tarvitseeko retkiluistimeen teroittaa ns. profiili? mitä tarkoittaa terän säde? minkä merkkiset luistimet kannattaa hankkia? jos terää ei ole teroitettu asianmukaisesti, mitä teroitus maksaa?
retkiluistimet
10
15474
Vastaukset
- herra
http://www.retkiluistelu.com/retkiluistimet.htm
Mulla on freeheelsin ja Pajusen jääkiito luistimet. Molemmat on retkiluistinten parhaimmistoa, mutta Pajusen luistimet paljon halvemmat, koska niitä myy vain valmistaja, eikä ole kaupan katteet nostamassa hintaa.
Pajunen antaa varmaan muut ohjeet.- jäälle
Mistä saa ostettua näppärän kokoisia luistimenteroittimia joita voi pitää mukana jäällä,ja käy myös tavallisten luistimien teroitukseen.
- pöis
Tärkeinpiä tekijöitä retkiluistimissa on terän paksuus! Mitä ohkaisempi terä on ,niin aina parempi että nopeampi luistella... vrt. pikaluistimet!Terän paksuus tulisi olla noin 1mm. Siksi hollantilaisten mallit ovat parhaita! Suomalaisten pikkupajojen putket ovat "ihan kivoja" muuta hollantilaiset ovat jo kymmeniä vuosia luistelleet ja tehneet luistimia. Teroitus on tärkeä osa kunnossa pitoa ja sen oppii jokain joka aisaan perehtyy.
- ice maraton
tilasin tänään sitten pajusen luistimet. olin kyllä päätynyt niihin jo aikaisemmin mutta vakuutuin lopullisesti saamani vastauksen jälkeen. eli kiitti vaan. ne muuten teroitetaan asianmukaisesti säteeseen jo valmiiksi.ja ellei kiville luistele,kestävät 2-3 vuotta teroittamatta.
- höpö..
Kaikkia luistimia pitää teroittaa säännöllisesti(n. 3-5 luistelukerran jälkeen), retkiluistimille on helppo tehdä teline, johon ne saa terät ylöspäin vierekkäin, sitten Biltemasta Ohlssonilta n. 20cm pitki timanttikivi, jolla hiot pyörittävien liikkein, lopuksi kierteen poisto samalla kivellä. Helppoa ja hauskaa, tuloksena oikeasti terävät luistimet. Pajusista yli 10v. kokemus, hyvät terät.
- ice maraton
höpö.. kirjoitti:
Kaikkia luistimia pitää teroittaa säännöllisesti(n. 3-5 luistelukerran jälkeen), retkiluistimille on helppo tehdä teline, johon ne saa terät ylöspäin vierekkäin, sitten Biltemasta Ohlssonilta n. 20cm pitki timanttikivi, jolla hiot pyörittävien liikkein, lopuksi kierteen poisto samalla kivellä. Helppoa ja hauskaa, tuloksena oikeasti terävät luistimet. Pajusista yli 10v. kokemus, hyvät terät.
uskaltaiskohan tuota uusavuttomanakin yrittää? ettei mee terät pilalle? pitää harjoitella vanhoilla hokkareilla. etkö oo teroituttanut koneella välillä? kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. aiheesta löytyy tosi vähän tietoa netistä. pieni laji ja harrastus.
- itse..
ice maraton kirjoitti:
uskaltaiskohan tuota uusavuttomanakin yrittää? ettei mee terät pilalle? pitää harjoitella vanhoilla hokkareilla. etkö oo teroituttanut koneella välillä? kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. aiheesta löytyy tosi vähän tietoa netistä. pieni laji ja harrastus.
Paljon suurempi riski on viedä kaikenmaailman pikasuutareille yms., pitää olla tosi ammattilainen, että voi luottaa. Katso linkin viimeinen kuva, siinä luistimet hieman V-asennossa, voivat olla suorassakin, ei haittaa. Vieressä Claes Ohlssonilta ostettu timanttikivi, saa Suomesta, hyväksi havaittu.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25497 - kuvassa..
itse.. kirjoitti:
Paljon suurempi riski on viedä kaikenmaailman pikasuutareille yms., pitää olla tosi ammattilainen, että voi luottaa. Katso linkin viimeinen kuva, siinä luistimet hieman V-asennossa, voivat olla suorassakin, ei haittaa. Vieressä Claes Ohlssonilta ostettu timanttikivi, saa Suomesta, hyväksi havaittu.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=25497teline turhan monimutkainen, riittää kun poraa luistimien alumiinirunkoon reiät ja terät ruuveilla kiinni sopiviin puuklosseihin. Terät mahdollisimman lähelle toisiaan, että timanttikiven leveys riittää pyörittävään liikkeeseen.
- pöis
kuvassa.. kirjoitti:
teline turhan monimutkainen, riittää kun poraa luistimien alumiinirunkoon reiät ja terät ruuveilla kiinni sopiviin puuklosseihin. Terät mahdollisimman lähelle toisiaan, että timanttikiven leveys riittää pyörittävään liikkeeseen.
Pitää sitte olla suorassa! jos terät vinossa niin teroituskulma huono! teline on pop!
- Pekkaklake
Kannattaa katsoa retkiluistelijoiden sivuilta oikeaa tietoa tästä asiasta. On näköjään höpöhöpöä täällä feedissä. Terät ei kuulu olla suorassa vaan hieman vinossa, jolloin hiomakiveen ei kulu uria. Retkiluisteluteriin ei tarvitse tehdä uria ja sopiva väli on tosiaan muutaman luistelukerran välein. Jos luistelee pitkiä lenkkejä niin kahden kerran jälkeen on jo hyvä teroittaa. Lisätietoa ja ohje teroitustelineen tekemiseen www.skrinnari.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1191062- 132948
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten299763Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81676Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514