http://www.srk.fi/index.php?p=huolehdittehan_minusta
Mitä mieltä olette näistä rakkauden neuvoista?
SL PÄÄKIRJOITUS
32
2632
Vastaukset
- Haavoittuva
Hyviä ja raamatullisia neuvoja. Minä ainakin haluan, että jos saattomiehet huomaavat minun harhailevan, minua opastetaan takaisin oikealle tielle.
- metaskeema
Ensinnäkin koko kristinusko on yhtä suurta satua. Kukaan ei oikeasti tiedä mitään tapaa päästä taivaaseen, vaan kaikki tiet sinne ovat mielikuvituksen tuotetta. Samoin helvetti on pelkkää mielikuvitusta ja vanhoillislestadiolaisuuden nykyinen helvettioppi perustuu enemmän kaunokirjallisuuteen kuin Raamattuun. Näitä kaunokirjallisia tuotoksia ovat muun muassa Danten Alighierin Jumalainen näytelmä ja John Miltonin Kadotettu paratiisi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalainen_näytelmä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kadotettu_paratiisi
Täältä löytyy Helvetti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti - ämmä
haluan. Rukoilen nyt, että en pimenisi niin ettenkö näkisi neuvojien rakkautta minun kuolematonta sieluani kohtaan.
- Sefora
Pääkirjoitus korostaa neuvottavaksi nöyrtymisen tärkeyttä sota- ja maastojuoksutilanteissa ja rinnastaa nämä asiat uskonkilvoitukseen.
Hänninen on kokenut hyväksi kuunnella joko kanssakilpailijan tai edellisen sotilaspartion neuvoja tehtävästä suoriutuakseen. Sen sijaan reittimerkintöjen omin silmin tarkistamisesta tai kartan tutkimisesta - annetun tehtävän strategisen päämäärän tai lähtevän partion erityispiirteiden näkökulmasta - ei hiiskahdettu sanallakaan.
Tiedän, ettei Hänninen ole ollut oikeassa sodassa ja ettei hän ole saanut koulutustakaan strategiseen sotilasvastuuseen, siksipä suon tämän yksioikoisen painotuksen hänelle anteeksi aivan etulahjana.
Sen sijaan on vaikea hyväksyä hänen tapaansa rinnastaa uskonkilvoitus maastojuoksureitillä pysymiseen tai ennakkoluulottomaan kokeneemman sotilaan neuvojen noudattamiseen.
Uskonelämässä emme ole vastuussa esimiehellemme valinnoistamme. Me jokainen VASTAAMME TEKEMISISTÄMME JA TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISISTÄMME SUORAAN JUMALALLE. Kenenkään ei pidä asettaa itseään (eikä ketään toistakaan) partionjohtajan asemaan. Henkilöksi, joka vaatii omien käskyjensä ehdotonta noudattamista alaisiltaan. Henkilöksi, joka väittää kantavansa vastuun koko partion tulevaisuudesta.
Tämä OMANTUNNON VÄÄPELIKOULUTTAMINEN johtaa pahimmillaan tilanteeseen, joka vallitsi kansallissosialistisessa Saksassa toisen maailmansodan aikoihin. Keskitysleirien vartijat kertoivat kärsineensä huonosta omastatunnosta noudattaessaan ylempiensä käskyjä, mutta olivat KOVETTANEET MIELENSÄ - paha omatunto oli hinta, joka heidän oli uhrattava uuden ja uljaan isänmaan puolesta.
Vaikka näissä sota-asioissa ja juoksukilpailuissa päätyisi kritiikittömään kaverin seuraamiseen, samaa keinoa ei missään tapauksessa kannata noudattaa uskonelämän hoitamisessa. USKOMISELLAMME ON VAIKUTUS IANKAIKKISUUSOSAAMME. Siitä huolehtimisessa ollaan tekemisissä paljon suurempien asioiden kanssa kuin ajallisen elämämme tai isänmaamme säilyttämisessä - puhumattakaan maastojuoksureitillä pysymisestä, jonka vaihtoehtona ehkä pahimmillaankin on vain vuorokauden harhailu eksyksissä.
Vielä sotastrategiankin näkökulmasta: ”Me sodankäyneet” tiedämme, että aina täytyy varmistaa tehtävien suunnittelu useammasta lähteestä. INNOKAS "NEUVOJA" saattaa olla vihollisvakooja, vihollisen harhauttama sotilastoveri tai todellisuudentajunsa stressin vuoksi menettänyt ystävä.
Pienenä maana Suomella ei ollut varaa käyttää suurvaltojen sotastrategiaa, joka perustui jalkaväkijoukkojen tapattamiseen. Jokainen sotilas joutui miettimään liikkumisensa paitsi oman henkikultansa säilyttämisen että koko isänmaan puolustuskyvyn säilyttämisen takia huolellisesti. Neuvoja toki kuunneltiin ja ne otettiin vakavasti, mutta niiden varaan ei ollut varaa laittaa henkeään. - Ja viisaat esimiehet puolestaan olivat aina korva herkkänä rivimiesten huomioille.- häkkiundulaatti
Sama mies näkee uskovaisten joukon olevan armeijamallinen polkupyöräjono jossa johtaja ohjaa etummaisena joukkoa ja perässä tulijat polkevat niska limassa samaa tahtia johtajan perässä sivuille vilkuilematta. Vastaako henkeen?
- kummastelija
Hyvin kirjoitettu Sefora. Hännisen teksti sisältää kollektiivisen seurakuntaopin aineksia ja organisatioauktoriteettiin vetoamista ja on harhaanjohtavaa. Tässä on selviä 70-luvun painotuksia ja koska Hännisen ideat heiajstavat todennäköisesti myös SRK:n linjaa, niin tilanne on huolestuttava.
Totuus löytyy vain Jumalan sanasta. Seurakunta on erehtyvä ja neuvoo usein päin honkia ja lastaa suuria taakkoja partioiden niskaan kannettavaksi. Alkuseurakunnassakin vaadittiin pakanoiden silpomista, onneksi oli muutama jotka kyselivät neuvoja Jumalan Sanasta ja uskalisvat kiistää partiojohtajien mielipiteet. Lakihenkisyys on nostamassa päätään liikkeen piirissä jatkuvasti.
Eikös tämä mies ollut toteuttamassa myös Naatuksen sanktiota?
Seurakunta on totuuden patsas ja patsaan nokassa pitäisi olla Jeesus ja Jumalan Sana, ei seurakunnan tapakristillisyys. - palstalla...
on paljon innokkaita neuvojia.
"INNOKAS "NEUVOJA" saattaa olla vihollisvakooja, vihollisen harhauttama sotilastoveri tai todellisuudentajunsa stressin vuoksi menettänyt ystävä."
- yks tyyppi
Aika kuvottavaa tekstiä.
Onkohan sen kirjoittanut joku ihminen joka elää nuoruuttaan pääkaupunkiseudulla ja pohtii monikulttuurisuus-asioita ja suvaitsevaisuutta ja ajattelee että kristityn tehtävänä olisi välittää lähimmäiselle kuvaa rakastavasta Jumalasta?
Vai onko tämän kirjoittanut entinen eversti-eläkkeelle jäänyt- jonka mielestä vl-yhteisön jäsenyys ja sen rakkauden neuvot ovat ainoa pelstava totuus tässä maailmassa.
Huolehdittehan minusta, ettei Venäjä tule ja syö.
Samaan aikaan kun ilmastonmuutos nieli kokonaiset saariryhmät tyyneltämereltä tämä mies vaan uskoo että ainoa todellinen uhka on se että venäjä syö mut. - tässäkin kirjoituksessa
Seurakunta näytetään nostettavan jumalaksi tässäkin kirjoituksesa. Uskonpudistuksen periaate: yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen ansion tähden, hämärtyy pahasti. Seurakunta nousee keskeiseksi uskon kohteeksi.
Vertaus väärää rataa etenevästä partiosta ja sen yltiöpäisestä johtajasta jää epäselväksi.- ämmä
opetuslapsilleen, että teissä minä tahdon asua ja teissä vaeltaa.
- ylentämiseen
Veikkaisin, että vertauksen takana on SRK:n toimi- ja luottamushenkilöstön mielikuva itsestään jonkinlaisina ryhmän- tai joukkueenjohtajina, ettei peräti pataljoonankomentajina.
Kokevat olevansa vastuussa yksittäisten ristittyriepujen perillepääsystä. Voi hellanlettas sentään. Eikö se ole Jumala, joka on luvannut huolenpitonsa meille jokaiselle henkilökohtaisesti.
Ei ole ihme, jos johtoryhmä kompuroi mikäli miehet tosissaan yrittävät käskyttää komppaniaa omien sotakuvioittensa suorittamiseen.
Niin johtajille kuin rivimiehillekin on riittävästi vastuuta omassa perintöosassaan. Luulenpä, että siitä on jo luopunut, kun alkaa olla varaa huolehtia pataljoonan marssimisesta. - kysyn
ämmä kirjoitti:
Halusiko sinun mielestä Jeesus hoitokokouskia?
- riparilta
ylentämiseen kirjoitti:
Veikkaisin, että vertauksen takana on SRK:n toimi- ja luottamushenkilöstön mielikuva itsestään jonkinlaisina ryhmän- tai joukkueenjohtajina, ettei peräti pataljoonankomentajina.
Kokevat olevansa vastuussa yksittäisten ristittyriepujen perillepääsystä. Voi hellanlettas sentään. Eikö se ole Jumala, joka on luvannut huolenpitonsa meille jokaiselle henkilökohtaisesti.
Ei ole ihme, jos johtoryhmä kompuroi mikäli miehet tosissaan yrittävät käskyttää komppaniaa omien sotakuvioittensa suorittamiseen.
Niin johtajille kuin rivimiehillekin on riittävästi vastuuta omassa perintöosassaan. Luulenpä, että siitä on jo luopunut, kun alkaa olla varaa huolehtia pataljoonan marssimisesta.Jospa Hänninen näkee riparihyllytyksen tällaisena kokeneemman partion neuvojen kuunteluna. Tällainen teatterissakäynyt teologi vastaisi maamiinaa...
Niin paljon hyvää kuin Reinikainen onkin saanut aikaan, tämä sotilassanasto on vähän liikaa näihin uskon asioihin. - kysyn
ämmä kirjoitti:
Nukahtiko hän silloin kun sattui muutama ylilyönti.
Mitkä ne muutamat ylilyönnit olivat? - ilmanpuhdistus
kysyn kirjoitti:
Nukahtiko hän silloin kun sattui muutama ylilyönti.
Mitkä ne muutamat ylilyönnit olivat?Voisivatko ylilyönnit koostua esimerkiksi seuraavista nimellisistä synneistä:
-lähimmäisestä pahanpuhuminen
-lähimmäisen ominaispiirteiden selittäminen pahoin päin
-inhimillisen erilaisuuden tuomitseminen erilaisiksi HENGIKSI
-parannusvaatimus ilman anteeksipyydettävän synnin nimeämistä
-synteihin sitominen ilman syntien nimeämistä
-valehteleminen
-epätosien vihjailujen esittäminen
-uhkaaminen tai kiristäminen hoitokokuksiin "kutsumisen" yhteydessä
-"SRK:n veljien" käsityksiin, ohjeisiin jne vetoaminen ilman asiaan itseensä liittyvää perustelua (=väärä vallankäyttö ja vastuunpakoilu)
-vastuullisessa asemassa (johtokunnan jäsen tai puhuja) olevan henkilön vaikeneminen silloin kun ei ole voinut täysin allekirjoittaa tehtyjä linjauksi
-rivikristityn vaikeneminen silloin kun on nähnyt lähimmäistä kiusattavan
-kiusattua (=hoidettavaa) puolustavan kiusaaminen
-raamatullisia perusteita kysyvän leimaaminen vääräoppiseksi tai -henkiseksi tai -uskoiseksi
-asioista keskustelemisen kääntäminen henkilökohtaisuuksiin tai henkiluokituksiin
-ilmeisen väärintekemisen oikeuttaminen "hyvällä" ja "oikealla" päämäärällä (=inkvisition periaate: tarkoitus pyhittää keinot)
-luopuminen luottamuksesta Jumalan henkilökohtaiseen suhteeseen jokaiseen elävään kristittyyn ja sen korvaaminen seurakunnan neuvoilla, joita johtomiehen säätelevät(="seurakunnan äänen" kääntäminen tuesta ja hoidosta ylhäältä päin esitetyiksi vaatimukseksi, jonka noudattamatta jättäminen johtaa uskonnollisiin sanktioihin)
******************************************** tässä päällimmäisiä, jatkakaa listaa! - asiaa.......
ämmä kirjoitti:
Eiköhän tuo sitten tarkoita sitä että hän haluaa ottaa myös heidän sanomisensa kuuluviin eikä vain niin että nyt minä sanon ja te teette mitään kyseenalaistamatta.
Eikä täällä maailmassa tule olemaan ketään niin suurta profeettaa kuin Jeesus.
Eli johtajaanne ei voi verrata mitenkään Jeesukseen!!! - ämmä
kysyn kirjoitti:
Halusiko sinun mielestä Jeesus hoitokokouskia?
hänet kolmeati kieltänyttä Pietariakin Jumalan sanalla. Ensin nuhteli, mutta myös armahti syntinsä tunnustajaa. Juudas meni pois ja itki katkerasti.
- ämmä
asiaa....... kirjoitti:
Eiköhän tuo sitten tarkoita sitä että hän haluaa ottaa myös heidän sanomisensa kuuluviin eikä vain niin että nyt minä sanon ja te teette mitään kyseenalaistamatta.
Eikä täällä maailmassa tule olemaan ketään niin suurta profeettaa kuin Jeesus.
Eli johtajaanne ei voi verrata mitenkään Jeesukseen!!!Henkensä kautta valtakunnassaan ollen sen Kuningas.Seuroissa saarnataan Kuninkaan käskystä Jumalan sanaa, muuttumatonta.Ei ole muuta johtajaa kuin Jumalan Henki, jonka hän on lahjoittanut omilleen.
- Hän nuhteli
ämmä kirjoitti:
hänet kolmeati kieltänyttä Pietariakin Jumalan sanalla. Ensin nuhteli, mutta myös armahti syntinsä tunnustajaa. Juudas meni pois ja itki katkerasti.
Pietaria kieltämisestä?
Muistatko Raamatun sanoja?
Muistaakseni noustuaan kuolleista, Hän puhutteli Magdalan Mariaa ja Käski hänen ja hänen seurassaan olevien naisten viedä terveisiä opetuslapsille ja erikoisesti Pietarille.
Se oli suuri rakkauden osoitus Pietarille, joka eli valtavissa koettelemuksissa kiellettyään Mestarin ja seurattuaan Hänen teloitustaan.
Jne.
- lukee tuon
niin hyvä on kirjoitus :) Mutta kun sen lukee tietynlaisilla "laseilla" niin ymmärrys ei ota sanomaa vastaan.
- valkoiseksi
onko niin, että kun uskovaisena tekstiä lukee eli tietää kysymyksessä olevan SRK:n virallisen lehden pääkirjoituksen, on jo esiymmärrys, että kirjoituksen täytyy olla hyvä ja vastata henkeen?
että on ihan sama mitä tekstissä lukee, kunhan sen uskovaisena lukee.
ookkonää savolaene? - niin, että
kun aivopestynä tuon lukee, ei kertakaikkiaan aukene muulla tavavoin.
Minun "henkeen" vastasi tuo Seforan kirjoitus.
- esittelee
rakkautta, hän toteaa, että " TOISESTA HUOLEHTIMINEN JA ROHKAISEMINEN on rakkautta, joka on uskon hedelmistä ensimäinen."
Edelliseen päätökseen tullakseen TH viittaa Paavalin Gal 5:22, jossa tekstissä sanat kuuluvat näin:"MUTTA HENGEN HEDELMÄ on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus ja puhtaus."
Psalminkirjoittaja ratkookin edellistä ongelmaa seuraavasti:"Jos ei HERRA huonetta rakenna, niin hukkaan työtä tekevät, jotka sitä rakentavat; jos ei HERRA kaupunkia varjele, niin vartiat hukkaan valvovat." (Ps 127:1-2)- TH asettaa
uskon ehdonalaiseksi silloin, kun huoli toisista ei ole AITOA... ("Miten on uskoni laita, jos aito huoleni toisista onkin loppunut..."), Raamattu puhuu evankeliumista ilman ehtoja:
"Että siis meillä, rakkaat veljet, on vapaus mennä pyhään, Jeesuksen veren kautta. Jonka HÄN meille on valmistanut uudeksi ja eläväksi tieksi, esiripun kautta, se on: hänen lihansa kautta. Ja meillä on YKSI SUURI PAPPI, JUMALAN HUONEEN HALTIJA; Niin käykäämme HÄNEN TYKÖNSÄ totisella sydämellä, täydellä uskolla, priiskotetut meidän sydämissämme, (ja päästetyt) pahasta omastatunnosta." (Hebr 10:19-22) - kirjoittaja
TH asettaa kirjoitti:
uskon ehdonalaiseksi silloin, kun huoli toisista ei ole AITOA... ("Miten on uskoni laita, jos aito huoleni toisista onkin loppunut..."), Raamattu puhuu evankeliumista ilman ehtoja:
"Että siis meillä, rakkaat veljet, on vapaus mennä pyhään, Jeesuksen veren kautta. Jonka HÄN meille on valmistanut uudeksi ja eläväksi tieksi, esiripun kautta, se on: hänen lihansa kautta. Ja meillä on YKSI SUURI PAPPI, JUMALAN HUONEEN HALTIJA; Niin käykäämme HÄNEN TYKÖNSÄ totisella sydämellä, täydellä uskolla, priiskotetut meidän sydämissämme, (ja päästetyt) pahasta omastatunnosta." (Hebr 10:19-22)puhuu siitä, mikä on ihmisen autuuden perusta, ei hän mainitse tässä yhteydessä sanaa seurakunta.
"JUMALA puhui muinen usein ja monella muotoa isille prophetain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut POIKANSA kautta. Jonka on hän kaikkein perilliseksi pannut, ja on myös hänen kauttansa maailman tehnyt; Joka, että hän on hänen kunniansa kirkkaus ja hänen olemuksensa juurikuva, ja kantaa KAIKKI VOIMANSA SANALLA, ja on itse kauttansa meidän synteimme puhdistuksen tehnyt, ja istunut majesteetin oikialla puolella korkeuksissa." (Hbr 1:1-3)
Olipa huolemme toisista kuinka aitoa tahansa tai olimmepa kuinka tarkoin tahansa noudattamassa toisten neuvoja ja huolenpitoa, ei tiemme iankaikkiseen elämään voi seisoa tällaisen huolehtimisen "lainalaisuuden" varassa ! - itse puhuu
kirjoittaja kirjoitti:
puhuu siitä, mikä on ihmisen autuuden perusta, ei hän mainitse tässä yhteydessä sanaa seurakunta.
"JUMALA puhui muinen usein ja monella muotoa isille prophetain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut POIKANSA kautta. Jonka on hän kaikkein perilliseksi pannut, ja on myös hänen kauttansa maailman tehnyt; Joka, että hän on hänen kunniansa kirkkaus ja hänen olemuksensa juurikuva, ja kantaa KAIKKI VOIMANSA SANALLA, ja on itse kauttansa meidän synteimme puhdistuksen tehnyt, ja istunut majesteetin oikialla puolella korkeuksissa." (Hbr 1:1-3)
Olipa huolemme toisista kuinka aitoa tahansa tai olimmepa kuinka tarkoin tahansa noudattamassa toisten neuvoja ja huolenpitoa, ei tiemme iankaikkiseen elämään voi seisoa tällaisen huolehtimisen "lainalaisuuden" varassa !siitä tehtävästä, johon JUMALA on HÄNET lähettänyt, antaa hän tässä yhteydessä oikean kuvan tehtävästä, johon HÄN opetuslapsensa (oman seurakuntansa) lähettää.
"HERRAN HENKI on minun päälläni, sentähden on HERRA minut voidellut saarnaamaan köyhille hyvää sanomaa; hän on minut lähettänyt parantamaan särjettyjä sydämiä, saarnaamaan vangeille lunastusta ja sidotuille pääsemistä, saarnaamaan Herran otollista vuotta ja Jumalamme kostopäivää, lohduttamaan kakkia murheellisia. Tämä oli KRISTUKSEN lähetys ja tehtävä.
Hänen tuli lohduttaa särjettyjä ja murheellisia sieluja. Kristus sanoo tässä: niinkuin minut on lähetetty, minäkin lähetän teidät.
Näin lausuessaan hän ensiksikin poistaa oppilaistaan ne LIHALLISET AJATUKSET, jotka heillä oli vielä hänen ylösnoustuaankin, että hänestä oli tuleva maallinen kuningas ja herra ja että hänellä oli oleva ULKONAINEN HALLITUS JA VALTA.
Sentähden hän sanoo: tehän olette nähneet, mikä toimi minulla on ollut maan päällä ja mitä varten Isä on minut lähettänyt, nimittäin perustamaan HENGELLISTÄ VALTAKUNTAA perkeleen, synnin ja kuoleman vallan kukistamiseksi sekä siten saattamaan iankakkiseen elämään ne, JOTKA MINUUN USKOVAT.
Sen olen minä puolestani tehnyt, MAALLISEEN HALLITUKSEEN JA JÄRJESTYKSEEN ENSINKÄÄN SEKAANTUMATTA. Päinvastoin maailma minut surmasi tämän tehtäväni ja virkani tähden ja silloin minä siitä erkanin. Nyt ylösnoustuani olen astuva kirkkauteen, hallitsemaan Isän oikealla kädellä iankakkisesti." (T:ri Martti Lutherin SAARNOJA /Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoossa 1906,s 240-241) - Kun esität
itse puhuu kirjoitti:
siitä tehtävästä, johon JUMALA on HÄNET lähettänyt, antaa hän tässä yhteydessä oikean kuvan tehtävästä, johon HÄN opetuslapsensa (oman seurakuntansa) lähettää.
"HERRAN HENKI on minun päälläni, sentähden on HERRA minut voidellut saarnaamaan köyhille hyvää sanomaa; hän on minut lähettänyt parantamaan särjettyjä sydämiä, saarnaamaan vangeille lunastusta ja sidotuille pääsemistä, saarnaamaan Herran otollista vuotta ja Jumalamme kostopäivää, lohduttamaan kakkia murheellisia. Tämä oli KRISTUKSEN lähetys ja tehtävä.
Hänen tuli lohduttaa särjettyjä ja murheellisia sieluja. Kristus sanoo tässä: niinkuin minut on lähetetty, minäkin lähetän teidät.
Näin lausuessaan hän ensiksikin poistaa oppilaistaan ne LIHALLISET AJATUKSET, jotka heillä oli vielä hänen ylösnoustuaankin, että hänestä oli tuleva maallinen kuningas ja herra ja että hänellä oli oleva ULKONAINEN HALLITUS JA VALTA.
Sentähden hän sanoo: tehän olette nähneet, mikä toimi minulla on ollut maan päällä ja mitä varten Isä on minut lähettänyt, nimittäin perustamaan HENGELLISTÄ VALTAKUNTAA perkeleen, synnin ja kuoleman vallan kukistamiseksi sekä siten saattamaan iankakkiseen elämään ne, JOTKA MINUUN USKOVAT.
Sen olen minä puolestani tehnyt, MAALLISEEN HALLITUKSEEN JA JÄRJESTYKSEEN ENSINKÄÄN SEKAANTUMATTA. Päinvastoin maailma minut surmasi tämän tehtäväni ja virkani tähden ja silloin minä siitä erkanin. Nyt ylösnoustuani olen astuva kirkkauteen, hallitsemaan Isän oikealla kädellä iankakkisesti." (T:ri Martti Lutherin SAARNOJA /Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoossa 1906,s 240-241)kirjoituksessi pyynnön "Huolehdittehan minusta", pyytää Kristus parantaa Sinut aivan kokonaan.
"Ja jokaisen seurakunnan pitää tietämän, että minä olen se, joka munaskuut ja sydämet tutkin, ja annan kullekin teistä teidän työnne jälkeen." (Ilm k 2:23)
Ole siis ahkera ja tee parannus! - että parahin TH
Kun esität kirjoitti:
kirjoituksessi pyynnön "Huolehdittehan minusta", pyytää Kristus parantaa Sinut aivan kokonaan.
"Ja jokaisen seurakunnan pitää tietämän, että minä olen se, joka munaskuut ja sydämet tutkin, ja annan kullekin teistä teidän työnne jälkeen." (Ilm k 2:23)
Ole siis ahkera ja tee parannus!ei tarkoita esittämässään kirjoituksessa "Huolehdittehan minusta" lainkaan itseään.
(Parahin TH. Kun esität kirjoituksessasi pyynnön "Huolehdittehan minusta, pytää Kristus parantaa Sinut aivan kokonaan. Viesti ei ole "kolahtanut.")
Hulda Huoleton on esittänyt asiansa aivan vakavissaan. Kirjoitusvirheineen kaikkineen. - Huolettoman
että parahin TH kirjoitti:
ei tarkoita esittämässään kirjoituksessa "Huolehdittehan minusta" lainkaan itseään.
(Parahin TH. Kun esität kirjoituksessasi pyynnön "Huolehdittehan minusta, pytää Kristus parantaa Sinut aivan kokonaan. Viesti ei ole "kolahtanut.")
Hulda Huoleton on esittänyt asiansa aivan vakavissaan. Kirjoitusvirheineen kaikkineen.viestiä missään. Onkohan se poistettu?
- tunnustaa
Huolettoman kirjoitti:
viestiä missään. Onkohan se poistettu?
olevansa tämän ketjun syntinen TH:n puhuttelija.
Raamattuun vetoava.
- ihme ja kumma
Hännine edustaa tiukanlinjan uskovaisia, jotka ovat täysin jumissa tapakristillisyyteen ja seurakunnan ylikorostamiseen. Kirjoituksessa on vakavia ja harhaoppisuuteen viittaavia painotuksia. Sotilaallinen ärähtely ei ole lähimmäisen rakkautta eikä missään tapauksessa sovi kristillisyyteen. Hännisen toiminta lienee osa liikkkeen johdon huolestunutta rivien suoristus kamppanjaa. Hännisen näpäytys osui jo rippikoulunpitokieltoon. On se ihme, että täälainen julkinen kirjoittelu ja toiminta sallitaan. 70-luku ei ole kadonnut mihinkään, eikä voikaan kadota, kun siitä ei edes sallita avoimesti keskustella. Surkuhupaisaa touhua.
- kumma...
on ainakin ihan pihalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14010506
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485393Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p404070Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323612Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352664Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191906Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3591582Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981567Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?731428Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311386