Jeesuksen historiallisuus

oliko olemassa

Historiallinen Jeesus

Uuden Testamentin ja kirkon ulkopuolisia viitteitä itse Jeesuksen elämään ja historialliseen henkilöön ei ole paljoa. Harvoja lähteitä esittelee mm. FF Brucen Jesus and Christian Origins outside the New Testament, Hodder, 1974.


CORNELIUS TACITUS

Noin 53 jKr. syntynyt Aasian provinssin maaherra Cornelius Tacitus mainitsee Jeesuksen teloituksen Pilatuksen käskystä Tiberiuksen aikana (Annals XV, 44) kertoessaan Neron aikaisista kristittyjen vainoista Rooman palon yhteydessä. Lisäksi hän viittaa kristittyihin kertoessaan Jerusalemin temppelin hävityksestä 70 jKr. Katkelma Historiat-teoksesta on säilynyt Sulpicius Severuksen ansiosta. Tacitus oli antisemiitti ja piti kristinuskoa vahingollisena taikauskona.



JOSEFUS

Vuonna 37 jKr. syntynyt Josefus, sikäli kuin hänen Jeesusta koskevan mainintansa alkuperäinen muoto voidaan rekonstruoida, luultavasti vahvistaa hänen teloituksensa ristiinnaulitsemalla Pilatuksen määräyksestä juutalaisten syytteen perusteella, ja kertoo hänen maineestaan ihmeidentekijänä ja opettajana. (Antiquities XVIII. 3.3 (64)). Katkelma on erittäin kiistanalainen myönteisyytensä vuoksi Jeeuksen henkilöä kohtaan, ja sen uskotaan yleisesti tulleen myöhemmin lisätyksi. Kappaleesta on kuitenkin olemassa arabiankielisessä kokoomateoksessa säilynyt astetta maltillisempi ja lyhyempi versio, jota pidetään luotettavampana. Myös tässä versiossa todetaan Jeesuksen kannattajien kertoneen johtajansa ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja väitetään Jeesuksen käyttäytymistä luonteeltaan asialliseksi. Toisessa yhteydessä Josefus mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin mestaamisesta (Antiquities XX 9:1).


SVETONIUS

Varhaisia viittauksia kristittyihin tms. on vuodelta 120 jKr. Hadrianuksen hovivirkailija Svetoniuksella Claudiuksen määräämään juutalaisten karkoitukseen ja Neron toimeenpanemiin kristittyjen vainoihin liittyen (Claudiuksen Elämä 25.4; Keisarien Elämä 26.2.).


PLINIUS NUOREMPI

Vähä-Aasian Bitynian maaherran Plinius nuoremman kirjeenvaihdossa keisari Trajanuksen kanssa vuonna 112 jKr. (Epistles x. 96-97) kysytään, pitäisikö kristittyjen teloitukset rajoittaa koskemaan enää johtajia. Plinius kehuu kristittyjen yhteiskunnallista kunnollisuutta ja sanoo heidän ainoaksi rikkeekseen keisarinpalvonnan hylkäämisen Kristuksensa vuoksi (Epistles X, 96).



THALLUS

Samarialainen Thallus kirjoitti jo 52 jKr. kommentoiden ristiinnaulitsemisen pimeyttä auringonpimennyksenä. Katkelma on säilynyt kristityn kirjoittajan Julius Afrikanuksen toimesta (221 jKr.), jossa sen ajankuvausta kritisoidaan.


FLEGONUS

Myös 1. vuosisadan historioitsija Flegonus mainitsee ristiinnaulitsemisen yhteydessä tapahtuneen pimennyksen täysikuuna ja kertoo epätavallisen pimennyksen tulleen merkityksi myös keisari Tiberiuksen historiallisiin mainintoihin. Flegonuksen Aikakirjat on säilynyt katkelmana niin ikään Julius Afrikanuksen toimesta.


SUETON

Historioitsija Sueton (70 - 140 j.aa) oli keisari Hadrianuksen kansliapäällikkö. Hänellä oli luonnollisesti edellisten keisarien arkistoituja dokumentteja käytössään. Niistä käy ilmi, että keisari Claudius (41-54 j.aa) oli ajanut Roomasta joitakin juutalaisia, jotka olivat jonkun "Chrestoksen" vaikutuksesta aiheuttaneet levottomuuksia kaupungissa. Tämä voi todistaa, että noin v. 50 j.aa. Roomassa oli varhaiskristittyjä kuuluivat Kristuksen lahkoon.


LUCIANUS SAMOSATALAINEN

Lucianus Samosatalainen oli toisen vuosisadan satiirikko, joka mainitsi ylenkatseellisesti kristityt ja Kristuksen muutamaan otteeseen. Lucianus kertoo kristittyjen palvovan ristiinnaulittua johtajaansa ja paheksuu menestyneen kultin aikaansaamaa kreikkalaisten jumalien hylkäämistä (Kuoleva Peregrinus, Väärä Profeetta Aleksanteri).


MARA BAR SERAPION

Syyrialainen Mara bar Serapionin kirje puhuu myös juutalaisista, jotka ”tappoivat viisaan kuninkaansa” johonkin aikaan ennen Jerusalemin vuonna 70 tapahtunutta tuhoa ja verrataan tätä Pythagoraan ja Sokrateen kohtaloihin. Kirje on kirjoitettu hieman vuoden 73 jKr. jälkeen ja sitä säilytetään British Museumissa.

TALMUD

Lisäksi ovat juutalaisten oppineiden kirjoitukset. Kirjahyllyn täyttävässä Talmudissa säilyneet ei-kristityt lähteet kertovat, että juutalaisjohtajat teloittivat Jeesuksen pääsiäisaattona etupäässä taikurina ja petturina: Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a.

Talmudin todiste Jeesuksen teloituksesta, kirjoitettiin ennen vuotta 135:

Rabbi Akiba, before his death on 135, recorded oral traditions, especially of a legal nature, in what is known as the Mishnah. This, together with commentaries called the Gemaras, constitute the Talmud. Sanhedrin 43a, which dates to the earliest period of composition (Tannaitic period) contains the following:

One the eve of the Passover, Yeshu was hanged, Forty days before the execution took place, a herald went forth and cried: "He is going forth to be stoned because he has practiced sorcery and enticed Israel to apostasy. Any one who can say anything in his favour, let him come forward and plead on his behalf." But since nothing was brought forward in his favour he was handed on the eve of the Passover.[57]


OSA TODISTEISTA ON TUHOUTUNUT

Kirkkoisistä piispa Agapius lainaa ja listaa useita muinaisia teoksia, jotka viittaavat ristiinnaulitsemisen tapahtumaan, mutta näistä lähteistä vain osa on tutkijoiden tuntemia, saati sitten säilyneitä. (Shlomo Pines, An Arabic Version of the Testimonium Flavianum and Its Implications. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1971.)


Encyclopedia Britannican 15. painos käyttää ennätykselliset 20 000 sanaa kuvatessaan historiallisen Jeesuksen henkilöä. Se kertoo ”itsenäisten merkintöjen todistavan, etteivät muinaisina aikoina kristinuskon vastustajatkaan epäilleet Jeesuksen historiallisuutta, joka kyseenalaistettiin ensimmäisen kerran ja riittämättömältä pohjalta monien kirjoittajien toimesta 1700-luvun lopussa, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.”





----------------

JEESUKSEN VAIKUTUSAJAN HENKILÖT


Pontius Pilatus (Matt. 27:11-26)

Juutalainen historioitsija Josefus ja roomalainen historioitsija Tacitus kirjoittavat (n. 100 jKr.) Pilatuksen olleen maaherra.

Vuonna 1961 löydettiin Kesareasta, Israelista, kivi mihin Pontius Pilatuksen nimi on hakattuna "(Pon)tius Pilatus, Juudean maaherra". Lisäksi Vanhoista rahoista on saatu tietoja Pontius Pilatuksesta (26-36 eKr.), samoin kuin muista saman ajan maaherroista Coponiuksesta aina Antonius Felixiin (Apt. 24:3).


Ylipappi Kaifas (Luuk. 3:2)

Joulukuussa 1990 Jerusalemista löydettiin hautaluola. Hauta sijaitsi Jerusalemin laidalla ja hienosta koristelusta pöötellen haudan omistama suku kuului ylempään sosiaaliluokkaan. Haudan joittamisessa
auttoi haudasta löydetty raha, joka oli Herodes Agrippa I:n ajalta 42/43 eKr.

Haudasta löytyi useita luuarkkuja eli ossuaareja. Niissä yhdessä oli kirjoitus Jehosef Bar Kaiafe eli Joosef Kaifaan poika. Josef muunelmineen on yleinen nimi tuona aikana. Sen sijaan Kaifas esiintyy tässä ensimmäistä kertaa piirtokirjoituksissa. Raamatusta Kaifaan nimi on tuttu, samoin roomalaisajan historioitsijan Josefuksen teksteistä ja parista juutalaisesta lähteestä. Tämän niminen ylimmäinen pappi on ollut Jerusalemin korkein virkamies vuosina 18-26 eKr. Josefus mainitsee kaksi kertaa ylipapin nimellä "Josefus, jota kutsutaan Kaifaaksi." Nämä tiedot yhdessa 40-luvulla jKr. painetun rahan kanssa ovat johtaneet juutalaiset tutkijat pitämään asiaa melko varmana: muita Josef Kaifaita ei tuolta ajalta tunneta.



Luukkaan mainitsema verollepano (Luuk. 2:1-5)

Verollepanoja oli Rooman aikana useampikin, joista ensimmäinen tapahtui Luukkaan mukaan keisari Augustuksen valtakautena. Lisäksi Apostolien teoista voimme löytää viittauksen erääseen verollepanoon, ja miten samassa yhteydessä puhutaan Juudas Galilealaisesta, joka ilmeisesti oli jonkinlainen kapinoitsija. Häneen liittyen onkin mielenkiintoista todeta, että ainakin historioitsija Josefus on viitannut häneen (Antiq. XVII, 1.). Hän mainitsee kirjoituksissaan tämän henkilön aiheuttamasta mellakasta ja kapinasta.

Papyruksista on voitu päätellä, että Kyrenius (Quirinius) oli kahdesti Syyrian maaherrana, luultavasti vähän ennen vuotta 4 eKr. ja sitten v. 6-7 jKr. Papyrukset osoittavat myös, että Rooman valtakunnan väestönlaskenta suoritettiin joka 14. vuosi ja että ihmisten oli tuolloin mentävä rekisteröitäviksi siihen paikkaan, mistä heidän sukunsa oli lähtöisin. Tämä tukee Luukkaan kertomusta.

Josefus mainitsee Quiriniuksen (Kyrenius) Herodeksen pojan Arkelauksen karkottamisen yhteydessä vuonna 6 jKr ja silloin toimeenpannun verollepanon (Apt 5:37). Tämä verollepano oli kuitenkin toinen.



Gallio Akaijan käskynhaltijana (Apt. 18:12)

Gallion nimi mainitaan keisari Claudiuksen kirjeessa Delfin kaupungille. Kirjeen mukaan Lucius Iunius Gallion on Akaian käskynhaltija. Löydetyn kirjeen ajankohdaksi mainitaan aika jolloin keisari Claudius 26. kerran nimitetaan imperatoriksi. Tämä tapahtui vuoden 52 jKr. lopulla. Tämä kirje antaa hyvän lähtökohdan Paavalin toiminnan ajoitukselle. Apt. 18:12 kertoo Paavalin joutuneen Gallion, Akaijan käskynhaltian, tuomioistuimen eteen.


















VANHA TESTAMENTTI


Baabelin torni 1Moos.10:1-32

Mesopotamian alueelta tunnetaan lähes 30 muinaista temppelitornia eli zikkuratia, jollainen Baabelin tornikin lienee ollut.



Aabrahamin syntymäpaikka 1Moos.11:27-31

Sir Leonard Woolleyn v. 1922-1934 kaivausten ansiosta Uur on eteläisen Babylonian parhaiten tunnettuja muinaisia rauniokaupunkeja. Aabraham lähti Uurista kolmannen dynastian aikana (n. 2113-1991 eKr).



Aabraham Harranissa 1Moos 11:31;12:5

Kiilakirjoitukset ovat selvittäneet, että Harran oli olemassa jo 1800-1700 eKr. Kaupunki sijaitsi huomattavan kauppareitin varrella.



Mesopotamia 1 Moos:20;26:6

Naahor oli Rebekan, Iisakin vaimon kotikaupunki, joka mainitaan myös Raamatussa. Se mainitaan v. 1935 löytyneissä ns. Marin asiakirjoissa, jotka ovat 1700-l:lta eKr. Tämän seudun kaupungeista tunnetaan myös Raamatussa mainitut Terah, Peleg ja Regu (vrt. 1 Moos.11:10-30).



Patriarkkojen aika 1Moos.12:1-50;26

Italiaiset tutkijat Pettenato ja Matthiae löysivät 1975 Pohjois-Syyriasta savitaulukirjaston n. 2300 eKr. Savitaulut todistavat heprealle lähisukua olevasta muinaiskanaanilaisesta kielestä. Monet savitauluissa esiintyvistä nimistä muistuttavat Raamatun nimiä (esim. Eber - Ebrum, Ismael - Ishmail ja Israel - Ishrail).

Löydöt todistavat myös Raamatun patriarkkakertomusten puolesta, sillä niissä mainitaan mm. seuraavat Raamatussa mainitut paikan nimet: Haasor, Megiddo, Jerusalem, Laakis ja Gaza ja mahdollisesti Sodoma ja Gomorra.

Nususta Kirkukin läheltä 1925-1941 löytyneet savitulut kertovat patriarkkojen elämän asioista, jotka mainitaan Raamatun kertomuksissa, kuten adoptio, avioliitto, esikoisen oikeudet ja kotijumalat.



Israelin Egyptissä 2Moos.1-14

Beni Hasanista löydetty hautaveistos, 1900 eKr., kuvaa seemiläisryhmän tuloa Egyptiin 'ylänköjen sheikin Ibshen' johdolla. Leeviläisillä (eräs Israelin heimo) on Raamatussa egyptiläisiä nimiä kuten Mooses, Assir, Pashur, Merari, Hofni, Piinehas ja Puutiel.

Varhaisin Raamatun ulkopuolinen asiakirja, jossa Israel mainittiin on ns. 'Israel-kivi' farao Meremptan ajalta 1200-l:lta. Merempta hallitsi aikana, jota Raamatussa kutsutaan tuomarien ajaksi, jolloin Merempta teki 'Israel-kivessä' mainitun sotaretken Palestiinaan.



Jeriko ja Joosuan aika Joos.6:1-27

Tässä kaupungissa on tehty useita kaivauksia. Egyptistä löydettiin v. 1887 ns. Amarna-kirjeet, joissa puhutaan habiruista (vrt. hebrealaiset) ja todennäköisesti Kanaanin maan valtaamisesta.

Arvostelijat 1800-luvulla päättelivät, että Joosuan kirja ja Tuomarien kirja olisivat kirjoitettu paljon myöhäisemmällä ajankohdalla kuin mitä Raamattu antaa olettaa, koska näissä kirjoissa puhutaan raudasta. 1800-luvulla uskottiin yleisesti, ettei rauta olisi ollut tunnettu ennen 12. vuosisataa eKr. Mutta 1922 Howard Carter löysi Tutankhamonin haudasta rautaesineitä, jotka osoittivat raudan olleen käytössä jo 14. vuosisadalla eKr.



Siilon kaupunki 1Sam.1:1-8:22

Siilossa suoritetut kaivaukset osoittavat kaupungin joutuneen filistealaisten käsiin n. 1050 eKr. ja se hävitettiin, niin kuin Raamattu kertoo (vrt. Jer.7:10-15).



Kuningas Saul 1Sam.9:1-31:13

Gilgalissa, Jerusalemin lähellä, sijaitsi Saulin palatsilinnoitus. Paikan löysi 1800-luvulla Edward Robinson. Siellä tehdyt kaivaukset antoivat lisätietoja Saulin hallituskaudesta.



Kuningas Daavid 1Sam.1:1-24:25

Daavidin valloittama jebusinialaisten (2Sam.5:6-8) kaupunki on tutkimusten mukaan sijainnut Jerusalemista kaakkoon.

Prof. Avraham Diranin johtama arkeologiryhmä löysi viime vuonna Raamatun ulkopuolisen viittauksen kuningas Daavidista. Danin kaupungin sijaitipaikalta löytyi kivenpala, johon oli kaiverrettu kirjoitusta. Kivenpala on ehkä muistomerkistä, joka on pystytetty syyrialaisten voitettua Israelin 800-l:lla eKr. Kirjoituksessa mainitaan Daavidin huone eli Daavidin dynastia, joka tarkoittaa Juudan kuningaskuntaa. (Salomonin Davidin pojan kuoleman jälkeen Daavidin kuningaskunta jakaantui kahteen osaan, Juudaan ja Israeliin.) Syyrian kuningas Benhadad valtasi Raamatun kirjoituksen mukaan Danin kaupungin 885 eKr. Tätä tukevat tekstifragmentit, joista voi päätellä, että Juuda ja Israel olivat kirjoitushetkellä Syyrian vihollisia. Daavidin on väitetty olevan myöhempien vuosisatojen kehittämä myytti, ei historiallisesti olemassaoleva henkilö. Tämä löydös kuitenkin todistaa Daavidin historiallisuuden puolesta.



Kuningas Salomon 1Kun.3:1-11:43

Kaivaukset Megiddossa ja Geserissä ovat vahvistaneet Raamatun tiedot Salomon ratsuväestä ja sotavaunuista (1Kun.9:15-19;10:26). Nelson Glueck löysi v. 1938 Salomon kuparisulatot Esjon-geberistä (1Kun.7:45-46).



Suusakin sotaretki 1Kun.14:25-28

Egyptin hallitsija Suusak eli Siisak, 945-924 eKr., teki Raamatussa mainitun sotaretken Palestiinaan. Karnakin temppelin Siisakin voittomuistomerkissä luetellaan hänen Palestiinassa valloittamansa kaupungit ja kylät ja kerrotaan tunkeutumisesta Gileadiin.



Benhadad 1Kun.15:18

Raamatussa mainittu Aramin kuningas Benhadadin nimeä kantava steele löydettiin Pohjois-Syyriasta v. 1940.



Omri ja Meesa 1Kun.16:21-27;2Kun.3:4-27

Isrelin kuninkaasta Ahabista ja Omrista ja Mooabin kuninkaasta Meesasta on Raamatussa kertomus. Vuonna 1868 Diibonista löydetyssä Meesan steelessä mainitaan Omri, Ahab ja Meesa. Eli myös nämä Raamatussa mainitut henkilöt ovat historiallisia.



Ahab ja Jeehu 1Kun16 ja 1Kun9

"Israelilainen Ahab", jonka Raamattu kertoo olleen Isrelin kuninkaana, mainitaan Salmassar III:n monoliittikirjoituksessa.

Vuonna 1846 Layard löysi Nimrudista Mesopotamiasta "mustan obeliskin". Kivessä on tekstiä ja kuvia kuninkaista tuomassa veroa assyrialaisille. Eräässä kiven tekstin osassa kerrotaan Israelin kuninkaasta Jeehusta, joka maksoi veroa. Jeehu mainitaan Israelin kuninkaana 2Kun.9.



Ahabin norsunluupaltsi; 1 Kun. 22:39

Irakista Nimrudista löydettiin kaivuksissa v. 1940-1951 satoja norsunluusta tehtyjä laattoja. Muutama vuosi löydön jälkeen samanlaisa laattoja löytyi Samariasta Palestiinasta. Laatat olivat identtiset Nimrudista löydettyjen kanssa. Samariasta löydetyt laatat osoittautuivat olevan peräisin "Ahabin norsunluun palatsista". Ahabin (874-853), Israelin kuninkaan, palatsi oli koristeltu näillä laatoilla. Assyrialaisten ryöstäessa v. 722 eKr. palatsin, laatat irroitettiin seinästä ja vietiin sotasaaliina Assyriaan,
vrt. Aamos 3:15.



Jerobeam II; 2 Kun. 14:23-29
Megiddosta löydettiin 1900-luvun alussa Megiddon Jaspissinetti, jossa oli teksti: "Shema, Jerobeamin palvelija". Jerobeam oli eräs Raamatussa mainittuja Israelin kuninkaita. Kaivauksissa on saatu
tietoja Jerobeam II paakaupungista Samariasta.



Menahem; 2 Kun. 15:19
Israelin kuninkaan Menahemin maksama vero mainitaan Assyrian hallitsijan Tiglat III:n (745-727 eKr.) Iranista läydetysta steelista.



Asarja; 2 Kun. 15:1-7
Juudan kuningas Asarja, Aramin hallitsija Resin ja Juudan kuningas Aahas (2 Kun 16:7-8)sekä Pekah ja Hoosea (2 Kun. 15:29-30) mainitaan assyrialaisissa teksteissä.



Samarian kukistuminen; 2 Kun. 17:3-23
Samarian valtasi Sargon II (722-705 eKr.) Vrt. Jes. 20:1. Ns. Khorsabadin annaaleissa Sargon kertoo vieneensä pakkosiirtolaisuuteen 27 290 samarialaista kuten myös Raamattu kertoo. Sama asia kerrotaan Sargonin viimeisestä pääkaupungista löytyneestä piirtokirjoituksessa. Kirjoituksissa luki: "Minä piiritin ja valloitin Samarian ja vein 27 290 ihmista sotasaaliina".



Hiskia ja Sanherib; 2 Kun. 18:13-19:37; Jes. 36:1-37:38
British Museumissa Lontoossa säilytetään v. 1830 löydettyä ns. Taylorin särmiötä, jonka kuudella kiilakirjoitussivulla Assyrian kuningas Sanherib (705-681 eKr.) kertoo mm. Jerusalemin piirityksesta (701 eKr.) Hän sanoo sulkeneensa kuningas Hiskian kaupunkiinsa.



Hiskian vesijohto; 2 Kun. 20:20

Kuningasten kirja Raamatussa mainitsee kuningas Hiskian rakentaneen vesijohdon, jolla hän johti veden kaupunkiin. Vuonna 1880 löydettiin ns. Siiloan kirjoitus Jerusalemin lähettyviltä, vesijohtotunnelin läheltä, kirjoitus, joka kertoo 512 m pituisen tunnelin valmistumisesta (n. 700 eKr.)


*Manasse; 2 Kun. 33:10-13*
Kuningas Manassen pakkokäynti Niinivessä mainitaa assyrialaisissa teksteissä.

*Jesajan profetia; Jes. 1:1-66:24*
Qumranista löydettiin v. 1947 yhdessä muiden ns. Kuolleenmeren kirjakääröjen kanssa koko Jesajan kirjan sisältävä käärö, joka oli tuhat vuotta vanhempi kuin vanhimmat siihen asti tunnetut Vanhan
testamentin käsikirjoitukset, noin vuodelta 100 eKr.. Käsikirjoissa on myös otteita Habakukin kirjan kahdesta ensimmöäsesta luvusta, osia 1. ja 5. Mooseksen kirjasta, Tuomarien kirjasta ja Danielin kirjasta.

38 kirjakaaroa sisätää tekstiä 19:sta Vanhan Testamentin kirjastä. Kieli on hepreaa, arameaa ja kreikkaa, kirjoitusmateriaali on pergamenttia ja papyrusta. Tämä löydetty vanha Jesajan kirjan kaaro on sisällöltään samanlainen kuin nykyisten Raamatunkäännösten esim. suomenkielisen, Jesajan kirja.

Kolme vuotta taman jälkeen löydettiin läheltä edellisiä löydöksiä käärö, jossa oli kopioita Raamatun ns. pikku profeetoista. Rulla sisälsi 12 VT:n kirjaa, jotka meilläkin on Raamatussa, kirjat ovat sisällöltään samanlaisia ja jopa samassa järjestyksessä kuin nykyisessä Raamatussa. Tämä käärö kirjoitettiin noin 100 jKr.



*Niinive; Naahaum 1-3, Joona 1-4*
1800-luvun puolivälissä Raamatun maininta Ninivesta Assyrian valtakunnan pääkaupunkina pidettiin kyseenalaisena. Epäiltiin, että oliko niin suuren ja kuuluisan kaupungin, kuten Raamattu sen
kuvailee, mahdollista hävitä jäljettomiin. Pääteltiin, että Raamatun kertomus kaupungin koosta ja merkityksestä oli liioiteltu ja että kaupunki on ollut korkeintaa kylänpahanen. Mutta Niinive löytyi
1800-luvun lopulla. Niinivesta on nyt kaivettu esiin tuhansia savitauluja, muureja, portteja, huoneistoja, veistoksia, kohokuvia, assyrialaista taidetta, tarvekaluja ja aseita. Nyt tiedetään, että Niinive ei ollut kyläpahanen tai vain mielikuvitusta, vaan se oli maailmankaupunki, johon assyrialaisten valtakunnan kulttuuri oli keskittynyt.
.


*Juudan pakkosiirtolaisuus; 2 Kun. 25:1-30; Hes., Dan., Esra*
Babyloniasta lahelta Ishtarin porttia on loydetty 300 kiilakirjoitustaulua, jotka on ajoitettu vuosien 595 ja 570 eKr. väliin. Näissa tauluissa esiintyy Juudan kuninkaan Joojakinin nimi muiden vangittujen ruhtinaiden nimien joukossa. Jahudin maassa oleva Jaukin (Juudasta oleva Joojakin) mainitaan yhtenä niistä, joille Babylonian kuningas antoi elatuksen. Samoissa kirjoituksissa mainitaan Samaria ja Israelin maa nimella 'Omrin maa', Omri oli voimakas Israelilainen hallitsija, joka mainitaan Raamatussa.

Palestiinasta Gibeasta löydettiin sinettikivi, johon oli kaiverrettu teksti: "Jaasanja, kuninkaan virkamies." Sinetti on täytynyt kuulua Jaasanjalle, joka mainitaan 2 Kun. 25:23 ja Jeremian kirjassa 40:8.
Hän oli yksi armeijan pääliköistä, jotka tulivat Nebukadnessarin asettaman Juudan käskynhaltijan Gedaljan luo (2 Kun. 25:23).



*Nebukadnessar II; Jer., Hes., Dan. 2:1-4:34*
R. Koldewey suoritti v. 1899-1914 kaivauksia jossa löydettiin mm. Ishtarin portti, kuninkaallinen palatsi, zikkurat, Mardukin temppeli ja ns. riippuvat puutarhat. Nebukadnessarin rakennustoiminnasta
kertovat tiilet, joihin on lyöty hänen nimensä.



*Belsassar; Dan. 5:1-31*
Raamatun mukaan Belsassar oli kaldealaisten viimeinen kuningas. Babylonialaisten asiakirjojen perusteella tiedetään nyt, että Belsassar oli Nabunaidin vanhin poika ja kanssahallitsija. Belsassar
hallitsi Nabunaidin sijaisena (Dan. 5:1-31; 7:1;8:1) vuodesta 549 eKr. aina Babylonian kukistumiseen v. 539 eKr.



*Kyyroksen kasky; Esra 1:1-3;2 Aik. 36:22-23*
Ns. Kyyroksen lieriö, jonka H. Rassam löysi Babyloniasta 1800 l:lla, on sopusoinnussa Raamatun kanssa, sillä siinä kerrotaan Kyyroksen palauttaneen kansoja entisille asuinsijoilleen, kuten myös Raamattu kertoo.



*Paluu pakkosiirtolaisuudesta; Esra 1:1-10:44*
Kansan johtomiehiin kuuluvilla Sesbassarilla (Esra 1:11) ja Serubbaabelilla (Esra 2:2) oli babylonialaiset nimet. "Dareikki" (Esra 2:26) tarkoitti kreikkalaista drakmaa. Tutkimusten perusteella tiedetään tätä rahayksikkoa käytetyn juuri tähän aikaan.



*Kserkses; Esterin kirja*
Persian pääkaupungista Persepoliista löydetyistä piirtokirjoituksissa kerrotaan kuinka Kserkses I (486-465 eKr.) kärsi tappion kreikkalaisille Salamiin ja Plataian taisteluissa. Suusanin linna (Ester 1:2) sijaitsi Susassa, josta löydettiin Kserksekseen palatsi.



*Esran ja Nehemian kirjat*
Esran ja Nehemian kirjojen aitous oli 1800-l:n loppupuolella hyökkäyksen kohteena. Niiden historiallinen luotettavuus tehtiin kyseenalaiseksi. Lähellä Nubian ja vanhan Egyptin rajaa sijaitsee Elefantinen saari. Tältä saarelta löytyi papyruskääröjä, jotka vahvistavat Raamatussa olevien Esran ja Nehemien kirjojen
luotettavuuden. Ne mm. todistavat juutalaisten käyttäneen Nehemian aikana kalenteria, jonka mukaan vuosi alkaa syksyllä. Tällaisesta ajanlaskusta puhuttiin niiden lisaksi ainoastaa Raamatun Nehemian kirjassa. Asiakirjoissa mainitaan Nehemian vihollinen Sanballat ja Jerusalemin juutalaisen ylipappi Joohanan ja niistä käy myös ilmi, että Sanballat oli Samarian kuvernööri aivan kuten Raamattu myös kertoo.

23

2077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus oli todellinen henkilö

      Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. Kannattaaa kuitenkin muistaa, että Jeesuksen merkitys on ennen kaikkea hänen ylösnousemisessaan ja kuoleman voittamisessa. Ylösnousemuksesta ei ole historiallista todistusaineistoa, eikä tulekaan olla, ylösnousemus jää uskon asiaksi.

      • oliko olemassa

        JUUTALAISUUDEN MESSIASKULTIT

        Judas of Galilee (?), son of Hezekiah/Ezekias, member of the Zealots faction who led a bloody revolt against a Roman census in AD 6. (JA18)

        Simon (ca. 4 BC), a former slave of Herod the Great who rebelled.

        Athronges (ca. 3 BC)

        Jesus of Nazareth (ca. 4 BC - AD 30), a wandering prophet and teacher who was crucified by the Romans; Jews who believed him the Messiah dubbed him "Christ" and became the first Christians.

        Theudas (? - 46), who attempted a short-lived revolt against the Romans before being slain. (JA205.1)

        "Egyptian Prophet", c.55, (an allusion to Moses), with 30,000 unarmed Jews doing The Exodus reenactment massacred by Procurator Antonius Felix (JW2.13.5, JA20.8.6, Acts 21:38)

        Menahem ben Judah (?), allegedly son of Judas of Galilee, partook in a revolt against Agrippa II before being slain by a rival Zealot leader.

        Simon bar Kokhba (?- ca. 135), founded a short-lived Jewish state before being defeated in the Second Jewish-Roman War.

        Moses of Crete (?), who in about 440-470, convinced the Jews of Crete to attempt to walk into the sea to return to Israel; he disappeared after that disaster.

        Ishak ben Ya'kub Obadiah Abu 'Isa al-Isfahani (684-705), who led a revolt in Persia against the Umayyad Caliph 'Abd al-Malik ibn Marwan.

        Yudghan (?), a disciple of Abu 'Isa who continued the faith after Isa was slain.

        Serene (?), who around 720 claimed to be the Messiah and advocated expulsion of Muslims and relaxing various rabbinic laws before being arrested; he then recanted.

        David Alroy (?), born in Kurdistan, who around 1160 agitated against the caliph before being assassinated.

        Nissim ben Abraham (?), active around 1295.
        Moses Botarel of Cisneros (?), active around 1413; claimed to be a sorcerer able to combine the names of God.

        Asher Lemmlein (?), a German near Venice who proclaimed himself a forerunner of the Messiah in 1502.

        David Reubeni (1490-1541?) and Solomon

        Molcho (1500-1532), adventurers who travelled in Portugal, Italy, and Turkey; Molcho was eventually burned at the stake by the Pope.

        Sabbatai Zevi (1626-1676), a Greek Jew who claimed to be the Messiah, but then converted to Islam; still has followers today in the Donmeh.

        Barukhia Russo (Osman Baba), succesor of Sabbatai Zevi.

        Jacob Querido (?-1690), claimed to be the new incarnation of Shabbatai; later converted to Islam and led the Donmeh.

        Miguel Cardoso (1630-1706), another succesor of Sabbatai who claimed to be the "Messiah ben Ephraim."

        Mordecai Mokia (1650-1729), "the Rebuker," another person who proclaimed himself Messiah after Sabbatai's death.

        Löbele Prossnitz (?-1750), a proven fraud who nevertheless attained some following amongst former followers of Sabbatai, calling himself the "Messiah ben Joseph."

        Jacob Joseph Frank (1726-1791), who claimed to be the reincarnation of King David and preached a synthesis of Christianity and Judaism.

        Menachem Mendel Schneerson (1902-1994), a Lubavitch rabbi who tried to "prepare the way" for the Messiah; some followers believe him to be the Messiah

        Kristittyjen Jeesuksen lisäksi historiallisesti merkittävin messiasehdokas lienee ollut tuo Sabbatai Zevi, jolla on edelleenkin kannattajansa sekä juutalaisten että islamilaisten joukossa.

        täältä löytyy myös kristityt messiass ehdokkaat:;

        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_messiah_claimants


      • Tutkija ..

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Luku on jossain 93% luokkaa tänäpäivänä. Eli lähes kaikki rehelliset tutkijat kiistävät jeesuksen historiallisena henkilönä.

        Jeesus on fiktio
        http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKO


      • Avarra maailmaasi
        Tutkija .. kirjoitti:

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Luku on jossain 93% luokkaa tänäpäivänä. Eli lähes kaikki rehelliset tutkijat kiistävät jeesuksen historiallisena henkilönä.

        Jeesus on fiktio
        http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKO

        Mainitsemasi artikkeli ei kestä paivänvaloa. Heitit tuon prosenttiluvun suoraan hatusta, vai mitä ? Pieni määrä rehellisyyttä, pliis ! Asiallista tietoa löytyy helposti Wikipediasta ja pienellä vaivalla yliopistojen materiaaleista.


      • Rehellinen ...
        Avarra maailmaasi kirjoitti:

        Mainitsemasi artikkeli ei kestä paivänvaloa. Heitit tuon prosenttiluvun suoraan hatusta, vai mitä ? Pieni määrä rehellisyyttä, pliis ! Asiallista tietoa löytyy helposti Wikipediasta ja pienellä vaivalla yliopistojen materiaaleista.

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Mistä tämä TIETO on lähtöisin, vai perustuuko koko väite edes tietoon?

        Pitää muistaa ettei se jumalakaan perustu mihinkään tietoon.
        Tutkitun tieton mukaan rukoukset eivät toimi ja ihmeparantumiset ovat höpötystä.


      • agnestikko
        Rehellinen ... kirjoitti:

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Mistä tämä TIETO on lähtöisin, vai perustuuko koko väite edes tietoon?

        Pitää muistaa ettei se jumalakaan perustu mihinkään tietoon.
        Tutkitun tieton mukaan rukoukset eivät toimi ja ihmeparantumiset ovat höpötystä.

        Menepä vaikka kirjastoon ja katso läpi eri historiankirjoja ja luettele sitten minulle kaikki ne, joiden mukaan Jeesus ei ole elänyt. Käy sama läpi myös tietosanakirjojen kohdalla ja luettele minulle ne, joiden mukaan Jeesus on fiktiivinen hahmo.
        Sen vuoksi kehotan tutkimaan juuri historiankirjoja ja tietosanakirjoja, koska niistä suurimman osan luulisi olevan uskonnollisesti neutraaleja. Voisit myös antaa oikeasti puolueettomia historia-aiheisianettisivuja ja väittää Jeesusta fiktioksi. Löytyykö?
        Minulla ei ole tämän parempia todisteita antaa. En elänyt 2000 vuotta sitten, en ole nähnyt Jeesusta elävänä enkä kuolleenakaan, enkä ole nähnyt yhtään asiakirjaa tuolta ajalta.

        Miten itse asiassa jumalan olemassaolo ja rukousten toimiminen edes liittyy asiaan? Kyllä Jeesus saattoi olla olemassa vaikka Jumalaa ei ole.


      • Tutkija .. kirjoitti:

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Luku on jossain 93% luokkaa tänäpäivänä. Eli lähes kaikki rehelliset tutkijat kiistävät jeesuksen historiallisena henkilönä.

        Jeesus on fiktio
        http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKO

        Itse asiaan perehtyneenä en kyllä tiedä kuin yhden "vakavasti otettavan" tutkijan, joka viime vuosikymmeninä on kieltänyt Jeesuksen historiallisuuden. Hänen rehellisyydestään en tiedä, mutta kylläkin sen, ettei hän ollut sen enempää historioitsija kuin teologikaan. Hän oli anglistikko David Ellegård, joka kirjoitti kirjan "Myten om Jesus" vuonna 1992. Ellegårdin väitteet eivät kestäneet kriittistä tarkastelua.

        Kyllä Jeesuksen olemassaolo on nykyään historiallinen konsensus tutkijoiden parissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikkea Jeesuksesta kerrottua informaatiota pidettäisiin historiallisena. Hänen olemassaoloaan kyllä.


      • Rehellinen

        Itseasiassa kukaan rehellinen tutkija ei allekirjoita ei allekirjoita väitettä että jeesus olisi histiriallinen henkilö. Kaikista mahtimiehistä on kirjoituksia heidän elinajoilta, mutta jeesuksesta ei ole mitään. Tämä todistaa hyvin sen että jeesus on pelkkä fiktio.


      • Rehellinen
        agnestikko kirjoitti:

        Menepä vaikka kirjastoon ja katso läpi eri historiankirjoja ja luettele sitten minulle kaikki ne, joiden mukaan Jeesus ei ole elänyt. Käy sama läpi myös tietosanakirjojen kohdalla ja luettele minulle ne, joiden mukaan Jeesus on fiktiivinen hahmo.
        Sen vuoksi kehotan tutkimaan juuri historiankirjoja ja tietosanakirjoja, koska niistä suurimman osan luulisi olevan uskonnollisesti neutraaleja. Voisit myös antaa oikeasti puolueettomia historia-aiheisianettisivuja ja väittää Jeesusta fiktioksi. Löytyykö?
        Minulla ei ole tämän parempia todisteita antaa. En elänyt 2000 vuotta sitten, en ole nähnyt Jeesusta elävänä enkä kuolleenakaan, enkä ole nähnyt yhtään asiakirjaa tuolta ajalta.

        Miten itse asiassa jumalan olemassaolo ja rukousten toimiminen edes liittyy asiaan? Kyllä Jeesus saattoi olla olemassa vaikka Jumalaa ei ole.

        ITALIALAINEN tuomari on määrännyt pastori Enrico Righin todistamaan Viterbon kaupungin oikeudessa, että Jeesus oli todella historiallinen henkilö. Paikallinen ateisti Luigi Cascioli oli haastanut papin oikeuteen "ihmisten herkkäuskoisuuden hyväksikäytöstä". Alun perin tuomari oli kieltäytynyt käsittelemästä juttua, mutta vetoomustuomioistuin kumosi hänen päätöksensä papin haukuttua ateistia seurakuntansa lehdessä.
        (ILTALEHTI 4.1.2006)

        Eipä ole pappi vielä todistellut mitään vaikka on vuosi mennyt faktojen hankkimiseen.


      • Rehellinen
        Rehellinen kirjoitti:

        ITALIALAINEN tuomari on määrännyt pastori Enrico Righin todistamaan Viterbon kaupungin oikeudessa, että Jeesus oli todella historiallinen henkilö. Paikallinen ateisti Luigi Cascioli oli haastanut papin oikeuteen "ihmisten herkkäuskoisuuden hyväksikäytöstä". Alun perin tuomari oli kieltäytynyt käsittelemästä juttua, mutta vetoomustuomioistuin kumosi hänen päätöksensä papin haukuttua ateistia seurakuntansa lehdessä.
        (ILTALEHTI 4.1.2006)

        Eipä ole pappi vielä todistellut mitään vaikka on vuosi mennyt faktojen hankkimiseen.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luigi_Cascioli


      • Sanat voi ymmärtää miten ta...
        agnestikko kirjoitti:

        Menepä vaikka kirjastoon ja katso läpi eri historiankirjoja ja luettele sitten minulle kaikki ne, joiden mukaan Jeesus ei ole elänyt. Käy sama läpi myös tietosanakirjojen kohdalla ja luettele minulle ne, joiden mukaan Jeesus on fiktiivinen hahmo.
        Sen vuoksi kehotan tutkimaan juuri historiankirjoja ja tietosanakirjoja, koska niistä suurimman osan luulisi olevan uskonnollisesti neutraaleja. Voisit myös antaa oikeasti puolueettomia historia-aiheisianettisivuja ja väittää Jeesusta fiktioksi. Löytyykö?
        Minulla ei ole tämän parempia todisteita antaa. En elänyt 2000 vuotta sitten, en ole nähnyt Jeesusta elävänä enkä kuolleenakaan, enkä ole nähnyt yhtään asiakirjaa tuolta ajalta.

        Miten itse asiassa jumalan olemassaolo ja rukousten toimiminen edes liittyy asiaan? Kyllä Jeesus saattoi olla olemassa vaikka Jumalaa ei ole.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000020905360#22000000020905360


      • aikalailla oudoksi
        agnestikko kirjoitti:

        Menepä vaikka kirjastoon ja katso läpi eri historiankirjoja ja luettele sitten minulle kaikki ne, joiden mukaan Jeesus ei ole elänyt. Käy sama läpi myös tietosanakirjojen kohdalla ja luettele minulle ne, joiden mukaan Jeesus on fiktiivinen hahmo.
        Sen vuoksi kehotan tutkimaan juuri historiankirjoja ja tietosanakirjoja, koska niistä suurimman osan luulisi olevan uskonnollisesti neutraaleja. Voisit myös antaa oikeasti puolueettomia historia-aiheisianettisivuja ja väittää Jeesusta fiktioksi. Löytyykö?
        Minulla ei ole tämän parempia todisteita antaa. En elänyt 2000 vuotta sitten, en ole nähnyt Jeesusta elävänä enkä kuolleenakaan, enkä ole nähnyt yhtään asiakirjaa tuolta ajalta.

        Miten itse asiassa jumalan olemassaolo ja rukousten toimiminen edes liittyy asiaan? Kyllä Jeesus saattoi olla olemassa vaikka Jumalaa ei ole.

        kun pitäisi ruveta todistamaan että tyyppi ei ollut olemassa. Osaatko sinä todistaa että kaveri nimeltä Rahemed ei elännyt 2500v sitten. Aivan yhtä fiksua. Jos nyt pysytään siinä että kuvitteltu totuus on sama kuin ei mitään.


      • tälläkin on jollekki
        Rehellinen kirjoitti:

        Itseasiassa kukaan rehellinen tutkija ei allekirjoita ei allekirjoita väitettä että jeesus olisi histiriallinen henkilö. Kaikista mahtimiehistä on kirjoituksia heidän elinajoilta, mutta jeesuksesta ei ole mitään. Tämä todistaa hyvin sen että jeesus on pelkkä fiktio.

        ateisti piruille?
        Vastaus: Saavat esitää kaikille olevansa oikeassa ja täydellisiä.
        Ps: jokainen näkee sen shown lävitse.


      • Tutkija .. kirjoitti:

        ""Harvassa ovat ne tiedemiehet, jotka hänen historiallisuutensa kyseenalaistavat. ""

        Luku on jossain 93% luokkaa tänäpäivänä. Eli lähes kaikki rehelliset tutkijat kiistävät jeesuksen historiallisena henkilönä.

        Jeesus on fiktio
        http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKO

        Muutama kysymys asiasta sinulle.

        "lähes kaikki rehelliset tutkijat kiistävät jeesuksen historiallisena henkilönä"

        Mistä Jeesuksesta sinä nyt oikein puhut? Kirkkoperinteen Jeesus Jumalasta? Jeesuksesta sellaisena kuin hänet Raamatussa kuvataan? Vai ihan yleisesti kiellät, että olisi ollut olemassa ihmistä, johon nuo edelliset olisivat löyhästi perustuneet? Voisinhan minäkin kieltää darwinin (pieni alkukirjain tässä kielioppisääntöjen vastaisesti ihan vain siksi, että sinäkin kirjoitit Jeesuksen pienellä) olemassaolon historiallisena henkilönä, kunhan vain jättäisin mainitsematta, että tarkoittaisin tuolla tietysti jotain sellaista tulkintaa hänestä, jossa hänet kuvataan yhdeksänmetriseksi kykloopiksi.

        Keitä ovat nämä kaikki rehelliset tutkijat, joihin viittaat? En siis kysy nimiä tai mitään siis vaan sitä, että mitkä kaikki tieteenharjoittajat lasket tuohon joukkoon? Kaikki jotka ovat saaneet tutkijakoulutuksen ja ovat asiantuntijoita esimerkiksi vaikka astrofysiikassa, biokemiassa tai psykologiassa? Vai vain ja pelkästään ne, jotka ovat erikoistuneet juuri tuon kysymyksen käsittelyyn? Olennaistahan tuossa on se, että kuinka paljon aikaa ja vaivaa tutkija on nähnyt perehtyäkseen aiheeseen. Se tehdyn työn määrä on olennainen tekijä sen määrittelemiselle, kuka aidosti on tehnyt riittävästi työtä asian tuntemisen eteen ollakseen asiantuntija. Kun eihän se vain niin ole, että tutkijakoulutuksen suorittaminen ja tutkimustyön tekeminen yhden asian saralla tekisi korkeasti koulutetusta ihmisestä automaattisesti ja nimenomaan maagisesti hänestä asiantuntijan myös jokaisen sellaisen asian suhteen, jota hän ei tunne.

        Toisaalta asiantuntijoiden mielipidekin on tavallaan yhdentekevä, sillä ei se, että asiantuntijat ovat jotain mieltä, tee siitä totuutta, vaan toisinpäin eli asiantuntijat tietävät enemmän kuin muut faktojen ja muiden seikkojen suhteen, joiden "auktoriteetin" pohjalta sitten johtopäätökset vedetään. Ei siis ihmiset ja heidän mielipiteet, jotka määräisivät totuuden, vaan totuuden määrää faktat. Asiantuntijat vain todennäköisemmin tietävät kaikki relevantit faktat.

        Tällaisten prosenttien kohdalla on siis sama ongelma kuin tieteen tulosten tulkitsemisen kohdalla. Olisi hyvä, että yksiselitteisesti kerrottaisiin, että mitä mikäkin luku tarkoittaa.


      • Tietoa.

        Flavius Josephus, oli ensimmäisen vuosisadan (n. 37-100 jkr) juutalainen historioitsija. Flavius vahvistaa Jeesuksen teloituksen, mutta hänen mainintansa tästä ristiinnaulinnasta on kyseenalaistettu, koska se vaikuttaa liian voimakkaasti kristinuskoa tukevalta ja ihannoivalta. Monet pitävät sitä myönteisyytensä tähden myöhempänä auktorisoimattomana lisäyksenä hänen teoksiensa johonkin säilyneeseen kopioon.

        MUTTA TÄSTÄ HUOLIMATTA Flavius Josefuksen teksteissä on mainintoja muista UT:n keskeisistä henkilöistä kuten Johannes kastajasta ja Jaakobista, Jeesuksen veljestä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus

        Modern scholarship has almost universally acknowledged the authenticity of the reference in Book 20, Chapter 9, 1 of the Antiquities to "the brother of Jesus, who was called Christ, whose name was James" [4] and considers it as having the highest level of authenticity among the references of Josephus to Christianity.[5][1][2][6][7][8] Almost all modern scholars consider the reference in Book 18, Chapter 5, 2 of the Antiquities to the imprisonment and death of John the Baptist to also be authentic.[9][10][11]


        http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus

        He refers to the Sadducees, Jewish High Priests of the time, Pharisees and Essenes, the Herodian Temple, Quirinius' census and the Zealots, and to such figures as Pontius Pilate, Herod the Great, Agrippa I and Agrippa II, John the Baptist, James the brother of Jesus, and a centuries-long disputed reference to Jesus.


    • cxz

      On aika huvittavaa seurata erinäisiä "onko jeesus elänyt ihan oikeesti?" -keskusteluja.

      Erinäisiä kansankiihkoilioita kierteli Judeassa vaikka kuinka paljon ja yritti saada kannattajia. Tämä on faktaa. Ja kiertihän niitä muuallakin.

      Se mikä jostain syystä näyttää olevan täysin mahdotonta tajuta uskoville, on se, että erinäiset "kirkonisät" ja kirjurit ja kirkolliskokoukset, ovat sitten leiponeet jonkin tuiki tavallisesn hipin pälle mahdollisimman mielenkiintoisen tarinan jotta heidän omalla uskonlahkollaan olisi mahdollisimman suuri houkutusarvo! ! !

      Koko kritinusko on melkein sellaisenaan kopioitu Horus-myytistä.

      Neitseestäsyntyminen, taivaan merkit, viisaat miehet, kaksitoista seuraajaa, ristille naulitseminen , ylösnouseminen kolmantena päivänä -you name it - kaikki on kerrattu jo aikaisempien "ihmetyyppien" kohdalla tapahtuneeksi.

      Herätkää jo ja tajutkaa että papisto vaan höynäyttää teitä - te olette maksavina asiakkaina heille todella tärkeitä. Vain harva pappi uskoo noihin "ihmestooreihin" mutta kun pappislupaus nyt tuli annettua...

      There´s a sucker born every day!

    • ltvn

      Kovin on uskovaisen usko heikoissa kantimissa jos pitää hakea todisteita Jeesuksen olemassaolosta.

      Jos sinulla on aito usko niin et tarvitse mitään tietoa, mistään. Uskot vain ja säälit niitä jotka eivät siihen kykene.

      "Tiedon puussa asuu kyy:
      joka sitä lähestyy,
      ikuisesti onneton
      epäilyksen uhri on.
      Autuas, ken omin päin
      elää, kuolee
      lailla täin !"
      -Lauri Viita

      • cxz1

        "Jos sinulla on aito usko niin et tarvitse mitään tietoa, mistään. Uskot vain ja säälit niitä jotka eivät siihen kykene."

        Niinhän se on, että mitä sokeampi usko, sitä perempi uskonlahkon johtajien kannalta. Koska heillehän itsenäisesti ajatteleva "seurakunnan jäsen" on jatkuva uhka - hänessä piilee opposition vaara. Ja sehän ei johdossa olevalle ole mukavaa.

        Joten jatkakaa sokeaa uskoa niin johtajanne pysyvät tyytyväisinä.


    • Totuutta vain

      Raamattu ja Uusi testamentti ovat luotettavia lähteitä, jotka todistavat Jeesuksen historiallisuuden.

      http://www.inri.fi/evankeliumi/jeesus.htm

      Koraani ja muslimien perimätieto ovat luotettavia lähteitä Mohammedin historiallisuudesta.

      Jopa Siddharta Gautamaan eli buddhaa voidaan pitää historiallisena henkilönä, vaikka hänestä kertovat uskonnolliset lähteet ovat vanhempia kuin Jeesuksesta kertovat Uuden testamentin tekstit.

      Mistä johtuu, että ateistit pitävät usein näitä muita uskonnollisia mahtimiehiä historiallisina henkilöinä, mutta eivät Jeesusta? Mikä tekee Jeesuksesta niin erityisen että juuri häntä pitää vastustaa?

      • Ingenjör_81

        Olipas mainio ketju, mutta tosiaankin on selvää miksi Jeesus on niin vihattava. Kuten professori Tapio Puolimatkaa sanoo, niin kaikilla meillä on motiivi tappaa Jeesus, sillä hän paljastaa meidän rikoksemme.


      • dfgty
        Ingenjör_81 kirjoitti:

        Olipas mainio ketju, mutta tosiaankin on selvää miksi Jeesus on niin vihattava. Kuten professori Tapio Puolimatkaa sanoo, niin kaikilla meillä on motiivi tappaa Jeesus, sillä hän paljastaa meidän rikoksemme.

        Voisit rehellisyyden nimessä muuttaa nikkisi muotoon ingetföstår_81


    • adkl

      Jeesuksen histortia todisteita löytyy googlettamalla;Historiallinen Jeesus hakusanoilla.

    • Dominus Flevit

      Modernin ajan kaksi keskeisintä hautalöytöä: Talpiot ja Dominus Flevit. Nämä kumpikin hautalöytö on siinä mielessä erikoisia että niissä on yhdistelmä Raamatussa samassa porukassa hengailleita henkilöiden nimiä. Vaikka Martta, Simon ja Jeesus nimet olivat sinänsä yleisiä, ei esimerkiksi yhdostelmiä "simon Joonaan poika" -nimiä ollut silti hirvittävästi, saatikka että se olisi yhdistettynä muihin Raamatullisiin nimiin.

      Kumpikin näistä hausdoista ei voi samanaikaisesti olla se oikea, vaan ainoastaan jompi kumpi (tai ei kumpikaan), mutta sinänsä kumpikin niistä on hyviä ehdokkaita Raamatun henkilöiden hautapaikoiksi:


      Dominus Flevit:in Hautalöytö

      Dominus Flevit:in Hautalöytö on Jerusalemista muinaiselta hautaluolasta löydetty ossuaari-kokoelma joiden joukossa "Simon Joonan poika", joka siis oli Pietarin oikea, alkuperäinen nimi (katso Matt.16:17). Jos Dominus Flevitin hautalöytö osoittautuu oikeaksi, se todistaa että Pietari kuoli Jerusalemissa, mikä olisikin Raamatun mukaista

      http://www.freerepublic.com/focus/f-religion/1027410/posts

      In 1953, two Franciscan monks discovered hundreds of 1st century ossuaries stored in a cave on the Mount of Olives near Jerusalem. The archaeologists claimed to have discovered the earliest physical evidence of a Christian community in Jerusalem, including some very familiar Biblical names. The name inscribed on one ossuary read: "Shimon Bar Yonah" - Simon, the Son of Jonah, the original Biblical name of the Disciple Peter.

      The 43 inscriptions discovered in the Dominus Flevit cemetery between May 1953 and June 1955 were published with photographs by P. B. Bagatti and J. T. Milik in 1958. The inscriptions on the ossuaries also included the names Jesus, Joseph, Judas, Mathew, Martha, Mary and Mariame - with the inscriptions of the latter two names being written in Greek.


      Talpiotin hautalöytö:

      Toinen tärkeä hautalöytö on Talpiotin hauta, Talpiotista, Jerusalemin läheltä Israelista vuonna 1980 löydetty hauta jossa mahdollisesti Jeesuksen, Jeesuksen äidin Marian ja Magdalan Marian luut yhdessä heidän muutamien muiden sukulaistensa kanssa.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2710
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1738
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1211
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      49
      932
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      816
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe