Vanhoillislaestadiolaisuus ja omat kokemukseni

Veteraani-opiskelija

Hei kaikille,

Mukava lukea tätä foorumia, täällähän näyttää olevan monenlaista "elämää", ainakin kirjoitettuna. Ainut harmittava asia on useiden aloitusten määrä ja samojen asioiden toisto.
Yritän siis kertoa jotain omakohtaista, itse kokemaani, enkä kuulopuheita.

Olen asunut koko ikäni Oulussa ja tuntenut lapsesta (70-luvulta) saakka vanhoillislaestadiolaisia. Suurin osa heistä vaikutti oikein mukavilta ihmisiltä, koskaan en tosin heidän kuullut puhuvan uskostaan, muilta ihmisiltä (SRK:kseen kuulumattomilta) sain kuulla heidän olevan "lestoja". Armeijakavereina oli laestadiolaisia sekä opiskelukavereina. Suuri osa oli aika rehellisiä, sangen uutteria ihmisiä. Heidän taustastaan sai lähes aina tietää vain toisen käden kautta, ellei mennyt kysymään henkilökohtaisesti asiasta. Useimmiten vastaus oli: "joo, mä oon uskomassa" tai "minulla on vakaumus" tms. erittäin moniselitteistä. Koskaan en kuullut kenenkään sanovan suoraan: "uskon Jeesukseen Kristukseen vapahtajanani", tosin joku kehotti menemään "seuroihin" tai kysymään "saarnamiehiltä" tms.

Tämä jonkinlainen salamyhkäisyys ja mysteeri rupesi kiinnostamaan valtavasti ja tietysti kävin keskustelemassa niiden "saarnamiesten" kanssa. Kävin jopa Päivämiehen toimituksessa kysymässä asioista. Vain ja ainoastaan siellä sain vastauksia moniin teologisiin kysymyksiin (opiskelin teologiaa useita vuosia) jotka halusin varmistaa viralliselta taholta, kuulopuheisiin kun en uskonut. Luin tietysti Erkki Reinikaisen, Seppo Lohen ja muiden kirjoituksia PM:stä sekä Raamattuluokan vanhoja opetuksia, ihan selvennyksen vuoksi. Mielenkiintoisinta kaikessa oli se, että ainoastaan "viralliset" tahot, eli SRK:n johtohenkilöt: a) osasivat vastata kysymyksiin, b) olivat halukkaita vastaamaan kysymyksiin.

Ihmettelin tätä suunnattomasti. Minusta jotenkin tuntui siltä, että jos ihminen on uskossa (ei "uskomassa" joka on hirveätä äidinkielen raiskausta) hän kykenee vastaamaan kristinuskon pääkysymyksiin, jotka kuitenkin Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen mukaan olivat "lastenkin ymmärrettävissä".

Esimerkki: miten tullaan autaaksi (mitä minun pitää tekemän että pelastuisin?) -kysymykseen en "riviuskovaisilta" saanut muuta vastausta kuin: "tule seuroihin" tai "jolla ei ole seurakunta-äitiä maan päällä, sillä ei ole Isää taivaassa".
Raamattua lukemalla tulin kyllä toisenlaiseen johtopäätökseen joka oli: ("usko Herraan Jeesukseen niin pelastut ja perhekuntasikin"), mutta tietysti se nyt on sivuseikka. Minua kiinnosti kaikkein eniten heidän vastauksensa, ei objektiivinen totuus joka on Raamatussa kaikkien luettavissa.

Minulle selvisi luonnollisesti kaikki seurakuntaopilliset totuudet siitä, että SRK:n ulkopuolella ei ole autuutta, eikä "yksinäisyyden rukouskammioissa voi tulla autuaaksi" yms. Tämä tietysti ihmetytti aluksi vaikka olin kuullut tietysti väittämästä että "vanhurskaus lepää pohjoisessa maassa" yms. eisegeesiä.
Hauskimpana, mutta kuitenkin samanaikaisesti surullisena sain huomata myös monet nk. "ehdonvallan"-asioiden olevan autuuden sääntö, eräänlainen pelastusehto, joiden SRK-uskovaisten täytyi täyttää näyttääkseen ulkoisesti olevansa "oikeassa hengessä" Esimerkkejä on lukuisia joista TV-kiellot on kaikkein surkuhupaisin.

Minua ihmetytti eniten se, että SRK-uskovainen ei saanut:
-kilpaurheilla
-osallistua esiintyvään taiteeseen
-käyttää koruja/meikkiä
-välttää tietynlaista vaatetusta
-ehkäisyä
ynnä monia merkillisiä asioita (70-luvulla jopa parran kasvattaminen oli kiellettyä, puhumattakaan kravatin pitämisen kieltämisestä aiemmin).

Näille asioille en löytänyt mistään muusta protestanttisesta herätysliikkeestä (luterilaisuus, reformoidun kirkon eri haarat, vapaat suunnat) mitään tukea, ja luin opiskelujeni aikana lähes 300 kirjaa. Oli kuin aika olisi pysähtynyt ja tietty ryhmä päätti mikä on oikein (ilman Raamatullisia perusteita) ja asia oli sillä selvä.

Tämä nyt oli tällainen alustus, keskeneräinen sellainen, mutta olisi kiinnostavaa jatkaa keskustelua!

Hyvää tarkoittaen ja siunaten,

Veteraani-opiskelija

"Totuuden ainoastaan haluamme, ja kuinka ihanaa onkaan saada se selville" C.W. Scheele, saksalainen kemisti 1800-luvulla.

6

870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rth5rh5

Elettiin runsaiden herätysten aikaa. Vuonna 1949 kaksi kuusamolaista nuorta tyttöä alkoi saarnata horroksessa. He saivat runsaasti kannatusta. Horrossaarnaaminen päättyi, kun paikkakunnan lestadiolaiset saarnamiehet sekä papit Hannes Leinonen ja Ossi Ylimaula ottivat asiaan kantaa. Tämä niin sanottu enkelihurootti lakkasi. Nuorten tyttöjen horrossaarnat jakoivat Kuusamon lestadiolaisten mielipiteitä varsin voimakkaasti.

• rhbrtnhtry

Markku Koiviston toimintaa. Esimerkiksi 1800-luvun loppupuolella monet pappismiehet piispa Gustaf Johanssonin johdolla hyökkäsivät raivokkaasti lestadiolaista herätysliikettä vastaan osittain lestadiolaisuuden karismaattisten piirteiden vuoksi. Lestadiolaisuudesta käytettiin esimerkiksi pilkkanimiä hihhulilaisuus, villijumalaisuus ja lento-uskoisuus.

Monet iäkkäät kuusamolaiset saattavat vieläkin muistaa lestadiolaisuudessa ihan 1940-luvun lopulla esiintyneen voimakkaan karismaattisen vaiheen, joka liittyi sen ajan nopeaan lestadiolaisuuden voimistumiseen.

• hyvä palsta....

Täällä on paljon hyviä juttuja, joskin jotku provoilijat haluaa sotkea tätä palstaa. Kokonaisuudessaan helevetin hyvä. Toisaalta tämä ei auta uskonelämää, koska itsekin menetin uskon, kun rupesin täällä roikkumaan. Muuta valittamista tästä palstasta ei sitten olekkaan!

• vakass

Jokainen uskovainen osaa sanoa sinullekkin kuinka tulet autuaaksi...

• näinon

Uskonasiat ovat jokaisen ihmisen omallatunnolla, niitä on vaikea ulkoistaa! Olen lestanttiperheen poika, mutta uskoni on omani!

• poh-diskeleva1

Aika harvinaista että tällä palstalla saa luettavakseen asiallisen kirjotuksen. Lähinnä tämä on kun lännen saluuna, mutta elämä on.

Olen tullut siihen tulokseen että vanhoillislestadiolaisuus ei ole usko vaan AUKTORITEETTIUSKO. Suomalaisethan on perinteisesti auktoriteettiuskovaista kansaa, mutta vanhoillislestadiolaiset on vieneet tämän äärimmäisyyksiin, eihän nyt muuten "kansa" eli lestadiolaset vaan uskoisi mitä heille sanotaan. Mutta he uskovat, he todellakin uskovat sen mikä heille todeksi sanotaan. Tämä on mielestäni uskomatonta. Vanhoillislestadiolaisuudessa on jopa pidetty parempana että sitä raamattua ei yksikseen luettaisi, koska sen voi ymmärtää väärin. Saarnamiesten suusta kuulee lauseita että "kuuliaisuus parempi kuin omatunto" eli tällä halutaan vain sanoa että seurakunnan "neuvot" menee ohi omantunnon.

Eli jos seurakunnan mielestä joku on synniksi päätetty, esim.tv niin vaikka omatunto sanoisi että ei se nyt niin syntiä ole, niin seurakuntaa on kuunneltava tai joudut jumalanvaltakunnan ulkopuolelle.

kaikessa vaan noudatetaan seurakunnan neuvoja, ei kysellä, ei lueta raamattua, piste. Siksi ei mitään tiedetäkään, kun omia aivoja ei saa olla, piste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      84
      6003
    2. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      139
      2460
    3. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      87
      2223
    4. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      25
      2198
    5. Tyhmä persuväite = köyhä argumentti

Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en
      Maailman menoa
      31
      2159
    6. Tiesitkö? Andy McCoy ja Pelle Miljoona saavat taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on

Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet on jaettu ja 59 taiteilijaa sai sen. Taiteilijoiden keskimääräinen eläketulo jää hyvin a
      Maailman menoa
      67
      1605
    7. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1331
    8. Haluan sut

Voitaisiinko tutustua paremmin toisiimme? Ovi on aina auki sinulle. Lähelle.
      Ikävä
      39
      1315
    9. Kunnanvaltuusto koolle heti

Tämä on erittäin vakava tilanne 17 hakkiita oli hyrylle mutta Kas kummaa kaksi hakkiota loppusuora oli Kainuusta ja Brys
      Hyrynsalmi
      29
      1299
    10. Sähköautoa vaikea hankkia koska latauspisteet puuttuu

Suurimmassa osassa taloyhtiöitä joiden talot rakennettu 2018 tai aiemmin ei latauspisteet ole sellaisia että sähköautoa
      Maailman menoa
      61
      1272
    Aihe