Yksi ihmetys vähemmän

Markku_Meilo

Taisin löytää vastauksen ihmettelyyni, nimittäin jehovantodistajan valehteluun ovellani. Hänhän esitti, että Vt-seuralla ei ole hänelle mitään merkitystä, vaan hän uskoo ainoastaan Raamattuun.

Jokainen asiaa tunteva tietää, että tuon jt:n väite ei pidä vähimmässäkään määrin paikkaansa. Jehovantodistajan tulee hyväksyä mitä ihmeellisimpiä opetuksia, vaikka he eivät niitä Raamatulla kykene tukemaankaan. Näiden Vt-seuralle ominaisten opetusten kiistäminen on myös erotusperuste.

Tässä siis Vt-lehden tekstiä, joka kehottaa esittämään noita Raamattuun perustumattomia Vt-seuran opetuksia raamatullisina:

”Välttääkseen väärinymmärryksiä Jehovan todistajat yrittävät olla huolellisia siinä, miten he esittävät ajatuksiaan. Monet todistajat käyttävät mieluummin esimerkiksi ilmauksia ’Raamattu sanoo’ tai ’ymmärtääkseni Raamattu opettaa’ kuin ’Seura opettaa’. Näin he korostavat sitä henkilökohtaista ratkaisua, jonka jokainen todistaja on tehnyt omaksuessaan Raamatun opetukset, ja välttävät myös antamasta sellaista väärää vaikutelmaa, että todistajia jollain tavoin sitoisi se, mitä jokin uskonnollinen lahko sanelee.” (Vartiotorni 13. maaliskuuta 1998 sivu 19)

13

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista.

"Välttääkseen väärinymmärryksiä ...."

Miten tuo on mahdollista? Kuinka joku lahko voi kirjoitella noin jos toimii itse aivan päinvastoin? Aivan käsittämättömiä nuo vt seuran lainaukset välillä. JT nimenomaan sitoo se mitä lahko opettaa, niin ja erittäin tiukasti vielä.

Sitten kun joku ottaa palstalla puheeksi tämän asian, että JT on uskottava kaikki mitä lahko sanelee olkoon se miten hölmöä tahansa, vetävät JT:t esille raamatunkohdan jossa sanotaan että pitää olla yksimielistä :)

• Markku_Meilo

>>Miten tuo on mahdollista?

Se on mahdollista uskonnollisen kultin harjoittaman mielenhallinnan avulla. Henkilö opetetaan ajattelemaan keskusjohdon haluamalla tavalla, kritiikki ja hankalat kysymykset tukahdutetaan.

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Liikutaan vaarallisilla alueilla, priivaatin ihmis'kohtalon sisällä tuo käytös ja tilanne, eli---> tapa ajatella[olla epä'rehellinen kaikille myös itselleen] johtaa lopulta henkiseen umpikujaan.

Sama tapahtuu myös järjestö-tasolla[Vt-seura], vauhti on vain hitaampi---> jäsenistön vaihtuvuuden 'ansiosta'.

• Markku_Meilo

>> tapa ajatella[olla epä'rehellinen kaikille myös itselleen] johtaa lopulta henkiseen umpikujaan.

Ja tuota umpikujaa Vt-seura nimittää maailman onnellisimman kansan hengelliseksi paratiisiksi.

• vio-letti

>>> Monet todistajat käyttävät mieluummin esimerkiksi ilmauksia ’Raamattu sanoo’ tai ’ymmärtääkseni Raamattu opettaa’ kuin ’Seura opettaa’. Näin he korostavat sitä henkilökohtaista ratkaisua, jonka jokainen todistaja on tehnyt

• Silloin kun olin jo lähdössä henkisesti pois mutta kävin vielä "kentällä", minulla oli tapana käyttää tuota ja muita samankaltaisia ilmaisuja kiertääkseni sen etten itse uskonut samalla tavalla kuin Vt-seuran kirjoituksissa luki. Pari mieleen tullutta: "Jehovan todistajat uskovat", "tässä lukee".

Yleensä pyrin kuitenkin puhumaan sellaisista asioista joista voi puhua ilman Vt-seuran selitysteoksia ihan yleisesti kuten Jumalasta ja Jeesuksesta.

• vio-letti
        Helmisen_Viljo kirjoitti:

Silloin kun olin jo lähdössä henkisesti pois mutta kävin vielä "kentällä", minulla oli tapana käyttää tuota ja muita samankaltaisia ilmaisuja kiertääkseni sen etten itse uskonut samalla tavalla kuin Vt-seuran kirjoituksissa luki. Pari mieleen tullutta: "Jehovan todistajat uskovat", "tässä lukee".

Yleensä pyrin kuitenkin puhumaan sellaisista asioista joista voi puhua ilman Vt-seuran selitysteoksia ihan yleisesti kuten Jumalasta ja Jeesuksesta.

>>>Pari mieleen tullutta: "Jehovan todistajat uskovat", "tässä lukee"

• Minä vain

"...henkilökohtaista ratkaisua, jonka jokainen todistaja on tehnyt omaksuessaan Raamatun opetukset."

Voisiko lause olla totuudellisepi jos asia ilmaistaisiin näin:

"...henkilökohtaista ratkaisua, jonka joikainen todistaja on tehnyt omaksuessaan opetukset, joiden uskoo olevan Raamatusta."

Omaksuminen käsittääkseni tarkoittaa mm. sitä, että on itse vakuuttunut niiden opetusten merkityksestä itselle ja uskoo niistä olevan hyötyä myös toisille eli haluaa jakaa "valoa" toisille.

Se, että uskoo opetusten pohjautuvan Raamattuun syystä jos toisesta, ei merkitse välttämättä sitä, että opetukset olisivat todella raamatullisia. Voivat olla, mutta ei välttämättä.

Käytännön tasolla vaan tuntuu helposti menevän niin, että käsitteet sekoittuvat, eli joku JT yksilö opettaa "Raamatun opetuksia", vaikka ne eivät olisikaan ko. "seuran" opetuksia. Hän vain luulee niin ja on käsittänyt asian jotenkin väärin tai puutteellisesti.

Joku saattaa taas olla niin vakuuttunut "seuran" opetuksista, että ajattelee niiden olevan synonyymi Raamatun opetuksille, jolloin hän ei ymmärrä tehdä puheessaan eroa em. asioille - olemalla vielä vakuuttunut siitä, että hän on ymmärtänyt asiat aivan "oikein".

Tuo koko kirjoitus, mistä oli em. pieni lainaus, kertoi myös JT:n "hallintoelimestä", jossa oli vuonna 1998, 10 henkilöä.

Käsittääkseni tuo hallintoelin uskoo olevansa ainoa oikea kanava tiedon jakamiseen Jumalan hengen vaikutuksesta...vaikkakin uskovat Jumalan hengen vaikuttavan lukemattomissa ihmisissä heidän lisäksi. Mutta he uskovat olevan ainoa oikea "tiedon ja opetuksen kanava".

Nämä "kaksi" asiaa kun yrittää yhdistää toisiinsa. "Jumalan hengen opetus 10 miehen "hengen johdossa" olevan, jotka väittävät että Jeesus ohjaa henkensä kautta, suurille JT massoille, joiden käsityskyky ja tietomäärä on mikä on. Henkinen/hengellinen kypsyys ollessa kullekin omintakeinen...voi vaan kuvitella millainen soppa on valmis.

Kun asiat menevät "hyvin", kysymyksessä on ilmeinen "Jumalan hengen johto" ja todistus siitä, että Jeesus on seurakunnan pää.

Kun asiat eivät mene hyvin, kysymys on epätäydellisestä ihmisestä (JT yksilöstä tai useammasta), joka/jotka on/ovat toimineet väärin.

Koska kaikki sanat ovat käsittääkseni sovittua symboliikkaa, enemmän tai vähemmän, niin kaiken voi selittää siten tai täten. Esimerkkinä: "Tämä menee minun piikkiin." Minä käsitän edellisen lauseen niin, että vain minä olen vastuussa tästä tekstistä ja "piikki" sana tulee kirjaimellisesta piikistä, joka voi olla toimiston pöydällä, johon maksettavat laskut laitetaan odottamaan maksua. Minä käsitän näin, mutta en voi väittää olevani oikeassa, vaikka tällä hetkellä uskonkin niin.

Kun olen lukenut tarkasti JT-seuran kirjallisuutta, niin monesti olen huomannut, että lauseet sinänsä ovat totuudellisen kuuloisia ja oloisia, mutta seassa on lauseita, jotka mielestäni ohjaa lukijan ajattelua niin, että "vastaus" tai johtopäätös on halutunlainen.

Puhun nyt siis teksteistä, en siitä miten opetus käytännössä taivoittaa kuulijakunnan (JT-yksilöt), enkä siitä, miten käytännössä toimitaan seurakuntatasolla, ne ovat oma kirjava lukunsa.

Oma lukunsa on myös yksilöt, jotka haluavat löytää kissojen ja koirien kanssa epäkohtia JT-järjestöstä. Uskon, että niitä löytyy, ehkäpä useita. Mutta...uskon myös, että asioita tulkitaan oman subjektiivisuuden läpi ja oman suotimen kautta, joten tarkastelijan näkemys pakostakin värittyy ja "totuus" ei välttämättä ole niin "puhdas", kuin tarkastelija uskoo olevan.

On niinkuin sanotaan "varkaalle on kaikki varkaita", koska hän näkee toiset itsensä "läpi". Tämä ei tarkoita, etteikö näkemyksellä ole perää, ei tosiaan. Mutta ei se tarkoita sitäkään, että näkemys on kauttaaltaan vedenpitävä.

Miksi tällainen viesti? Ehkä siksi, että haluaisin, että pyrittäisiin vapaaseen viestintään, jossa henki olisi se, että yritetään auttaa toisiamme todellisella totuuden tiellä, vaihtaen ajatuksia, omaksua ajatuksia toisilta, jotka tuntuvat meistä oikeilta.

Sanalla sanoen, arvostaa toista ihmistä yksilönä, jolla mahdollisesti on meille jotain annettavaa, niin henkisesti kuin tunneperäisesti ja monella muulla luettelemattomalla tavalla...ehkä sanat "rakasta lähimmäistä, niinkuin itseäsi" voisivat olla henki, jossa yritämme tässä selityksien suossa taivaltaa.

Pelkät sanat ja hienojen virkkeiden käyttö eivät riitä välittämään meille totuutta ja mikä oikein on. Sanojen ja virkkeiden takana täytyy olla oikea "henki", jotta voimme viestiä rakkautta toisillemme. Sitä kai meistä jokainen haluaa...uskoisin; totuutta ja rakkautta.

• Markku_Meilo

>>Omaksuminen käsittääkseni tarkoittaa mm. sitä, että on itse vakuuttunut niiden opetusten merkityksestä itselle ja uskoo niistä olevan hyötyä myös toisille eli haluaa jakaa "valoa" toisille.

Omaksuminen lienee kovin venyvä käsite tässä yhteydessä. Lapsi vakuuttuu kun vanhempansa ovat asialla, aikuisen kanssa käytetty taivuttelumenetelmä ei ole lainkaan puolueeton eikä vähimmässäkään määrin kriittinen.

>>Se, että uskoo opetusten pohjautuvan Raamattuun syystä jos toisesta, ei merkitse välttämättä sitä, että opetukset olisivat todella raamatullisia. Voivat olla, mutta ei välttämättä.

Silloin kyseessä on sokea usko, jos henkilö ei kykene asiaa perustelemaan Raamatulla tai selittämään edes omin sanoin.

>>Käytännön tasolla vaan tuntuu helposti menevän niin, että käsitteet sekoittuvat, eli joku JT yksilö opettaa "Raamatun opetuksia", vaikka ne eivät olisikaan ko. "seuran" opetuksia. Hän vain luulee niin ja on käsittänyt asian jotenkin väärin tai puutteellisesti.

Ovilla voi tuloksellisesti puhua mitä lystää, harva ovenavaaja tuntee riittävässä määrin Vt-seuran näkemyksiä. Salilla ei vieras opetus menesty, paitsi mitä nyt vanhoille ja höppänille annetaan hieman liikkumavaraa. Toki heidän liikkumavaransa on voittopuolisesti vanhojen, jo hylättyjen, opetusten suuntaan.

>>Joku saattaa taas olla niin vakuuttunut "seuran" opetuksista, että ajattelee niiden olevan synonyymi Raamatun opetuksille, jolloin hän ei ymmärrä tehdä puheessaan eroa em. asioille - olemalla vielä vakuuttunut siitä, että hän on ymmärtänyt asiat aivan "oikein".

Jotain erinomaista asiassa on jos todistaja ei näe mitään ongelmaa siinä, että hän ei itse(kään) kykene perustelemaan opetusta Raamatulla. On jo astetta ymmärrettävämpää, että raamatunjakeiden heittelyn lomassa ei vastapuolen argumentteja oteta huomioon.

>>Käsittääkseni tuo hallintoelin uskoo olevansa ainoa oikea kanava tiedon jakamiseen Jumalan hengen vaikutuksesta...vaikkakin uskovat Jumalan hengen vaikuttavan lukemattomissa ihmisissä heidän lisäksi. Mutta he uskovat olevan ainoa oikea "tiedon ja opetuksen kanava".

Lisäksi hallintoelin uskoo edustavansa Jehovan voideltua profeettaa ja puhuvansa Jehovan nimissä. Toki pieleen menneiden ennustusten yhteydessä tuo hallintoelin vetää esiin epätäydellisyyskortin.

>>...voi vaan kuvitella millainen soppa on valmis.

Ei ihme, että Vt-seuran on vääristeltävä mennyttä historiaa, siinä ohessa omaansakin ihan valehteluun asti.

>>Kun asiat menevät "hyvin", kysymyksessä on ilmeinen "Jumalan hengen johto" ja todistus siitä, että Jeesus on seurakunnan pää.

Todellista hyvinmenoa ei ole tapahtunut kertaakaan, lukuisista ennustuksista huolimatta. Ainoa hyvinmenon ylistys on ollut kasvuluvut, jotka esitetään tarpeen tullen vaikka harhaanjohtavasti. Japanin iso kato paikattiin viittaamalla toista maailmansotaa edeltäneeseen todistajamäärään, koska kuluvalla vuosituhannella jäsenmäärä on laskenut.

>>Kun asiat eivät mene hyvin, kysymys on epätäydellisestä ihmisestä (JT yksilöstä tai useammasta), joka/jotka on/ovat toimineet väärin.

Jatkuvilla oppimuutoksilla on kautta aikain vältetty tilanteita, joissa jäsenistö olisi saattanut ryhtyä toden teolla kyseenalaistamaan asioita.

>>Koska kaikki sanat ovat käsittääkseni sovittua symboliikkaa, enemmän tai vähemmän, niin kaiken voi selittää siten tai täten. Esimerkkinä: "Tämä menee minun piikkiin." Minä käsitän edellisen lauseen niin, että vain minä olen vastuussa tästä tekstistä ja "piikki" sana tulee kirjaimellisesta piikistä, joka voi olla toimiston pöydällä, johon maksettavat laskut laitetaan odottamaan maksua.

Samaista piikkiä on aikoinaan näkynyt ravintoloissakin, nykyään on luottokortti grogilasissa. Vt-seura ei ole kertaakaan historiansa aikana ilmaissut, rehellisesti ja suorin sanoin, erehtyneensä. Sellainen myöntö ei sovi Jehovan nimessä toimivan profeetan rooliin, koska syy menisi Jehovan piikkiin.

>>Kun olen lukenut tarkasti JT-seuran kirjallisuutta, niin monesti olen huomannut, että lauseet sinänsä ovat totuudellisen kuuloisia ja oloisia, mutta seassa on lauseita, jotka mielestäni ohjaa lukijan ajattelua niin, että "vastaus" tai johtopäätös on halutunlainen.

Nyt minua kauhistuttaa kuinka vietävissä ihmismieli on. Vt-seuran tekstissä oleva suostuttelutaktiikka meni minuun nuorena aivan täysin. Rivien välit tuli luettua ja omittua niistä elämänohjeita.

>>Oma lukunsa on myös yksilöt, jotka haluavat löytää kissojen ja koirien kanssa epäkohtia JT-järjestöstä. Uskon, että niitä löytyy, ehkäpä useita.

Eipä Vt-seuran valheellisuuden, mädännäisyyden ja Raamattuun perustumattomien oppien etsinnässä tarvita vainukissaa tai -koiraa.

>>Mutta...uskon myös, että asioita tulkitaan oman subjektiivisuuden läpi ja oman suotimen kautta, joten tarkastelijan näkemys pakostakin värittyy ja "totuus" ei välttämättä ole niin "puhdas", kuin tarkastelija uskoo olevan.

Taitaa jäädä melko vähän peli- ja tulkinnanvaraa kun ja jos näyttönä on Vt-seuran oma materiaali.

>> Mutta ei se tarkoita sitäkään, että näkemys on kauttaaltaan vedenpitävä.

Joissain asioissa varmaan on näin, mutta silloin on kysymys lähinnä arkeen liittyvistä asioista, joista pitävää näyttöä on mahdoton hankkia 'kotikonstein'.

>>, että yritetään auttaa toisiamme todellisella totuuden tiellä, vaihtaen ajatuksia, omaksua ajatuksia toisilta, jotka tuntuvat meistä oikeilta.

Minkähän lajin totuudesta nyt sitten olisi kysymys?

>>Sanalla sanoen, arvostaa toista ihmistä yksilönä,

En halveksi jehovantodistajia, halveksin Vartiotorniseuraa, jos tuollaista sanaa käytetään. Useimmat jehovantodistajat ovat kultin vankeja ja mielenhallinnan uhreja.

• Minä vain edelleen
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Omaksuminen käsittääkseni tarkoittaa mm. sitä, että on itse vakuuttunut niiden opetusten merkityksestä itselle ja uskoo niistä olevan hyötyä myös toisille eli haluaa jakaa "valoa" toisille.

Omaksuminen lienee kovin venyvä käsite tässä yhteydessä. Lapsi vakuuttuu kun vanhempansa ovat asialla, aikuisen kanssa käytetty taivuttelumenetelmä ei ole lainkaan puolueeton eikä vähimmässäkään määrin kriittinen.

>>Se, että uskoo opetusten pohjautuvan Raamattuun syystä jos toisesta, ei merkitse välttämättä sitä, että opetukset olisivat todella raamatullisia. Voivat olla, mutta ei välttämättä.

Silloin kyseessä on sokea usko, jos henkilö ei kykene asiaa perustelemaan Raamatulla tai selittämään edes omin sanoin.

>>Käytännön tasolla vaan tuntuu helposti menevän niin, että käsitteet sekoittuvat, eli joku JT yksilö opettaa "Raamatun opetuksia", vaikka ne eivät olisikaan ko. "seuran" opetuksia. Hän vain luulee niin ja on käsittänyt asian jotenkin väärin tai puutteellisesti.

Ovilla voi tuloksellisesti puhua mitä lystää, harva ovenavaaja tuntee riittävässä määrin Vt-seuran näkemyksiä. Salilla ei vieras opetus menesty, paitsi mitä nyt vanhoille ja höppänille annetaan hieman liikkumavaraa. Toki heidän liikkumavaransa on voittopuolisesti vanhojen, jo hylättyjen, opetusten suuntaan.

>>Joku saattaa taas olla niin vakuuttunut "seuran" opetuksista, että ajattelee niiden olevan synonyymi Raamatun opetuksille, jolloin hän ei ymmärrä tehdä puheessaan eroa em. asioille - olemalla vielä vakuuttunut siitä, että hän on ymmärtänyt asiat aivan "oikein".

Jotain erinomaista asiassa on jos todistaja ei näe mitään ongelmaa siinä, että hän ei itse(kään) kykene perustelemaan opetusta Raamatulla. On jo astetta ymmärrettävämpää, että raamatunjakeiden heittelyn lomassa ei vastapuolen argumentteja oteta huomioon.

>>Käsittääkseni tuo hallintoelin uskoo olevansa ainoa oikea kanava tiedon jakamiseen Jumalan hengen vaikutuksesta...vaikkakin uskovat Jumalan hengen vaikuttavan lukemattomissa ihmisissä heidän lisäksi. Mutta he uskovat olevan ainoa oikea "tiedon ja opetuksen kanava".

Lisäksi hallintoelin uskoo edustavansa Jehovan voideltua profeettaa ja puhuvansa Jehovan nimissä. Toki pieleen menneiden ennustusten yhteydessä tuo hallintoelin vetää esiin epätäydellisyyskortin.

>>...voi vaan kuvitella millainen soppa on valmis.

Ei ihme, että Vt-seuran on vääristeltävä mennyttä historiaa, siinä ohessa omaansakin ihan valehteluun asti.

>>Kun asiat menevät "hyvin", kysymyksessä on ilmeinen "Jumalan hengen johto" ja todistus siitä, että Jeesus on seurakunnan pää.

Todellista hyvinmenoa ei ole tapahtunut kertaakaan, lukuisista ennustuksista huolimatta. Ainoa hyvinmenon ylistys on ollut kasvuluvut, jotka esitetään tarpeen tullen vaikka harhaanjohtavasti. Japanin iso kato paikattiin viittaamalla toista maailmansotaa edeltäneeseen todistajamäärään, koska kuluvalla vuosituhannella jäsenmäärä on laskenut.

>>Kun asiat eivät mene hyvin, kysymys on epätäydellisestä ihmisestä (JT yksilöstä tai useammasta), joka/jotka on/ovat toimineet väärin.

Jatkuvilla oppimuutoksilla on kautta aikain vältetty tilanteita, joissa jäsenistö olisi saattanut ryhtyä toden teolla kyseenalaistamaan asioita.

>>Koska kaikki sanat ovat käsittääkseni sovittua symboliikkaa, enemmän tai vähemmän, niin kaiken voi selittää siten tai täten. Esimerkkinä: "Tämä menee minun piikkiin." Minä käsitän edellisen lauseen niin, että vain minä olen vastuussa tästä tekstistä ja "piikki" sana tulee kirjaimellisesta piikistä, joka voi olla toimiston pöydällä, johon maksettavat laskut laitetaan odottamaan maksua.

Samaista piikkiä on aikoinaan näkynyt ravintoloissakin, nykyään on luottokortti grogilasissa. Vt-seura ei ole kertaakaan historiansa aikana ilmaissut, rehellisesti ja suorin sanoin, erehtyneensä. Sellainen myöntö ei sovi Jehovan nimessä toimivan profeetan rooliin, koska syy menisi Jehovan piikkiin.

>>Kun olen lukenut tarkasti JT-seuran kirjallisuutta, niin monesti olen huomannut, että lauseet sinänsä ovat totuudellisen kuuloisia ja oloisia, mutta seassa on lauseita, jotka mielestäni ohjaa lukijan ajattelua niin, että "vastaus" tai johtopäätös on halutunlainen.

Nyt minua kauhistuttaa kuinka vietävissä ihmismieli on. Vt-seuran tekstissä oleva suostuttelutaktiikka meni minuun nuorena aivan täysin. Rivien välit tuli luettua ja omittua niistä elämänohjeita.

>>Oma lukunsa on myös yksilöt, jotka haluavat löytää kissojen ja koirien kanssa epäkohtia JT-järjestöstä. Uskon, että niitä löytyy, ehkäpä useita.

Eipä Vt-seuran valheellisuuden, mädännäisyyden ja Raamattuun perustumattomien oppien etsinnässä tarvita vainukissaa tai -koiraa.

>>Mutta...uskon myös, että asioita tulkitaan oman subjektiivisuuden läpi ja oman suotimen kautta, joten tarkastelijan näkemys pakostakin värittyy ja "totuus" ei välttämättä ole niin "puhdas", kuin tarkastelija uskoo olevan.

Taitaa jäädä melko vähän peli- ja tulkinnanvaraa kun ja jos näyttönä on Vt-seuran oma materiaali.

>> Mutta ei se tarkoita sitäkään, että näkemys on kauttaaltaan vedenpitävä.

Joissain asioissa varmaan on näin, mutta silloin on kysymys lähinnä arkeen liittyvistä asioista, joista pitävää näyttöä on mahdoton hankkia 'kotikonstein'.

>>, että yritetään auttaa toisiamme todellisella totuuden tiellä, vaihtaen ajatuksia, omaksua ajatuksia toisilta, jotka tuntuvat meistä oikeilta.

Minkähän lajin totuudesta nyt sitten olisi kysymys?

>>Sanalla sanoen, arvostaa toista ihmistä yksilönä,

En halveksi jehovantodistajia, halveksin Vartiotorniseuraa, jos tuollaista sanaa käytetään. Useimmat jehovantodistajat ovat kultin vankeja ja mielenhallinnan uhreja.

Enpä osaa sanoa mitään kommenttiisi, eikä kai tarvitsekaan, mutta seuraavaan kysymykseen haluan yrittää vastata;

Ehkä olisi parempi puhua totuuden rakkaudesta. Luulen, että meillä kaikilla on oma totuutemme, joka muuttuu jatkuvasti ja uskon tällä hetkellä myös, että totuus löytyy omasta itsestämme, jos olemme halukkaita etsimään sitä sieltä. Vio-letti puki sen kauniisti sanoiksi jossakin ketjussa, kun hän puhui "sisäisestä äänestä" ja omista kokemuksista JT:nä, se kosketti minua.

Eli mainitsemani "totuuden tie" ei tarkoita suinkaan JT:n "totuutta", vaan paremminkin rehellisyyttä itselle (tietysti myös toisille), tietä itseen, oppia tuntemaan itsensä. Päästä "omaan totuuteen", jonka takana voi seistä sillä hetkellä ja sitä kautta todelliseen rakkauteen, joka ei tunne rajoja, joita ihmiset vetelevät sinne sun tänne.

Vaikka tuo JT:n "totuus" leima on lyöty otsaani tiukaan ja olen yrittänyt tehdä voitavani pyyhkäistäkseni sen pois, niin en kuitenkaan ole vielä kyllästynyt etsimään totuutta, joka liittyy minuun ( vaikuttaa läheisiini) ihmisenä. Koska uskon totuudenrakkauden olevan tie rakkauden oppimiseen, jota pidän tärkeimpänä päämääränä toistaiseksi. Valitettavasti on mennyt vuosia, etten ole uskaltanut kuunnella "sisäistä ääntäni", joka on tuttu, hyvä termi. Toimia vihdoinkin omantunnon mukaan, eikä ulkoapäin ohjautuvana, niinkuin minulle on tapahtuntu JT:ssä. Syystä tai toisesta.

• minä vain...
        Minä vain edelleen kirjoitti:

Enpä osaa sanoa mitään kommenttiisi, eikä kai tarvitsekaan, mutta seuraavaan kysymykseen haluan yrittää vastata;

Ehkä olisi parempi puhua totuuden rakkaudesta. Luulen, että meillä kaikilla on oma totuutemme, joka muuttuu jatkuvasti ja uskon tällä hetkellä myös, että totuus löytyy omasta itsestämme, jos olemme halukkaita etsimään sitä sieltä. Vio-letti puki sen kauniisti sanoiksi jossakin ketjussa, kun hän puhui "sisäisestä äänestä" ja omista kokemuksista JT:nä, se kosketti minua.

Eli mainitsemani "totuuden tie" ei tarkoita suinkaan JT:n "totuutta", vaan paremminkin rehellisyyttä itselle (tietysti myös toisille), tietä itseen, oppia tuntemaan itsensä. Päästä "omaan totuuteen", jonka takana voi seistä sillä hetkellä ja sitä kautta todelliseen rakkauteen, joka ei tunne rajoja, joita ihmiset vetelevät sinne sun tänne.

Vaikka tuo JT:n "totuus" leima on lyöty otsaani tiukaan ja olen yrittänyt tehdä voitavani pyyhkäistäkseni sen pois, niin en kuitenkaan ole vielä kyllästynyt etsimään totuutta, joka liittyy minuun ( vaikuttaa läheisiini) ihmisenä. Koska uskon totuudenrakkauden olevan tie rakkauden oppimiseen, jota pidän tärkeimpänä päämääränä toistaiseksi. Valitettavasti on mennyt vuosia, etten ole uskaltanut kuunnella "sisäistä ääntäni", joka on tuttu, hyvä termi. Toimia vihdoinkin omantunnon mukaan, eikä ulkoapäin ohjautuvana, niinkuin minulle on tapahtuntu JT:ssä. Syystä tai toisesta.

Ongelmani uskoisin olevani tällä hetkellä se, että haluanko tätä totuutta etsiä JT:n sisällä ja onko se yleensäkään mahdollista, vai etsiä sitä ulkopuolella JT:n. (luulen, että sillä ei totuuden kannalta ole väliä ja päämäärä toteutuu joskus, no problemos, mutta kumpi on minun kohdalla "parempi" tie ja pehmeämpi käsittelytapa läheisilleni, joista todellakin välitän)

Ja tämä kysymys on minun itse ratkaistava ja toin sen esille luullakseni siksi, että joku muu saattaa olla samassa tilassa tai tunnistaa itsensä hyvin ja sitä kautta saattaisi kyetä ojentamaan auttavaa kättä, jota silloin tällöin kompuroidessa tarvii.

• vio-letti
        minä vain... kirjoitti:

Ongelmani uskoisin olevani tällä hetkellä se, että haluanko tätä totuutta etsiä JT:n sisällä ja onko se yleensäkään mahdollista, vai etsiä sitä ulkopuolella JT:n. (luulen, että sillä ei totuuden kannalta ole väliä ja päämäärä toteutuu joskus, no problemos, mutta kumpi on minun kohdalla "parempi" tie ja pehmeämpi käsittelytapa läheisilleni, joista todellakin välitän)

Ja tämä kysymys on minun itse ratkaistava ja toin sen esille luullakseni siksi, että joku muu saattaa olla samassa tilassa tai tunnistaa itsensä hyvin ja sitä kautta saattaisi kyetä ojentamaan auttavaa kättä, jota silloin tällöin kompuroidessa tarvii.

>>Ja tämä kysymys on minun itse ratkaistava

• Markku_Meilo
        Minä vain edelleen kirjoitti:

>>Ehkä olisi parempi puhua totuuden rakkaudesta. Luulen, että meillä kaikilla on oma totuutemme, joka muuttuu jatkuvasti ja uskon tällä hetkellä myös, että totuus löytyy omasta itsestämme, jos olemme halukkaita etsimään sitä sieltä.

Jotain tuollaista minäkin voisin ajatella, jolloin kohdallani ei ole mitään oleellista tarvetta Raamattuun ja Jumalaan.

>>Eli mainitsemani "totuuden tie" ei tarkoita suinkaan JT:n "totuutta", vaan paremminkin rehellisyyttä itselle (tietysti myös toisille), tietä itseen, oppia tuntemaan itsensä. Päästä "omaan totuuteen", jonka takana voi seistä sillä hetkellä ja sitä kautta todelliseen rakkauteen, joka ei tunne rajoja, joita ihmiset vetelevät sinne sun tänne.

Hyvältä kuulostava totuus, eli edelleen: En tarvitse tuollaiseen totuuteen Jumalaa enkä Raamattua.

>> Valitettavasti on mennyt vuosia, etten ole uskaltanut kuunnella "sisäistä ääntäni", joka on tuttu, hyvä termi.

Eikä mikään ihme. Vt-seura kun kannustaa korvaamaan tuon sisäisen ääneen seuran vaihtelevalla oppi- ja sääntöviidakolla, ummistamaan silmät järjestön rakkaudettomuudelle, suorituskeskeisyydelle ja epärehellisyydelle sekä etsimään vikaa ainoastaan itsestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5050
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1219
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1159
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe