. renkaiden ja pinnan välinen kitka, luisteluasento,rullaston kulma suhteessa pintaan. On totta typerää väittää esimerksi että klapsi ei toimi rullilla jos ei ole perehtynyt asiaan. Nykyiset rullat mahdollistavat paremman pidon jolloin powerboxin koko on kasvanut lähelle pikaluistelua, jolloin voidaan tehdä pidempiä puristuksia. Olen asiaa tutkinut jyväskylän yliopistossa joten jotain tiedän myös biomekaniikasta. Luistelen itse maratonin aikaan 1,50 joten minun tekniikka on ilmeisesti aika hyvä.(tupakoin ja juon paljon,15kg ylipainoa)

        Rakennetaan hyvässä hengessä tätä keskustelua.

        Onko tuo paras aikasi 1h30min vai 1h50min. Jos se on tuo jälkimmäinen, niin ei liene järkevään rakennella tätä keskustelua sen pidemmälle, vaikka olisi ylipainoa 50 kiloa.


      • AmandaK
        inlineskaterworldclass kirjoitti:

        Täytyy vähän korjata kun vaikuttaa siltä ettei kukaan teistä tiedä juurikaan mitään rullaluisteluun liittyvästä spesifistä lajitekniikasta. Viljelette kyllä hienoja termejä kuten powerbox,kadenssi yms. Ehkä saatte hiukan uskottavuutta toisilta vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla, mutta todellista tietämystä teillä ei ole pätkääkään.

        Otetaan esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi termi powerbox(termiä käytti ensi kerran hollantilainen valmentaja Piet van der Velde kirjassaan Schaatsen,skeeler vuonna 1991), joka käytännössä tarkottaa optimaalista puristusaluetta, joka taas on sidoksissa todella moneen eri osatekijään joita ovat esim. renkaiden ja pinnan välinen kitka, luisteluasento,rullaston kulma suhteessa pintaan. On totta typerää väittää esimerksi että klapsi ei toimi rullilla jos ei ole perehtynyt asiaan. Nykyiset rullat mahdollistavat paremman pidon jolloin powerboxin koko on kasvanut lähelle pikaluistelua, jolloin voidaan tehdä pidempiä puristuksia. Olen asiaa tutkinut jyväskylän yliopistossa joten jotain tiedän myös biomekaniikasta. Luistelen itse maratonin aikaan 1,50 joten minun tekniikka on ilmeisesti aika hyvä.(tupakoin ja juon paljon,15kg ylipainoa)

        Rakennetaan hyvässä hengessä tätä keskustelua.

        No hyvä, kun keskustellaan.
        Viime talvella osallistuessani pikaluistelukurssiin Berliinissä, valmentajana toiminut saksalainen Andre Unterdörfel vertasi nimenomaan rullaluistelun ja pikaluistelun eroa tällä voimalaatikolla. Mielestäni hän ei vaikuttanut "vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla". Hän valmentaa Saksan ykkösrullaluistelija naisia, jotka luistelevat berliinin Maratonin 1.10 pintaan. Itse hän on luistellut Berliinin 1.01 pintaan.


      • inlineskaterworldclass
        biomekanikko kirjoitti:

        Onko tuo paras aikasi 1h30min vai 1h50min. Jos se on tuo jälkimmäinen, niin ei liene järkevään rakennella tätä keskustelua sen pidemmälle, vaikka olisi ylipainoa 50 kiloa.

        Paras aikani on 1 tunti 50 minuuttia. Kun sain alle uuden matter-profiloidut 100mm renkaat luistimiini niin aika parani viime vuodesta melkein 10 minuttia... (Berliini/syksy) Matter-renkaissa pito on ihan uskomattoman hyvä. Itse kisaan vähän enemmän harrastemielellä, siksi pidän yleensä puolessamatkassa noin 15min kestävän tupakkatauon ja saatan juoda kahvikupin.
        Omat aikani paranivat huomattavasti kun ostin Bontin Vayporit,customina. Laji on mukava kun hyvillä vehkeillä ja hyvällä teknisellä asiantuntemuksella pärjää itseään melkein 15 vuotta nuoremmilla ja hoikemmille. Koskahan sitä lähetään taas hotin porukan kanssa lenkille. Alkaa kadut olemaan puhtaita jo...


      • karirh
        AmandaK kirjoitti:

        No hyvä, kun keskustellaan.
        Viime talvella osallistuessani pikaluistelukurssiin Berliinissä, valmentajana toiminut saksalainen Andre Unterdörfel vertasi nimenomaan rullaluistelun ja pikaluistelun eroa tällä voimalaatikolla. Mielestäni hän ei vaikuttanut "vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla". Hän valmentaa Saksan ykkösrullaluistelija naisia, jotka luistelevat berliinin Maratonin 1.10 pintaan. Itse hän on luistellut Berliinin 1.01 pintaan.

        AmandaK:n kanssa. Eli lyhyesti sanottuna tässä boksin mallia, joka on aika tiukka http://www.youtube.com/watch?v=HoBHbgRz9sM&mode=related&search=


      • toimii,
        inlineskaterworldclass kirjoitti:

        Täytyy vähän korjata kun vaikuttaa siltä ettei kukaan teistä tiedä juurikaan mitään rullaluisteluun liittyvästä spesifistä lajitekniikasta. Viljelette kyllä hienoja termejä kuten powerbox,kadenssi yms. Ehkä saatte hiukan uskottavuutta toisilta vanhoilta kehäraakeilta josssin takametsien parkkipaikoilla, mutta todellista tietämystä teillä ei ole pätkääkään.

        Otetaan esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi termi powerbox(termiä käytti ensi kerran hollantilainen valmentaja Piet van der Velde kirjassaan Schaatsen,skeeler vuonna 1991), joka käytännössä tarkottaa optimaalista puristusaluetta, joka taas on sidoksissa todella moneen eri osatekijään joita ovat esim. renkaiden ja pinnan välinen kitka, luisteluasento,rullaston kulma suhteessa pintaan. On totta typerää väittää esimerksi että klapsi ei toimi rullilla jos ei ole perehtynyt asiaan. Nykyiset rullat mahdollistavat paremman pidon jolloin powerboxin koko on kasvanut lähelle pikaluistelua, jolloin voidaan tehdä pidempiä puristuksia. Olen asiaa tutkinut jyväskylän yliopistossa joten jotain tiedän myös biomekaniikasta. Luistelen itse maratonin aikaan 1,50 joten minun tekniikka on ilmeisesti aika hyvä.(tupakoin ja juon paljon,15kg ylipainoa)

        Rakennetaan hyvässä hengessä tätä keskustelua.

        ei siinä mitään. Ehkä yliopistossa riittää tuo toimivuuden todistelu. Kilpaluistelijoiden vaan pitäisi lisäksi myös päästä kohtalaisen kovaa. Siinä ei paljon powerboxit, kadenssit, holskivalmentajien kirjat eikä yliopistotutkimukset lohduta kun pääjoukko katoaa horisonttiin.
        Näitä saranavehkeitä oli aikanaan erilaisia malleja; toisissa kääntyi koko rullasto, toisissa osa jne...
        Kaikki toki toimivat, mutta olivat erilaisista syistä hitaita ja suurissa nopeuksissa ikäviä hallita. Varmaan ne tuollaisilla 1.50 vauhdin maratoneilla olisivat vielä kohtalaisen turvallisiakin.
        Yhteistä noille kaikille oli että ne kaikki katosivat nopeasti käytöstä.


      • Tirkko Jakkanen
        inlineskaterworldclass kirjoitti:

        Paras aikani on 1 tunti 50 minuuttia. Kun sain alle uuden matter-profiloidut 100mm renkaat luistimiini niin aika parani viime vuodesta melkein 10 minuttia... (Berliini/syksy) Matter-renkaissa pito on ihan uskomattoman hyvä. Itse kisaan vähän enemmän harrastemielellä, siksi pidän yleensä puolessamatkassa noin 15min kestävän tupakkatauon ja saatan juoda kahvikupin.
        Omat aikani paranivat huomattavasti kun ostin Bontin Vayporit,customina. Laji on mukava kun hyvillä vehkeillä ja hyvällä teknisellä asiantuntemuksella pärjää itseään melkein 15 vuotta nuoremmilla ja hoikemmille. Koskahan sitä lähetään taas hotin porukan kanssa lenkille. Alkaa kadut olemaan puhtaita jo...

        ha ha ha ha ha.. kyllä naurattaa joittenkin ihmisten tietotaso ja uskallus paukuttaa henkseleitä. Tämä oli oikeasti hauska, hahahhahah xD
        tupakkatauko, hahahahahah
        100mm matter-profiloidut renkaat, hahahahahaha
        customit, hahahahahahahah
        Jospa laittaisit pas*amahasi laihdutuskuurille niin ajat paranisivat jo sillä ihan 15 minuuttia.
        Suomessakin on valmentajia jotka näyttää enempikin puliukoilta kuin valmentajilta. Onkohan näitten tietotaso samaa tasoa kuin puliukolla rullaluistelusta..? Niin ja tutkijoita, sen täytyy tarkoittaa jotain suurta !!!!, hui !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe