Lauantai 4.2.2012
Nimipäivät: Armi, Ronja ja My
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  / Arcoxia vs. Nimed
14 Vastausta 10 265 Lukukertaa

Arcoxia vs. Nimed

Lääkäri määräsi minulle nyt Arcoxia tulehduskipulääkettä. Lääke on kuulemma yhtä hyvä kuin samantyyppinen Nimed oli aikoinaan. Valitettavasti tuo (minulle täydellinen) lääke vedettiin markkinoilta.

Ennen kuin haen ison pakkauksen lääkkeitä kysyisin, millaisia kokemuksia teillä muilla on? Onko Arcoxia ollut hyvä, eli vie kivut eikä aiheuta sekavuutta (kuten esim. Panacod hyvin monella). Ja jos olette aikoinaan syöneet Nimediä, miten Arcoxia muistuttaa sitä.

Lääkärillä ei valitettavasti ollut antaa näytepakkausta, joten nyt pähkäilen ostanko heti kerralla ison paketin, vai vähän pienemmän. Jos tuo tosiaan on niin hyvä kuin muut koksibit - Nimed etupäässä - elämäni taisi juuri muuttua vähän paremmaksi :)

Joskus yksikin Arcoxia on riittänyt veriulosteeseen - monellakin tyypillä, tiedän

Tässä muutama lause suolitautisten palstalta sitaattilainana, et ei kukaan erehtyisi ostamaan lääkettä turhaan. Useimpiin kipuihin on ainoa hoito riittävä lepo, mutta esimerkiksi sairaslomaa sen takia ei kai nykyään saa, vaan aina tyrkytetään jotain pilleriä, vaikka esimerkiksi Azamun-lääkkeen kanssa ei saa ottaa mitään, koska yhteisvaikutuksia ei ole selvitetty missään vaiheessa. Monen muun lääkkeen kanssa lienee sama ongelma, mutta ongelma ei ole potilas, vaan lääkäri, eikö?

Tässä eri henkilöiden kommentteja eri asiayhteyksistä poimittuna:

"...itsellänikin on huonoja kokemuksia tulehduskipulääkkeistä. Arcoxia ja Celebra eivät ainakaan sovi meikäläiselle, 12 vuoden remissio katkes kuin seinään.

"Vxxxx sanon minä.. otin silloin su päänsärkyyn sen burnana palasen, joka vei kivut eikä mahakaan hanttiin laittanut, mutta aamulla tulikin sitten verta p.a.s.k.a.n mukana..
Panacod ei siis oikein auta enää, ja tuota arcoxia (90mg) en ole edes uskaltanut ottaa kun täällä siitä monella oli huonoja kokemuksia..

Tk-lääkäri kirjotti mulle reseptin Arcoxia 60mg:sta, jota ostinkin jo, mutta luettuani tuoteselosteen, en uskallakaan syödä sitä.
Kauheita varoituksia aina sydänkohtauksiin asti!
Siitä tulikin mieleeni, et mulla on esiintyny enemmän tässä yhteydessä ihme rytmihäiriöitä myös. Ne on niitä lisälyöntisyyksiä...

Aamuisin olen niin kipeä, niin kipeä, kävelen töppöjaloin kuin norsu, sormia ei tahdo saada taivutetuiksi, olkanivelet kivistävät, selkä taipuu juuri ja juuri. Vahvalla särkylääkkeellä (Arcoxia 90 mg 1/pv -enempää ei saa ottaa) pääsen käyntiin ja töihin. Panacodin olen jättänyt minimiin juuri noiden maksavauriopelkojen vuoksi, sitä söin monta vuotta.
Fibromyalgiaa on vilauteltu takavuosina, silloin vain triggerpisteitä ei vissiin ollut riittävästi.
Sepäs diagnoosi tässä nyt vielä puuttuu, muita on aikas kivasti: Crohn, migreeni, psori...

Arcoxia 90 mg nivelkipuihin määrättiin, mutta ei niitä voi ottaa kun aiheuttaa närästystä. Ja ovat hulppean kalliita. Panadol extend kipuihin ja litalgin menkkakipuihin. Miranax migreeniin. Johan siinä onkin arsenaali pentasan ja nexiumin lisäksi...

Arcoxia laukaisi itselleni myös akuutinpoikasen, vuosien remission jälkeen!...

Kirjoitti litalgin reseptin ( tiesittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille (vaikuttava aine etoricomb.)...

Tosta Arcoxiasta mulla onkin sitten erittäin negatiivinen kokemus; se nimittäin laukaisi mulle sairaushistoriani toistaiseksi ainoan akuutin tai ainakin luulen niin. Silloin alkukesästä mulla oli jalat tosi kipeenä liiallisen liikunnan johdosta (tosin epäiltiin jopa reaktiivista artriittia), ja sain tota Arcoxiaa kuurin. Se oli just samaan aikaan kun mulla oli tauko Pentasasta(kun sen syönnin piti olla vaan väliaikainen juttu), ja parin viikon mittainen hillitön veriripsahan siitä tuli. Vakaa uskomukseni on että toi Arcoxia yhdessä Pentasatauon kanssa sen aiheutti. Sit ku lopetin Arcoxian ja aloitin taas Pentasan niin ripsa ja verentulo loppui. Sen jälkeen en ole yhtäkään tulehduskipulääkettä uskaltanut ottaa. Käytän vaan paracetamolia, joka ei kyllä ihan yhtä hyvin mun jännityspäänsärkyyn ja muihin kolotuksiin tehoa.

Ton Arcoxian tosiaan sanotaan olevan vatsaystävällisempi, mutta mulle se ei sopinut. Arcoxian pakkausselosteessa muuten lukee että älä käytä Arcoxiaa jos sinulla on tulehduksellinen suolistosairaus, mutta monet lääkärit on sitä määränneet suolisairaille, joten kai se suht turvallista on käyttää, jos se ei potilaalle mitään oireita aiheuta. Ton Arcoxian tavallisimpiin haittavaikutuksiin kuuluu erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joten suhtautuisin kuitenkin varauksella tuohon lääkkeeseen jos muut tulehduskipulääkkeet kuten Burana aiheuttaa oireita...

ihan törkeen kallista toi Arcoxia...

Lääkeopas kertoo näin Arcoxiasta. ARCOXIA Suomen MSD Oy

Vaikuttavat aineet: Etorikoksibi, joka kuuluu ns. koksibien lääkeryhmään.

Haittavaikutukset: Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joskus ilmenee huimausta tai päänsärkyä, sekä voimattomuutta, väsymystä ja flunssan kaltaisia oireita. Myös turvotuksia voi ilmaantua, etenkin jos munuaiset eivät toimi normaalisti. Tarkkaavaisuus liikenteessä voi heiketä, jos ilmaantuu huimausta.

Raskaus ja imetys: Lääkettä ei pidä käyttää raskauden eikä imetyksen aikana..."

"Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla.

Eikös niissä vielä lue, että saattaa laukaista esim Crohnin taudin. Joku joskus täällä sensuuntaista mainitsi. Mulla kun oli se kasvainleikkaus, niin sain Panacodia reilusti ja sitten Ketorinia. No, tuo Ketorinkaan ei ole se paras mahdollinen särkylääke....

Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla....

Lääkärissä käyty ja ekaks kysy heti että onkos vatsatautia perheessä!!!!
Ja minä että tää kipu tuli aivan yhtäkkiä ja se polttaa koko vatsanaluetta ja ei ole vatsatautia minun tietooni tullut.
ELi se burana ilmeisesti oli se väärä koska "ajallisesti" passaa..

Kirjoitti litalgin reseptin ( tietsittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Onko kenellekään tuttu?
Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille Eikä pitäisi vatsaa ärsyttää (vaikuttava aine etoricomb.)...

Analgeetit eli kipulääkkeet wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Analgeetti

Eipä nuo tohtorit suosittele tulehduskipulääkkeitä. Itselläni menee kuitekin säännöllisesti Arcoxia 60 mg yksi tabletti päivässä ja gastroenterologi hyväksyi tämän...

Itselläni nuo, sekä Arcoxia että Celebra aiheuttivat veranvuotoa suolistossa. Itselleni sopii, siis niin hyvin kun nyt lääkkeet yleensä voi sopia, Burana, Panacod ja Tramal"

Ei sellainen, joka joutuu syömään monia lääkkeitä, voi koskaan saada läpi korvausvaateita lääkkeen haittavaikutuksesta, sillä aina se menee "taudin piikkiin". Ikävä kyllä, virheet ei aina näy missään eikä ole kovin helposti löydettävissä, koska eniten kärsineet eivät jaksa valittaa haittavaikutuksista:-(

Muutama kysymys

Itselläni kivut tosiaan johtuvat selän rakenteellisesta "viasta", nikamasiirrosta. Kipukohtauksiin ei oikeastaan auta lepo, vaan silloin pitäisi nimenomaan liikkua. Kipukohtauksia on ehkä kerran parissa-kolmessa kuukaudessa, kipu kestää n. viikon kerrallaan. Eli lääkekäyttö ei olisi kovin jatkuvaa, vaan lähinnä kuuriluonteista tällä hetkellä. Minulla ei ole ollut ongelmia saada sairaslomaa, näin kommenttina noihin kommenteihin.

Jutut olivat näköjään poimittuja lähinnä suolisto- tai muista vatsataudeista sairastuvien suusta? Itselläni ei ole vatsaoireita, -tauteja tai -ongelmia. Eikä lääkkeetkään ole sellaisia aiheuttanut (olen kokeilut Panacodia, Nimediä, Barcania, Bextraa, Vioxxia, Vioxx Akutia ja Voltarenia selän takia).

Mistähän "remissioista" ja "akuutinpoikaisista" tuossa on kyse? Eli minkä vaivan Arcoxia pahentaa? Itselleni koksibit ovat tosiaan tuttuja ennestään. Joka kerta olen tosiaan joutunut vaihtamaan lääkettä sen takia, että edellinen on vedetty markkinoilta. Nimed, joka oli paras kokeilemistani lääkkeistä, ei aiheuttanut vatsaoireita minulla. Mutta eipä se tarkoita, etteikö tuo Arcoxia voisi sitä tehdä.

Minullakin on joitakin muita lääkkeitä, joita syön säännöllisen epäsäännöllisesti (lähinnä e-pillerit, migreenilääke ja lihasrelaksantti). Muistin vain tarkistaan tuon lihasrelaksantin, eli Sirdaludin, yhteensopivuuden Arcoxian kanssa. Pitäisiköhän nyt tarkistaa, ettei se aiheuta jotain ikävää noiden muiden, esim. migreenilääkkeen, kanssa?

Kiitos kuitenkin yhteenvedosta muiden kommenteista.

Remissio oin oireeton kausi suolistoverenvuodosta tai tlulehduksesta. Tosin niitä voi aiheuttaa m...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000144&posting=22000000029251405&view_mode=flat_threaded

edellisistä

Käsittääkseni nimesulidi eli Nimed(R) ei varsinaisesti ole koksibi, toisin kuin Arcoxia(R).

Arcoxiasta ei itselläni ole juuri kokemusta, ei siis henkilökohtaisesti lainkaan.

Ymmärtääkseni nimesulidin tyyppisiä tulehduskipulääkkeitä olisivat nabumetoni tai meloksikaami, jotka eivät nekään liene varsinaisesti koksibeja. Lääkäri on varmaankin hyvin puntaroinut lääkkeen valintaa kohdallasi, joten mitäpä siihen sanomaan. Keskustele tarvittaessa lääkkeen käytöstä hänen kanssaan.

Ohessa linkki vuoden 2003 Käypä hoito -suositukseen.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi39001#s6

Itse tuota ehdotin

Itse minä kyselin tuosta lääkkeestä. Olin nimittäin jossain lukenut/kuullut, että markkinoilla olisi taas koksibi. Kysyin siis lääkäriltäni, onko Nimedin kaltaista lääkettä taas saatavilla, ja hän kertoi Arcoxiasta.Eli eipä lääkäri tainnut sen kummemmin puntaroida, vaan hän kirjoitti reseptin pyynnöstäni. Olen tosiaan aiemmin Nimedin lisäksi syönyt koksibeista Vioxxia, Vioxx Akutia ja Bextraa. Numesulide ei näköjään ole koksibi, kemiallinen kaava kuitenkin löytyi netistä, joskin se ei minulle sano mitään.

Olen toki tietoinen, ettei eri lääkkeet vaikuta samalla tavalla eri ihmisiin, mutta olisi kivaa kuulla kokemuksia. Ja niitähän tuossa aiemmin jo tulikin.

Ei kait tässä auta muu kuin hakea pienin mahdollinen pakkaus apteekista ja odotella seuraavaa kipukohtausta :)

Arcoxia

Minä olen syönyt kyseistä lääkettä jo useamman pakkauksen ja kyllä se helpottaa kipujani, mielestäni se on ollut minulle parempi vaihtoehto kuin jokin muu lääke, jota joutuu ottamaan useamman tabletin /vrk. Minulla on sellainen vatsa, joka ei tahdo kestää juuri mitään, mutta tätä olen kuitenkin voinut syödä.
Suosittelen, kuitenkin. että haet sen pienemmän pakkauksen, koska mehän kaikki olemme erilaisia kipujemme kanssa, toista auttaa yksi lääke ja toista toinen ;)

ei isoa pakettia kannata aluksi

itselläni jäi 91:stä 88 tabl syömättä.ei halpa lääke. Kahden viikon kuuri oli ensin tarkoitus ottaa mutta 8:nnen päivän jälkeen alkoi vakavammat oireet joita ei minulla koskaan ole ollut,hurjasti huimaamaan; verenpaine nousi todella korkealle, seurasin tarkkaan 9:ntenä päivänä paineita lääkkeen oton jälkeen ja siihen loppui arcoxian ottaminen. melkein viikko vielä sen jälkeen huimaava olo,sen jälkeen helpotti. olen 49 vuotias ja verenpaine aina ollut erittäin hyvällä tasolla.
Kertokaa lisää, ettei kukaan enöö oilaisi elimistöään noilla Koksibeilla. Nehän oli puhdasta petosta kaikki...

arcoxia 90mg

lääkäri määräsi minulle tämän kovaan tulehdukseen, eikä ole aiheuttanut mitään mitä panacod aiheutti. Panacodista tuli huonovointisuutta, sekavaisuutta, meni kirjaimellisesti maha ja pää sekaisin. Olen syönyt arcoxiaa vasta vajaan viikon ja hitaasti, mutta ilman mitään haittavaikutuksia alkaa tuottamaan tulosta.

Lonkka-nilkka tulehdus

Sain Arcoxia lonkasta nilkkaan säteilevään kovaan kipuun.Toistaiseksi viikon syötyäni kivut alkaneet hellittää viimeinkin,mikään muu lääke ei ole auttanut.on vähän pää pökkyräisen tuntuinen,mutta voi olla muutakin viirusta liikkeellä koska oli pahoinvointia jo ennen lääkkeen aloittamista.Saa ainakin nukuttua vihdoin ilman särkyä yöt.Tehneekö tuo lääke väsymystä alkuun,kun on saamaton olo.Varmaankin sivuoireet helpottaa kun syö aikansa.Minulla on 100mg.pitkävaikutteiset Tramalit myös ennestään käytössä.

Kantapää särkyä

Sain Arcoxia 120 mg kun oli ollut kantapääsärkyä yli kuukauden. Olen syönyt niitä nyt viikon. Särky on hellittänyt mutta nyt on kauhea väsymys ja haluttomuus (esim. seksi ei kiinnosta lainkaan) ja maito maistuu pahalta. Mitä ihmeen myrkkyä näissä lääkkeissä on?

Luitko

Ellet niin kaivapa nyt esiin Arcoxian paketista ohjepaperi ja lue sivuvaikutukset. En ottanut alkuun niitä kovin tosissani, mutta kun tuli ongelmia, oli lopetettava lääkkeen käyttö vaikka auttoikin kipuun.
Arcoxia sain leikkauksen jälkeiseen kivun hoitoon. Viiden pv:n kuluttua haihtui haju ja maku aistit,kivut pysyivät kyllä muuten kurissa. Hölmöä kun ei maista mitään :( Soitin tohtorille,käski lopettamaan Arcoxian syömisen "saattaa aiheuttaa maku muutoksia"lukee listassa,joka onkin harvinaisen pitkä.Lukekaa ko lista ja seuratkaa omaa kehoa. Mielummin kipuja kärsivä.
Söin Arcoxia 3 kuukautta blantaarifaskiittiin. Sitten diagnoosi muuttui rekessiahtaumaksi selässä. Norspan kipulaastari ja Tradolan Retard tällä hetkellä lääkityksenä. En huomannut mitään haju- tai makuaistin muutoksia Arcoxian aikana. Lääkkeethän vaikuttavat niin yksilöllisesti.
 /   /  / Arcoxia vs. Nimed

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua