Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kypärä ja silmälasit??

tyttö^^

elikkäs minulla on silmälasit ja kohta pitäisi hommata kypärä. (mopokortti-ikä lähestyy) piilolinssejä en aina haluaisi laittaa, kun liikenteeseen lähden. mielellään kypärään en visiiriä haluaisi.
kysyisinkin nyt, minkä merkkinen, sopuhintainen, kypärä minulle mahtuisi lasien kanssa?
osaisiko joku auttaa, ja mistä niitä löytäisin?

ei valituksia, kunnollisia vastauksia, kiitos.

18

9825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypäriä

      voi käyttää silmälasien kanssa, helpoimmalta on kuitenkin tuntunut avattava umpikypärä kun lasien kanssa ei tartte vekslailla. Nyt on käytössä Roof boxer, jakaa mielipiteitä aika vahvasti mutta itse olen tykännyt, boxer kylläkin on enempi avopotta.

    • Kyllä visiiri on ehdoton, vaikka silmälasit onkin.
      Se suojaa ötököiltä, roskilta ynnä muuta.
      Niinkun tuossa nimim. "kypäriä" jo mainitsikin, kaikki kypärät käy lasien kanssa.
      Itselläni on kokokypärä ja lasit joutuu ottamaan pois kypärän laiton ajaksi ja sitten uudelleen lasit taas päähän. Eihän tuo mahdoton asia ole, mutta olen itsekin ajatellut seuraavaksi ostaa edestä avattavan kypärän.

      • Sibelius

        nyt niin paljoa laseja ajatellen helpota.Kun laittaa pottaa päähän kakkulat menee usein vinksin vonksin ja ne joutuu poistamaan kuitenkin ennen potan laittoa. Lisäksi avattava painaa enemmän kuin eiavattava. Ja on lisäksi tekniikkaa enemmän - voi rämistä ja vikaantua. Mutta ei kuitenkaan paha rasti! Kokeile!


      • Sibelius kirjoitti:

        nyt niin paljoa laseja ajatellen helpota.Kun laittaa pottaa päähän kakkulat menee usein vinksin vonksin ja ne joutuu poistamaan kuitenkin ennen potan laittoa. Lisäksi avattava painaa enemmän kuin eiavattava. Ja on lisäksi tekniikkaa enemmän - voi rämistä ja vikaantua. Mutta ei kuitenkaan paha rasti! Kokeile!

        Huomasin eilen tuolla Stormin sivulla linkin Motorrad-lehden tekemään avattavien kypärien testiin.
        Laitan sen vertailutaulukon tähän;
        http://www.storm-motor.fi/images/Motorrad_2007.jpg
        Taulukko on vissiin skannattu, kun se on aika epäselvä, mutta saa siitä zoomaamalla selvää.
        Ykkönen on Shoei, kakkonen on just toi Schuberth mutta kolmonen kiinnostaa mua - edullisemman hinnan takia, eli Nolan N102, joka saavutti vertailun parhaat pisteet iskunkestävyydessä / turvallisuudessa.
        Tässä yhteydessä on kyllä pakko mainita, että kyseessä on polykarbonaattikypärä, eikä kuitukypärä.
        Täälläkin esilletulleena faktana, se on painava - 0 aus 5 punkt - mutta kaipa se meikäpoikajässikän niskoilla killuu €:0) Voi olla parempikin, koska ei pienet tuulenvireet hetkauta, niinkuin ei hetkauta mopo/ukkeli yhdistelmääkään - 400kg ja yli...    


      • ne rillit
        Sibelius kirjoitti:

        nyt niin paljoa laseja ajatellen helpota.Kun laittaa pottaa päähän kakkulat menee usein vinksin vonksin ja ne joutuu poistamaan kuitenkin ennen potan laittoa. Lisäksi avattava painaa enemmän kuin eiavattava. Ja on lisäksi tekniikkaa enemmän - voi rämistä ja vikaantua. Mutta ei kuitenkaan paha rasti! Kokeile!

        menee mutta paksuja kumipäällysteisiä sankoja on joskus hankala pujottaa paikalleen silloin kun on potta päässä, aina vääntyvät jonkun verran. Pienen vinksinvonksin korjaus on ainakin itsellä ollut pikkuhomma.


    • kuitenkin..

      visiirillä varustettua kypärää, koska omat lasit eivät anna niin hyvää suojaa mahdollisilta ötököiltä ja roskilta ym lialta ajettaessa.
      Olen itse koittanut ajolaseja, jotka oli tarkoitettu käytettäväksi omien lasien päällä, mutta ne ei toimineet lainkaan, vaikka minulla aivan ohuet pokat omissa laseissa.
      Visiirillä varustettu on ollut mukavin käytössä ja sehän onkin tärkeintä.
      Itselläni on rxa:n avokypärä visiirillä ja sen saa päähän lasien kanssa mainiosti, laittaa vain oikeassa asennossa, etukenossa.Tää potta on edullinen ja hyväksytty.
      Olen koittanut myös umpikypärää, mutta kohdalle ei osunut oikein hyvin istuvaa, sellaista minkä saisi päähän lasien kanssa.

      • Nimetön

        noh.., visiirillä sitten, mutta visiireistä on ollut huonoja kokemuksia -> menee visiiri huuruun ja läpi ei sitten näe. (tämä kylläkin talvella moottorikelkan kyydissä, mutta talvella myös ajaisin mopollani..) tapahtuisiko huuruuntuminen vain talvella, vai myös kesällä?

        kaverin kypärää olen kokeillut, laseja en saa tungettua oikeille paikoilleen kypärä päässä, jäävät vinoon eivätkä mene korvan taakse. ohuet sangat minulla on (metalliset, eivät muovia)

        yksi kriteeri kylläkin on valinnassa, kypärä ei saa näyttää kivikautiselta 2000-luvun enduromopon kanssa.. :)

        kiitos taas kun viitisitte vaivautua! :)


      • kes63
        Nimetön kirjoitti:

        noh.., visiirillä sitten, mutta visiireistä on ollut huonoja kokemuksia -> menee visiiri huuruun ja läpi ei sitten näe. (tämä kylläkin talvella moottorikelkan kyydissä, mutta talvella myös ajaisin mopollani..) tapahtuisiko huuruuntuminen vain talvella, vai myös kesällä?

        kaverin kypärää olen kokeillut, laseja en saa tungettua oikeille paikoilleen kypärä päässä, jäävät vinoon eivätkä mene korvan taakse. ohuet sangat minulla on (metalliset, eivät muovia)

        yksi kriteeri kylläkin on valinnassa, kypärä ei saa näyttää kivikautiselta 2000-luvun enduromopon kanssa.. :)

        kiitos taas kun viitisitte vaivautua! :)

        Kun on huurtumaton visiiri, niin ei ole huurutumisongelmaa. Mulla molemissa laseissa Policen-sangat joissa "saranat" ja ne helpottavat todella paljon lasien pukemista kypärän alle, vaikka umpikypärä onkin.


      • kirjoituksessani..
        Nimetön kirjoitti:

        noh.., visiirillä sitten, mutta visiireistä on ollut huonoja kokemuksia -> menee visiiri huuruun ja läpi ei sitten näe. (tämä kylläkin talvella moottorikelkan kyydissä, mutta talvella myös ajaisin mopollani..) tapahtuisiko huuruuntuminen vain talvella, vai myös kesällä?

        kaverin kypärää olen kokeillut, laseja en saa tungettua oikeille paikoilleen kypärä päässä, jäävät vinoon eivätkä mene korvan taakse. ohuet sangat minulla on (metalliset, eivät muovia)

        yksi kriteeri kylläkin on valinnassa, kypärä ei saa näyttää kivikautiselta 2000-luvun enduromopon kanssa.. :)

        kiitos taas kun viitisitte vaivautua! :)

        niin oman kypäräni saan päähäni myös lasien kanssa vaivatta ja lasit myös pysyvät kohdallaan, liekö pääni muodon ansiota vai mitä.
        Avokypärä visiirillä, kuten itselläni, ei huurru missään kelissä, eikä myöskään lasit huurru.
        Vie päätäsi kaupasta toiseen ja sovittele eri malleja siinä varustuksessa jota joudut aina pitämään, eli lasit päässä, ja sovita myös kypärää ottamatta laseja pois.
        Oikea löytyy varmasti ja malleja on joka lähtöön.
        Sen voisin mainita että, käytän sekä tavallisia että omilla vahvuuksilla olevia aurinkolaseja, ja olen huomannut sen että, kirkas visiiri ja aurinkolasit haittaavat ainakin minun ajoani, etenkin osuuksilla missä aurinko vilahtelee aika-ajoin puiden lomasta, eli tekee varjoa tiehen.
        Olen todennut tummennetun visiirin tavallisten lasien kanssa itselleni paremmaksi vaihtoehdoksi.
        Aika mitättömiä asioita monen mielestä, mutta joskus turvallisuu/mukavuus on pienestä kiinni.


      • kirjoituksessani.. kirjoitti:

        niin oman kypäräni saan päähäni myös lasien kanssa vaivatta ja lasit myös pysyvät kohdallaan, liekö pääni muodon ansiota vai mitä.
        Avokypärä visiirillä, kuten itselläni, ei huurru missään kelissä, eikä myöskään lasit huurru.
        Vie päätäsi kaupasta toiseen ja sovittele eri malleja siinä varustuksessa jota joudut aina pitämään, eli lasit päässä, ja sovita myös kypärää ottamatta laseja pois.
        Oikea löytyy varmasti ja malleja on joka lähtöön.
        Sen voisin mainita että, käytän sekä tavallisia että omilla vahvuuksilla olevia aurinkolaseja, ja olen huomannut sen että, kirkas visiiri ja aurinkolasit haittaavat ainakin minun ajoani, etenkin osuuksilla missä aurinko vilahtelee aika-ajoin puiden lomasta, eli tekee varjoa tiehen.
        Olen todennut tummennetun visiirin tavallisten lasien kanssa itselleni paremmaksi vaihtoehdoksi.
        Aika mitättömiä asioita monen mielestä, mutta joskus turvallisuu/mukavuus on pienestä kiinni.

        Kyllä tämän kaali/potta/visiiri/rillit-yhdistelmän pitää olla kunnossa, kun tilanne tulee.
        Ettei se mikään vähäpätöinen juttu ole.


    • ......

      Kyllä visiiri on tarpeellinen. Jos ainoastaan silmälasit on silmien suojana ja joku ötökkä sopivasti osuu juuri rillien ohi, niin senjälkeen se on rillien takana ja vauhdissa melkoisen mukava, kun ei näe mitään.
      Itselläni umpikypärä ja hyvin rillit niiden kanssa käy. Rillit pois ja potta päähän ja sitten rillit takasin päähän ja visiiri alas.
      Ehkä tärkeintä silmälasessa on sankojen taittokulma korvien takana. Mieluummin melko suorat "aisat", niin helppompi pistää päähän, kun kypärä päässä.

      • Nimetön

        ehkäpä helpottaa taittokulman piemuus, mutta kun minulla se on juuri hyvin suuri, n. 75 astetta, eli aika suuri..

        visiirillinen siis, ja kaipa niitä laseja sitten saa jotenkin sinne väliin tungettua.
        kiitos kaikille vaivautuneille..


      • joskus MUST

        Ainakin Shoein Raidissa on urat silmälasien sangoille siellä pehmusteessa, tosin itsellä jotenkin hiukka liian ylhäällä. Ehkä pään muodosta tuo johtuu, vaikka potta muuten istuu hyvin.

        Ja visiiri saattaa ötököiden takia olla täysin välttämätön. Ajelin itäisessä Saksassa kohti Rostockia toissa viikolla ja hämärän tultua ilma oli täynnään pieniä hyttysiä (lämpöäkin taisi olla lähes 30 astetta). Visiiriä joutui pesemään vähän väliä umpeen muurautumisen takia, kun näkyvyyttä piti olla pienillä teillä peurojenkin takia, ja lamputkin sumeni melkoisen hämäriksi! Eipä olisi tullut ajosta mitään avokypärällä!

        Ajoasun rintapuoli kuten nakupyöräkin edestä katsoen olivat törkeän näköisessä kunnossa vain 150 km pituisen pätkän jälkeen ...


    • Johanna-89

      Minulla on ollut skootteri huhtikuusta asti, kypärä on skootterin mukana tullut Halpahallin umpimalli. Pystyn käyttämään normaalisti silmälaseja sillä valitsin liikkeessä kypäräsi väljähkön mallin. Ajoon lähtiessä nankahanskat kannattaa pukea viimeiseiksi koska hanskat käsissä on vaikea asetella silmälaseja ja lukkoa, vaikka minulla on ihan tavalliset ohuet nahkahanskat. Meikkaus ja tukka on ainakin minulle Kypärän kanssa suuri ongelma. Lisäksi harmittaa kun talvella hankkimissani silmälaseissa on paksut sangat jotka vaikeuttaa sivulle näkemistä, ovat Saksassa ovat kielletty liikentessä. Olin alkukesän kesätöissä siivoojana ja liikuin työmatkan ennen kuutta aamulla ja viileällä säällä visiiri saattoi huurtua. Päivällä ajelen visiiri auki jolloin pelkästään silmälasit ovat suojana lentäviä ötököitä vastaan. Kenkinä kannattaa käyttää tukevia nahkakenkiä, ei mitään sandaaleja, tosin täytyy myöntää että ajan usein itse korkeakorkoiset nahkasaappailla joka ei ole turvallista.

    • täälläkin rillipää

      oon ite myös siinä iässä, että talvella suoritan mopokortin. Oon hommaamassa yamahan TZR 50- mopoa ja mulla on siis kypärä mikä on ollu mulla ihan pienestä pitäen ku oon mennyt iskän kyydillä. Se mahtuu päähän, jos ei oo laseja, mutta joudun laittaa korvan päällä olevat hiukset pinnillä taakse nii saan silmälasit sitten mahtumaan myös jälkikäteen, mutta ainoo ongelma mulla on se, että ku laitan visiirin alas nii huurustuu silmälasit kokonaan, varsinki ku hengitän siellä.
      ilman visiiriä olevaa kypärää en haluais, koska sit ku menee kovaa nii silmät alkaa vuotaa ja meikit leviää :DD jos ymmärrät mitä tarkotan. Joten kikkoja tänne mullekkin päin. En aijo käyttää joka päivä piilolinssejä.
      ja en aijo ostaa crossikypärää koska se ei sovi tohon mopoon!

      • Motskarisetä

        Jahas. Vanha keskustelu aktivoitui. Tällaisena vanhana setänä olen aikojen kuluessa kokeillut monenlaisia pottia päähäni. Alussa oli avokypärä, ja ajolasit, joihin mahtui rillit alle. Kesän mittaan huomasin kuinka kipeästi käy, kun ötökkä iskeytyy satasen vauhdissa leukaan!!! Sitten kokeilin tavallista umpikypärää. Kun laitoin ensin kypärän päähän, ja sitten sovittelin silmälaseja, niin eipä niitä korvia sieltä alta millään meinannut löytyä. Joskus tuskastuin ja tökkäsin vain rillien sangat sinne jonnekin, ja lähdin ajamaan.

        Vasta avattava kypärä toi sen lopullisen autuuden. Alussa minulla oli semmoinen halpispotta. Minkä merkkinen lienee ollutkin, en muista. Sitten on ollut halvemman hintaluokan italialainen Osbe ja kaksi Schuberthia. Tällä hetkellä on jo toisen kesän käytössä ollut Nolan N104. Mielestäni se on parhaiten päähäni sopinut kypärä, mitä minulla on ollut ikinä. Siinä on aurinkovisiiri ja melkoisen hyvä ilmanvaihto, ei siis huurru helposti.

        Minun mielestäni kypärän hintaluokalla ei ole niin suurta väliä, kunhan potta vain on juuri minun/sinun päähän sopiva. Koskaan en oikein ole saanut omaani sopimaan esim Shoeita ja Araita, niin hyviä kypäriä kuin ne ovatkin, ja joidenkin päähän sopinevat mitä mainioimmin. Hyvä kypärä on tietysti tärkeä, mutta sen sopivuus kaikkein tärkeintä. Siis halpa Bilteman kypäräkin voi olla hyvä ratkaisu, jos se ei purista eikä kiristä, ja se päässä on hyvä ajaa. Pahimmat vauriot onnettomuuksista kun syntyvät tilastojen mukaan kaularangan murtumista, ja sitähän ei juuri suojaa mikään ajovaruste. Halpiskypärän laadusta aiheutuvista vaurioista en ainakaan minä ole koskaan kuullut.

        Ei siinä mitään kummallista ole, jos ajaa endurolla ja käyttää umpikypärää! Monet varsinkin tällaisella kypsemmällä iällä olevat motoristit tekevät niin. Samoin tekevät monet customistit, vaikka avokypärähän heillä kuuluisi olla! Tyttärillänikin oli aluksi enduromopo, mutta eivät he edes ajatelleet mitään enduromallisia kypäriä. Siis rillipäille ilman muuta: Avattava umpikypärä!


      • Motskarisetä
        Motskarisetä kirjoitti:

        Jahas. Vanha keskustelu aktivoitui. Tällaisena vanhana setänä olen aikojen kuluessa kokeillut monenlaisia pottia päähäni. Alussa oli avokypärä, ja ajolasit, joihin mahtui rillit alle. Kesän mittaan huomasin kuinka kipeästi käy, kun ötökkä iskeytyy satasen vauhdissa leukaan!!! Sitten kokeilin tavallista umpikypärää. Kun laitoin ensin kypärän päähän, ja sitten sovittelin silmälaseja, niin eipä niitä korvia sieltä alta millään meinannut löytyä. Joskus tuskastuin ja tökkäsin vain rillien sangat sinne jonnekin, ja lähdin ajamaan.

        Vasta avattava kypärä toi sen lopullisen autuuden. Alussa minulla oli semmoinen halpispotta. Minkä merkkinen lienee ollutkin, en muista. Sitten on ollut halvemman hintaluokan italialainen Osbe ja kaksi Schuberthia. Tällä hetkellä on jo toisen kesän käytössä ollut Nolan N104. Mielestäni se on parhaiten päähäni sopinut kypärä, mitä minulla on ollut ikinä. Siinä on aurinkovisiiri ja melkoisen hyvä ilmanvaihto, ei siis huurru helposti.

        Minun mielestäni kypärän hintaluokalla ei ole niin suurta väliä, kunhan potta vain on juuri minun/sinun päähän sopiva. Koskaan en oikein ole saanut omaani sopimaan esim Shoeita ja Araita, niin hyviä kypäriä kuin ne ovatkin, ja joidenkin päähän sopinevat mitä mainioimmin. Hyvä kypärä on tietysti tärkeä, mutta sen sopivuus kaikkein tärkeintä. Siis halpa Bilteman kypäräkin voi olla hyvä ratkaisu, jos se ei purista eikä kiristä, ja se päässä on hyvä ajaa. Pahimmat vauriot onnettomuuksista kun syntyvät tilastojen mukaan kaularangan murtumista, ja sitähän ei juuri suojaa mikään ajovaruste. Halpiskypärän laadusta aiheutuvista vaurioista en ainakaan minä ole koskaan kuullut.

        Ei siinä mitään kummallista ole, jos ajaa endurolla ja käyttää umpikypärää! Monet varsinkin tällaisella kypsemmällä iällä olevat motoristit tekevät niin. Samoin tekevät monet customistit, vaikka avokypärähän heillä kuuluisi olla! Tyttärillänikin oli aluksi enduromopo, mutta eivät he edes ajatelleet mitään enduromallisia kypäriä. Siis rillipäille ilman muuta: Avattava umpikypärä!

        Vielä... Tuo ongelma, että visiiri huurtuu, kun laittaa kypärän päähän on helppo välttää: Laittaa ennen liikkeellelähtöä visiirin hieman raolleen, ja sitten kun pääsee vauhtiin, niin tökkää kiinni. Samoin esim liikennevaloissa avaa hieman visiiriä, ja taas kun mennään, niin laittaa kiinni. Lopulta se on helppoa ja liikkeestä ennen pitkää tulee automaattinen. Ajoviima kyllä pitää visiirin kirkkaana, kunhan tuuletusaukot muistaa pitää auki.


    • Anonyymi

      Itelläki silmälasit ja suosittelen Schuberthin S1 Pro kypärää! Hyvin pystyy laittamaan lasit päähän ilman että menee miten sattuu ja pysyy hyvin päässäkin ettei heilu miten sattuu. Yks miinus kyl on ja se on se tupla-D lukitus, missä voi mennä hetki ennenkun sen oppii kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe