Ilmalämpopumput

eri-aaroni

KERTOKAA kokemuksia eri merkkisistä ilmalämpöpumpuista. Mikä säästö lämmityskuluihin tulee?

14

3483

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumuudesta kärsivä

Olen lukenut keskustelua (väittelyä?)lämpöpumput.info-sivuilta. Kommenttien ja myöskin ystävien kokemuksen mukaan säästö sähkökuluissa on huomattava ja lämpöpumppuihin on oltu todella tyytyväisiä. Enemmän näyttää olevan keskustelupalstoilla ongelma merkin valinnassa. Itse etsin parast aikaa kyseistä kapinetta. Rivitalo 75 neliötä, suora sähkölämmitys. Ehkä lämpöä enemmän kiinnostaa saada viilennystä kesään! Olisi hyvä saada vinkkejä kokeneilta, mikä tällaisessa tapauksessa olisi hyvä ratkaisu.

• tilaan

ei kannata hankkia mitään jättipumppua, ja 75m2 asuntoon pienimmästä päästä. Valinta on tehtävä aina hiukan mututuntumalla ja tietysti sillä paljonko on valmis panostamaan rahaa. Todennäköisesti saat paremman laitteen kun sijoitat enemmän (1500e asennettuna). Uudet mallit (huom, uusimmat!) noista ovat ainakin tehokkaita: Panasonic/Sanyo/Mitsubishi/Toshiba

• kuumuudesta kärsivä
        tilaan kirjoitti:

ei kannata hankkia mitään jättipumppua, ja 75m2 asuntoon pienimmästä päästä. Valinta on tehtävä aina hiukan mututuntumalla ja tietysti sillä paljonko on valmis panostamaan rahaa. Todennäköisesti saat paremman laitteen kun sijoitat enemmän (1500e asennettuna). Uudet mallit (huom, uusimmat!) noista ovat ainakin tehokkaita: Panasonic/Sanyo/Mitsubishi/Toshiba

Jotkut "ystävät" ovat varoitelleet nimenomaan Panasonicista: jälkeen jäänyttä teknologiaa! Sen sijaan nuo muut mainitsemasi merkit "kelpaavat". Aikaisemmin käsittääkseni juuri Panasonicia pidettiin ykkösenä.

• kuumuudesta kärsivä kirjoitti:

Jotkut "ystävät" ovat varoitelleet nimenomaan Panasonicista: jälkeen jäänyttä teknologiaa! Sen sijaan nuo muut mainitsemasi merkit "kelpaavat". Aikaisemmin käsittääkseni juuri Panasonicia pidettiin ykkösenä.

...on taas ollut niiden "merkkiuskollisten" panetelua, Panalta löytyy tuollaiseen pieneen rivitaloon sopiva malli, eli EKEB, on edullinen ja todella hiljainen ulkoyksikkö uuden kompuran ansiosta,

Minusta alkaa olemaan jo aika hevosmiesten tietotoimiston lopettaa noiden ilppien paneminen karkeaan paremmusjärjestykseen, liian usein on kertojalla oma nautakarja ojassa tai sitten asiakkaan oman egon pönkitys kun tuli tehtyä niin helkkarin hyvät kaupat, vaikka todellisuudessa naapuri sai paremman laitteen puoleen hintaan ;D

• Säästöä tuli
        Kadunmies kirjoitti:

...on taas ollut niiden "merkkiuskollisten" panetelua, Panalta löytyy tuollaiseen pieneen rivitaloon sopiva malli, eli EKEB, on edullinen ja todella hiljainen ulkoyksikkö uuden kompuran ansiosta,

Minusta alkaa olemaan jo aika hevosmiesten tietotoimiston lopettaa noiden ilppien paneminen karkeaan paremmusjärjestykseen, liian usein on kertojalla oma nautakarja ojassa tai sitten asiakkaan oman egon pönkitys kun tuli tehtyä niin helkkarin hyvät kaupat, vaikka todellisuudessa naapuri sai paremman laitteen puoleen hintaan ;D

Minulla ollut Panasonic CS-E9EKEB käytössä vuoden.
        Laitteeseen olen tyytyväinen vaikka parempiakin varmasti on. Merkkituotteiden osalta erot ovat kuitenkin aika pieniä.

Neljän, pumppua edeltäneen vuoden, sähkön kulutuksien keskiarvo oli 19983 kwh/vuosi. Nyt pummppuvuonna kulutus oli 11895 kwh. Vuosi oli normaalia lämpimämpi, mutta on niitä ollut aiemminkin ja niiden vaikutus on ollut vain 1000 - 2000 kwh/vuosi

• Säästöä tuli kirjoitti:

Minulla ollut Panasonic CS-E9EKEB käytössä vuoden.
        Laitteeseen olen tyytyväinen vaikka parempiakin varmasti on. Merkkituotteiden osalta erot ovat kuitenkin aika pieniä.

Neljän, pumppua edeltäneen vuoden, sähkön kulutuksien keskiarvo oli 19983 kwh/vuosi. Nyt pummppuvuonna kulutus oli 11895 kwh. Vuosi oli normaalia lämpimämpi, mutta on niitä ollut aiemminkin ja niiden vaikutus on ollut vain 1000 - 2000 kwh/vuosi

...vaikea suositella erityisesti mitään merkkiä, niiden todelliset erot on niin pieniä että tuntuu ainakin minusta olevan lähinnä rahan haaskausta laittaa johonkin ns. "hyvään ja kalliiseen" ilppiin 500-1000 euroa enemmän kuin "tavalliseen" että saa jonkin ominaisuuden lisää jolla lopulta ei tee yhtään mitään.

Lähinnä minua hymyilyttää kuinka euro on sokaissut monenkin ilpin ostoa harkitsevan mielen, ei tunnu huonolta investoinnilta hankkia jotain epämääräistä ilppiä vajaalla tonnilla kun sen saa itse ruuvattua seinään..olisko markka-aikana joku ollut valmis pistämään laitteeseen 5000-6000 markkaa vain kokeillakseen onneaan?
        No, se ei pelaa joka pelkää, mutta silti?!

Kuinkas sinulla, jos tuo säästö olisi huomattavasti pienempi niin olisitko valmis luopumaan ilpistäsi?

• hankkinut

Toukokuussa hankin Toshiban ja kesällä ei tarvinnut hikoilla sisällä. Pattereita laitan päälle vasta kovemmalla pakkasella. Nyt on tuottanut hyvin pienellä sähkönkulutuksella lämmintä hyvin.

• kuumuudesta kärsivä

Juuri keskustelin laitteiden asentajan kanssa ja Toshibaa hänkin suositteli, tai sitten Mitsubish joka yksikerrosratkaisussa hyvä koska on vielä hiljaisempi. Kiitos vinkistä.

• kokemusta on
        kuumuudesta kärsivä kirjoitti:

Juuri keskustelin laitteiden asentajan kanssa ja Toshibaa hänkin suositteli, tai sitten Mitsubish joka yksikerrosratkaisussa hyvä koska on vielä hiljaisempi. Kiitos vinkistä.

Mulla on 5v. vanha Panasonic joka on korjattu jo kahdesti ja on taas rikki. Ostin Ultimate pumpun ("alakertaan") asensin itse, maksoi 599,- ja toimii hyvin. Panasonicin on mennyt rahaa n. 2950,- ja ajattelin vaihtaa ton panasonicin Ultimateen keväällä. Nim. Tee se itse, ei se ole vaikeaa.

• joku muu
        kokemusta on kirjoitti:

Mulla on 5v. vanha Panasonic joka on korjattu jo kahdesti ja on taas rikki. Ostin Ultimate pumpun ("alakertaan") asensin itse, maksoi 599,- ja toimii hyvin. Panasonicin on mennyt rahaa n. 2950,- ja ajattelin vaihtaa ton panasonicin Ultimateen keväällä. Nim. Tee se itse, ei se ole vaikeaa.

Niinpä niin kyllä mää ihan ite...ja nyt oot korjannut jo kahdesti.kannattaakohan tuollainen säästäminen.Todennäköisesti ei olisi tarvinnut korjata jos olisit antanut AMMATTILAISTEN asentaa koneesi.

• panasonic sökö
        joku muu kirjoitti:

Niinpä niin kyllä mää ihan ite...ja nyt oot korjannut jo kahdesti.kannattaakohan tuollainen säästäminen.Todennäköisesti ei olisi tarvinnut korjata jos olisit antanut AMMATTILAISTEN asentaa koneesi.

Sillä on sama kuka sen seinälle ruuvaa ja sisäyksikön myös asentaa,koska siihen ei tarvitse kummoinen ammattilainen olla ,mutta koneen tyhjiöinti tarttee pumpun.Sähkäri kytkee sähköt nämä kaksi teki ammattilainen ja siitä huolimatta on särkynyt. Ulkoyksiköstä kortti ja nyt meni kompura ,että se siitä sähkön säästöstä merkki muuten Panasonic cu-e9dke.

• juppepupu

Elokuussa tuli vuosi täyteen ja kulutus ennen pumppua samalle ajalle 17700 kWh ja ensimmäisen pumppuvuoden jälkeen tasan 12000kWh ja kesällä etelärinteen torppa pysyi mukavasti viileänä ja kuivana. Kolmessa vuodessa maksanut itsensä takaisin tällä tahdilla

• re

Ultimate paras ja itse helppo asentaa 500-600 €

• Pumppu on hyvä!

Hitachi summit 35 ollut käytössä 2 vuotta . 125m2 talossa sähkönvuosikulutus on tippunut n. 6000KW . N.3 vuotta asuin täällä ennen pumppua ja keskimäärin kokonais vuosikulutus oli n.18000 KW nykyisin pääsen suurinpiirtein n. 12000kW/vuosi kulutukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      86
      3821
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2401
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2363
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2272
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      36
      2015
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      74
      1605
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1507
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1071
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      1044
    10. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      5
      985
    Aihe