Amputaation

takia?

Minulle eräs henkilö kertoi, että amputaation ja proteesin takia on vaikea löytää kumppania. Onko se totta?

Voiko se tosiaan olla siitä kiinni? Vaikuttaako siihen ikä tai esim sukupuoli? Ovatko ihmiset niin ennakkoluuloisia vai mistä se johtuu? En oikein ymmärrä sellasta.

Jos asiasta kanssani keskustellut henkilö sattuisi tämän näkemään, niin toivoisin ottavan yhteyttä.

33

7289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erässinkku

      Kellään sinkkukavereistani ei ole amputaatiota. Eiköhän suurempi syy sinkkuuteen ole se, että luonteet eivät osu riittävästi yksiin.

      • Amputoitu sinkku

        Moikka vaan.
        Olen tuosta kyllä erimieltä kuin erässinkku.Itse olen törmännyt tuohon asiaan muutaman kerran ja havainnut ,että tämä "erilaisuus" on ollut se kynnys,mutta olen myös ajatellut ,että minun on kelvattava näin tynkäni ja proteesini kanssa toiselle henkilölle.Jos tämä ei onnistu niin emme ole tarkoitettu sitten elämään yhdessä.


      • kävi?
        Amputoitu sinkku kirjoitti:

        Moikka vaan.
        Olen tuosta kyllä erimieltä kuin erässinkku.Itse olen törmännyt tuohon asiaan muutaman kerran ja havainnut ,että tämä "erilaisuus" on ollut se kynnys,mutta olen myös ajatellut ,että minun on kelvattava näin tynkäni ja proteesini kanssa toiselle henkilölle.Jos tämä ei onnistu niin emme ole tarkoitettu sitten elämään yhdessä.

        Hei
        Oletko nyt löytänyt kumppanin itsellesi joka hyväksyy sinut sellaisena kuin olet? Onko käynyt tuuri? :)

        Minä kyllä hyväksyisin kyseisen asian ihan mukisematta jos vain muuten sielujen sympatiat kohtaavat. Silloin se tynkä/proteesi ei enää vaikuta kun oikeat tunteet astuvat peliin :)

        Oletko vielä kovin nuori? Onkohan nuoret ennakkoluulottomampia kuin vanhemmat... vai juuri toisin päin...?


      • Amputoitusinkku
        kävi? kirjoitti:

        Hei
        Oletko nyt löytänyt kumppanin itsellesi joka hyväksyy sinut sellaisena kuin olet? Onko käynyt tuuri? :)

        Minä kyllä hyväksyisin kyseisen asian ihan mukisematta jos vain muuten sielujen sympatiat kohtaavat. Silloin se tynkä/proteesi ei enää vaikuta kun oikeat tunteet astuvat peliin :)

        Oletko vielä kovin nuori? Onkohan nuoret ennakkoluulottomampia kuin vanhemmat... vai juuri toisin päin...?

        Eipä ole käynyt kuinkaan,vm-75 olen ja kuulema mukavalin vielä=))


      • bertta-62
        Amputoitusinkku kirjoitti:

        Eipä ole käynyt kuinkaan,vm-75 olen ja kuulema mukavalin vielä=))

        Hei
        Edellinen viestisi on kirjoitettu 3 vuotta sitten.
        Onko tilanne muuttunut onnellisempaan suuntaan? =)


    • puujalkatyttö

      Minun kokemukseni mukaan kyllä vaikuttaa,olen itse amputoitu ja liikun hyvin proteesin kanssa,mutta kun asia tulee esiin jää lähempi tuttavuus yleensä siihen.Se on todella satuttavaa.Ikää on jo 33v

      • Mies--79

        Amputaatio saattaa tehdä ihmisestä myös kiinnostavamman. Itse ainakin koen amputoidut (tai muuten fyysisesti rajoittuneet) naiset huomattavasti kiinnostavampana, kuin ns. normaalit naiset. Uskon, että esim amputaation kokeminen kasvattaa henkilön luonnetta ja tekee ihmisestä vahvemman sisältä. Fyysisen vamman läpikäynyt henkilö tuskin jaksaa jokapäivisistä pienistä asioista valittaa. Tällaiset ominaisuudet ovat niitä joita naisissa ja ihmisissä yleensäkin arvostan.


      • -tkj-
        Mies--79 kirjoitti:

        Amputaatio saattaa tehdä ihmisestä myös kiinnostavamman. Itse ainakin koen amputoidut (tai muuten fyysisesti rajoittuneet) naiset huomattavasti kiinnostavampana, kuin ns. normaalit naiset. Uskon, että esim amputaation kokeminen kasvattaa henkilön luonnetta ja tekee ihmisestä vahvemman sisältä. Fyysisen vamman läpikäynyt henkilö tuskin jaksaa jokapäivisistä pienistä asioista valittaa. Tällaiset ominaisuudet ovat niitä joita naisissa ja ihmisissä yleensäkin arvostan.

        Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä.
        Aikana jolloin palvotaan täydellisyyttä ei välttämättä puutteita hyväksytä.

        Siksipä ajattelenkin, että ne oikeat helmet saattavatkin löytyä juuri tästä ryhmästä.
        Fyysinen puute saattaa hyvinkin tulla korvatuksi upealla luonteella. Silloin ihan mielellään hoitaa ne asiat jotka toiselle vaikeita. Vastaavasti toisella sujuu joku muu homma paremmin kuin minulla.
        Esimerkiksi haen kyllä renkaat varastosta ja heitän takaluukkuun jos mies sillä aikaa laittaa kuntoon vaikka tietokoneen tai muun teknisen vempaimen.
        Yhteispelillä se sujuu :)


      • ei asuta

        samassa kaupungissa, kun ei ole kohdattu.


      • Toivossa_Eläjä
        ei asuta kirjoitti:

        samassa kaupungissa, kun ei ole kohdattu.

        Ei sinänsä tähän ketjuun kuulu mutta eipä toisia vammaisia helposti tapaa vaikka asuisi samassa kaupungissa vaikka isossakin, tiedä sitten missä ovat. En harrasta järjestötoimintaa ja ainakaan tuolla kaupungin yössä heitä ei tapaa. Ehkäpä joissain "kunniallisissa" harrastuksissa, niihin vaan ei työpäivän ja kuntoutuksen jälkeen paljoa aikaa jää. Tarkemmin kun aloin ajattelemaan niin muutaman lapsena ja aikuisempana vietetyn kurssin ja leirin lisäksi en ole tutustunut yhteenkään naispuoliseen vammaiseen joten jos heistä pitäisi kumppani löytää, mahdollisuudet ovat suhteellisen vähissä ;-).


      • t5t5t5t

        Moi vieläkö olet sinkku .ja mistä päin olet


    • Grippled

      On teillä ongelmat. Itse olen neliraajahalvaantunut ja kuitenkin olen tässä maailmassa jollakinlailla pärjännyt. En tosin vaihtaisi paikkaa kenenkään amputaation kokeneen kanssa, jos samalla itsetunto on noin nollassa.
      Eläkää joka päivä niin hyvin kuin pystytte, siis eläkää, alkääkä murehtiko turhanpäiväisiä. Jos joku on niin pikkusieluinen, ettei kestä toisen vajavaisuutta, mihin te tarvitsette sellaista raukkaa. Tarkoitukseni ei ole vähätellä kenekään ongelmaa, mutta muistakaa motto, jollain menee paljon huonommin kuin minulla.

    • nainen-86-

      Niinkin pienoinen asia tässä isossa maailmassa kuin amputoitu raaja ja sen tilalla oleva proteesi ei kyllä ainakaan minua haittaisi (en tietenkään kumoa sitä, etteikö tämä olisi jopa suurin asia näiden henkilöiden elämässä, joilta on jokin raaja amputoitu).
      Olen miettinyt monesti että mitä sitten jos minä tai mieheni joutuisi onnettomuuteen tms. jonka seurauksena olisi halvaus tai raajattomuus. Jos esim. molemmat alaraajat menisivät toimettomiksi, niin montakos kertaa sitä itkisi ja kiroaisi, mutta kyllä uuteen elämään opittaisi, ei hitto ihmistä voi lakata rakastamasta sellaisen asian vuoksi, ja ei ihmiseen voi olla rakastumatta tuollaisen asian vuoksi. Toki se lisää ennakkoluuloja, ja esim. pyörätuolissa olevan henkilö on ikäänkuin heti vammainen ihmisten silmissä. Itselleni sana vammainen tarkoittaa enemmänkin jotakin synnynnäistä. En näe esim. autokolarissa halvaantunutta vammaisena henkilönä, vaan vaikka esim. vajaakuntoisena, tai "kävelykykynsä menettäneenä". Sana vammainen on kuitenkin edelleen tänäkin päivänä hyvin vahva sana, ja ikävä kyllä sitä käytetään myös esim. halventamaan toista ihmistä, oli tämä sitten vammainen tai ei. Mutta miten joku ei voisi lähestyä ihmistä, joka on ihan normaalin oloinen, mukavissa vaatteissa ja siisti olemus yllään muutenkin -ja hän tallaa proteesin ja vaikkapa kainalosauvojen avulla, tai että hän istuu pyörätuolissa. Toki vaikuttaa millainen tyyppi tämä amputoitu olisi. Onko hän hiljainen, jyrkkä ja sulkeutunut, vai leppoisa, fiksu ja rento. Itse en kaihtaisi tutustua. Mutta turha syyttää esim. seurustelusuhteen toista osapuolta, jos hän haluaa erota ja kyseessä on ei-yhteenkäyvät kemiat. Sellaisilla henkilöillä joilla on jokin "vika", esim. ovat pyörätuolissa, sairastavat epilepsiaa, ovat kehitysvammaisia tms. ovat hyvin tiukkoja tarttumaan siihen seikkaan, että heidät hylätään, jätetään ja torjutaan vain sen vuoksi, että heillä on tällainen kyseessä oleva "vika". Hekö ovat sitten muuten täydellisiä? Eiköhän meissä kaikissa ihmisissä ole jokin negatiivinen seikka ihan tuolla tavoissa tai luonteessa, joka saa jonkun toisen ihmisen kaihtamaan meitä. Ei kyse ole todellakaan aina siitä, etteikö kakku olisi kaunis, täyte vaan nyt voi maistua aika perhanan pahalle.

      Siinä tapauksessa jos kaihtaa proteesia eikä tahdo toiseen tutustua niin en voi muuta sanoa kuin että pinnalla liidetään ja sinne myös jäädään. Tällaiset henkilöt jotka eivät vaivaudu pintaa syvemmälle, menettävät usein aika paljon, asiassa kuin asiassa.

      • bertta-62

        Olen täsmälleen samaa mieltä kuin sinä!
        Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut :)


    • Nainen 39v.

      Enpä osaa edes ajatella, että minulle olisi merkitystä sillä, puuttuuko ihastukseltani/poikakaveriltani/mieheltäni jalka tai käsi. Puhumattakaan siitä, että se vaikuttaisi kielteisesti suhteeseen. Fyysiset vammat ovat tietenkin kyseisen henkilön kannalta käytännössä hankalia, mutta en näe niitä mitenkään onnellisen suhteeen esteenä. Kyllä suhteen onni ja rakkaus perustuu ihan muihin seikkoihin. Tsemppiä ja kaunista kevättä toivottaa nimimerkki "umpirakastuneena sokeaan mieheen"

    • osanotto

      Laimea keskustelu ja vähäinen osanotto lienee osoittaa, että kyllä se kumppani kaikille on löytynyt joten aloituksen teoria oli väärä.
      Vain muutama on kirjoitellut tänne ja toivottovati hekin sen oikean löytävät =)

      • puujalkatyttö

        Niin olisikohan tällä otsikolla jotain tekemistä asian kanssa Yhteisöt / Vammaiset? Eipä täällä varmaan muuten kukaan käy ellei satu asia itseään jotenkin koskettamaan.


      • käynyt
        puujalkatyttö kirjoitti:

        Niin olisikohan tällä otsikolla jotain tekemistä asian kanssa Yhteisöt / Vammaiset? Eipä täällä varmaan muuten kukaan käy ellei satu asia itseään jotenkin koskettamaan.

        SNA ry:n sivuilla?

        http://snary.org/palsta/

        Tosin sieläkin on ollut hiljaista viime aikoina.


    • Kääpis

      Hienoja kommentteja.antaa toivoa mullekkin.

    • varmaan

      vaikuttaa? Jos laitat googleen hauksi female amputees, niin löytyy sivuja.

      Monet naispuoleiset amputoidut - etenkin venäläiset - myyvät kuvia ja videoita itsestään netin välityksellä.

      http://www.natalies-palace.eu/Eng/start_e.htm

      • -tkj-

        Hyvänen aika sentään!
        Onko tuokin joku bisness?

        Kyllä mä ottaisin ihan miespuolisen enkä todellakaan tuollaiselta sivulta... !

        Ihan tavallisen mukavan miehen vain :)

        ..ei vain taida olla vapaana enää yhtään....


      • Aptk
        -tkj- kirjoitti:

        Hyvänen aika sentään!
        Onko tuokin joku bisness?

        Kyllä mä ottaisin ihan miespuolisen enkä todellakaan tuollaiselta sivulta... !

        Ihan tavallisen mukavan miehen vain :)

        ..ei vain taida olla vapaana enää yhtään....

        Nyt kaikki amputoidut sinkkutytöt / -naiset kirjoittamaan kolmekymppiselle tavalliselle suomalaiselle miehelle =) Mua ei haittaa vaikka sulta puuttuis kaikki raajat, kunhan kemiat kohtaa ja saamme toisemme hymyilemään.

        Ilmoitan osoitteeni, jos kiinnostuneita löytyy..


    • titov.nataliya

      Olen itse istunut nyt pyörätuolissa melkein päivälleen vuoden. Sairaaloissa (töölö, meilahti ja laakso) tutustuin muutamiin kundeihin joilta amputoitu yhdellä käsi, toisella jalka (polvesta alas päin), yhdellä molemmat jalat mutta 20 vuotta siinä väliä.
      Itse ihastuin erääseen joka menetti toisen jalkansa ja se "rakennettiin" uudelleen proteesi polvesta alas päin. Joten riippuu täysin ihmisistä.
      Eriläisyyttä pelätään aina. Kahvilassa kun istuin p-tuolissani, eräs kundi silmäili ja hymyili minulle. Kun siirryin lähemmäs ekaluokkalaista poikaani, tämä kundi huomasi että liikun pyörätuolilla. Se, että minulla oli lapsi mukana, ei estänyt häntä hieman flirttailemaan, mutta p-tuolissa istuva nainen olikin sokki, joten tämän jälkeen hän ei vilkaissutkaan minuun. Olen myös kiinittänyt huomiota siihen, että nyt kun istun tuolissa, ihmiset eivätyleensä katso silmiin, ja jos kysyn neuvoa esim. osoitteeseen, minulle aletaan puhua lässyttäen. Tekisi mieli kantaa plakaattia mukana että selkäni on kiero, pää toimii "normaalisti":)
      Omat jalkani toimii jo jonkin verran, opettelen kävelemään, vaikka voi olla etten tuolistapääse eroon.
      Ennen onnettomuuttanikaan ei proteesi/amputoitu raaja olisi ollut mikään este tutustumiseeen, seurusteluun tms.
      -Nataliya

      • app79

        Älä anna yhden kokemuksen pilata mieltäsi.. Mä ainakin hyvin voisin flirttailla pyörätuolissa olevan naisen kanssa, jos tämä on muuten minusta viehättävä. Tosin mä olen ehkä siinä mielessä poikkeava ihminen, että minusta erilaiset ihmiset ovat huomattavasti kiinnostavampia kun ns. tavikset :)

        Älä siis huoli vaikka et tuolista pääsisikään kokonaan eroon.. uskon, että löydät vielä sellaisiakin miehiä, joita sun tuolissa istuminen ei häiritse tai jotka pitävät sitä jopa kiinnostavana ja ehkä kiihottavanakin.


      • app79

        Jos haluat vaihtaa kanssani ajatuksia enemmän, niin mulle voi laittaa sähköpostiakin. app79 (at) luukku.com


      • Jalat-on

        Hei Nataliya!
        Käytän itsekin välillä tuolia. Olisi mielenkiintoista keskustella, joten jos kiinnostaa niin otapa yhteyttä: [email protected].


    • erica--

      Haluaisin löytää ystäväkseni miehen tai naisen jolla amputoitu raaja. Olen itse fyysisesti "terve" 25 vuotias nainen.
      Haluaisin kuulla tarinasi ja tutustua sinuun paremmin :) amputaatiota näkee katukuvassa niin vähän ja sen vuoksi se monia ihmisiä niin paljon pelottaakin ja kummastuttaa. Jos tyngät olisivat esillä eikä niissä olisi proteesia ihmiset tottuisivat niihin. Kuten Pakistanissa ja muualla aasiassa käytetään proteeseja vähemmän kuin Suomessa ja amputaatio-ihmisiä ei niin paljon vieraksuta.

      Ota yhteyttä ja tutustutaan paremmin :)
      [email protected]
      -Erica

    • SanoEiSuomiflikalle

      hip,

      sanotaanko näin että eipä tämä amputaatio ja toistaiseksi pyörätuolissa istuminen ole ainakaan auttanut kumppanin etsimisessä. Suomalaiset
      flikat kattelee taivaalle - onneksi maailmalta löytyy fiksumpiakin tapauksia joita
      ei pikku puutteet niin kauheasti haittaa kuhan muut asiat natsaa.

      Me happy :)

    • vanha flikka

      Ei kaikki suomalaiset "flikat" katsele taivaalle.
      Fyysinen puute on toisarvoinen jos sydämet sykkii samaan tahtiin ja muutenkin natsaa.
      Nuorisosta en tiedä, mutta ainakin vanhemmiten viisastuu ja tietää mikä on tärkeää.

    • bertta-62

      Tässä vanha flikka rekattuna. Vanhuus näkyy nimimerkistäkin :)
      Saa laittaa viestiä jos joku haluaa.

    • amputointi/ harhaa

      hi*

      jos on umpi tyhmä niin ei selaisen seuraa kukaan halua,
      itselleni tehty 4,amput, ja kyllä ainakin minun oven takana on jonoa jos vaan kerron osoitteen
      ei amput, ole este mihinkään paitsi jos joutuu pään amput,,silloin on vaikeata edes ajatella.
      älä tuollaisia hölmöjä ajattele vaan lisää vauhtia ja kohti kesä

      T:4,ti amputoitu.

    • pää pystyssä

      Luonne sekä suhtautuminen itseensä ja muihin vaikuttaa kai eniten.

    • bertta-62

      Hetkinen. Mistä ihmeestä tämä vanha keskustelu putkahti esiin ja vielä tässä ryhmässä?

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe