missä tiekarhut

sulatossako?

Tuosta alaterästä ei ole mitää hyötyä polanteiden poistossa, matala auto nappailee pohjastaan kiinni niihin polanteisiin.. Lisäksi se alaterä auton levyinen, on siitäkin sitte taas paljo iloa. Tiekarhu siirtää liittymiin sellaisen hyvänmoisen vallin, jonka poistossa kaivinkone on paras työkalu, muita negatiivisia puolia ei tuu yhtäkkiä mieleen.. Lisäksi kesäisin tiekarhu on ainut peli millä hiekkateistä saadan nimimiehen kiharat pois, raktorilla lanaaminen on yhtä tyhjän kanssa...

Täällä meni tienhoito tielaitokselta yksityisille, merkittävin ero ollut siinä että hiekkaa on levitetty aktiivisemmin. Suolakuraa jos haljaa, niin pitää mennä 3-tielle... Täällä on viimeks suolaa tiehen laitettu noin 10 vuotta sitten...

Näin täällä pohjoissatakunnassa.

94

19044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puree !!

      Väite!Kyllä se Alaterä sitten niin varmasti puree siihen jäähän jos sitä painatetaan tarpeeksi ja kuski maltaa kuluttaa Teräänsä! meillä on 3 Valtra 8550:piä Alueauralla ja niistä 2 on varustettu Alaterällä. jos kone painaa noin 5.9 tonnia ja sillä Massalla painetaan Terää maahan niin kyllä se jää siitä Lähtee melko varmasti kävelemään. on sellaisia Urakoitsioita vain olemassa jotka tekevät hommansa huonosti eli Säästävät Teriä. terä maksaa noin 200-300e Metriltä ja jos sillä oikein kunnolla työ tehdään niin yhdellä terällä saadaan max 5 kertaa aurattua ja auraan menee keskimäärin 3m sitä terä värkkiä. eli aika kallista lystiä ja ymmärrän urakoitsiaa jolla on esim vain 1 kone hommissa. kyllä se Traktori yhden Tiekarhun Voittaa mennen tullen Työtehokkuudessa jos kuskilla on tekemisen meininki eikä säästele niitä teriä. meidän koneet on 10v työskennellyt aliurakkana tielaitokselle ja ikinä ei ole valitusta urista tai polanteista tullut.teriä on kyllä kulunut varmasti 1 rekka-lastillinen. elikkä koitappa mennä sanomaan sille kuskille että painattaa enempi sitä terää siihen tiehen niin jälki paranee..itse en menisi sanomaan..=)

      • on jälki

        Näissä edullisissa tienhoitotarjouksissa tuo höylääminen hoidetaan tienhoitoauton alusterällä. Sillä traktorilla aivan kuten kaikilla muillakin tuntityövehkeillä saatte ehkä paremmin höylättyä polanteet pois, mutta jälki ei ole todellakaan hyvää. Johtuen liian lyhyestä akselivälistä.


      • akseli väli ??
        on jälki kirjoitti:

        Näissä edullisissa tienhoitotarjouksissa tuo höylääminen hoidetaan tienhoitoauton alusterällä. Sillä traktorilla aivan kuten kaikilla muillakin tuntityövehkeillä saatte ehkä paremmin höylättyä polanteet pois, mutta jälki ei ole todellakaan hyvää. Johtuen liian lyhyestä akselivälistä.

        mitäs se akseliväli nyt tähän liittyy?? painohan sen jäljen tekee. valtra alaterällä kuormaajalla alue-auralla painaa noin 9000kg ja jos sillä ei jää lähde niin kyllä kuskissa on vikaa. tiehöylässä se akseli-väli ei merkitse mitään koska etupää ei koneessa paina mitään koska se runko on erittäin pitkä. rungon tarkoitus on vain siinä että esim hiekan tasoitus tien pohjaan on helpompaa kun voit ajaa isompien kasojen yli ennen kuin terä ottaa itse tasoitettavaan materiaaliin.höylässä perä painaa varmasti saman kun mitä esim meidän traktori ja sitä painoa käytetään työskentelyyn.. kysy vaikka tosi ammattilaiselta höylän kuskilta. mitä itse olen höylää ajanut niin oikein kun terää jäähän painetaan niin alkaa vain kone sutimaan ja se on aina haitaksi. jos pitäisi pisteet antaa koneille niin traktori saisi 10 ja höylä 8 pst. oletko itse paljon työskennellyt alaterällä? ps:taas yöksi auraamaan!


      • kenen syy

        että niille polanteille ei oikee mitää tehä.. karhulla tulisi kerta-ajolla valmista keskuviivalta penkalle, polanteet läks. Alaterässä ei riitä työleveys, ja lienee niin ohkaasta tekoo että on kieros jos kunnolla painottaa. Mutta minkä sille voi että kilpailuttajat meinaa että halvin on edullisin....


      • sentään.
        kenen syy kirjoitti:

        että niille polanteille ei oikee mitää tehä.. karhulla tulisi kerta-ajolla valmista keskuviivalta penkalle, polanteet läks. Alaterässä ei riitä työleveys, ja lienee niin ohkaasta tekoo että on kieros jos kunnolla painottaa. Mutta minkä sille voi että kilpailuttajat meinaa että halvin on edullisin....

        Polanne aurataan aina pois kun lunta taivaalta tulee ja sitten kun Lumen tulo on lakannut menevät Aurat ja Kuskit nukkumaan. polannetta kertyy vaikka ei Lunta sataisi koska autot irroittavat lunta tiesä joka sitten pakkaantuu reunoille ja keskelle ja silloin on taas polannetta. vaikka se Lumen Auraus tapahtuisi aina karhulla ei polanteet katoa kun hetkeksi. jos Tielaitokselta kutsu polanteiden poistoon käy niin sitten ne käydään poistamassa vaikka sillä Traktorilla tai karhulla. ja kyllä se alaterä kestää painattusta juuri sen verran mitä koneesta massaa löytyy olkoon kone sitten kuorma-auto tai traktori. siitä työleveydestä sanoisin että kyllä leveys saadaan riittämään traktorissakin jos urakoitsia panostaa varusteluun. koittakaa netistä esim etsiä kuvia lumi kalustosta niin näette minkälaista varustelua ja jälkeä traktoreilla yms saadaan/saa. esim ----> löytyy hyviä kuvia http://www.kokkopeat.fi/


      • meinasikkos
        sentään. kirjoitti:

        Polanne aurataan aina pois kun lunta taivaalta tulee ja sitten kun Lumen tulo on lakannut menevät Aurat ja Kuskit nukkumaan. polannetta kertyy vaikka ei Lunta sataisi koska autot irroittavat lunta tiesä joka sitten pakkaantuu reunoille ja keskelle ja silloin on taas polannetta. vaikka se Lumen Auraus tapahtuisi aina karhulla ei polanteet katoa kun hetkeksi. jos Tielaitokselta kutsu polanteiden poistoon käy niin sitten ne käydään poistamassa vaikka sillä Traktorilla tai karhulla. ja kyllä se alaterä kestää painattusta juuri sen verran mitä koneesta massaa löytyy olkoon kone sitten kuorma-auto tai traktori. siitä työleveydestä sanoisin että kyllä leveys saadaan riittämään traktorissakin jos urakoitsia panostaa varusteluun. koittakaa netistä esim etsiä kuvia lumi kalustosta niin näette minkälaista varustelua ja jälkeä traktoreilla yms saadaan/saa. esim ----> löytyy hyviä kuvia http://www.kokkopeat.fi/

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.


      • olet
        meinasikkos kirjoitti:

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.

        Kyllä nämä traktorit kuuluu pelloille, ei mihinkään muualle.. ei siinä nuffieltissa yksinkertaisesti paino- ja voima riitä. Kyllähän sillä jotain lumipolannetta tasailee, mutta käsittääkseni nyt puhutaan polanteen poistosta.. yrittäkääpä rapata niillä rattoreilla kunnon jääpolannetta, ehkä tappiterällä muutaman naarmun saatte aikaiseksi. Jos KA-ssa on kunnollinen alaterä, autossa joku muu kuski kuin terien maksaja, kyllä sillä kohtuulliseen laatuun päästään, mutta tosiasia on, höylää tarvitaan- ja on aina ennenkin tarvittu tienhoidossa kesää talvea.


      • Olet jäljillä
        meinasikkos kirjoitti:

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.

        Tuntuu olevan silleen asia että halvin tarjous on
        se paras tarjous.Näin ollen on keksittävä myös po-
        lanteen poistoon uusia halvempia menetelmiä kuin
        tiehöylä.Mutta kyllähän asia on niin, että kun on
        erittäin vaativat olosuhteet ja polanteet täytyy
        saada poistettua niin eipä ole vielä tiehöylää pa-
        rempaa konetta olemassakaan.


      • se menee
        meinasikkos kirjoitti:

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.

        tuohon kommenttiin ei ole paljon lisättävää se kuka jättää eniten halvimmalla tekemättä kuvaa parhaiten tämän päivän tilannetta sitä se juuri on ja sen kyllä huomaa kun liikkuu tuolla tienpäällä esim pyhännällä tien 88/28 risteys eipä ole hiekkaa näkynyt vaikka risteys liukas kuin nai## mulu### olisko valvonnan puutetta vai mitä


      • onpi

        silakat pieniä joulukaloiksi.Kunnon höylä painaa n.18 tonnia,on siinä traktoriin eroa.Jos sun traktori painaa 5,9 tonnia ja sillä voimalla painatetaan terää,ei se traktori liikahdakkaan.Ei mopolla maailmalle.


      • sääliksi käy
        meinasikkos kirjoitti:

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.

        Kesällä kituutetaan vesakkoa ja nurmea nurin tiekarhuilla puominjatkona leikkuupää ja talvella yritetään onnettomilla kaluilla jäätä poistaa.
        Traktorit noihin vesakontorjuntaan ja nurmenniittoon teiden penkoilta mihin ne on alkujaan suunniteltukkin ja säästäkää karhut niille ominaisiin töihin.
        Kalut töiden ja teiden mukaan näin se vaan on vaikka noita lanoja jotkun kehuvat?.


      • kaikki viisat
        meinasikkos kirjoitti:

        Tuolla saada saman leveyden työstettyä kerralla kuin tiekarhulla.
        Puhetta piisaa mutta onneton rämpylä, sopii enempi johonkin yksityistienhoitoon mutta sääliksi käy joka tuolla yrittää oikeita teitä työstää.
        Hyvä ja halpa eivät kohtaa enään tiepidossa vaan on kilpailu siitä kuka jättää halvimmalla tekemättä.
        Korjatkaa jos olen edes tässä asiassa väärässä.

        Täälä puhuu Tienhoidosta Kaikki sellaiset ihmiset jotka vetävät aamulla pikkutakin ja kravatin niskaan ja ei tiedä ks:työstä tuon taivaalista! moniko teistä on kokellut alaterää tai tiehöylää? itse sanon että tehokkuus on juuri samaa luokkaa molemmilla koneilla ja traktorit valtaavat alaa siksi koska ne ovat huomattavasti käytännöllisempiä.ps:kyllä tuo valtra-mies tuntuu olevan asioista perillä melkohyvin! niin ja kyllähän se karhu on voi sanoa että voittamaton jään poistossa mutta kyllä nyky Traktorilla - 200hv se jää lähtee myös hyvin ja työleveyttä saadaan traktoriin rahalla mutta Suomessa ei moiset investoinnit kannata koska urakkahinnat on vedetty todella alhaalle!


      • näi o
        onpi kirjoitti:

        silakat pieniä joulukaloiksi.Kunnon höylä painaa n.18 tonnia,on siinä traktoriin eroa.Jos sun traktori painaa 5,9 tonnia ja sillä voimalla painatetaan terää,ei se traktori liikahdakkaan.Ei mopolla maailmalle.

        Pistetään joku pellistä väännetty vehje kuorma-
        auton/traktorin alle ja tullaan tänne sitten elvis-
        teleen että meillähän sellaset vehkeet että tulee
        vaikka maailmanmestaruus voi v...u sanon minä.
        Mitäs jos Räikkönen lähtis ajaan vormuloita Valmet-
        tilla eikä Ferrarilla häh?Tiekarhu hoitaa tiet kun-
        toon,traktorit hoitaa peltotyöt ja kuorma-autolla
        ajetaan tiekarhun kunnostamia teitä pitkin.
        Kylä näi o!!


      • Risusavotta
        näi o kirjoitti:

        Pistetään joku pellistä väännetty vehje kuorma-
        auton/traktorin alle ja tullaan tänne sitten elvis-
        teleen että meillähän sellaset vehkeet että tulee
        vaikka maailmanmestaruus voi v...u sanon minä.
        Mitäs jos Räikkönen lähtis ajaan vormuloita Valmet-
        tilla eikä Ferrarilla häh?Tiekarhu hoitaa tiet kun-
        toon,traktorit hoitaa peltotyöt ja kuorma-autolla
        ajetaan tiekarhun kunnostamia teitä pitkin.
        Kylä näi o!!

        Kyllä kuorma-auton mahalanalla polanne lähtee,ja tasoittuupa sillä kesällä hiekkatiekin. Raktorit kuuluu pellolle, se on totta...


      • välillä
        Risusavotta kirjoitti:

        Kyllä kuorma-auton mahalanalla polanne lähtee,ja tasoittuupa sillä kesällä hiekkatiekin. Raktorit kuuluu pellolle, se on totta...

        Mulla pysähty mutkasella ja peilijäisellä tiellä puuhun, onneksi vauhti oli jo hiljainen. Siinä mehumaijaa odotellessa totesin, ettei ollut jälki kummoistakaan. Asiasta vittuunnuin niin, että jätin kaikki dösäpysäkit auraamatta, oli jätkilläkin hommia seuraavana päivänä...


      • Silti ne
        kaikki viisat kirjoitti:

        Täälä puhuu Tienhoidosta Kaikki sellaiset ihmiset jotka vetävät aamulla pikkutakin ja kravatin niskaan ja ei tiedä ks:työstä tuon taivaalista! moniko teistä on kokellut alaterää tai tiehöylää? itse sanon että tehokkuus on juuri samaa luokkaa molemmilla koneilla ja traktorit valtaavat alaa siksi koska ne ovat huomattavasti käytännöllisempiä.ps:kyllä tuo valtra-mies tuntuu olevan asioista perillä melkohyvin! niin ja kyllähän se karhu on voi sanoa että voittamaton jään poistossa mutta kyllä nyky Traktorilla - 200hv se jää lähtee myös hyvin ja työleveyttä saadaan traktoriin rahalla mutta Suomessa ei moiset investoinnit kannata koska urakkahinnat on vedetty todella alhaalle!

        Traktorit saisi pysyä siellä pellolla.
        Pikkutakkia ei kuule ole tullut käytettyä ja yöksi yleensä menty töihin viikonpäivästä riippumatta sekä kelistä.
        Tiehöylää ja alaterääkin on kokeiltu ja traktorinkin rimpulaakin ja sen voin sanoa että marssijärjestys on juuri tuo kun ruvetaan poistamaan jäätä eli sitä "polannetta" lumen poisto on juttu erikseen.
        Raha se ratkaisee tässäkin vai mitäpä noi sun viimeiset lauseet sitten tarkoittavat.
        Pitääkö se pyörä keksiä aina uudelleen.


      • tarkoittaa
        Silti ne kirjoitti:

        Traktorit saisi pysyä siellä pellolla.
        Pikkutakkia ei kuule ole tullut käytettyä ja yöksi yleensä menty töihin viikonpäivästä riippumatta sekä kelistä.
        Tiehöylää ja alaterääkin on kokeiltu ja traktorinkin rimpulaakin ja sen voin sanoa että marssijärjestys on juuri tuo kun ruvetaan poistamaan jäätä eli sitä "polannetta" lumen poisto on juttu erikseen.
        Raha se ratkaisee tässäkin vai mitäpä noi sun viimeiset lauseet sitten tarkoittavat.
        Pitääkö se pyörä keksiä aina uudelleen.

        se tarkoittaa sitä että ei joka urakoitsian kannata ostaa höylää itselleen suomen olosuhteisiin ja työkohteiden määrään nähden, on niin kalliita ja vähä käyttöisiä viipottimia kuitenkin. ja se että kukaa ei mielestäni ole moittinut höylää ja sen tehokkuutta niin jotenkin kaikki ovat saaneet sen käsityksen.. ja se on huvitavinta kun ihmiset jotka näitä juttuja täälä lukee ottavat ne niin henkilökohtaisesti että kaikki repii verkkarinsa.


      • Lähtee
        Risusavotta kirjoitti:

        Kyllä kuorma-auton mahalanalla polanne lähtee,ja tasoittuupa sillä kesällä hiekkatiekin. Raktorit kuuluu pellolle, se on totta...

        Mutta sentti kerrallaan.Jos polannetta on kertynyt
        esim.15cm.Niin eihän alaterällä varustetun kuorma-
        auton tarvitse ajaa kuin 15 kertaa kyseistä tietä
        niin polanne on pois.PS.Tiehöylälle riittää 1-2
        kertaa.Tämmöinen ero niissä koneissa on))))


      • Naulan kantaan
        tarkoittaa kirjoitti:

        se tarkoittaa sitä että ei joka urakoitsian kannata ostaa höylää itselleen suomen olosuhteisiin ja työkohteiden määrään nähden, on niin kalliita ja vähä käyttöisiä viipottimia kuitenkin. ja se että kukaa ei mielestäni ole moittinut höylää ja sen tehokkuutta niin jotenkin kaikki ovat saaneet sen käsityksen.. ja se on huvitavinta kun ihmiset jotka näitä juttuja täälä lukee ottavat ne niin henkilökohtaisesti että kaikki repii verkkarinsa.

        Asia on juuri näin.Tällä hetkellä eletään suurta
        markkinataloden aikaa ja markkinavoimat jyrää niin
        ei enään kannata pitää esim. teitä kunnossa.Tosin
        suurin syy taitaa olla laadunvalvonnassa.Ennen oli
        kaikki toisin kun valtiolla ja kunnalla oli nämä
        määrärahat talvikunnossapitoa varten.Kun rahat lop-
        pui niin anottin lisää.Oli tiehoyliä,traktoreita
        aura-autoja ja työmiehiä tarpeeksi jatiet olivat
        hyvässä kunnossa.


      • tarvitaan
        tarkoittaa kirjoitti:

        se tarkoittaa sitä että ei joka urakoitsian kannata ostaa höylää itselleen suomen olosuhteisiin ja työkohteiden määrään nähden, on niin kalliita ja vähä käyttöisiä viipottimia kuitenkin. ja se että kukaa ei mielestäni ole moittinut höylää ja sen tehokkuutta niin jotenkin kaikki ovat saaneet sen käsityksen.. ja se on huvitavinta kun ihmiset jotka näitä juttuja täälä lukee ottavat ne niin henkilökohtaisesti että kaikki repii verkkarinsa.

        kuljettajakin,sellainen joka osaa ajella muutenki kuin terät ylhäällä.


      • Näin on
        tarvitaan kirjoitti:

        kuljettajakin,sellainen joka osaa ajella muutenki kuin terät ylhäällä.

        Ei tunnu siihen hommaan kovin paljon kuskeja löyty-
        vän.Sillä tiehöylän kuljettaminen vaatii erittäin
        vaativaa ammattitaitoa.Siinä ei pelkkä intoilu rii-
        tä.


      • Sohvatiikeri
        Lähtee kirjoitti:

        Mutta sentti kerrallaan.Jos polannetta on kertynyt
        esim.15cm.Niin eihän alaterällä varustetun kuorma-
        auton tarvitse ajaa kuin 15 kertaa kyseistä tietä
        niin polanne on pois.PS.Tiehöylälle riittää 1-2
        kertaa.Tämmöinen ero niissä koneissa on))))

        Polannetta ei tarvitse poistaa vaan tasata.


      • kokemusta on
        Näin on kirjoitti:

        Ei tunnu siihen hommaan kovin paljon kuskeja löyty-
        vän.Sillä tiehöylän kuljettaminen vaatii erittäin
        vaativaa ammattitaitoa.Siinä ei pelkkä intoilu rii-
        tä.

        aikoinaan eräs kokenut höylä-kuski sanoi että tiehöylä on niin monipuolinen kone että sillä voi tehdä mitä vain paitsi ajaa partaa


      • sohvatiikerillä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Polannetta ei tarvitse poistaa vaan tasata.

        pieleen. Taitaapi riippua tienhoitoluokasta.


      • Sohvatiikeri
        sohvatiikerillä kirjoitti:

        pieleen. Taitaapi riippua tienhoitoluokasta.

        On aika erikoinen tilanne.

        Ja muilla teillä se tasataan.


      • Kyllä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        On aika erikoinen tilanne.

        Ja muilla teillä se tasataan.

        Meikäläiselle ainakin on tiemestarit aina sanoneet
        että polanteet täytyisi saada poistettua 1,2 ja 3-
        luokan teiltä.Ei kukaan ole tasoittelemisesta mi-
        tään puhunut tämän 21 vuoden aikana mitä olen tie-
        höylällä töitä tehnyt.Nämä alusteräauto miehet on
        tietysti erikseen ne voivat tasoitella mutta kyllä
        tiehöylällä polanteet saa poistettua kun laskee
        vain terät alas ja antaa polanteille kyytiä.


      • Sohvatiikeri
        Kyllä kirjoitti:

        Meikäläiselle ainakin on tiemestarit aina sanoneet
        että polanteet täytyisi saada poistettua 1,2 ja 3-
        luokan teiltä.Ei kukaan ole tasoittelemisesta mi-
        tään puhunut tämän 21 vuoden aikana mitä olen tie-
        höylällä töitä tehnyt.Nämä alusteräauto miehet on
        tietysti erikseen ne voivat tasoitella mutta kyllä
        tiehöylällä polanteet saa poistettua kun laskee
        vain terät alas ja antaa polanteille kyytiä.

        sorateiltäkin polanteen poistanut, niin aika lailla turhaa työtä olet tehnyt 21 vuotta.

        Ja voit sille tiemestarille kertoa terveisiä, että Ib:llekin on tarkoitus jättää polanne "vakiintuneiden talvisäiden" aikana - joita tosin Etelä-Suomessa ei oikein ole.

        Olet muuten hyvin harvinainen kaveri, jos pelkkää tiehöylää ajelet. Melkein kaikki kuskit ajaa autoa, ja höylää vain joskus kun ei ole kiireellisempää työtä.


      • kaverin puolesta
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        sorateiltäkin polanteen poistanut, niin aika lailla turhaa työtä olet tehnyt 21 vuotta.

        Ja voit sille tiemestarille kertoa terveisiä, että Ib:llekin on tarkoitus jättää polanne "vakiintuneiden talvisäiden" aikana - joita tosin Etelä-Suomessa ei oikein ole.

        Olet muuten hyvin harvinainen kaveri, jos pelkkää tiehöylää ajelet. Melkein kaikki kuskit ajaa autoa, ja höylää vain joskus kun ei ole kiireellisempää työtä.

        Ei pidä paikkaansa. Sitä kuorma-autoa ajetaan silloin kun ei höylällä ole töitä, mutta näin yleisesti on kyllä ympäri vuoden.


      • Näin on
        kaverin puolesta kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Sitä kuorma-autoa ajetaan silloin kun ei höylällä ole töitä, mutta näin yleisesti on kyllä ympäri vuoden.

        Asia.Ammattitaitoinen tiehöylänkuljettaja ajaa
        tiehöylällä ympäri vuoden.Tavella poistetaan polan-
        netta ei tasoitella ja kesällä ajetaan asfalttimie-
        hille pohjia.Joten ei siinä paljon jää aikaa kuor-
        ma-autolla huruutteluun.


      • Sohvatiikeri
        Näin on kirjoitti:

        Asia.Ammattitaitoinen tiehöylänkuljettaja ajaa
        tiehöylällä ympäri vuoden.Tavella poistetaan polan-
        netta ei tasoitella ja kesällä ajetaan asfalttimie-
        hille pohjia.Joten ei siinä paljon jää aikaa kuor-
        ma-autolla huruutteluun.

        Mutta ei niitä karhumiehiä montaa ole...


      • Aivan varmasti
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Mutta ei niitä karhumiehiä montaa ole...

        Oikeassa.Tuntuu olevan sukupuuttoon kuoleva laji.
        Nuoria kavereita ei kiinnosta enään aloittaa opet-
        telemaan tiehöylällä ajamista.


      • Essi
        se menee kirjoitti:

        tuohon kommenttiin ei ole paljon lisättävää se kuka jättää eniten halvimmalla tekemättä kuvaa parhaiten tämän päivän tilannetta sitä se juuri on ja sen kyllä huomaa kun liikkuu tuolla tienpäällä esim pyhännällä tien 88/28 risteys eipä ole hiekkaa näkynyt vaikka risteys liukas kuin nai## mulu### olisko valvonnan puutetta vai mitä

        Karhut ovat välttämättömiä muissakin hommissa, etenkin laiminlyödyissä hoidoissa. Mutta paras olisi pitkillä lumisateilla ja kovilla pyryillä, että aurauskertoja lisättäisi. Silloin ei pääse niin huonoon kuntoon. Pitkien matkojen karhuaminen ja liittymien puhdistus on kallista ja työlästä. Muistan ensimmäisen pyryn Tampereella.


      • :)

        eihän siinä rattorin rempulassa ees paino riitä polanteen ottoon


      • :)22
        olet kirjoitti:

        Kyllä nämä traktorit kuuluu pelloille, ei mihinkään muualle.. ei siinä nuffieltissa yksinkertaisesti paino- ja voima riitä. Kyllähän sillä jotain lumipolannetta tasailee, mutta käsittääkseni nyt puhutaan polanteen poistosta.. yrittäkääpä rapata niillä rattoreilla kunnon jääpolannetta, ehkä tappiterällä muutaman naarmun saatte aikaiseksi. Jos KA-ssa on kunnollinen alaterä, autossa joku muu kuski kuin terien maksaja, kyllä sillä kohtuulliseen laatuun päästään, mutta tosiasia on, höylää tarvitaan- ja on aina ennenkin tarvittu tienhoidossa kesää talvea.

        asiaa...


      • :)
        onpi kirjoitti:

        silakat pieniä joulukaloiksi.Kunnon höylä painaa n.18 tonnia,on siinä traktoriin eroa.Jos sun traktori painaa 5,9 tonnia ja sillä voimalla painatetaan terää,ei se traktori liikahdakkaan.Ei mopolla maailmalle.

        rattoririt pellolle paskanajoon


      • tiekarhun kuljeittaj

        traktorilla polanteen poisto on sama asia kuin tiekarhulla peltotöissä


    • Tappiterä

      Kyllä alusterä on hyvä jos on tappiterä. Karhunterää näyttävät vaan useimmiten käyttävän. On varmasti asfaltti ystävällisempi kuin tappiterä. Kuorma-autolla kun ajaa tarpeeksi hiljaa niin jälki on erittäin hyvää. Jos tien leveys vaatii, (yleensä vaatii) niin ajettava ensin keskitie ja toisen kerran reunat. Kun on vielä osaava kuski. On muuten paskamaista ajaa tie joka on vedetty alusterällä kerran kaistan keskeltä, kuorma-autolla etenkin.

      • on aika

        Kallis investointi.Nykypäivänä talvikunnossapito on
        suurimmaksi osaksi urakoitu ja urakkahinnat on al-
        haiset.Joten ei kannata käyttää tappiterää sen kal-
        leuden vuoksi.Ja muuten sohjon ja loskan poistossa
        tappiterä on aika huono valinta polanteita sillä
        kyllä tasoittelee.


      • siinäpä se
        on aika kirjoitti:

        Kallis investointi.Nykypäivänä talvikunnossapito on
        suurimmaksi osaksi urakoitu ja urakkahinnat on al-
        haiset.Joten ei kannata käyttää tappiterää sen kal-
        leuden vuoksi.Ja muuten sohjon ja loskan poistossa
        tappiterä on aika huono valinta polanteita sillä
        kyllä tasoittelee.

        Kallis investointi... Kiitos kilpailutuksesta. Vehkeitä kyllä on, mutta kun ovat piru kalliita. Eihän tiekarhukaan loskanpoiston takia liiku.


      • Aloittelija vielä
        on aika kirjoitti:

        Kallis investointi.Nykypäivänä talvikunnossapito on
        suurimmaksi osaksi urakoitu ja urakkahinnat on al-
        haiset.Joten ei kannata käyttää tappiterää sen kal-
        leuden vuoksi.Ja muuten sohjon ja loskan poistossa
        tappiterä on aika huono valinta polanteita sillä
        kyllä tasoittelee.

        Itse olen juuri mainitsimallisi 8550 valtroilla 6 vuotta lumitöitä tehnyt, jolloin tuli todettua ettei niillä vehkeillä enää ole minulle mitää annettavaa (jokaista hommaa pystyy vähän yrittämään, mutta mitään ei pysty tekemään kunnolla). Sitten vaihdoin tielaitoksen vanhan aura-auton kuskiks auraamaan just 1,2,3lk katuja. Hommahan menee niin, että alusterää pidetään maassa vain 1lk kaduilla, ja 2-3lk kaduilla silloin, kun mestari käskee, koska alusterän kanssa tuntihinta on kovempi. Kyllä oli huima ero tehokkuudessa ja työn jäljessä, kun haki 10tonnia painolastia lavalle ja lähti 1 luokan katuja auraamaan ja samalla painattamaan alusterällä, ei sitä polannetta oikein kertynytkään, silti sitä sai käydä höylällä kovien sateiden jälkeen silittelemässä. Kyllä on ero yöllä ja päivällä kun verrataan esim traktorin alusterää ja kuorma-auton alusterää, molemmissa tappiterät... traktorissa on niin lyhyt akseliväli, että jos vähänkin etupyörät menevät jonkun korkean päälle, keventää alusterä samalla, ja ei sitä alusterää muutenkaan voi alusteräksi sanoa, kun on kuorma-auton alusterällä kerran käynyt traktorin alaterän jälkiä siivoomassa, ja nähnyt paljon sitä lastua siitä vielä lähtee... Sama ero on sitten vielä kun hyppää höylän puikkoihin ja lähtee ka-alateräjälkiä parsimaan, sitä lastua lähtee uskomattoman paljon... höylällä halutessaan saa ihan asfaltille pinnat jos vaan tilaajan rahapussissa on poletteja tarpeeksi... Täälläpäin vaan eivät anna tappiterällä ihan asfaltille vetää koska "raatelee" asfaltin.

        Anteeksi pitkä ja epäselvä viesti, toivottaavsti saatte edes jotakin selvää :)

        t: ex-traktorikuski nyk. ka/höyläkuski


      • anteeksipyyntöjä
        Aloittelija vielä kirjoitti:

        Itse olen juuri mainitsimallisi 8550 valtroilla 6 vuotta lumitöitä tehnyt, jolloin tuli todettua ettei niillä vehkeillä enää ole minulle mitää annettavaa (jokaista hommaa pystyy vähän yrittämään, mutta mitään ei pysty tekemään kunnolla). Sitten vaihdoin tielaitoksen vanhan aura-auton kuskiks auraamaan just 1,2,3lk katuja. Hommahan menee niin, että alusterää pidetään maassa vain 1lk kaduilla, ja 2-3lk kaduilla silloin, kun mestari käskee, koska alusterän kanssa tuntihinta on kovempi. Kyllä oli huima ero tehokkuudessa ja työn jäljessä, kun haki 10tonnia painolastia lavalle ja lähti 1 luokan katuja auraamaan ja samalla painattamaan alusterällä, ei sitä polannetta oikein kertynytkään, silti sitä sai käydä höylällä kovien sateiden jälkeen silittelemässä. Kyllä on ero yöllä ja päivällä kun verrataan esim traktorin alusterää ja kuorma-auton alusterää, molemmissa tappiterät... traktorissa on niin lyhyt akseliväli, että jos vähänkin etupyörät menevät jonkun korkean päälle, keventää alusterä samalla, ja ei sitä alusterää muutenkaan voi alusteräksi sanoa, kun on kuorma-auton alusterällä kerran käynyt traktorin alaterän jälkiä siivoomassa, ja nähnyt paljon sitä lastua siitä vielä lähtee... Sama ero on sitten vielä kun hyppää höylän puikkoihin ja lähtee ka-alateräjälkiä parsimaan, sitä lastua lähtee uskomattoman paljon... höylällä halutessaan saa ihan asfaltille pinnat jos vaan tilaajan rahapussissa on poletteja tarpeeksi... Täälläpäin vaan eivät anna tappiterällä ihan asfaltille vetää koska "raatelee" asfaltin.

        Anteeksi pitkä ja epäselvä viesti, toivottaavsti saatte edes jotakin selvää :)

        t: ex-traktorikuski nyk. ka/höyläkuski

        Tuo oli se, mitä täällä yritin alun perin sanoa, nyt ammattikuskin suusta!


      • ole tuommoset
        anteeksipyyntöjä kirjoitti:

        Tuo oli se, mitä täällä yritin alun perin sanoa, nyt ammattikuskin suusta!

        132 lokomot jolla vielä täysin höyläilis teitä, halvempia kuin alusterät


      • Että loppuunajettu
        ole tuommoset kirjoitti:

        132 lokomot jolla vielä täysin höyläilis teitä, halvempia kuin alusterät

        Lokomo olis halvempi kuin loppuunajettu alusterä-
        auto?Otappa selvää asioista ennenkuin kirjoittelet
        tommoisia.


      • jollah
        Että loppuunajettu kirjoitti:

        Lokomo olis halvempi kuin loppuunajettu alusterä-
        auto?Otappa selvää asioista ennenkuin kirjoittelet
        tommoisia.

        aivan täysin vielä höylää n.10-15 t€, alusterä uusi asennettuna jotain 12-13t€ tietenkin auto mihin se asentaa, ja eikä noita lokomoita taida saada edes loppuun ajettua kunhan niitä on vaan huollettu, vituttaa kun tuommoset mitään mistään tietämättömät tänne kirjoittelee


      • Jos aletaan
        jollah kirjoitti:

        aivan täysin vielä höylää n.10-15 t€, alusterä uusi asennettuna jotain 12-13t€ tietenkin auto mihin se asentaa, ja eikä noita lokomoita taida saada edes loppuun ajettua kunhan niitä on vaan huollettu, vituttaa kun tuommoset mitään mistään tietämättömät tänne kirjoittelee

        Uusista laitteista keskustelemaan kuten kirjoituksessasi kerroit.Uusi alusterä n12-13tuhatta euroa joka varmaan pitää paikkaansa.MUTTA!!! otetaas rinnalle sitten tasapuolisuuden vuoksi uusi tiehöylä niin tiedät sinäkin hiukan jotain näistä asiosta.Esimerkiksi uusi Veekmas merkkinen tiehoylä maksaa noin 200 000-250 000 euroa varustuksesta riippuen tehdään muuten Suomessa. Tarkemmin sanoen Kiteellä jos et sattunut tietämään.Sitten se toinen kotimainen eli Vammas tehdään Vammalassa ja hinnat ovat kalliimmat kuin Veekmasilla.Joten tässä nyt hiukan tietoa ettei niin kauheasti vituta.


      • uudesta
        Jos aletaan kirjoitti:

        Uusista laitteista keskustelemaan kuten kirjoituksessasi kerroit.Uusi alusterä n12-13tuhatta euroa joka varmaan pitää paikkaansa.MUTTA!!! otetaas rinnalle sitten tasapuolisuuden vuoksi uusi tiehöylä niin tiedät sinäkin hiukan jotain näistä asiosta.Esimerkiksi uusi Veekmas merkkinen tiehoylä maksaa noin 200 000-250 000 euroa varustuksesta riippuen tehdään muuten Suomessa. Tarkemmin sanoen Kiteellä jos et sattunut tietämään.Sitten se toinen kotimainen eli Vammas tehdään Vammalassa ja hinnat ovat kalliimmat kuin Veekmasilla.Joten tässä nyt hiukan tietoa ettei niin kauheasti vituta.

        höylästä vaan siitä että PELKÄN alusterän hinnalla täysin pelittävän höylän ja sillä tekee täysin töitä, harvassa alkaa semmoset olla johon uutta höylää kannattaa pistää


    • einoolli

      Ne on ruostunut niin ettei niistä oo enää mihinkää.
      Uusia eivät paljon osta. Suolaa vaan laittavat...no yks hyvä puoli siinä on: näkee tienpinnan vaihdekepin vierestä olevasta reijjästä. Paperia on helmat...katto jo 6 vuotta vanhassa autossa ruosteessa että jouduin korjaamaan ja maalaamaan.

      • on vielä täysin

        töissä siks niitä ei näe kun ei ole ammattitaitoisia kuskeja


      • KUSKEJAKIN
        on vielä täysin kirjoitti:

        töissä siks niitä ei näe kun ei ole ammattitaitoisia kuskeja

        löytyy kun vaan on taksat kohallaan mutta kyllä suurin osa on täyspäiväsesti vipujen takana


      • rg1
        KUSKEJAKIN kirjoitti:

        löytyy kun vaan on taksat kohallaan mutta kyllä suurin osa on täyspäiväsesti vipujen takana

        Paljon pitää laittaa tunti liksaa, että alkaa löytymään kunnon kuskeja?


    • lanuri

      Nimimerkille sulatossako;tervetuloa kainuuseen katsomaan miten traktorilanalla tehdään jälkeä,lana on stark-karitek,tiehöylämiehetkin ovat myöntäneet että me teemme parempaa jälkeä kuin he.Elikkä ei muuta kuin kainuuseen ajelemaan,munkkikahvit tarjotaan jormuan grillillä,tai siel misä nyt satumme olemaan.

      • jonkun verran kokenut

        Kyllähän se on tosiasia että jos tiessä kesäkunnossapitoa ajatellen riittää tavara ja se ei ole luutunut niin pitkälana on hyvä. Sitten kun tarvitsee saada tiehen muotoa ja otettua tarpeeksi syvältä auki niin siihen tarvitaan tiehöylää. Itse olen tehnyt näitä hommia sekä lanalla ja höylällä. Talvikunnossapidosta voin yhtyä niihin jotka sanovat että lopullisen hyvä polanteen poisto saadaan aikaiseksi vain tiehöylällä. Valtrat voi ajaa suolahteen vielä kasvamaan kokoa ja painoa että samaan pystyy. Välttävän jäljen toki alusterillä saa ja lumipolanteen pois mutta paannejää ja jääpolanne ei valitettavasti valtran painoisella kamppeella lähde mihinkään. Naarmuja saa vedeltyä. Tappiteränkin voi valmistaa itse ei sitä mikään pakko ole ostaa fiskarsilta tms... nuorrutettua terästankoa joka hitsataan oikeassa lämpötilassa normaaliin suoraan terään kiinni, sitä ennen toki porataan reiät tapeille. Sellainenkin ollaan itse valmistettu ja vielä on kestänyt (5v) ilman ongelmia.


    • harri höylä

      totuus on ei maha terillä tehdä karhun töitä sen näki livenä heinävaarassa .... itse ajettiin höylällä ja sit suolattiin kesti koko kesän... sit ncc mahaterällä teki kesto noin 2 viikkooo!!!!!!!!!!!! joten ei karhun voittanutta !!!!!! jos tarvitset karhun palveluja vastaa...

    • höylä kunkku lapista

      olet oikeassa olen höyläillyt n.30 vuotta ennen höylättiin talvellakin nyt koneet seisoo talvella on vain kesällä töitä tämä on katoava ammattikunta jos ei talveksi töitä nimim,

    • ÄÖ-2+1-5

      Huvittaa kun neliveto traktorilla kaavitaan,pyörät sutien pientä 5cm lumikerrosta.

    • Nuo tiekarhut

      Kyllä niitä tiekarhuja taas kiireesti tarvittaisiin.Tiet ovat taas kuin perunapeltoa.Kyllä kehitys on ihmeellistä nykyaikana.
      Ennenvanhaan kun oli tiekarhut liikenteessä tiet oli paljon paremmassa kunnossa.

      • Lokomot

        Kaikki on saatava teetettyä edullisemmin. Mitenkä muuten jäisi sitä voittoa jaettavaksi. Kun tämä on jutun idea, on jälki tällaista.

        Tienhoidossa näkyy selvästi se, että siellä käytetään sinne sopimattomia koneita, kuten traktoria. Onhan itsestään selvää ettei traktorin alusterällä voi painattaa kuin ihan vähän, jos meinaa päästä eteenpäin. Vetotehoa pitää olla runsaasti, jotta jääpolanne leikkaantuu.Traktorin hieman raapimat jäätiköt eivät ole juurikaan polanteenpoistoa. Kun tiehöyläkanta on pieni ja urakat vähissä ja alati kilpailtuja, ei yksityisen kannata hankkia niitä korkean hinnan vuoksi. Niille pitäisi olla jatkuvaa ajoa ympäri vuoden. Ennen kun valtio eli veronmaksajat kustansivat tiehöylät TVH:n käyttöön oli tilanne toinen. Tiehöyliä käytettiin myös kesäisin sorateiden huoltoon, kun oli välineet ja ammattikuskit olemassa. Nyt kun EU on pakottanut kilpailuttamaan urakat ja lopettamaan valtion toiminnan tälläkin tärkeällä sektorilla on tilanne se mitä on.

        Suurin osa veronmaksajain rahoilla ostetuista raskaista tienhoitokoneista on myyty kilohinnalla romuttamoihin ja sulattoihin. Näin meillä EU:ssa, halvalla ei saa kuin ala-arvoista traktoriurakointia.


      • Sohvatiikeri
        Lokomot kirjoitti:

        Kaikki on saatava teetettyä edullisemmin. Mitenkä muuten jäisi sitä voittoa jaettavaksi. Kun tämä on jutun idea, on jälki tällaista.

        Tienhoidossa näkyy selvästi se, että siellä käytetään sinne sopimattomia koneita, kuten traktoria. Onhan itsestään selvää ettei traktorin alusterällä voi painattaa kuin ihan vähän, jos meinaa päästä eteenpäin. Vetotehoa pitää olla runsaasti, jotta jääpolanne leikkaantuu.Traktorin hieman raapimat jäätiköt eivät ole juurikaan polanteenpoistoa. Kun tiehöyläkanta on pieni ja urakat vähissä ja alati kilpailtuja, ei yksityisen kannata hankkia niitä korkean hinnan vuoksi. Niille pitäisi olla jatkuvaa ajoa ympäri vuoden. Ennen kun valtio eli veronmaksajat kustansivat tiehöylät TVH:n käyttöön oli tilanne toinen. Tiehöyliä käytettiin myös kesäisin sorateiden huoltoon, kun oli välineet ja ammattikuskit olemassa. Nyt kun EU on pakottanut kilpailuttamaan urakat ja lopettamaan valtion toiminnan tälläkin tärkeällä sektorilla on tilanne se mitä on.

        Suurin osa veronmaksajain rahoilla ostetuista raskaista tienhoitokoneista on myyty kilohinnalla romuttamoihin ja sulattoihin. Näin meillä EU:ssa, halvalla ei saa kuin ala-arvoista traktoriurakointia.

        EU ei sanellut, että TVH piti purkaa. Se oli ihan itsenäinen poliittinen päätös.

        Kun TVH sitten oli jaettu niin kilpailu alkoi, ja Tieliikelaitos oli mukana kilpailussa. EU:sta tulleet pyyhkeet koskivat sitä, että valtion organisaatio, virasto, kilpailee yksityisten kanssa. Liikelaitos on tuntematon käsite muualla EU:ssa, suomalainen erikoisuus.

        Kilpailussa Tieliikelaitoksen kilpailijat joutuivat lähtemään liikkeelle kevyemmällä kalustolla. Erityisesti tiehöyliä ei kannattanut hankkia. Kun se huomattiin Tieliikelaitoksessa, oli johtopäätös selvä: höylät pois, kun ei kilpailijoillakaan ole.



        Ihan kokonaan toinen juttu on, että tienhoito olisi aikanaan voitu avata kilpailulle toisellakin systeemillä: Olisi voitu pitää tiemestaripiiriverkko ja tiemestarit valtiolla, ja kaikki varsinainen suorittava työ olisi voitu teettää pieninä kokonaisuuksina pienyrittäjillä. Tällainen malli olisi tuonut vähän hitaammin säästöjä ja alan kehitys olisi ollut hitaampaa, mutta ehkä laatua olisi ollut helpompi kontrolloida.


      • tosi ihmeelliseksi
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        EU ei sanellut, että TVH piti purkaa. Se oli ihan itsenäinen poliittinen päätös.

        Kun TVH sitten oli jaettu niin kilpailu alkoi, ja Tieliikelaitos oli mukana kilpailussa. EU:sta tulleet pyyhkeet koskivat sitä, että valtion organisaatio, virasto, kilpailee yksityisten kanssa. Liikelaitos on tuntematon käsite muualla EU:ssa, suomalainen erikoisuus.

        Kilpailussa Tieliikelaitoksen kilpailijat joutuivat lähtemään liikkeelle kevyemmällä kalustolla. Erityisesti tiehöyliä ei kannattanut hankkia. Kun se huomattiin Tieliikelaitoksessa, oli johtopäätös selvä: höylät pois, kun ei kilpailijoillakaan ole.



        Ihan kokonaan toinen juttu on, että tienhoito olisi aikanaan voitu avata kilpailulle toisellakin systeemillä: Olisi voitu pitää tiemestaripiiriverkko ja tiemestarit valtiolla, ja kaikki varsinainen suorittava työ olisi voitu teettää pieninä kokonaisuuksina pienyrittäjillä. Tällainen malli olisi tuonut vähän hitaammin säästöjä ja alan kehitys olisi ollut hitaampaa, mutta ehkä laatua olisi ollut helpompi kontrolloida.

        Kyllä se on vain niin että pelkästään vain se työn hinta ratkaisee.

        Halvin urakkatarjous on aina se paras tarjous vaikka silloin se työnlaatu kärsiikin todella paljon.

        Muistan hyvin kuinka 1970-luvulla tvh:lla oli ammattimiehet ja sopiva kalusto talvikunnossapitoon.

        Tiet olivat aina loistavassa kunnossa.Myös ne syrjäisimmät tiet.

        Nykyään täytyy olla maasturi alla jos haluaa ajella valtion hoidattamilla hoitamattomilla syrjäteillä.

        Laadunvalvontaan pitäisi kiireesti kiinnittää huomiota teiden talvikunnossapidossa Suomessa.


      • dementtiaa
        tosi ihmeelliseksi kirjoitti:

        Kyllä se on vain niin että pelkästään vain se työn hinta ratkaisee.

        Halvin urakkatarjous on aina se paras tarjous vaikka silloin se työnlaatu kärsiikin todella paljon.

        Muistan hyvin kuinka 1970-luvulla tvh:lla oli ammattimiehet ja sopiva kalusto talvikunnossapitoon.

        Tiet olivat aina loistavassa kunnossa.Myös ne syrjäisimmät tiet.

        Nykyään täytyy olla maasturi alla jos haluaa ajella valtion hoidattamilla hoitamattomilla syrjäteillä.

        Laadunvalvontaan pitäisi kiireesti kiinnittää huomiota teiden talvikunnossapidossa Suomessa.

        kyllähän se tuo laadunvalvonta aika heikkoa, nykyään päääasiassa konsulttien varassa joita tiehallinto käyttää ,mutta se konsultin tietämys tienhoidosta on aika heikko.
        olen nähnyt tarkastusraportteja muutaman kerran ja näin 30 vuoden tienhoitokokemuksella ei aina
        tienny itkiskö vai nauraisko niitä lukiessa.


      • tarjous vaan
        tosi ihmeelliseksi kirjoitti:

        Kyllä se on vain niin että pelkästään vain se työn hinta ratkaisee.

        Halvin urakkatarjous on aina se paras tarjous vaikka silloin se työnlaatu kärsiikin todella paljon.

        Muistan hyvin kuinka 1970-luvulla tvh:lla oli ammattimiehet ja sopiva kalusto talvikunnossapitoon.

        Tiet olivat aina loistavassa kunnossa.Myös ne syrjäisimmät tiet.

        Nykyään täytyy olla maasturi alla jos haluaa ajella valtion hoidattamilla hoitamattomilla syrjäteillä.

        Laadunvalvontaan pitäisi kiireesti kiinnittää huomiota teiden talvikunnossapidossa Suomessa.

        On pakko ottaa sillä sen sanoo laki ja jos et ota ja halvimman tarjouksen tekijä valittaa niin parhaassa tapauksessa kunta/valtio maksaa korvauksia lain rikkomisesta. Tulevan työn laadussa pysymistähän ei etukäteen kukaan tiedä. Näin kunta ja/tai valtion rahoittamissa ja/tai tukemissa töissä.


      • Sohvatiikeri
        tarjous vaan kirjoitti:

        On pakko ottaa sillä sen sanoo laki ja jos et ota ja halvimman tarjouksen tekijä valittaa niin parhaassa tapauksessa kunta/valtio maksaa korvauksia lain rikkomisesta. Tulevan työn laadussa pysymistähän ei etukäteen kukaan tiedä. Näin kunta ja/tai valtion rahoittamissa ja/tai tukemissa töissä.

        Ensinnäkin, tarjoajalla pitää olla yhteiskuntavelvoitteet hoidettuna.

        Tarjoukset voidaan laittaa paremmusjärjestykseen vaikkapa "kokonaistaloudellisuuden" perusteella. Silloin otetaan yleensä huomioon:
        * hinta
        * referenssit
        * laadunvarmistussysteemi
        * työnjohdon osaaminen
        * kalusto
        * työntekijöiden osaaminen
        * tilaajan kokemus tarjoajasta
        * tarjouksen sisältö, esim työsuunnitelmat

        Tarjouksen arvosteluperusteet on julkaistava etukäteen, tarjouspyynnössä; tarjousten avaamisen jälkeen ei saa enää keksiä uusia sääntöjä.

        Perusongelma kylläkin säilyy: ei tällainenkaan menettely takaa, että tulee valituksi sellainen urakoitsija, joka tekee aina kelvollista laatua.


      • kumma mielipide
        tarjous vaan kirjoitti:

        On pakko ottaa sillä sen sanoo laki ja jos et ota ja halvimman tarjouksen tekijä valittaa niin parhaassa tapauksessa kunta/valtio maksaa korvauksia lain rikkomisesta. Tulevan työn laadussa pysymistähän ei etukäteen kukaan tiedä. Näin kunta ja/tai valtion rahoittamissa ja/tai tukemissa töissä.

        Kyllähän sen tyhmempikin tietää että ei halvalla saa mitään hyvää ja laadukasta
        Näin se on myös teiden talvikunnossapidossa.Halvin urakkatarjous ei ikinä ole se laadukkain.


      • tuli mieleen
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ensinnäkin, tarjoajalla pitää olla yhteiskuntavelvoitteet hoidettuna.

        Tarjoukset voidaan laittaa paremmusjärjestykseen vaikkapa "kokonaistaloudellisuuden" perusteella. Silloin otetaan yleensä huomioon:
        * hinta
        * referenssit
        * laadunvarmistussysteemi
        * työnjohdon osaaminen
        * kalusto
        * työntekijöiden osaaminen
        * tilaajan kokemus tarjoajasta
        * tarjouksen sisältö, esim työsuunnitelmat

        Tarjouksen arvosteluperusteet on julkaistava etukäteen, tarjouspyynnössä; tarjousten avaamisen jälkeen ei saa enää keksiä uusia sääntöjä.

        Perusongelma kylläkin säilyy: ei tällainenkaan menettely takaa, että tulee valituksi sellainen urakoitsija, joka tekee aina kelvollista laatua.

        Onko noihin urakkasopimuksiin sisällytetty myöskin jääpolanteen poisto?
        Jos on.Niin minkälaisella kalustolla nämä urakan saaneet yrittäjät sen jääpolanteen poistavat?


      • Sohvatiikeri
        tuli mieleen kirjoitti:

        Onko noihin urakkasopimuksiin sisällytetty myöskin jääpolanteen poisto?
        Jos on.Niin minkälaisella kalustolla nämä urakan saaneet yrittäjät sen jääpolanteen poistavat?

        Pääteillä polanne poistetaan suolalla.

        Sivuteillä polannetta tasataan. Kalustoa ei ole määrätty, ainoastaan laatuvaatimus. Sillähän sitä sitten tasataan, mikä halvimmalla tekee semmoisen työn joka kelpaa. Yleensä se on aliurakoitsijan auton alusterä.


      • sangrila
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Pääteillä polanne poistetaan suolalla.

        Sivuteillä polannetta tasataan. Kalustoa ei ole määrätty, ainoastaan laatuvaatimus. Sillähän sitä sitten tasataan, mikä halvimmalla tekee semmoisen työn joka kelpaa. Yleensä se on aliurakoitsijan auton alusterä.

        Tiehöyliä ei siis nykyään enää käytetä lainkaan tuossa teiden talvikunnoissapidossa.


      • Sohvatiikeri
        sangrila kirjoitti:

        Tiehöyliä ei siis nykyään enää käytetä lainkaan tuossa teiden talvikunnoissapidossa.

        Esimerkiksi Espoon kaupungilla on vankka oma miehitys ja runsaasti kalustoa, mm tiehöyliä. Espoolaisten mukaan se on jopa taloudellista. Vaikea uskoa.

        Laadun suhteen tässä on nyt parikin juttua. Tiehallinto on kymmenet vuodet ollut sitä mieltä, että alemman tieverkon hoidon taso on ollut epätaloudellisen korkea. Nyt se taso on kilpailun myötä laskenut. Se on nyt kohtuullisella tasolla, mutta eihän ihmiset tykkää tason pudotuksesta.

        Toinen juttu on kuluva poikkeuksellinen talvi. Ihmiset eivät ole muutamaan vuoteen nähneet lunta kaduilla ja pakkaslumen ongelmia moottoritiellä. Kyllähän se harmittaa. Mutta millään kohtuullisilla kustannuksilla (= normaalilla resurssien määrällä) keliä ei saa muutettua kesäkeliksi.


      • jälleen kerran
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Esimerkiksi Espoon kaupungilla on vankka oma miehitys ja runsaasti kalustoa, mm tiehöyliä. Espoolaisten mukaan se on jopa taloudellista. Vaikea uskoa.

        Laadun suhteen tässä on nyt parikin juttua. Tiehallinto on kymmenet vuodet ollut sitä mieltä, että alemman tieverkon hoidon taso on ollut epätaloudellisen korkea. Nyt se taso on kilpailun myötä laskenut. Se on nyt kohtuullisella tasolla, mutta eihän ihmiset tykkää tason pudotuksesta.

        Toinen juttu on kuluva poikkeuksellinen talvi. Ihmiset eivät ole muutamaan vuoteen nähneet lunta kaduilla ja pakkaslumen ongelmia moottoritiellä. Kyllähän se harmittaa. Mutta millään kohtuullisilla kustannuksilla (= normaalilla resurssien määrällä) keliä ei saa muutettua kesäkeliksi.

        Nythän on vain se ns. normaalitalvi.

        Tässä viime vuosinahan on ollut lauhoja ja vähälumisiä talvia muutama vuosi peräkkäin.

        Ja näinollen aurauskalusto on sitten pistetty niin minimiin kun vain mahdollista.

        Nyt sitten tulikin vain se vanhan ajan normaalitalvi että on paljon lunta ja kovat
        pakkaset.

        Niin suomeksi sanottuna teiden kunnossapito on nyt sitten laadultaan todella surkeaa ja ala-arvoista.Resurssit auraajilla nyt sitten vain eivät yksinkertaisesti riitä.Ihme juttu muuten.


      • pakkasella
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Pääteillä polanne poistetaan suolalla.

        Sivuteillä polannetta tasataan. Kalustoa ei ole määrätty, ainoastaan laatuvaatimus. Sillähän sitä sitten tasataan, mikä halvimmalla tekee semmoisen työn joka kelpaa. Yleensä se on aliurakoitsijan auton alusterä.

        Poistetaanko se polanne suolalla valtion teillä myös silloin kun on yli 20 astetta pakkasta?
        Suolaliuoshan toimii hyvin vain muutaman asteen pakkaskelillä.Kun pakkanen kiristyy niin eipä ole suolaliuoksesta mitään apua polanteenpoistoon.Kun se suolakin tuppaa jäätymään kovilla pakkasilla.


      • Fritz Todt
        Lokomot kirjoitti:

        Kaikki on saatava teetettyä edullisemmin. Mitenkä muuten jäisi sitä voittoa jaettavaksi. Kun tämä on jutun idea, on jälki tällaista.

        Tienhoidossa näkyy selvästi se, että siellä käytetään sinne sopimattomia koneita, kuten traktoria. Onhan itsestään selvää ettei traktorin alusterällä voi painattaa kuin ihan vähän, jos meinaa päästä eteenpäin. Vetotehoa pitää olla runsaasti, jotta jääpolanne leikkaantuu.Traktorin hieman raapimat jäätiköt eivät ole juurikaan polanteenpoistoa. Kun tiehöyläkanta on pieni ja urakat vähissä ja alati kilpailtuja, ei yksityisen kannata hankkia niitä korkean hinnan vuoksi. Niille pitäisi olla jatkuvaa ajoa ympäri vuoden. Ennen kun valtio eli veronmaksajat kustansivat tiehöylät TVH:n käyttöön oli tilanne toinen. Tiehöyliä käytettiin myös kesäisin sorateiden huoltoon, kun oli välineet ja ammattikuskit olemassa. Nyt kun EU on pakottanut kilpailuttamaan urakat ja lopettamaan valtion toiminnan tälläkin tärkeällä sektorilla on tilanne se mitä on.

        Suurin osa veronmaksajain rahoilla ostetuista raskaista tienhoitokoneista on myyty kilohinnalla romuttamoihin ja sulattoihin. Näin meillä EU:ssa, halvalla ei saa kuin ala-arvoista traktoriurakointia.

        Tuo on taivaan tosi että kilpailuttaminen laittoi tienpidon ihan ala-arvoiseen traktorihommaan. Traktorit kuuluvat pellolle ja ovat ihan virattomia kun niiden paino jää alle 14 tonnin. Tää alamäki alkoi vuodesta 2000 ja siitä lähtien on hinnat vaan laskeneet vaikka kaikki kustannukset on nousseet. Polttoöljykin maksoi vuonna 2002 40centtiä litra ja nyt jo 1,25 euroa litra. Kohta on traktorit myös moottoriteillä. Kuorma-autoilla, pyöräkuormaajilla ja tiekarhuilla ei enää näillä tuntihinnoilla ja polttoainehinnoilla voi ajaa. Nykyinen tienpito on saapumassa kuilun partaalle jo siitäkin syystä että polttoaineen hinta käy kaikille toimijoille ylivoimaiseksi. Paluu TVH organisaation uudelleen synnyttämiseksi on kohta tosiasia jos täällä meinataan enää liikkua ympäri vuoden? TVH olisi myös veronmaksajien siis autoveroa maksavien tienkäyttäjien perusoikeus ja vastine rahoille mitä autoilusta kerätään.


    • kunnossapidosta

      Nyt tuli pitkästä aikaa tänne etelä-suomeenkin se ns.normaalitalvi.On paljon lunta ja kovat pakkaset.Tässähän on viime vuosina ainakin täällä etelä-suomessa ollut tosi lauhoja ja vähälumisia talvia.

      Nyt sitten huomataan todella karmeasti se että aurauskaluston resurssit eivät sitten riitäkkään kun sitä sitten todella tarvittaisiin.

      Auraustyöthän on suurinpiitrein kaikki ulkoistettu kunnilla ja valtiolla ja näinollen sitten vain se välttämättömin auraus hoidetaan edes jotenkin.

      Aurauksen raskas kalusto(tiehöylät ym.) on hukattu vallan kokonaan.Pelkästään autoaurat ja traktorit yrittävät varmasti parhaansa mukaan hoitaa annetut hommansa.Mutta tuon raskaan kaluston puuttuminen näkyy nyt Suomen teillä kyllä todella hyvin.

      Tiet ovat valitettavasti todella surkeassa kunnossa ihan jatkuvasti.Ainakin täällä etelä-suomessa.

      Työn hinnastako vai mistä tämä nykyinen tilanne tuon ala-arvoisen tien aurauksien suhteen oikein johtuu?

      Eikö työn laadulla teiden talvikunnossapidossa ole enää mitään merkitystä?

      • kaakonkulmalla

        Näyttää todella siltä, että harmaiden ja ruskeiden karhujen lisäksi myös tiekarhut ovat talviunilla.
        Isot tiet on jyvitetty YIT rakennus Oy:n hoiviin ja jotenkin ne selviävät urakastaan. Kummaa kyllä ajellaan usein aura ylhäällä lumisia teitä "kun työkohde on jossakin toisaalla". Ei kai se ole kiellettyä aurata lähes lumen tukkimaa tietä, että henkilöautotkin pääsee köröttelemättä perille.
        Kunnan lumityöt on ihan perseellään. Epämääräisiä aliurakoita. Lumia koitetaan ajaa pois ja aura-autot kulkee, mutta mitään höylää tai höylän jälkeäen ole nähnyt viikkoihin. Teillä polanteita ja syviä uria ihan pirusti. Vasta maaliskuussa ilmestyy tiehöylät, kun ne puskee jo sulavat lumivallit ojiin asti.


    • tänä päivänä

      Tiehöylä on kallis hankkia.Ja siinä on kalliit ylläpitokulut.Tämän takia tiehöyliä ei kannata käyttää teiden talvikunnossapidossa.

      Urakoitsijat maksavat mielummin sakot ja sanktiot urakoiden laatuvaatimuksien pettäessä kuin hommaisivat tiehöylän jolla työ tulisi tehtyä laadukkaasti.

      Tuo ylläoleva todella shokeeraava teksti on suoraan erään valtion teitä auraavan urakoitsijan kertomaa tarinaa.

    • koululainen

      Näin tänään tiekarhun töissä Tampereella Koivistontiellä.
      Kyllä tuo kone teki komeaa jälkeä ja polanteet saivat kyytiä.

      • Oottako nähnyt tai kuullut kellään pyöräkoneessa olevan alaterää?


      • alaterät
        kirjoitti:

        Oottako nähnyt tai kuullut kellään pyöräkoneessa olevan alaterää?

        Eipä ole pyöräkuormaajiin noita alusteriä varmaan paljoa asennettu.Syynä varmaan on tuo tilanpuute etu-ja takapyörien välissä.
        Mutta pyöräkuormaajan etuaisojen päähänhän mahtuu vaikka minkälaisia laitteita.


    • huuli ymmyrkäisenä

      Todella mielenkiintoinen artikkeli Tampereen kaupungin teiden talvikunnossapidosta.

      http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/tampereella-enaa-nelja-tiekarhua-tarvitaanko-niita/168264

      Taidetaan myös Tampereella säästää hiukan väärässä paikkaa.

      • Sohvatiikeri

        edelleen antoi hieman yksioikoisen kuvan. 1 800 tuntia, onhan se yleensä jonkun koneinvestoinnin kannattavuusraja, tavallaan, mutta kyllä tässä höyläjutussa on paljon isompi asia se, että höyläkuskeja ei kannata pitää talvea odottamassa. Nytkin ovat odottaneet kuusi vuotta.

        Jollekin YIT:lle tulee pieni kustannus yksittäisestä autoilijasta, jonka voi kutsua hätiin koska tahansa, yöllä, viikonloppuna, jouluna, aina samalla tuntihinnalla, ja joka ei laskuta muusta kuin tehdystä työstä. Mutta höyläkuskia ei kannata pitää. Ja yksityisen pikkufirman ei kannata pitää höylää, koska tunteja tulee vain silloin tällöin, tunnista ei makseta tarpeeksi, eikä osaavaa kuskiakaan ole helppo saada paikalle just silloin kun pitäisi.


      • K-auto + Höylä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        edelleen antoi hieman yksioikoisen kuvan. 1 800 tuntia, onhan se yleensä jonkun koneinvestoinnin kannattavuusraja, tavallaan, mutta kyllä tässä höyläjutussa on paljon isompi asia se, että höyläkuskeja ei kannata pitää talvea odottamassa. Nytkin ovat odottaneet kuusi vuotta.

        Jollekin YIT:lle tulee pieni kustannus yksittäisestä autoilijasta, jonka voi kutsua hätiin koska tahansa, yöllä, viikonloppuna, jouluna, aina samalla tuntihinnalla, ja joka ei laskuta muusta kuin tehdystä työstä. Mutta höyläkuskia ei kannata pitää. Ja yksityisen pikkufirman ei kannata pitää höylää, koska tunteja tulee vain silloin tällöin, tunnista ei makseta tarpeeksi, eikä osaavaa kuskiakaan ole helppo saada paikalle just silloin kun pitäisi.

        Kyllä tuota höylää pidetään vähän turhan kalliina kamppeena eikä ylläpito paljon maksa se kun ei syö jos ei sillä ajeta! Kuorma-autosta valtio vie pyhänäkin vaikka ei joka päivälle ajoja oliskaan! Höylän pakolliset kulut eli vakuutukset n 300e/vuosi polttoaineen kulutus tunnille n 20l löpöä! Ehjän koneen satunnaiseen käyttöön löytää 15t:lla ja arvo säilyy, sillä kyllä hoitaa aliurakkahommat. Aurauksen yhteydessä alaterän käyttö on yleensä km hinnoitettu ja on urakoitsijan tilistä pois jos sillä oikein painatetaan, myös liittymien puhdistaminen jää yleensä vähemmälle huomiolle ja penkat jää tielle. Kun pääurakoitsija tilaa höylän, niin yleensä kerrotaan kohde ja polanteet yms. lähdetään poistamaan aikaperusteisesti, silloin voi työnsä tehdä kunnolla siihen tarkoitetulla koneella. Ei tähän kyllä kuskia voi palkata mutta itseni työllistän.


      • valinnan vaikeus
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        edelleen antoi hieman yksioikoisen kuvan. 1 800 tuntia, onhan se yleensä jonkun koneinvestoinnin kannattavuusraja, tavallaan, mutta kyllä tässä höyläjutussa on paljon isompi asia se, että höyläkuskeja ei kannata pitää talvea odottamassa. Nytkin ovat odottaneet kuusi vuotta.

        Jollekin YIT:lle tulee pieni kustannus yksittäisestä autoilijasta, jonka voi kutsua hätiin koska tahansa, yöllä, viikonloppuna, jouluna, aina samalla tuntihinnalla, ja joka ei laskuta muusta kuin tehdystä työstä. Mutta höyläkuskia ei kannata pitää. Ja yksityisen pikkufirman ei kannata pitää höylää, koska tunteja tulee vain silloin tällöin, tunnista ei makseta tarpeeksi, eikä osaavaa kuskiakaan ole helppo saada paikalle just silloin kun pitäisi.

        Valintoja on tehtävä katujen talvikunnossapidossakin.
        Hiukan ihmetyttää lausuntosi että semmoisia koneita ei kannata käyttää ja hankkia joilla työn laatu olisi laadukasta ja hyvää.
        Mielummin sitten vain maksetaan sakot ja sanktiot huonolaatuisesta työnjäljestä kun työn laatu ei ole ollutkaan vaadittavalla tasolla teiden talvikunnossapidossa.Ihme juttu muuten.


      • kulttuuri syö rahat
        valinnan vaikeus kirjoitti:

        Valintoja on tehtävä katujen talvikunnossapidossakin.
        Hiukan ihmetyttää lausuntosi että semmoisia koneita ei kannata käyttää ja hankkia joilla työn laatu olisi laadukasta ja hyvää.
        Mielummin sitten vain maksetaan sakot ja sanktiot huonolaatuisesta työnjäljestä kun työn laatu ei ole ollutkaan vaadittavalla tasolla teiden talvikunnossapidossa.Ihme juttu muuten.

        niin nämähän kosketta keski ja pikkutuloista vaan kun ei aurakalustoa ole pk seudulla koko talvena näkynyt!


    • vai mikä?

      Näin tänään Tampereella tiehöylän töissä vt-12.Tiehöylän kyljessä luki isolla Destia.
      Kyllä oli mukava ajella sitten tiehöylän tasoittamaa ja jääpolanteetonta tietä.

      • Sohvatiikeri

        koska Tampereen alue on YIT:n urakka, ei Destian.

        Oletko ihan varma ettei lukenut kyljessä että YIT?




        Toki on mahdollista että Destia tekee töitä YIT:lle.


      • pahasti väärässä
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        koska Tampereen alue on YIT:n urakka, ei Destian.

        Oletko ihan varma ettei lukenut kyljessä että YIT?




        Toki on mahdollista että Destia tekee töitä YIT:lle.

        Kyllä Tampereelta Lahteen päin lähtevä vt-12 on Destian hoidossa ainakin Kangasalle asti.
        Nimittäin tuon vt-12 tien laidassa on iso kyltti jossa lukee että TÄTÄ TIETÄ HOITAA DESTIA.


      • Sohvatiikeri
        pahasti väärässä kirjoitti:

        Kyllä Tampereelta Lahteen päin lähtevä vt-12 on Destian hoidossa ainakin Kangasalle asti.
        Nimittäin tuon vt-12 tien laidassa on iso kyltti jossa lukee että TÄTÄ TIETÄ HOITAA DESTIA.

        En minä niitä Tampereen urakkarajoja tiedä. Kunhan katsoin Tiehallinnon kartasta, että Tampereen alueurakka kuuluu YIT:lle.

        Anteeksi asiantuntemattomuuteni.


      • yietämätömyytesi
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        En minä niitä Tampereen urakkarajoja tiedä. Kunhan katsoin Tiehallinnon kartasta, että Tampereen alueurakka kuuluu YIT:lle.

        Anteeksi asiantuntemattomuuteni.

        Kuten nyt varmaan itsekkin huomasit ei yleisille nettipalstoille kannata kirjoittella ihan mitä sattuu.
        Olehan seuraavalla kerralla hiukan tarkempi kirjoituksissasi.DD


    • kierosilmä

      tiekarhu ammuttiin sukupuuttoon jo-80 luvulla. koska sen valtavat jätökset
      saivat aikaan ilmaston lämpenemisen.

    • jp

      No kyllä sillä traktorin alaterällä hierottaessa ja silitellessä tienpintoja saadaan ainakin tunteja kerättyä kun useamman kerran ajetaan sama reitti uudestaan. täällä kymenlaaksossa en ole nähnyt yhtään traktoria polannetta poistamassa ajoteiltä. Kyllä nämä kaupungin auramestarit jo sen ymmärtävät että ei siitä tule mitään. toista se on näemmä muualla.Kyllä tiekarhu on siihen hommaan oikea kone!

    • Stop suolaukselle

      Kun urakat pitää vetää alas samoin kustannukset niin suolaus on se mitä lisätään.
      Sen hyvin on huomannut tässä pkseudulla tulee kuskit vastaan aura ylhäällä ja suola sirotin päällä. Kun ajavat saman pätkän moneen kertaan niin sulaahan se pikku hiljaa. Esim tossa kulomaäentiellä on tullut tänä talvena 3 suola- autoa peräkkäin vastaan jokaisella sirotin päällä.

      Varmaan kohta ei ajeta enää muilla kun suola-autoilla kustannuksien takia. Tuo ei vaadi kuskilta muuta kun ajokortin.

    • Karhun paluu
    • lehtisopuli

      Outoja sanoja:

      tiekarhu
      nostokurki
      leipäsusi?

    • Vanha osaa paremmin

      Täällä kun tuntuu olevan tietoakin niin tulkaas sieltä tänne pkseudulle opastamaan paikallisia suolasankareita tienpidossa. Asfaltti iltoaa palasina mutta silti ei terää kuluteta vaan pelkällä suolalla pidetään tiet sulana ?

    • Säästöjäkö?

      Tätä koko ketjua jaksa kukaan lukea...

      Tienhoitourakat saa nykyisin kuitenkin se joka halvimmalla jättää eniten tekemättä. Sertifikaatit ja teoreettinen kyky hoitaa asiat riittää tarjouskisan voittamiseen, käytännön työllä ei ole mitään merkitystä. Ihan niin kuin muillakin julkisen sektorin kilpailuttamilla aloilla.

      • juuri noin..

        Ja lisään vielä että ne sanktiot urakkasopimusten tekemättömästä työstä ovat yleeensä kovinkin lieviä ja ne sanktiot maksamalla se tulee yrittäjälle paljon halvemmaksi kuin se että hoitaisi hommansa kunnolla.

        Tosin kovin lyhynäköistä ajattelua yuo on.
        Ei varmasti jatketa näiden urakoitsijoiden sopimuksia jotka mielummin maksavat sanktiot kuin tekisivät työnsä kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe