Aslanin outo toiminta

Rehellistäkö?

Onko Aslan vain hyvää tarkoittava 'eheytysjärjestö' vai onko Aslanilla muitakin tavotteita toiminnassaan?

Vaikka Aslan jyrkästi ja ehdottomasti kiistää pitävänsä homoseksuaalisuutta sairautena tuo se sivuillaan varsin selvästi esille päinvastaisen kannan.

Sivuilla kerrotaan mm- eheytysterapiasta ja -hoidoista sekä homoseksuaalisuudesta toipumisesta. Eikö termejä terapia, hoito ja toipuminen käytetä juuri sairauksien yhteydessä?

Lainaus Aslanin sivuilta: "...on myönnettävä, että on olemassa huonoja muutosterapeutteja ja metodeja, jotka voivat aiheuttaa kärsimystä asiakkaalle. Tosin tämä pätee myös muihin mielenterveyskysymyksiin."

Tässäkin väitetään suoraan kyseessä oleva sairauden eikä tämä tämä ole edes ainoa kohta mutta eniten on kuitenkin luettavissa rivien välistä.

Miksi asiaa ei voida suoraa myöntää? Aslanin tavoitteet ovat melko selvät: saada homoseksuaalisuus takaisin tautiluokituksiin. Pienikin pintaraapaisu Aslanin 'kattojärjestön' taustoista kertonee paljon. Järjestön pääasiallinen tavoite ei ole 'eheyttäminen' vaan homoseksuaalisuuden palauttaminen tautiluokituksiin.

Homoseksuaalisuutta Aslan ry pitää psykoseksuaalisen kehityksen häiriönä ja rikkinäisyytenä, joka kiinnitti mm. oikeusministerin huomion Aslanin luovutettua 12.3.1996 adressin, jossa vastustettiin homo- lesboparien suhteen virallistamista. Kanta tukee täysin NARTHin virallista kantaa.

Kaikille kansanedustajille jaettiin Aslanin kirjaa Syntyjä syviä (Puonti 1995), jossa kritisoidaan homouden sairausleiman poistamista. kirja osittain sanatarkka käännös Gerard van den Aardwegin perusteoksesta Geaardheid of scheefgroei? Een psychologische kijk op homofilie Psykoanalyytikko Socaridesin (toinen NARTHin perustaja) ja van den Aardwegin tuotanto kytkeytyvät kiinteästi toisiinsa.

Mikä järjestö tämä NART, jonka ideologiaan Aslan voimakkaasti tukeutuu oikein on?

NARTH (National Association for the Research and Therapy of Homosexuality) on homoseksuaalien 'eheyttämiseen' keskittyvä 'psykiatrijärjestö', jolla on n.1500 jäsentä. Yhdistys ei kuulu mihinkään kansainväliseen alan kattojärjestöön, eivätkä jäsenet suinkaan kaikki ole psykiatreja vaikka näin halutaan antaa ymmärtää.

NARTHin virallinenen yhteistyöjärjestö on Paul Cameronin Family Research Institute. Paul Cameron erotettiin Yhdysvaltain psykologiyhdistyksestä vuonna 1983 sen takia, että hän on "syyllistynyt epäammatilliseen käyttäytymiseen, tahallisesti vääristänyt tutkimustuloksiaan ja niiden tarkoituksia". Jouduttuaan erotetuksi Yhdysvaltain Psykologiyhdistyksestä Paul Cameron alkoi esittäytyä 'sosiologina', mutta hänet erotettiin vuonna 1985 Yhdysvaltain sosiologiyhdistyksestä sillä perusteella, että hän "ei ole sosiologi ja hän on syyllistynyt jatkuvaan tieteellisten tulosten väärentämisen".

Molemmat järjestöt ajavat avoimesti homoseksuaalisuuden palauttamista tautiluokituksiin.

Paul Cameronina tai hänen 'opetuslapsiaan' on useasti syytetty suoranaisesta homovihan lietsomisesta, myös Suomessa, tunnetuin tapaus on Hufvudstadsbladetin 24.3.1996 julkaisema kristillisen eheyttäjän Joakim Förarsin 'asiantuntija-artikkeli', jossa hän vetosi kristilliseen psykologiin Paul Cameroniin luonnehtiessaan homoja tappajiksi ja lastenraiskaajiksi, jotka ovat niin häiriintyneitä että syövät ulostetta ja juovat virtsaa.

Hufvudstadsbladet joutui esittämään anteeksipyynnön sekä sai journalistiliiton ottamaan kantaa lehdistön etiikkaan.

Aslan on myös pyrkinyt levittää teesejään yliopistoissa ja mielisairaaloissa. Aslan kutsui mm. Gerard van den Aardwegin luennoimaan Suomeen Helsingin yliopiston Psykologian laitoksen nimissä vaikka sillä ei siihen mitään aukroriteettia ollutkaan. Psykologian laitos joutui varoittamaan mielisairaaloita ja oppilaitoksia nimissään tehtävästä propagandasta. Nykyisin Aslanilla on käytännössä porttikielto yliopistoihin, alan oppilaitoksiin ja sairaaloihin.

Aslan on myös erotettu Terveyden Edistämiskeskuksesta Aslanin hyökättyä APAa (Yhdysvaltain psykiatri yhdistys) vastaan TEK:n nimissä. Tapaus paljastui kun APA otti yhteyttä TEKiin ihmetellen APAn mustamaalaamista TEKin internetsivustolla. Tapaus ei ole mitätön, sillä TEK on kansainvälinen yhteistyö järjestö kaikilla terveydenhoitoon liittyvillä alueilla eikä epäluottamus TEKiä kohtaan ole sen intressi missään tapauksessa.

Erottamisen taustalla on se, että vuoden 1999 alussa Aslan aloitti TEK:in serverillä voimakkaan kampanjan Yhdysvaltain psykiatriyhdistystä (APA) kohtaan siksi, että se oli poistanut homoseksuaalisuuden diagnoosin sairausluokituksestaan (Julkisuudessa Aslan kuitenkin ivakuuttaa, ettei pidä homoseksuaalisuutta sairautena) vuonna 1973. Suomalaisen Terveyden edistämisen keskuksen sivuilla Aslan syytti APA:a alistumisesta homoaktivistien painostukseen. Samoja syytöksiä Aslan on kohdistanut myös TEKRYyyn.

Yhdysvaltain psykiatriyhdistyksen ulkomaanosaston johtaja Ellen Mercer lähetti huhtikuussa 1999 TEK:n toiminnanjohtaja Harri Vertiolle kirjeen, jossa hän selosti APA:n päätökseen johtanutta tieteellistä prosessia ja piti aiheettomina TEK:n verkkosivuilla esitettyjä syytöksiä alistumisesta ulkopuolisen painostuksen alla.

Ellen Mercer huomautti myös TEK:in sivuilla olleesta asiavirheestä. Aslan kohdistaa hyökkäyksensä Yhdysvaltain psykologiyhdistykseen jonka akronyymi on myös APA. Sairausluokitusta DSM ylläpitää kuitenkin Yhdysvaltain psykiatriyhdistys. Edellinen on sikäli erittäin huvittava yksityiskohta, että se kertoo jotakin tieteellisenäkin, nimenomaan psykologiaan ja psykitriaan erikoistuneena organisaationa itseään pitävän Aslanin tietämyksen tasosta.

Aslan tai Aslania lähellä olevat henkilöt myös muokkaa toistuvasti Wikipediaa poistamalla mm. lähdeviitteitä Aslania käsittelevästä artikkelista.

Lisäksi APA ja eräät tutkijat ovat joutuneet puuttumaan NARTHin ja Aslanin toimintaan heidän vääristeltyä tutkimustuloksia ja käytettyä niitä omien tarkoitusperien ajamiseen, tällaisia väärennettyjä tutkimustuloksia on jaettu mm. Suomen eduskunnalle (Robert S. Hoggin tutkimukset). Tunnetuin tapaus lienee kuitenkin on Robert L. Spitzer, jonka tutkimuksista eheytysliike on luonut jo dogmin. Kannattaisi kuitenkin tutustua mitä mieltä Spizer itse on tavasta, jolla eheytyspiireissä hänen tutkimuksiaan tulkitaan.

Itseasiassa NARTH ja Cameronin Family Research Institute eivät täytä tieteellisten tutkimuslaitosten kriteerejä vaan edustavat lähinnä kristillistä äärioikeistoa ja ovat siten läpeensä politisoituneita järjestöjä ja toiminnassa on mukana jopa 'rotuopillisia' näkemyksiä.

Varsin paljon myös kertoo eheytysterapian suomeen tuoneen Asser Stenbäckin historia: Sodan aikana Asser Stenbäck kehotti julkisesti yhtymään Hitlerin taisteluun, 1950-luvulla hän kehotti julkisesti homojen kastroimiseen, 1960- luvulla hän pelotteli homouden leviämisellä mikä johtikin 'kehotuskiellon' säätämiseen, 1970-luvulla hän käytti kehotuskieltoa Yleisradion haastamiseen oikeuteen, 1980-luvulla Stenbäck toimi Kristillisen liiton kansanedustajana, 1990-luvulla hän toi Suomeen kristillisen 'eheytysterapian'

Stenbäcin toimintaa käsitellään tarkemmin 20.11.1997 hyväksytyssä väitöskirjassa.

7

318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipa.

Puontin asenteessa kyllä se ristiriita, että hän omien sanojensa mukaan ei ole muuttunut täysin heteroksi itsekään, mutta silti kampanjoi homoja vastaan.

On kaksi aivan eri asiaa pyrkiä auttamaan halukkaita homoja muuttumaan ja toisaalta levittää homovastaisuutta. Vähän niin kuin "valkoiseksi" itsensä muuttanut Michael Jackson alkaisi kampanjoida muiden afroamerikkalaisten tummaihoisuutta vastaan.

• jallani

Jos nyt kaikki ei ole kohdallaan, niin ei sitten ainakkan tampereen setakaan kohdalla ole

• heteroksi ei ole mahdollista, ainoa oikea tapa olisi auttaa homoja hyväksymään oma identiteettinsä ja kestämään ympäristön paine.

• on vaarallista

SEKÄ homojen ETTÄ heterojen toimesta, kumpaakin esiintyy.

• ....................

Roomalaiskirje 1

1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
      2 jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
      3 hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
      4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
      5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
      6 joihin tekin, Jeesuksen Kristuksen kutsumat, kuulutte:
      7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
      8 Ensiksikin minä kiitän Jumalaani Jeesuksen Kristuksen kautta teidän kaikkien tähden, koska teidän uskoanne mainitaan kaikessa maailmassa.
      9 Sillä Jumala, jota minä hengessäni palvelen julistaen hänen Poikansa evankeliumia, on minun todistajani, kuinka minä teitä lakkaamatta muistan,
      10 aina rukouksissani anoen, että minä jo vihdoinkin, jos Jumala tahtoo, pääsisin tulemaan teidän tykönne.
      11 Sillä minä ikävöitsen teitä nähdä, voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan, että te vahvistuisitte,
      12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.
      13 Ja minä en tahdo, veljet, teiltä salata, että jo monesti olen päättänyt tulla teidän tykönne saadakseni jonkin hedelmän teidänkin keskuudestanne, niinkuin muidenkin pakanain, mutta olen ollut estetty tähän saakka.
      14 Kreikkalaisille ja barbaareille, viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
      15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
      16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
      17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
      18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
      19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
      20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
      21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
      22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
      23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
      24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
      25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
      26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
      27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
      28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
      29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
      30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
      31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
      32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

• esimerkki uskovaisen ajatuksen kulusta. Mitään muuta ei tule mieleen, kuin saarnaajan opettamat Raamatun kohdat, jotka sitten kopsataan sellaisinaan. Edes nimimerkkiä ei pystytä keksimään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2608
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2352
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1662
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1280
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1143
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe