AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / kyllä jurppii
9 Vastausta 585 Lukukertaa

kyllä jurppii

heti jos ilmaisee, ettei syö lihaa niin saa niskaansa, täällä saiteilla, röykkiön vihaisia vastauksia, "että vaihda uskontoa" tai "tyhmä ei liha lihota". Onko se jotenkin vaikeaa ihmisten elää ilman lihaa tai ymmärtää, ettei kaikki himoitse lihaa kuka mistäkin syystä.

Kaikkea roskaa ja epämääräistä lihamössöä on normaalia vetää mahan täydeltä naamaansa, mutta jo et syö niin leimaudut hörhöksi. Liha on ainakin meidän työpaikkaruokalassa sellaista epämääräistä mönjää, verisuonet mukana, että sitä en suuhuni pistä. kyse ei ole vaan siitä että en pidä lihasta vaan, sitä ilman voi olla oikein hyin, kun ravainto on muuten kohdallaan. Ja kuulin juuri, että se jopa vähentää ilmastomuutosta, jos kaikki jättäis lihan pois. No jokainen saa syödä mitä tahtoo, ei mun tartte korostaa kenelekään että olen paastolla tällä hetkellä.

Tässä alkaa kohta migreeni pukkaamaan päälle, mutta olis kiva kuulla muiden kommentteja asiasta. Pitää vaan jättää toisten ala-arvoidet kommentit omaan arvoonsa.

Niinpä..

Mä en paljoa syö lihaa, mutta silloin tällöin kyllä. Täällä on se ongelma,ettei tarvitse kirjautua, tänne voi ihan kuka tahansa tulla finnistä leukaansa louskuttamaan, kukaan ei valvo ja rajoita.. Kasvisyönti on silti erittäin terve ja hieno juttu.. Erilaisuuden kirot ovat kovat.

Totta

pitäisi kunnioittaa ihmisten henkilökohtaisia valintoja. Ruokavalion pitää lähteä siitä, että se sopii itselle eikä aiheuta omalle terveydelle vahinkoa. Kieltämättä tämä voi vaikuttaa itsekkäältä lähtökohdalta, mutta eettisyyteen kuuluu myös omasta terveydestään huolehtiminen. Kun oman ruokavalion terveellisyys on varmistettu, voidaan ryhtyä pohtimaan eettisiä näkökohtia ja vaikutuksia ympäristöön, yms.

Näitä näkemyksiä on syvällisesti pohtinut näiden sivujen tekijä, joka on itsekin kasvissyöjä:

http://www.beyondveg.com

Ilmastonmuutos

Nykyään olemme kaikki tietoisia uhkaavasta maapallon lämpenemisestä, jonka aiheuttaa kasvihuonekaasujen kerääntyminen. Ne vangitsevat auringon lämmön ilmakehään, mikä johtaa maapallon ilmaston lämpenemiseen. Myös lehmät ja lampaat tuottavat suuria määriä metaania, joka on kasvihuonekaasu. Karjatilojen eläimet tuottavat luultavasti 20% ilmakehään pääsevästä 400 miljoonasta tonnista metaania.Karjankasvatus tuottaa myös paljon nestemäisiä jätteitä jotka kuormittavat vesistöjä.Kun yhä harvemmat ihmiset syövät lihaa nämä paineet helpottuvat puhumattakaan eläinten turhasta kärsimyksestä ja kasvissyönnin terveydellistä vaikutuksista ihmisille.

no en kyllä ole sen terveempi ,vaikka

olen jättänyt punaisen lihan syönnin jo vuosia sitten. Ei yhtään eroa entisestä. Vain tuo selittely ärsyttää. Voivoi,mitäs sinä sitten syöt+ Onhan siinä perunaa ja porkkanaa ja salaattia ja tomaattia....Kotona voi sitten laittaa lisukkeen. Ei se maailmanloppu ole jos jää liha lautaselle,ei sitä tarvi ottaa siihen ollenkaan,jos itse saa lapata lautaselle ruokansa kyläpaikassa(kin)

Eniten vituttaa...

Eniten vituttaa se, kun minun luullaan kärsivän kaikenlaisista puutostaudeista ja nälästä tämän ruokavalion takia. Alussa varsinkin sukulaisilta tuli kaikenlaista kommenttia. Soittelipa yksi täti huolissaan äidille kun pelkäsi henkeni puolesta, ja seuraavana päivänä oli äiti kiikuttanut apteekista purkkitolkulla monivitamiinipillereitä.

Sitten on ollut kaikenlaisia vaivihkaisia vihjailuja. Eno tarjosi laatikollista pahan makuisia energia-/välipalapatukoita, koska "Sinähän näitä tarvitset". Elänkin ihan kauheassa nälässä kun en syö mitään lihaa. Totta vie.

Suoraan on sanottu että "Lihaa pitää syödä", mutta kun olen kysynyt miksi, en ole saanut kunnollista selitystä.

Helpompi olisi varmaan, jos nirsouttani kieltäytyisin vaikkapa perunasta ja suuresta osaa kasviksia ja muuten söisin "normaalisti". Sanoisin vain "en tykkee", ja enempää ei tarvitsisi selitellä. "Olen kasvissyöjä/en syö mitään lihaa" kun ei näköjään kelpaa selitykseksi.

ajatukset muuttuvat

työskentelen ammattikorkeakoululla kokkina,meillä on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto,myös keitto on aina kasvispohjainen.En ymmärä miksi ihmisen pitäisi kenellekään perustella ruokatottumuksiaan?itse olen 47v.ja olen vuosien mittaan alkanut inhoamaan esim:porsaanlihaa,pelkkä ajatus joulukinkusta saa jo yökkimään.Vuosien mittaan olen jotenkin vain ajautunut enemmän kasvisruokien ja kevyempien lihatuotteiden pariin.Hyvä ohjelma on mielestäni englantilainen sarja olet mitä syöt,todella kuvottavaa katsottavaa mitä paskaa ihmiset itseensä ahtavat.

Missähän AMK:ssa

kokki:) Jos jossain on niin se on ainakin iso plussa. Yleensä on vain amican lämmittäjät.
Tiedoksi toisillekin.
Olet vuosia sitte käyny jossain Amicassa ja arvostelusi on tosi VANHA nykyään Amicassa saa todella HYVÄÄ ruokaa. Meidät kaikki erikoisruokia haluavat on otettu huomioon hienosti. Eikä ruoka ole tosiaankaan lämmitettyjä valmisruokia vaan ne tehdään paikanpäällä alusta asti. Olen tosi mielissäni kun saan nauttia Amican herkullisia ruokia.
Poikkeapa joskus vaikka Valkeakoskella opiskelen siellä Amk:ssa ja nautin joka päivä ruokailusta. Saan eteeni aina herkullisen aterian vaikka ruokani pitää olla maidotonta ja gluteenitonta.
Opiskelutoverini on vegaani ja hänkin saa aina täysipainoista hyvää ruokaa.

HYVÄ AMICA :)
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/mitavegaanitsyovat.html
hhttp://karppaus.info/resepti/ttp://www.oikeuttaelaimille.net/www2/
http://labby.nettisivu.org

ja muille - haist halivilivoo
 /   /  / kyllä jurppii

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua