Analogissa tehtiin selväksi

homous ja naispappeus!

Lukekaapa uusin analogi! Siinäpä tehtiin kerralla selväksi se, missä me ortodoksit seisomme homousasioissa ja naispappeusasioissa! Homojen parisuhde ei ole se oikea, Jumalan tarkoittama. Ja naispappeus ei ole ortodoksisen uskon mukainen juttu.

Olipa hyvä että vihdoinkin tehdään loppu turhasta kiertelystä ja kaartelusta!

184

9216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makarios

      Analogissa tehtiin selväksi, ettei samaa sukupuolta olevia voi vihkiä kristilliseen avioliittoon. Eiköhän se ole jokaiselle ortodoksille itsestäänselvä asia. Parisuhteesta sen sijaan ei puhuttu halaistua sanaa.

      Johan tovi vierähtikin näistä homovirittelyistä. Ehdotan kuitenkin, että jätämme tämän aiheen tähän.

      • Papadopoulos

        Sanotaanhan siellä mm. tämä asia, jonka kohdalla tuntuu olevan nykyään kovin paljon horjuvuutta:

        "Raamatun ja kanonisen tradition ja kirkon opetuksen mukaan sakramentaalinen homoseksuaalien pappeus ei ole mahdollista."

        Papinhan tulee olla "yhden vaimon mies". Amen.

        * * * * * * *

        Ja tämä, nyt vihdoin pitkästä aikaa papin rohkeasti esiin tuoma ajatus lämmittää mieltä:

        "Mielestäni sellaisten piispojen, pappien, diakonien ja kirkon työntekijöiden, jotka opettavat ja toimivat kirkon käsitystä ja opetusta vastaan näissä asioissa, olisi harkittava eroamista
        tehtävistään."

        Aksios, isä Veikko Lisitsin!


      • Isä Veikko Lisitsin

        Koko kirjoitushan todellisuudessa käsittelee miehen ja naisen avioliittoa jos tarkkaan luet. Se ei kuitenkaan käsittele avioliiton sisäistä maailmaa eikä anna siihen ohjeita, koska ne asiat joltisenkin ihmisillä on tiedossa ja myös siksi että kirjoituksesta olisi tullut tavattoman pitkä. Lisäksi kirkon opetuksen ja yksityisen ajattelun välissä on sielunhoidon maailma mikä on huomioitava, mutta kuten kirjoitin nyt, jutusta olisi tullut tavattoman pitkä. Mutta Analogia lukemalla vielä varmasti tulee sellaisiakin kirjoituksia, joissa em. asioita käsitellään.

        Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa: Kaunis käsi kädessä kulkevan nuoren miehen ja naisen kuva varmaan antaa oikean kuvan kirkon opetuksesta ja tarkoituksesta.

        Isä Veikko Lisitsin


      • Makarios
        Isä Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Koko kirjoitushan todellisuudessa käsittelee miehen ja naisen avioliittoa jos tarkkaan luet. Se ei kuitenkaan käsittele avioliiton sisäistä maailmaa eikä anna siihen ohjeita, koska ne asiat joltisenkin ihmisillä on tiedossa ja myös siksi että kirjoituksesta olisi tullut tavattoman pitkä. Lisäksi kirkon opetuksen ja yksityisen ajattelun välissä on sielunhoidon maailma mikä on huomioitava, mutta kuten kirjoitin nyt, jutusta olisi tullut tavattoman pitkä. Mutta Analogia lukemalla vielä varmasti tulee sellaisiakin kirjoituksia, joissa em. asioita käsitellään.

        Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa: Kaunis käsi kädessä kulkevan nuoren miehen ja naisen kuva varmaan antaa oikean kuvan kirkon opetuksesta ja tarkoituksesta.

        Isä Veikko Lisitsin

        Tarkoitinkin, ettei kirjoituksessasi puhuttu homoseksuaalisesta parisuhteesta halaistua sanaa. Tällä viittasin aloittajan avaukseen.

        Analogia tulen seuraamaan jatkossakin kiinnostuneena. Vielä varmemmin kuin siihen tulee kirjoituksia avioliiton sisäisestä maailmasta, tälle keskustelupalstalle tulee avauksia homoseksuaalisuudesta - yleensä varsin provosoivaan sävyyn. Olen kuitenkin tehnyt päätöksen olla enää osallistumatta niihin keskusteluihin. Kuuntelen silti edellenkin sydäntäni, vaikka sitten hengellisesti sokein silmin.

        Hyvää syksynjatkoa toivottaen,
        Makarios


    • Kimmo vaan

      Mielenkiintoinen oli myös juttu Konstantinoksesta
      ja Helenasta. Siinä kirjoitettiin mm. "Äkkipikainen Konstantinus murhautti väärien syytösten perusteella rakkaan poikansa ja myöhemmin vaimonsakin tämän kieron vehkeilyn vuoksi." ja hieman myöhemmin "Konstantinus
      Suuri ja hänen äitinsä ansaitsivat ”apostolien vertainen”-nimityksen innokkaasta kristinopin levittämisestä."

      • Konstantinos Suuri

        tähän juttuun taas kuuluu! Höpöhöpö taas!


      • Kimmo vaan
        Konstantinos Suuri kirjoitti:

        tähän juttuun taas kuuluu! Höpöhöpö taas!

        En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi.


      • ammu vaan
        Kimmo vaan kirjoitti:

        En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi.

        "En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi."

        Ethän sinä ymmärrä mitään muutakaan.


      • 1-0
        ammu vaan kirjoitti:

        "En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi."

        Ethän sinä ymmärrä mitään muutakaan.

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.


      • hyvin

        osaat muuten Kimmo latinaa!?


      • Kimmo vaan
        hyvin kirjoitti:

        osaat muuten Kimmo latinaa!?

        "Kuinka hyvin osaat muuten Kimmo latinaa!?"

        Entisen kouluni seinillä oli latinalaisia mietelauseita. Voi olla, että osaisin vielä "kääntää" jonkun niistä. Kreikkaa tai kirkkoslaavia en osaa ollenkaan. Oikeasti kielitaitoni rajoittuu suomeen ja englantiin, vaikka olen työssäni välillä joutunut käyttämään ruotsia ja saksaa. En mielelläni puhu heikosta kielitaidostani :-{


      • voivoivoi
        ammu vaan kirjoitti:

        "En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi."

        Ethän sinä ymmärrä mitään muutakaan.

        ...


      • marina68
        Kimmo vaan kirjoitti:

        En ymmärrä kirkkoa, joka pitää murhaajia pyhimyksinä, mutta tuomitsee rakkauden samaan sukupuoleen kuolemansynniksi.

        Kun murhaat jonkun ja tunnustat virheesi, saat sen anteeksi. Jos harrastat homouden syntiä, saat sen anteeksi kun kadut ja teet parannuksen. Näin sekä murhaaja että homo ovat samalla viivalla.


      • Makarios
        marina68 kirjoitti:

        Kun murhaat jonkun ja tunnustat virheesi, saat sen anteeksi. Jos harrastat homouden syntiä, saat sen anteeksi kun kadut ja teet parannuksen. Näin sekä murhaaja että homo ovat samalla viivalla.

        ...että voisit murhan ja homouden lisäksi julkipaheksua tasapuolisuuden nimissä kaikkia muitakin syntejä. Vai muiden ihmisten navanalustoimintako se niin viehättää? Ehkäpä julkaiset oikein aakkostetun syntiluettelon meille kerettiläisille maan matosille. Vaihtoehtoisesti voisit pitää huolen vain omista synneistäsi ja tehdä niistä parannuksen. Eiköhän niissä ole yllin kyllin. Minulla ainakin on.


      • ain oot
        Makarios kirjoitti:

        ...että voisit murhan ja homouden lisäksi julkipaheksua tasapuolisuuden nimissä kaikkia muitakin syntejä. Vai muiden ihmisten navanalustoimintako se niin viehättää? Ehkäpä julkaiset oikein aakkostetun syntiluettelon meille kerettiläisille maan matosille. Vaihtoehtoisesti voisit pitää huolen vain omista synneistäsi ja tehdä niistä parannuksen. Eiköhän niissä ole yllin kyllin. Minulla ainakin on.

        toisii tuomitsemass.


      • Makarios
        ain oot kirjoitti:

        toisii tuomitsemass.

        ...homofoobikkoin kuuluu iha vappaast mellastaa? Kukkaa ei sais mittää vastaa haastaa? Miu oikeuvvetaju pirtaa hää ei käy. Tuomisse silt en kettää.


      • rikoksen ja luonnollisen
        marina68 kirjoitti:

        Kun murhaat jonkun ja tunnustat virheesi, saat sen anteeksi. Jos harrastat homouden syntiä, saat sen anteeksi kun kadut ja teet parannuksen. Näin sekä murhaaja että homo ovat samalla viivalla.

        Rinnastatko raskaan rikoksen ihmisen ominaisuuteen, jota hän ei ole itse voinut koskaan valita? Ja ilmeisesti pidät itseäsi vielä hyvänä kristittynäkin?

        Miltä kuulostaisi, jos esim. punatukkaisuus, ruskeasilmäisyys, A-veriryhmä tai jokin kudosten entsyymimuunnos rinnastettaisiin murhaan ja ihmispoloiselle sanottaisiin vain, että sorry olet nyt aivan väärää veriryhmää ja sinut tuomitaan.
        Nykyaikana tiedetään, että kukaan ei ole voinut itse valita seksuaalisuuttaan ja sen ominaisuuksia, niin eivät ole tehneet heterot eivätkä homotkaan. Sitä paitsi jokaisessa ihmisessä on myös homoeroottinen puoli, koska se kuuluu ihmisen luonnolliseen seksuaalisuuteen, aivan synnynnäisenä ominaisuutena.

        Tästä voidaan jo päätellä, että Raamatussa puhutaan jostakin aivan muusta kuin ihmisen luonnollisista ominaisuuksista, kun siellä tuomitaan jotain, jossa mies makaa toisen miehen kanssa kuin naisen kanssa maataan. Tavallisten homojen seksuaalisuus on erilaista, ja Raamatussa viitataankin sen ajan pakanallisiin rituaaleihin tai seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön.


      • voopikoit
        Makarios kirjoitti:

        ...homofoobikkoin kuuluu iha vappaast mellastaa? Kukkaa ei sais mittää vastaa haastaa? Miu oikeuvvetaju pirtaa hää ei käy. Tuomisse silt en kettää.

        Asijoist hyö haastaat. Mut sellane ei miust oo hyväks, et ko joku sannoo jottain, niin sie käsket heijä vaa kattuu omii syntilöitää. Eihä siit keskustelust sillo tuu ei nii mittää.


      • Makarios
        voopikoit kirjoitti:

        Asijoist hyö haastaat. Mut sellane ei miust oo hyväks, et ko joku sannoo jottain, niin sie käsket heijä vaa kattuu omii syntilöitää. Eihä siit keskustelust sillo tuu ei nii mittää.

        ...vähän tärkeämmissä kirjoituksissa kuin näissä nettiraapustuksissa puhutaan rikoista ja maloista. Ehkä minä "tuomitsen", kuten sanot, syrjinnän ja ahdasmielisyyden, mutta en silti tee syntilistoja tai lajittele ihmisiä syntien mukaan. Se ei ole maallikon tehtävä.

        Minusta keskustelusta ei tule mitään silloin, kun vastaukseksi tulee "höpöhöpöä, painu pois palstalta", mitä yritin tuossa aiemmin hieman - kenties onnahtaen - karrikoida.


      • ominaisuus vaan valinnan
        rikoksen ja luonnollisen kirjoitti:

        Rinnastatko raskaan rikoksen ihmisen ominaisuuteen, jota hän ei ole itse voinut koskaan valita? Ja ilmeisesti pidät itseäsi vielä hyvänä kristittynäkin?

        Miltä kuulostaisi, jos esim. punatukkaisuus, ruskeasilmäisyys, A-veriryhmä tai jokin kudosten entsyymimuunnos rinnastettaisiin murhaan ja ihmispoloiselle sanottaisiin vain, että sorry olet nyt aivan väärää veriryhmää ja sinut tuomitaan.
        Nykyaikana tiedetään, että kukaan ei ole voinut itse valita seksuaalisuuttaan ja sen ominaisuuksia, niin eivät ole tehneet heterot eivätkä homotkaan. Sitä paitsi jokaisessa ihmisessä on myös homoeroottinen puoli, koska se kuuluu ihmisen luonnolliseen seksuaalisuuteen, aivan synnynnäisenä ominaisuutena.

        Tästä voidaan jo päätellä, että Raamatussa puhutaan jostakin aivan muusta kuin ihmisen luonnollisista ominaisuuksista, kun siellä tuomitaan jotain, jossa mies makaa toisen miehen kanssa kuin naisen kanssa maataan. Tavallisten homojen seksuaalisuus on erilaista, ja Raamatussa viitataankin sen ajan pakanallisiin rituaaleihin tai seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön.

        homogeeniä ei ole löydetty eikä löydetäkään, ja vaikka löytyisikin kirkko opettaa pidättymään taipumuksestaan.

        Raamattu kertoo meille että ihmiset ihan itse valitsiva vaihtaa mieltymyksensä perversseiksi, ei suinkaan niin että jumala loi meistä joistain paroista homoja, pedofiilejä, murhaajia, juoppoja.


      • asiantuntemusta
        ominaisuus vaan valinnan kirjoitti:

        homogeeniä ei ole löydetty eikä löydetäkään, ja vaikka löytyisikin kirkko opettaa pidättymään taipumuksestaan.

        Raamattu kertoo meille että ihmiset ihan itse valitsiva vaihtaa mieltymyksensä perversseiksi, ei suinkaan niin että jumala loi meistä joistain paroista homoja, pedofiilejä, murhaajia, juoppoja.

        Neuvoksi sinulle. Aivan samalla tavalla kuin maallikoiden tehtävä ei ole kehitellä minkäänlaisia selityksiä Raamatun teksteille, yhtä vähän asiantuntemattoman on sopivaa perustella mitään perinnöllisyystieteellä ja geeneillä. Nämä asiat ovat hyvin vaikeita, ja uusin tutkimus on usein antanut viitteitä siitä, miten jonkin ominaisuuden geneettinen tausta on paljon monimutkaisempi kuin vielä kymmenen vuotta sitten tiedettiin. Jos löydetään geeni, niin mitäpä sillä tiedolla sitten tekisit ja mitä oikeaa asiaa siitä osaisit päätellä?


      • ammu vaan
        Kimmo vaan kirjoitti:

        "Kuinka hyvin osaat muuten Kimmo latinaa!?"

        Entisen kouluni seinillä oli latinalaisia mietelauseita. Voi olla, että osaisin vielä "kääntää" jonkun niistä. Kreikkaa tai kirkkoslaavia en osaa ollenkaan. Oikeasti kielitaitoni rajoittuu suomeen ja englantiin, vaikka olen työssäni välillä joutunut käyttämään ruotsia ja saksaa. En mielelläni puhu heikosta kielitaidostani :-{

        Osaa meänkieltä.


      • 2-0
        ammu vaan kirjoitti:

        Osaa meänkieltä.

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.


      • ammu vaan
        2-0 kirjoitti:

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.

        "Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat."

        Aivan tahallani. Kun muuan surkimus latelee jatkuvasti pelkkiä typeryyksiä, miksi täällä pitäisi uskotella, että hän olisi oikeasti jotenkin fiksumpi kuin mitä esittää.


      • SaimiA
        2-0 kirjoitti:

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.

        Mitä vitun idioottimaista inttämistä!

        Sait urpo turpiis just 6-0. Eikö SamiA ymmärrä?


      • Aimi Saa
        ammu vaan kirjoitti:

        Osaa meänkieltä.

        Taitaa tarkoittaa mean kieltä....


    • taas tulkitsemassa?

      Maallikoiden ei pitäisi koskaan väitellä kirkon opillisista kysymyksistä. Tämän asian tärkeyden huomaa, kun arvioi viestiketjun aloittajan käsityskykyä. Asiat ovat monimutkaisia ja erittäin vaikeita käsittää oikein, koska vanhojen tekstien yhdistäminen nykypäivään vaatii tietoa myös niiden kirjoittamisen ajan yhtesikunnasta ja sen arvoista.
      Avioliitto on tietenkin vain miehen ja naisen välinen, se vaatii uskollisuutta ja sitoutumista, mikä on monelle nykyajan ihmiselle käsittämätöntä - niin paljon on aviollista uskottomuutta ja pettämistä.
      Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen. Raamatulla ei voida mitätöidä parisuhteensa rekisteröineiden homomiesten (ja lesbonaisten) keskinäistä rakkautta, sillä Raamattu kertoo täysin erilaisesta suhteesta.
      Ja lopuksi. Kirkon virkana ei ole olemassa naispappeutta, mutta se protestanttien pappeus, jonka yhteydessä puhutaan myös naispappeudesta onkin aivan eri asia kuin apostolisen ja katolisen kirkon pappeus. Siitäkään ei ortodoksien tarvitse olla huolissaan.

      • kirkossamme

        on pitkä teologinen koulutus, kun taas monet papistoon kuuluvat ovat pelkkiä "seminaaripappeja". Teologisen koulutuksen omaava osaa suhtautua kriittisesti erilaisiin teorioihin ja Raamatun tulkintoihin eikä niele kaikkea purematta.

        Sinulla ei liene teologista koulutusta, joten juttusi siitä, mitä Raamattu muka sanoo mistäkin asiasta ovat pelkkää p:tä.


      • jyrrrhhmmm
        kirkossamme kirjoitti:

        on pitkä teologinen koulutus, kun taas monet papistoon kuuluvat ovat pelkkiä "seminaaripappeja". Teologisen koulutuksen omaava osaa suhtautua kriittisesti erilaisiin teorioihin ja Raamatun tulkintoihin eikä niele kaikkea purematta.

        Sinulla ei liene teologista koulutusta, joten juttusi siitä, mitä Raamattu muka sanoo mistäkin asiasta ovat pelkkää p:tä.

        "Pitkän" (so. ajallisesti ikuisuuden kestäneen) teologikoulutuksen saanut vanha pääkaupunkiseudun rouva murisee ja moittii seminaaripapit ja muut kouluttamattomat (siis alle TM) maan rakoon pelkän nettitekstin arvion perusteella.

        Armolahja sekin!


      • Papadopoulos

        "Kirkon virkana ei ole olemassa naispappeutta..."

        Oikein. Tästä olisi hyvä informoida myös piispojamme, koska aivan äskettäin muistelen kuulleeni erään heistä sanovan jossain julkisuudessa, että asia olisi Kirkossa muka jotenkin "avoin". Voi toki olla, että ymmärsin väärin, missä tapauksessa pyydän nöyrimmästi anteeksi.

        **************************************

        "Maallikoiden ei pitäisi koskaan väitellä kirkon opillisista kysymyksistä."

        Miltähän Kirkko mahtaisi näyttää, jos nämä asiat jäisivät vain piispojen ja pappien varaan?

        Meillä on netissä luettavissa lista (www.yhteys.org), jossa on useiden Suomen ortodoksisen kirkon pappien nimet kannattamassa mm. seuraavaa:

        "Vakiintuneessa ja sitoutuneessa parisuhteessa elävät homoseksuaaliset työntekijät antavat kristillisille kirkoille ja yhteisöille myös mahdollisuuden tarjota myönteisiä esikuvia seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluville jäsenilleen. Tämä vahvistaisi kaikkien oikeutta sakramentteihin, sielunhoitoon ja kristilliseen yhteyteen."

        Siis myös "parisuhteessa" oleville oikeus myös sakramentteihin (meillä ml. avioliitto ja pappeus). Tämä on valitettavasti harhautunutta ja väärää opetusta - sanon tämän, vaikka toistan itseäni. Pappien tekstiä, piispoilta ei asiaan korjausta kuulu ja ainoat äänekkäästi kritisoineet ovat maallikoita (onneksi nyt näemmä alkaa tulla myös papiston ääniä esiin!). Kuka siis opettaa tässä Kirkon perinteen mukaisesti oikein?

        Huomaan myös tuossa "julistuksessa" puheen kristillisistä "kirkoista". Ortodoksille Kirkko on yksi. Jo yksin tästäkään syystä tällaista tekstiä ei ortodoksisen kirkon pappeuteen sitoutuneen pitäisi allekirjoittaa.


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Kirkon virkana ei ole olemassa naispappeutta..."

        Oikein. Tästä olisi hyvä informoida myös piispojamme, koska aivan äskettäin muistelen kuulleeni erään heistä sanovan jossain julkisuudessa, että asia olisi Kirkossa muka jotenkin "avoin". Voi toki olla, että ymmärsin väärin, missä tapauksessa pyydän nöyrimmästi anteeksi.

        **************************************

        "Maallikoiden ei pitäisi koskaan väitellä kirkon opillisista kysymyksistä."

        Miltähän Kirkko mahtaisi näyttää, jos nämä asiat jäisivät vain piispojen ja pappien varaan?

        Meillä on netissä luettavissa lista (www.yhteys.org), jossa on useiden Suomen ortodoksisen kirkon pappien nimet kannattamassa mm. seuraavaa:

        "Vakiintuneessa ja sitoutuneessa parisuhteessa elävät homoseksuaaliset työntekijät antavat kristillisille kirkoille ja yhteisöille myös mahdollisuuden tarjota myönteisiä esikuvia seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluville jäsenilleen. Tämä vahvistaisi kaikkien oikeutta sakramentteihin, sielunhoitoon ja kristilliseen yhteyteen."

        Siis myös "parisuhteessa" oleville oikeus myös sakramentteihin (meillä ml. avioliitto ja pappeus). Tämä on valitettavasti harhautunutta ja väärää opetusta - sanon tämän, vaikka toistan itseäni. Pappien tekstiä, piispoilta ei asiaan korjausta kuulu ja ainoat äänekkäästi kritisoineet ovat maallikoita (onneksi nyt näemmä alkaa tulla myös papiston ääniä esiin!). Kuka siis opettaa tässä Kirkon perinteen mukaisesti oikein?

        Huomaan myös tuossa "julistuksessa" puheen kristillisistä "kirkoista". Ortodoksille Kirkko on yksi. Jo yksin tästäkään syystä tällaista tekstiä ei ortodoksisen kirkon pappeuteen sitoutuneen pitäisi allekirjoittaa.

        "Me allekirjoittaneet ortodoksisen kirkon jäsenet sitoudumme Yhteys-liikkeen arvoihin ja toimimme niiden puolesta

        oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa.

        Toivomme, että seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ortodoksit voivat löytää hengellisen kotinsa omasta seurakunnastaan ja että avoin ja asiallinen keskustelu seksuaalisuuteen liittyvistä kysymyksistä edistää suvaitsevaisuutta ja lähimmäisenrakkautta kirkkomme piirissä."


      • ortodoksisessa kirkossa
        kirkossamme kirjoitti:

        on pitkä teologinen koulutus, kun taas monet papistoon kuuluvat ovat pelkkiä "seminaaripappeja". Teologisen koulutuksen omaava osaa suhtautua kriittisesti erilaisiin teorioihin ja Raamatun tulkintoihin eikä niele kaikkea purematta.

        Sinulla ei liene teologista koulutusta, joten juttusi siitä, mitä Raamattu muka sanoo mistäkin asiasta ovat pelkkää p:tä.

        Ortodoksisessa kirkossa seurakuntapapitkaan eivät harrasta koskaan mitään opillista tulkintaa.


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        "Me allekirjoittaneet ortodoksisen kirkon jäsenet sitoudumme Yhteys-liikkeen arvoihin ja toimimme niiden puolesta

        oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa.

        Toivomme, että seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ortodoksit voivat löytää hengellisen kotinsa omasta seurakunnastaan ja että avoin ja asiallinen keskustelu seksuaalisuuteen liittyvistä kysymyksistä edistää suvaitsevaisuutta ja lähimmäisenrakkautta kirkkomme piirissä."

        1) siksi, että peräkaneetti tuli vasta valitusten jälkeen takaperoisena lisäyksenä; asianosaiset olivat allekirjoittaneet "julistuksen" sellaisenaan ja tämä pykättiin siihen perään sitten vasta monien (maallikko)kristittyjen pahoitettua avoimesti mielensä asiasta!

        2) siksi, että en ymmärrä, miten "oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa" voi allekirjoittaa julistuksen, joka sotii "oman kirkkomme pyhää traditiota ja kanonista perinnettä" vastaan. Suvaitsevaisuus ja lähimmäisenrakkaus on toteutunut ilman kaikenkarvaisten protestanttien adressejakin, kuten hyvin tiedämme: kirkon piirissä on aina suhtauduttu homoseksuaaleihin ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Tämän asian korostaminen ei oikeasti ole voinut olla tässä "adressissa" se pointti! Pointti on minusta miellyttämisenhalu, ekumenismi ja yhteyksien näkeminen siellä, missä sellaisia ei oikeasti ole.


      • jolla ei ole arvoa
        Makarios kirjoitti:

        "Me allekirjoittaneet ortodoksisen kirkon jäsenet sitoudumme Yhteys-liikkeen arvoihin ja toimimme niiden puolesta

        oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa.

        Toivomme, että seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ortodoksit voivat löytää hengellisen kotinsa omasta seurakunnastaan ja että avoin ja asiallinen keskustelu seksuaalisuuteen liittyvistä kysymyksistä edistää suvaitsevaisuutta ja lähimmäisenrakkautta kirkkomme piirissä."

        Suoraselkäiset ihmiset olisivat myöntäneet tehneensä tyhmyyksiä ja vetäneet nimensä pois tuollaisilta listoilta. En voi kunnioittaa ihmisiä, jotka eivät voi myöntää erehtyneensä.


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        1) siksi, että peräkaneetti tuli vasta valitusten jälkeen takaperoisena lisäyksenä; asianosaiset olivat allekirjoittaneet "julistuksen" sellaisenaan ja tämä pykättiin siihen perään sitten vasta monien (maallikko)kristittyjen pahoitettua avoimesti mielensä asiasta!

        2) siksi, että en ymmärrä, miten "oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa" voi allekirjoittaa julistuksen, joka sotii "oman kirkkomme pyhää traditiota ja kanonista perinnettä" vastaan. Suvaitsevaisuus ja lähimmäisenrakkaus on toteutunut ilman kaikenkarvaisten protestanttien adressejakin, kuten hyvin tiedämme: kirkon piirissä on aina suhtauduttu homoseksuaaleihin ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Tämän asian korostaminen ei oikeasti ole voinut olla tässä "adressissa" se pointti! Pointti on minusta miellyttämisenhalu, ekumenismi ja yhteyksien näkeminen siellä, missä sellaisia ei oikeasti ole.

        ...pappi ei saa jälkikäteen tarkentaa lausuntojaan.

        Sinäkin muuten taitanet kuulua kirkon "piiriin", ja ymmärtäväisyytesi ja ystävällisyytesi homoseksuaaleja kohtaan on tullut monin huutomerkein useita kertoja esille. Mutta enempiä en tästä asiasta väittäle; kantani lienee kaikille selvä. Nimimerkkiä "taas tulkitsemassa" kiitän hänen kirjoituksestaan, jossa hän kertoo, mistä vanhoissa teksteissä lienee kyse. Niin ortodoksi kuin olenkin, en purematta niele, että seemiläisten kielten ja koineen eksaksti ymmärrys (mm. sanoista ja ilmaisuista, joista tiedemaailma ei ole koskaan päässyt yksimielisyyteen) voi olla ainoastaan ortodoksisen kirkon hallussa.


      • huutolais xyz
        jolla ei ole arvoa kirjoitti:

        Suoraselkäiset ihmiset olisivat myöntäneet tehneensä tyhmyyksiä ja vetäneet nimensä pois tuollaisilta listoilta. En voi kunnioittaa ihmisiä, jotka eivät voi myöntää erehtyneensä.

        Siinä yksi ongelma, onko nk. "ort.piireissä" häpeällistä tunnustaa erehtyneensä.


      • taas tulkitsemassa
        jolla ei ole arvoa kirjoitti:

        Suoraselkäiset ihmiset olisivat myöntäneet tehneensä tyhmyyksiä ja vetäneet nimensä pois tuollaisilta listoilta. En voi kunnioittaa ihmisiä, jotka eivät voi myöntää erehtyneensä.

        Edellinen kirjoittaja näyttää arvioivan ortodoksista kirkkoa oikean protestantin asenteilla. Kuitenkaan pappeus ei ole papin persoonasta mitenkään riippuvainen, päinvastoin papin pukeutuminen ja resitatiivin käyttäminen on juuri häivyttämässä hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan. Seurakuntalainen taas rukoilee papin puolesta ja rukouksellaan kannattelee ja tulee häntä raskaassa tehtävässään. Mitä muuta seurakunnan jäsen voisi tehdä? Pappi toimii kuten hänen oletetaan pyhässä tehtävässään toimivan, jos hän tekee vakavia virheitä, piispan on puututtava asiaan.
        Huomatkaa myös, että yhteys-sivusto on luterilainen ja on täysin mahdollista, että siellä on ortodoksisten pappien kannatus jopa tarkoituksellisesti haluttu esittää virheellisessä muodossa. Mahdollisesti taas kerran ortodokseja on haluttu tukemaan luterilaisten omaa asiaa.


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...pappi ei saa jälkikäteen tarkentaa lausuntojaan.

        Sinäkin muuten taitanet kuulua kirkon "piiriin", ja ymmärtäväisyytesi ja ystävällisyytesi homoseksuaaleja kohtaan on tullut monin huutomerkein useita kertoja esille. Mutta enempiä en tästä asiasta väittäle; kantani lienee kaikille selvä. Nimimerkkiä "taas tulkitsemassa" kiitän hänen kirjoituksestaan, jossa hän kertoo, mistä vanhoissa teksteissä lienee kyse. Niin ortodoksi kuin olenkin, en purematta niele, että seemiläisten kielten ja koineen eksaksti ymmärrys (mm. sanoista ja ilmaisuista, joista tiedemaailma ei ole koskaan päässyt yksimielisyyteen) voi olla ainoastaan ortodoksisen kirkon hallussa.

        :..pappi ei saa jälkikäteen tarkentaa lausuntojaan. "

        Just niin. Pitää olla sen verran järkeä, että miettii, mitä sanoo JA jos virhe aiheuttaa pahennusta ja rikkoo seurakuntaa, pitää olla kanttia pyörtää tekonsa. Se olisi miehekästä, Kirkon rikkominen ja repiminen EI sitä ole. Hajaannus on saatanasta ja tämä puheen oleva "tarkennus" on vähintäänkin sumea.

        Muuten olen sitä mieltä, että EI yhtään yhteyspappia tuleviin virkoihin/toimiin! Tätä pitää tarvittaessa propagoida oikein näkyvästi ja kunnolla. Jos ei ole tällaisessa asiassa harkintakykyä, ei sitä ole luultavasti monessa muussakaan asiassa. Opportunisti yhdessä asiassa tarkoittaa opportunistia toisessakin. Ei tod. hyvä asia. Ei herätä minussa - eikä luultavasti monessa muussakaan - minkäänlaista luottamusta.

        **************

        "Sinäkin muuten taitanet kuulua kirkon "piiriin","

        Jos tämä tarkoittaa synnintunnustuksella käymistä ja ehtoollisyhteyttä, niin kyllä. En oikein ymmärrä tätä arviota muulla tavalla. Voitko täsmentää!

        Ortodoksisesta kirkosta minua ei erota kukaan eikä mikään; eri asia on sitten, missä jurisdiktiossa tulen viettämään loppuikäni, jos omassa kirkossa hajaannus ja väärä opetus tosiaan saa tällaisia ulottuvuuksia eikä asiaan puututa. Meillä Etelä-Suomessa on onneksi valinnanvaraa - ja tätä menoa tervettä kilpailuakin.


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        :..pappi ei saa jälkikäteen tarkentaa lausuntojaan. "

        Just niin. Pitää olla sen verran järkeä, että miettii, mitä sanoo JA jos virhe aiheuttaa pahennusta ja rikkoo seurakuntaa, pitää olla kanttia pyörtää tekonsa. Se olisi miehekästä, Kirkon rikkominen ja repiminen EI sitä ole. Hajaannus on saatanasta ja tämä puheen oleva "tarkennus" on vähintäänkin sumea.

        Muuten olen sitä mieltä, että EI yhtään yhteyspappia tuleviin virkoihin/toimiin! Tätä pitää tarvittaessa propagoida oikein näkyvästi ja kunnolla. Jos ei ole tällaisessa asiassa harkintakykyä, ei sitä ole luultavasti monessa muussakaan asiassa. Opportunisti yhdessä asiassa tarkoittaa opportunistia toisessakin. Ei tod. hyvä asia. Ei herätä minussa - eikä luultavasti monessa muussakaan - minkäänlaista luottamusta.

        **************

        "Sinäkin muuten taitanet kuulua kirkon "piiriin","

        Jos tämä tarkoittaa synnintunnustuksella käymistä ja ehtoollisyhteyttä, niin kyllä. En oikein ymmärrä tätä arviota muulla tavalla. Voitko täsmentää!

        Ortodoksisesta kirkosta minua ei erota kukaan eikä mikään; eri asia on sitten, missä jurisdiktiossa tulen viettämään loppuikäni, jos omassa kirkossa hajaannus ja väärä opetus tosiaan saa tällaisia ulottuvuuksia eikä asiaan puututa. Meillä Etelä-Suomessa on onneksi valinnanvaraa - ja tätä menoa tervettä kilpailuakin.

        ...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. (Ja kommenttina viimeiseen lausahdukseesi: "valinnanvarainen kilpaileva" jurisdiktio kuulostaa, anteeksi nyt vain, varsin waspilta - lienet kuullut churh hoppingista.)


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. (Ja kommenttina viimeiseen lausahdukseesi: "valinnanvarainen kilpaileva" jurisdiktio kuulostaa, anteeksi nyt vain, varsin waspilta - lienet kuullut churh hoppingista.)

        "...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. "

        Hajaannusta on mahdollista aiheuttaa kahdella tavalla:

        1) puhumalla Kirkon opetuksen vastaista soopaa ja hajottamalla laumaa sitä kautta

        2) korostamalla Kirkon oikeaa opetusta, mikä taas aiheuttaa pahennusta niissä, jotka ovat harhautuneet eivätkä pysty ottamaan oikaisua vastaan.

        Minä olen puoleni valinnut; ilmeisesti sinäkin.

        En tiedä mitä "churh hopping" on - en ole käynyt kauheasti kouluja ja sivistystasoni on puutteellinen, mutta sanakirjani ei tunne ensimmäistä sanaa.

        Jos ja kun toivottavasti mahdollisimman pikaisesti saadaan puretuksi nämä "viralliset" kirkkoinstituutiot, tulee jokaiselle harkittavaksi, mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa rahoillaan sponsoroida. Moskovan patriarkaatilla on onneksi Suomessa myös eläviä seurakuntia, joiden kohdalla ei tarvitse pelätä sitä, että niiden papit luterilaisia miellyttääkseen menevät mukaan mihin tahansa, anteeksi vaan nyt kauheasti.

        (eipä Suomen autonomisenkaan kirkon kohdalla tarvitse tätä kaikkien pappien kohdalla pelätä, mutta tämä nykytilanne on kyllä täysin uskomaton, järkyttävä, demoralisoiva ja alhainen).


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        "...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. "

        Hajaannusta on mahdollista aiheuttaa kahdella tavalla:

        1) puhumalla Kirkon opetuksen vastaista soopaa ja hajottamalla laumaa sitä kautta

        2) korostamalla Kirkon oikeaa opetusta, mikä taas aiheuttaa pahennusta niissä, jotka ovat harhautuneet eivätkä pysty ottamaan oikaisua vastaan.

        Minä olen puoleni valinnut; ilmeisesti sinäkin.

        En tiedä mitä "churh hopping" on - en ole käynyt kauheasti kouluja ja sivistystasoni on puutteellinen, mutta sanakirjani ei tunne ensimmäistä sanaa.

        Jos ja kun toivottavasti mahdollisimman pikaisesti saadaan puretuksi nämä "viralliset" kirkkoinstituutiot, tulee jokaiselle harkittavaksi, mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa rahoillaan sponsoroida. Moskovan patriarkaatilla on onneksi Suomessa myös eläviä seurakuntia, joiden kohdalla ei tarvitse pelätä sitä, että niiden papit luterilaisia miellyttääkseen menevät mukaan mihin tahansa, anteeksi vaan nyt kauheasti.

        (eipä Suomen autonomisenkaan kirkon kohdalla tarvitse tätä kaikkien pappien kohdalla pelätä, mutta tämä nykytilanne on kyllä täysin uskomaton, järkyttävä, demoralisoiva ja alhainen).

        Churh = church.


      • ovat menneet mukaan
        taas tulkitsemassa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja näyttää arvioivan ortodoksista kirkkoa oikean protestantin asenteilla. Kuitenkaan pappeus ei ole papin persoonasta mitenkään riippuvainen, päinvastoin papin pukeutuminen ja resitatiivin käyttäminen on juuri häivyttämässä hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan. Seurakuntalainen taas rukoilee papin puolesta ja rukouksellaan kannattelee ja tulee häntä raskaassa tehtävässään. Mitä muuta seurakunnan jäsen voisi tehdä? Pappi toimii kuten hänen oletetaan pyhässä tehtävässään toimivan, jos hän tekee vakavia virheitä, piispan on puututtava asiaan.
        Huomatkaa myös, että yhteys-sivusto on luterilainen ja on täysin mahdollista, että siellä on ortodoksisten pappien kannatus jopa tarkoituksellisesti haluttu esittää virheellisessä muodossa. Mahdollisesti taas kerran ortodokseja on haluttu tukemaan luterilaisten omaa asiaa.

        Yhteys-liikkeeseen ja allekirjoittaneet sen julkilausuman. Heidän tulee erota tuosta liikkeestä, olivat he pappeja tai maallikoita. Piispan velvollisuus on valvoa papistoa ja kehottaa heitä oikealle tielle.

        Valitettavasti en ymmärrä kaikkia mietteitäsi. Menevät vähän ohi taas kerran. Mitä esimerkiksi sillä, että pappeus on henkilöstä riippumaton asia, on tekemistä sen asian kanssa, että henkilön, joka on toimissaan erehtynyt -oli hän sitten pappi tai maallikko- tulee tunnustaa erehdyksensä, katua syntejään ja palata ortodoksisuuteen?


      • koska
        huutolais xyz kirjoitti:

        Siinä yksi ongelma, onko nk. "ort.piireissä" häpeällistä tunnustaa erehtyneensä.

        ylpeys on yleinen synti.


      • allekirjoittanut ei ole
        ovat menneet mukaan kirjoitti:

        Yhteys-liikkeeseen ja allekirjoittaneet sen julkilausuman. Heidän tulee erota tuosta liikkeestä, olivat he pappeja tai maallikoita. Piispan velvollisuus on valvoa papistoa ja kehottaa heitä oikealle tielle.

        Valitettavasti en ymmärrä kaikkia mietteitäsi. Menevät vähän ohi taas kerran. Mitä esimerkiksi sillä, että pappeus on henkilöstä riippumaton asia, on tekemistä sen asian kanssa, että henkilön, joka on toimissaan erehtynyt -oli hän sitten pappi tai maallikko- tulee tunnustaa erehdyksensä, katua syntejään ja palata ortodoksisuuteen?

        kukaan yhteys-vetoomuksen allekirjoittanut ei ole poikennut ortodoksisesta uskonopista,... asia olisi ehkä aivan erilainen, jos tämä olisi vanhoillislestadiolaisten keskustelupalsta, silloin allekirjoittaneet kai joutuisivat jonkinlaiseen lahkon vanhempien neuvoston puhutteluun ja lopulta tuomittavaksi. Ortodoksit ovat kuitenkin kristittyjä.


      • erittäin toivottavaa
        Papadopoulos kirjoitti:

        "...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. "

        Hajaannusta on mahdollista aiheuttaa kahdella tavalla:

        1) puhumalla Kirkon opetuksen vastaista soopaa ja hajottamalla laumaa sitä kautta

        2) korostamalla Kirkon oikeaa opetusta, mikä taas aiheuttaa pahennusta niissä, jotka ovat harhautuneet eivätkä pysty ottamaan oikaisua vastaan.

        Minä olen puoleni valinnut; ilmeisesti sinäkin.

        En tiedä mitä "churh hopping" on - en ole käynyt kauheasti kouluja ja sivistystasoni on puutteellinen, mutta sanakirjani ei tunne ensimmäistä sanaa.

        Jos ja kun toivottavasti mahdollisimman pikaisesti saadaan puretuksi nämä "viralliset" kirkkoinstituutiot, tulee jokaiselle harkittavaksi, mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa rahoillaan sponsoroida. Moskovan patriarkaatilla on onneksi Suomessa myös eläviä seurakuntia, joiden kohdalla ei tarvitse pelätä sitä, että niiden papit luterilaisia miellyttääkseen menevät mukaan mihin tahansa, anteeksi vaan nyt kauheasti.

        (eipä Suomen autonomisenkaan kirkon kohdalla tarvitse tätä kaikkien pappien kohdalla pelätä, mutta tämä nykytilanne on kyllä täysin uskomaton, järkyttävä, demoralisoiva ja alhainen).

        jos voisi ainakin muutaman kuukauden ajan tai ehkä kauemminkin perhtyä perusteellisemmin Moskovan patriarkaatin käytäntöihin, se varmasti selkeyttäisi henkilökohtaista elämääsi.
        Ehdotan, että otat vapaata ja vietät pitkähköjä aikoja Moskovan patriarkaatin suurissa luostareissa. Sinä aikana voit varmasti perehtyä paremmin sikäläiseen todellisuuteen, eikä sinun tarvitse omassa mielikuvituksessasi kehitellä mitään ihanteellisia mielikuvia.


      • sehän on
        allekirjoittanut ei ole kirjoitti:

        kukaan yhteys-vetoomuksen allekirjoittanut ei ole poikennut ortodoksisesta uskonopista,... asia olisi ehkä aivan erilainen, jos tämä olisi vanhoillislestadiolaisten keskustelupalsta, silloin allekirjoittaneet kai joutuisivat jonkinlaiseen lahkon vanhempien neuvoston puhutteluun ja lopulta tuomittavaksi. Ortodoksit ovat kuitenkin kristittyjä.

        kaikille selvä asia. Miksi tahallasi valehtelet?

        Vanhoillislestadiolaiset sun muut lahkot eivät kuulu tähän asiaan mitenkään. Niistä keskustellaan aivan muilla palstoilla.


      • Makarios
        sehän on kirjoitti:

        kaikille selvä asia. Miksi tahallasi valehtelet?

        Vanhoillislestadiolaiset sun muut lahkot eivät kuulu tähän asiaan mitenkään. Niistä keskustellaan aivan muilla palstoilla.

        ...se siellä panee taas kaappeja paikoilleen?

        ;=D


      • Mikä se sellainen
        Makarios kirjoitti:

        ...se siellä panee taas kaappeja paikoilleen?

        ;=D

        nimimerkki on???


      • 1-0
        Makarios kirjoitti:

        ...se siellä panee taas kaappeja paikoilleen?

        ;=D

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.


      • Makarios
        1-0 kirjoitti:

        Menit TAAS henkilökohtaisuuksiin, kun eväät loppuivat.

        Mietipä vielä kerran.

        Kilpailuviettisi on muuten kiehtova. Mutta senhän taisit tietääkin.


      • 2-0
        Makarios kirjoitti:

        Mietipä vielä kerran.

        Kilpailuviettisi on muuten kiehtova. Mutta senhän taisit tietääkin.

        Pyri pois henkilöön menevistä arvauksista, muuten häviät koko pelin. Hanki jostain eväitä ja sano sitten jotain.


      • anonyymi
        2-0 kirjoitti:

        Pyri pois henkilöön menevistä arvauksista, muuten häviät koko pelin. Hanki jostain eväitä ja sano sitten jotain.

        "Hanki jostain eväitä ja sano sitten jotain."

        Onhan hän jo sanonut kaiken sanottavansa ties kuinka moneen kertaan.


      • Makarios
        2-0 kirjoitti:

        Pyri pois henkilöön menevistä arvauksista, muuten häviät koko pelin. Hanki jostain eväitä ja sano sitten jotain.

        ...että koskaan ei voi tietää, kenen kanssa keskustelee, koska ihmiset sinun laillasi eivät halua käyttää yhtä ja samaa nikkiä saati rekisteröityä. Puskista huutelu on helkkarin helppoa - kuten myös tuo yhtä lailla harrastamasi pistelasku (enkä koskaan edes tajunnut, milloin kilpailu alkoi ja milloin itse levitit pöytään "evääsi"). Mitään todellista sanottavaahan sinulla ei ole, vaan itse juuri harrastat moittimaasi henkilökohtaisuuksiin menoa.

        Kysymykseni Stadin friidusta esitin, koska halusin tietää, onko "keskustelija", joka väittää muiden puhuvan p:tä, haukkuu heitä valehtelijoiksi ja ajaa heitä pois "meidän" (lue: hänen) palstalta, yksi ja sama henkilö, joka on aiemmin esittäytynyt stadin gimmaksi ja osoittanut hyperjyrkät mielipiteensä jo ennenkin mm. luterilaisuutta ja homoseksuaalisuutta kohtaan.

        Jos jokainen huutelee vain nimimerkittömänä (tai viesti viestiltä vaihtuvin nikein) omiaan sinunkin tavoin, keskustelussa ja tässä palstassa ei ole mitään mieltä. Varmasti siksikin moni todellinen keskustelija on kaikonnut täältä jo aikapäiviä sitten. Vaikka olen mm. Papadopouloksen kanssa jyrkästi eri mieltä lähes kaikista asioista, nostan hänele hattua siitä, että hän kuitenkin kirjoittaa mielipiteensä rehellisesti ja johdonmukaisesti omalla nikillään.


      • shakki - matti
        Makarios kirjoitti:

        ...että koskaan ei voi tietää, kenen kanssa keskustelee, koska ihmiset sinun laillasi eivät halua käyttää yhtä ja samaa nikkiä saati rekisteröityä. Puskista huutelu on helkkarin helppoa - kuten myös tuo yhtä lailla harrastamasi pistelasku (enkä koskaan edes tajunnut, milloin kilpailu alkoi ja milloin itse levitit pöytään "evääsi"). Mitään todellista sanottavaahan sinulla ei ole, vaan itse juuri harrastat moittimaasi henkilökohtaisuuksiin menoa.

        Kysymykseni Stadin friidusta esitin, koska halusin tietää, onko "keskustelija", joka väittää muiden puhuvan p:tä, haukkuu heitä valehtelijoiksi ja ajaa heitä pois "meidän" (lue: hänen) palstalta, yksi ja sama henkilö, joka on aiemmin esittäytynyt stadin gimmaksi ja osoittanut hyperjyrkät mielipiteensä jo ennenkin mm. luterilaisuutta ja homoseksuaalisuutta kohtaan.

        Jos jokainen huutelee vain nimimerkittömänä (tai viesti viestiltä vaihtuvin nikein) omiaan sinunkin tavoin, keskustelussa ja tässä palstassa ei ole mitään mieltä. Varmasti siksikin moni todellinen keskustelija on kaikonnut täältä jo aikapäiviä sitten. Vaikka olen mm. Papadopouloksen kanssa jyrkästi eri mieltä lähes kaikista asioista, nostan hänele hattua siitä, että hän kuitenkin kirjoittaa mielipiteensä rehellisesti ja johdonmukaisesti omalla nikillään.

        Ensinnä: noista nimimerkeistä 1-0 ja 2-0 vain kaksi on minun, yksi jonkun kloonin.
        Toiseksi: keskustelun siirtyessä henkilöön, peli on hävitty. Sinä teet sen pian eväiden loputtua eli kun ei ole järkevää sanottavaa, minä teen sen varmuuden vuoksi heti.
        Kolmanneksi: nimimerkki ei takaa mitään keskustelun tasoa, se on jo nähty lukuisat kerrat. Lähinnä se mahdollistaa profiloinnin ja sitä kautta ihmiseen suhtautumisen joko hällä-väliä-tyyppinä tai varteenotettavana vastustajana, jonka kanssa täytyy olla kuitenkin eri mieltä ja ryhtyä pikaisesti sanalliseen tappeluun.
        Neljänneksi: palsta ei edusta ortodoksista ajattelua. Sinä esim. olet tyyppiesimerkki erittäin protestanttisesta ortodoksista, jollaisia palsta on täynnä ja jotka hakevat täältä tukea toisilleen. Oikea ortodoksi on rauhaa rakastava ja toisten kanssa toimeen tuleva ihminen - pääsääntöisesti, poikkeuksiakin toki on.
        Viidenneksi: nämä protest.orttodoksit tuovat oppiimme ihmeellisiä sovelluksia, jotka pitää torjua.
        Kuudenneksi: suuri osa täällä huseeravista on sellaista sakkia, joka ei voi päteä esim. omassa seurakunnassaan juuri mielipiteittensä ja särmikkyytensä vuoksi. He tosin kuvittelevat olevansa hyvin koulutettuja tai muuten asioista oikein tietäviä, mutta todellisuus on toisenlainen.
        Seitsemänneksi: en viitsi enää jauhaa enempää tätä p**kaa.


      • Makarios
        shakki - matti kirjoitti:

        Ensinnä: noista nimimerkeistä 1-0 ja 2-0 vain kaksi on minun, yksi jonkun kloonin.
        Toiseksi: keskustelun siirtyessä henkilöön, peli on hävitty. Sinä teet sen pian eväiden loputtua eli kun ei ole järkevää sanottavaa, minä teen sen varmuuden vuoksi heti.
        Kolmanneksi: nimimerkki ei takaa mitään keskustelun tasoa, se on jo nähty lukuisat kerrat. Lähinnä se mahdollistaa profiloinnin ja sitä kautta ihmiseen suhtautumisen joko hällä-väliä-tyyppinä tai varteenotettavana vastustajana, jonka kanssa täytyy olla kuitenkin eri mieltä ja ryhtyä pikaisesti sanalliseen tappeluun.
        Neljänneksi: palsta ei edusta ortodoksista ajattelua. Sinä esim. olet tyyppiesimerkki erittäin protestanttisesta ortodoksista, jollaisia palsta on täynnä ja jotka hakevat täältä tukea toisilleen. Oikea ortodoksi on rauhaa rakastava ja toisten kanssa toimeen tuleva ihminen - pääsääntöisesti, poikkeuksiakin toki on.
        Viidenneksi: nämä protest.orttodoksit tuovat oppiimme ihmeellisiä sovelluksia, jotka pitää torjua.
        Kuudenneksi: suuri osa täällä huseeravista on sellaista sakkia, joka ei voi päteä esim. omassa seurakunnassaan juuri mielipiteittensä ja särmikkyytensä vuoksi. He tosin kuvittelevat olevansa hyvin koulutettuja tai muuten asioista oikein tietäviä, mutta todellisuus on toisenlainen.
        Seitsemänneksi: en viitsi enää jauhaa enempää tätä p**kaa.

        ...kuten "oikea" ortodoksi?


      • Mitredat

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homot tietenkin tulkitsevat Raamatun kirjoituksia omalla tavallaan, saadakseen oikeutuksen luonnonvastaiselle käyttäytymiselleen. Raamattu kieltää kuitenkin homouden sen kaikilla tasoilla.


      • Makarios
        Mitredat kirjoitti:

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homot tietenkin tulkitsevat Raamatun kirjoituksia omalla tavallaan, saadakseen oikeutuksen luonnonvastaiselle käyttäytymiselleen. Raamattu kieltää kuitenkin homouden sen kaikilla tasoilla.

        ...vaan filologis-eksegeettinen.


      • asia suoraan
        Mitredat kirjoitti:

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homot tietenkin tulkitsevat Raamatun kirjoituksia omalla tavallaan, saadakseen oikeutuksen luonnonvastaiselle käyttäytymiselleen. Raamattu kieltää kuitenkin homouden sen kaikilla tasoilla.

        Raamatussa on hyvin vähän mainintoja miesten välisestä seksistä, ja kuten on jo todettu, niillä kohdilla tuskin viitataan nykyaikana yhteisestä keskinäisestä sopimuksesta yhdessä elävän homoparin yhteiselämään.

        Näissä keskusteluissa on kuitenkin hämmästyttävää, miten paljon itseään kristittyinä pitävät miehet (ja monet naisetkin) haluavat lyödä ja halventaa homoja (ja lesboja) näiden epäselvien tulkintojen takia.

        En ole juuri nähnyt vakavaa keskustelua aviorikosten, jopa vuosikausia jatkuneiden aviopuolisoiden pettämisten takia. Jopa kirkon tehtävässä toimivalla miehellä on saattanut olla toinen parisuhde oman puolison ohella. Lisäksi hyvin monet miehet hakevat satunnaista seksiä jatkuvasti ja ovat valmiita hyppäämään vieraaseen sänkyyn jokaisen tilaisuuden tullen. Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta.

        Tärkeitä asioita olisi muitakin, sellaisia jotka koskevat hyvin monia ihmisiä. Kuinka moni on valmis varastamaan aina tilaisuuden tullen. Elintarvikeliikkeistä ja tavarataloista varastetaan tavaraan hyvin paljon, mutta ollaanko me luovuttu pitämästä asiaa vääränä ja syntinä.

        Hyvin moni meistä tietää tapauksia, joissa lähimmäisiämme kohdellaan rasistisesti tai muuten alistaen ja halveksien, mutta kuinka moni meistä viitsii puuttua asiaa, sillä saatamme itsekin olla samaa mieltä ja tuomita lähimmäisemme vääriin ennakkoluuloihimme perustuen.

        Onko kirkkoon leviämässä sellainen käsitys, että tuomitsemalla homoja ja pitämällä heitä kaiken syntisyyden vertauskuvana, saatamme itse elää täysin synnitöntä elämää, mitään mistään välittämättä. Kuitenkaan kukaan homo ei ole voinut itse valita omaa seksuaalisuuttaan, yhtä vähän kuin kukaan heterokaan on voinut sitä tehdä.

        Pakostakin tulee mieleen, että sanatarkasti homouden kieltoa Raamatun viitteellisissä teksteissä tukitsevat haluavat oikeastaan torjua omia homoeroottisia ajatuksiaan omasta mielestään. Toisia tuomitsemalla se ei kuitenkaan tule koskaan onnistumaan, eikä millään muullakaan tavalla, ihmisen pitää vain oppia elämään sellaisena kuin hänet on luotu.


      • NäinOnNäreet
        Mitredat kirjoitti:

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homot tietenkin tulkitsevat Raamatun kirjoituksia omalla tavallaan, saadakseen oikeutuksen luonnonvastaiselle käyttäytymiselleen. Raamattu kieltää kuitenkin homouden sen kaikilla tasoilla.

        Kyllähän Kirkon kanta homoseksuaalisiin tekoihin on sangen yksiselitteinen. Sellaista ei voi hyväksyä kristillisen parisuhteen malliksi, ei mitenkään. Tästä asiasta ovat yhtä mieltä Raamattu, kanonit ja koko kirkon traditio. Jos joku haluaa nillittää vastaan, niin siitä vaan. Jos meidän sekularisoitunut yhteiskuntamme päättää arvotyhjiössään sallia kaiken, niin se ei kuitenkaan ulotu Kirkon sisälle, koska Kirkon arvot ovat ikuisia ja pysyviä, niitä eivät ajan tuulet horjuta. Ei, vaikka muutama eksynyt ihminen Suomessa sitä toivoisikin.


      • NäinOnNäreet
        Papadopoulos kirjoitti:

        "...itse tykönään ja sydämessään miettiä sitäkin, kuka ja miten sitä hajaannusta aiheuttaa. "

        Hajaannusta on mahdollista aiheuttaa kahdella tavalla:

        1) puhumalla Kirkon opetuksen vastaista soopaa ja hajottamalla laumaa sitä kautta

        2) korostamalla Kirkon oikeaa opetusta, mikä taas aiheuttaa pahennusta niissä, jotka ovat harhautuneet eivätkä pysty ottamaan oikaisua vastaan.

        Minä olen puoleni valinnut; ilmeisesti sinäkin.

        En tiedä mitä "churh hopping" on - en ole käynyt kauheasti kouluja ja sivistystasoni on puutteellinen, mutta sanakirjani ei tunne ensimmäistä sanaa.

        Jos ja kun toivottavasti mahdollisimman pikaisesti saadaan puretuksi nämä "viralliset" kirkkoinstituutiot, tulee jokaiselle harkittavaksi, mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa rahoillaan sponsoroida. Moskovan patriarkaatilla on onneksi Suomessa myös eläviä seurakuntia, joiden kohdalla ei tarvitse pelätä sitä, että niiden papit luterilaisia miellyttääkseen menevät mukaan mihin tahansa, anteeksi vaan nyt kauheasti.

        (eipä Suomen autonomisenkaan kirkon kohdalla tarvitse tätä kaikkien pappien kohdalla pelätä, mutta tämä nykytilanne on kyllä täysin uskomaton, järkyttävä, demoralisoiva ja alhainen).

        Kiitos sinulle Papadopoulos rohkeista ja informatiivisista postauksistasi. Niitä on aina ilo lukea.

        Ja olen samaa mieltä kanssasi. Nykytilanne on yksinkertaisesti karmaiseva. Ilmankos Analogi-lehtikin on nyt herännyt ja julkaisi Isä Veikko Lisitsinin erinomaisen artikkelin aiheesta. Mutta melkein suosittelisin mahdollisimman yksinkertaista ilmaisutapaa Analogille. Ei sivulauseita, ei pitkiä lauseita - tietyillä eksyneillä voi olla vaikeuksia sellaisia ymmärtää - vaan halki, poikki ja pinoon.

        Kummallinen yksityisajattelun henki on alkanut vallata kotimaamme ortodoksista kirkkoa. Ulkomailla törmää jatkuvasti siihen, että asioista perillä olevat ihmiset kummastelevat kirkkomme käytäntöjä. Suorana seisominen vähemmistössä ollen tuntuu olevan joillekin vaikeaa. Halutaan mieluummin vaikka prostituoida kirkko, että vain vaikutettaisiin "moderneilta" ja "ajan hengessä" mukana olevilta. Tällainen on suoraan sanottuna saatanallista.

        Kirkko ei ole mikään kaupiteltava ja markkinoitava, ihmisten suosiota osteleva instituutio. "Ajan henki" voi olla vaikka millainen hulluus, mutta kirkko edustaa ikuisia arvoja.

        Jokainen voi toki äänestää jaloillaan, jos alkaa vaivata kirkon "vanhoillisuus" (lue: kirkon omassa perinteessä pysyminen ja oikean opin opettaminen). Ev.lut.-kirkosta varmasti löytää henkisen kodin ihan millaisia elämäntapoja vain kannattava ihminen. Ei tarvitse itseään vaivata kristillisillä arvoilla ja niiden sitovuudella..


      • tutkittua tietoa
        NäinOnNäreet kirjoitti:

        Kiitos sinulle Papadopoulos rohkeista ja informatiivisista postauksistasi. Niitä on aina ilo lukea.

        Ja olen samaa mieltä kanssasi. Nykytilanne on yksinkertaisesti karmaiseva. Ilmankos Analogi-lehtikin on nyt herännyt ja julkaisi Isä Veikko Lisitsinin erinomaisen artikkelin aiheesta. Mutta melkein suosittelisin mahdollisimman yksinkertaista ilmaisutapaa Analogille. Ei sivulauseita, ei pitkiä lauseita - tietyillä eksyneillä voi olla vaikeuksia sellaisia ymmärtää - vaan halki, poikki ja pinoon.

        Kummallinen yksityisajattelun henki on alkanut vallata kotimaamme ortodoksista kirkkoa. Ulkomailla törmää jatkuvasti siihen, että asioista perillä olevat ihmiset kummastelevat kirkkomme käytäntöjä. Suorana seisominen vähemmistössä ollen tuntuu olevan joillekin vaikeaa. Halutaan mieluummin vaikka prostituoida kirkko, että vain vaikutettaisiin "moderneilta" ja "ajan hengessä" mukana olevilta. Tällainen on suoraan sanottuna saatanallista.

        Kirkko ei ole mikään kaupiteltava ja markkinoitava, ihmisten suosiota osteleva instituutio. "Ajan henki" voi olla vaikka millainen hulluus, mutta kirkko edustaa ikuisia arvoja.

        Jokainen voi toki äänestää jaloillaan, jos alkaa vaivata kirkon "vanhoillisuus" (lue: kirkon omassa perinteessä pysyminen ja oikean opin opettaminen). Ev.lut.-kirkosta varmasti löytää henkisen kodin ihan millaisia elämäntapoja vain kannattava ihminen. Ei tarvitse itseään vaivata kristillisillä arvoilla ja niiden sitovuudella..

        "Ev.lut.-kirkosta varmasti löytää henkisen kodin ihan millaisia elämäntapoja vain kannattava ihminen. Ei tarvitse itseään vaivata kristillisillä arvoilla ja niiden sitovuudella.."

        Ortodoksit mielellään antavat ymmärtää, että he noudattavat paremmin kristinuskon käskyjä kuin protestantit. Ortodoksit eroavat protestantteja useammin. Onko esimerkiksi suhteessa vähemmän ortodoksisia vankejä, lasten huostaanottoja, alkoholisteja, pedofiilejä ... kuin luterilaisia?


      • Palstaa lukenut
        Makarios kirjoitti:

        ...että koskaan ei voi tietää, kenen kanssa keskustelee, koska ihmiset sinun laillasi eivät halua käyttää yhtä ja samaa nikkiä saati rekisteröityä. Puskista huutelu on helkkarin helppoa - kuten myös tuo yhtä lailla harrastamasi pistelasku (enkä koskaan edes tajunnut, milloin kilpailu alkoi ja milloin itse levitit pöytään "evääsi"). Mitään todellista sanottavaahan sinulla ei ole, vaan itse juuri harrastat moittimaasi henkilökohtaisuuksiin menoa.

        Kysymykseni Stadin friidusta esitin, koska halusin tietää, onko "keskustelija", joka väittää muiden puhuvan p:tä, haukkuu heitä valehtelijoiksi ja ajaa heitä pois "meidän" (lue: hänen) palstalta, yksi ja sama henkilö, joka on aiemmin esittäytynyt stadin gimmaksi ja osoittanut hyperjyrkät mielipiteensä jo ennenkin mm. luterilaisuutta ja homoseksuaalisuutta kohtaan.

        Jos jokainen huutelee vain nimimerkittömänä (tai viesti viestiltä vaihtuvin nikein) omiaan sinunkin tavoin, keskustelussa ja tässä palstassa ei ole mitään mieltä. Varmasti siksikin moni todellinen keskustelija on kaikonnut täältä jo aikapäiviä sitten. Vaikka olen mm. Papadopouloksen kanssa jyrkästi eri mieltä lähes kaikista asioista, nostan hänele hattua siitä, että hän kuitenkin kirjoittaa mielipiteensä rehellisesti ja johdonmukaisesti omalla nikillään.

        kuka on nimimerkin "Makarios" takana, enkä välitäkään tietää. Mitäpä minä sellaisella tiedolla tekisin?

        Aina samalla nimimerkillä kirjoittamisessa on se vika, että ihmiset saattavat yrittää ottaa selville, kuka on minkin nimimerkin takana. Koska Suomi on pieni maa, niin se on suhteellisen helppoa. Näillä palstoilla on kuitenkin tarkoitus keskustella asioista. Ihmiset jääkööt taustalle. Jos sinua kiusaa nimimerkittömät kirjoitukset, niin lopeta keskusteleminen täällä.


      • Makarios
        Palstaa lukenut kirjoitti:

        kuka on nimimerkin "Makarios" takana, enkä välitäkään tietää. Mitäpä minä sellaisella tiedolla tekisin?

        Aina samalla nimimerkillä kirjoittamisessa on se vika, että ihmiset saattavat yrittää ottaa selville, kuka on minkin nimimerkin takana. Koska Suomi on pieni maa, niin se on suhteellisen helppoa. Näillä palstoilla on kuitenkin tarkoitus keskustella asioista. Ihmiset jääkööt taustalle. Jos sinua kiusaa nimimerkittömät kirjoitukset, niin lopeta keskusteleminen täällä.

        ...vaan se, ettei yhden ketjun sisällä yksi ja sama henkilö voi pitäytyä samassa nikissä. Jos nimimerkki A kirjoittaa jotain ja vaikkapa sinä haluat kommentoida sitä ja saatkin kommenttiisi vastauksen nimimerkiltä B (joka kirjoitustyylistä päätellen lienee kuitenkin A), et voi ennen pitkää enää tietää, kenen kanssa jaat mielipiteitä. Tällaisenaan tämä ei ole kommunikointia eikä viestintää laisinkaan, joten luulenpa tosiaan, että olen täyttämässä toiveesi piakkoinkin, kun yliopistoluennot jälleen alkavat.


      • Serguei
        asia suoraan kirjoitti:

        Raamatussa on hyvin vähän mainintoja miesten välisestä seksistä, ja kuten on jo todettu, niillä kohdilla tuskin viitataan nykyaikana yhteisestä keskinäisestä sopimuksesta yhdessä elävän homoparin yhteiselämään.

        Näissä keskusteluissa on kuitenkin hämmästyttävää, miten paljon itseään kristittyinä pitävät miehet (ja monet naisetkin) haluavat lyödä ja halventaa homoja (ja lesboja) näiden epäselvien tulkintojen takia.

        En ole juuri nähnyt vakavaa keskustelua aviorikosten, jopa vuosikausia jatkuneiden aviopuolisoiden pettämisten takia. Jopa kirkon tehtävässä toimivalla miehellä on saattanut olla toinen parisuhde oman puolison ohella. Lisäksi hyvin monet miehet hakevat satunnaista seksiä jatkuvasti ja ovat valmiita hyppäämään vieraaseen sänkyyn jokaisen tilaisuuden tullen. Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta.

        Tärkeitä asioita olisi muitakin, sellaisia jotka koskevat hyvin monia ihmisiä. Kuinka moni on valmis varastamaan aina tilaisuuden tullen. Elintarvikeliikkeistä ja tavarataloista varastetaan tavaraan hyvin paljon, mutta ollaanko me luovuttu pitämästä asiaa vääränä ja syntinä.

        Hyvin moni meistä tietää tapauksia, joissa lähimmäisiämme kohdellaan rasistisesti tai muuten alistaen ja halveksien, mutta kuinka moni meistä viitsii puuttua asiaa, sillä saatamme itsekin olla samaa mieltä ja tuomita lähimmäisemme vääriin ennakkoluuloihimme perustuen.

        Onko kirkkoon leviämässä sellainen käsitys, että tuomitsemalla homoja ja pitämällä heitä kaiken syntisyyden vertauskuvana, saatamme itse elää täysin synnitöntä elämää, mitään mistään välittämättä. Kuitenkaan kukaan homo ei ole voinut itse valita omaa seksuaalisuuttaan, yhtä vähän kuin kukaan heterokaan on voinut sitä tehdä.

        Pakostakin tulee mieleen, että sanatarkasti homouden kieltoa Raamatun viitteellisissä teksteissä tukitsevat haluavat oikeastaan torjua omia homoeroottisia ajatuksiaan omasta mielestään. Toisia tuomitsemalla se ei kuitenkaan tule koskaan onnistumaan, eikä millään muullakaan tavalla, ihmisen pitää vain oppia elämään sellaisena kuin hänet on luotu.

        kirjoitit:

        "Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta."

        Jos oikein muistan niin minä olin tuo mainitsemasi ortodoksi.

        Todellakin, suvustani ja perhepiiristäni (minut mukaan laskettuna) ei löydy yhtään homoseksuaalia. Meillä lienee siis joku geenivihe tai sitten emme seuraa aikaamme ;-)

        Tuo tulkintasi siitä että heteroseksi on huoraamista on todellakin mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen. Kahden vapaan heteron välinen seksi lienee haureuden harjoittamista (kielletty ja rangaistavaa kanonien mukaan) ja huoraaminen - jos tarkoitat tällä aviorikoksen tekemistä- se vasta kiellettyä ja rangaistavaa onkin.

        Täällä muuten minua viisaampien taholta on aina kirjoitettu että seksuaalinen kanssakäymine kuuluu vain avioliittoon vihityn naisen ja miehen välille. Onko tuohon mitään lisättävää? Häh?


      • Makarios
        NäinOnNäreet kirjoitti:

        Kiitos sinulle Papadopoulos rohkeista ja informatiivisista postauksistasi. Niitä on aina ilo lukea.

        Ja olen samaa mieltä kanssasi. Nykytilanne on yksinkertaisesti karmaiseva. Ilmankos Analogi-lehtikin on nyt herännyt ja julkaisi Isä Veikko Lisitsinin erinomaisen artikkelin aiheesta. Mutta melkein suosittelisin mahdollisimman yksinkertaista ilmaisutapaa Analogille. Ei sivulauseita, ei pitkiä lauseita - tietyillä eksyneillä voi olla vaikeuksia sellaisia ymmärtää - vaan halki, poikki ja pinoon.

        Kummallinen yksityisajattelun henki on alkanut vallata kotimaamme ortodoksista kirkkoa. Ulkomailla törmää jatkuvasti siihen, että asioista perillä olevat ihmiset kummastelevat kirkkomme käytäntöjä. Suorana seisominen vähemmistössä ollen tuntuu olevan joillekin vaikeaa. Halutaan mieluummin vaikka prostituoida kirkko, että vain vaikutettaisiin "moderneilta" ja "ajan hengessä" mukana olevilta. Tällainen on suoraan sanottuna saatanallista.

        Kirkko ei ole mikään kaupiteltava ja markkinoitava, ihmisten suosiota osteleva instituutio. "Ajan henki" voi olla vaikka millainen hulluus, mutta kirkko edustaa ikuisia arvoja.

        Jokainen voi toki äänestää jaloillaan, jos alkaa vaivata kirkon "vanhoillisuus" (lue: kirkon omassa perinteessä pysyminen ja oikean opin opettaminen). Ev.lut.-kirkosta varmasti löytää henkisen kodin ihan millaisia elämäntapoja vain kannattava ihminen. Ei tarvitse itseään vaivata kristillisillä arvoilla ja niiden sitovuudella..

        ...mutta ilmeisesti kuitenkin kilpailuteltava, kuten ihannoimasi P aikaisemmassa viestissään ilmaisi.


      • Palstaa lukenut
        Makarios kirjoitti:

        ...vaan se, ettei yhden ketjun sisällä yksi ja sama henkilö voi pitäytyä samassa nikissä. Jos nimimerkki A kirjoittaa jotain ja vaikkapa sinä haluat kommentoida sitä ja saatkin kommenttiisi vastauksen nimimerkiltä B (joka kirjoitustyylistä päätellen lienee kuitenkin A), et voi ennen pitkää enää tietää, kenen kanssa jaat mielipiteitä. Tällaisenaan tämä ei ole kommunikointia eikä viestintää laisinkaan, joten luulenpa tosiaan, että olen täyttämässä toiveesi piakkoinkin, kun yliopistoluennot jälleen alkavat.

        Melkein kaikki nimimerkit näyttävät olevan jo varattuja aina koska ja että-konjunktioita myöten. Siksi palstalle tilapäisesti kirjoittavat eivät aina käytä nimimerkkiä. Myönnän kyllä, että hankaluuksia voi syntyä, jos samaan keskusteluun osallistuu useampia nimimerkittömiä keskustelijoita.


      • Sivusta katsoja
        Serguei kirjoitti:

        kirjoitit:

        "Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta."

        Jos oikein muistan niin minä olin tuo mainitsemasi ortodoksi.

        Todellakin, suvustani ja perhepiiristäni (minut mukaan laskettuna) ei löydy yhtään homoseksuaalia. Meillä lienee siis joku geenivihe tai sitten emme seuraa aikaamme ;-)

        Tuo tulkintasi siitä että heteroseksi on huoraamista on todellakin mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen. Kahden vapaan heteron välinen seksi lienee haureuden harjoittamista (kielletty ja rangaistavaa kanonien mukaan) ja huoraaminen - jos tarkoitat tällä aviorikoksen tekemistä- se vasta kiellettyä ja rangaistavaa onkin.

        Täällä muuten minua viisaampien taholta on aina kirjoitettu että seksuaalinen kanssakäymine kuuluu vain avioliittoon vihityn naisen ja miehen välille. Onko tuohon mitään lisättävää? Häh?

        homoseksuaalisesta haureudesta saa kovemman rangaistuksen kuin heteroseksuaalisesta haureudesta. Kanonit vertaavat homoseksuaalista haureutta aviorikokseen eli toisen miehen vaimon ryöstämiseen. Itse asiassa homoseksuaalista haureutta pidetään kanoneissa jopa aviorikostakin pahempana, koska se on synti luontoa vastaan.

        UT:n ja kanonien mukaan vain yksiavioinen avioliitto on ainoa sallittu suhde seksuaalisuuden toteuttamiseen, ja ainoaa puhdasta seksiä on avioseksi.

        Vanha Testamentti hyväksyi moniavioisuuden eli sen, että miehellä oli useita vaimoja, mutta homoseksuaalisesta haureudesta kivitettiin. Analogin kirjoituksessa ihmeteltiin, miksi kukaan ei vaadi moniavioisuutta sallituksi, vaikka sillä on paljon enemmän raamatullista pohjaa kuin homoliittojen hyväksymisellä. Niin, mikseihän?


      • kukaan ei
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        homoseksuaalisesta haureudesta saa kovemman rangaistuksen kuin heteroseksuaalisesta haureudesta. Kanonit vertaavat homoseksuaalista haureutta aviorikokseen eli toisen miehen vaimon ryöstämiseen. Itse asiassa homoseksuaalista haureutta pidetään kanoneissa jopa aviorikostakin pahempana, koska se on synti luontoa vastaan.

        UT:n ja kanonien mukaan vain yksiavioinen avioliitto on ainoa sallittu suhde seksuaalisuuden toteuttamiseen, ja ainoaa puhdasta seksiä on avioseksi.

        Vanha Testamentti hyväksyi moniavioisuuden eli sen, että miehellä oli useita vaimoja, mutta homoseksuaalisesta haureudesta kivitettiin. Analogin kirjoituksessa ihmeteltiin, miksi kukaan ei vaadi moniavioisuutta sallituksi, vaikka sillä on paljon enemmän raamatullista pohjaa kuin homoliittojen hyväksymisellä. Niin, mikseihän?

        miksiköhän kukaan ei vaadi kivittämisen palauttamista yleiseen käytäntöön nykyaikanakin, nythän sitä käytetään vain joissakin islamilaisissa maissa ... vai onko jo joku kaikkein oikeauskoisin ortodoksikin vaatinut kivittämistuomioiden palauttamista, jotta kaikki muut synnittömät voisivat elää parempaa ja rauhallisempaa elämää?


      • allasuimamaisteri
        Makarios kirjoitti:

        ...vaan se, ettei yhden ketjun sisällä yksi ja sama henkilö voi pitäytyä samassa nikissä. Jos nimimerkki A kirjoittaa jotain ja vaikkapa sinä haluat kommentoida sitä ja saatkin kommenttiisi vastauksen nimimerkiltä B (joka kirjoitustyylistä päätellen lienee kuitenkin A), et voi ennen pitkää enää tietää, kenen kanssa jaat mielipiteitä. Tällaisenaan tämä ei ole kommunikointia eikä viestintää laisinkaan, joten luulenpa tosiaan, että olen täyttämässä toiveesi piakkoinkin, kun yliopistoluennot jälleen alkavat.

        Halusitko tällä sivulauseellasi kertoa jotain meille tyhmemmille vai korostaa vain oppineisuuttasi?


      • Jeppe Jaakonpoika
        asia suoraan kirjoitti:

        Raamatussa on hyvin vähän mainintoja miesten välisestä seksistä, ja kuten on jo todettu, niillä kohdilla tuskin viitataan nykyaikana yhteisestä keskinäisestä sopimuksesta yhdessä elävän homoparin yhteiselämään.

        Näissä keskusteluissa on kuitenkin hämmästyttävää, miten paljon itseään kristittyinä pitävät miehet (ja monet naisetkin) haluavat lyödä ja halventaa homoja (ja lesboja) näiden epäselvien tulkintojen takia.

        En ole juuri nähnyt vakavaa keskustelua aviorikosten, jopa vuosikausia jatkuneiden aviopuolisoiden pettämisten takia. Jopa kirkon tehtävässä toimivalla miehellä on saattanut olla toinen parisuhde oman puolison ohella. Lisäksi hyvin monet miehet hakevat satunnaista seksiä jatkuvasti ja ovat valmiita hyppäämään vieraaseen sänkyyn jokaisen tilaisuuden tullen. Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta.

        Tärkeitä asioita olisi muitakin, sellaisia jotka koskevat hyvin monia ihmisiä. Kuinka moni on valmis varastamaan aina tilaisuuden tullen. Elintarvikeliikkeistä ja tavarataloista varastetaan tavaraan hyvin paljon, mutta ollaanko me luovuttu pitämästä asiaa vääränä ja syntinä.

        Hyvin moni meistä tietää tapauksia, joissa lähimmäisiämme kohdellaan rasistisesti tai muuten alistaen ja halveksien, mutta kuinka moni meistä viitsii puuttua asiaa, sillä saatamme itsekin olla samaa mieltä ja tuomita lähimmäisemme vääriin ennakkoluuloihimme perustuen.

        Onko kirkkoon leviämässä sellainen käsitys, että tuomitsemalla homoja ja pitämällä heitä kaiken syntisyyden vertauskuvana, saatamme itse elää täysin synnitöntä elämää, mitään mistään välittämättä. Kuitenkaan kukaan homo ei ole voinut itse valita omaa seksuaalisuuttaan, yhtä vähän kuin kukaan heterokaan on voinut sitä tehdä.

        Pakostakin tulee mieleen, että sanatarkasti homouden kieltoa Raamatun viitteellisissä teksteissä tukitsevat haluavat oikeastaan torjua omia homoeroottisia ajatuksiaan omasta mielestään. Toisia tuomitsemalla se ei kuitenkaan tule koskaan onnistumaan, eikä millään muullakaan tavalla, ihmisen pitää vain oppia elämään sellaisena kuin hänet on luotu.

        Tuon ajatusmallin mukaan, minäkin voin varastaa tai tappaa, kun tuo Jessekin niin tekee, eikä kukaan voi sitä tuomita.

        Älä siis siirrä syntiä toisten syntisten päälle tai niiden murheeksi, jotka eivät tuomitse tätäkään syntiä.


      • Makarios
        allasuimamaisteri kirjoitti:

        Halusitko tällä sivulauseellasi kertoa jotain meille tyhmemmille vai korostaa vain oppineisuuttasi?

        ...että ilkeyden ja ivailun nimissä kaikkeen voikin takertua ja vääntää kielteiseksi.

        Ei, ystäväiseni, oppinut en ole, vaan kuten jo kerran aiemmin olen kertonut (kun tivattiin, miksi olen pitkiä toveja poissa palstalta ja muka yhtäkkiä aina ilmaannun hetkeksi paikalle), että olen alkanut viime syksynä opiskella, eikä kokopäiväopiskelijalla ole aikaa notkuilla netissä.


      • Sivusta katsoja
        kukaan ei kirjoitti:

        miksiköhän kukaan ei vaadi kivittämisen palauttamista yleiseen käytäntöön nykyaikanakin, nythän sitä käytetään vain joissakin islamilaisissa maissa ... vai onko jo joku kaikkein oikeauskoisin ortodoksikin vaatinut kivittämistuomioiden palauttamista, jotta kaikki muut synnittömät voisivat elää parempaa ja rauhallisempaa elämää?

        tuollaisia rangaistuksia, koska UT:n aikanakaan ei kivittämistä enää yleensä käytetty, poikkeuksena evankeliumissa kuvattu aviorikoksesta kiinni saadun naisen lynkkausyritys, jonka Kristus esti.

        Oikeauskoiset vaativat vain, että synnit myönnetään synneiksi. Emme vaadi kirkkorangaistuksien käyttöön ottoa, saati sitten maallisia rangaistuksia synneistä. Haluamme vain, että papit opettavat oikein ja johdattavat ihmisiä katumukseen. Syntien katuminen on tärkeätä, ei erehtyneiden rankaiseminen.


      • vai sadisti
        Makarios kirjoitti:

        ...se siellä panee taas kaappeja paikoilleen?

        ;=D

        ...että ilkeyden ja ivailun nimissä kaikkeen voikin takertua ja vääntää kielteiseksi.


      • Makarios
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        tuollaisia rangaistuksia, koska UT:n aikanakaan ei kivittämistä enää yleensä käytetty, poikkeuksena evankeliumissa kuvattu aviorikoksesta kiinni saadun naisen lynkkausyritys, jonka Kristus esti.

        Oikeauskoiset vaativat vain, että synnit myönnetään synneiksi. Emme vaadi kirkkorangaistuksien käyttöön ottoa, saati sitten maallisia rangaistuksia synneistä. Haluamme vain, että papit opettavat oikein ja johdattavat ihmisiä katumukseen. Syntien katuminen on tärkeätä, ei erehtyneiden rankaiseminen.

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.


      • syntiä
        Makarios kirjoitti:

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.

        "opettakoon kirkkomme, mitä opettaa."

        Hups! Väitätkö, että kirkko opettaa näin rakkaudesta?

        Onko yleisemminkin tuolla sinulle väliä, mitä kirkko opettaa? Se oppi kun mielestäni sitoo meitä kaikkia, jos kerran aiomme kirkon helmassa pysyä.


      • maallikkojen kontrolliin
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        tuollaisia rangaistuksia, koska UT:n aikanakaan ei kivittämistä enää yleensä käytetty, poikkeuksena evankeliumissa kuvattu aviorikoksesta kiinni saadun naisen lynkkausyritys, jonka Kristus esti.

        Oikeauskoiset vaativat vain, että synnit myönnetään synneiksi. Emme vaadi kirkkorangaistuksien käyttöön ottoa, saati sitten maallisia rangaistuksia synneistä. Haluamme vain, että papit opettavat oikein ja johdattavat ihmisiä katumukseen. Syntien katuminen on tärkeätä, ei erehtyneiden rankaiseminen.

        meidän pitäisi oikeastaan vaatia, että me maallikot voidaan kontrolloida jonkinlaisen maallikkoneuvoston avulla, mitä kaikkea jumalanpalvelijat synnintunnustuksellaan kertovat ja miten papit niihin asioihin suhtautuvat. Nythän on niin, ettemme me muuten voi tietää, opettavatko papit meidän maallikkojen mielen mukaan kaikissa tilanteissa. Ja kuten tiedämme, kaikki papit eivät opeta niin kuin jotkut meistä maallikoista haluaisivat.

        Tällaisen maallikkoneuvoston pitäisi voida asettaa aina sopivat rangaistukset syntiä tehneille. Ja mikä on tärkeää, maallikkoneuvostoihin voitaisiin valita vain itsensä täysin synnittömiksi tuntevia jumalanpalvelijoita, jotka tuntevat kaikki kaanonit pilkun tarkkuudella ja myös elävät niiden mukaan, mitään itse omilla aivoillaan ajattelematta. Kaiken lisäksi nykytekniikka mahdollistaa synnintunnustuksien kontrolloimisen hyvin huomiotaherättämättömien mirkofonien ja videokameoiden avulla, tämä kontrolli olisi tietenkin vain jokaisen synnintunnustajan parhaaksi.


      • Sivusta katsoja
        maallikkojen kontrolliin kirjoitti:

        meidän pitäisi oikeastaan vaatia, että me maallikot voidaan kontrolloida jonkinlaisen maallikkoneuvoston avulla, mitä kaikkea jumalanpalvelijat synnintunnustuksellaan kertovat ja miten papit niihin asioihin suhtautuvat. Nythän on niin, ettemme me muuten voi tietää, opettavatko papit meidän maallikkojen mielen mukaan kaikissa tilanteissa. Ja kuten tiedämme, kaikki papit eivät opeta niin kuin jotkut meistä maallikoista haluaisivat.

        Tällaisen maallikkoneuvoston pitäisi voida asettaa aina sopivat rangaistukset syntiä tehneille. Ja mikä on tärkeää, maallikkoneuvostoihin voitaisiin valita vain itsensä täysin synnittömiksi tuntevia jumalanpalvelijoita, jotka tuntevat kaikki kaanonit pilkun tarkkuudella ja myös elävät niiden mukaan, mitään itse omilla aivoillaan ajattelematta. Kaiken lisäksi nykytekniikka mahdollistaa synnintunnustuksien kontrolloimisen hyvin huomiotaherättämättömien mirkofonien ja videokameoiden avulla, tämä kontrolli olisi tietenkin vain jokaisen synnintunnustajan parhaaksi.

        Kysymys on koko ajan ollut siitä, mitä papit puhuvat julkisesti ja minkälaisiin listoihin nimensä panevat. Piispojamme sen pitäisi kiinnostaa ennen kaikkea.

        Ei kenenkään tarvitse tietää, mitä papit sanovat rippilapsilleen synnintunnustuksella. Eikä sellainen ketään normaalia ihmistä kiinnostakaan. Jos sinua kiinnostaa, olet seko!


      • Makarios
        syntiä kirjoitti:

        "opettakoon kirkkomme, mitä opettaa."

        Hups! Väitätkö, että kirkko opettaa näin rakkaudesta?

        Onko yleisemminkin tuolla sinulle väliä, mitä kirkko opettaa? Se oppi kun mielestäni sitoo meitä kaikkia, jos kerran aiomme kirkon helmassa pysyä.

        ...samansukupuolisesta parisuhteesta silloinkin, kun se perustuu rakkauteen (ja siihen sisältyy sukupuolielämä).


      • Makarios
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        Kysymys on koko ajan ollut siitä, mitä papit puhuvat julkisesti ja minkälaisiin listoihin nimensä panevat. Piispojamme sen pitäisi kiinnostaa ennen kaikkea.

        Ei kenenkään tarvitse tietää, mitä papit sanovat rippilapsilleen synnintunnustuksella. Eikä sellainen ketään normaalia ihmistä kiinnostakaan. Jos sinua kiinnostaa, olet seko!

        Tässä ketjussa kyse on ollut siitä, miten Analogi on tehnyt homous- ja naispappeusasiat selviksi (aloittajan mukaan).

        Merkillistä tosin on, että alapäänasiat ja makuukamarikytäntä vievät taas kiinnostavuudessaan naispappeusasiasta voiton. Sattanee johtua siitä, ettei löydy ensimmäistä murikannakkaajaa, joka ryhtyy jankkaamaan, että naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on.


      • ihmisillä
        Makarios kirjoitti:

        ...samansukupuolisesta parisuhteesta silloinkin, kun se perustuu rakkauteen (ja siihen sisältyy sukupuolielämä).

        voi olla parisuhdetta. Avioparin voi muodostaa vain kaksi eri sukupuolista ihmistä, niin on Jumala säätänyt luomisessa.

        Ystäviensä rakastaminen on tietysti oikein. Raamatussa kerrotaan kuinka kuningas Daavid rakasti ystäväänsä Jonatania, mutta heillä ei kerrota olleen seksisuhdetta. Ystävyyssuhteen saastuttaminen homoseksuaalisella haureudella on syntiä.


      • Savijalka
        Makarios kirjoitti:

        ...pappi ei saa jälkikäteen tarkentaa lausuntojaan.

        Sinäkin muuten taitanet kuulua kirkon "piiriin", ja ymmärtäväisyytesi ja ystävällisyytesi homoseksuaaleja kohtaan on tullut monin huutomerkein useita kertoja esille. Mutta enempiä en tästä asiasta väittäle; kantani lienee kaikille selvä. Nimimerkkiä "taas tulkitsemassa" kiitän hänen kirjoituksestaan, jossa hän kertoo, mistä vanhoissa teksteissä lienee kyse. Niin ortodoksi kuin olenkin, en purematta niele, että seemiläisten kielten ja koineen eksaksti ymmärrys (mm. sanoista ja ilmaisuista, joista tiedemaailma ei ole koskaan päässyt yksimielisyyteen) voi olla ainoastaan ortodoksisen kirkon hallussa.

        Olennaista on sen julistuksen alkuperäinen teksti, mitä jälkikäteen laaditut lisäykset voivat todellisuudessa vain pahentaa.

        Julistuksessa on sitouduttu toimimaan siten, että kanonien kieltämä homoseksuaalien alttaripalvelus toteutuisi.

        Tuo jälkiselitys yrittää kumota julistuksen olennaisen osan ja käytännössä kertoo vain sen, että papit eivät ole alun perin huolella lukeneet, mitä ovat allekirjoittaneet.

        Homoseksuaalisuus on ihmisen ominaisuus, eikä sitä voi muuttaa. Mutta ihmisillä on monia muitakin ominaisuuksia, joiden toteuttaminen ei ole sopivaa kirkon piirissä. Muutamien ominaisuuksien toteuttaminen ei ole sopivaa maallisessakaan yhteiskunnassa.

        Jos ihminen haluaa toimia kirkon piirissä, hänen pitää hyväksyä kirkon säännöt, eikä ensimmäisenä alkaa vaatimaan sääntöjen muuttamista. Ihminen voi olla millainen tahansa, mutta kaikkia taipumuksiaan ei kirkon sisällä voi toteuttaa. Tätä kieltäymystarvetta ja sen kanssa toimeen tulemista kutsutaan kilvoitteluksi.

        Minä muuten en kuulu kirkon "piiriin". Olen liittynyt kirkkoon jo monta vuosikymmentä sitten, mutta piirien mielestä olen kuulunut kirkkoon liian vähän aikaa tai sitten en ole tarpeeksi varakas.


      • vääntäjä
        Makarios kirjoitti:

        Tässä ketjussa kyse on ollut siitä, miten Analogi on tehnyt homous- ja naispappeusasiat selviksi (aloittajan mukaan).

        Merkillistä tosin on, että alapäänasiat ja makuukamarikytäntä vievät taas kiinnostavuudessaan naispappeusasiasta voiton. Sattanee johtua siitä, ettei löydy ensimmäistä murikannakkaajaa, joka ryhtyy jankkaamaan, että naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on.

        Naispappeus ei ole ongelma, vaikka siitä sellaisen yrittäisit tehdä, sillä ...

        - meillä ei ole naispappeja, eikä niitä ole ovella odottamassakaan
        - luterilaisilla on, entäs sitten, pitääkö meidän huolehtia heistäkin
        - no jos pitää, luterilainen pappeus ei ole pappeutta ollenkaan eli ei ole meillekään naispappeusongelmaa

        Joten ei ole naispappeusongelmaa kuin korkeintaan entisillä luterilaisilla - nykyisillä ortodoksian ideologiaa sisäistämättömillä käännynnäis-ortodokseilla, jotka yrittävät tuoda protestantismin ortodoksiseen kirkkoonkin.


      • Makarios
        ihmisillä kirjoitti:

        voi olla parisuhdetta. Avioparin voi muodostaa vain kaksi eri sukupuolista ihmistä, niin on Jumala säätänyt luomisessa.

        Ystäviensä rakastaminen on tietysti oikein. Raamatussa kerrotaan kuinka kuningas Daavid rakasti ystäväänsä Jonatania, mutta heillä ei kerrota olleen seksisuhdetta. Ystävyyssuhteen saastuttaminen homoseksuaalisella haureudella on syntiä.

        ...tämä jatkuva homoseksuaalisuusasioiden tuomitsevaan sävyyn esille otto. Osaako kukaan näistä "opettajista" aavistaakaan, millaista ahdistusta, syyllisyyttä, aiheetonta synnintuntoa, masennusta ja muita mielenterveysongelmia jopa kaikkein traagisimpine tuloksineen se voi aiheuttaa homoseksuaalisessa ihmisessä, joka ei ole voinut valita seksuaalista suuntautumistaan sen enempää kuin silmienväriänsäkään ja joka on kokevana ja tuntevana ihmisenä kaikkea muuta kuin "luonnoton" myös silloin, kun hän nauttii seksualisuudestaan, Jumalan lahjasta, rakastamansa kumppanin kanssa?

        Mielipidettäni voi aivan vapaasti kutsua ortodoksien haukkumasanoista mollaavimmalla - protestanttiseksi - mutta sitä en tule muuttamaan, vaikka kuinka kärventyisin tuonilmaisissa tulissa. (En nimittäin sitä usko.)


      • Makarios
        vääntäjä kirjoitti:

        Naispappeus ei ole ongelma, vaikka siitä sellaisen yrittäisit tehdä, sillä ...

        - meillä ei ole naispappeja, eikä niitä ole ovella odottamassakaan
        - luterilaisilla on, entäs sitten, pitääkö meidän huolehtia heistäkin
        - no jos pitää, luterilainen pappeus ei ole pappeutta ollenkaan eli ei ole meillekään naispappeusongelmaa

        Joten ei ole naispappeusongelmaa kuin korkeintaan entisillä luterilaisilla - nykyisillä ortodoksian ideologiaa sisäistämättömillä käännynnäis-ortodokseilla, jotka yrittävät tuoda protestantismin ortodoksiseen kirkkoonkin.

        "Höpö-höpö, nyt me puhumme Analogin artikkelista ja aloittajan ketjulle antamasta otsikosta. Mene pois, kun et mitään ymmärrä."

        ;=D


      • Sivusta katsoja
        Makarios kirjoitti:

        Tässä ketjussa kyse on ollut siitä, miten Analogi on tehnyt homous- ja naispappeusasiat selviksi (aloittajan mukaan).

        Merkillistä tosin on, että alapäänasiat ja makuukamarikytäntä vievät taas kiinnostavuudessaan naispappeusasiasta voiton. Sattanee johtua siitä, ettei löydy ensimmäistä murikannakkaajaa, joka ryhtyy jankkaamaan, että naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on.

        kirkossamme ei ole naispappeja eikä kukaan tiettävästi ole meillä vaatinutkaan "naispappeutta" hyväksyttäväksi, mutta homoseksuaaleja meillä on jo vihitty papeiksi, ja osa (hetero)papistostamme on vaatinut homosuhteiden hyväksymistä kirkossa?

        Analogin kirjoituksessa isä V.L sanoo selvästi, että homoseksuaaleja ei pitäisi vihkiä papeiksi, koska papin tulee Raamatun ja kanonien mukaan olla "yhden vaimon mies". Ainakin mitä tulee seurakunnissa toimiviin pappeihin, tuo on täysin oikea periaate. Papin tulee olla esimerkkinä seurakuntalaisilleen. Maailmassa eläville aikuisille ihmisille avioliitto on suositeltavin elämänmuoto.

        Analogin kirjoituksessa otettiin voimakkaasti myös pappien avioeroja vastaan. Rovasti L. ehdotti, että pappien vapaapäiviä (viikonloppuvapaita?) lisättäisiin, että heillä olisi enemmän aikaa puolisolleen ja lapsilleen. Kirjoitus oli minusta erittäin tervejärkinen.


      • vääntäjä
        Makarios kirjoitti:

        "Höpö-höpö, nyt me puhumme Analogin artikkelista ja aloittajan ketjulle antamasta otsikosta. Mene pois, kun et mitään ymmärrä."

        ;=D

        En ole ihan varma, kumpi ei nyt ymmärrä, mutta jos häiritsen palstaasi, poistun toki.

        Muistutan kuitenkin, että harhaisia ihmisiä on ollut maansivu ja usein on niin, että hän ei välitä harhaisuudestaan tai ei tunnista sitä puhumattakaan että osaisi katua. Siksi suhtaudu harhaisiin kuten harhaoppisiin pitääkin, rakkaudella ja rukouksella.


      • Makarios
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        kirkossamme ei ole naispappeja eikä kukaan tiettävästi ole meillä vaatinutkaan "naispappeutta" hyväksyttäväksi, mutta homoseksuaaleja meillä on jo vihitty papeiksi, ja osa (hetero)papistostamme on vaatinut homosuhteiden hyväksymistä kirkossa?

        Analogin kirjoituksessa isä V.L sanoo selvästi, että homoseksuaaleja ei pitäisi vihkiä papeiksi, koska papin tulee Raamatun ja kanonien mukaan olla "yhden vaimon mies". Ainakin mitä tulee seurakunnissa toimiviin pappeihin, tuo on täysin oikea periaate. Papin tulee olla esimerkkinä seurakuntalaisilleen. Maailmassa eläville aikuisille ihmisille avioliitto on suositeltavin elämänmuoto.

        Analogin kirjoituksessa otettiin voimakkaasti myös pappien avioeroja vastaan. Rovasti L. ehdotti, että pappien vapaapäiviä (viikonloppuvapaita?) lisättäisiin, että heillä olisi enemmän aikaa puolisolleen ja lapsilleen. Kirjoitus oli minusta erittäin tervejärkinen.

        ...kirjoitus oli pääosiltaan erittäin tervejärkinen. Valitettavasti siitä on yritetty löytää asioita, joita siinä ei sanottu.

        Pappeus ja homoseksuaalisuus on ongelmallinen yhdistelmä toki. Papin kuuluisi olla yhden naisen mies, totta. Tosin luostarissahan tämä ei päde. Muistaakseni tälläkin palstalla on esitetty, että homoseksuaalille miehelle luostari on oivallinen paikka. Ilmeisesti kuitenkin vain tavallisena riviveljenä siis?


      • Sivusta katsoja
        Makarios kirjoitti:

        ...kirjoitus oli pääosiltaan erittäin tervejärkinen. Valitettavasti siitä on yritetty löytää asioita, joita siinä ei sanottu.

        Pappeus ja homoseksuaalisuus on ongelmallinen yhdistelmä toki. Papin kuuluisi olla yhden naisen mies, totta. Tosin luostarissahan tämä ei päde. Muistaakseni tälläkin palstalla on esitetty, että homoseksuaalille miehelle luostari on oivallinen paikka. Ilmeisesti kuitenkin vain tavallisena riviveljenä siis?

        muistaakseni leikillään (?) ehdotettu sellaistakin, että homoseksuaalisia taipumuksia omaavat munkit pitäisi panna kilvoittelemaan naisluostareihin, niin he eivät joutuisi kiusauksiin. Tuota ehdotusta pidettiin silloin sopimattomana, mauttomana, tai jopa miehistä kunniaa loukkaavana.

        Onneksi on piispojen tehtävä päättää, kuka voidaan vihkiä papiksi -ja luostarien johtajien asia päättää munkiksi tai nunnaksi vihkimisistä.


      • MarSarug
        Savijalka kirjoitti:

        Olennaista on sen julistuksen alkuperäinen teksti, mitä jälkikäteen laaditut lisäykset voivat todellisuudessa vain pahentaa.

        Julistuksessa on sitouduttu toimimaan siten, että kanonien kieltämä homoseksuaalien alttaripalvelus toteutuisi.

        Tuo jälkiselitys yrittää kumota julistuksen olennaisen osan ja käytännössä kertoo vain sen, että papit eivät ole alun perin huolella lukeneet, mitä ovat allekirjoittaneet.

        Homoseksuaalisuus on ihmisen ominaisuus, eikä sitä voi muuttaa. Mutta ihmisillä on monia muitakin ominaisuuksia, joiden toteuttaminen ei ole sopivaa kirkon piirissä. Muutamien ominaisuuksien toteuttaminen ei ole sopivaa maallisessakaan yhteiskunnassa.

        Jos ihminen haluaa toimia kirkon piirissä, hänen pitää hyväksyä kirkon säännöt, eikä ensimmäisenä alkaa vaatimaan sääntöjen muuttamista. Ihminen voi olla millainen tahansa, mutta kaikkia taipumuksiaan ei kirkon sisällä voi toteuttaa. Tätä kieltäymystarvetta ja sen kanssa toimeen tulemista kutsutaan kilvoitteluksi.

        Minä muuten en kuulu kirkon "piiriin". Olen liittynyt kirkkoon jo monta vuosikymmentä sitten, mutta piirien mielestä olen kuulunut kirkkoon liian vähän aikaa tai sitten en ole tarpeeksi varakas.

        ja ylipäätään koko keskustelun painopiste, asiaan liittyen, tulisi aloittaa munkkien, nunnien, piispojen ja selibaattipappien parista. Mustakaavut ovat ja tulevat olemaan "mallina" tässä ja niin kauan kun tätä puhdistusoperaatiota ei aloiteta hierarkian ja vihkimysten huipulta, ympäri ortodoksista maailmaa, on ortodoksi maallikkoja(homot/lesbot)koskeva jutskailu pitkälti jeesustelua ja oman raihnaisen pesän paikkaamista veljen/sisaren synneillä tai oletetuilla sellaisilla.

        Pappi papilta, munkki nunnalta, piispa piispalta. Jopa gerondas staretsilta, heidät kaikki on seulottava ja tarvittaessa eristettävä pois kirkoista.
        Nimet ylös, kasvoineen partoineen. Tarvittaessa vaikka stasi -keinoin. Yhtä lailla, meidän on iskettävä kaukausimpien luostarien puskiin kuin gay-elämää manifestoiviin kaupunkiseurakuntiin.
        Meidän tulee olla heitä kohtaan ehdottomia, mutta ei julmia. Kurinalaisia, mutta ei byrokraattisia. Jo riittää tämä: dont ask, dont tell -kirkkopolitiikka!!!

        Juhlallisesti ilmottaudun kuulustelijaksi tai kollaboraattoriksi tässä asiasssa -siltä osin kuin premaritaalisen toimintani puitteissa minulla on aikaa.

        Välittömästi tämän jälkeen tulee Kirkomme puhdistaa sekä heteroriettaista papeista että maallikoista. Tämän jälkeen pohjoisen ortodoksian suhde kossuun eli viinaan on arvioitava uudelleen(Tähän jälkimmäiseen operaatioon en taasen katso olevani tarpeeksi puolueeton osallistumaan).


        LOPULLISEEN VOITTOON!


      • Makarios
        MarSarug kirjoitti:

        ja ylipäätään koko keskustelun painopiste, asiaan liittyen, tulisi aloittaa munkkien, nunnien, piispojen ja selibaattipappien parista. Mustakaavut ovat ja tulevat olemaan "mallina" tässä ja niin kauan kun tätä puhdistusoperaatiota ei aloiteta hierarkian ja vihkimysten huipulta, ympäri ortodoksista maailmaa, on ortodoksi maallikkoja(homot/lesbot)koskeva jutskailu pitkälti jeesustelua ja oman raihnaisen pesän paikkaamista veljen/sisaren synneillä tai oletetuilla sellaisilla.

        Pappi papilta, munkki nunnalta, piispa piispalta. Jopa gerondas staretsilta, heidät kaikki on seulottava ja tarvittaessa eristettävä pois kirkoista.
        Nimet ylös, kasvoineen partoineen. Tarvittaessa vaikka stasi -keinoin. Yhtä lailla, meidän on iskettävä kaukausimpien luostarien puskiin kuin gay-elämää manifestoiviin kaupunkiseurakuntiin.
        Meidän tulee olla heitä kohtaan ehdottomia, mutta ei julmia. Kurinalaisia, mutta ei byrokraattisia. Jo riittää tämä: dont ask, dont tell -kirkkopolitiikka!!!

        Juhlallisesti ilmottaudun kuulustelijaksi tai kollaboraattoriksi tässä asiasssa -siltä osin kuin premaritaalisen toimintani puitteissa minulla on aikaa.

        Välittömästi tämän jälkeen tulee Kirkomme puhdistaa sekä heteroriettaista papeista että maallikoista. Tämän jälkeen pohjoisen ortodoksian suhde kossuun eli viinaan on arvioitava uudelleen(Tähän jälkimmäiseen operaatioon en taasen katso olevani tarpeeksi puolueeton osallistumaan).


        LOPULLISEEN VOITTOON!

        parahin MarSarug. Kertakaikkiaan!

        ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D


      • Savijalka
        vääntäjä kirjoitti:

        Naispappeus ei ole ongelma, vaikka siitä sellaisen yrittäisit tehdä, sillä ...

        - meillä ei ole naispappeja, eikä niitä ole ovella odottamassakaan
        - luterilaisilla on, entäs sitten, pitääkö meidän huolehtia heistäkin
        - no jos pitää, luterilainen pappeus ei ole pappeutta ollenkaan eli ei ole meillekään naispappeusongelmaa

        Joten ei ole naispappeusongelmaa kuin korkeintaan entisillä luterilaisilla - nykyisillä ortodoksian ideologiaa sisäistämättömillä käännynnäis-ortodokseilla, jotka yrittävät tuoda protestantismin ortodoksiseen kirkkoonkin.

        Luterilaisten naispappeus"ongelma" johtuu paljolti nimikkeitten tulkinnasta. Luther itse hylkäsi katolisen kirkon pappeuskäsitteen ja piti oman kirkon palvelijoita saarnaajina. Suomen luterilaiseen kirkkoon jäi pappi-nimirys luultavasti katolisen kirkon perintönä. Samasta syystä Suomen luterilaisilla on piispojen jatkuvuus.

        Jos Suomen luterilainen kirkko olisi ottanut käyttöön tuon muiden protestanttisten kirkkojen saarnaaja-nimityksen, niin ei olisi mitään naisvirkojen ongelmaa.

        Ortodoksisessa kirkossa on mahdollista palauttaa naisdiakonaatti (eri lehtiartikkelien mukaan), mutta aktiivisuus ko. sektorilla on ollut melko vähäistä. Sen sijaan varsinaiseen alttaripapistoon ei naisilla ole asiaa.

        Ortodoksinen pappi on vihittäessä avioliitossa naisen kanssa tai sitten hän on munkki. Muut suhteet ovat kiellettyjä. Tämä olisi yhteysliikkeeseen liittyneiden pappien pitänyt muistaa.

        Valitettavana tosiasiana on kirjattava, että kirkolliskokoukseen valittiin Helsingistä lähinnä yhteysliikkeen väkeä ja he saivat laajemman kannatuksen, kuin mihin allekirjoittaneiden määrä viittaa. Johtopäätös: Kun luopumus kanoneista alkaa, se tapahtuu ensin Helsingissä.

        Pitänee ryhtyä etsimään asuinpaikka ulkorenkaalta (siis Analogi-lehden seurakunnista).


      • ja tietenkin pitää muistaa
        Savijalka kirjoitti:

        Luterilaisten naispappeus"ongelma" johtuu paljolti nimikkeitten tulkinnasta. Luther itse hylkäsi katolisen kirkon pappeuskäsitteen ja piti oman kirkon palvelijoita saarnaajina. Suomen luterilaiseen kirkkoon jäi pappi-nimirys luultavasti katolisen kirkon perintönä. Samasta syystä Suomen luterilaisilla on piispojen jatkuvuus.

        Jos Suomen luterilainen kirkko olisi ottanut käyttöön tuon muiden protestanttisten kirkkojen saarnaaja-nimityksen, niin ei olisi mitään naisvirkojen ongelmaa.

        Ortodoksisessa kirkossa on mahdollista palauttaa naisdiakonaatti (eri lehtiartikkelien mukaan), mutta aktiivisuus ko. sektorilla on ollut melko vähäistä. Sen sijaan varsinaiseen alttaripapistoon ei naisilla ole asiaa.

        Ortodoksinen pappi on vihittäessä avioliitossa naisen kanssa tai sitten hän on munkki. Muut suhteet ovat kiellettyjä. Tämä olisi yhteysliikkeeseen liittyneiden pappien pitänyt muistaa.

        Valitettavana tosiasiana on kirjattava, että kirkolliskokoukseen valittiin Helsingistä lähinnä yhteysliikkeen väkeä ja he saivat laajemman kannatuksen, kuin mihin allekirjoittaneiden määrä viittaa. Johtopäätös: Kun luopumus kanoneista alkaa, se tapahtuu ensin Helsingissä.

        Pitänee ryhtyä etsimään asuinpaikka ulkorenkaalta (siis Analogi-lehden seurakunnista).

        pitää tietenkin muistaa sekin mahdollisuus, että neuvostohallinnon jälkeen kukoistukseen noussut Venäjän ortodoksinen kirkko on täynnä entisiä sosialisteja ja ihan oikeita neukkuja, joiden uskonnollisen vakaumuksen kiihkeys muistuttaa paljon protestanttisuudesta ortodoksisuuteen kääntyneiden ehdottomuutta. Siellä ei paljon mietitä asioille inhimillisiä vaihtoehtoja, ja jos pilkut kanonien teksissä viittaavat johonkin tuomioon, suoraan toimintaan voidaan käydä heti.
        Sinullekin tekisi hyvää elää jossakin suuressa venäläisessä miesluostarissa muutaman kuukauden ajan, silloin oppisit näkemään ja tuntemaan myös raadollisen todellisuuden kaikkien ehdottomien ihanteiden takana. Sanalla sanoen sinisilmäiset asenteesi kokisivat jonkinlaisen päivityksen todellisuuteen.


      • Makarios
        Savijalka kirjoitti:

        Luterilaisten naispappeus"ongelma" johtuu paljolti nimikkeitten tulkinnasta. Luther itse hylkäsi katolisen kirkon pappeuskäsitteen ja piti oman kirkon palvelijoita saarnaajina. Suomen luterilaiseen kirkkoon jäi pappi-nimirys luultavasti katolisen kirkon perintönä. Samasta syystä Suomen luterilaisilla on piispojen jatkuvuus.

        Jos Suomen luterilainen kirkko olisi ottanut käyttöön tuon muiden protestanttisten kirkkojen saarnaaja-nimityksen, niin ei olisi mitään naisvirkojen ongelmaa.

        Ortodoksisessa kirkossa on mahdollista palauttaa naisdiakonaatti (eri lehtiartikkelien mukaan), mutta aktiivisuus ko. sektorilla on ollut melko vähäistä. Sen sijaan varsinaiseen alttaripapistoon ei naisilla ole asiaa.

        Ortodoksinen pappi on vihittäessä avioliitossa naisen kanssa tai sitten hän on munkki. Muut suhteet ovat kiellettyjä. Tämä olisi yhteysliikkeeseen liittyneiden pappien pitänyt muistaa.

        Valitettavana tosiasiana on kirjattava, että kirkolliskokoukseen valittiin Helsingistä lähinnä yhteysliikkeen väkeä ja he saivat laajemman kannatuksen, kuin mihin allekirjoittaneiden määrä viittaa. Johtopäätös: Kun luopumus kanoneista alkaa, se tapahtuu ensin Helsingissä.

        Pitänee ryhtyä etsimään asuinpaikka ulkorenkaalta (siis Analogi-lehden seurakunnista).

        Kieli ei valitettavasti kehity siten kuin yhteiskunta, kielenhuoltajat tai edes kirkko sanelevat. Siinä vaiheessa, kun Kustaa Vaasa pakkoluterilaisti Ruotsin, oli ruotsin kieleen vakiintunut präst- ja suomeen pappi-sanat. Tästä syystä niitä käytetään myös nykyään niin suomessa kuin pohjoismaisissa kielissä tarkoittamassa yhtä lailla protestanttista, katolista ja (meillä) ortodoksista pappia. Monissa eurooppalaisissa sivistyskielissä sen sijaan jaottelu on tehty ammoisista ajoista lähtien. Täytyy muistaa myös se, että suomen kirjakielikin luotiin vasta luterilaistamisen jälkeen. Kuinkahan kauan olisimme saaneet odottaa suomenkielistä Uutta (ja myös Vanhaa) Testamenttia ortodoksisessa Suomessa?


      • oikeasta asiasta
        Makarios kirjoitti:

        ...tämä jatkuva homoseksuaalisuusasioiden tuomitsevaan sävyyn esille otto. Osaako kukaan näistä "opettajista" aavistaakaan, millaista ahdistusta, syyllisyyttä, aiheetonta synnintuntoa, masennusta ja muita mielenterveysongelmia jopa kaikkein traagisimpine tuloksineen se voi aiheuttaa homoseksuaalisessa ihmisessä, joka ei ole voinut valita seksuaalista suuntautumistaan sen enempää kuin silmienväriänsäkään ja joka on kokevana ja tuntevana ihmisenä kaikkea muuta kuin "luonnoton" myös silloin, kun hän nauttii seksualisuudestaan, Jumalan lahjasta, rakastamansa kumppanin kanssa?

        Mielipidettäni voi aivan vapaasti kutsua ortodoksien haukkumasanoista mollaavimmalla - protestanttiseksi - mutta sitä en tule muuttamaan, vaikka kuinka kärventyisin tuonilmaisissa tulissa. (En nimittäin sitä usko.)

        Näissä keskusteluissa on jo monta kertaa koettu sama asetelma -- kun täällä yritetään ottaa esille homojen parisuhteen rekisteröiminen ja sen hyväksyttävyys, koko keskustelu ammutaan alas vetoamalla homojen vain irstailevan ja huoraavan parisuhteessaan, heidän väitetään toisiaan rakastaessaan tekevän vain syntiä Jumalaa kohtaan. Mutta juuri kukaan ei muista myös parisuhteessa elävien homojen ja lesbojen oikeasti rakastavan ja kunnioittavan toisiaan. Miksi ihmisiä pitäisi pakottaa itselleen luonnottomaan parisuhteeseen vain joidenkin väärin ymmärrettyjen sanojen takia. Todellisuudessa homo ei voi koskaan muuttua heteroksi, eikä hetero homoksi vaikka kuinka kovasti sitä yrittäisi.

        Kun puhutaan avioliitosta, silloin muistetaan mainita rakkaus, toisen kunnioittaminen ja huomioida jopa romanttisen rakastuminen, vaikka se onkin niin uusi asia, vasta muutamia satoja vuosia sitten keksitty eikä siitä kukaan tiennyt mitään siihen aikaan kun Raamatun tekstejä kirjoitettiin. Hyvä näin, ettei koko ajan tulkita sanatarkasti vanhoja tekstejä, joiden merkitystä ei ehkä edes ymmärretä oikein.

        Miltä kuulostaisi, jos kaikkien ihmisten rakkaus hyväksyttäisiin toisiaan rakastavien keskinäisenä tunteena, jota ei sovi mennä kuvaamaan epäasiallisilla ja halventavilla ilmaisuilla. Eikö sekin olisi kristillistä lähimmäisenrakkautta, lähimmäisten arvostamista ja kunnioittamista? Kiivaasti homoja tuomitsevalla saattaa olla lähiomainen, oma lapsi tai veli, joka painiskelee saman ongelman kanssa. Miksi heidän elämänsä pitäisi tuhota ja vieläpä kristillisyyteen vedoten.


      • koko Kirkon perinne
        oikeasta asiasta kirjoitti:

        Näissä keskusteluissa on jo monta kertaa koettu sama asetelma -- kun täällä yritetään ottaa esille homojen parisuhteen rekisteröiminen ja sen hyväksyttävyys, koko keskustelu ammutaan alas vetoamalla homojen vain irstailevan ja huoraavan parisuhteessaan, heidän väitetään toisiaan rakastaessaan tekevän vain syntiä Jumalaa kohtaan. Mutta juuri kukaan ei muista myös parisuhteessa elävien homojen ja lesbojen oikeasti rakastavan ja kunnioittavan toisiaan. Miksi ihmisiä pitäisi pakottaa itselleen luonnottomaan parisuhteeseen vain joidenkin väärin ymmärrettyjen sanojen takia. Todellisuudessa homo ei voi koskaan muuttua heteroksi, eikä hetero homoksi vaikka kuinka kovasti sitä yrittäisi.

        Kun puhutaan avioliitosta, silloin muistetaan mainita rakkaus, toisen kunnioittaminen ja huomioida jopa romanttisen rakastuminen, vaikka se onkin niin uusi asia, vasta muutamia satoja vuosia sitten keksitty eikä siitä kukaan tiennyt mitään siihen aikaan kun Raamatun tekstejä kirjoitettiin. Hyvä näin, ettei koko ajan tulkita sanatarkasti vanhoja tekstejä, joiden merkitystä ei ehkä edes ymmärretä oikein.

        Miltä kuulostaisi, jos kaikkien ihmisten rakkaus hyväksyttäisiin toisiaan rakastavien keskinäisenä tunteena, jota ei sovi mennä kuvaamaan epäasiallisilla ja halventavilla ilmaisuilla. Eikö sekin olisi kristillistä lähimmäisenrakkautta, lähimmäisten arvostamista ja kunnioittamista? Kiivaasti homoja tuomitsevalla saattaa olla lähiomainen, oma lapsi tai veli, joka painiskelee saman ongelman kanssa. Miksi heidän elämänsä pitäisi tuhota ja vieläpä kristillisyyteen vedoten.

        on väärässä, vai? Et ilmeisestikään ole ortodoksi, joten se siitä sitten.


      • vaan näin
        koko Kirkon perinne kirjoitti:

        on väärässä, vai? Et ilmeisestikään ole ortodoksi, joten se siitä sitten.

        sinun ja monen muun "valaistuneen" eli ns. kirjanoppineen tulkinta Raamatusta, kirkkoisiemme opetuksesta ja koko Kirkon perinteestä on väärässä.


      • eihän tässä
        vaan näin kirjoitti:

        sinun ja monen muun "valaistuneen" eli ns. kirjanoppineen tulkinta Raamatusta, kirkkoisiemme opetuksesta ja koko Kirkon perinteestä on väärässä.

        asiassa mitään tulkintoja tarvita. Aivan selvä asia.


      • sinun pitäisi
        eihän tässä kirjoitti:

        asiassa mitään tulkintoja tarvita. Aivan selvä asia.

        Sinun pitäisi huomata, että asiat ovat paljon monimutkaisia kuin osaat tiedostaakaan. Tässä on hyvä esimerkki, miksi maallikoita ei kannusteta tekemään mitään opillisia tulkintoja, se ei yksinkertaisesti ole heidän tehtävänsä. Jo tekstien suomentaminen on rajannut niiden merkityksiä, eivätkä parin vuosituhannen takaiset arvot avaudu nykykielen merkityksien kautta, se pitäisi olla jokaiselle järkevälle ihmiselle itsestään selvä asia.


      • jotain mietittävää
        eihän tässä kirjoitti:

        asiassa mitään tulkintoja tarvita. Aivan selvä asia.

        Evankeliumista Matteuksen mukaan 23

        MT 23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.

        MT 23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.

        MT 23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

        MT 23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.

        MT 23:14 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

        MT 23:15 Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: `Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu`!

        MT 23:16 Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?


      • kuorolainen emerita
        Makarios kirjoitti:

        parahin MarSarug. Kertakaikkiaan!

        ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D ;=D

        Liityn Makarioksen kiitoksiin MarSaruqin ideasta! Älkäämme aikailko, aloittakaamme puhdistus ensi tilassa...Oma napa on suloisin, siihen verratkaamme.


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.

        "Rakkaus ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa."

        Kun aina korostat omaa oppineisuuttasi, yliopistolla käymistäsi, filologiaa ja eksegetiikkaa, niin vastaapa selvästi tähän huonosti kouluja käyneen yksityisyrittäjän jatkokysymykseen:

        * puhutko eroksesta vai agapesta? *


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...tämä jatkuva homoseksuaalisuusasioiden tuomitsevaan sävyyn esille otto. Osaako kukaan näistä "opettajista" aavistaakaan, millaista ahdistusta, syyllisyyttä, aiheetonta synnintuntoa, masennusta ja muita mielenterveysongelmia jopa kaikkein traagisimpine tuloksineen se voi aiheuttaa homoseksuaalisessa ihmisessä, joka ei ole voinut valita seksuaalista suuntautumistaan sen enempää kuin silmienväriänsäkään ja joka on kokevana ja tuntevana ihmisenä kaikkea muuta kuin "luonnoton" myös silloin, kun hän nauttii seksualisuudestaan, Jumalan lahjasta, rakastamansa kumppanin kanssa?

        Mielipidettäni voi aivan vapaasti kutsua ortodoksien haukkumasanoista mollaavimmalla - protestanttiseksi - mutta sitä en tule muuttamaan, vaikka kuinka kärventyisin tuonilmaisissa tulissa. (En nimittäin sitä usko.)

        Onko mielestäsi kirkon esiintuoma parannuksen, synnistäluopumisen ja anteeksiannon sanoma muutenkin sellaista, että se aiheuttaa vain "ahdistusta, syyllisyyttä, aiheetonta synnintuntoa, masennusta ja muita mielenterveysongelmia jopa kaikkein traagisimpine tuloksineen"?

        Pitäisikö mielestäsi kirkon luopua kaikesta eettisestä opetuksesta, parannuksenteon tärkeyden korostamisesta, katumukseen ohjaamisesta jne, jotta se ei vaan loukkaisi jäseniään, joissa voi herätä "ahdistusta, masennusta jne...."?


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        Tässä ketjussa kyse on ollut siitä, miten Analogi on tehnyt homous- ja naispappeusasiat selviksi (aloittajan mukaan).

        Merkillistä tosin on, että alapäänasiat ja makuukamarikytäntä vievät taas kiinnostavuudessaan naispappeusasiasta voiton. Sattanee johtua siitä, ettei löydy ensimmäistä murikannakkaajaa, joka ryhtyy jankkaamaan, että naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on.

        "naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on."

        Ei ole olemassa naispappeutta! Naispapeiksi kutsutaan henkilöitä, jotka toimivat "pappeina" protestanttisissa uskonnollisissa organisaatioissa, joissa EI OLE sakramentillista pappeutta. Asia on irrelevantti eikä sillä ole mitään tekemistä Kirkon kanssa.


      • Papadopoulos
        Savijalka kirjoitti:

        Luterilaisten naispappeus"ongelma" johtuu paljolti nimikkeitten tulkinnasta. Luther itse hylkäsi katolisen kirkon pappeuskäsitteen ja piti oman kirkon palvelijoita saarnaajina. Suomen luterilaiseen kirkkoon jäi pappi-nimirys luultavasti katolisen kirkon perintönä. Samasta syystä Suomen luterilaisilla on piispojen jatkuvuus.

        Jos Suomen luterilainen kirkko olisi ottanut käyttöön tuon muiden protestanttisten kirkkojen saarnaaja-nimityksen, niin ei olisi mitään naisvirkojen ongelmaa.

        Ortodoksisessa kirkossa on mahdollista palauttaa naisdiakonaatti (eri lehtiartikkelien mukaan), mutta aktiivisuus ko. sektorilla on ollut melko vähäistä. Sen sijaan varsinaiseen alttaripapistoon ei naisilla ole asiaa.

        Ortodoksinen pappi on vihittäessä avioliitossa naisen kanssa tai sitten hän on munkki. Muut suhteet ovat kiellettyjä. Tämä olisi yhteysliikkeeseen liittyneiden pappien pitänyt muistaa.

        Valitettavana tosiasiana on kirjattava, että kirkolliskokoukseen valittiin Helsingistä lähinnä yhteysliikkeen väkeä ja he saivat laajemman kannatuksen, kuin mihin allekirjoittaneiden määrä viittaa. Johtopäätös: Kun luopumus kanoneista alkaa, se tapahtuu ensin Helsingissä.

        Pitänee ryhtyä etsimään asuinpaikka ulkorenkaalta (siis Analogi-lehden seurakunnista).

        "Ortodoksinen pappi on vihittäessä avioliitossa naisen kanssa tai sitten hän on munkki. Muut suhteet ovat kiellettyjä. Tämä olisi yhteysliikkeeseen liittyneiden pappien pitänyt muistaa. "

        Ei voi muistaa, jos ei tiedä - tai ole sisäistänyt!


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Rakkaus ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa."

        Kun aina korostat omaa oppineisuuttasi, yliopistolla käymistäsi, filologiaa ja eksegetiikkaa, niin vastaapa selvästi tähän huonosti kouluja käyneen yksityisyrittäjän jatkokysymykseen:

        * puhutko eroksesta vai agapesta? *

        ...missä korostan? Pari kertaa lienen kertonut opiskelevani; yliopiston taisin mainita tänään ensimmäistä kertaa ja aiemmin olen kirjoittanut suorittavani tänä kesänä islamin peruskurssia. Tänään sanoin senkin, etten kuulu oppineisiin. Eksegeetikko en ole koskaan väittänyt olevani; olen opiskellut vain vähäisen määrän ortodoksista teologiaa. Filologi (lingvisti tutkimuskohteena pohjoismaiset ja seemiläiset kielet) minusta saattaa joskus tulla, jos Luoja suo vuosia ja voimia. Eli miten perustelet adverbin "aina"?

        Kysyt, puhunko eroksesta vai agapesta. Ovatko ne parisuhteessa toistensa vastakohtia? Sulkevatko ne pois toisensa vai kumpuavatko kenties samasta lähteestä? Missä vaiheessa kuvaan astuu myös filos? Sanopa sinä se.


      • .mutta..
        Makarios kirjoitti:

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.

        Rakkauden tunne ei ole synti. Mutta homoseksuaalinen yhdyntä ON synti. Vai oletko eri mieltä? Jos olet, niin sitten ajattelet asiasta toisin kuin kirkkomme opettaa. Johtopäätökset jätän itsellesi.


      • kuorolainen emerita
        Papadopoulos kirjoitti:

        "naispappeus sinänsä ei ole synti mutta naispappina toimiminen on."

        Ei ole olemassa naispappeutta! Naispapeiksi kutsutaan henkilöitä, jotka toimivat "pappeina" protestanttisissa uskonnollisissa organisaatioissa, joissa EI OLE sakramentillista pappeutta. Asia on irrelevantti eikä sillä ole mitään tekemistä Kirkon kanssa.

        Naisen ei tule ajatellakaan mitään kirkollista tehtävää, pappeudesta puhumattakaan. Niin paljon täällä on salaista ja julkista naisvihaa. Säästäkäämme itseämme siltä. Pysykäämme keittiössä ja käsitöissämme, ovat miesvapaata aluetta. Myös vanhojen ja sairaiden palvelu sopii meille, sinnekään eivät miehet suuremmin joukoin halua korkeista sfääreistään. Mitä nyt muutama pappi haluaa auttaa niitä, joita täälläkin solvataan, ja tulevat siksi saman solvauksen kohteiksi.

        Miten nämä miehet, siis ne joille sekä homous että naiset kirkon tehtävissä ovat ongelma numero yksi, miten he itse mahtavat elää, siitä vaikenevat tyystin. Ehkä läheiset perheessä ja kirkossa voisivat kertoa, mutta naiset useimmiten ovat solidaarisia ja vaikenevat. Hyvä niin.


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...missä korostan? Pari kertaa lienen kertonut opiskelevani; yliopiston taisin mainita tänään ensimmäistä kertaa ja aiemmin olen kirjoittanut suorittavani tänä kesänä islamin peruskurssia. Tänään sanoin senkin, etten kuulu oppineisiin. Eksegeetikko en ole koskaan väittänyt olevani; olen opiskellut vain vähäisen määrän ortodoksista teologiaa. Filologi (lingvisti tutkimuskohteena pohjoismaiset ja seemiläiset kielet) minusta saattaa joskus tulla, jos Luoja suo vuosia ja voimia. Eli miten perustelet adverbin "aina"?

        Kysyt, puhunko eroksesta vai agapesta. Ovatko ne parisuhteessa toistensa vastakohtia? Sulkevatko ne pois toisensa vai kumpuavatko kenties samasta lähteestä? Missä vaiheessa kuvaan astuu myös filos? Sanopa sinä se.

        "Pari kertaa lienen kertonut opiskelevani"

        Laske tarkemmin!

        * * * * * * *

        "Kysyt, puhunko eroksesta vai agapesta. Ovatko ne parisuhteessa toistensa vastakohtia? Sulkevatko ne pois toisensa vai kumpuavatko kenties samasta lähteestä? Missä vaiheessa kuvaan astuu myös filos? Sanopa sinä se. "

        Upeaa sanojenopyörittelyä, johon päädyt aina, kun et osaa perustella kantojasi. Näin.


      • Papadopoulos
        kuorolainen emerita kirjoitti:

        Naisen ei tule ajatellakaan mitään kirkollista tehtävää, pappeudesta puhumattakaan. Niin paljon täällä on salaista ja julkista naisvihaa. Säästäkäämme itseämme siltä. Pysykäämme keittiössä ja käsitöissämme, ovat miesvapaata aluetta. Myös vanhojen ja sairaiden palvelu sopii meille, sinnekään eivät miehet suuremmin joukoin halua korkeista sfääreistään. Mitä nyt muutama pappi haluaa auttaa niitä, joita täälläkin solvataan, ja tulevat siksi saman solvauksen kohteiksi.

        Miten nämä miehet, siis ne joille sekä homous että naiset kirkon tehtävissä ovat ongelma numero yksi, miten he itse mahtavat elää, siitä vaikenevat tyystin. Ehkä läheiset perheessä ja kirkossa voisivat kertoa, mutta naiset useimmiten ovat solidaarisia ja vaikenevat. Hyvä niin.

        "Naisen ei tule ajatellakaan mitään kirkollista tehtävää, pappeudesta puhumattakaan. "

        Mahtava kommentti suoraan asian ytimeen. Tällaista keskustelu on parhaimmillaan!


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Pari kertaa lienen kertonut opiskelevani"

        Laske tarkemmin!

        * * * * * * *

        "Kysyt, puhunko eroksesta vai agapesta. Ovatko ne parisuhteessa toistensa vastakohtia? Sulkevatko ne pois toisensa vai kumpuavatko kenties samasta lähteestä? Missä vaiheessa kuvaan astuu myös filos? Sanopa sinä se. "

        Upeaa sanojenopyörittelyä, johon päädyt aina, kun et osaa perustella kantojasi. Näin.

        ...miten henkilöni ja opiskeluni liittyvät ketjun aiheeseen? Entä mistä johtuvat nämä hyökkäyksesi minua kohtaan? Siitäkö, että olen eri mieltä kanssasi ja myös sitä mieltä, että traditio on tässä tietyssä asiassa väärässä. Vihatenko toimit yksityisyrittäjänäkin? (Tämäkään ei liity ketjun aiheeseen, mutta haluaisin selvittää itselleni, mistä moinen kokemasi ilmeinen vastenmielisyys johtuu.)

        Jos sinua häiritsee se, että olen viisikymppisenä lähtenyt opiskelemaan ja koet itse katkeruutta siitä, että olet omien sanojesi mukaan kouluttautumaton ja omaat alhaisen sivistystason, olen pahoillani. Koskaan ei kuitenkaan ole myöhäistä laittautua opintielle; maallinen vaelluksemmehan on paitsi kilvoittelua myös yhä useammin nykyään koko elämän kattavaa kouluttautumista (lifelong learning, mitenköhän tuon parhaiten kääntäisi). Se on paitsi antoisaa ja hauskaa myös avartavaa: kohtaa erilaisia ihmisiä ja maailmankatsomuksia; samalla maailmankuva laajenee ja mustavalkoisuuteen alkaa tulla hyväksynnän valoa ja elämän monimuotoisuutta peilaavia värejä. Voi myös oppia erottamaan irakit, iranit ja turkit ja jopa kiinnostua muistakin kulttuureista ja löytää niiden rikkaus. Suosittelen.


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...miten henkilöni ja opiskeluni liittyvät ketjun aiheeseen? Entä mistä johtuvat nämä hyökkäyksesi minua kohtaan? Siitäkö, että olen eri mieltä kanssasi ja myös sitä mieltä, että traditio on tässä tietyssä asiassa väärässä. Vihatenko toimit yksityisyrittäjänäkin? (Tämäkään ei liity ketjun aiheeseen, mutta haluaisin selvittää itselleni, mistä moinen kokemasi ilmeinen vastenmielisyys johtuu.)

        Jos sinua häiritsee se, että olen viisikymppisenä lähtenyt opiskelemaan ja koet itse katkeruutta siitä, että olet omien sanojesi mukaan kouluttautumaton ja omaat alhaisen sivistystason, olen pahoillani. Koskaan ei kuitenkaan ole myöhäistä laittautua opintielle; maallinen vaelluksemmehan on paitsi kilvoittelua myös yhä useammin nykyään koko elämän kattavaa kouluttautumista (lifelong learning, mitenköhän tuon parhaiten kääntäisi). Se on paitsi antoisaa ja hauskaa myös avartavaa: kohtaa erilaisia ihmisiä ja maailmankatsomuksia; samalla maailmankuva laajenee ja mustavalkoisuuteen alkaa tulla hyväksynnän valoa ja elämän monimuotoisuutta peilaavia värejä. Voi myös oppia erottamaan irakit, iranit ja turkit ja jopa kiinnostua muistakin kulttuureista ja löytää niiden rikkaus. Suosittelen.

        "...miten henkilöni ja opiskeluni liittyvät ketjun aiheeseen? "

        Eivät mitenkään, sitähän tässä ihmettelenkin. Miten tämä asia nyt voi olla näin arka? Olet toistuvasti maininnut opinnoistasi - mikäli muistini ei petä, jo ainakin viime talvena mainitsit toistuvasti milloin olevasi menossa yliopistolle, milloin palaamassa sieltä. Jos näin et ole tehnyt, pyydän anteeksi väärää todistustani.

        Väistät koko ajan itse aihetta; niinkö kova paikka oli se, että - vihdoinkin! - pappi puuttui avoimesti siihen saastaan, mitä kirkossamme on levitetty, opetettu ja viljelty muka humanismin nimissä. Seurakunta on hajalla (ei toki olisi, jos kristityiksi itseään kutsuvat nielisivät mitä tahansa roskaa ja olisivat hiljaa, se on totta! Täytyy kuitenkin muistaa, missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet!), jakautuneena pahemmin kahtia kuin pahimpien kieliriitojen aikana jne.


      • Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

        "...miten henkilöni ja opiskeluni liittyvät ketjun aiheeseen? "

        Eivät mitenkään, sitähän tässä ihmettelenkin. Miten tämä asia nyt voi olla näin arka? Olet toistuvasti maininnut opinnoistasi - mikäli muistini ei petä, jo ainakin viime talvena mainitsit toistuvasti milloin olevasi menossa yliopistolle, milloin palaamassa sieltä. Jos näin et ole tehnyt, pyydän anteeksi väärää todistustani.

        Väistät koko ajan itse aihetta; niinkö kova paikka oli se, että - vihdoinkin! - pappi puuttui avoimesti siihen saastaan, mitä kirkossamme on levitetty, opetettu ja viljelty muka humanismin nimissä. Seurakunta on hajalla (ei toki olisi, jos kristityiksi itseään kutsuvat nielisivät mitä tahansa roskaa ja olisivat hiljaa, se on totta! Täytyy kuitenkin muistaa, missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet!), jakautuneena pahemmin kahtia kuin pahimpien kieliriitojen aikana jne.

        ...heittää peliin koko persoonani. Minulla ei ole salattavaa eikä hävettävää ja olen geeniperimältäni ulospäinsuuntautunut, puhelias ja avoin. Siksi käytän näissä keskusteluissa myös omaa nimeäni. Olen myös kertonut vaimostani ja lapsistani. Toivottavasti se ei ole loukannut sinua.

        Olen pahoillani, jos yliopisto-sana saa sinut näkemään punaista ja tulkitset sen leuhkimisena. Sellainen ei kuitenkaan kuulu luonteenlaatuuni. Kiivastuisitko samalla tavalla, jos joku kertoisi menevänsä tai tulevansa kirkosta, työstä tai vaikkapa terveyskeskuksesta? Tai koulusta, kouluhan se yliopistokin on, ei sen kummempaa.

        Sanot, ettet jaksa. Hajaannusta jaksat itse kuitenkin lietsoa viikoittain kymmenin huutomerkein ja hysterioin. Eikö kannattaisi mieluummin istua alas, hengähtää ja katsoa, mitä tuleman pitää eikä koko ajan kaahottaa asioiden edelle? Antaa nyt piispojen ja pappien hoitaa piispojen ja pappien asiat, eiväthän hekään tule sotkeutumaan sinun yksityisyrityspuuhasteluihisi, noin niin kuin omaa termiäsi käyttäen. Ja sen sijaan, että uhkailet täällä jurisdiktion vaihdollasi, joko tee se ja ole hiljaa tai puhu rippi-isäsi kanssa ja ole silti hiljaa. Hajaannusta luot silläkin.

        Tämä tältä erää; nyt opinnot odottavat. ;=D


      • Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

        ...heittää peliin koko persoonani. Minulla ei ole salattavaa eikä hävettävää ja olen geeniperimältäni ulospäinsuuntautunut, puhelias ja avoin. Siksi käytän näissä keskusteluissa myös omaa nimeäni. Olen myös kertonut vaimostani ja lapsistani. Toivottavasti se ei ole loukannut sinua.

        Olen pahoillani, jos yliopisto-sana saa sinut näkemään punaista ja tulkitset sen leuhkimisena. Sellainen ei kuitenkaan kuulu luonteenlaatuuni. Kiivastuisitko samalla tavalla, jos joku kertoisi menevänsä tai tulevansa kirkosta, työstä tai vaikkapa terveyskeskuksesta? Tai koulusta, kouluhan se yliopistokin on, ei sen kummempaa.

        Sanot, ettet jaksa. Hajaannusta jaksat itse kuitenkin lietsoa viikoittain kymmenin huutomerkein ja hysterioin. Eikö kannattaisi mieluummin istua alas, hengähtää ja katsoa, mitä tuleman pitää eikä koko ajan kaahottaa asioiden edelle? Antaa nyt piispojen ja pappien hoitaa piispojen ja pappien asiat, eiväthän hekään tule sotkeutumaan sinun yksityisyrityspuuhasteluihisi, noin niin kuin omaa termiäsi käyttäen. Ja sen sijaan, että uhkailet täällä jurisdiktion vaihdollasi, joko tee se ja ole hiljaa tai puhu rippi-isäsi kanssa ja ole silti hiljaa. Hajaannusta luot silläkin.

        Tämä tältä erää; nyt opinnot odottavat. ;=D

        "Olen myös kertonut vaimostani ja lapsistani. Toivottavasti se ei ole loukannut sinua. "

        ??????????? en pysy perässä.

        * * * * * * *

        "Hajaannusta jaksat itse kuitenkin lietsoa viikoittain kymmenin huutomerkein ja hysterioin. "

        Kukahan tässä on laittanut hajaannuksen liikkeelle?

        Tulen palaamasta päästyänikin palaamaan tähän aiheeseen, joka on minusta meille kaikille suuri häpeä. Siitä ei hyvän omantunnon säilyttääkseen voi/saa olla hiljaa (sen lisäksi, että rukoilee Jumalaa).

        Mielestäsi maallikon siis pitää vaan hyväksyä, tekivätpä papit mitä tahansa?

        Entäs sitten, kun - ja tämä tulee varmasti tapahtumaan, sellaiset ovat ajan merkit - tulee ensimmäinen pappi, joka saa julksuutta julistamalla, että neitseestäsyntyminen ei ole totta, että Kristuksen ylösnousemus on pelkkä kaunis tarina, että tuonpuoleista ei ole jne? Silloinkinko vain hiljaa?

        * * * * * * *

        "Antaa nyt piispojen ja pappien hoitaa piispojen ja pappien asiat, eiväthän hekään tule sotkeutumaan sinun yksityisyrityspuuhasteluihisi"

        Piispat ja papit ovat meidän palkkaamiamme ja (periaatteessa) valitsemiamme, joten heidän tekemisensä kuuluvat - totta helvetissä - meille aivan toisella tavalla kuin minun PK-yritykseni asiat heille. Rinnastuksesi on - anteeksi vaan! - infantiili eikä sillä ole mitään tekemistä kirkon kanssa. Ajatusmalli on tyypillinen luterilainen: usko on jokaisen oma asia, ei yhteisöllinen sellainen, ja jokainen saa lopulta tulla "omalla uskollaan" autuaaksi (autuaita on tätä menoa hyvin vähän...).

        En ole "uhkaillut" jurisdiktion vaihdolla, olenpahan vain ilmaissut iloni siitä, että meillä on maassa toinenkin jurisdiktio ihan siltä varalta, että mopo karkaa meillä lopullisesti käsistä.

        * * * * * * *

        Vielä tämän keskustelun alkuperäiseen aiheeseen! On todella merkittävää, että meillä vallitsevaa sairasta tilannetta nousee kritisoimaan myös papiston jäseniä.


      • MarSarug
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Olen myös kertonut vaimostani ja lapsistani. Toivottavasti se ei ole loukannut sinua. "

        ??????????? en pysy perässä.

        * * * * * * *

        "Hajaannusta jaksat itse kuitenkin lietsoa viikoittain kymmenin huutomerkein ja hysterioin. "

        Kukahan tässä on laittanut hajaannuksen liikkeelle?

        Tulen palaamasta päästyänikin palaamaan tähän aiheeseen, joka on minusta meille kaikille suuri häpeä. Siitä ei hyvän omantunnon säilyttääkseen voi/saa olla hiljaa (sen lisäksi, että rukoilee Jumalaa).

        Mielestäsi maallikon siis pitää vaan hyväksyä, tekivätpä papit mitä tahansa?

        Entäs sitten, kun - ja tämä tulee varmasti tapahtumaan, sellaiset ovat ajan merkit - tulee ensimmäinen pappi, joka saa julksuutta julistamalla, että neitseestäsyntyminen ei ole totta, että Kristuksen ylösnousemus on pelkkä kaunis tarina, että tuonpuoleista ei ole jne? Silloinkinko vain hiljaa?

        * * * * * * *

        "Antaa nyt piispojen ja pappien hoitaa piispojen ja pappien asiat, eiväthän hekään tule sotkeutumaan sinun yksityisyrityspuuhasteluihisi"

        Piispat ja papit ovat meidän palkkaamiamme ja (periaatteessa) valitsemiamme, joten heidän tekemisensä kuuluvat - totta helvetissä - meille aivan toisella tavalla kuin minun PK-yritykseni asiat heille. Rinnastuksesi on - anteeksi vaan! - infantiili eikä sillä ole mitään tekemistä kirkon kanssa. Ajatusmalli on tyypillinen luterilainen: usko on jokaisen oma asia, ei yhteisöllinen sellainen, ja jokainen saa lopulta tulla "omalla uskollaan" autuaaksi (autuaita on tätä menoa hyvin vähän...).

        En ole "uhkaillut" jurisdiktion vaihdolla, olenpahan vain ilmaissut iloni siitä, että meillä on maassa toinenkin jurisdiktio ihan siltä varalta, että mopo karkaa meillä lopullisesti käsistä.

        * * * * * * *

        Vielä tämän keskustelun alkuperäiseen aiheeseen! On todella merkittävää, että meillä vallitsevaa sairasta tilannetta nousee kritisoimaan myös papiston jäseniä.

        sen verran yskäsen tuohon mahdolliseen jurisdiktio sweppaukseen liittyen, että esim. ne Aamun Koiton huolissaan olleet ortodoksit ovat mielestäni mamiksia ja nollatason vapaaliitäjiä, jotka epäsuorasti kiristävät ORTODOKSISTA KIRKKOA ku se ei oo niingu tsilleesti ku ne haluaa. Ku ne ei suostu leikkii niiden gaa. Lapsellisia ukkoja ja akkoja.

        Toki meillä on mopossa vikaa, mutta että sen takia tai sitä haukkumalla siirtyä sen yhteydestä pois. Siis Moskovaan, jurisdiktioon joka paskat välittää Tsetseenian lapsista, muiden uskontojen edustajista tai maansa anti-judaismista kun on niin helevetin kiire rakentaa uudenlaista tsaristista liittoa valtion kanssa.

        Jos Suomen kirkon käsiä tahraa homofiilinen paska, tahraa Moskovan hiljaisten miesten käsiä veri, syyttömien veri! Sinne liitäkää kaikki mun puolesta vaan. Siellä voitte nyökytellä päitänne yhdessä ja osoitella sormella Suomen suuntaan, selkä Tsetseeniaan päin.

        In nuce, keskustella pittää osata rauhassa, ilman kiristämistä ja Suomessa (kuten Venäjällä edellämainittuihin epäkohtiin liittyen)on monelaista poppoota. Aika ajoin tuntuu siltä että täällä rykivät anti-yhteysliikeläiset kuvittelevat että VAIN he ovat "jyvällä" asioiden tilasta. Kyllä teidän ja teidän vihaamienne yhteysliikeläistenkin väliin mahtuu porukkaa ja keskustelijaa, mutta mistään ei tule kyllä mittään niin kauan kuin teillä on addiktio pelata moista mamislaista "mikä jurisdiktio tänään" peliä.





        Taustalla soi James Browin Cold Sweat(Live at The Apollo, 1967). Taivaallista. Uskon muuten tämän tsipaleen olevan jo Korkeimman Tekijän taivaallisissa äänityskokoelmissa.


      • MarTykkimies
        shakki - matti kirjoitti:

        Ensinnä: noista nimimerkeistä 1-0 ja 2-0 vain kaksi on minun, yksi jonkun kloonin.
        Toiseksi: keskustelun siirtyessä henkilöön, peli on hävitty. Sinä teet sen pian eväiden loputtua eli kun ei ole järkevää sanottavaa, minä teen sen varmuuden vuoksi heti.
        Kolmanneksi: nimimerkki ei takaa mitään keskustelun tasoa, se on jo nähty lukuisat kerrat. Lähinnä se mahdollistaa profiloinnin ja sitä kautta ihmiseen suhtautumisen joko hällä-väliä-tyyppinä tai varteenotettavana vastustajana, jonka kanssa täytyy olla kuitenkin eri mieltä ja ryhtyä pikaisesti sanalliseen tappeluun.
        Neljänneksi: palsta ei edusta ortodoksista ajattelua. Sinä esim. olet tyyppiesimerkki erittäin protestanttisesta ortodoksista, jollaisia palsta on täynnä ja jotka hakevat täältä tukea toisilleen. Oikea ortodoksi on rauhaa rakastava ja toisten kanssa toimeen tuleva ihminen - pääsääntöisesti, poikkeuksiakin toki on.
        Viidenneksi: nämä protest.orttodoksit tuovat oppiimme ihmeellisiä sovelluksia, jotka pitää torjua.
        Kuudenneksi: suuri osa täällä huseeravista on sellaista sakkia, joka ei voi päteä esim. omassa seurakunnassaan juuri mielipiteittensä ja särmikkyytensä vuoksi. He tosin kuvittelevat olevansa hyvin koulutettuja tai muuten asioista oikein tietäviä, mutta todellisuus on toisenlainen.
        Seitsemänneksi: en viitsi enää jauhaa enempää tätä p**kaa.

        ortodoksisuuden venäläismallinen teltta oli jo protestanttisuuden tulessa, kun minä sinne nukkumaan tulin.


      • asioiden edelle
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Olen myös kertonut vaimostani ja lapsistani. Toivottavasti se ei ole loukannut sinua. "

        ??????????? en pysy perässä.

        * * * * * * *

        "Hajaannusta jaksat itse kuitenkin lietsoa viikoittain kymmenin huutomerkein ja hysterioin. "

        Kukahan tässä on laittanut hajaannuksen liikkeelle?

        Tulen palaamasta päästyänikin palaamaan tähän aiheeseen, joka on minusta meille kaikille suuri häpeä. Siitä ei hyvän omantunnon säilyttääkseen voi/saa olla hiljaa (sen lisäksi, että rukoilee Jumalaa).

        Mielestäsi maallikon siis pitää vaan hyväksyä, tekivätpä papit mitä tahansa?

        Entäs sitten, kun - ja tämä tulee varmasti tapahtumaan, sellaiset ovat ajan merkit - tulee ensimmäinen pappi, joka saa julksuutta julistamalla, että neitseestäsyntyminen ei ole totta, että Kristuksen ylösnousemus on pelkkä kaunis tarina, että tuonpuoleista ei ole jne? Silloinkinko vain hiljaa?

        * * * * * * *

        "Antaa nyt piispojen ja pappien hoitaa piispojen ja pappien asiat, eiväthän hekään tule sotkeutumaan sinun yksityisyrityspuuhasteluihisi"

        Piispat ja papit ovat meidän palkkaamiamme ja (periaatteessa) valitsemiamme, joten heidän tekemisensä kuuluvat - totta helvetissä - meille aivan toisella tavalla kuin minun PK-yritykseni asiat heille. Rinnastuksesi on - anteeksi vaan! - infantiili eikä sillä ole mitään tekemistä kirkon kanssa. Ajatusmalli on tyypillinen luterilainen: usko on jokaisen oma asia, ei yhteisöllinen sellainen, ja jokainen saa lopulta tulla "omalla uskollaan" autuaaksi (autuaita on tätä menoa hyvin vähän...).

        En ole "uhkaillut" jurisdiktion vaihdolla, olenpahan vain ilmaissut iloni siitä, että meillä on maassa toinenkin jurisdiktio ihan siltä varalta, että mopo karkaa meillä lopullisesti käsistä.

        * * * * * * *

        Vielä tämän keskustelun alkuperäiseen aiheeseen! On todella merkittävää, että meillä vallitsevaa sairasta tilannetta nousee kritisoimaan myös papiston jäseniä.

        sinulla on vilkas mielikuvitus etkä ilmeisesti pysty erottamaan kuvitelmiasi todellisuudesta.
        Jos nyt pelkäät meidän kirkon papit alkavat opettaa
        "että neitseestäsyntyminen ei ole totta, että Kristuksen ylösnousemus on pelkkä kaunis tarina, että tuonpuoleista ei ole jne?"
        sinun todellakin pitää tarttua toimeen. Ehdotan että otat henkilökohtaisesti yhteyttä kaikkiin pappeihin erikseen ja vakuutat heille, että niin ei koskaan eikä missään tapauksessa saa mennä opettamaan kirkkokansalle.
        Olipa hyvä, että tämä asia tuli aiheeksi ennen kuin mitään ehti tapahtua, mutta koko ajan tässä saa tosiaan olla varuillaan. Kiitos paljon Sinulle jo etukäteen, teet todella arvokasta työtä kirkon opin oikean opetuksen puolesta.


      • zinon
        Makarios kirjoitti:

        ...miten henkilöni ja opiskeluni liittyvät ketjun aiheeseen? Entä mistä johtuvat nämä hyökkäyksesi minua kohtaan? Siitäkö, että olen eri mieltä kanssasi ja myös sitä mieltä, että traditio on tässä tietyssä asiassa väärässä. Vihatenko toimit yksityisyrittäjänäkin? (Tämäkään ei liity ketjun aiheeseen, mutta haluaisin selvittää itselleni, mistä moinen kokemasi ilmeinen vastenmielisyys johtuu.)

        Jos sinua häiritsee se, että olen viisikymppisenä lähtenyt opiskelemaan ja koet itse katkeruutta siitä, että olet omien sanojesi mukaan kouluttautumaton ja omaat alhaisen sivistystason, olen pahoillani. Koskaan ei kuitenkaan ole myöhäistä laittautua opintielle; maallinen vaelluksemmehan on paitsi kilvoittelua myös yhä useammin nykyään koko elämän kattavaa kouluttautumista (lifelong learning, mitenköhän tuon parhaiten kääntäisi). Se on paitsi antoisaa ja hauskaa myös avartavaa: kohtaa erilaisia ihmisiä ja maailmankatsomuksia; samalla maailmankuva laajenee ja mustavalkoisuuteen alkaa tulla hyväksynnän valoa ja elämän monimuotoisuutta peilaavia värejä. Voi myös oppia erottamaan irakit, iranit ja turkit ja jopa kiinnostua muistakin kulttuureista ja löytää niiden rikkaus. Suosittelen.

        >>>traditio on tässä tietyssä asiassa väärässä.


      • on näin
        zinon kirjoitti:

        >>>traditio on tässä tietyssä asiassa väärässä.

        Makarios vähän kärjisti koska tämä keskustelu alkaa muistuttaa jo jonkinlaista jankkaamista, esitetään jyrkkiä mielipiteitä ja joko-tai-asetelmia, jotka eivät kuulu mitenkään asiaan.

        Tuskinpa kirkon traditio on väärässä, mutta ei sitä ole mitenkään tiukkasanaisesti muotoiltukaan. Luultavasti nykyajan tiukkapipot ovat väärässä omine tulkintoineen. Tässäkin keskustelupaikassa on jo vuosikausia pieni joukko ollut vaatimassa ortodoksiseen kirkkoon protestanttisia asenteita ja sanatarkkaa sola scriptura-tulkintaa Raamatusta ja opetuksesta.
        Kuitenkin kirkko on tullut toimeen vuosisadasta toiseen ja selvinnyt muuttuvassa maailmassa juuri yleispätevän opetuksenssa ansiosta.


      • taas kerran
        on näin kirjoitti:

        Makarios vähän kärjisti koska tämä keskustelu alkaa muistuttaa jo jonkinlaista jankkaamista, esitetään jyrkkiä mielipiteitä ja joko-tai-asetelmia, jotka eivät kuulu mitenkään asiaan.

        Tuskinpa kirkon traditio on väärässä, mutta ei sitä ole mitenkään tiukkasanaisesti muotoiltukaan. Luultavasti nykyajan tiukkapipot ovat väärässä omine tulkintoineen. Tässäkin keskustelupaikassa on jo vuosikausia pieni joukko ollut vaatimassa ortodoksiseen kirkkoon protestanttisia asenteita ja sanatarkkaa sola scriptura-tulkintaa Raamatusta ja opetuksesta.
        Kuitenkin kirkko on tullut toimeen vuosisadasta toiseen ja selvinnyt muuttuvassa maailmassa juuri yleispätevän opetuksenssa ansiosta.

        Kukaan ei ole vaatinut kirkkoomme sola scriptura- periaatteen mukaista raamatuntulkintaa. Tässäkin keskustelussa konservatiiviset ortodoksit ovat korostaneet kaikkien Pyhän Tradition eri osien konsensusta.

        Raamattu, kanonit ja kirkkoisät opettavat kaikki samalla tavalla sekä homoseksuaalisuudesta että pappien avioliitosta tai naisen asemasta kirkossa >("naispappeus").

        Liberaaliprotestanttinen raamatuntulkinta taas on sola scriptura- periaatteesta lähtevää, koska siinä ei oteta huomioon Kirkon koko Traditiota eikä sitä, miten asiat on perinnäisesti Kirkossa ymmärretty. Sen sijaan siinä kyllä yritetään käyttää modernin tieteen ja "tieteen" keinoja. Ne ortodoksit, jotka menevät mukaan tällaiseen eivät ymmärrä, että ovat mukana ei-ortodoksisessa puuhastelussa.

        Sinulle toivottaisin hiukan opiskelua, niin että käsitteet tulisivat sinulle selviksi. Kirjoitat aina niin kauheata puutaheinää, että hirvittää.


      • Jormaaja
        taas kerran kirjoitti:

        Kukaan ei ole vaatinut kirkkoomme sola scriptura- periaatteen mukaista raamatuntulkintaa. Tässäkin keskustelussa konservatiiviset ortodoksit ovat korostaneet kaikkien Pyhän Tradition eri osien konsensusta.

        Raamattu, kanonit ja kirkkoisät opettavat kaikki samalla tavalla sekä homoseksuaalisuudesta että pappien avioliitosta tai naisen asemasta kirkossa >("naispappeus").

        Liberaaliprotestanttinen raamatuntulkinta taas on sola scriptura- periaatteesta lähtevää, koska siinä ei oteta huomioon Kirkon koko Traditiota eikä sitä, miten asiat on perinnäisesti Kirkossa ymmärretty. Sen sijaan siinä kyllä yritetään käyttää modernin tieteen ja "tieteen" keinoja. Ne ortodoksit, jotka menevät mukaan tällaiseen eivät ymmärrä, että ovat mukana ei-ortodoksisessa puuhastelussa.

        Sinulle toivottaisin hiukan opiskelua, niin että käsitteet tulisivat sinulle selviksi. Kirjoitat aina niin kauheata puutaheinää, että hirvittää.

        Kenties ei muodollisesti nuo käsitteet inessä, mutta kyllä vastaavaa perinnettä kirkossamme edustaa esimerksi fundistemme tapa nakella kontekstista irrottuja isien lausahduksia ja kanoneja syyllisten ku syyttömien niskaan. Eräät Kreikan veljesjärjestötkin ovat kaikessa pietistisyydessään ihan protestanttien vastaaviin verrattavia.

        Eläs unoha myöskään fundisten lahkolaisilta kopsaamia maailmanloppu-henkilö-kortti-salaliitto- julkaisuja. tai roselaisten vääntöä maailman luomisesta ja kehityksestä, joka joltain osin on ihan lahkolaista kökköä...


        Sinähä se varsinainen ruudinkeksijä ja toisten opettaja olet!


      • sotki lahjakkaasti
        Jormaaja kirjoitti:

        Kenties ei muodollisesti nuo käsitteet inessä, mutta kyllä vastaavaa perinnettä kirkossamme edustaa esimerksi fundistemme tapa nakella kontekstista irrottuja isien lausahduksia ja kanoneja syyllisten ku syyttömien niskaan. Eräät Kreikan veljesjärjestötkin ovat kaikessa pietistisyydessään ihan protestanttien vastaaviin verrattavia.

        Eläs unoha myöskään fundisten lahkolaisilta kopsaamia maailmanloppu-henkilö-kortti-salaliitto- julkaisuja. tai roselaisten vääntöä maailman luomisesta ja kehityksestä, joka joltain osin on ihan lahkolaista kökköä...


        Sinähä se varsinainen ruudinkeksijä ja toisten opettaja olet!

        käsitteet Sola scriptura-periaate (= on protestanttisissa kirkoissa tunnustettu periaate, että Raamattu on uskon ainoa auktoriteetti) ja fundamentalistinen raamattunäkemys.

        Fundamentalistinen raamattunäkemys tarkoittaa näkemystä siitä, että Raamattu on Pyhän Hengen sanelema ja kaikissa asioissa kirjaimellisesti totta ns sanainspiraatio-oppi. (Tällaistakaan raamattunäkemystä tai raamatuntulkintaa ei ortodoksisessa kirkossa ole koskaan ollut, sillä Isät selittivät Raamattua useimmiten joko historiallisesti tai allegorisesti tai typologisesti.)

        Sen tähden toivotin hänelle käsitteiden opiskelua. Sitä samaa toivotan sinullekin. Lue enemmän, luule vähemmän!


      • Jormaaja
        sotki lahjakkaasti kirjoitti:

        käsitteet Sola scriptura-periaate (= on protestanttisissa kirkoissa tunnustettu periaate, että Raamattu on uskon ainoa auktoriteetti) ja fundamentalistinen raamattunäkemys.

        Fundamentalistinen raamattunäkemys tarkoittaa näkemystä siitä, että Raamattu on Pyhän Hengen sanelema ja kaikissa asioissa kirjaimellisesti totta ns sanainspiraatio-oppi. (Tällaistakaan raamattunäkemystä tai raamatuntulkintaa ei ortodoksisessa kirkossa ole koskaan ollut, sillä Isät selittivät Raamattua useimmiten joko historiallisesti tai allegorisesti tai typologisesti.)

        Sen tähden toivotin hänelle käsitteiden opiskelua. Sitä samaa toivotan sinullekin. Lue enemmän, luule vähemmän!

        et näe taas ymmärtävän sitä että kirkossamme on piirejä,teologeja,munkkeja jotka omaavat samankaltaisen tulkintatyylin suhteessa patristiseen traditioon.ymmärrätkös sije?

        se mikä kulkee, jollain yhdellä nimellä protestanttien piirissä ei sulje pois sitä että sen henkistä toimintaa harrastetaan meilläkin. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka roselaisuudeksi tai rypäleenpoiminnaksi!?

        Esim. kanoneilla heittely ilman suurempaa hajua niiden syntytaustasta tai niiden mukauttamisesta nykyaikaan. Isiäkin saatetaan lainailla hyvinkin fragmentaarisesti, että saadan heidät ikäänkuin alleviivaamaan kirjoittajan tarkoituksenhakuista päämäärää. Patristiseen synteesiin ei kuule niin moni pääse tai edes pyrkikkään.


      • Mitredat

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homoseksuaalit ovat itse ryhtyneet tulkitsemaan homouden tuomitsevia pyhiä kirjoituksia tarkoitushakuisesti ja omavaltaisesti. Näin he syyllistyvät syntinsä peittelemiseksi uuteen syntiin ja käyttävät keksimäänsä teoriaa häikäilemättä kehäpäätelmiensä premissinä.
        Mitään kanonisia tai tieteellisiä perusteita sille, että Raamattu jaottelisi homouden sallituksi ja kielletyksi, ei ole olemassa muualla, kuin homojen mielikuvituksessa.


      • Mitredat
        Makarios kirjoitti:

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.

        ...mutta homoeroottinen kiintymys, himo ja parittelu on!


      • EläKehtaa
        kuorolainen emerita kirjoitti:

        Naisen ei tule ajatellakaan mitään kirkollista tehtävää, pappeudesta puhumattakaan. Niin paljon täällä on salaista ja julkista naisvihaa. Säästäkäämme itseämme siltä. Pysykäämme keittiössä ja käsitöissämme, ovat miesvapaata aluetta. Myös vanhojen ja sairaiden palvelu sopii meille, sinnekään eivät miehet suuremmin joukoin halua korkeista sfääreistään. Mitä nyt muutama pappi haluaa auttaa niitä, joita täälläkin solvataan, ja tulevat siksi saman solvauksen kohteiksi.

        Miten nämä miehet, siis ne joille sekä homous että naiset kirkon tehtävissä ovat ongelma numero yksi, miten he itse mahtavat elää, siitä vaikenevat tyystin. Ehkä läheiset perheessä ja kirkossa voisivat kertoa, mutta naiset useimmiten ovat solidaarisia ja vaikenevat. Hyvä niin.

        Et siis voinut mieltäsi malttaa?


      • kirkossamme
        Mitredat kirjoitti:

        >Ne miesten väliset seksuaaliseen alistamiseen ja hyväksikäyttöön liittyvät asiat, joista Raamatussa varoitetaan, eivät liity mitenkään toisilleen uskollisten ja toisiaan kunnioittavien miesten väliseen parisuhteeseen<

        Homoseksuaalit ovat itse ryhtyneet tulkitsemaan homouden tuomitsevia pyhiä kirjoituksia tarkoitushakuisesti ja omavaltaisesti. Näin he syyllistyvät syntinsä peittelemiseksi uuteen syntiin ja käyttävät keksimäänsä teoriaa häikäilemättä kehäpäätelmiensä premissinä.
        Mitään kanonisia tai tieteellisiä perusteita sille, että Raamattu jaottelisi homouden sallituksi ja kielletyksi, ei ole olemassa muualla, kuin homojen mielikuvituksessa.

        on tämä asia aina käsitetty. Vaikka monia teknillisiä keksintöjä on tehty ja ihmiskunta on saanut paljon uutta tietoa, niin ihmisluonto ei kahdessa tuhannessa vuodessa ole muuttunut miksikään.

        Psalmissa sanotaan: "Älä salli sydämeni taipua viekkaisiin sanoihin etsiessäni synneilleni puolustusta."


      • T. Ollo
        taas tulkitsemassa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja näyttää arvioivan ortodoksista kirkkoa oikean protestantin asenteilla. Kuitenkaan pappeus ei ole papin persoonasta mitenkään riippuvainen, päinvastoin papin pukeutuminen ja resitatiivin käyttäminen on juuri häivyttämässä hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan. Seurakuntalainen taas rukoilee papin puolesta ja rukouksellaan kannattelee ja tulee häntä raskaassa tehtävässään. Mitä muuta seurakunnan jäsen voisi tehdä? Pappi toimii kuten hänen oletetaan pyhässä tehtävässään toimivan, jos hän tekee vakavia virheitä, piispan on puututtava asiaan.
        Huomatkaa myös, että yhteys-sivusto on luterilainen ja on täysin mahdollista, että siellä on ortodoksisten pappien kannatus jopa tarkoituksellisesti haluttu esittää virheellisessä muodossa. Mahdollisesti taas kerran ortodokseja on haluttu tukemaan luterilaisten omaa asiaa.

        tai ovatko piispat puuttuneet asiaan? Jos esim. metropoliitta Ambrosius olisi halunnut puuttua asiaan ja opettaa myös meitä maallikoita hän olisi aivan hyvin voinut kirjoittaa Ortodoksiviestinkin sivuilla. Ovatko piispat nynnyjä vai suosivatko he...?


      • T. Ollo
        kuorolainen emerita kirjoitti:

        Naisen ei tule ajatellakaan mitään kirkollista tehtävää, pappeudesta puhumattakaan. Niin paljon täällä on salaista ja julkista naisvihaa. Säästäkäämme itseämme siltä. Pysykäämme keittiössä ja käsitöissämme, ovat miesvapaata aluetta. Myös vanhojen ja sairaiden palvelu sopii meille, sinnekään eivät miehet suuremmin joukoin halua korkeista sfääreistään. Mitä nyt muutama pappi haluaa auttaa niitä, joita täälläkin solvataan, ja tulevat siksi saman solvauksen kohteiksi.

        Miten nämä miehet, siis ne joille sekä homous että naiset kirkon tehtävissä ovat ongelma numero yksi, miten he itse mahtavat elää, siitä vaikenevat tyystin. Ehkä läheiset perheessä ja kirkossa voisivat kertoa, mutta naiset useimmiten ovat solidaarisia ja vaikenevat. Hyvä niin.

        tapauksessa kanttorit, ort.lehtien päätoimittajat ja ort.järjestöjen johtotehtävät eivät ole kirkollisia tehtäviä. Naisia noissakin tehtävissä toimii - onneksi! Ilman naisten pätevää panosta meillä ei olisi suomenkielistä Filokaliaa. Ehkäpä tämmöinen käännöstyö ei ole kirkollista?


      • T. Ollo
        Makarios kirjoitti:

        ...ei ole koskaan synti, opettakoon kirkkomme, mitä opettaa.

        rakkaus. Rakkaus rahaan eli ahneus on epäjumalanpalvelusta (opetti apostoli Paavali). Rakkaus saattaa hyvinkin olla suuri synti silloin kun se kohdistuu väärin.

        Vanhan Raamatun suomennoksen mukaan miehimykset eivät peri Jumalan valtakuntaa. Mutta mitäs me siitä. Selitetään pois koko juttu. Ollaan niin suvaitsevaisia että ei suvaita suvaitsemattomia!


      • Papadopoulos
        MarSarug kirjoitti:

        sen verran yskäsen tuohon mahdolliseen jurisdiktio sweppaukseen liittyen, että esim. ne Aamun Koiton huolissaan olleet ortodoksit ovat mielestäni mamiksia ja nollatason vapaaliitäjiä, jotka epäsuorasti kiristävät ORTODOKSISTA KIRKKOA ku se ei oo niingu tsilleesti ku ne haluaa. Ku ne ei suostu leikkii niiden gaa. Lapsellisia ukkoja ja akkoja.

        Toki meillä on mopossa vikaa, mutta että sen takia tai sitä haukkumalla siirtyä sen yhteydestä pois. Siis Moskovaan, jurisdiktioon joka paskat välittää Tsetseenian lapsista, muiden uskontojen edustajista tai maansa anti-judaismista kun on niin helevetin kiire rakentaa uudenlaista tsaristista liittoa valtion kanssa.

        Jos Suomen kirkon käsiä tahraa homofiilinen paska, tahraa Moskovan hiljaisten miesten käsiä veri, syyttömien veri! Sinne liitäkää kaikki mun puolesta vaan. Siellä voitte nyökytellä päitänne yhdessä ja osoitella sormella Suomen suuntaan, selkä Tsetseeniaan päin.

        In nuce, keskustella pittää osata rauhassa, ilman kiristämistä ja Suomessa (kuten Venäjällä edellämainittuihin epäkohtiin liittyen)on monelaista poppoota. Aika ajoin tuntuu siltä että täällä rykivät anti-yhteysliikeläiset kuvittelevat että VAIN he ovat "jyvällä" asioiden tilasta. Kyllä teidän ja teidän vihaamienne yhteysliikeläistenkin väliin mahtuu porukkaa ja keskustelijaa, mutta mistään ei tule kyllä mittään niin kauan kuin teillä on addiktio pelata moista mamislaista "mikä jurisdiktio tänään" peliä.





        Taustalla soi James Browin Cold Sweat(Live at The Apollo, 1967). Taivaallista. Uskon muuten tämän tsipaleen olevan jo Korkeimman Tekijän taivaallisissa äänityskokoelmissa.

        "Kyllä teidän ja teidän vihaamienne yhteysliikeläistenkin väliin mahtuu porukkaa ja keskustelijaa..."

        En jaksa edes yrittää analysoida, mitä tämänkertainen logorrhea pitää sisällään. Toteanpa vain, että en VIHAA ketään, vaikka eräät ovatkin mielestäni tehneet elämänsä virheen, jota eivät suostu tunnustamaan ja korjaamaan. Valitettavasti.

        Yleensä kaikki käännetään "tuomitsemiseksi". Nyt puhutaan jo ihmisten "vihaamisesta", kun kritisoidaan kirkonvastaisia opetuksia.

        Pienillä sanoilla voi olla iso merkitys...


      • T. Ollo
        Sivusta katsoja kirjoitti:

        muistaakseni leikillään (?) ehdotettu sellaistakin, että homoseksuaalisia taipumuksia omaavat munkit pitäisi panna kilvoittelemaan naisluostareihin, niin he eivät joutuisi kiusauksiin. Tuota ehdotusta pidettiin silloin sopimattomana, mauttomana, tai jopa miehistä kunniaa loukkaavana.

        Onneksi on piispojen tehtävä päättää, kuka voidaan vihkiä papiksi -ja luostarien johtajien asia päättää munkiksi tai nunnaksi vihkimisistä.

        on ne vihkijätkin. Ei ongelma sillä ratkea, että vetäydymme auktoriteetin selän taa piiloon. Luostarissa kai pitäisi elää selibaatissa. Jos useita homoja on lähellä toisiaan - vaikkapa nunnaluostarissa - niin seuraukset voi jokainen päätellä. Lirissä ollaan jos ITSEKURI unohdetaan.


      • Makarios
        T. Ollo kirjoitti:

        rakkaus. Rakkaus rahaan eli ahneus on epäjumalanpalvelusta (opetti apostoli Paavali). Rakkaus saattaa hyvinkin olla suuri synti silloin kun se kohdistuu väärin.

        Vanhan Raamatun suomennoksen mukaan miehimykset eivät peri Jumalan valtakuntaa. Mutta mitäs me siitä. Selitetään pois koko juttu. Ollaan niin suvaitsevaisia että ei suvaita suvaitsemattomia!

        Hölmöä saivarella rahanahneudesta, kun ymmärsit varmasti, mitä rakkaudella tarkoitin, ja tuo viimeinen lauahduksesi on ortodoksi.netissäkin erään teologin viljelemä klisee, jolla pyritään vain puolustelemaan omaa ahdasmielisyyttä.

        Koska voidaan sanoa, että tämä keskustelu ei ole (eikä voikaan olla) objektiivista, panen tähän yhden sivuston luettavaksi ja myönnän suoraan, että sekin on luonnollisesti subjektiivinen, koska se on Setan eikä ole ortodoksinen. Jos se ei liikaa ällötä ja johda ajatuksia "paritteleviin homoihin", kehotan kaikkia jyrähtelijöitä tutustumaan ja tarkistamaan kantojaan. Lopullinen tuomio tullee kuitenkin vasta maailmojen lopussa - niin hetero- ja homoseksuaaleille kuin piispoille papeillekin.

        http://www.heseta.fi/malkus/10_todistusta_homo.htm


      • joidenkin on vain
        kirkossamme kirjoitti:

        on tämä asia aina käsitetty. Vaikka monia teknillisiä keksintöjä on tehty ja ihmiskunta on saanut paljon uutta tietoa, niin ihmisluonto ei kahdessa tuhannessa vuodessa ole muuttunut miksikään.

        Psalmissa sanotaan: "Älä salli sydämeni taipua viekkaisiin sanoihin etsiessäni synneilleni puolustusta."

        Olet aivan oikeassa, valitettavasti joidenkin homojen on vain niin vaikea hyväksyä sitä, että heidän osansa on olla kaikkien syytettävänä, sillä hehän kantavat päällään kaiken maailman synnit. Muutenhan me synnittömätkin jouduttaisiin kärsimään, ja mitä siitä sitten tulisi. Miten vaikea olisi tehdä syrjähyppyjä tai pitää rakastajatarta, jos kaikesta huvista joutuisi vielä kantamaan huonoa omaatuntoa. Monikaan homo ei osaa edes arvata, miten kalliiksi rakastajattaren pitäminen tulee...
        Ylistetty on tämä uusi kanonien lukutaito, johon on nyt aivan viime aikoina saatu niin paljon vaikutteita ns. vapaista suunnista.


      • Bimbo vaan
        joidenkin on vain kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa, valitettavasti joidenkin homojen on vain niin vaikea hyväksyä sitä, että heidän osansa on olla kaikkien syytettävänä, sillä hehän kantavat päällään kaiken maailman synnit. Muutenhan me synnittömätkin jouduttaisiin kärsimään, ja mitä siitä sitten tulisi. Miten vaikea olisi tehdä syrjähyppyjä tai pitää rakastajatarta, jos kaikesta huvista joutuisi vielä kantamaan huonoa omaatuntoa. Monikaan homo ei osaa edes arvata, miten kalliiksi rakastajattaren pitäminen tulee...
        Ylistetty on tämä uusi kanonien lukutaito, johon on nyt aivan viime aikoina saatu niin paljon vaikutteita ns. vapaista suunnista.

        "vapaista suunnista"? Puhut taas omiasi! Painu itse niihin "vapaisiin suuntiin", kun ne näyttävät niin kiinnostavan sinua.

        Jokaisella meillä on syntimme. Yhtään synnitöntä ihmistä ei ole. En kuitenkaan ymmärrä, mitä horiset rakastajattarista. Luuletko, että tavallisilla köyhillä ihmisillä on sellaisiin pelleilyihin varaa? Olet kuin kokonaan toiselta planeetalta. Mikä oikein olet miehiäsi?


      • semmoisia ole
        Bimbo vaan kirjoitti:

        "vapaista suunnista"? Puhut taas omiasi! Painu itse niihin "vapaisiin suuntiin", kun ne näyttävät niin kiinnostavan sinua.

        Jokaisella meillä on syntimme. Yhtään synnitöntä ihmistä ei ole. En kuitenkaan ymmärrä, mitä horiset rakastajattarista. Luuletko, että tavallisilla köyhillä ihmisillä on sellaisiin pelleilyihin varaa? Olet kuin kokonaan toiselta planeetalta. Mikä oikein olet miehiäsi?

        Eipä monikaan hetero mies harrasta syrjähyppyjä ja muuta satunnaista seksiä kuin ihan tavallisten naapurin emäntien tai tuntemattomien kanssa ravintolaillan jälkeen. Mutta se tässä on ihan lohdullista, että täällä on todella asiatuntevasti monta kertaa todettu, ettei sellainen hetero miesten tekemä syrjähyppy ole mitenkään niin suuri synti, vain homot ovat syntisiä ja Jumala heitä rankaisee, ihan ansiostakin, ei tässä voi muuta kuin olla samaa mieltä.
        Vapaista suunnista oli maininta sen takia, että sieltähän tämä uusi tapa tulkita asioita on tullut myös meidän kirkkoomme. Ihan käytännöllistä meidän hetero miesten kannalta muuten, kiitos paljon!


      • Bimbo vaan
        semmoisia ole kirjoitti:

        Eipä monikaan hetero mies harrasta syrjähyppyjä ja muuta satunnaista seksiä kuin ihan tavallisten naapurin emäntien tai tuntemattomien kanssa ravintolaillan jälkeen. Mutta se tässä on ihan lohdullista, että täällä on todella asiatuntevasti monta kertaa todettu, ettei sellainen hetero miesten tekemä syrjähyppy ole mitenkään niin suuri synti, vain homot ovat syntisiä ja Jumala heitä rankaisee, ihan ansiostakin, ei tässä voi muuta kuin olla samaa mieltä.
        Vapaista suunnista oli maininta sen takia, että sieltähän tämä uusi tapa tulkita asioita on tullut myös meidän kirkkoomme. Ihan käytännöllistä meidän hetero miesten kannalta muuten, kiitos paljon!

        ole koskaan eikä missään todettu. Eihän kukaan ole koskaan kirkossamme yrittänyt kiistää aviorikoksen synnillisyyttä. Ainoastaan homosuhteiden synnillisyys on yritetty kiistää. "Vapaissa suunnissako" huoruus ja haureus on sallittua?


      • MarSarug
        Papadopoulos kirjoitti:

        "Kyllä teidän ja teidän vihaamienne yhteysliikeläistenkin väliin mahtuu porukkaa ja keskustelijaa..."

        En jaksa edes yrittää analysoida, mitä tämänkertainen logorrhea pitää sisällään. Toteanpa vain, että en VIHAA ketään, vaikka eräät ovatkin mielestäni tehneet elämänsä virheen, jota eivät suostu tunnustamaan ja korjaamaan. Valitettavasti.

        Yleensä kaikki käännetään "tuomitsemiseksi". Nyt puhutaan jo ihmisten "vihaamisesta", kun kritisoidaan kirkonvastaisia opetuksia.

        Pienillä sanoilla voi olla iso merkitys...

        mikä, kuka tai mitä se on? Gonorrhealle sukua vai?

        Sovitaan että viha oli liian kova pala sulle ja liian kärkevä sana minulta, mutta asiaan liittyen ihmetyttää se että nämä Kirkon opetuksia vastaan opettavat -mielestäni enemmänkin keskustelua pyytävät- ovat saaneet hyvin vähän palstatilaa tai ylipäätään asiasta kirjoittaneet. Mielestäni, he ovat lähinnä vain esittäneet mielipiteitä, siis he eivät ole aktiivisesti käytännössä tehneet mitään Kirkon kanonisen tai liturgisen opetuksen vastaista(?). Onko aiheesta puhuminen/kirjoittaminen sitten heidän syntinsä tai rikoksensa?

        Enemmänkin heitä kritisoivat ovat saaneet kaikkialla aina sanottavansa sanoa ja hyvä niin. Mutta kun yhteysläiset ovat pääasiassa pyytäneet vain keskustelun aloittamista, olemme me muut olleet vaan toistamassa Kirkon perinteisiä pointteja. Onko se sellaista syvällistä keskustelua?

        Sitäpaitsi kosmaiittien(jotka advokoivat eräitä Kirkomme synodaalisia päätöksiä vastaan avoimesti, mutta silläpä ei väliä)ansiosta ortodoksiset yhteysliikeläiset ovat tehneet tai tekemässä piispoille syvempää ja laajempaa esitystä siitä mitä he tarkoitavat tai mitkä heidän pointtinsa ovat? Ehkä sitäkin olisi odotettava
        ja tsekattava ennenkuin aletaan urbuttamaan mistään virheistä.

        Itse väitän että jos ottaisimme ko. keskustelussa huomioon modernin biologian, lääketieteen ja tsykologian aspektit, saisi tämä homppelismia koskeva debaatti hieman autenttisemmat kasvot.














        Ja varalta loppuun; en kannata mitään homppeleiden kirkollisia vihkimyksiä ja vastustan jopa heidän adoptio-oikeutta. Mutta puhe heistä meillä on vaarassa lipua westboro babtist church -suuntaan ja se jättää varjoonsa ko. suuntauksen aktiiviset edustajat mustakaapujen joukossa.
        Jos "puhdistukset" eivät ala heidän joukostaan ja suht universaalisti kaikkialla ortodoksisessa maailmassa, mitään todellista ei saavuteta.


      • hyvin sanoit
        Papadopoulos kirjoitti:

        1) siksi, että peräkaneetti tuli vasta valitusten jälkeen takaperoisena lisäyksenä; asianosaiset olivat allekirjoittaneet "julistuksen" sellaisenaan ja tämä pykättiin siihen perään sitten vasta monien (maallikko)kristittyjen pahoitettua avoimesti mielensä asiasta!

        2) siksi, että en ymmärrä, miten "oman kirkkomme pyhän tradition ja kanonisen perinteen puitteissa" voi allekirjoittaa julistuksen, joka sotii "oman kirkkomme pyhää traditiota ja kanonista perinnettä" vastaan. Suvaitsevaisuus ja lähimmäisenrakkaus on toteutunut ilman kaikenkarvaisten protestanttien adressejakin, kuten hyvin tiedämme: kirkon piirissä on aina suhtauduttu homoseksuaaleihin ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Tämän asian korostaminen ei oikeasti ole voinut olla tässä "adressissa" se pointti! Pointti on minusta miellyttämisenhalu, ekumenismi ja yhteyksien näkeminen siellä, missä sellaisia ei oikeasti ole.

        ei muuta lisättävää


      • myytinmurentaja
        asia suoraan kirjoitti:

        Raamatussa on hyvin vähän mainintoja miesten välisestä seksistä, ja kuten on jo todettu, niillä kohdilla tuskin viitataan nykyaikana yhteisestä keskinäisestä sopimuksesta yhdessä elävän homoparin yhteiselämään.

        Näissä keskusteluissa on kuitenkin hämmästyttävää, miten paljon itseään kristittyinä pitävät miehet (ja monet naisetkin) haluavat lyödä ja halventaa homoja (ja lesboja) näiden epäselvien tulkintojen takia.

        En ole juuri nähnyt vakavaa keskustelua aviorikosten, jopa vuosikausia jatkuneiden aviopuolisoiden pettämisten takia. Jopa kirkon tehtävässä toimivalla miehellä on saattanut olla toinen parisuhde oman puolison ohella. Lisäksi hyvin monet miehet hakevat satunnaista seksiä jatkuvasti ja ovat valmiita hyppäämään vieraaseen sänkyyn jokaisen tilaisuuden tullen. Tällä palstallakin joku "oikeaoppinen" ilmoitti koko sukunsa olleen aina heteroseksin ystäviä.
        Kukaan ei viitsi muistuttaa, mitä Raamatussa sanotaan tällaisesta huoraamisesta.

        Tärkeitä asioita olisi muitakin, sellaisia jotka koskevat hyvin monia ihmisiä. Kuinka moni on valmis varastamaan aina tilaisuuden tullen. Elintarvikeliikkeistä ja tavarataloista varastetaan tavaraan hyvin paljon, mutta ollaanko me luovuttu pitämästä asiaa vääränä ja syntinä.

        Hyvin moni meistä tietää tapauksia, joissa lähimmäisiämme kohdellaan rasistisesti tai muuten alistaen ja halveksien, mutta kuinka moni meistä viitsii puuttua asiaa, sillä saatamme itsekin olla samaa mieltä ja tuomita lähimmäisemme vääriin ennakkoluuloihimme perustuen.

        Onko kirkkoon leviämässä sellainen käsitys, että tuomitsemalla homoja ja pitämällä heitä kaiken syntisyyden vertauskuvana, saatamme itse elää täysin synnitöntä elämää, mitään mistään välittämättä. Kuitenkaan kukaan homo ei ole voinut itse valita omaa seksuaalisuuttaan, yhtä vähän kuin kukaan heterokaan on voinut sitä tehdä.

        Pakostakin tulee mieleen, että sanatarkasti homouden kieltoa Raamatun viitteellisissä teksteissä tukitsevat haluavat oikeastaan torjua omia homoeroottisia ajatuksiaan omasta mielestään. Toisia tuomitsemalla se ei kuitenkaan tule koskaan onnistumaan, eikä millään muullakaan tavalla, ihmisen pitää vain oppia elämään sellaisena kuin hänet on luotu.

        "Kuitenkaan kukaan homo ei ole voinut itse valita omaa seksuaalisuuttaan, yhtä vähän kuin kukaan heterokaan on voinut sitä tehdä. "

        Tälaista soopaa saa vielä nykypäivänä lukea. "En minä valinnut tätä varkaana olemista, huoran ammattiani, lapsiinsekaantumistani, murhaajana olemista, juopotteluani, lähimmäisen tuomitsemistani, ilkeyttäni, Jumalan syytä kaikki kun minut tällaiseksi teki" jne jne ad nauseaum


      • telamiina
        Makarios kirjoitti:

        Kieli ei valitettavasti kehity siten kuin yhteiskunta, kielenhuoltajat tai edes kirkko sanelevat. Siinä vaiheessa, kun Kustaa Vaasa pakkoluterilaisti Ruotsin, oli ruotsin kieleen vakiintunut präst- ja suomeen pappi-sanat. Tästä syystä niitä käytetään myös nykyään niin suomessa kuin pohjoismaisissa kielissä tarkoittamassa yhtä lailla protestanttista, katolista ja (meillä) ortodoksista pappia. Monissa eurooppalaisissa sivistyskielissä sen sijaan jaottelu on tehty ammoisista ajoista lähtien. Täytyy muistaa myös se, että suomen kirjakielikin luotiin vasta luterilaistamisen jälkeen. Kuinkahan kauan olisimme saaneet odottaa suomenkielistä Uutta (ja myös Vanhaa) Testamenttia ortodoksisessa Suomessa?

        "Kieli ei valitettavasti kehity siten kuin yhteiskunta, kielenhuoltajat tai edes kirkko sanelevat."

        Kieli onneksi kehittyy paljon hitaammin.

        "Kuinkahan kauan olisimme saaneet odottaa suomenkielistä Uutta (ja myös Vanhaa) Testamenttia ortodoksisessa Suomessa?"

        Mihin Jumalan Sanan vesitettyjä versioita olisi tarvittu ortodoksisessa Suomessa?


      • Makarios
        telamiina kirjoitti:

        "Kieli ei valitettavasti kehity siten kuin yhteiskunta, kielenhuoltajat tai edes kirkko sanelevat."

        Kieli onneksi kehittyy paljon hitaammin.

        "Kuinkahan kauan olisimme saaneet odottaa suomenkielistä Uutta (ja myös Vanhaa) Testamenttia ortodoksisessa Suomessa?"

        Mihin Jumalan Sanan vesitettyjä versioita olisi tarvittu ortodoksisessa Suomessa?

        ...on Kristus. Mitä tarkoitat Kristuksen vesitetyllä versiolla? Vai puhutko Raamatusta? Onko suomen kieli vesitettyä? Ainoa oikea Raamattu olisi siis mielestäsi heprean- (ja osin aramean-) sekä kreikankielinen (ei tosin vesitetyksi nykykreikaksi) tai kenties slaaviksi? Entä olisiko latina kelvannut, jos uskonpuhdistusta ei olisi tullut ja maamme olisi jäänyt valtaosiltaan katoliseksi?


      • 356456456456
        Makarios kirjoitti:

        ...on Kristus. Mitä tarkoitat Kristuksen vesitetyllä versiolla? Vai puhutko Raamatusta? Onko suomen kieli vesitettyä? Ainoa oikea Raamattu olisi siis mielestäsi heprean- (ja osin aramean-) sekä kreikankielinen (ei tosin vesitetyksi nykykreikaksi) tai kenties slaaviksi? Entä olisiko latina kelvannut, jos uskonpuhdistusta ei olisi tullut ja maamme olisi jäänyt valtaosiltaan katoliseksi?

        telamiina tätä typistettyä Raamattua, josta deuterokanoniset kirjat on niistetty pois? Ja kyllä tosiasia on että varsinkin jos uusinta Raamatunkäännöstä tarkkailee, on siellä useita kohtia jotka on arveluttavalla tavalla käännetty tukemaan nykyistä liberaalia tulkintaa..


    • Nomen est omen

      kumman lehti se tuollainen ANALogi oikein on!?

      • ei kantsu

        osallistuu koko keskusteluun!


    • suhteellisuudesta

      Eiköhän se ole kaikille selvää, ettei homous nyt ihan ole sitä tarkoituksen mukaisinta seksuaalisuutta ja voihan se olla todella syntikin, mutta lienee monia vielä suurempiakin syntejä, jotka annetaan anteeksi, jos niitä osaa pyytää anteeksi. En tiedä voiko niitä tapoja juurikaan muuttaa, mutta itse arvioisin vaikkapa Iivana Julman hirmuteot monta kertaa pahemmaksi synniksi kuin homouden. Onneksi en kuitenkaan joudu moista pohtimaan, sillä minun tulee olla kiinnostunut lähinnä omista vioistani. Syntien suhteellista suuruutta kykenee arvioimaan vain Herra. Ei KUKAAN meistä täällä tai missään muuallakaan.

      • theoforos.

        Olennaista on katumus. Niin Iivana Julman teot (ja samoin myös Pietari Suuren, joka taisi olla ihan samaa luokkaa Iivana Julman kanssa) samoin kuin myös homoseksuaaliset teot voidaan kyllä saada anteeksi, jos niitä katuu ja haluaa pyrkiä välttämään vastaisuudessa samanlaisia tekoja.

        Ei ole oikein ortodoksista ajatella, että "saahan kaikki synnit anteeksi, joten antaa mennä vaan", tai että "tekeehän muut vielä pahempia syntejä, joten mitäs näistä pienemmistä synneistä". Pahoin pelkään, että sellainen ajattelu on peräisin liberaaliprotestanttisuudesta, koska sen suuntaisia lausuntoja kuulee vähän väliä esim. luterilaisten suusta.


      • liberaali kyllä :)
        theoforos. kirjoitti:

        Olennaista on katumus. Niin Iivana Julman teot (ja samoin myös Pietari Suuren, joka taisi olla ihan samaa luokkaa Iivana Julman kanssa) samoin kuin myös homoseksuaaliset teot voidaan kyllä saada anteeksi, jos niitä katuu ja haluaa pyrkiä välttämään vastaisuudessa samanlaisia tekoja.

        Ei ole oikein ortodoksista ajatella, että "saahan kaikki synnit anteeksi, joten antaa mennä vaan", tai että "tekeehän muut vielä pahempia syntejä, joten mitäs näistä pienemmistä synneistä". Pahoin pelkään, että sellainen ajattelu on peräisin liberaaliprotestanttisuudesta, koska sen suuntaisia lausuntoja kuulee vähän väliä esim. luterilaisten suusta.

        Tuo liberaalisuus kuulostikin tuossa hyvältä, protestanttisuus taas ei. Onkohan olemassa sellaista kuin liberaaliortodoksi vai olisiko koko käsite vallan paradoksi :D

        Tarkoitin tietenkin, ettei syntejä katumatta saa anteeksi ja parannukseenkin on aidosti pyrittävä. Mikäli jonkun homoseksuaalisuus on aitoa (jos se edes voi olla aitoa?), en tiedä miten vahvasti sitä pystyy katumaan tai pyrkimään parannukseen, sillä eihän kenenkään pitäisi katua sitä, mitä omimmillaan on - Jumalahan rakastaa ihmisiä sellaisina kuin he ovat. Eri asia on, jos ihminen pakoilee tuota aitoa itseään - eli mikäli hän on hylännyt aidon itseytensä ja pystyisi hylkäämään homoseksuaalisuuden etsimällä itseään uudelleen. Silloin homoseksuaalisuudesta voisi varmaankin luopua. En kuitenkinkaan ujuttaisi liikaa ulkoista valtaa ihmisen ja hänen libidonsa välisiin asioihin, sillä se nyt vasta jos mikä tuppaa saada asiat kieroutumaan.

        Siksi jokaisen tulisikin minusta keskittyä omiin asioihinsa myös tämän keskustelun aiheen suhteen, ennen kuin pohtia paljonko jonkun toisen synnit painavat. Eli niiltä osin olemme vallan samaa mieltä :)


    • unohdin mitä aikaisemmi käytin

      Kuka oli oikeassa?

      Ajattelin, että olisi hauskaa seurata, kun ihmiset joukolla pyrkivät olemaan oikeassa, samalla osoittaen toisten mielipiteitä vääriksi kerta toisensa jälkeen.

      Lieneekö tämä oikeaoppisuuden ydin, siis oikeassa oleminen ja muiden väärässä oleminen?

      Minä olin väärässä. En enää nauttinutkaan tappelunne seuraamisesta.

      • MarSarug

        ystäväni ja hyvä että kysyit!

        Todellakin, ortodoksisuus tai oikeaoppisuus edellyttää vain tiettyä teoreettista ymmärrystä idän kirkon jutskista, joiden ei täydy oikeastaan toteutua elämässäsi. Tämä on siis se käsitteellinen lähtökohta tai hieman adekvaatimmin ilmaistuna, se vanhurskauden ja oikeamielisyyden "teräksellä" varustettu panssarivaunu, jolla lähestymme hellästi ja mieluummin takaa, vähintäänkin sivusta, maailmassa viekkaasti tanssahtelevaa humanismin ja heterodoksian siamilaiskaksosperkelettä.

        Tässä ei kuitenkaan vielä kaikki, an sich in der kitschen, niinkuin ulanbatorilaisilla on tapana sanoa, vaan oikeaoppisuus on edellyttää eräänlaista jatkuvaa linjassa tai taistelussa olemista. Sinun pyhä tehtäväsi ON kartoittaa ortodoksian rajoja juuri toisten väärässäolemisen kautta; väärässäolevuus on oikeassaolemisen vastakohta. Vastakohta, joka auttaa meitä(ortodokseja)olemaan yhä syvemmin ja laajemmin oikeassa.

        Mitä tiukemmaksi, systemaattisemmaksi ja tuonpuoleisemmaksi oppineisuutesi näin muodoin kasvaa, sitä syvemmälle olet tullut vedetyksi oikeaoppisuuden mytopoeettiseen maailmaan...
        Maailmaan, jossa teitä, suuresti oikeaoppineita, ei ole oleva monia ja jopa kirkon pyhät kanonit ovat kadehtiva teitä...


      • Valtsu vain
        MarSarug kirjoitti:

        ystäväni ja hyvä että kysyit!

        Todellakin, ortodoksisuus tai oikeaoppisuus edellyttää vain tiettyä teoreettista ymmärrystä idän kirkon jutskista, joiden ei täydy oikeastaan toteutua elämässäsi. Tämä on siis se käsitteellinen lähtökohta tai hieman adekvaatimmin ilmaistuna, se vanhurskauden ja oikeamielisyyden "teräksellä" varustettu panssarivaunu, jolla lähestymme hellästi ja mieluummin takaa, vähintäänkin sivusta, maailmassa viekkaasti tanssahtelevaa humanismin ja heterodoksian siamilaiskaksosperkelettä.

        Tässä ei kuitenkaan vielä kaikki, an sich in der kitschen, niinkuin ulanbatorilaisilla on tapana sanoa, vaan oikeaoppisuus on edellyttää eräänlaista jatkuvaa linjassa tai taistelussa olemista. Sinun pyhä tehtäväsi ON kartoittaa ortodoksian rajoja juuri toisten väärässäolemisen kautta; väärässäolevuus on oikeassaolemisen vastakohta. Vastakohta, joka auttaa meitä(ortodokseja)olemaan yhä syvemmin ja laajemmin oikeassa.

        Mitä tiukemmaksi, systemaattisemmaksi ja tuonpuoleisemmaksi oppineisuutesi näin muodoin kasvaa, sitä syvemmälle olet tullut vedetyksi oikeaoppisuuden mytopoeettiseen maailmaan...
        Maailmaan, jossa teitä, suuresti oikeaoppineita, ei ole oleva monia ja jopa kirkon pyhät kanonit ovat kadehtiva teitä...

        Kun lukee sinun kannanottojasi tuon tuostakin, tuntuu kuin lukiessaan ei mistään mitään ymmärtäisi. Luettuaan loppuun ymmärsikin kokonaispaketin ja taas joutuu toteamaan amen. Olet tervetullut poikkeus muuten niin täydellisten pyhimysten joukossa.

        JK. Olet yksi niitä harvoja kirjoittajia, jotka antavat happea (lue "elämän vettä") synteihinsä ja mitättömyyteensä (lue "kenellekkään kelpaamaton ortodoksi") tukehtumaisillaan oleville.

        Elämän suolaako tarjoillet?


    • Hyvä että

      edes yksi pappi kirkossamme osaa ja uskaltaa sanoa ääneen sen mitä niin monet ajattelevat.

      • Alkibiades

        - - - - ...osaa ja uskaltaa sanoa... - - - -

        Kaippa se on kiini uskalluksesta. Tiedän, en ainoastaan luule että lähes joka pappi osaa sanoa asian ja tietää mikä on mennyt harhaan. Papin kanoninen asema on ikävälläkin tavalla kiinni piispasta ja avoin arvostelu (silloinkin, kuten nyt, kun siihen oikeasti on aihetta ja syytä) saattaa johtaa seuraamuksiin. On lisäksi vähän näennäisesti rumaa jos papit ja piispat ovat napit vastakain julkisuudessa. Toisaalta onko tälläkään mitään väliä, kun piispat ovat jo napit vastakkain keskenään julkisuudessa?


    • on hämmästyttävä

      Me suomalaiset otamme kaiken painetun sanan kirjaimellisesti. Analogissa oleva kyseinen kirjoitus on yhden kirkonmiehen kirjoitus. Joku toinen voisi kirjoittaa toisesta näkökulmasta.

      Omanpesänlikaajat ovat niitä jotka saavat yleensä aikaan keskustelua ja jopa muutoksia. Yleensä heille käy myös huonosti, sillä heidät eristetään, ja urakehitys loppuu.(tarkoitan koko yhteiskuntaa)

      Minua on aina ärsyttänyt ajatus että kaikkien lasten pitäisi jo pienestä laikkiä samoja piirileikkejä. Yksinkertaisesti ne, jotka eivät leiki piirileikkejä, ovat persoonia jotka osaavat ajatella. Ja ajatteluhan on vaarallista. Erityisesti yhteisöissä.

      Mitä tarkoittaa Analogin päätoimittajan lausahdus pääkirjoituksessa " sääolosuhteet ja ilmaston vihamielisyys ovat kirkoille myös teologinen kysymys. Mitä Jumala tahtoo nyt sanoa meille?". Tätä voisi pohtia enemmänkin.

    • torppari vainojen ajalta

      "Oma leipä ja työ, oma lempi ja yö." (piika kartanonherralle kopnfliktitilanteessa. Lempi sanan tilalla oli kyllä alatyylin sana jota tällä palstalla ei sovi käyttää.)

    • MarSarug

      sitä silmään, joka ei juhannusyön känniään nokkospensaasa nuku."(Viertola)

    • paisios

      Itselle ei tule ja kirjastossa ei ollut..

      • Serguei

        Analogin verkkoversio löytyy täältä:

        http://www.junes.fi/analogi/


        lehdessä on tällä kertaa erityisen hyvä sisältö:

        - isä Veikon raitishenkinen kirjoitus

        - Ambron vinkit valtuustoon tai neuvostoon halajavalle (oto-)papiston jäsenelle

        -pieni uutinen Helsingin hiippakunnan hillittömästä toimisto- ja hiippakuntasihteerien kiertonopeudesta Ambron aikakaudella vuodesta 2002 alkaen


      • theoforos.
        Serguei kirjoitti:

        Analogin verkkoversio löytyy täältä:

        http://www.junes.fi/analogi/


        lehdessä on tällä kertaa erityisen hyvä sisältö:

        - isä Veikon raitishenkinen kirjoitus

        - Ambron vinkit valtuustoon tai neuvostoon halajavalle (oto-)papiston jäsenelle

        -pieni uutinen Helsingin hiippakunnan hillittömästä toimisto- ja hiippakuntasihteerien kiertonopeudesta Ambron aikakaudella vuodesta 2002 alkaen

        Huvitusta lehdessä herätti myös isä Veikko Lisitsinin johtama mieskuoro nimeltä "Rönkyjät". Nimen perusteella tuskin ainakaan tarvitsisi pelätä, ettei läpäise laulukoetta, jos päättäisi pyrkiä kyseiseen kuoroon. :)

        Puheena ollut kirjoitus oli minusta positiivista ja tervehenkistä luettavaa, mutta ehkäpä sitä olisi kannattanut ennen julkaisemista vähän hioa ja stilisoida. Tuli mieleen sama kommentti kuin sain yhdeltä opettajalta aikoinaan, että kirjoitukseni oli kuin olisin kirjoittanut sen juostessani kouluun. Mutta toisaalta, jos se ei ole niin hiottu, niin se tuntuu autenttisemmalta ja ihmisläheisemmältä.


      • mutta..

        muotoilu ei ole kohdillaan.


        Ortodoksisen kirkon perusta on laskettu
        Kristuksen ja apostolien työlle. Dogmaattisena
        ja kanonisena perustana ovat seitsemän
        ekumeenisen kirkolliskokouksen päätökset
        ensimmäiseltä vuosituhannelta. Rovasti Veikko
        Lisitsinin mukaan esiin on nyt noussut
        kiperiä kysymyksiä, joihin kirkollamme on
        kuitenkin selvät vastaukset. Hänen mielestään
        sotkua aiheuttaa lähinnä se, että kaikki eivät
        ole valmiita kunnioittamaan oman kirkkonsa
        oppia ja perinnettä eivätkä liioin Raamatun
        opetusta. Tällaisista teemoista hän käsittelee
        viittä aihetta: naispappeutta, papiston avioliittoja
        ja avioeroja, samaa sukupuolta olevien
        kirkollista avioliittoa ja piispuutta.

        Naispappeus ei kuulu
        ortodoksisen kirkon
        perinteeseen
        eikä jakamattoman kirkon
        kanoniseen traditioon.
        Kristus oli mies ja hänen
        valitsemansa kaksitoista
        opetuslasta, apostolia, jotka
        valittiin ensimmäisiksi
        ”papeiksi ja piispoiksi”,
        olivat miehiä. Yksinkertaisemmillaan
        ortodoksisen
        kirkon pappeus perustuu
        tähän eikä siihen muuta
        tarvitse lisätä.

        Papiston avioliitot ja
        avioerot

        Ortodoksisessa kirkossa
        pappi ja diakoni voivat olla
        naimisissa, jos ovat menneet
        naimisiin ennen vihkimistä, mutta piispan tulee
        olla munkki, poikamies
        tai leski.

        Kun 1980-luvun lopulla
        kirkossamme oli vain
        muutama avioeronnut,
        1990-luvun lopusta tähän
        päivään tultaessa eronneita
        tai erossa asuvia on osapuilleen
        kolmisenkymmentä
        eli vihitystä papistosta
        parikymmentä prosenttia.
        Tämän tulisi herättää
        piispat ja kirkon toimenpiteisiin
        moisen kehityksen
        estämiseksi. Selitykseksi
        ei riitä, että tämä
        on nyt tätä aikaa vaan on
        pystyttävä menemään hyvin
        kriittiseen itsetutkisteluun
        ja pohtimaan sitä, miten
        avioparit voisivat viettää enemmän aikaa yhdessä
        ja hoitaa parisuhdettaan.

        Ehkäpä on niin, että
        meillä mennään vähän liian
        nuorina naimisiin, koska
        pienessä kirkossamme
        avoinna olevia virkoja on
        aika vähän, ja toisaalta,
        kun koulut on käyty loppuun,
        pappeus on kutsuvana
        edessä. Kanoninen
        ikä on diakonilla 25 vuotta
        ja papilla 30 vuotta. Niitä
        ei kylläkään enää noudateta.
        Ehkä kirkolliskokousten
        isät olivat meitä viisaampia
        tässä suhteessa.

        Ratkaisuna avioerojen
        estämiseen voisi olla yhteisen
        vapaa-ajan lisääminen kirkossa papeille ja heidän
        puolisoilleen. Toinen voisi
        olla se, että diakoniksi vihkimisen
        jälkeen voisi vielä
        mennä naimisiin menettämättä
        diakoniuttaan. Näin
        neuvoo muun muassa Nikean
        ensimmäinen ekumeeninen
        kirkolliskokous.

        Samaa sukupuolta
        olevien avioliitot

        Ne jotka ovat Raamattunsa
        lukeneet, huomaavat, että
        Vanha ja Uusi testamentti
        suhtautuvat hyvin kielteisesti
        homoseksuaalisuuteen
        mutta Vanha testamentti
        hyväksyi moniavioliiton!
        Itse Kristus ei homoseksuaalisuudesta
        puhunut
        mitään. Uusi testamentti
        ei taas hyväksy
        kumpaakaan, vain miehen
        ja naisen liiton. Moniavioisuus
        on kuitenkin selvästi
        raamatullisempi kuin samaa
        sukupuolta olevien
        avioliitot! Jos kirkko ryhtyisi,
        kuten joissain maissa
        jo tehdään, vihkimään samaa
        sukupuolta olevia
        kristilliseen avioliittoon,
        silloin ennemmin tulisi
        vihkiä myös moniavioliittoon,
        koska se on raamatullisempi!
        Monissa maissa,
        kuten Afrikan mantereella,
        moniavioliitto on
        valtioissa hyväksytty, vaikkakaan
        ei kirkoissa. Mutta
        jo moniavioliitossa olevien
        liitot sallitaan myös kirkkojen
        piireissä käytännön
        syistä.

        Jotkut puolustavat samaa
        sukupuolta olevien
        kristillistä avioliittoon vihkimistä
        sillä, että kyseessä
        on parisuhde rinnastaen
        sen miehen ja naisen parisuhteeseen
        ja että näin ollen
        Vanhan testamentin aikainen
        moniavioliitto ei
        olisi avioliittoon rinnastettavissa.

        Mutta asia on
        päinvastoin: avioliitto on
        aina eri sukupuolta olevien
        avioliitto, mutta se ei ole
        samaa sukupuolta olevien
        avioliitto, koska sellaista ei
        koskaan ole ollut. Sitä ei
        Raamattu eikä kirkon opetus
        hyväksy, vaikka kuinka
        direktiivit niin vaatisivatkin.
        Ehkä vielä omituisempi
        tilanne on kihlauksen
        suhteen. Kirkossamme on
        avioliiton sakramenttia
        edeltävä kihlautumisen
        toimitus miehelle ja naiselle.
        Se voidaan toimittaa
        myös paljon ennen naimisiin
        menoa, ja kirkollisesti
        se vahva lupaus miehen ja
        naisen avioliitosta.
        Kun tarkastelemme
        avioliittolakia tai vaikkapa
        omaa kirkkolakiamme ja
        kirkkojärjestystä tai kirkon
        kanonista perinnettä tai
        pastoraalista ohjeistusta,
        voimme huomata, että siellä ei mainita sitä, kuinka
        monen kanssa kihloissa
        voi olla samaan aikaan.
        Mikään ei kiellä sitä, että
        joku olisi kihloissa muutaman
        kanssa tai vaikkapa
        sadan kanssa samaan aikaan!
        Kihlautumista saman
        sukupuolen kanssa ei
        myöskään kielletä missään.
        Munkki tai nunna tai
        vaikkapa piispa voi myös
        olla kihloissa! Kirkko tai
        yhteiskuntalainsäädäntö ei
        kiellä monikihlautumista.
        On kuitenkin muistettava,
        että kihlautuminen on lupaus
        avioliitosta, ja sen
        purkaminen voi tulla kalliiksi
        purkavalle osapuolelle,
        joten en kannata tulella
        leikkimistä. Tosin tällaisen
        kieltää jo yleinen säädyllisyyskin
        ja ihmisten keskinäinen
        rehellisyys. Todettakoon
        tässä lisäksi, että
        allekirjoittanut on miehen
        ja naisen yksiavioisuuden
        takana.

        Piispuus

        Yllättäen nykyaikana olemme
        varsin omituisen
        kysymyksen edessä: Mikä
        on piispan tehtävä? Joku
        piispa luulee, että piispan
        tehtävä on toimittaa jumalanpalveluksia,
        vihkiä piispoja,
        pappeja, diakoneja ja
        opettaa. Todellisuudessa
        kirkon käsityksen mukaan
        piispan tehtävä on erityisen
        vaativa ja monipuolinen!
        Piispan tehtävä on olla
        kirkolle kuuliainen. Siksi
        piispa eikä pappi tai diakonikaan
        eikä oikeastaan kukaan
        muukaan ortodoksisessa
        kirkossa voi ryhtyä
        vaatimaan naispappeutta,
        hyväksymään samaa sukupuolta
        olevien avioliittoja
        tai vaikkapa moniavioliittoa,
        koska ne eivät ole Raamatun
        mukaisia, kirkon
        traditiota eikä oppia.
        Emme siis voi mennä sotkemaan
        selviä asioita emmekä
        antamaan varsinkaan
        seksuaalisuutensa kehitysvaiheessa
        oleville
        nuorille väärää kuvaa. Varsinkin
        kirkon työntekijöiden
        ja vastuussa olevien
        on pystyttävä erottamaan
        puheissaan ja kirjoituksis-saan se, mikä on kirkon
        opetusta ja mikä on ihmisen
        yksityistä ajattelua.
        Vain sakramentaalinen diakonissan
        virka voisi palata
        neljänneltä vuosisadalta
        takaisin kirkon käytäntöön
        ja kenties naimisissa olevat
        piispat, koska vielä kuudennelta
        vuosisadalta tavataan
        itäisenkin kirkon
        piiristä naimisissa olevia
        piispoja. Tällöin saattaisi
        löytyä lisää jossain määrin
        kelvollisia valinnanmahdollisuuksia.
        Ja aina voi nimittää
        vikaaripiispoja, jotka
        voivat olla vanhempia,
        kokeneita ja koulutettuja
        rovasteja, kunnes piispaksi
        kelvollinen löytyy.
        Raamatun ja kanonisen
        tradition ja kirkon opetuksen
        mukaan sakramentaalinen
        homoseksuaalien
        pappeus ei ole mahdollista.

        Lopuksi

        Kirkko ei hyväksy samaa
        sukupuolta olevien avioliittoja,
        ei homoseksuaalien
        pappeutta, ei naispappeutta
        eikä myöskään piispoja
        ja pappeja, jotka toimivat
        näitä kirkon opetuksia
        vastaan! Erityisesti nyt,
        kun myönteinen kanta näihin
        asioihin on kasvanut
        yhteiskunnassa, kirkon
        kasvattajien ja lasten vanhempien
        ja kasvattajien on
        otettava vakavasti se, mikä
        on todellisuudessa Raamatun
        ja kirkon oikea kanta ja
        opetus edellä mainittuihin
        asioihin. Muuten tämä yhteiskunta
        ja kirkot ovat
        omituisessa tilassa: toimitaan
        Raamatun ja kirkon
        perusopetusta vastaan!
        Mielestäni sellaisten piispojen,
        pappien, diakonien
        ja kirkon työntekijöiden,
        jotka opettavat ja toimivat
        kirkon käsitystä ja opetusta
        vastaan näissä asioissa,
        olisi harkittava eroamista
        tehtävistään. Olemme kristillisten
        kirkkojen jäseniä
        emmekä minkä tahansa
        kaiken hyväksyvän oudon
        lahkon jäseniä. Jos kirkon
        työhön, varsinkin sen tärkeisiin
        tehtäviin, valitaan
        pääsääntöisesti seksuaalisesti
        poikkeavia tai hämäräperäisten
        järjestöjen jäseniä,
        valitsijat eivät silloin
        rakasta kirkkoaan eivätkä
        suojele sitä. Mieluummin
        ollaan sokeita ja välinpitämättömiä
        kuin kannetaan
        todellista vastuuta.
        Kirkon on opetettava
        kristillistä arvomaailmaa
        eikä sitä vastaan. Tästä puhuu
        jo neljännen vuosisadan
        kirkkoisä Johannes
        Krysostomos kirjoituksessaan
        lasten ja nuorten kasvatuksesta.
        Lasta ja nuorta
        on suojeltava myös seksuaalisuuden
        tasolla. Liian
        varhainen aikuistuminen
        aiheuttaa vaaraa joutua
        hyväksikäytetyksi, josta
        maailmalla on monia varoittavia
        esimerkkejä. Monille
        nuorille on ominaista
        saada olla hyväksytty,
        ihailtu ja aikuinen. Kuitenkin
        niin lapset kuin nuoretkin
        kaipaavat yllättäen turvallisia
        sääntöjä, erityisesti
        turvallista äidin ja isän syliä,
        johon he voivat tukeutua,
        kun epävarmuus ja
        epäonnistuminen valtaavat
        mielen. Kirkon tehtävä on
        osoittaa rakkautta ja anteeksiantamista
        ja hyväksymistä,
        myös epäonnistumisen
        jälkeen.

        Kirkon tulee valita ja
        vihkiä piispoiksi, papeiksi,
        diakoneiksi tervehenkisiä
        miehiä. Näin myös muussa
        kirkon työssä tervehenkisyyden
        tulisi olla pääkriteerinä
        koulutuksen ja
        muun soveltuvuuden ohella.

        Olemme toki kaikki ihmisiä,
        ja jokaisella on oma
        ihmisarvonsa. Jokaisen
        työtä, ansioita, persoonaa
        ja ihmisyyttä on pidettävä
        arvossa. Mutta jossain on
        oltava ne rajat, jotka suojaavat
        ja antavat turvaa.

        Yksi selvä ero on tehtävä
        kirkon opetuksessa: on annettava
        selvä käsitys siitä,
        mikä on oikeaa kirkon opetusta
        ja mikä yksityisen ihmisen
        omaa ajattelua, eikä
        niitä saa sotkea keskenään!

         Isä Veikko Lisitsin


      • pdf-tiedostoon
        mutta.. kirjoitti:

        muotoilu ei ole kohdillaan.


        Ortodoksisen kirkon perusta on laskettu
        Kristuksen ja apostolien työlle. Dogmaattisena
        ja kanonisena perustana ovat seitsemän
        ekumeenisen kirkolliskokouksen päätökset
        ensimmäiseltä vuosituhannelta. Rovasti Veikko
        Lisitsinin mukaan esiin on nyt noussut
        kiperiä kysymyksiä, joihin kirkollamme on
        kuitenkin selvät vastaukset. Hänen mielestään
        sotkua aiheuttaa lähinnä se, että kaikki eivät
        ole valmiita kunnioittamaan oman kirkkonsa
        oppia ja perinnettä eivätkä liioin Raamatun
        opetusta. Tällaisista teemoista hän käsittelee
        viittä aihetta: naispappeutta, papiston avioliittoja
        ja avioeroja, samaa sukupuolta olevien
        kirkollista avioliittoa ja piispuutta.

        Naispappeus ei kuulu
        ortodoksisen kirkon
        perinteeseen
        eikä jakamattoman kirkon
        kanoniseen traditioon.
        Kristus oli mies ja hänen
        valitsemansa kaksitoista
        opetuslasta, apostolia, jotka
        valittiin ensimmäisiksi
        ”papeiksi ja piispoiksi”,
        olivat miehiä. Yksinkertaisemmillaan
        ortodoksisen
        kirkon pappeus perustuu
        tähän eikä siihen muuta
        tarvitse lisätä.

        Papiston avioliitot ja
        avioerot

        Ortodoksisessa kirkossa
        pappi ja diakoni voivat olla
        naimisissa, jos ovat menneet
        naimisiin ennen vihkimistä, mutta piispan tulee
        olla munkki, poikamies
        tai leski.

        Kun 1980-luvun lopulla
        kirkossamme oli vain
        muutama avioeronnut,
        1990-luvun lopusta tähän
        päivään tultaessa eronneita
        tai erossa asuvia on osapuilleen
        kolmisenkymmentä
        eli vihitystä papistosta
        parikymmentä prosenttia.
        Tämän tulisi herättää
        piispat ja kirkon toimenpiteisiin
        moisen kehityksen
        estämiseksi. Selitykseksi
        ei riitä, että tämä
        on nyt tätä aikaa vaan on
        pystyttävä menemään hyvin
        kriittiseen itsetutkisteluun
        ja pohtimaan sitä, miten
        avioparit voisivat viettää enemmän aikaa yhdessä
        ja hoitaa parisuhdettaan.

        Ehkäpä on niin, että
        meillä mennään vähän liian
        nuorina naimisiin, koska
        pienessä kirkossamme
        avoinna olevia virkoja on
        aika vähän, ja toisaalta,
        kun koulut on käyty loppuun,
        pappeus on kutsuvana
        edessä. Kanoninen
        ikä on diakonilla 25 vuotta
        ja papilla 30 vuotta. Niitä
        ei kylläkään enää noudateta.
        Ehkä kirkolliskokousten
        isät olivat meitä viisaampia
        tässä suhteessa.

        Ratkaisuna avioerojen
        estämiseen voisi olla yhteisen
        vapaa-ajan lisääminen kirkossa papeille ja heidän
        puolisoilleen. Toinen voisi
        olla se, että diakoniksi vihkimisen
        jälkeen voisi vielä
        mennä naimisiin menettämättä
        diakoniuttaan. Näin
        neuvoo muun muassa Nikean
        ensimmäinen ekumeeninen
        kirkolliskokous.

        Samaa sukupuolta
        olevien avioliitot

        Ne jotka ovat Raamattunsa
        lukeneet, huomaavat, että
        Vanha ja Uusi testamentti
        suhtautuvat hyvin kielteisesti
        homoseksuaalisuuteen
        mutta Vanha testamentti
        hyväksyi moniavioliiton!
        Itse Kristus ei homoseksuaalisuudesta
        puhunut
        mitään. Uusi testamentti
        ei taas hyväksy
        kumpaakaan, vain miehen
        ja naisen liiton. Moniavioisuus
        on kuitenkin selvästi
        raamatullisempi kuin samaa
        sukupuolta olevien
        avioliitot! Jos kirkko ryhtyisi,
        kuten joissain maissa
        jo tehdään, vihkimään samaa
        sukupuolta olevia
        kristilliseen avioliittoon,
        silloin ennemmin tulisi
        vihkiä myös moniavioliittoon,
        koska se on raamatullisempi!
        Monissa maissa,
        kuten Afrikan mantereella,
        moniavioliitto on
        valtioissa hyväksytty, vaikkakaan
        ei kirkoissa. Mutta
        jo moniavioliitossa olevien
        liitot sallitaan myös kirkkojen
        piireissä käytännön
        syistä.

        Jotkut puolustavat samaa
        sukupuolta olevien
        kristillistä avioliittoon vihkimistä
        sillä, että kyseessä
        on parisuhde rinnastaen
        sen miehen ja naisen parisuhteeseen
        ja että näin ollen
        Vanhan testamentin aikainen
        moniavioliitto ei
        olisi avioliittoon rinnastettavissa.

        Mutta asia on
        päinvastoin: avioliitto on
        aina eri sukupuolta olevien
        avioliitto, mutta se ei ole
        samaa sukupuolta olevien
        avioliitto, koska sellaista ei
        koskaan ole ollut. Sitä ei
        Raamattu eikä kirkon opetus
        hyväksy, vaikka kuinka
        direktiivit niin vaatisivatkin.
        Ehkä vielä omituisempi
        tilanne on kihlauksen
        suhteen. Kirkossamme on
        avioliiton sakramenttia
        edeltävä kihlautumisen
        toimitus miehelle ja naiselle.
        Se voidaan toimittaa
        myös paljon ennen naimisiin
        menoa, ja kirkollisesti
        se vahva lupaus miehen ja
        naisen avioliitosta.
        Kun tarkastelemme
        avioliittolakia tai vaikkapa
        omaa kirkkolakiamme ja
        kirkkojärjestystä tai kirkon
        kanonista perinnettä tai
        pastoraalista ohjeistusta,
        voimme huomata, että siellä ei mainita sitä, kuinka
        monen kanssa kihloissa
        voi olla samaan aikaan.
        Mikään ei kiellä sitä, että
        joku olisi kihloissa muutaman
        kanssa tai vaikkapa
        sadan kanssa samaan aikaan!
        Kihlautumista saman
        sukupuolen kanssa ei
        myöskään kielletä missään.
        Munkki tai nunna tai
        vaikkapa piispa voi myös
        olla kihloissa! Kirkko tai
        yhteiskuntalainsäädäntö ei
        kiellä monikihlautumista.
        On kuitenkin muistettava,
        että kihlautuminen on lupaus
        avioliitosta, ja sen
        purkaminen voi tulla kalliiksi
        purkavalle osapuolelle,
        joten en kannata tulella
        leikkimistä. Tosin tällaisen
        kieltää jo yleinen säädyllisyyskin
        ja ihmisten keskinäinen
        rehellisyys. Todettakoon
        tässä lisäksi, että
        allekirjoittanut on miehen
        ja naisen yksiavioisuuden
        takana.

        Piispuus

        Yllättäen nykyaikana olemme
        varsin omituisen
        kysymyksen edessä: Mikä
        on piispan tehtävä? Joku
        piispa luulee, että piispan
        tehtävä on toimittaa jumalanpalveluksia,
        vihkiä piispoja,
        pappeja, diakoneja ja
        opettaa. Todellisuudessa
        kirkon käsityksen mukaan
        piispan tehtävä on erityisen
        vaativa ja monipuolinen!
        Piispan tehtävä on olla
        kirkolle kuuliainen. Siksi
        piispa eikä pappi tai diakonikaan
        eikä oikeastaan kukaan
        muukaan ortodoksisessa
        kirkossa voi ryhtyä
        vaatimaan naispappeutta,
        hyväksymään samaa sukupuolta
        olevien avioliittoja
        tai vaikkapa moniavioliittoa,
        koska ne eivät ole Raamatun
        mukaisia, kirkon
        traditiota eikä oppia.
        Emme siis voi mennä sotkemaan
        selviä asioita emmekä
        antamaan varsinkaan
        seksuaalisuutensa kehitysvaiheessa
        oleville
        nuorille väärää kuvaa. Varsinkin
        kirkon työntekijöiden
        ja vastuussa olevien
        on pystyttävä erottamaan
        puheissaan ja kirjoituksis-saan se, mikä on kirkon
        opetusta ja mikä on ihmisen
        yksityistä ajattelua.
        Vain sakramentaalinen diakonissan
        virka voisi palata
        neljänneltä vuosisadalta
        takaisin kirkon käytäntöön
        ja kenties naimisissa olevat
        piispat, koska vielä kuudennelta
        vuosisadalta tavataan
        itäisenkin kirkon
        piiristä naimisissa olevia
        piispoja. Tällöin saattaisi
        löytyä lisää jossain määrin
        kelvollisia valinnanmahdollisuuksia.
        Ja aina voi nimittää
        vikaaripiispoja, jotka
        voivat olla vanhempia,
        kokeneita ja koulutettuja
        rovasteja, kunnes piispaksi
        kelvollinen löytyy.
        Raamatun ja kanonisen
        tradition ja kirkon opetuksen
        mukaan sakramentaalinen
        homoseksuaalien
        pappeus ei ole mahdollista.

        Lopuksi

        Kirkko ei hyväksy samaa
        sukupuolta olevien avioliittoja,
        ei homoseksuaalien
        pappeutta, ei naispappeutta
        eikä myöskään piispoja
        ja pappeja, jotka toimivat
        näitä kirkon opetuksia
        vastaan! Erityisesti nyt,
        kun myönteinen kanta näihin
        asioihin on kasvanut
        yhteiskunnassa, kirkon
        kasvattajien ja lasten vanhempien
        ja kasvattajien on
        otettava vakavasti se, mikä
        on todellisuudessa Raamatun
        ja kirkon oikea kanta ja
        opetus edellä mainittuihin
        asioihin. Muuten tämä yhteiskunta
        ja kirkot ovat
        omituisessa tilassa: toimitaan
        Raamatun ja kirkon
        perusopetusta vastaan!
        Mielestäni sellaisten piispojen,
        pappien, diakonien
        ja kirkon työntekijöiden,
        jotka opettavat ja toimivat
        kirkon käsitystä ja opetusta
        vastaan näissä asioissa,
        olisi harkittava eroamista
        tehtävistään. Olemme kristillisten
        kirkkojen jäseniä
        emmekä minkä tahansa
        kaiken hyväksyvän oudon
        lahkon jäseniä. Jos kirkon
        työhön, varsinkin sen tärkeisiin
        tehtäviin, valitaan
        pääsääntöisesti seksuaalisesti
        poikkeavia tai hämäräperäisten
        järjestöjen jäseniä,
        valitsijat eivät silloin
        rakasta kirkkoaan eivätkä
        suojele sitä. Mieluummin
        ollaan sokeita ja välinpitämättömiä
        kuin kannetaan
        todellista vastuuta.
        Kirkon on opetettava
        kristillistä arvomaailmaa
        eikä sitä vastaan. Tästä puhuu
        jo neljännen vuosisadan
        kirkkoisä Johannes
        Krysostomos kirjoituksessaan
        lasten ja nuorten kasvatuksesta.
        Lasta ja nuorta
        on suojeltava myös seksuaalisuuden
        tasolla. Liian
        varhainen aikuistuminen
        aiheuttaa vaaraa joutua
        hyväksikäytetyksi, josta
        maailmalla on monia varoittavia
        esimerkkejä. Monille
        nuorille on ominaista
        saada olla hyväksytty,
        ihailtu ja aikuinen. Kuitenkin
        niin lapset kuin nuoretkin
        kaipaavat yllättäen turvallisia
        sääntöjä, erityisesti
        turvallista äidin ja isän syliä,
        johon he voivat tukeutua,
        kun epävarmuus ja
        epäonnistuminen valtaavat
        mielen. Kirkon tehtävä on
        osoittaa rakkautta ja anteeksiantamista
        ja hyväksymistä,
        myös epäonnistumisen
        jälkeen.

        Kirkon tulee valita ja
        vihkiä piispoiksi, papeiksi,
        diakoneiksi tervehenkisiä
        miehiä. Näin myös muussa
        kirkon työssä tervehenkisyyden
        tulisi olla pääkriteerinä
        koulutuksen ja
        muun soveltuvuuden ohella.

        Olemme toki kaikki ihmisiä,
        ja jokaisella on oma
        ihmisarvonsa. Jokaisen
        työtä, ansioita, persoonaa
        ja ihmisyyttä on pidettävä
        arvossa. Mutta jossain on
        oltava ne rajat, jotka suojaavat
        ja antavat turvaa.

        Yksi selvä ero on tehtävä
        kirkon opetuksessa: on annettava
        selvä käsitys siitä,
        mikä on oikeaa kirkon opetusta
        ja mikä yksityisen ihmisen
        omaa ajattelua, eikä
        niitä saa sotkea keskenään!

         Isä Veikko Lisitsin

        http://www.junes.fi/analogi/pdf07/4-2007.pdf


      • ovat keksineet
        theoforos. kirjoitti:

        Huvitusta lehdessä herätti myös isä Veikko Lisitsinin johtama mieskuoro nimeltä "Rönkyjät". Nimen perusteella tuskin ainakaan tarvitsisi pelätä, ettei läpäise laulukoetta, jos päättäisi pyrkiä kyseiseen kuoroon. :)

        Puheena ollut kirjoitus oli minusta positiivista ja tervehenkistä luettavaa, mutta ehkäpä sitä olisi kannattanut ennen julkaisemista vähän hioa ja stilisoida. Tuli mieleen sama kommentti kuin sain yhdeltä opettajalta aikoinaan, että kirjoitukseni oli kuin olisin kirjoittanut sen juostessani kouluun. Mutta toisaalta, jos se ei ole niin hiottu, niin se tuntuu autenttisemmalta ja ihmisläheisemmältä.

        oivan tavan päästä kotoa pois. Eiköhän kyse ole miesten piiristä! Toiset menee sotimaan, Toiset metsälle tai kapakkaan. Nämä menevät Rönkimään.


      • Veikko Lisitsin
        theoforos. kirjoitti:

        Huvitusta lehdessä herätti myös isä Veikko Lisitsinin johtama mieskuoro nimeltä "Rönkyjät". Nimen perusteella tuskin ainakaan tarvitsisi pelätä, ettei läpäise laulukoetta, jos päättäisi pyrkiä kyseiseen kuoroon. :)

        Puheena ollut kirjoitus oli minusta positiivista ja tervehenkistä luettavaa, mutta ehkäpä sitä olisi kannattanut ennen julkaisemista vähän hioa ja stilisoida. Tuli mieleen sama kommentti kuin sain yhdeltä opettajalta aikoinaan, että kirjoitukseni oli kuin olisin kirjoittanut sen juostessani kouluun. Mutta toisaalta, jos se ei ole niin hiottu, niin se tuntuu autenttisemmalta ja ihmisläheisemmältä.

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin


      • theoforos.
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        Kun nyt parahin isä Veikko ilmeisesti olet itsekin netin ulottuvilla, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kiitän kirjoituksestasti minäkin. Kirjoituksesi varmasti tuli tarpeeseen.

        Ja Rönkyjille toivotan menestystä! :)


      • theoforos.
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        Kun nyt parahin isä Veikko ilmeisesti olet itsekin netin ulottuvilla niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kiitän kirjoituksestasi, joka varmasti tuli tarpeeseen.

        Ja Rönkyjille toivotan menestystä! :)


      • Papadopoulos
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        Oikein hyvä ja kirkon opetuksen mukainen oli juttusi lehdessä, kiitos siitä!

        Pieni vinkki: rekisteröi itsellesi jokin nimimerkki, jos edes satunnaisesti kirjoittelet jatkossa täällä! Bittiavaruudessa kulkee kaikenlaista porukkaa ja on aina olemassa vaara, että joku ulkopuolinen alkaa kirjoitella nimissäsi.

        Paljon kiitoksia kannanotosta, jollaista on papistonkin puolelta kaivattu. Tähän saakkahan kriittistä ääntä ovat käyttäneet pääasiassa maallikot.


      • justus...
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        Kirjoituksesi tuli tarpeeseen ja oli täyttä asiaa. Olisipa enemmän kaltaisiasi selkärankaisia ja kirkon puolta pitäviä.


      • minultakin
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        se oli miehekäs kirjoitus ja puolustaa Äitiämme Kirkkoa, kiitos.


      • i Veikko
        Veikko Lisitsin kirjoitti:

        Rönkyjät-mieskuoro tai ryhmä on tarkoitettu virkistämään seurakunnallista miesten osallistumista. Seurakunnan pienissä tilaisuuksissa se esiintynee omalla tavallaan. Toivon, että "miehistä alkuvoimaa" siihen tulisi, mitä naisvaltaisissa seurakunnissa tarvitaan. Se ei ole kirkkokuoron kilpailija, mutta toivon, että sieltä saattaisi löytyä myös kiinnostusta itse kirkkokuoroon osallistumiseen.

        Vastaavanlaisia mieskuoroja on kuten Oulun Huutajat. Minun johdollani se ei tule olemaan sellainen korkeatasoinen ja taiteellinen kuoro kuin Huutajat on, mutta jos löytyy halukkaita vetäjiä, luovutan johtamisen hänelle ja siirryn rivijäseneksi.

        Mutta uskon, että jos se lähtee toimimaan, siitä on iloa myös seurakuntalaisille ja muille.

        Joten huvittava tämä Rönkyjät ei ole, mutta toivottavasti se tuo myös "hupia" ihmisille.

        Mitä tulee kirjoitukseeni "Hengellistä sokeutumista vastaan" katson, että jo nyt se on tehtävänsä täyttänyt. Niin paljon tälläkin palstalla ja yksityisissä yhteydenotoissa sitä on kiitelty. Sitä on pidetty tärkeänä herätteenä polttaviin kysymyksiin, joihin pitäisi saada esipaimenellista vastausta siihen oikein missä mennään.

        Erään seikan haluaisin lukioiden huomioivan kirjoituksessa: Kaikki mitä siinä kirjoitetaan on TOTTA- Totta sekä kirkon opetuksessa että todellisuudessa.

        Isä Veikko Lisitsin

        minunkin puolestani


      • Isä Veikko Lisitsin
        Papadopoulos kirjoitti:

        Oikein hyvä ja kirkon opetuksen mukainen oli juttusi lehdessä, kiitos siitä!

        Pieni vinkki: rekisteröi itsellesi jokin nimimerkki, jos edes satunnaisesti kirjoittelet jatkossa täällä! Bittiavaruudessa kulkee kaikenlaista porukkaa ja on aina olemassa vaara, että joku ulkopuolinen alkaa kirjoitella nimissäsi.

        Paljon kiitoksia kannanotosta, jollaista on papistonkin puolelta kaivattu. Tähän saakkahan kriittistä ääntä ovat käyttäneet pääasiassa maallikot.

        Hyvä Papadopoulos ja muut Suomi 24 vierailijat!

        En tule tätä sivustoa enää käyttämään. Kiitos Papadopoulos varoituksesta. Meitä ortodoksi -isä Veikkoja lienee kolme Suomessa ja nähtävästi muitakin "isä Veikkoja" saattaa esiintyä sivuistoilla.

        On hyvä että ollaan kiinnostuneita ortodoksisuudesta ja sen opetuksesta. Se lienee oikeaa meininkiä että mielipiteitä vaihdetaan. Saattaa sieltä tulla hyviäkin ideoita ja tietoa.

        Pyydän vain jos Analogi-kirjoitukseeni viitataan, että ette lukisi "rivien välistä" ettekä virittelisi sitä vääriin kuvioihin, vaan
        lukisitte sen sellaisena kuin se on. Kaikki se mitä' siinä lukee on- TOTTA! Ja kuten tiedätte totuus ei pala tulessakaan.

        Hyvää jatkoa


        Isä Veikko Lisitsin


      • jokuvain...
        i Veikko kirjoitti:

        minunkin puolestani

        en siis käyttänyt Isä Veikon nimeä nimimerkkinäni, vaan lyhensin viestiä niin, että kiitos ja i veikko näkyisi samalla kertaa. Pahoittelut, jos joku erehtyi..

        En siis ole I Veikko, enkä muukaan kleeruksen jäsen


      • _Turusta!
        Papadopoulos kirjoitti:

        Oikein hyvä ja kirkon opetuksen mukainen oli juttusi lehdessä, kiitos siitä!

        Pieni vinkki: rekisteröi itsellesi jokin nimimerkki, jos edes satunnaisesti kirjoittelet jatkossa täällä! Bittiavaruudessa kulkee kaikenlaista porukkaa ja on aina olemassa vaara, että joku ulkopuolinen alkaa kirjoitella nimissäsi.

        Paljon kiitoksia kannanotosta, jollaista on papistonkin puolelta kaivattu. Tähän saakkahan kriittistä ääntä ovat käyttäneet pääasiassa maallikot.

        Turkulainen ortodoksi haluaa myös kiittää Isä Veikkoa rohkeudesta, jota hän osoitti kirjoittaessaan Analogiin artikkelinsa. Nykyisin pyritään vaikka nuijalla ja pajavasaralla hakkaamaan ihmisten päähän epäkristillistä arvomaailmaa ja on hieno juttu, etteivät kaikki mene siihen mukaan vaan pysyvät Kirkon OIKEASSA opetuksessa!

        Ihmiset kaipaavat papiston ohjausta kipeämmin kuin ehkä aikoihin. Hyvä paimen ei laumaansa jätä, vaikka sudet sitä kuinka ahdistelisivat ja siitä kiitos Isä Veikolle, joka on toiminut rohkean ja hyvän paimenen tavoin.


      • XERXES
        theoforos. kirjoitti:

        Kun nyt parahin isä Veikko ilmeisesti olet itsekin netin ulottuvilla, niin käytän tilaisuutta hyväkseni ja kiitän kirjoituksestasti minäkin. Kirjoituksesi varmasti tuli tarpeeseen.

        Ja Rönkyjille toivotan menestystä! :)

        Rönkyjät ovat Kymenlaakson pysyviä elviksiä, varsinkin varttuneemmalla naisväellä oikein sukat pyörivät jaloissa kun Rönkyjät rönkäsee. Varsinkin Kymenlaakson SUURI POIKA, ELVIS ALEKSI HIRSIKALLIO ON BRYLKREEMI TYYLISENÄ naisväen ehdoton idoli. LISÄÄ TÄLLÄSTÄ LISÄÄ TÄLLÄSTÄ!


      • ontrej
        XERXES kirjoitti:

        Rönkyjät ovat Kymenlaakson pysyviä elviksiä, varsinkin varttuneemmalla naisväellä oikein sukat pyörivät jaloissa kun Rönkyjät rönkäsee. Varsinkin Kymenlaakson SUURI POIKA, ELVIS ALEKSI HIRSIKALLIO ON BRYLKREEMI TYYLISENÄ naisväen ehdoton idoli. LISÄÄ TÄLLÄSTÄ LISÄÄ TÄLLÄSTÄ!

        MINUSTA AINOA TODELLINEN SUOMALAINEN ORTODOKSINEN ELVIS ON MEPPI MITRO REPO TAI ERÄS ETELÄSUOMALAINEN PIISPA!


    • 123

      ISÄ VEIKKO LISITSIN: LISÄÄ HANKALASTA ASIASTA

      Samaa sukupuolta olevien parisuhteesta ja sen uskonnollisesta siunauksesta

      Ortodoksinen kirkko ei voi vihkiä samaa sukupuolta olevia kristilliseen avioliittoon. Sitä ei tue raamattu eikä jakamattoman kirkon kanoninen traditio. Ilmiselvää on, huolimatta siitä että eräissä maissa näin jo tapahtuu, että se on kristillisen uskon vastaista.

      Mutta- jotta jotain myönteistä voisi tuoda esille niille, jotka ovat homoja ja lesboja ja haluvat yhteistä elämää ja siihen jotain siunausta kirkolta on tämä:

      Varhaisina vuosisatoina ei vielä ollut ns. avioliittoon vihkimisen kaavaa eikä kirkolla vihkimisoikeutta. Vihkiminen tapahtui siviiliviranomaisen edessä. Tämän jälkeen mentiin kirkkoon liturgiaan eli ehtoollisjumalanpalvelukseen ja normaali heterovihkipari osallistui yhdessä ehtoolliseen ja piispa luki rukouksen ja niin oli saatu kirkollinen siunaus siviilivihkimiselle.

      Ehkäpä mitään rukouskaavaa samaa sukupuolta oleville ei tarvita missään kirkossa, vaan kirkollinen siunaus tapahtuisi näin. Koska piispa meidän kirkossa tuskin lukisi mitään vihkimisrukousta samaa sukupuolta oleville, samaa sukupuolta olevat siviiliviranomaisen edessä vihityt voisivat lukea Bakkoksen ja Lauroksen ystävyyskihlaantumisrukouksen hieman muutettuna ja osallistua sitten ehtoolliseen.

      Kenties hieman keinotekoista, mutta kuitenkin.
      Näin voitaisiin menetellä muissakin kirkoissa.

      Toinen asia: Kuten huomaamme vanha viisaus pitää paikkansa. Jos kirkko antaa periksi sen kantavien rakenteiden osalta kuten esim. avioliitto, siitä tulee aika irvokas juttu:
      Vannotaan ja opetetaan Raamatun ja kirkon opin ja perinteen mukaan, mutta toimitaan päinvastoin!

      Edelleen on ilmiselvää, että Vanhan testamentin hyväksymän moniavioliiton hyväksyvät uskonnot kuten islamilaisuus, mormonismi(ainakin Usa:ssa) ja eräät pienemmät ryhmät, kokevat ehdottomasti syrjintää niissä valtioissa missä moniavioliittoa ei hyväksytä, mutta samaa sukupuolta olevien avioliitot kyllä.

      Olen muuten sitä mieltä, että todellisia homoseksuaaleja on minimaalisen vähän, esim. Suomen kansasta 50 henkilöä, jotka voidaan todeta lääketieteellisesti tälläisiksi. Ne muut ovat sitten jotain muuta, mutta eivät homoseksuaaleja. Kuitenkin, synti vaivaa meitä kaikkia, niin heteroja kuin homoja. Enkeli meistä ei ole kukaan.

      Varoituksen sana: Jos annamme periksi kirkon keskeisissä asioissa, kuva jatkosta ollee tämä: kaikki on luvallista kirkossa, raamattu ja oppi ja moraali syrjäytyvät. Kirkko vihkii avioliitton mitä ja ketä tahansa: heteroja, homoja ja lesboja, moniavioliittoja, seka-avioliittoja, ryhmäavioliittoja, avioliittoja eläinten kanssa, esineiden, itsensä kanssa jne jne. Hyväksytään siis aivan kaikki!

      Veikkaan, että sielunhoidon tarve eri kirkoissa tulee tulevina vuosikymmeninä lisääntymään rajusti. Itse asiassa yllä mainitut asiatkin ovat ensisijassa "rippituolin" asioita.

    • ne tietämättömät,

      jotka nyt tarvitsevat tällaista valistusta, ihmettelen suuresti.
      Jokainen ortodoksi tietää, että avioliittoon voi vihkiä vain miehen ja naisen, tietyillä edellytyksillä tietenkin.
      Jokainen tietää, että Ortodoksisessa kirkossa pappeus on vain pappeuteen soveltuvilla ja vihittävillä miehillä, ei siis missään tapauksessa edes kaikilla miehillä.
      Jos joskus tulevaisuudessa suuri pyhä synodi harkitsee asian uudelleen ja pappeus avataan myös naisille, sitten vasta naispappeus on myös Ortodoksisessa kirkossa. Siltä varalta, että jollekin täällä kirjoittelevalle ortodoksille (?) asiat ovat tuntemattomia, voin kertoa että edellinen synodi oli Nikaian toinen synodi vuonna 787 ja siellä kokoontuneet piispat määrittelivät Kristillisen kirkon opin lopulliseen muotoonsa. Seuraavaa kahdeksatta synodia vasta suunnitellana, sitä on valmistelut jo muutaman vuosikymmenen ajan.
      Voisiko joku nyt selittää, mikä opillinen ongelma tässä asiassa on? Vai onko kyseessä vain oppimattomuus ja suuri tietämättömyys?

      • 14+2

        ei asiassa ortodokseille mitään opittavaa olekaan. Asian ovat luterilaiset nostaneet esille ja nämä luterilaiset haluaisivat, että me ortodoksit emme pitäisi homoseksuaaleja syntisinä vaan antaisimme heidän harrastaa seksiä kirkoissamme. He eivät ymmärrä sitä, että emme ole kiinnostuneet toisten seksielämästä, vaan väkisin tunkevat seksiään elämäämme.


      • 636

        Kaikesta huomaa, että edellinen ihmettelijä pitää kaikkia ortodokseja teologeina jotka kaiken tietävät kirkostaan. Itse asiassa papistostakin ortodoksisuudesta tietää ehkä vain 5% mitä ortodoksisuus ja jakamaton kirkko idässä on. Mutta kirjoittaja näköjään on tavattoman itsekeskeinen oletetussa viisaudessaan ettei näe metsää puilta yms..

        Tärkeää mielestäni on teologiaaskin se että keskustelua syntyy eikä se että asioista vaietaan. Vihkiminen on muuten eri asia kuin siunaus ja niin poispäin. Täytyy olla tarkka vastauksessaan!


      • tämänkin nyt
        636 kirjoitti:

        Kaikesta huomaa, että edellinen ihmettelijä pitää kaikkia ortodokseja teologeina jotka kaiken tietävät kirkostaan. Itse asiassa papistostakin ortodoksisuudesta tietää ehkä vain 5% mitä ortodoksisuus ja jakamaton kirkko idässä on. Mutta kirjoittaja näköjään on tavattoman itsekeskeinen oletetussa viisaudessaan ettei näe metsää puilta yms..

        Tärkeää mielestäni on teologiaaskin se että keskustelua syntyy eikä se että asioista vaietaan. Vihkiminen on muuten eri asia kuin siunaus ja niin poispäin. Täytyy olla tarkka vastauksessaan!

        pitäisi oikein tarkoittaa? Kaikenlaisia kirjoittelijoita...


      • Totuutta vaan
        636 kirjoitti:

        Kaikesta huomaa, että edellinen ihmettelijä pitää kaikkia ortodokseja teologeina jotka kaiken tietävät kirkostaan. Itse asiassa papistostakin ortodoksisuudesta tietää ehkä vain 5% mitä ortodoksisuus ja jakamaton kirkko idässä on. Mutta kirjoittaja näköjään on tavattoman itsekeskeinen oletetussa viisaudessaan ettei näe metsää puilta yms..

        Tärkeää mielestäni on teologiaaskin se että keskustelua syntyy eikä se että asioista vaietaan. Vihkiminen on muuten eri asia kuin siunaus ja niin poispäin. Täytyy olla tarkka vastauksessaan!

        Pilkatkaa vaan luterilaisia, mutta muistakaa myös hyvät ortodoksit katsoa aina silloin tällöin itseänne peilistä. Ortodoksisen kirkon asema suomalaisessa yhteiskunnassa niin sanottuna toisena kansankirkkona on kyllä myös niiden pilkattujen luterilaisten ansiota. Vastaavanlaisia vähemmistökansankirkkoja ja siinä asemassa, missä Suomen ortodoksinen kirkko suomalaisessa yhteiskunnassa on on todollea vähän maailmassa.


      • suhteellisuustaju
        Totuutta vaan kirjoitti:

        Pilkatkaa vaan luterilaisia, mutta muistakaa myös hyvät ortodoksit katsoa aina silloin tällöin itseänne peilistä. Ortodoksisen kirkon asema suomalaisessa yhteiskunnassa niin sanottuna toisena kansankirkkona on kyllä myös niiden pilkattujen luterilaisten ansiota. Vastaavanlaisia vähemmistökansankirkkoja ja siinä asemassa, missä Suomen ortodoksinen kirkko suomalaisessa yhteiskunnassa on on todollea vähän maailmassa.

        näkemyksestä luterilainen kirkko on yksi pikkuinen kärpäsenpaska, niin pieni se on verrattuna ortodoksiseen ja katoliseen kirkkoon, islamilaisuuskin päihittää sen reilusti! Yksi pikkuinen lahko, katolilaisuudesta irronnut muutama sata vuotta sitten. Mitä se on kaksituhatvuotisen oikeauskoisen kirkon näkökulmasta!


      • Koroljov
        suhteellisuustaju kirjoitti:

        näkemyksestä luterilainen kirkko on yksi pikkuinen kärpäsenpaska, niin pieni se on verrattuna ortodoksiseen ja katoliseen kirkkoon, islamilaisuuskin päihittää sen reilusti! Yksi pikkuinen lahko, katolilaisuudesta irronnut muutama sata vuotta sitten. Mitä se on kaksituhatvuotisen oikeauskoisen kirkon näkökulmasta!

        On suomalaista sivistymättömyyttä ja suomalaisen pseudokristillisyyden rappioluonnetta kuvaavaa, että suomalainen "luterilainen" puhuu "kirkoista" monikossa, vaikka on vain yksi kirko, pyhä, katolinen, apostolinen, ortodoksinen l. oikeauskoinen. Luterilaisuuden kaltaiset harhaopit ja lahkot tulevat seuraamaan areiolaisuuden kaltaisia kerettiläisiä suuntauksia tuhoon ja unohdukseen, mutta mikään mahti ei pysty järkyttämään Kristuksen kirkkoa, joka pysyy aikojen loppuun saakka.

        Kaikki ekumenia protestanttisten lahkojen kanssa on pohjimmiltaan ajanhukkaa, sikäli kuin se ei ole myös suorastaan vaarallista. Proestanttisia kuppikuntia ei pidä edes tunnustaa "kirkoiksi". Idän ja lännen kirkon unioni sen sijaan on mahdollinen, mutta ei todellakaan niillä ehdoilla joita paavi yritti kiristää kun asiaa edellisen kerran yritettiin 1400-luvulla. Rooman patriarkan on luovuttava ylilvaltapyrkimyksistään ja peruttava oikeaan oppiin viimeisen tuhannen vuoden aikana tekemänsä muutokset ja lisäykset, joita ekumeeniset kirkolliskokoukset eivät ole hyväksyneet.


    • vodkaturistry

      HÄLELYJÄ VÄÄV ISHSHÄ IVOlle

      • 13+13

        ikivanhan keskustelun on kaivanut esiin aerkistojen uumenista? Tehkää omat aloituksenne, jos haluatte keskustella jostaqin asiasta, älkääkä jatkako vanhoja ketjuja!


      • vonkatsu
        13+13 kirjoitti:

        ikivanhan keskustelun on kaivanut esiin aerkistojen uumenista? Tehkää omat aloituksenne, jos haluatte keskustella jostaqin asiasta, älkääkä jatkako vanhoja ketjuja!

        Mitähän se Ambrosius- piispa oikein meinaa kun kirjoituksissaan haluaa kaikki homopapit ortodoksiseen kirkkoon tervetulleiksi. Ja muitakin homoseksuaaleja kuin pappeja ja muutakin kuin kristillistä ortodoksiaa. Huh huh! Semmonen kirkkoko tämän ortodoksisen tulisi olla piispan mielestä.

        Ihmisiähän me kaikki olemme ja kaikkia on arvostettava, mutta emme me voi johdattaa ketään harhaan emmekä pitää raamatunmukaisena sitä mitä se ei ole. Eikä myöskään ortodoksisen kirkon perinteen ja opetuksen mukaista. Jotenkin muuten nämä seksiasiat olisi selvitettävä.

        Itse asiassa ne ovatkin selvitetty: samaa sukupuolta olevien avioliitot, rukoukset heidän yhdyselämäänsä varten eivät kuulu lainkaan minkään kristillisen kirkon opetuksen piiriin eikä perinteeseen eikä raamatun opetukseen.

        ELI JOTENKIN MUUTEN KYSEINEN ONGELMA ON RATKAISTAVA!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe