Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Selasin taas sivuja pitkästä aikaa

annu42

Kiitos alex-kasi kirjoituksestasi 8.12. Se käsitteli lepoa. Olen joskus itsekin kirjoittanut ev.lut.kirkon kannanotoista levon suhteen. Olemme vain ihmisiä ja todella tarvitsemme lepoa. Jokaiselle on omakohtainen valinta lepääkö vai ei, kuten kirjoititkin.

Koska kirjoituksesi oli jo jäänyt niin kauas, tuon tänne lainauksesi ev.lut.kirkon sivuilta. Näyttävät hekin käyttävän sapattia käsittäviä Raamatun kohtia sunnuntain lepoa esiin tuodessaan, jopa luomisesta lainattua hämmästyin. Onhan täällä siitä niin paljon meitä irvailtu ja väitetty, ettei UT tunne sapattikäskyä.

Kirjoituksesi vahvisti uskoani Sapatin pyhyyteen, ja todelliseen lepoon Jumalan yhteydessä hänen siunaamaanaan päivänä. Voitta taas käydä katsomassa. Hyvää ja siunattua uutta vuotta.

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

7

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kerrota miehellesi

      Sinä Annu kehut olevasi parempi lainnoudattaja ja parempi lepääjä kuin luterilaiset.

    • lisää

      Kumpi on sinun jumalasi luther vai ellen?
      Onko sinulla raamattuna katekismus vai suuri taistelu?

      Miksi UT:ssa ei mainita edes sanoja "kymmenen käskyä"?

    • ole kuin muutkaan

      päivät.
      Olette advarit käsittäneet päin mäntyä
      lepopäiväasian.
      Tänään työskennellään jokaisena viikon
      päivänä ja yöllä ja päivällä.
      Jokainen lepää silloin kun aikaa on.
      Silloin voi pyhittää päivänsä.
      Mooseksen aikaan tehtiin työtä samalla
      tavalla joka päivä.
      Ei silloin kukaan käskenyt paimenia pois
      pellolta kun itsellä oli vapaapäivä.

      Luuletteko että jumala on noin tyhmä
      että vaatisisapatin viettoa kuoleman uhalla.
      Siltä se kuulostaa kun kuuntelee teidän
      vaahtoamista sapateista.

    • eräs uskova

      Huomiothan ettei laki anna elämää. Laki ei anna iankaikkista elämää. Vain usko Jeesukseen on tienä iankaikkiseen elämään.
      Uskon perustaan saatetaan sekoittaa lain teot. Ihmisellä ei ole mitään osuutta iankaikkiseen elämään kuin Kristuksen kautta.

    • alex-kasi

      ja hyvää jatkoa sinnekin päin:).
      Oli mukava että ymmärsit mistä kirjoitin - vaikka täällä käydään mielestäni vähän liikaakin keskustelua lepopäivästä (siis sapatista ) niin otin kuitenkin esille sen näkökannan, että ei kukaan joka pitää lepopäiväänsä Raamattuun katsoen palvo sen enempää aurinkoa kuin muutakaan taivaan kappaletta. Luterilaisen kirkon mukaan on kysymyksessä lepopäivä niin henkisen kuin ruumiillisenkin levon ja virkistyksen vuoksi.

      alex

    • uskova_1

      Vai niin, että taas yrität vetää Lutheria harhaoppejasi puolustelemaan.

      Mutta katsoppas, mitä Luther kirjoitti harhopeista, siis juusi sinun adventismistasikin:

      "Luther sanoo: ´Opin arvosteleminen ja erottaminen on joka ainoan kristityn velvollisuus, vieläpä niin, että se on kirottu, joka hiuskarvankaan verran loukkaa tätä oikeutta´." (Pieper, s.126-127)

      "Älä pidä vähäisenä asiana sitä, että sinulle annetaan käskyjä, joita Jumala ei ole antanut, ja näin murennetaan kristityn vapaus, jonka Kristus on verellään ansainnut, ja omientuntojen kuormaksi pannaan synti siinä, missä ei mitään syntiä ole. Se, joka niin rohkenee tehdä, rohkenee tehdä kaikkea muutakin pahuutta sitä vastaan, mitä Jumala ja Kristus on, opettaa ja tekee" (W.A.18,141 s).

      "Samoin kuin armo tehdään mitättömäksi (Room. 11:6), jos siihen tahdotaan liittää ihmistekojen ansio, samoin se kumotaan, jos se tahdotaan irroittaa Kristuksen sijaishyvityksestä, ilman tätä hyvitystä kuviteltu armo on non-ens (jotakin, jota ei ole olemassakaan), joka siihen uskoo, ´uskoo tyhjään´ (Luther, St.L.XI, 1085 s; W.A. 10 3, 160 s.)

      "On totta, että olemme vapaita ja että meidän haltuumme on annettu ruoka, liha, kala, munat ja voi. Sitähän ei voi kukaan kieltää. Jumala on antanut meille vapauden se on totta. Kuitenkin meidän täytyy kyetä käyttämään vapautta oikein ja suhtautumaan heikkoon veljeen toisin kuin uppiniskaiseen. Ensiksi: jos et voi kieltäytyä ilman vahinkoa tai olet sairas, niin voit hyvin syödä, mitä sinua haluttaa, pahentukoon tästä ken tahtoo. Ja vaikka koko maailma siitä pahentuisi, et kuitenkaan tee syntiä siinä. Toiseksi: kun sinua tahdotaan pakottaa, kuten paavi on tehnyt narrimaisilla kuolleilla laeillaan: sinä et saa perjantaina syödä lihaa vaan kalaa, paaston aikana et saa syödä kalaa etkä munaa etkä voita jne., niin sinä et saa millään tavalla antaa riistää itseltäsi sitä vapautta, johon Jumala on sinut asettanut. Uhmallakin sinun on toteutettava tällaisten käskyjen vastakohtaa ja sanottava: niinpä juuri koska sinä minua kiellät syömästä lihaa ja rohkenet tehdä minun vapaudestani lain, juuri sen takia minä tahdon uhallakin syödä. Samoin sinun tulee tehdä hänelle kaikissa muissakin asioissa, jotka ovat vapaita. Ottakaamme esimerkki. Jos paavi tai joku muu tahtoisi pakottaa kantamaan kappaa, sitä eikä mitään muuta, niin tahtoisin heitä uhmaten panna kapan pois. Mutta koska se on vapaassa vallassani, niin tahdon sitä kantaa, jos minua huvittaa. Jollei, panen sen pois. Kolmanneksi on muutamia, jotka vielä ovat uskossa heikkoja, mutta jotka olisivat neuvottavissa ja jotka mielellään uskoisivat, kuten mekin, mutta heidän tietämättömyytensä estää heitä ja jos tämä heille saarnattaisiin, kuten meille on tapahtunut, liittyisivät he meihin. Sellaisia hyväntahtoisia ihmisiä kohtaan meidän täytyy käyttäytyä aivan toisin kuin noita uppiniskaisia kohtaan. Heitä kohtaan meillä täytyy olla kärsivällisyyttä, niin että pidättäydymme omasta vapaudestamme, kun se ei tuota meille vahinkoa eikä vaaraa, ei ruumiin eikä sielun puolesta. (Luther Martti. VALITUT TEOKSET III. Toimittanut Lennart Pinomaa. WSOY Porvoo 1959 s. 387-388)

      Ja mitenkäs Luther kirjoittikaan tuosta sapatista, jota sinä yrität hänet saada puolustamaan:

      ”Kristuskin lepäsi haudassa sapattina, toisin sanoen koko seitsemännen päivän, ja nousi kuolleista sapattia seuraavana päivänä, joka on kahdeksas ja alkaa uuden viikon eikä sen jälkeen mainita enää muuta päivää. Kristus näet vei kuolemallaan päätökseen aikojen viikot ja alkoi kahdeksantena päivänä uuden elämän järjestyksen, jossa ei enää lasketa päiviä vaan vallitsee yksi ainoa iankaikkinen päivä ilman yön vaihtelua. Kahdeksas päivä on iankaikkisuuden päivä.”

      Ja entäs sitten tuo teidän ikuisen sielun ja helvetin poistonne:

      "XVII Kristuksen tuomiolle tulosta
      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaaa iankaikisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee IKUISEEN PIINAAN. NE TUOMITSEVAT kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden RANGAISTUS ON KERRAN SAAVA LOPPUNSA." (Augsburgin tunnustus)

      • annu42

        ikuisesta piinasta. Siunattuja lukuhetkiä.
        Luther joutui antamaan periksi monessa asiassa. Hänen aikansa ei ollut vielä kypsä ottamaan kaikkia Jumalan kymmentä käskyä todesta. Kuvat jätettiin, sapattia ei ymmärretty, koska vuosisatoja oli jo pakanuuden auringonpalvonnan päivää pyhitetty. Lopullinen kymmenen käskyn lukumäärän säilyttämiseksi täytyi myös viimenen käsky jakaa kahdeksi.

        Luther ymmärsi myös kasteen ja sosiaalisen avustamisen, mutta nekin olivat liian kovia paloja vielä siihen aikaan. Lapsikaste jäi käytäntöön, koska muuten kirkkoon ei enää olisi liitytty aikuisena. Myös Lutherin sosiaaliset ihmisten avustusta koskevat asiat jäivät taakse, koska nekään eivät tulleet ymmärretyiksi.

        Monissa asioissa hänellä oli heinot ja oikeat tarkoitusperät, mutta yhden miehen elinaikana ei saada kaikkea aikaan. Vasta nyt on aika, jolloin kaikki osa-alueet seurakunnissa sujuu. Seurakunnat toimivat asioiden eteenpäin viemiseksi, ja Jumala ohjaa työtään kaiken yläpuolella. Jumalan työhön sinäkään et voi puuttua ja sitä moittia, sillä silloin arvostelisit itse Jumalaa.

        Toisaalta arvostellessasi ihmistä arvostelet Jumalaa, sillä sanoohan hän, että kaikille on työtä hänen elovainiollaan. Tilaa riittää, joten ole vain omalla paikallasi,siellä sinua tarvitaan. Olkoon Jumala opettajasi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe