Syntilistan synty

Heino1

Syntilistassa on kolmentasoisia asioita, ensiksikin on aivan oikeita syntejä, siis sellaisia joita Jumalansanan valossa tarkastellen tunnistamme synneiksi. Toiseksi: listassa on sellaisia asioita, että vaikka ne eivät ole selviä syntejä, niin uskovan on oman uskonsa takia, eli säilyäkseen uskossa, näitä asioita syytä karttaa, karttaa vaikka ne eivät suoranaisesti olekaan syntiä. Kolmanneksi, suurin osa listasta on ilmanaikuisia sääntöjä joilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, eivätkä estä kenenkään taivaaseen pääsemistä.

Miten sitten tämmöiset listat ovat syntyneet? Ensinnäkin täytyy ymmärtää se, että ei uskominen ole ihan helppoa, sillä kaikki me ihmiset olemme menneet pilalle syntiinlankeemuksessa. Eli me kaikki tunnemme omassa ruumissamme halun tehdä myös Jumalan tahdon vastaisia tekoja, toisin sanoen syntiä.

Uskominen on ”kilvoittelua”! Paavali vertaa uskomista kilpajuoksuun: 1 Kor. 9: 24 ”Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! 25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. 26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.
27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun.

Kaikki jotka ovat olleet uskomassa pitkänaikaa, tietävät tämän: Room. 7: 21 ”Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta. 22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, 23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. 24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?”

Tästä Paavalin kirjoituksesta meille selviää kirkkaasti se, miksi me joudumme, ihan niin kuin kilpaurheilijat harjoittamaan itsekuria, itsekuria niin ettemme mene kaikenlaiseen toimintaan mukaan, eim. Minä en voi nauttia alkoholipitoisia viinejä, en sen takia, että raamattu ne kieltäisi, ei taida kieltoa löytyä. Mutta kartan sen takia, että pienikin alkoholin käyttö voi johtaa alkoholismiin, enkä halua olla tässä esimerkkinä ja samalla vaarantaa omaa kilvoitustani.

Minä luulen, en tiedä, että nämä säännöt ovat syntyneet kahta kautta. Ensinnäkin kaikki tiukimmat ”listan synnit” ovat tulleet puhujien välityksellä. On aina tiedetty, että jos puhuja lankeaa syntiin ja jos puhuja ei tee lankeemuksistaan parannusta, niin saarnat tiukkenevat. Tiukkenevat niin että uskomisesta katoaa ilo, uskonkilvoitus muuttuu sääntöjen noudattamiseksi ja sääntöjen noudattamista pidetään uskon osoituksena.

Mutta on niitä ”listan syntejä” syntynyt toisellakin tavalla. Kerron 60 – luvulla tapahtuneen tapauksen. Puhuttelin tuohon aikaan alkoholisoitunutta ja sanoisinko monenlaista syntiä tehnyttä miestä ja tarjosin hänelle Jumalan armoa. Hän mietti ja sanoi: ”Voitko sinä Heino taata, että saan ihan kaikki tällä seisomalla anteeksi, niin ettei jää yhtään syntiä?” Kun lupasin tulla takuumieheksi, niin hän lupasi uskoa, sanoi: ”Kun Heino lupaa taata, niin on varmasti totta”.

Tästä miehestä tuli sitten minulle, minulle tavalliselle uskovalle melkoinen riesa. Hän esim. halusi jatkuvasti puhua uskosta, mutta minä olen ihan tavallinen uskova joka en aina jaksa uskosta puhua, vaan mietin näitä maallisiakin asioita. Kun tapasimme, hän oikein ilostui, sanoi: ”kuulin seuroissa selitettävän siitä ja siitä raamatun kohdasta, en kaikkea ymmärtänyt. Kutsu minut luoksesi ja selität minulle tätä ja tätä raamatun kohtaa”.

Huomasin itsessäni kummallisen piirteen, minä aloin ulkokullailla hänen vierailuaikana. Hän oli muuttunut niin, että hän ei sietänyt ollenkaan sellaisia asioita joita hän ennen oli tehnyt, ei siihen läheisesti liittyvääkään asiaa. Esim. käytin ruokajuomana kotikaljaa, sitä sai siihen aikaan ostaa kolmenlitran pulloissa, usein illalla luin jotain romaania ja samalla laitoin radion soittamaan hiljaa, näin saatoin sulkea muun maailman mielestäni ja menemään kirjan luomaan maailmaan.

Kun hän huomasi, että tein näin ”maallisia” asioita, hän ihmetteli: ”Miten voit juoda kaljaa, lukea maallista romaania ja annat radion soida?” Täytyy sanoa, että tunsin syyllisyyttä, tunsin, vaikka en pitänytkään näitä tekojani syntinä. Ulkokullailuun sorruin siinä, kun tiesin hänen tulevan, piilotin kaikki ne mitkä tiesin hänen paheksuvan.

Luulen, että monikaan uskova ei kaikkia noita asioita pidä syntinä joita ”listalla” on. Mutta kun puhujat saarnoissaan niistä varoittavat, niin kukaan ei uskalla ääneen epäillä synnillisyyttä. Hoitokokouksien aikana niillä mitattiin uskon oikeellisuutta. Täällä 70 – luvulla eräs naisihminen käveli kirkonmenojen alkaessa edestakaisin ja näin seurasi meneekö Ry:n uskovia kirkkoon ja vei tästä tiedon johtokunnalle. En tätä uskonut, joten kävin itse seuraamassa ja totta oli. Ainakin yhden suurperheen äidin tiedän joutuneen seurannan johdosta kiinni, ”kirkossakäyntisynnistä”. Tämä äiti sanoi: ”En mie sinne papin saarnan takia mene, menen kirkkoon rauhoittumaan, että jaksan taasen kotona hoitaa perhettä”.

Olin kirjoitustani laittamassa hyshyssin aloitukseen, mutta kun lähetin vastattiin: ”viesti on poistettu”. Laitan tämän aloituksena, en tiedä herättääkö tämä keskustelua, en sitäkään, onko minulla aikaa osallistua keskusteluun. Mutta katsotaan, ensin saako tämä olla palstalla. En kyllä ymmärrä miksi ”syntilista” ei saa olla keskustelun aiheena, kaikki me tiedämme, että se on olemassa tänäkin päivän.

5

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän ulkokultaisuuden tunteen

syntyneen? Oliko tämä ystäväksesi tarjoutunut mies jotenkin muuttunut henkipalloksi? Oliko hän niin innokas uskossaan, että hämmensi Sinua hengellistämällä maallisetkin asiat?

Kysyn siksi, koska pohdin syitä noiden listausten tai niiden sisältämien kohtien normittumiseen. Kirjoituksesi oli selventävä ja mielenkiintoinen. Mietin, ovatkohan nuo uuden ystäväsi tyyppiset aidosti asiastaan innostuneet ihmiset olleet aikanaan kiristämässä perinnäsisääntöjen ruuveja? Vaikea näinkin olisi päätellä, koska hänen uskonsa ja ilonsahan oli aitoa. Toisaalta esimerkiksi tämän palstan Weha tulee mieleen tuosta puhdasotsaisesta ahdistelijstasi.

Oikemmalta kuitenkin tuntuu oma päätelmäsi: jos saarnamies itse on joutunut vaelluksessaan vikaan, hänen saarnansa kiristyvät ja lakihenkistyvät. Ymmärrän tämä maallisenkin elämän kautta. Kun on stressiä, ei jaksa vastailla rauhallisesti, lapsia komentaa tomerammin kuin muutoin ja alaisilta vaatii moitteettomia työsuorituksia.

• Funtsailen

että puhuja/puhujat olivat itse joutuneet vikaan mutta jättäneet siitä parannuksen tekemättä, alkuperäinen syy hoitokokouksille?
        Mieleen tulee vähän hämäriksi jääneet rahasotkut. Tai mistä sitä tietää, mitä on ollut.

• Heino1

mistä johtui, että hän muuttui, niin kuin mukavasti ilmaisit: "Oliko tämä ystäväksesi tarjoutunut mies jotenkin muuttunut henkipalloksi? Oliko hän niin innokas uskossaan, että hämmensi Sinua hengellistämällä maallisetkin asiat?"

Kysymys on samasta asiasta joka tapahtui Saulukselle: Apost. 9:17 "Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."

Minä tiedän, että täällä on käyty kovaa vääntöä siitä, että millä lailla ihminen saa syntinsä anteeksi ja onko Pyhän Hengen saaminen sama kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen? Voin kirjoittaa näistä kaikista joskus, sillä niistä näkyy olevan paljon väärää käsitystä. Sanon kuitenkin sen, että syntejä ei saa anteeksi kuin yhdellä tavalla ja se on: USKOMALLA. Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole sama asia, ei vaikka tämä voi tapahtua samalla kertaakin.

Kun uskova saa kuulla Pyhältä Hengeltä selitettyä Jumalansanaa, niin kaikki maallinen "halpuu", kun saa maistaa taivallista "viiniä". Tästä Jesaja kirjoittaa: Jes. 25:6 "Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä."

Kunpa minäkin pääsisin tämmöisiin seuroihin! Tuo mies josta kerroin, hän oli niin pahassa kierteessä monien asioiden kanssa ja kun hän yhtäkkiä huomasi, että hän voi täysin luottaa Jumalan lupauksiin ja voi aloittaa uuden elämän uskovaisena. Sanoisin, että hänet täytettiin Pyhällä Hengellä, voisiko sanoa niin, että hänelle tapahtui niin kuin Paavali kehottaa: Efes. 5:18 ”Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne.”

• HK.
        Heino1 kirjoitti:

mistä johtui, että hän muuttui, niin kuin mukavasti ilmaisit: "Oliko tämä ystäväksesi tarjoutunut mies jotenkin muuttunut henkipalloksi? Oliko hän niin innokas uskossaan, että hämmensi Sinua hengellistämällä maallisetkin asiat?"

Kysymys on samasta asiasta joka tapahtui Saulukselle: Apost. 9:17 "Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."

Minä tiedän, että täällä on käyty kovaa vääntöä siitä, että millä lailla ihminen saa syntinsä anteeksi ja onko Pyhän Hengen saaminen sama kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen? Voin kirjoittaa näistä kaikista joskus, sillä niistä näkyy olevan paljon väärää käsitystä. Sanon kuitenkin sen, että syntejä ei saa anteeksi kuin yhdellä tavalla ja se on: USKOMALLA. Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole sama asia, ei vaikka tämä voi tapahtua samalla kertaakin.

Kun uskova saa kuulla Pyhältä Hengeltä selitettyä Jumalansanaa, niin kaikki maallinen "halpuu", kun saa maistaa taivallista "viiniä". Tästä Jesaja kirjoittaa: Jes. 25:6 "Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä."

Kunpa minäkin pääsisin tämmöisiin seuroihin! Tuo mies josta kerroin, hän oli niin pahassa kierteessä monien asioiden kanssa ja kun hän yhtäkkiä huomasi, että hän voi täysin luottaa Jumalan lupauksiin ja voi aloittaa uuden elämän uskovaisena. Sanoisin, että hänet täytettiin Pyhällä Hengellä, voisiko sanoa niin, että hänelle tapahtui niin kuin Paavali kehottaa: Efes. 5:18 ”Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne.”

jäi vajaaksi. Kysyit: "mistä johtui, että minä sorruin ulkokullaisuuteen", tämä ei ole sanatarkka sinun kysymyksestäsi, mutta kuitenkin ajatus on tämä. Vaikea on myöntää, mutta eiköhän se ole niin, että minussa ja sanoisin meissä kaikissa on hyvin lähellä Farisealaisuus, eli haluaisimme ulospäinkin näyttää "uskovaisilta", mutta totuus on se, että olemme, niin minä kuin kaikki ihmiset armahdettuja syntisiä. Niitä ihmisiä jotka ovat saaneet anteeksi "kymmenentuhannen leiviskän velan". Kyllä minä myönnän, että haluaisin olla paljon, paljon parempi uskova ja olisi vielä mukava jos ei tulisi lankeemuksiakaan milloinkaan. Täytyy myöntää, että oikein hyvää uskovaista minusta ei ole tullu, mutta Jumala on luvannut, että armo ei minunkaan kohdalla lopu ja tähän minä kyllä luotan. t. Heino

• samaa
        Funtsailen kirjoitti:

että puhuja/puhujat olivat itse joutuneet vikaan mutta jättäneet siitä parannuksen tekemättä, alkuperäinen syy hoitokokouksille?
        Mieleen tulee vähän hämäriksi jääneet rahasotkut. Tai mistä sitä tietää, mitä on ollut.

funtsin täällä minäkin. Täytyy muistaa, että puhujatkin ovat ihmisiä.
        Muistan, että eräälläkin "nokkamiehellä" oli kyllä se oma kotielämä aikamoista.

"että puhuja/puhujat olivat itse joutuneet vikaan mutta jättäneet siitä parannuksen tekemättä, alkuperäinen syy hoitokokouksille?"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      80
      6655
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6187
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      502
      4024
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      125
      2483
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      43
      1594
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      424
      1494
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1295
    8. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      34
      1150
    9. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      48
      1140
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      65
      1120
    Aihe