pionin tauti?

mökkipuutarha

Kysymykseni koskee pionia. Mummonmökkini pihapiirissä on 3 pionipuskaa joista 2 kukki kohtuullisesti viime kesänä. Kolmas, suurin ja komein pensaista teki kyllä nuppuja mutta vain pari ehti kukaksi asti - loput nuput omituisesti tummuivat ja 'homehtuivat'. Nyt tämä suurin pensaista on jo aivan ruskea kauttaaltaan, 2 muuta vielä kohtuullisen vihreitä...Olen ihmeissäni; onko pionissani joku sadekesän tauti ja voiko se levitä? Pitäisiköhän tuon tautisen yksilön ruskeat varret leikata jo näin syksyllä vai mitä teen? Kaikki vinkit otetaan vastaan....

5

1797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaa alas

      Meillä oli tänä kesänä poikkeuksellisesti aika lailla sama kokemus, eli osa nupuista ei auennut.
      Yksi puskista kellastui osittain muita nopeammin, mutta ihan terhakasti ne siinä seisoivat viime viikonloppuun saakka, jolloin leikkasin ne alas. Näin olen tehnyt edellisen omistajan neuvojen mukaan jo useita kertoja niin pioneille, kuin kaikille muillekin "mummon puutarhan" perennoille. Siis kaikki sileäksi.

      Ehkä tässä kesässä oli jotain poikkeuksellista, samaa olen miettinyt.

    • peruspioni

      Katselin tänään pionien alkuja. Yhdessä on jokin vaiva. Muutaman sentin mittaiset alut alkavat nuupottaa. Poistin verson, joka oli puolivälistään jotenkin nitkahtanut ja kuin jonkin taudin tai homeen tai muun vaivaama.
      Ei kai harmaahome näin aikaisin keväällä iske?

    • mä aion kokeilla

      siihen auttaa kanakalkki....siis ei lannoike vaan kanoille tarkoitettu kalkki, saa maatalouskaupoista. Sitä juurelle niin alkaa home vähetä. Ei auta enää tämän vuotisiin mutta ensi vuonna on terveet pionit. Luin tämän jostain ja aion hankkia sitä kanakalkkia ihan lähipäivinä kun menemme paikkaan jossa sitä myydään.Mulla on ollut niitä kaatuvia pioneja joka vuosi mutta toivottavasti jo ensikesä on parempi. Sitä ei sotketa maahan vaan laitetaan juurelle suojaamaan ja se on hidas liukoinen, toisin kuin normi kalkki jota ei pidä kovinkaan paljon pioneille laittaa.

    • mä aion kokeilla

      nyt on kanakalkki kukkientyvelle laitettuna... jo oli aikakin , oli nääs jo lähes 10 irtonaista kukkavanaa, kun vähän veti niin käteen jäi.Toivottavasti ensikesänä ei sitten enää ole kaatuvia pioneja.

    • tuholaisia?

      Vihannespunkit viihtyy näköjään pionissakin vaikka seittiä ei näy. Vaikea havaita lehtien alapinnalla, pilaavat kukinnan ja vaurioittavat lehtiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3310
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2862
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      24
      2699
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2638
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2524
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2355
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1823
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1486
    Aihe