TULPPA EI AUKEA !

APUVA !

Hei.
Sytytystulppa ei meinaa millään aueta.
Ovat kiristäneet huoltoliikkeessä varmaan liian kireälle. Vai "palaako" tulppa joskus jotenkin kiinni sylinterinkanteen tms?

Millä kikoilla helvetin tiukan tulpan saisi irti?
kone kylmänä ei liikahtanutkaan, auttaako kone kuumana yhtään?..
Voi rähmä.

18

9170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheesta

      Ehkä silloin kun kone on kylmä voisi ajatella esim. jotain -50 C kylmäsprayn käyttöä, jolla jäähdyttäisi kierreosaa.

      • kannattaa...

        kokeilla!! Jos on laitettu kuumaan koneeseen kylmä tulppa samantien kiinni "entenkin alumiinikannessa" niin se on yleensä kovassa ja riskinä kierteiden nouseminen mukana ja sitten tuli helicoilin laitto


      • periaatteessa oikein

        Periaatteessa olet ihan oikeassa mutta mietipä miten tuo käytännössä tapahtuisi? Se kierreosa on piilossa kannen sisällä eikä sitä pääse pääse mitenkään jäähdyttämään tulpan "sisäpuolelta".

        Yleensä tulpat ovat jonkinlaisessa kanteen upotetussa kolossa jonka voisi tietenkin kaataa täyteen vaikka kylmää vettä kun kansi on ajettu kuumaksi mutta sittenkin tulppa on kierteiden kautta niin hyvässä kontaktissa kanteen ettei tuolla tavalla kovin kummoista lämpötilaeroa tulpan ja kannen kierteiden väliin synny.


    • kyllä aukeaa

      Työnnä sinne tulpan juureen aluksi puoli purkkia CRC:tä tai muuta vastaavaa irrotusöljyä. Ei se todennäköisesti paljon auta kiinnipalaneen tulpan tapauksessa mutta eipä tuo mitään haittakaan. Muista puhdistaa tulpan juureen kertynyt hiekansekainen moska ettei se tipahda sylinteriin.

      Kaikki nykyaikaiset merkkitulpat on kyllä päällystetty jollain kiinnipalamista estävällä aineella joten ilmeisesti kyseessä on aivan perkeleesti liikaa kiristetty tulppa. Tai sitten siihen on turhaan sivelty jotain rasvaa joka ei kestä lämpöä ja se on palanut kiinni.

      Sitten hankit 1/2 tuuman kannalla varustetun tulppahylsyn jonka perään voit laittaa sen verran jatkovartta että aukeaa. Jos kyseessä on alukansi voivat kierteet korkata mutta ei voi mitään.

      Sinuna veisin auton kyllä sen tulpan asentaneeseen huoltoliikkeeseen ja ilmoittaisin että saatte luvan kiertää auki kun kiristittekin.

      Oikea momentti on yhdellä kädellä T-avaimesta "melko tiukkaan" kiertäminen eikä tuommoisen irrotuksessa ole mitään ongelmaa.

      • original

        kiitos neuvoista.

        crc:tä pitänee vielä koklata...

        kyseessä tosiaan on alumiinimoottori/kansi.

        merkkiliikettä epäilenkin että ovat kiristäneet helvetin kireelle, heillä on ennenkin ollut huollot huonosti tehtyjä joten laatuun en luota tippaakaan. ollut mm. muttereita löysällä! nyt siis ylikireällä...

        pelottaa vaan vääntää itse voimalla auki että jos kierteet pamahtaakin rikki... kun on tosiaan tiukassa. ei lähtenyt jakarilla auki kaksin käsinkään.

        tuo huoltoliike on niin huono ja kusettaja, etteivät takuulla ota vastuuta tekemisistään vaikka valittamaan menisinkin. kokemusta ko. paskapajasta jo on...


      • se edellinen
        original kirjoitti:

        kiitos neuvoista.

        crc:tä pitänee vielä koklata...

        kyseessä tosiaan on alumiinimoottori/kansi.

        merkkiliikettä epäilenkin että ovat kiristäneet helvetin kireelle, heillä on ennenkin ollut huollot huonosti tehtyjä joten laatuun en luota tippaakaan. ollut mm. muttereita löysällä! nyt siis ylikireällä...

        pelottaa vaan vääntää itse voimalla auki että jos kierteet pamahtaakin rikki... kun on tosiaan tiukassa. ei lähtenyt jakarilla auki kaksin käsinkään.

        tuo huoltoliike on niin huono ja kusettaja, etteivät takuulla ota vastuuta tekemisistään vaikka valittamaan menisinkin. kokemusta ko. paskapajasta jo on...

        Siellä huoltofirmassa on selvästi joku tilastotieteilijä töissä. Jos puolet muttereista on auki ja puolet kiristetty niin että jengat korkaavat, on työnlaatu keskimäärin preemiumia :D

        Aikoinaan työkaverilla oli Jeesuksen vanha Taunus jonka tulpat oli ilmeisesti asennettu tehtaalla. Kun niitä sitten ruvettiin firman pihalla avaamaan, piti käydä pajalta lainaamassa 1/2 tuuman kantaan sellainen jatkovarsi josta kaksi kaveria pääsi vääntämään yhtä aikaa.

        Tuolla sitten aukesi ja valurautaiseen kanteen jäivät kierteetkin jäljelle. Pitivät aika mielenkiintoista ääntä avautuessaan.

        Alukannesta korkkaavat kyllä yhden miehen voimin mutta eivät ne helicoilit paljoa maksa. Kannattaisi ehkä mennä avaamaan niitä tulppia helicoileja asentavan firman pihalle ettei tarvitse hinata tulpatonta autoa huoltoon!


      • tulpat tiukassa
        se edellinen kirjoitti:

        Siellä huoltofirmassa on selvästi joku tilastotieteilijä töissä. Jos puolet muttereista on auki ja puolet kiristetty niin että jengat korkaavat, on työnlaatu keskimäärin preemiumia :D

        Aikoinaan työkaverilla oli Jeesuksen vanha Taunus jonka tulpat oli ilmeisesti asennettu tehtaalla. Kun niitä sitten ruvettiin firman pihalla avaamaan, piti käydä pajalta lainaamassa 1/2 tuuman kantaan sellainen jatkovarsi josta kaksi kaveria pääsi vääntämään yhtä aikaa.

        Tuolla sitten aukesi ja valurautaiseen kanteen jäivät kierteetkin jäljelle. Pitivät aika mielenkiintoista ääntä avautuessaan.

        Alukannesta korkkaavat kyllä yhden miehen voimin mutta eivät ne helicoilit paljoa maksa. Kannattaisi ehkä mennä avaamaan niitä tulppia helicoileja asentavan firman pihalle ettei tarvitse hinata tulpatonta autoa huoltoon!

        Tuossa mainitsemasi taunuksessa tulpat tulevat helposti kiristettyä liian tiukalle. Tulpissa ei ole lainkaan sitä tiivisterengasta vaan kartio, joka puree kyllä lujasti kiinni


      • sitroen.
        tulpat tiukassa kirjoitti:

        Tuossa mainitsemasi taunuksessa tulpat tulevat helposti kiristettyä liian tiukalle. Tulpissa ei ole lainkaan sitä tiivisterengasta vaan kartio, joka puree kyllä lujasti kiinni

        tulpan vähänkään nytkähtämään aukipäin, voitto on sinun.
        Sitä CRC:tä tai ohutta öljyä putsattuun tulpanjuureen ja sitten nytkyttelemään edestakaisin. Lepää välillä, että CRC ehtii imeytyä karstaan ja ettei alumiinikierre vain lämpene yhtään.
        Saattaa auetakin tällä tavalla...
        Ja ehdottomasti moottori kylmänä. Se alumiini kun pehmenee heti vähänkin lämmenneenä...

        Kannattaisi pari kertaa vuodessa käyttää tulpat irti, putsata karstat kierteistä ja vaseliinia tilalle. Sitten kiristys momenttiavaimella.


      • kierteisiin asennusvaiheessa
        sitroen. kirjoitti:

        tulpan vähänkään nytkähtämään aukipäin, voitto on sinun.
        Sitä CRC:tä tai ohutta öljyä putsattuun tulpanjuureen ja sitten nytkyttelemään edestakaisin. Lepää välillä, että CRC ehtii imeytyä karstaan ja ettei alumiinikierre vain lämpene yhtään.
        Saattaa auetakin tällä tavalla...
        Ja ehdottomasti moottori kylmänä. Se alumiini kun pehmenee heti vähänkin lämmenneenä...

        Kannattaisi pari kertaa vuodessa käyttää tulpat irti, putsata karstat kierteistä ja vaseliinia tilalle. Sitten kiristys momenttiavaimella.

        niin ei tarvi paskat housussa availla tulppia seuraavan kerran...


      • JanneK69

        Yhdestä juuri ostamastani ropposesta ajattelin vaihtaa tulpat ja eivät meinanneet aueta sitten millään. Jatkovarrella murjoen aukesi kaksi tulppaa ja kaksi katkesi. Toinen kierteen yläpäästä, toinen paksusta osasta heti kuusikulmaisen kohdan alapuolelta.

        Tulipa siinä irrotellessa samalla irrotettua kansi ja tehtyä venttiiliremontti.

        Niin ja alukannessa kierteet kestivät :-)


    • M. asentaja

      Suihkutat vähän irrotustavaraa tulpan juureen ja aja kone kuumaksi. Sitten vaan irrottelemaan kunnon työkaluilla. Kun saat tulpan liikkumaan, väsyttele kiertämällä edes takaisin tulppaa ja varoen pikkuhiljaa irti.

      Se helicoil moneen autoon todella vittumainen asentaa. Millä poistat sen nysän sieltä kierteen päästä jos ahdasta?

      Sytytystulpat yleensä saa ehjänä mutta hehkut on joskus teettänyt (voi katketa) ja olen huomannut, että tuo koneen lämmitys todellakin auttaa.

      • diplinssi

        alumiinin lämpöpitenemiskerroin on kaksinkertainen teräkseen nähden. En tiedä, auttaisko kylmäspray. Riippuu, saisko vain tulppaa jäähdytettyä. Tulppa-avaimena kannattaa käyttää kuusikulmaista mahdollisimman vahvaa hylsyä. Vääntimenä kannattaa käyttää T-kappaletta ja siitä vartta kahteen suuntaan. Tällöin tulppaan tulee vain aukivääntöä. Yhteen suuntaan olevalla varrella tulee mukaan huomattavaa taivutusta, joka sekä lisää tulpan katkeamisvaaraa että painaa kierrettä.
        Mulla ei oo kokemusta noin lujassa olevasta tulpasta, mutta Sunnyn teräksinen vaihteiston täyttö/tasoproppu oli vaikea avata. Oli ruostunut kiinni alumiiniseen vaihteistoon. Propussa oli 1/2" neliöreikäkanta, ei avautunut hylsysarjan varrella eikä Bilteman valetulla yleisavaimella. Erikoisavaimeen vasaralla lyömällä vasta lähti.


      • M. asentaja
        diplinssi kirjoitti:

        alumiinin lämpöpitenemiskerroin on kaksinkertainen teräkseen nähden. En tiedä, auttaisko kylmäspray. Riippuu, saisko vain tulppaa jäähdytettyä. Tulppa-avaimena kannattaa käyttää kuusikulmaista mahdollisimman vahvaa hylsyä. Vääntimenä kannattaa käyttää T-kappaletta ja siitä vartta kahteen suuntaan. Tällöin tulppaan tulee vain aukivääntöä. Yhteen suuntaan olevalla varrella tulee mukaan huomattavaa taivutusta, joka sekä lisää tulpan katkeamisvaaraa että painaa kierrettä.
        Mulla ei oo kokemusta noin lujassa olevasta tulpasta, mutta Sunnyn teräksinen vaihteiston täyttö/tasoproppu oli vaikea avata. Oli ruostunut kiinni alumiiniseen vaihteistoon. Propussa oli 1/2" neliöreikäkanta, ei avautunut hylsysarjan varrella eikä Bilteman valetulla yleisavaimella. Erikoisavaimeen vasaralla lyömällä vasta lähti.

        Ei millään t-avaimella mikään irtoa. Kunnon metrinen "staga" kouraan ja oikea tekniikka niin ei tule niitä taivutuksia eli tuetaan väännettäessä vääntövartta ihan normaalisti toisella kädellä.

        Diplinssit tosin useimmiten täysin kädettömiä ja työkaluihin pitäisikin heitä varten liittää käyttöohje, vääntövarsi vähintään 100 sivua.


      • et masentanut
        M. asentaja kirjoitti:

        Ei millään t-avaimella mikään irtoa. Kunnon metrinen "staga" kouraan ja oikea tekniikka niin ei tule niitä taivutuksia eli tuetaan väännettäessä vääntövartta ihan normaalisti toisella kädellä.

        Diplinssit tosin useimmiten täysin kädettömiä ja työkaluihin pitäisikin heitä varten liittää käyttöohje, vääntövarsi vähintään 100 sivua.

        "Diplinssit tosin useimmiten täysin kädettömiä ja työkaluihin pitäisikin heitä varten liittää käyttöohje, vääntövarsi vähintään 100 sivua."
        Olen tavannut myös monenlaisia masentajia ja asentajia. Säälittävää, että hekin tarvitsisivat nuo ohjeet. Säälittävää siksi, että heidänhän kyllä pitäis osata jo työnsä vuoksi.
        Jatketaanko tällä linjalla?


    • tiedän

      eks tullu mieleen että se saa auki pulttipyssyllä niin se naputtaa sen varovasti auki

      • vainiin, että varattu

        Moottori ajetaan kuumaksi, tulpan syvennykseen kaadetaan 0,5 desiä tenua, ja heti perään hyvällä vääntimellä tulppa auki ja edestakaisin vääntelyllä tulppa pois.


      • liikkeellä
        vainiin, että varattu kirjoitti:

        Moottori ajetaan kuumaksi, tulpan syvennykseen kaadetaan 0,5 desiä tenua, ja heti perään hyvällä vääntimellä tulppa auki ja edestakaisin vääntelyllä tulppa pois.

        http://www.ttl.fi/ova/metanoli.html


      • muusikko82
        liikkeellä kirjoitti:

        http://www.ttl.fi/ova/metanoli.html

        Oli mullakin tiukassa. Laitoin T-avaimeen kiinni lapion kahvan, ja väänsin lapionvarrella varovasti. Lähti auki, vaikka aika pelottavaa se oli. Alumiinikansi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      231
      2183
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1456
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      69
      1217
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1205
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      155
      1077
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      1019
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      918
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      848
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      64
      819
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      769
    Aihe