Uuden renkaan urasyvyys?

C5 II

Jouduin vaihtamaan autoa. Auton mukana sain myyjän mukaan 80% kesärenkaat vanteineen. Tuli kuitenkin ostetuksi toisaalta erikoisvanteet ja sain renkaat siinäkin mukaan. Näillä oli myyjän mukaan ajettu vajaa 1500km. Kotona aloin sitten vertailemaan renkaiden urasyvyyksiä. Autoliikkestä saamieni Michelin Pilot Primacyiden urasyvyys 7.6-7.9 mm ja vanteiden mukana tulleiden GoodYear Excellencen syvyydet 7.3-7.6.

Mikähän on uuden renkaan urasyvyys? Onko siinä jokin vakio, vai vaihteleeko valmistajan/mallin mukaan?

35

28352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juizzi

      urasyvyys vaihtelee aikapaljonkin riippuen merkistä ja renkaan koosta. normaalisti se on noin 8mm, mut kaikkea 6-9.5mm väliltä löytyy

    • Vai?

      Jaa että senverran pedanttia ollaan että mitataan urasyvyydetkin kymmenesosamilleissä?;)

      No, kuitenkin uusien renkaiden urasyvyydet ovat aikalailla valmistajan omastatunnosta ja renkaan koosta kiinni: Pienimmissä renkaissa urasyvyyttä on tarjolla reilusti, jopa yli 10mm, ja taas suurimmissa ja matalaprofiilisimmissa voi olla jopa vain n. 6mm, johtuen ihan renkaaseen suunnitelluista ja halutuista ominaisuuksista. Pienimmissä ei tunnu kuviopalojen tarjoama "huojunta" renkaan yleisen huteruuden alta, kun taas suuremmissa sporttirenkaissa on haettu jämäkkyyttä ja täsmällisyyttä suurissa nopeuksissa ja sivuttaiskuormituksissa, mistä siis johtuu kuvioinnin ja urasyvyyden mataluus jo alkujaan.

      Tämä, plus eri merkkien toisistaan poikkeavat suunnittelufilosofiat ja tottumukset, tarjoavat varsin epämääräiset lähtökohdat mihinkään absoluuttisiin urasyvyyksien mittailuihin, joten ehkäpä päällimmäisenä kysymyksenä on lopulta pelkästään urasyvyyden riittävyys turvalliseen arkiajoon ja huolehtiminen siitä että renkaat vaihdetaan uusiin ajallaan.

      • C5 II

        >Jaa että senverran pedanttia ollaan että mitataan urasyvyydetkin kymmenesosamilleissä?;)

        Joskus tuli hommattua lcd-näyttöinen urasyvyyden mittari ja tarkkuus on tuo. Enpä tullut ajatelleeksikaan kuinka hassuilta nuo lukemat näyttävätkään.

        Kiitos vastauksesta. Selvensi asiaa. Näiden omien renkaiden kohdalla asia tuli mieleen sen tähden, että enemmän ajetuilla Misukoilla on hitusen enemmän kulutuspintaa jäljellä kuin GooYeareissa. Mutta siinä ei liene siis mitään outoa.

        Renkaat ovat kokoa 215/55 R16. Michelinit ovat nopeusluokan W ja GoodYearit V-luokan renkaat. Kuvittelinkin, ettei pintaa uutenakaan voi olla yli 8 mm. Nopeusluokalla saattaa olla jotain vaikutusta kuitenkin renkaan kulumiseen. Aikaisemmissa autoissani on ollut selvästi pienemmät renkaat. Kuulopuheiden mukaan leveä kuluu nopeammin. Mistä sitten johtuukaan?


    • 3242342343

      Työntömitalla sitten vielä vähän tarkemmin.

      Huonoimmillaan kulutettavaa pintaa kesärenkaassa saattaa olla 2.5mm jonka jälkeen ne ovat rengasalan mukaan vaaralliset (jäljellä 4mm urasyvyyttä jäljellä). Uudessa renkaassa siis urasyvyyttä vain 6.5mm.

      • ylileveä halpisko?

        missä merkissä ja mallissa on noin matala urasyvyys?


      • 19+19
        ylileveä halpisko? kirjoitti:

        missä merkissä ja mallissa on noin matala urasyvyys?

        Tiatavat kaikissa olla yli 7 mm. Tuulilasin kesärengastestissä tuo on mitattu. Autossani olevien Michelinien pinta uutena on tuon jutun mukaan 7,3 mm. Muissa taisi olla enemmän, ylimalkaisesti katseltuna.


      • Anonyymi
        ylileveä halpisko? kirjoitti:

        missä merkissä ja mallissa on noin matala urasyvyys?

        6,8 taitaa olla Crossclimateissa yleinen. Mutta kestävät silti pitkään, ainakin jos ei vaihda tuossa autistien suosittelemassa 4-5mm välissä.


    • michelin rengas

      ennen oli 10mm renkaassa pintaa
      nykyään on vähennetty 7mm että saadaan mahdollisimman paljon myytyä uusia renkaita

      renkaat ovat niin pehmeitä, että kuluvat 2-3vuodessa puhki !

      • ja höpö höpö

        ei micheliinit ole vielä 3 vuoden jäkeen puhkikuluneet


      • kuluukuluu

        Aika ei renkaita kuluta. Ajetut kilometrit kuluttaa.


    • reinotossut

      Ahtaasti tulkittuna talvirenkaassa tulee olla tuo 3 mm pintaa jäljellä, vaikka niitä ajaisi loppuun kesällä. Missään ei mainita että mikäli mikäli nastarenkaasta nypitään nastat, ne muuttuisivat kesärenkaiksi, tai että kitkarenkaat muuttuisivat kesällä kesärenkaiksi. Mietin miksi talvirenkaat ovat kesällä vaaralliset? Voisiko ajatella, että tammikuun paljalla asvaltilla lämpötilan ollessa 6, olisivat kesätenkaat turvallisimmat.

      • Gamsaamnida

        Talvirengaspakon aikaan 3mm, muuten 1mm.

        Nämä kaikki höpinät ovat aika pitkälti niiden ihmisten suista, jotka yrittävät myydä näitä renkaita. Ei kannata kuunnella. Loppuun käytetty talvirengas on ihan hyvä, jos kumi ei ole kovettunut liikaa.

        Tosin itse olen kyllä ajanut kovettuneillakin renkailla hienosti, kunhan vain pintaa on ollut riittävästi jäljellä. Kyllä ne pitää ihan hyvin.


      • Anonyymi

        Miten sitten erotetaan talvirengas? Ovatko ympärivuotiset talvirenkaita, kun niillä saa ajaa talvella? Vaikka myydään ja markkinoidaan Suomessa kesärenkaiksi?


    • vain 76%?

      mikä on aloittajan pointti, ei oikein aukea?

    • pyörämiesx

      klassinen keskustelu kestää aikaa eikä vanhene koskaan, asia 1. autotehtaat yhdessä jusetusviranomaisien kanssa kyllä kertovat kaikenmaailman polttoaineen kulutuslukemia tai ääntä , mutta jättävät kertomatta miten mitataan tämä kulutus tai millä taajuudella tämä meteli mitataan ja millä tienpinnalla!!! ja ainut mikä minua kiinnostaa eli renkaan paistoikä ( syntymäaika ) ja ( tread ) kumin kovuus lisäksi pitäisi ilmoittaa urien osuus prosenteilla kokonaiskulutuspinnasta, sekä RENKAAN KULUTUSPINNAN PAKSUUS ja vaikka lisäksi tuo uran syvyys joka on sekin eri asia. kun valitsee renkaita ,ei se paljon hyödytä kun näkee ne lukemat renkaasta kun on auton alla, puhumattakaan renkaan rungosta joka on tärkein asia, kun toisissa on ihan rättirunko ja pinnat kuluu ihan sekin sokin, voit verrata vaikka bridgestonen jäykkärunkoisia vs, linlong ym ping pong. eli kun 7mm rengas kuluu huimat 2mm on rengas 50% kulunut !!!!! koska se on 3-4mm ajokelvoton sanoo tavaran kaupparyhmä. jos haluat säästää polttoainetta valitse mahdollisimman kapea mutta korkea kumi ja mahdollisimman pieni ( keveä ) vanne , laita 3 kiloa ( typpikaasua !!) ja valitse kumi jossa on jäykkä runko sekä tread lukema välillä 260 -400, niin kestää ja polttoainetta kuluu huomattavan paljon vähemmän. kokeilkaa polkupyörässä tämä, kyllä reidet paljastaa heti mikä on ero.

      • kuningas.kuluttaja

        Niin, ajattelepas renkaan uria ja sitä kuinka paljon ostat renkaita ostaessasi tyhjää!!!


      • nauruhalvaus

        Olen myös sitä mieltä, että "talvirenkaan" minimiurasyvyys on lain mukaan 3mm, eikä ole missään mainintaa sen alle olevasta urasyvyydestä. Ostin netistä uudet saksasta tilastut nastattomat talvirenkaat. Renkaissa nastan reijät, mutta ei nastoja, Ajoin niillä kesän koska soratie renkaita ei ole saatavissa metsästelyautooni. Kysymys kuuluu voiko niillä ajaa talvirengaspakon kuukausina laillisesti,


    • Pienet_urat

      225/45/17 Hankook Ventus Prime3 uudet 7,2mm urasyvyys. Saas nähä pääseekö perinteiset 3 kesää.

      • Wheels2017

        Uudet MAXXIS premitra HP5 235 55 R17 kesärenkaat. Pintaa 7.5mm. Nopeusluokka V. 324€ saksasta toimituskuluineen.


    • honkaak

      Uudet Hankookit myös alla ja 7mm urissa syvyyttä. Hieman kyllä yllätti. Hiljaiset ovat maantiellä eli voi olettaa että kuluu silmissä. Kyllä köyhää kusetetaan, useammin joutuu asioimaan rengasliikkeissä.

      • Pienet_urat

        Onneksi ei olleet kalliit, 290e/sarja. Kyllä ihmetyttää urasyvyyden mataluus, tosiaankin suuntaus nykyaikana monessa tuotteessa kulutusyhteiskunta. Rahat pois ja uutta tilalle.


      • Hinkuuk
        Pienet_urat kirjoitti:

        Onneksi ei olleet kalliit, 290e/sarja. Kyllä ihmetyttää urasyvyyden mataluus, tosiaankin suuntaus nykyaikana monessa tuotteessa kulutusyhteiskunta. Rahat pois ja uutta tilalle.

        Ei se urasyvyys tai sen puute tai renkaan hiljaisuus joka _voi_ kieliä pehmeästä pintakumiseoksesta, kaikkea kerro renkaan kulumisesta. Asiaan vaikuttaa muutama muukin kumin ominaisuus. Hankookin 195/65-15 K425:llä pääsi 50 000 km kunnes ensimmäinen meni sakkorajaindikaattorin tienoille, eikä uutena urasyvyyttä ollut juurikaan 7mm enempää, olikohan 7,3-7,4.

        Mutta on tää joo, yksi valittaa jos urasyvyyttä ei ole ja toinen saattaa valittaa jos sitä on että joutuu maksamaan tyhjästä...


      • Semmoista
        Hinkuuk kirjoitti:

        Ei se urasyvyys tai sen puute tai renkaan hiljaisuus joka _voi_ kieliä pehmeästä pintakumiseoksesta, kaikkea kerro renkaan kulumisesta. Asiaan vaikuttaa muutama muukin kumin ominaisuus. Hankookin 195/65-15 K425:llä pääsi 50 000 km kunnes ensimmäinen meni sakkorajaindikaattorin tienoille, eikä uutena urasyvyyttä ollut juurikaan 7mm enempää, olikohan 7,3-7,4.

        Mutta on tää joo, yksi valittaa jos urasyvyyttä ei ole ja toinen saattaa valittaa jos sitä on että joutuu maksamaan tyhjästä...

        Elämä on.


    • kuluuhan

      Sehän riippuu kuinka paljon ajetaan kesässä !

    • Lisääpintaa

      Michelin energy saver urasyvyys oli uusissa renkaissa vain 6 mm. Epäilytti jo että oliko uudet. Kohta varmaan myydään pinnat ja rungot erillään. Saisivat myyjät ja valmistajat vielä enemmän euroja.

      • ajelekaksimilliä

        Ja suunnitteilla oleva 4mm minimiurasyvyys tarkoittaa sitä että persaukiset veistelevät kiivaasti renkaidensa uria syvemmiksi kunnes kankaat näkyvät.


      • Ei.Ikinä.Enää.Micheliniä

        Tämmöiset energy saverit mullakin oli. Ajoin niillä 15 000 km, kunnes olivat sakkorajalla. Vertailun vuoksi, Dunlopeilla ajelin samalla autolla 50 000 km.


      • Kumoaa_kaiken
        Ei.Ikinä.Enää.Micheliniä kirjoitti:

        Tämmöiset energy saverit mullakin oli. Ajoin niillä 15 000 km, kunnes olivat sakkorajalla. Vertailun vuoksi, Dunlopeilla ajelin samalla autolla 50 000 km.

        Kohta Cruseideri on uudella nimimerkillään hyvin,hyvin vihainen sinulle! Vaatii sinulta tarkat säätiedot, asfaltin karkeuden jne.


      • Pentti_kärähti
        Kumoaa_kaiken kirjoitti:

        Kohta Cruseideri on uudella nimimerkillään hyvin,hyvin vihainen sinulle! Vaatii sinulta tarkat säätiedot, asfaltin karkeuden jne.

        Pentillä on nykyisin muutakin mietittävää kun viime talvena paljastui tosi nolosti. Ei sillä ole muutenkaan kaikki kotona. Juttunsa ovat niin himmeitä. Lisäksi haluaa olla aina päällimmäisenä huomiohuorana kaikessa eikä näytä välittävän minkäänlaisesta vittuilustakaan. Toki yrittää poistattaa kaiken oman agendansa vastaisen materiaalin keskusteluista, tämänkin. Eikö olekin noloa ja lapsellista vaikka reppana on jo viidebkympin korvilla.


    • Itsenäine

      Rengasratsiassa mittasivat viikon vanhoissa renkaissa pintaa 6,7 mm.. Väittävät talvirenkaan pintaa liian pehmeäksi kesällä. Entä jos ovat neljä vuotta vanhat ja jo kovettuneet sopivaksi kesäkelille

    • Madhus

      Uuden renkaan urasyvyys 7 mm eli kulutusvaraa 1 mm koska suositus on että alle 6 mm urasyvyys on jo vaarallista. Tätä ei rengastesteissä mitata, kerrota eikä huomioida millään tavoin. Kuluttajan kusetusta.

    • Ruutanalampi

      Milloin kesärengas on sopivanpehmeä/kova . Kova kestää kulutusta mutta ei pidä ja pehmeä ei kestä kulutusta mutta pitää, vai pitääkö vaisulaako jarrutuksessa. Neljävuotta kovettunut talvirengas ei enää liian pehmeä kesäkäyttöönvaan soppelin kova.

      • elämäOlisKivaHarrastus

        Olet kyllä melkoinen idiootti ja vaarallisen ja valheellisen tiedon levittäjä.


    • Anonyymi

      Uudet Goodyear kesärenkaat. Pintaa tasan 7mm työntömitalla katsottuna.

      • Anonyymi

        Ilman tuota tietoa tämä 2008 vuonna kysytty asia olisi mennyt ihan hukkaan ja pieleen. Nyt olemme viisaampia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe