Kuten useimmat täällä olevista tietävät olen luterilaisen seurakunnan jäsen, vaikka en sen kaikkia opetuksia voikkaan omakseni ottaa. Olen kuitenkin omalta osaltani täysin varma, että maailmassa ei ole yhtään ihmistä joka olisi aina oikeassa edes näissä uskon asioissa ja että Jumala tietää jokaisen paremmin kuin me itse tiedämme itsemme.
Tältä pohjalta haluaisin keskustella Raamatusta ja etupäässä niistä asioista mitkä ihmiset tulkkaavat ainakin näennäisesti eri tavalla. Koska jokaisen ihmisen usko on jokaisen oma ja on mahdottomuus saada ketään muuttamaan käsityksiään ainakaan haukkumalla ehdottaisinkin että jättäisimme keskustelun ihmisistä pois ja keskustelisimme vain siitä mitenkä kukin Raamatun tulkitsee OMAN uskonsa mukaan. Olen vakuuttunut että sellainen keskustelu olisi mielekkäintä ja antaisi jokaiselle eniten ajattelemisen aihetta.
Olen huomannut esimerkiksi, että ei kukaan täällä keskustelevista uskovaisista ole koskaan väittänyt uskovansa että omin neuvoin pääsisi sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan jokainen on ollut tietoinen siitä että on täysin Jumalan armon ja Jeesuksen uhrin varassa. Eräät ovat kuitenkin esittäneet sellaisenkin asian että jopa jokainen ihminen pääsisi Jumalan valtakuntaan kunhan vain uskoo että Jeesus on kuolemallaan maksanut hänen syntivelkansa.
Siis mikä on uskovaisten uskon ero tässä asiassa?
Jokainen voisi keskustella omasta uskostaan ja antaa toisille saman vapauden siten näkisimme sen TODELLISEN eron esimerkiksi helluntailaisuuden ja adventismin välillä jos se yleensä on olemassa.
Asiallisen keskustelun ja provoilun ero.
4
273
Vastaukset
- vain omasta
puolestani, mutta minä uskon varauksetta uskonpuhdistuksen toisiinsa liittyviin periaatteisiin
sola scriptura, sola fide et gratia, solus cristus
yx advari - annu42
tapahtumaa, jonka seurauksena nuori rouva kastettiin pääsiäisenä. Kävin hänen luonaan viisi viikkoa kaksi kertaa viikossa, koska hän sitä itse pyysi. Ero ensimmäisen ja viimeisen käynnin välillä on kuin yö ja päivä. Emsimmäisellä käynnilläni hän imoitti minulle, mitä tulee tekemään ja mitä ei. Lisäksi hän kyseli, mitä seurakunta häneltä vaatii ja mitä ei. Hänellä oli selvät ehdot kasteelle tulostaan. Sitä hän kuitenkin halusi heti alkuun, mutta ei luterilainen kirkko hänelle sitä järjestänyt pyynnöistä huolimatta.
Kun ilmoitin hänelle, ettei seurakunta häneltä mitään vaadi, vaan Jumala tulee vaikuttamaan tahtomisen ja tekemisen, yhteiset hetkemme jatkuivat. Kävimme läpi hänen omasta Raamatustaan asioita, kuten Isä, Poika, Pyhä Henki, Kaste, Ehtoollinen, Laki, kymmenykset yms. ja viidessä viikossa hänen mielensä muuttui niin, ettei häntä enää samaksi rouvaksi tunnekaan. Tällä viikolla hän sanoi, että "...miten erilaiselta kaikki näyttääkään!"
Hänessä näkyy Pyhän Hengen työ, joka muuttaa ihmisen. Viidessä viikossa hänen vastustelunsa Jumalaa kohtaan muuttui seuraamiseksi. Viimeksi hän soitti, että oli käynyt pyytämässä anteeksi isältään menneitä riitojaan, ja jo ennemmin kerroin, miten hän äitinsä syntymäpäivillä nousi puhumaan esittäen saman asian hänelle. Kyyneleet nousivat kuulijoiden silmään kuunnellessa hänen puhettaan.
Jeesukseen uskova seuraa Jeesusta, mihin ikinä Hän meneekin ja mitä käskeekin tehdä, juuri kuten tuo nuori nainen. Joka ei usko, väittää vastaan, eikä tee, kuten Pyhä Henki neuvoo. Tämä on ero:
-toista johtaa Pyhä Henki, Jumala määrää suunnan
-toinen tekee siten, miten itse haluaa ja itse määrää suunnan- alex-kasi
hyvä ja "mukava kuulla" kertomus.
Tarkoitatko että "nuori rouva" kastettiin koska hän ei saanut haluamaansa kastetta luterilaisessa kirkossa. Oliko upotus kaste hänelle pääasia vai A-kirkon opettama Raamatun tulkinta? Kysyn vain ilman että oikeastaan haluan keskustella hänestä vaan enemmämkin asiasta.
Minulle on Raamatun sanoma tärkeintä.
Mitä mieltä olet annu siitä jos sanon että Jumala on tärkeämpi kuin yksikään ihminen. Se että Jumalan totuudellisuus tulee vallitsemaan ja pahuus tulee häviämään on pääasia ja tärkeämpää kuin meidän pelastuksemme (vaikka me lupauksen mukaan pelastummekin). - annu42
alex-kasi kirjoitti:
hyvä ja "mukava kuulla" kertomus.
Tarkoitatko että "nuori rouva" kastettiin koska hän ei saanut haluamaansa kastetta luterilaisessa kirkossa. Oliko upotus kaste hänelle pääasia vai A-kirkon opettama Raamatun tulkinta? Kysyn vain ilman että oikeastaan haluan keskustella hänestä vaan enemmämkin asiasta.
Minulle on Raamatun sanoma tärkeintä.
Mitä mieltä olet annu siitä jos sanon että Jumala on tärkeämpi kuin yksikään ihminen. Se että Jumalan totuudellisuus tulee vallitsemaan ja pahuus tulee häviämään on pääasia ja tärkeämpää kuin meidän pelastuksemme (vaikka me lupauksen mukaan pelastummekin).Koska hänen elämänsä oli hänen omasta mielestään niin syntiä täynnä; oli kolme rikkoutunutta avioliittoa, juopottelua yms. paheita kaikkien muiden lisäksi, hän ahdistui ja alkoi lukea Raamattuaan. Niin hän oli löytänyt kasteen Raamatustaan.
Ahdistuksissaan hän pyysi ev.lut. kirkon papeilta, seurakuntasisarilta ja muiltakin uudelleen kastamista, koska koki, että entinen elämä tulee pestä pois nimenomaan upotuskasteessa. Seuraavat kohdat avautuivat hänelle, ja hän ymmärsi, mitä ne suuren syntisen kohdalla merkitsevät:
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
Kol. 2:12
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]
Hän halusi nousta uuteen elämään puhtaana, uutena luomuksena, kuten Sana opettaa. Tätä ei hänelle hänen omassa seurakunnassaan suotu. Kai tämä oli syy, miksi hän ensitöikseen pastoriltamme ja minultakin pyysi päästä kasteelle. Me emme kasta ihmistä, joka ei sisäistä asioita, joten kävimme läpi kaiken mahdollisen. Hän hyväksyi kaiken, kuten olen kertonut. Meidän Mariallemme olikin juuri Jeesus tärkeämpi kuin mikään muu. Siksi hän halusi tulla täydellisesti Jumalan yhteyteen. Ei kaste yksin pelasta. Sen huomaat siitäkin, kun Johanneksen luo tuli kirjanoppineita kasteelle.
Matt. 3:7
"Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? "
He eivät uskoneet, mutta vain tavan vuoksi halusivat tulla, kun kaikki muutkin näyttivät tulevan.
Nyt Maria etsii jo muita ystäviään piireistä, joissa ennen vaelsi. Hän tarjoaa heille uutta ystäväänsä Vapahtajaksi. Ihmeitä tapahtuu ihan silmiemme edessä, todella tapahtuu... Kauan olemme rukoilleet, mikä on tehtävämme, koska yleensä ei ihmisille usko kelpaa. He ovat niin tyytyväisiä omaan tilaansa, ettei se vaadi mitään, ei parannusta, ei kääntymistä Jumalan puoleen, ei mitään mitä Jumalan Sana tarjoaa.
Nyt alan ihmetellä, miksi me olemme odottaneet niin kauan, että nuo "hyvät" ihmiset tarvitsevat pelastusta. Eivä he tarvitse. Vain syntiset tarvitsevat pelastusta, joten taitaa olla aika; josta Luuk. 14:23 kertoo:
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
Tämähän tapahtui siksi, etteivät kutsutut halunneet tulla juhliin. Itseoikeutetut jäävät pois, ja ne tulevat, joita Jumalan Henki kutsuu. Meillä taitaa tuolla "alhaalla" olla kypsää viljaa korjattavana, kun vain uskollamme mennä heitä kutsumaan. Jumalan Pyhä Henki tekee siellä työtään, ja me vain korjaamme tuon sadon talteen.
Tänään kiitän tuosta uudesta ystävästämme, joka tuli ja aukaisi silmämme näkemään ihmisen tuskan ja tarpeet. Nyt tuemme häntä koko sydämestämme hänen toimiessaan noiden "alhaalla" olevien ihmisten auttamiseksi. Heidän jokaisen puolesta on Jeesus antanut henkensä, joten se kannattaa. Syntiseksi minunkin piti ensin tulla, ennenkuin löysin Vapahtajani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?473078Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n422290Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari622189Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa952077Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh631794Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä181734Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr771547Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http461328Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1371277Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian1661064