Asperger parisuhteessa

ajatuska

Miehelläni on mitä todennäköisimmin asperger, mutta hän ei ole vielä hakenut itselleen diagnoosia.

Olen lukenut as-palstoja ja kuvauksia parisuhteista, joissa toisella on as. Päällimmäisenä keksuteluissa on tullut ilmi se kuinka paljon assin puolisona pitää ymmärtää ja joustaa. Toista kun ei voi muuttaa ja assi ei mahda itselleen mitään.
Harvoin kuitenkaan keskustellaan siitä näkökulmasta, miltä asia näyttää assin puolison silmin. Minä ainakin koen, että minua vaaditaan muuttumaan enkä saa olla oma itseni, koska minun tulee joustaa sekä ymmärtää. Mutta kuka tulee minua asioissa vastaan ja ymmärtää? Tähän tietenkin voi todeta, että itse voin valita olenko suhteessa vai en, mutta se ei aina ole niin yksinkertaista. Kuka haluaisi lopettaa muuten hyvän parisuhteen vaan siksi, että toinen on assi eikä aina pysty käsittämään tai ymmärtämään.

Arki perustuu myös sille, että minun on uskottava mitä mieheni sanoo. Hän sanoo, että rakastaa minua varmasti maailmassa eniten, mutta se "maailmassa eniten" ei näy mitenkään minulle. Minun siis on elettävä sanojen varassa. Se on vaikeaa, koska minulla on tunteet ja toinen ei tiedä mitä se tarkoittaa.

Kuinka vaikeaa assille on ottaa vastuu omasta elämästä ja neurologisesta poikkeavuudestaan? Mielestäni asperger ei saa olla puolustus käyttäytymiselle vaan olipa as tai ei jokaisen on pyrittävä jotenkin ottamaan vastuu itsestään ja elämästään. Välillä koen, että mitä enemmän mieheni lukee aspergerista sitä enemmän hän käyttäytyy assin tavoin ja on haluton tulemaan vastaan. esim. Jos hän lukee palstoilta tunnekylmyydestä, hän lakkaa kokonaan osoittamasta sitäkään vertaa huomiota, mihin hän pystyy ja kykenee ja mikä on minulle riittävästi.
Tällaisista asioista koen turhautuneisuutta.

Haluaisinkin kuulla muiden assien puolisoiden-varsinkin naispuolisten-kokemuksista parisuhteessa ja siitä tuleeko suhde pidemmän päälle onnistumaan, vaikka kuinka yrittäisi ymmärtää, mutta ei itse tule koskaan ymmärretyksi. On vaikeaa elää jatkuvasti toisen halujen mukaan. Lisäksi assi mieheni valittaa usein asioista,jotka ovat suoraan hänen itsensä aiheuttamia. Välillä ollaan liian paljon saman katon alla, mutta hän ei itse tee elämälleen mitään. Hae töitä, virikkeitä tms..Hän haluaisi enemmän tilaa, mutta ei anna sitä..tai ei itse osallistu tilan antamiseen. Joskus koenkin tukehtuvani, koska hän ei anna yhtään tilaa minulle.

33

16591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Palstoilta luettuina as-piirteet kuulostavat aina juuri sellaisilta kuin omalla miehellä on. Jos olet oikeasti tavannut tai ollut tekemisissä as-henkilöiden kanssa, niin ehkä huomaisit jonkun laatueron heissä ja miehessäsi (tai sitten et).

      Se että olisi diagnoosi, ei anna mitään oikeutta käyttäytyä noin. Tuo on yhtä älytöntä kuin puolustautua sillä, että henkilöllä on vaikea luonne. Diagnoosin idea on tunnistaa ominaisuus ja sitten suunnitella siihen korjaava kuntoutus. Useamman vuoden kovalla työllä jotkut as-henkilöt pystyvät toimimaan kohtalaisesti alkeellisissa sosiaalisissa tilanteissa. Jos puolisosi on as, niin mitään rakkautta tai kiintymystä muistuttavaa sinun on tietenkin turha koskaan odottaa.

      • ja voi..

        ja kerran voi teitä, kun yleistätte assit jotta ovat kaikki suurinpiirtein klooneja.
        Mistä mahtaa johtua, että oman lähipiirin ja suvun assit ovat eri maata? Osalla on virallinen dg, osalla ei, mutta kenenkään kohdalla ei voi puhua tunnekylmyydestä tai empatian puutteesta. Sitä on muutamalla liikaakin.Rakkautta ja tunteita riittää ja on riittänyt.Viittaan tuohon viimeiseen lauseeseesi. Sellainen kokemus minulla on. Ehkä kannattaa ensin hankkia viralliset dg:t ja kyse voi olla jostain persoonallisuushäiriöstä(kaikkea löytyy) - ei assiudesta - monen kohdalla, jotka luulevat että kyseessä on as.


      • Ajatuska
        ja voi.. kirjoitti:

        ja kerran voi teitä, kun yleistätte assit jotta ovat kaikki suurinpiirtein klooneja.
        Mistä mahtaa johtua, että oman lähipiirin ja suvun assit ovat eri maata? Osalla on virallinen dg, osalla ei, mutta kenenkään kohdalla ei voi puhua tunnekylmyydestä tai empatian puutteesta. Sitä on muutamalla liikaakin.Rakkautta ja tunteita riittää ja on riittänyt.Viittaan tuohon viimeiseen lauseeseesi. Sellainen kokemus minulla on. Ehkä kannattaa ensin hankkia viralliset dg:t ja kyse voi olla jostain persoonallisuushäiriöstä(kaikkea löytyy) - ei assiudesta - monen kohdalla, jotka luulevat että kyseessä on as.

        ..yleistää tai ketään loukata kirjoituksella. Kuten kirjoitinkin diagnoosia ei vielä miehelläni ole, mutta se selviää sitten..onko assi vai jotakin muuta.

        Tämä tunnepuolen kylmyys on vaan korostunut minun mieheni kohdalla. Toki ihmisiä on joka lähtöön niin myös aspergereitakin. Eikä mieheni kohdalla ole kyse vain tästä oireesta vaan ihan samat asiat ovat meille arjessa tuttuja kuin monilla pariskunnilla, joilla toisella on as. Käytin vain yhtä esimerkkiä.


    • niksu

      nyt asian vierestä meneekin, niin meillä oli niin, että ex kuvitteli, että kun sain dg:n, niin muutun sitten ns. tavalliseksi kuin kuin taikaiskusta.
      Ex vielä on rajatila persoonallisuushäiriöinen, mikä teki meidän elämästä melko myrskyisän, mistä mä taas kärsin valtavsti, koska pidän rauhallisesta elosta ja ahdistun arvaamattomuudesta.
      Niinhän siinä sitten kävi, että mä super uskollisena halusin miellyttää suurta rakkauttani, loppuaikoina lähinnä myös siksi, ettei se aina saisi raivokohtausta. Jossain vaiheessa mulle välähti, ettei ex rakastanutkaan mua vaan tekojani, siihen loppui meidän suhde mun puolelta.

      • Anonyymi

        Miehenä olen törmännyt tähän, että naiset eivät rakasta minua vaan tekojani. Kun apu loppui, loppui rakkauskin. Tämän vuoksi yhä sinkkuna ja tyytyväinen siihen. Ei sellainen parisuhde toimi, jossa toinen laittaa itsensä likoon ja toinen ei tee mitään.

        Vähän ohi aiheen. Ei liity aspergerin, paitsi että minulla on se ja exälläni ei. Minä olin se, joka teki ja exä ei. Joten paha laittaa toimettomuutta aspergerin piikkiin.


    • ritalin

      "Minä ainakin koen, että minua vaaditaan muuttumaan enkä saa olla oma itseni, koska minun tulee joustaa sekä ymmärtää. Mutta kuka tulee minua asioissa vastaan ja ymmärtää?"

      Nyt olet kyllä kehitellyt jotain omia juttujasi. En usko, että miehesi voi olla sieltä vaikeapiirteisemmästä päästä, jos on saanut naisen itselleen ja siten hän tuskin myöskään mitään erityiskohtelua tarvitsee.

      Kun itse assina seurustelin, niin ymmärsin mielestäni tyttöystävääni jopa epätavallisen hyvin. Tulin asioissa vastaan liikaakin ja ymmärrin itseni kustannuksella. Toinen ei kuitenkaan empatiaa tuntenut, eikä nähnyt ihmisiä, kuin korkeintaan rahallisina arvoina.


      "Hän sanoo, että rakastaa minua varmasti maailmassa eniten, mutta se "maailmassa eniten" ei näy mitenkään minulle. Minun siis on elettävä sanojen varassa. Se on vaikeaa, koska minulla on tunteet ja toinen ei tiedä mitä se tarkoittaa."

      Nyt menet jo provojen puolelle. Itseasiassa tuo vaikuttaa joko manipuloinnilta, tai sitten miehesi ei ole assi.
      Hyvin mahdollista on myös se, että olet yhtä epäempaattinen miehellesi, kuin palstalle kijoittamisessasi, etkä anna tälle edes mahdollisuutta osoittaa rakkautta.


      "Välillä koen, että mitä enemmän mieheni lukee aspergerista sitä enemmän hän käyttäytyy assin tavoin ja on haluton tulemaan vastaan."

      Mielestäni vaikuttaa siltä, että näet projektion: selität miehesi persoonaa aspergerilla ja kehittelet itsellesi fantasiaa ja projisoit fantasian mieheesi, mikä kuuluu myös fantasiaasi ja luulet, että mies onkin se, joka selittelee asioita aspergerilla.


      "esim. Jos hän lukee palstoilta tunnekylmyydestä, hän lakkaa kokonaan osoittamasta sitäkään vertaa huomiota, mihin hän pystyy ja kykenee ja mikä on minulle riittävästi.
      Tällaisista asioista koen turhautuneisuutta."

      Tämäkin viittaa samaan, eli oman projektion näkemiseen toisessa ihmisessä. Mielestäni tuo kuulostaa muuten erittäin epäloogiselta päätelmältä, joten ilmeisesti näet oman ajattelutyylisi toisessa ihmisessä.
      Toisaalta fantasiasi miehesi assista voimistuu, kun itsellesi uskotellaksesi uskottelet hänelle hänen olevan assi, jolloin saat hänet käyttäytymään assin tavoin, ainakin omissa silmissäsi.

      • Ajatuskia

        edellistä viestiä, mutta kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Asiallinen keskustelu aiheista on aina rakentavampaa...


      • Ajatuskia
        Ajatuskia kirjoitti:

        edellistä viestiä, mutta kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Asiallinen keskustelu aiheista on aina rakentavampaa...

        En todellakaan uskottele itselleni mieheni aspergeria vaan hän on tuonut sen esille itse, joten olemme pitäneet sitä vaihtoehtona. Kuten ensimmäisen viestini alussa kirjoitin. Diagnoosia ei ole, mutta vahva epäilys on tullut puolison itsensä kokemuksista ja tuntemuksista läpi elämän.


      • Ajatuskia
        Ajatuskia kirjoitti:

        edellistä viestiä, mutta kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Asiallinen keskustelu aiheista on aina rakentavampaa...

        En todellakaan uskottele itselleni mieheni aspergeria vaan hän on tuonut sen esille itse, joten olemme pitäneet sitä vaihtoehtona. Kuten ensimmäisen viestini alussa kirjoitin. Diagnoosia ei ole, mutta vahva epäilys on tullut puolison itsensä kokemuksista ja tuntemuksista läpi elämän.


      • röönpöök
        Ajatuskia kirjoitti:

        En todellakaan uskottele itselleni mieheni aspergeria vaan hän on tuonut sen esille itse, joten olemme pitäneet sitä vaihtoehtona. Kuten ensimmäisen viestini alussa kirjoitin. Diagnoosia ei ole, mutta vahva epäilys on tullut puolison itsensä kokemuksista ja tuntemuksista läpi elämän.

        entä kun tapasitte? Oliko se erilaista silloin?
        Mun mies ei ole assi mutta tunnistan vähän noita juttuja mitä sinäkin koet. Että mut pakotetaan muuttumaan ja ei osoiteta rakkautta kuin sanoilla (joskus). Tää lienee yleistä liitoissa jotka on jonkun aikaa kestäneet. Harva suhde on niin idyllinen.

        Ehkä olet niitä naisia, jotka luulevat miestä hiomattomaksi timantiksi, joka muuttuu naisen rakkauden vaikutuksesta jalokiveksi. Eli esim.miehelläsi on hyvä ammatti ja tulot, mutta käyttäytyy kuin moukka, saat hävetä häntä ystäviesi edessä tai jotain. Siis tämä on vaan esimerkki.


      • hyviä burgereita

        Todella tyypillinen asperger vastaus. Otit kaiken suoraan itseesi vaikka teksti ei liittynyt sinuun. Jaoit tekstit osiin ja kommentoit niitä aiheen ohi ja syyttävään sävyyn. Onneksi olkoon.

        Ja vielä kyseenalaistan tuon että koit ymmärtäneesi tyttöystävääsi mutta kysyitkö häneltä mitä mieltä hän asiasta on? Vai oletitko vaan ymmärtäneesi? Siinä on vissi ero.


    • As mies

      Aikana ennen as-dg:a eräs kokenut vanhempi, varattu nainen sanoi ihan ystävänä
      tuskin tulet onnistumaan parisuhteessaa. Siihen kuitenkin ajauduin.
      Tavallaan olen tehnyt 2 ihmistä tyytymättömäksi. Kun vaimoni katuu avioitumistamme toistuvasti,
      joudun toteamaan aina saman; tämä on ihan vapaaehtoista.

      Ollaan kai jonkin sortin riippuvuussuhteessa. Huolehdimme toisistamme, mutta...
      Kun muistelen sukumme miesten avioliittoja, kyllä miehet aina ovat olleet 'diktaattoreita'.
      Joko pysytään tai lähdetään, mut turpa rullalle pakkoliitosta.

      Että tälleen meitillä.

    • niksu

      miettimään tuota tunnekylmyyttä. Se kun sopii myös persoonallisuushäiriöihin.

      Itse en tosiaakaan ole tunnekylmä mulle tärkeitä ihmisiä kohtaan. Tosin niitä nyt ei kyllä kovin montaa olekaan.

      Onko miehelläsi ollut tai onko nyt jotain eritystä mielenkiinnonkohdetta, johon hän uppoaa lähes fanaattisesti? Se on ainakin yksi aspergerin oire.
      Itse keräin penskana ravihevosten sukutauluja. Kirjoittelin niitä välillä päiväkausia vihkoihin, mitä mulla oli paljon. Mulla on edelleenkin ne vihot tallessa. Sukutauluja on tuhansia. Osaan niistä vieläkin suuren osan ulkoa, nelikymppisenä. Tietokone olisi ollut unelma siihen aikaan.
      Jos joku yritti häiritä sukutaulujen kirjoittelua, saatoin kyllä suuttua melkoisesti, jos en saanut rauhassa jatkaa kirjoittelua.

      As on hieman ns. muoti-ilmiö tällä hetkellä, vaikka on toki oikeasti olemassa. Se on jotain uutuutta, johon on kiva sovittautua, jos on jotenkin ns. tavallisesta poikkeava.
      Tosin itseäni mietityttää, mikä se ns. tavallinen sitten lopulta oikein on.

      • Kyllä..

        hänelle tietokone on pakonomainen kohde.Hän on koukuttunut siihen täysin. Se on oikeastaan hänen arkensa keskipiste.


      • niksu
        Kyllä.. kirjoitti:

        hänelle tietokone on pakonomainen kohde.Hän on koukuttunut siihen täysin. Se on oikeastaan hänen arkensa keskipiste.

        tietokone nyt koukuttaa monia muitakin kuin asseja.

        Niitä outoja kiinnostuksen kohteita on asseilla yleensä jo lapsena.
        Itse en myöskään ollut kiinnostunut muista lapsista. Viihdyin paljon paremmin aikuisten kanssa.

        Tutkimuksiin vaan, niin asiaan tulee selvyyttä. Kunnalliseen taitaa olla nykyisin tosi vaikea päästä. Yksityiselle kyllä pääsee, mutta se sitten maksaa.

        Monilla on myös asperger tyyppisiä oireita, mitkä ei kuitenkaan riitä diagnoosiin.


      • Autistics' Guide to Dating

        Vancouver couple show autism, romance can coexist
        By ERIN MIDDLEWOOD
        The Columbian


        ZACHARY KAUFMAN / AP
        Emilia Murry Ramey and Jody John Ramey have co-written a book titled "Autistics' Guide to Dating." In the book, the married couple reflect on their personal experiences and give advice on relationships.
        Related
        Archive | Autism help scarce
        VANCOUVER, Wash. — Emilia Murry Ramey and Jody John Ramey met through a mutual friend. They soon discovered they had more in common than their friend. Both were students at Portland State University. And both have autism.

        The Vancouver couple are among the estimated 1.5 million Americans living with the effects of some degree of autism.

        Specifically, Emilia and Jody both have Asperger syndrome, marked by social awkwardness and a lack of understanding of conventional social rules.

        As if dating weren't hard enough.

        "I hadn't had any dating experience before meeting her," said Jody, 35.

        "I used to say I had more jobs than dates," joked Emilia, 33.

        Not only did Jody and Emilia figure out dating, they laid out tips for others in a book, "Autistics' Guide to Dating: A Book by Autistics, for Autistics and Those Who Love Them or Who Are in Love with Them."

        The book is available for $19.95 on the London-based Jessica Kingsley Publishers Web site jkp.com.

        http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2004197834_autisticcouple24.html


    • Sonja :)

      itselläni on autistinen mies ja oln hänen kanssaan kihloissa,vaikeita aikoja on paljon ollut mutta niistä on selvitty :) voit kysellä lisää sähköpostiin [email protected]

      • asper-ger

        Lähinnä kiinnostaisi tietää mistä löytää naisen jota kiinnostaa autistinen mies.


    • naisASsitus

      Minä olen aspergerilainen nainen ja suhteessa neurotyypillisen miehen kanssa. Meidän parisuhteemme on hyvin erilainen kuin sinun, ajatuska. On tärkeää tiedostaa, että parisuhteen sisällä molemmat ovat vain erilaisia, kumpikaan ei sen pikkuisen kuvion sisällä ole epänormaalimpi kuin toinen ja toisen outoudet täytyy vain hyväksyä ja sietää ja molempien täytyy joustaa siinä missä pystyy. Kommunikaatio on tärkeää, mutta nonverbaalisena se menee hukkaan ainakin meillä. Minulla on diagnoosi ja ehkä olen työstänyt asiaa aika paljon ja tiedän, mikä on minua itseäni ja mikä aspergeria. Tiedän, että jos tekemiseni keskeyttää, minä ahdistun, ja sen voi sanoa kumppanille suoraan, että hän tietää, mistä se johtuu. Tiedän, että ahdistun jos jotain tapahtuu suunnittelematta. Menen sekaisin, jos huonekalujen paikat muuttuvat. Parasta on vain sanoa se kumppanille sillä tavalla rauhallisesti ja selvästi niin, että viesti menee perille ilman syytöksiä. Tietysti huonekaluja voi siirtää ja kauppaan pitää mennä joskus yllättäen, mutta minulta ei kannata silloin odottaa liikoja ja minä tiedän kyllä, että käytökseni ei tunnu toisesta kovin kivalta. Menen siis todella poissaolevaksi ja törmäilen paikkoihin, enkä osaa kertoa mielipiteitäni.

      Niin, rakkaudenosoitukset tavalla tai toisella ovat tärkeitä. Jos hän rakastaa sinua, hän ei ehkä vain yksinkertaisesti keksi, miten voisi rakkautensa osoittaa. Hänen tuntoaistinsa saattaa olla yliherkkä.. Sellaiset asiat tulkitaan tunnekylmyydeksi, vaikka ne eivät aina sitä ole. No, en tiedä. Minulla ei ole sellaista. Saan sellaisia rakastan-rakastan-rakastan -kohtauksia ja olen aivan hullaantunut.

      Miehesi ehkä elää assiuden työstämisvaihetta. Hän hakee itseään. Onko parempi olla kylmä vai lämmin? Omaa sisintään on joskus vaikea nähdä. Häntä voi ärsyttää suunnattomasti se, jos hän kuvittelee sinun yrittävän tehdä hänestä "normaalia" ja se saa vetäytymään. Koita kirjoittaa hänelle tuntemuksistasi. Asiat saattavat mennä kirjallisina paremmin perille.

      Edellinen suhteeni muuten oli sellainen, jossa mies ei ymmärtänyt alkuunkaan. Kaikki aspergerpiirteeni hän selitti sillä, että olin häntä yli kymmenen vuotta nuorempi ja nainen. Hänen mielestään minun piti joustaa ja muuttua, koska minähän se vammainen olen, ei hän. Hän oli kaikinpuolin törkeä ja epäkunnioittava sitä itse tajuamatta ja lopulta sanoin, että nyt riittää. Vähän aikaa sitten hän soitti minulle ja kysyi, olenko jo löytänyt lääkkeen "sairauteeni". Hänestä asperger ei voinut olla mikään neurologinen juttu, kun se kerta ei näy magneettikuvassa ja ainakaan minulla ei voinut olla sellaista, kun olen ihan erilainen kuin hänen työkaverinsa 7 -vuotias lapsi, jolla on AS. Että sellaista. Ei hän uskonut, vaikka kuinka kerroin ja selitin. En viitsi miettiä häntä enempää, tulee vain ikävä olo.

    • Ihan samoja tuntemuksia ku ajatuskallakin, aina puhutaan että mitä assista tuntuu yms. mut ei esim. miltä puolisosta ja mitä se on arkena joka päivä.. Et jos tuntee samallalailla ku ajatuska ja mä ni ei oo varmasti ainut maailmassa. Ja aika törkeetä väittää että ne olis jotain provoja yms.. Jos/kun ei oo kokenut sitä samalta kantilta kuin me ja ne on jonkun toisen tunteita ja haluais ehkä sitä vertais tukea sille asialle. Omalla miehellä on diagnoosi mut siltin se on yhtä taistelua joka päivä. Itsekkin toivoisin että olis enemmä vertais tukea puolisoillekkin.

    • Assikollega

      Itse elän keskellä kriisiä assi-mieheni kanssa. Mielelläni jakaisin kokemuksia muiden puolisoiden kanssa asperger arjesta ja kuinka jaksaa huomiseen. Minut tavoittaa myös dioriina/åt/wippies.fi

      Aspalsta pyörii vaan assien paremmuuden ylistämisessä, joten sieltä on turha tälläistä tukea hakea :(

    • my way

      Avioliittoni jälkeen ihastuin toimeliaaseen, itseäni nuorempaan mieheen. Hän oli hyvin kokematon läheisessä suhteessa. Mutta en antanut periksi ja opetin häntä monella tapaa, koska minulle saa ihmiset olla sellaisia kuin ovat. Sitten astui kuvioon entinen läheinen nainen, joka oli saanut selville seurustelumme ja halusi tulla ystäväksi kanssani myös. Aluksi niin halusinkin, mutta asioiden ja ajan kuluessa naisen itse kertoessa tämän miesystäväni olleen ainoa, kenen matkaan oli avoliitossaan lähtenyt, mielipiteeni ystävyydestään ystäväni kanssa muuttui. Mielestäni oikeutetusti. Miesystäväni tapaili tätä naista aina tämän otettua yhteyttä ja perusteli, että tämä oli kahvitteluihin ja muut jutut minun kanssa. Minun kanssani ei ulos lähtenyt. Vuosi sitten olin niin kovassa kriisissä tämän suhteeni takia. Kävin psykologillakin ihmettelemässä, miksi nämä ihmiset ovat minulle näin ilkeitä. Erään miesystäväni työhakemukseen vaaditun psykologisen testin luettuani sain vinkin lukea aspergerista. Ja sitä lukiessa tuli olo kuin olisin suoraan lukenut hänen käyttäytymistään: johonkin asiaan täysin uppoutumisesta, päivittäin ja edelleenkin. Myös käytökset, jotka toistuvat hänen arjessaan, tulivat hyvin ilmi. Se helpotti silloin huomattavasti. Syksyllä em. nainen taas järjesti tilanteen niin, että viikottain tapaisivat. Siitäkin kauan neuvottelimme ja minun oli annettava periksi hänen lupaukselleen toiselle. Rankkaa oli. Lopuksi kävikin niin, että hän jäi pois niistä tapaamisista ja minä päinvastoin menin sinne, testaten,jäänkö henkiin. Voitin pelkoni ja jäin henkiin. Monenlaisia asoita, joita koen parisuhteessa tärkeiksi kokea, ei ole tapahtunut. Nyt sitten laitoinkin viestiä, että en enää pakota suhteeseen. Ollan ystäviä ja harrastetaan kaveriseksiä halutessa. Ei hän varmaan sitäkään ymmärrä. Kerran viikossa korkeintaan tavataan..Nyt katsottava, miten tästä jatkan hänen kanssaan.Rankkaa on ollut. Ei tietenkään halua olla ilkeä.

    • AS.

      Hei,
      Miehelläni on myös todennäköisesti AS. vaikkei ole diagnosoitu. Tehtiin juuri netin kautta testin ja oli positiivinen.
      Olen ollut hämilläni 20 vuotta kaiksesta kylmyydestä ja välinpitämättömyydestä. Vaikka kuinka lämpöä osoitat, on jääpuikko vastassa omituisuuksineen.
      Olen usein ajatellut eroa, kun joutuu selittää kaikki juurta jaksain, vertaiskuvin ym. jotta toinen käsittäis. Aviovuoteessa ei ole nukkunut 20 vuoteen.
      Ulkomailla ei voi käydä, kun se pöllöilee siellä.
      Olen niin väsynyt kaikkeen.
      Ymmärrän sinua hyvin, mitä joudut kestämään.
      Toivotaan, että jaksat.

      • mene itseesi.

        Typerä provo.


      • diagnooseja on...

        Ihan lukaisin ketjun läpi. Ei aikuisen kannata mitään dg hakea ja mitä hyötyä siitä olisikaan? Lapsuusiässä jos on ylipääsemättömiä vaikeita ongelmia saattaa dg olla eduksi. Mutta aina mutta. Dg voi aiheuttaa lapsuudessa sen, että toiset ihmiset alkavat katsoa aina lasta ja nuorta liian erilaisena eivätkä osaa suhtautua. Pidetään liian outona kummajaisena ja dg tulee taakka ja rasite elää normaalia elämää. Koulussa opiskelupaikoissa ym tulee aina eteen.
        Jos miehesi on erakko hän voi erakko ja outo ilman että hän on as. Maailmassa riittä erilaisia ihmisiä ja kun katselee ympärilleen , tuttuja sukulaisia naapureita työtovereita niin kaikenlaista löytyy laidasta laitaan ja tuskin kellään erilaisella on mitään diganoosia. Niitä on kun on olemassa kasapäin, kaikenlaista persoonallishäiriötä joka lähtöön...Entä jos miehesi on bi tai homo? Oletko ottanut huomioon?


    • VOI HUOH!!!!!!!! minulla on aspergeri DIAGNOSOITU sellainen ja se on niin henkilökohtaista aspergerit ei tosiaan oo mitään klooneja niinku toi yks valopää niin väittää onks se ees nähny millasii 14-18 v naiset on sitä lissu kloonien määrää jos et tiedä asiasta mitään ni parempi ku ootte vaa hiljaa ja meette lääkärii ni saatte diagnoosin ni tääki sirkus ois oikeest ohi siis jos naisten maailma kaatuu suhteessa johonki aspergerii ja käyttää sitä syynä ku jotkuu miehet on ikävä kyllä jotai ihme tunnevammasii jäämiehii jotka ei aivojäätymisen takii saa mitää aikaseks esim. haettuu töitä ja sen kautta sais rahaa ni ois ees rahaa hommaa toinen harmaa aivosolu enemmä ni menis senki elämä hituse paremmin ja sais niit kavereitaki säkäl et esimerkiks mulla on noin 60 kaveria joita nään vähintää 20 kertaa vuodessa ja vähä alle puolta päivittäin yhteensä ja 20 näist kavereista on naisia ja oon suhteessa ollu jo 9 kk ja ei oo tullu valituksii kertaakaa ei oo ollu ees riitoja koko aikana ja jos tähä aspergerii kaatuu naisen maailma ni miten meiän miesten maailma ei oo viel kaatun naisten iha vitun ärsyttävien oikkujen ja piirteiden ja nalkutusten takia esim hiukset vaatteet oluen juonti saunan jälkee -.- ja vastikää sain uuden naispuolisen kaverin joka on toisen naipuolisen kaverini sisko niin hän on tässä 2 kk aikana sanonut pelkkää positiivista kun ollaan pidetty henkeviä paskan jauhanta hetkiä niin kaikki noi kommentit mitä jotkuu äkäset eukot on laittan ni täält on tullu iha päin vastaista että oon rento, positiivinen, huomaavainen, luotettava, rehellinen, huumorintajuinen yms. joita itse asiassa olenkin voin sanoa valehtelematta koska en halua valehdella en tiedä miksi mutta en vain halua valehdella ja kaikki mitä tuossa tekstissäkin lukee on täysin 100% totta joten jos ette oo saanu oikeeta lausuntoo ja mies joutuu tästäki muijien päähänpistosta ryyppää ittesä rauhalliseks ni repikää jo perseenne ja jos mies on oikeesti täys perse ni lempatkaa ja lähtekää seurahuoneelle kalastamaa uutta ja parempaa tilallle ja täällä 24:ssakin on deitti palvelu koska ei se äijä valittamalla siitä parane kautta vaihdu mut ei mitää sainpaha sanottua mut lippu korkeella ihmiset.

    • Aiheesta vielä...
    • Assikihlat odottaa

      Tässä viestiketjussa oli joku muukin mielenkiintoinen blogi-linkki.

    • Elämää ilman dg

      Olet aivan oikeassa:

      Ei aikuisen kannata mitään dg hakea ja mitä hyötyä siitä olisikaan? Lapsuusiässä jos on ylipääsemättömiä vaikeita ongelmia saattaa dg olla eduksi. Mutta aina mutta. Dg voi aiheuttaa lapsuudessa sen, että toiset ihmiset alkavat katsoa aina lasta ja nuorta liian erilaisena eivätkä osaa suhtautua. Pidetään liian outona kummajaisena ja dg tulee taakka ja rasite elää normaalia elämää. Koulussa opiskelupaikoissa ym tulee aina eteen.

    • Seuraa - ei kiitos!
    • laitumella ja metsäs

      Ei sen ihanampaa tilaa kyin yksinäisyys - älkää viekö sitä pois - älkää pakottako karsinaan, ken viihtyy laitumella paremmin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe