AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Hyvä vanha talviauto

Hyvä vanha talviauto

26 Vastausta 1 806 Lukukertaa
Moneen kertaan varmaan tätäkin jo kysytty, mutten löytänyt ensi silmäyksellä listoilta. Siis:

Mikä 1980-luvun lopun / 1990-luvun alun ns. vanhan tekniikan tyyppinen auto olisi paras näillä kovilla pakkasilla? Muutama vuosi sitten lainasin erästä riisikuppia eli Nissan Luupäätä ja pakkasta oli 20 ja auto oli seissyt kadulla ilman mitään sähkötötsyä. Ja kone lähti käyntiin reippaasti! Ja lämpenikin vielä nopsasti! En nyt tietenkään halua kehua mitään tiettyä yksittäistä rassarimerkkiä vaan pyydän kommentteja ja mielipiteitä, mikä olisi hyvä vanha auto näille keleille. Siis ei sellainen missä on kaikenlaista tietotekniikkaa ja sähkövemputinta. Itselläni on Megane, enkä lainkaan luota fraansuaapatonkiin vaikka hieno disaini onkin (sitäpaitsi, taitaa nää mekaanot olla turkkilaisten kebabien kasaamia rukouspyllähdysten tauoilla sivufiiliksillä).

Lada

on yllättävän hyvä talvivärkki, tuskin paras (eräät kun ei hallitse takavetoa) mutta se mikä on tehty kestämään siperian talvet, kestää myös suomen talvet.

Kaikki oleellinen

lisäksi voisi laittaa Saabin, koska itsellä ei ole, kuin hyviä kokemuksia jo 99- mallista alkaen, joka oli ylivertainen aikanaan ajolleen suurien pyörien vuoksi

carina 2

Vanha carina 2 lähtee aika hyvin käyntiin. Tutulla on sellainen ja lähtee ainakin vielä 37 asteen pakkasella ilman lämmitystä käymään. Vähän ajettua ja ei läpimätää yksilöä on kyllä vaikea löytää. Tuolla tutun autolla ajettu alle 100 tkm. Kone kestää 400- 500 tkm. Kerran piti antaa yhdelle 1,4 sunnylle apuvirtaa kun ei 20 asteen pakkasella kaasaripeli omalla akullaan lähtenyt. Ei siis ehkä kaasari- nissan paras käyntiinlähtijä. Yllättäen kerran omistamani vanha talbot lähti aina pakkasella ekalla koneen pyörähdyksellä käymään. Akku jaksoi pyöräyttääkin konetta vain kerran.

Toyota

Niinkun kirjoitin muutama otsikko sitten; Camry ainakin on erittäin hyvä. Siitä huolimatta, että siinä saattaa olla (GL) sähkövarustusta. Ja 2.0 kone on ruisku.

Lähtee käyntiin erittäin hanakasti, toimintavarma ja on lämmin. Ja maininnan arvoinen on kyllä sekin, että Camryn 2 litrainen kone on tämän päivänkin mittapuulla sähäkkä. Kulkee kuin piru.

Tässä on lista

Varma jas luotettava talviauto on Opel Ascona Diesel tai Ford Escort. Hyviä autoja ovat myös Fiat Unot ja puntot ja pandat.

Edellä mainittu lista sieltä häntäpäästä.

vaikeimin talvella käyntiin saatavia autoja.

niin on!

220tkm ajettu 1.4 uno -91 lähti vkk-lopun seisonnan jälkeen käyntiin -27 pakkasesta..

oli yksipisteruutta.

Nykyinen camry lähti kauhavalla -30 asteesta hyvin käyntiin tosin pyöritti aika nihkeästi. Automaattikin pelaa pakkasella paremmin kun vaihto öljyt.

Joo

Kyllä ne "talviautot" taitaa tulla Japanista, ainakin jos puhutaan käyntiinlähdöstä kylmällä säällä.

Kokemusta itsellä on -88 N13 Nissan Sunnysta (valmistettu 86-91), jossa 1.6 kaasarikone (E16). Hyvin lähti kylmällä käyntiin ja lämmintä tuli nopsaan & riittävästi. Edellinen Sunny-malli (B11) taisi voittaa aikanaan TM:n/vast. talviautotestin, lämpeni ennätysajassa sisältäkin.

Tekniikka yksinkertaista ja kestävää.

Kyllä kait

koppero lämpiää nopeasti, jos joku varkki sitä puhaltaa

Ittellä

Sunny -89, hyvin lähtee kylmänä käymään. Ainoo mistä kokemusta, niin en nyt verrata voi mihinkään.

SAMARA

SAMARA TAI 900-SARJAN SAAB

sierra

itsellä oli aikaisemmin ford sierra vm86 ja se pelas talvellakin kuin unelma.. yleensä se oli kyllä roikassa mutta joskus piti töistä lähteä kun pakkasta oli yli 35 ja roikassa ei voinut pitää ja lähti käyntiin tosi reippaasti.. ja lämmintä riitti sisällekkin asti.. auto on muuten myynnissä jos jotain kiinnostaa.. ei kilvissä jukkaveee@hotmail.com

jes!

Hyvä että joku muukin samaa mieltä! Itel -92 dohc, ikinä ei oo tielle jättänyt ja aina lähtenyt käyntiin..

Kaikkien...

talviautojen äiti Audi 80. Lähtee kovallakin pakkasella käyntiin, on hyvä lämppäri eikä ongelmia lukkojen eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa pakkasella. Niihin saa kunnollisen akun mahtumaan ja laturi on yleensä 90 A eli todella iso. Penkinlämmitin ja takalasinlämmitin on tehokkaat ja niitä voi myös yleensä käyttää em. syystä.

Unohtui...

sen verran että ruiskumalleissa on levyjarrut takana ja niitä ei kannata pakkasella käyttää. Rummuissa ei ongelmaa vaikka olisi mikä pakkanen.

Käsijarru jumittaa

Käsijarru taitaa olla murheenkryyni 80:ssä. Ainakin itsellä on sekä olen kuullut samaa muualtakin. Mutta ok peli muuten.

Juu...

ne vaijerit koukkaa alhaalta ylöspäin siellä takapyörän kohdilla. Sinne vaijerin notkelmaan pääsee kosteutta niin valmis... Levyjen kanssa on tosin ongelmia useammassakin merkissä. Rummut on talvikäytössä huomattavasti järkevämpi ratkaisu.

Nisu

Nissan Pick-Up vm.85 ja lähtee käyntiin ja pelittää vaikka onkin riisseli. Varma peli.

Vanha galant

90 -luvun alkupuolen galant toimii talvellakin kuin tauti. Aina lähtee käyntiin ja lämpöä tulee nopeasti ja paljon. Kuuden vuoden aikana ei kertaakaan ongelmia lukkojen tai ovien kanssa. Noh, istuinlämppäreissä voisi olla vielä hitusen enemmän tehoa.

kyllä

nissan ja ford sierra voittaa... itsellä kokemusta vain nissanista, ne on kyllä aina toiminu talvella kovilla pakkasilla moitteetta. Kaverilla oli ihmeellinen sierra tuossa aikasemmin, mitä enempi oli pakkasta sitä paremmin se lähti käyntiin ja sitte kesällä ku oli 20astetta tai sen yli lämmintä ni ei millään halunnu mihinkään, sano vaan että kevvväämmällä... Tai no, syksymmällä, ku ko. autosta on kyse ;P

Entäs...

... sitten mitkä on huonoimpia talviautoja? Nää tyrkisbeberien "kokoamat" fransuaapatongit vai? Eix corollaaki tehrä kebabistanissa boratien voimin? Tähänastisista vastauksista olen erittäin hyvilläni ja vahvistaa käsityksiäni tiettyjä malleja kohtaan.

Volvo, talven voittaja!

Volvo 240. Moottori kestää isoisältä pojanpojalle, lämpöpuhallin höökii niin että voit istua autossa alasti -40 asteen pakkasella ja kone starttaa aina. AINA!

Honda on talviauto

Itsellä ollut 4 accordia vm 87-92. Aina ekalla käyntiin, nykyinen lähti kun oli -33 pakkasta, eikä autossa ole edes lohkolämmitintä. Antaa käydä paikallaan 15 minuuttia, niin lämmöt ovat normaalilämmössä.

Vento

Yksinkertainen tekniikaltaan, tosi lämmin ja hyvä ajaa. Voitti mm. TM:n talvitestin 1995. Vanha Ventoni pesisi nykyisen Borani talviominaisuuksissa 6 - 0.

Totta

Omistin aikoinaan Vento turbodieselin (ei TDI) vm.1997. Ajoin sillä 200t huoletonta kilometriä ja vaihdoin sen TDI-Golf Variantiin vuonna 2002. Golf Eberillä varustettunakin lämpiää hitaammin ja jää viileämmäksi kovimmilla pakkasilla kuin mainittu Vento. Ajettavuus siinä oli myös huippuluokkaa, ei sen puoleen, niin on Golfissakin.
Näissä keskusteluissa mainitaan usein Volkkarien lukko-ongelmista. Kummassakaan edellämainitussa ei ole ollut pienintäkään häiriötä lukoissa kaukosäädintä käytettäessä. Avainpesä on saattanut olla jäässä pesun jälkeen, mutta niin se on kaikissa autoissa jos niitä ei kuivata heti paineilmalla ja voidella.

pojalla

kohta 250 000 km ajettu tojo Carina E.
On ainakin sähkölaitteiltaan ja moottoriltaan varma peli. Ja lukot yms. toimii varmasti.
Suurin miinus talviautoksi, ettei ole enää 30 asteen pakkasella tavattoman lämmin, tarkenee kyllä. Uskomattoman hyvä käynnistymään.
Itse jousuin käynnistämään viime talvena sen lämmittämättä 32 asteen pakkasessa, kun oma auto ( VW diesel) ei lähtenyt käymään.
 /   /  / Hyvä vanha talviauto

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta