AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Venttiilien säätö

Venttiilien säätö

25 Vastausta 9 495 Lukukertaa
Mitä ovat venttiileiden säätöpalat ja koska ja miten niitä tulee käyttää? Eli eikö homma käy aina vain rakotulkilla?

Säätöpalat

Välykset mitataan tietysti tulkilla.
Jos välyksissä on säädön tarvetta niin käytetään sopivan kokoista säätöpalaa.
Säätöpalat ovat venttiilin ja nokka-akselin välissä olevia pieniä "prikkoja" ja niitä on eri paksuisia,esim.jos välys on 0,10mm liian suuri vaihdetaan 0,10mm paksumpi prikka vanhan tilalle.

Eli onko..

ne säätöpalat siis jo ennestään moottorissa kiinni? Vai pitääks ne ostaa jostain? Jätetäänkö se pala moottoriin? Jossakin pyörissä on pelkkä rakotulkki säätö. ? Miksi näitä säätöpaloja käytetään? Eli miksi ei voi vain rakotulkilla säätää?

Rakotulkki

Siis ruuvimeisselillä ja kiintoavaimella kai tarkoitat?

Säätöpalat on siellä, ja kuluneen tilalle uutta.

Säätöpalat

Rakotulkki säätö: Jätetään rakotulkki venttiilin ja nokka-akselin väliin? ;)

Japanilaisissa taitaa olla kaikissa säätöpalat ja sitävastoin ainakin KTM:stä löytyy säätöruuvit. Säätöpalat siis ei kulu, vaan venttiilit kuluvat lautasestaan ja silloin loppuu venttiileistä välykset, silloin vaihdetaan se säätöpala.
Täällä aika havainnollinen juttu:

http://crfsonly.com/howto/crf250x/crf-valve-adjustment/crf250x-valve-adjustment.php

Siis rakotulkkia tarvitaan edelleen!
Miksi käytetään säätöpaloja? Halpa valmistaa ja varma? Aika typerä säätötapa, kun säädön joutuu tekemään niin pirun usein crossipyörissä!

Dänäx !

Hyvän ja hyödyllisen linkin laitoit.
Tommonen peli kohta tallissa ja kovin on erilainen säätö, kuin esin juuri kotarissa.

Netin hyödyt

Eipä mitään. Se on hyvä, että joku viitsii tehdä tollasia juttuja nettiin, ei tarvitse tehdä huoltoja kuulopuheiden perusteella.

Toi Hondahan on aivan loistava pyörä imuventtiileitä lukuun ottamatta. Tiedän pari tapausta, jossa vakio titaaniventiilit on korvattu tarvike rosteriventiileillä. Ventiiliongelmat tuntuvat olevan näissä pyörissä historiaa, mutta... rosteriventiileiden mukana tulee aika paljon jäykemmän ventiilijouset, saa nähdä aiheuttaako ne jouset ylimääräistä kulumista ventiilikoneistoon ajan kanssa?

syy

Säätöpaljojen käytön syy on se että ylimääräiset osat voidaan jättää pois.
Eli jos on ruuvi-säätö tarvitaan keinuvivut jotka painavat ja kovilla kierroksilla ne voivat jopa "sakata" Mitä vähemmän kannessa on osia niin sitä parempi. Käytettäessä palasäätöä voidaan keinuvivut jättää kokonaan pois ja yläkerrasta saadaan varmepi ja yksinkertaisempi. Eli tällöin nokka-akselin nokka painaa suoraan venttiilin paininkuppiin.
Tosin venttiilien säätö on paljon hankalampaa.
Mutta eipä niittä crossin venoja paljoa tarvi säätää. Ja jos tarvii niin se kertoo siitä että venttiili on loppuun kulunut jolloin se pitää vaihtaa. Kun itse jouduin Yamahassa imuvenoja säätämään niin parin tunnin päästä välys oli taas nolla. Eli venat olivat loppu. Uusilla venoilla on ~25h takana eikä ole tarvinnut säätää.

Toisessa pyörässäni on keinuvivut, eli ruuvi säätö. Venat joutuu säätämään ~2000km välein, mutta venat ja seetit ovat silti kunnossa.

Nii just

Juu, toi Tumppin tyyli on ns. lottovoittajan tyyli.
Erään Japanilaisen merkin 250 4T venttiileillä ajoi 20h, ennen kuin ne pyörät lakkasivat käynnistymästä. Tumpin tavalla siis vanhat venttiilit metallinkeräykseen ja uusia tilalle!

Totta on, että titaaniventtiilien kuluminen pahenee melkoisesti niiden pinnoitteen petettyä, mutta normaali palkansaaja ajoi noillakin venttileillä vielä 20h välillä säätäen, ennen kuin ne imuventtiilit olivat roskiskamaa. Kukin ajaa ja huoltaa tyylillään, lompakkonsa mukaan.

venaa

Lottovoittajan tyyli on se että ei vaihdeta kulunutta osaa vaan odotetaan isompaa ja kalliimpaa tuhoa.
Omat venani kesti pitkään ilman säädön tarvetta ja kun kerran ne sääsin niin hetken kuluttua sama juttu uusiksi, vena kantoi. Venttiilin lautasessa oli selvä porras joka oli syönyt myös kannnen seetiä. Seetiä jouduttiin koneistamaan aika reilusti. Jos olisin heti vaihtanut venan niin koneistus olisi paljon pienempi. Nyt siis seeti on "syvemmällä" kannessa ja ehkä ~kerran tai kaksi voi vielä tehdä kevyen koneistuksen.
Ja uusi kansi maksaa noin 700€. Tosin joihinkin merkkeihin koneistamot vaihtavat seetejä, joka ei myöskään ole ilmaista vaan täälläpäin ~50-80e/kpl. Eli kulunut osa kannattaa vaihtaa ennen kuin tulee muita murheita. Näin se on halvinta.
Paras venttilien suoja on puhdas ja öljytty ilmanputsari! Joten se pitää tehdä joka ajon jälkeen.

Kinaamiseksi menee

Jos venttiilit on hävittänyt 20h:ssa välyksensä, niin niissä on silloin jo niin selkeä kuluma, että Tumpin tyylillä venttiilit on siis vaihdettava ainakin jo 15h:ssa. Valitettavasti Tumpin lisäksi ei varmasti ole hirveän monia, lukuunottamatta tietenkin maahantuojan tukemia SM kärkikuljettajia, jotka haluavat lyödä noin paljon rahaa huoltoihin 15h välein.

Faktaa on myös, että punaisissa pyörissä kuluvat ventiilit, mutta seetit kestävät varmasti ainakin 100h. Mikäli Yamahan (josta Tumppi todennäköisesti puhuu) pikkunelarin seetit kuluvat tuohon tahtiin, eivätkä nämä seetit ole ilmeisesti edes vaihdettavia, aiheuttaa sen, että kierrän siniset mopot tästä lähin hyvin kaukaa! Harmi juttu, sillä Yamahan isot nelarit tunnetaan lähinnä pomminkestävinä pyörinä.

Lainaus:
"Paras venttilien suoja on puhdas ja öljytty ilmanputsari! Joten se pitää tehdä joka ajon jälkeen. "

Lukekaa että ainoa suoja. Älkää vaan kukaan luulko, että tuo säästää teidät ventiilien vaihdolta. Totuus on, että jos haluatte harrastaa edes hiukan edullisemmin, niin ajakaa 2T pyörillä.

Yamahaan tuo kustannuksia lisää myös naurettava nokkaketju, se kannattaa vaihtaa 15h välein. Nokkaketjun alaratas on samaa puuta kampiakselin kanssa ja jos ratas pääsee kulumaan, niin vaihtoon menee koko kampiakseli, älykästä!

Hyvä

Mukava kuulla asiallisia vastauksia ja kuluja merkkituotteistakin. Itsellä vain 2t kotarista kokemuksia. Halpaa näyttää huollot olevan jos itse ei mitään osaa tehdä :), eli siihen loppui hyvin alkanut harrastus.

Tumppi
Muistelehan puheitasi ja hehkutuksiasi enkä edes mainitse kiinapyöriä :)
Kukin meistä tyylillään, MUTTA ajattele mitä sanot, ettet sano mitä ajattelet. Tuo ei ollut kohdistettu kehenkään.

Huoltoja, huoltoja, huoltoja. Sitä ei tavan netistä moponsa tilannut tiedä.
Hyvä paikka paikallisille kerhoille jakaa tietoa sitä minimaalista jäsenmaksua vastaan, omisti sitten jammun tai peltopyörän.

Jammua molemmille

Kun itse valitsin pikkunelaria niin silloin riippumattomat lähteet kertoivat että Jammu on luotettavin pikkunelari. Kotarin pikkunelari ei ollut silloin markkinoilla. Enkä siitä siis mitään tiedä.
Hondassa, Kawassa ja Suzukissa vanat kuluivat kuulemma vielä taajempaan. Ja olisiko ollut ekoja pikkunelari Hondia(?), joissa myös nokka-akselin toisenpään nokka kului luvattoman äkkiä.

Tarkistin ajopäiväkirjastani että ajoin ekoilla venttiileillä 46.5tuntia, jonka jälkeen ne olivat totaalisen pskana. Ostin pyörän 2vuotta käytettynä eikä aiemmasta huoltohistoriasta ole tarkkaa tietoa. Eli en tiedä paljonko venoilla ja seeteillä yhteensä ajettiin. Kisoissa olen kysellyt Jammu-miehiltä että paljonko he ajavat männällä ja venoilla niin kisakuskit kertoivat että hyvin huollettuna varsinkin harrastelija pääsee yli 100tuntia. Ja pelkkä seetien kevyt hionta uusille venoille riittää. Uusilla venoilla olen ajanut tällähetkellä ~20h ja ovat täysin kunnossa. Ja todetaan vielä että pakovenoja en ole koskaan vaihtanut, vain imuvenat.

Taisi olla vm-06(?) Jamppi jossa oli venttiili vikaa ja ne ehkä saattoivat kulua 20tunnissa. Tehdashan teki näistä pyöristä takaisinkutsun ja venat vaihdettiin takuuseen. Eli tietämäsi 20h tapaus taisi olla juuri vm06?

Ja sekin on totta että Jampin nokkaketju on (tai ainakin oli) heikko eikä tarvike osaa ole saatavilla. Mutta toisin kuten sanoit niin koko kampiakselia ei tarvi vaihtaa jos ratas kuluu, vaan kampura on kaksiosainen ja mikäli toinen puolikas on kunnossa niin vain toisen puoliskon hankinta riittää. Hintaa sillä on reilu 100€.
Nokkaketju taasen maksaa ~30€ ja vaihto on todella helppo ja nopea. Eikä konetta tarvi repiä palasiksi. Venttiilikopan kansi ja vauhtipyörä pois niin ketjun saa vaihdettua. Itse vaihdan nokkaketjun samalla kuin männänkin ja ainakin viimekerralla kampuran ratas oli edelleen terve.

Ja sen on täysin fakta että 2T:llä ajo on halvempaa. Sillä hinnalla mitä menee nelarin yläkerran remppaan, tekee 2-tahtiin koko moottorirempan. Se kummalla ajosta pitää enemmän on mielipide asia, mutta itse ajan nelarilla mielummin vaikka tallissa 250cc 2tahtikin on.

Halpaa on...

"Hondassa, Kawassa ja Suzukissa vanat kuluivat kuulemma vielä taajempaan."

Johtuukohan siitä, että juttujesi perusteella myös Yamahan seetit kuluvat rankasti. Kuluukohan muissa merkeissä pääsääntöisesti vain ventiilit?

"Kisoissa olen kysellyt Jammu-miehiltä että paljonko he ajavat männällä ja venoilla niin kisakuskit kertoivat että hyvin huollettuna varsinkin harrastelija pääsee yli 100tuntia."

Männän kuluminen ei ole pikkunelareiden ongelma. Kysyin kaveriltani, että miksi vaihdat männän uuteen, kun vanha mäntäsi näyttää tosi kulumattomalta? Männällä oli ajettu silloin 50h ja kaveri vastasi minulle, että näissä penteleissä tahtoo männät väsyä ja hajota reikäänsä. Eli 100h ajaminen pikkunelarin männällä on melkoista riskipeliä, vaarana on taas se pelätty totaalituho. Hyvät huollotkaan ei pelasta mäntää tältä väsymisestä syntyvältä hajoamiselta. Itse muuten sanoit, että osat pitää vaihtaa ajoissa!

Koko nelareiden huolto-filosofia perustuu tähän samaan. Kaikki yrittää hakea edullisinta tapaa harrastaa crossia, yhdet pelkää moottorin hajoamista niin paljon, että vaihtavat osia usein ja öljyjä 3h välein, kun taas toiset vetävät riskin päälle männällänsä 100h ja vaihtavat öljyt vasta 5h välein. Verratkaa muuten noita öljyn vaihtovälejä moniin Brigstrattoneihin, joilla vedetään 10v nurmikkoa vaihtamatta öljyjä kertaakaan. Crossien puolustukseksi on sanottava, että eipähän noissa ruohonleikkureissa ole kytkintä öljyjä pilaamassa.

Koitin löytää netistä YZ250F Hessujen mielipiteitä heidän huolto ajankohdistaan, ei oikein löytynyt, mutta pari hauskaa linkkiä kuitenkin:

http://www.offroadpro.net/fin/keskustelut/viestit.asp?nro=33695&hakusana=mäntä%20hajosi

http://www.offroadpro.net/fin/keskustelut/viestit.asp?nro=36620&hakusana=mäntä%20hajosi

Nää takuujutut on muuten aika hauskoja näissä pyörissä. Kun tollanen venttiili katkeaa uuden kankeasta pikkunelarista, niin maahantuojien kanta on yleensä se, että ei kuulu meille kun on kilpakäyttöön tehty laite. Todennäköisesti saat osista hyvät alennukset, mutta joudut tekemään/teettämään homman omaan piikkiin. Jos tämä sama tapahtuu Kiinamopoon, niin työnnät vehkeen Honkkariin, niin he toimittavat sen korjaukseen tai saat uuden mopon allesi!

huoltoa

En sen yleisemmin tiedä Yamahan, enkä muiden pyörien seeteistä, mutta ainakin itselläni imuvenojen seetit kuluivat. Ja vahva epäilys on se että todella kuluneet imuvenat aiheuttivat myös seetien kulumisen. Pyörähän on siis vm-02 ja ~pari vuotta sitten vaihdoin ne venat. Eli mistään kovin suuresta kulumisesta ei ole kyse. Koska ei sen enempää ole seetejä koneistettu. Muistaakseni alkuperäinen venttiilin prikka on kokoa 185, mutta uusien venojen jälkeen ja seetien koneistuksella prikkaa joutui pienentämään 165:een. Jos venan olisi heti vaihtanut kun oireet tulivat niin ehkä 180 prikka olisi riittänyt. Pienin prikka taitaa olla 120(?), eli vielä on jonkin verran varaa. Jos löydän vanhat venat niin voin laittaa kuvan, niin ymmärrätte mitä ne saivat aikaan.
Itse kyselin männän kulumisesta paikalliselta crossi-huoltomieheltä ja hän taas kertoi että, koska mäntä on hyvin matala, eli helmaa ei ole juuri lainkaan. Siksi pienikin kuluma saa männän kieppuvaan liikkeeseen. Itse vaihdan kuitenkin männän ~50h välein. Kaverilla oli vanha ~vm90 350cc nelari enduro jossa mäntä pääsi kulumaan niin paljon että se kääntyi sylinterissä poikittain. siis niinkuin kolikko putkessa! Ikinä ennen en ole tälläisestä kuullut, mutta pakko oli uskoa kun omin silmin näin.

Kuten sanoit niin kaikki hakevat sitä halvinta tietä harrastukseen. Omat vinkkini on. Tiheä öljynvaihto laadukkailla öljyillä. Ilmanputsarin pesu ja öljyäminen. Ja koko pyörän pesu ajon jälkeen.
Clymerin korjausopas muuten suosittelee omaan pyörääni mm seuraavaa:
-öljynvaihto joka ajon jälkeen
-joka viidennen ajon jälkeen mäntä ja venat irti sekä niiden kunnontarkistus/mittaus
Nämä suositukset ovat kuitenkin tehty ammattikuskille joka ajaa +30asteen lämmössä kaasupohjassa. Itse siis vaihdan öljyt 3-4tunnin välien.

Otappa huomioon että nurmikonleikkurissa on viritysaste jotain aivan muuta kuin tämän päivän krossissa. Isossa 2sylinterisessä leikkurissa on ~16hummaa, kun taas 250cc yksmukisessa krossissa on ~40hummaa ja kierroksia ~10tuhatta enemmän + kertomasi kytkin ja vaihteisto..
Ja se on totta että takuuta ei käytännössä ole. Tai mikäli kyseessä on selvä valmistus tai rakenne vika niin takuu korvaa. Näinhän oli juuri erään vuosimallin Jampin venoissa joista tuli takaisinkutsu.
Honkkari kyllä myöntää 6kk:n takuut Kinukeille, mutta silti radalle niillä ei ole mitään asiaa vaikka ne olisivat kuinka hyvin huollettuja.
Myöskin kinukin ja oikean crossin viat eroavat toisistaan. Kinukeissa runko ja jarrut yms vääntyilevät pilalle, kun taas crossissa viat taitavat olla enemmän koneen puolella. Huomaa taas viritysaste. 200cc kinukki ~15hummaa 250cc crossi 40hummaa.

Vastaus ventiilille

"Itse siis vaihdan öljyt 3-4tunnin välien."

Oletko muuten miettinyt, että vaihdat öljyt n.120km välein! Crossin pieniä keskinopeuksia ei tule helposti ajatelleeksi, mutta Sm kärjessäkin keskinopeudet pyörii 50-55 km/h. Mitään tieteellistä perustetta noin tiheään öljynvaihtoon ei varmasti ole, mutta kun ajetaan nelareilla, niin kaikki mikä ei tapa taloudellisesti, niin yritetään tehdä liiankin hyvin. Oma ohjekirjasi suosittaa vaihtamaan öljyt joka viidennen kisan tai 1000km välein. KTM:n ohjekirja joka 15h välein. Usein ohjekirjojen suositukset huolloille tuntuu naurettavan lyhyiltä, mutta tässä kohtaa usein käyttäjät alittavat tuntisuositukset reilusti! Oletko muuten vaihtanut etuiskariöljyt myös 3h välein? Ohjekirja antaa saman öljynvaihtovälin niin iskunvaimentimiin, kuin moottoriöljyihinkin!

"Otappa huomioon että nurmikonleikkurissa on viritysaste jotain aivan muuta kuin tämän päivän krossissa."

Ymmärrän moottoreiden eron varsin hyvin, koitin vaan saada ymmärtämään, että jos ilmajäähdytetty moottori, jonka jäähdytysrivat on heinässä, kestää öljyjä vaihtamatta satoja tunteja, niinkuin myös autot, niin sitten on keksitty laite, johon pitäisi vaihtaa vielä laadukkaammat öljyt 3h välein! Oletko muuten miettinyt Yamahasi litratehoa? Pikkunelarin litrateho on n. 160hv/l, kun taas Räikkösen Ferrarissa 375 hv/l!!! Jopa WRC auton litrateho on samaa luokkaa hirveästi kuristettuna ja siinä on vielä Turbo öljyjä korventamassa. En ota sinänsä kantaa F1 tai ralliauton öljynvaihtoväleihin, ovat varmaan samaa suuruusluokkaa 3h kanssa, mutta on käyttökin erilaista harrastelijan crossi pöristelyihin verrattuna. Itseasiassa pikkunelarin teho ei aiheuta öljyille ongelmia, vaan helvetill..stä keventämisestä johtuvat kovat pintapaineet.

"Clymerin korjausopas muuten suosittelee omaan pyörääni mm seuraavaa:"

Clyymereitten on pakko pelata Uber varman päälle, muuten ne haastetaan jenkeissä oikeuteen ja ne joutuu maksamaan 50000 pikkunelari remppaa.

"Ja se on totta että takuuta ei käytännössä ole. Tai mikäli kyseessä on selvä valmistus tai rakenne vika niin takuu korvaa. Näinhän oli juuri erään vuosimallin Jampin venoissa joista tuli takaisinkutsu."

Yamahan maahantuojalle irtopisteet jos tuo on totta. Yleensä näin tapahdu hyvin selvältä tuntuvissa tapauksissakaan.

"Honkkari kyllä myöntää 6kk:n takuut Kinukeille, mutta silti radalle niillä ei ole mitään asiaa vaikka ne olisivat kuinka hyvin huollettuja.
Myöskin kinukin ja oikean crossin viat eroavat toisistaan. Kinukeissa runko ja jarrut yms vääntyilevät pilalle, kun taas crossissa viat taitavat olla enemmän koneen puolella. Huomaa taas viritysaste. 200cc kinukki ~15hummaa 250cc crossi 40hummaa."

Koitin vain sanoa, että jos 500e laitteeseen pystyy myöntämään takuun, niin miksi ei laadukkaille Japanilaisille crossipyörille?
Ylipäätään en ymmärrä kinaanne "oikeat crossit" vs. kinukit! Aivan sama kuin vertaisi Golf GTI:tä Bugatti Veyroniin. Golfikin tuntuu nopealta ja varmaan ajaminen on hauskaa, mutta kun rinnalle tulee Bugatti niin.... näissäkin on se samaa, että hintaa ei voi verrata, eikä silloin myöskään niiden tarjoamaa nautintoa!

Lisää

Kiva kun kerrankin tällä palstalla saadaan aikaan asiallinen keskustelu.

Ohjekirjassani lukee öljynvaihdosta "after every race", eli itse käytin tästä (ehkä virheellisesti) nimitystä tunti.
Öljynsuodattimen kohdalla lukee "every third race or 500km(300miles)"
Ja iskareiden öljyt käsketään vaihtaa "every fift race or 1000km (600miles)". Itse vaihdan kerran vuodessa, ja ilmat päästän pois joka ajon jälkeen.
Syy miksi vaihdan iskareiden öljyt harvoin on se että seuraukset eivät ole läheskään yhtä kalliita kuin moottoriöljyn kohdalla. En usko että keulasta hajoaa mitään vaikka öljyjä ei vaihtaisi koskaan. Keula ei vain toimisi halutulla tavalla. Jos luuloni on väärä niin korjatkaa.
Ja kyseinen taulukko on siis Clymerin kirjassa, mutta Clymerin laatima se ei ole, vaan Yamahalta kopioitu.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa niin itse huomaan eron uuden ja 4tuntia ajetun öljyn välillä. 4-tuntia ajetun kanssa vaihde menee helpommin vapaalle 1->2 vaihtaessa. Eri öljymerkeilläkin tuntuu olevan eroa. mm Castrol GPS:llä ero ei ole yhtä suuri kuin vaikka Mobil Racing 4T:llä. Juuri kytkin ja vaihteisto taitaa olla se öljyn tuho. Tätä ongelmaahan ei formuloissa käsittääkseni ole(?)

Ja tarkistin takaisinkutsun ja tosiaan vm06 Jammun jossain erässä oli venttiilivikaa ja ympäri maailmaa myydyt ko. pyörät kutsuttiin takaisin. Eli tuskin Suomen maahantuojalla oli siihen mitään osuutta..? Kirjoittappa Googleen "yz250f Recall"

Ja takuusta. Omassa matalamman viritysasteen omaavassa supermoto pyörässäi on/oli takuuta 1vuosi. Sitä ei ole tarkoitettu crossiradalle kuten ei Honkkarin tuotteitakaan joten takuu voidaan myöntää.

Totuus paljastuu...

Ongelman ydin näyttäisi olevan sinun Englannin kielen taidossasi? Siis:

Inspect=tarkistaa,
replace=vaihtaa

Olikos se sun pyöräsi 2002? Tää kuva on vuotta uudemman Yamahan manuaalista, mutta en ikinä usko, että öljynvaihtoväli olisi muutettu 5-kertaiseksi välillä 2002...2003!

http://www.munkuvat.org/kuvat/53461.jpeg

Jos kisoihin kuuluu esim. 2 X 30min erät, treenit ja aika-ajot, niin tunteja tulee ainakin 1,5 yhdestä kilpailusta. Epäselvää minulle on, että onko insinööri ajatellut, että pyörällä ajetaan kilpailujen väleissä myös treenejä, vai onko ajateltu puhdasta kilpapyörää? Vaihtoväli siis n. 7,5h?

Samoja väärinkäsityksiä on aiheuttanut ilmeisesti myös KTM manuaali, jossa käsketään vaihtamaan öljyt 3 ajotunnin jälkeen uudesta pyörästä. Oikea vaihtoväli siis on KTM:n manuaalin mukaan 15h.

"Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa niin itse huomaan eron uuden ja 4tuntia ajetun öljyn välillä. 4-tuntia ajetun kanssa vaihde menee helpommin vapaalle 1->2 vaihtaessa. Eri öljymerkeilläkin tuntuu olevan eroa. mm Castrol GPS:llä ero ei ole yhtä suuri kuin vaikka Mobil Racing 4T:llä."

Tämä johtuu ainoastaan ns. Nelari-neuroosista johon olet sairastunut. Tähän salakavalaan tautiin sairastuu, kun liikkuu varikoilla ja lukee liikaa Crossi-foorumeita, joissa liikkuu väärin manuaaleja lukeneita ihmisiä. Tartunnan saaneen ihmisen alitajunta alkaa rakentamaan kaikenlaisia kauhu skenaarioita totaali pamauksesta tai mielikuvituksesi näkee venttileiden kuluvan kuin juusto jo parin ajoreissun jälkeen viimeisestä huollosta. Kolmannella ajoreissulla tuntuu, että vaihteisto ei toimi, moottorikaan ei oikein vedä ja korvatkin kuulee mitä merkillisimpiä sivuääniä. Ajokaan ei tunnu sujuneen ja illalla vaimo ihmettelee, miksi hänen rakas miehensä ei ole seksuaalisesti halukas. Ainoa mikä tähän auttaa on se, että hiivit talliin ja vaihdat ne vähän ajetut poskettoman kalliit öljyt uusiin. Oletko huomannut, että uuden öljyn moottoriin kaataminen saa sinut lähes eufooriseen tilaan?
Se, että huomaat öljyjen välillä eroja johtuu myös omasta päästäsi. Kun olet aikasi foorumeita lueskellut ja löytänyt oman SuperHyper-öljysi, niin pääkoppasi antaa sinulle pari tuntia lisää tehokasta ajo-aikaa.

"vaihde menee helpommin vapaalle 1->2 vaihtaessa."

Miten muuten huomaat tuon asian, itse en käytä 1-vaihdetta kuin varikolta lähtiessäni. Kakkoselle vaihdan jo varikolla.

"Ja iskareiden öljyt käsketään vaihtaa "every fift race or 1000km (600miles)". Itse vaihdan kerran vuodessa, ja ilmat päästän pois joka ajon jälkeen."

Tätä siis tarkoitan kun sanon, että usein manuskojen huoltovälit tuntuu kovin lyhyiltä. Käytännössähän noi vaihdetaan vasta kun stefa pettää, eli ehkä n.10...20h välein. Toisaalta keulassa on runsaasti liukulaakeroituja osia, mitkä eivät varmasti nauti likaisista öljyistä.
Päästä muuten noi ilmat jo, kun tulet ekan kerran varikolle. Kuumat, laajentuneet ilmat puhisee iloisesti pihalle ja keulasi toimii niin kuin pitääkin.

Honkkarin mopolla radalla ajoa ei kuitenkaan ilmeisesti kielletäkkään, vai?

kuvia

Englantini on ihan kohtuu hyvällä mallilla.
http://koti.mbnet.fi/tuomas82/ohje.jpg
Siinä kuva 02:sen huoltoväleistä. ja öljynkohdalla lukee replace.
Ja pyöräni on tosiaan -02. Pyörissä on eroa voitelun suhteen. Öljy tilavuus on eri ja suurin ero on öljynsuodattimessa. 02:ssa on tiheä metalliverkko ja 03:ssa on tehokkaampi paperisuodatin.
3tunnin ajon jälkeen metallisuodattimessa näkee paljon metallihiukkasia. Ja suodattimeen jää vain ne isoimmat. Tässä taitaa olla yksi syy öljynvaihdon tiheyteen.
Ja oman 2t kotarini ohjekirjassa käsketään vaihtaa laatikon öljyt 6 ajotunnin välein.

Ja itse lähden joskus ykkösellä liikkeelle ja joskus kakkosella. Jos lähden ykkösellä ja teen nopean vaihdon niin vanhalla öljyllä menee huomattavasti helpommin vapaalle, eikä syy ole korvien välissä.

Ja olen nähnyt kun sarjacrosseihin verrattavassa kisassa ajettiin Tunturi Tigerillä, tosin pehmeät kohdat jouduttiin työntämään, joten toki Kinukillakin saa ajaa, mutta eri asia että kannattaako. Ei ainakaan hyppyreihin ole asiaa sillä rungolla/alustalla.

Ja tässä vielä kuva imuvenoistani jota en heti vaihtanut oireiden jälkeen vaan sääsin vain välykset. Voit kuvitella mitä nuo tekevät seeteille. Huomaa porras lautasessa jota uudessa venassa ei ole lainkaan.
http://koti.mbnet.fi/tuomas82/vena.jpg

Ontuva vertaus

Jos mietitään valmistajan suosituksia kuluttajille, on asia otettu varman päälle. Tee näin, niin laitteesi kestää.
Vähän niinkuin lentokoneen x-tuntitarkastus. Joka niitti nuuskitaan ja jossain vaiheessa uusitaan, vaikkei olisi ihan pakko. varmanpäälle.
Hondan mukana muuten tulleessa huoltokirjassa suositellaan öljynvaihtoväliksi 15 h. Samalla sitten pitää vaihtaa mäntä...

Olette varmaan ottaneet huomioon myös ajamisen laadun. En aseta kyseenalaiseksi esim Tumpin ajotaitoja, mutta jos olisi mitattavissa pyörään kohdistuva rasitus esim. itseni, Tumpin, tai maailmanmestarin "racen" aikana, niin kovin suuri on ero. Veikkaampa, että omassa ajossani täyskaasulla lähellä rajoitinta ajetaan max 10 % ajasta ja mestari vetelee yli 90 % torvi selällään treenit, aika-ajon ja pari kisaerää ja sen mukaan on valmistaja antanut suosituksensa.

ps. en lukenut koko ketjua, joten saatan toistaa jo toteamianne asioita, mutta tällasta tää on.

psps. jäätyis radat, että pääsis ajamaan.

pspsps. peeäss...

Loputon kina

Et tainnut ymmärtää, että nelitahti-neuroosin vaivaama Clymer-kirjailijan opus ei tainnut kiinnostaa ketää.

Tässä siis 2002 valollisen sisarmallin manuaalista pätkä joka kovin näyttää samalta kuin 2003 manuaali.

http://www.munkuvat.org/kuvat/53608.jpeg

Ulkoasustakin jo näkee, että sinun manuaalikuvasi on CLYYYMERISTÄ! LOL

Ootkos jo muuten kyllästynyt tiskaamaan sitä -02 öljynsuodatinta? Kunnollisia paperisuodattimia saa siihenkin samalla lailla kuin -03 malliin.

Tässä lainaus tarvikesuodatin myyjältä:

Oil Filters Each YZF/WRF up to 2002

Oil is the lifeblood of your engine. Changing it and the oil filter on a regular basis is important for trouble free and long engine life. These are high quality Japanese filters made from the finest filter paper, designed to exceed OEM specifications filtering very fine particles while maintaining high flow rates. These are not suitable for 2003 models.

Ja jos haluat siihen -03 suodattimen, niin mikä ettei:

Genuine Yamaha 03-07 YZF/WRF Oil Filters

If you have a 2003-2007 Yamaha YZF or WRF you need these oil filters. Don't be fooled into using the old model gauze filter and cleaning it. The 2003 models have different flow rates. You may use an 03 filter in an 02 but do not use an 02 filter in an 03 model.

Kinukki puolustelussani ei ollut kyse siitä, että onko niiden suorituskyky loistava radalla, vaan se että niiden takuu on voimassa silti, kävit radalla tai et.
Kinukit on muuten aivan loistavia korvaamaan vanhat Tunturi Tigerit, siis mökkimopoina, johon ne on tarkoitettukkin.

Kuviasi vastaavat venttiilit eivät olleet aiheuttaneet Hondassa minkään asteista kulumista seeteihin!
osaako kukaan sano mikä on yamaha yz250f 2002v venttiilivälykset
Mikä on se seeti kannessa,ja missä se sijaitsee??
seeti on kannessa oleva venttiilin istukka. Eli siis se jota vasten venttiilin lautanen tiivistää palotilan.
mites toi 450 sx kotarin nokkaketjun irroitus? vuosimallihan on 06
Mitä kaikkia ja miten useasti pitää vaihtaa nelari crossiin (Honda crf 250 07-09)?Anteeksi tietämättömyyteni, mutta en siis vielä omista sellaista. Teen vasta ns. Taustatyötä. Kiitos paljon jo etukäteen.
 /   /  /  / Venttiilien säätö

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta