karjalanpiirakan

ohje

Haluaisin oikein hyvän ja suolaisen karjalanpiirakoiden ohjeen.
Olisiko kellään?

21

10770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisääminen

      Tai jos ei löydy sellaista ohjetta, niin pitäisikö sitä suolaa paljon lisätä?

      Paljon itse laitatte?

    • suolattu täyte

      Mahdoinko ymmärtää ihan oikein kyselysi.
      Koska piirakan kuoritaikinaan jo laitetaan valmistusvaiheessa suolaa, Ja kun teet täytteen olipa se sitten Riisi/Ohra/perunatäytteinen niin tässä vaiheessahan maustat sen suolalla oman mieltymyksesi mukaan.
      Ja paistettuihin piirakoihinkin tulee suolaa koska ilmeisesti kastelet ne voi/maitoseokseen.
      Ja kun tarjolle laitat ehkä munavoin kera niin tämähän myös suolataan.
      Paitsi jos vielä tämänkin jälkeen haluat vieläkin enemmän suolaa ehdottaisin että laitat suolasirottimen pöytään ja jokainen lisätköön sitä tarpeensa ja terveytensä mukaan.
      Ottakaa kantaa mitä mieltä olette.

      • ohje jäi

        Mutta niitä löydät kirjoista ja kansista, sekä googlesta,että muilta ruokaohjesivuilta.
        Uskoakseni kaikki muistuttavat toisiaan ja jokainenhan voi luovia itse.


    • perusohje

      2 dl kylmää vettä
      2 tl suolaa
      5 1/2 dl ruisjauhoja (sihti), osan voi korvata vehnäjauholla, jos haluaa

      Taikinaa ei kannata liikoja suolata, täytteen voi jokainen syöjä suolata makunsa mukaan.
      Eli suolasirotin pöytään.

      • Kurja kokki

        Jos laitat tarjolle perinteistä munavoita,siihen voi laittaa suolaa tai sitten tosiaan suolasirottimen. Saavat kaikki makunsa mukaan.


    • ohje.

      tee edelleen samalla ohjeella,lisää riisiin enemmän suolaa,tai levitä kuumien piirakoiden päälle,aitoa voita,eikä margariinia.Suolasärki tai lahna piirakan päällä saa suut napsamaan.Mummoni teki aina aitoja venäläisiä piirakoita.Karjalanpiirakat olivat niiden rinnalla,kuin laivakorppuja.

      • venäläiset?

        Millaisia ne sitten olivat? Miten mummosi ne valmisti ja mitä raaka-aineita niihin käytti?


    • vesiperhonen

      Karjalanpiirakat 20-30 kpl

      Kuori:
      2 dl vettä
      2 tl suolaa
      2 dl vehnäjauhoja
      3 dl ruisjauhoja

      2 l täysmaitoa
      3 1/2 dl riisiä
      2 tl suolaa

      Valmista kuoritaikina kulhossa lisäämällä veteen suola ja sen jälkeen jauhot. Sekoita ainekset keskenään ja vaivaa tasaiseksi taikinaksi.

      Täyte: Kaada maito kattilaan ja kuumenna kiehuvaksi. Lisää vähitellen riisit ja keitä seosta niin kauan, että se puuroutuu. Lisää suola. Jäähdytä puuro kannen alla viileässä.

      Pyöritä taikinasta noin 3,5 cm paksuja pyöreitä tankoja ja jaa ne sen jälkeen 1,5 cm mittaisiksi paloiksi. Kauli paloista pulikalla ruisjauhon kanssa ohuita soikeita levyjä. Levitä levyjen keskelle täytettä ja rypytä peukalon ja etusormen avulla taikinan reunat täytteen päälle. Paista uunissa 300 asteessa noin 15 minuuttia tai kunnes piirakat ovat sopivan ruskeita. Voitele piirakat heti paiston jälkeen vesivoisulalla (1 osa voita, 1 osa vettä).

      • mäntyä

        Aidossa Karjalanpiirakassa käytettiin alunperin perunaa tai ohraa!
        Riispiirakat ovat kiinalaisia versioita.


      • riisipiirakka
        mäntyä kirjoitti:

        Aidossa Karjalanpiirakassa käytettiin alunperin perunaa tai ohraa!
        Riispiirakat ovat kiinalaisia versioita.

        On aina riisistä tehty,kaikkia muunnoksia voi myös kokeilla ja ovat hyviä.


      • Karjalasta, puuro

        Riisipuuroa ei tarvitse piirakoita varten keittää eritavalla kuin muuten.
        Siispä esim: 2 dl riisiä 6 dl kylmää vettä kuumennetaan puuroksi ja lisätään maitoa sopivin väliajoin kunnes puuro on sopivan paksuista. Kaikki tämä levyllä miedolla lämmöllä teho 2-3. Ei kiehu yli, eikä pala pohjaan, sekoitellaan välillä ja samalla voi tehdä muita valmisteluja. Lopuksi puuroon voi tietysti lisätä suolaa ja etenkin voita maun mukaan. Siinä se sitten jäähtyy piirakan pohjia ajellessa, esim. kylmävesialtaassa.


      • ööööl
        mäntyä kirjoitti:

        Aidossa Karjalanpiirakassa käytettiin alunperin perunaa tai ohraa!
        Riispiirakat ovat kiinalaisia versioita.

        Kerro kuoren koostumus..., jos tiedät..??


      • riisikarjalanpiirakoita ei ...
        riisipiirakka kirjoitti:

        On aina riisistä tehty,kaikkia muunnoksia voi myös kokeilla ja ovat hyviä.

        Äidin mukaan käytettiin karjalanpiirakoissa perunaa aina Laatokan Karjalassa. Ei riisiä tuolloin ees ollut kai Suomessa? Joskus lanttuakin, jos ei ollut perunaa saatavilla. Että väitelkää nyt tästä. Ruisjauhot ja voitelu tärkeää, molemmin puolin niin, että se siitä rasvaan upottamisesta.


      • riisikarjalanpiirakoita ei ... kirjoitti:

        Äidin mukaan käytettiin karjalanpiirakoissa perunaa aina Laatokan Karjalassa. Ei riisiä tuolloin ees ollut kai Suomessa? Joskus lanttuakin, jos ei ollut perunaa saatavilla. Että väitelkää nyt tästä. Ruisjauhot ja voitelu tärkeää, molemmin puolin niin, että se siitä rasvaan upottamisesta.

        Tuolla alempana käydään vähän samaa keskustelua näistä piirakoista ja perunoista ja riisistä.., mutta ihan tiedoksi nimenomaisesti tähän aiheeseen, että kyllä riisi tuli Suomeen varsin paljon ennen perunaa - jo 1500-1600-luvulla.

        Aikaero riisin ja perunan Suomeen tulon välillä olisi ollut yli sata vuotta, jos uskomme näilläkin palstoilla kirjoittanutta, hyvin asiantuntevaa lähdettä - ja miksi emme uskoisi. Peruna tuli Suomeen vasta Pommerin sodasta, 1700-luvun loppupuolella.

        Ylipäänsä ottaen ryynipiirakoita tehtiin paljon ennen kuin perunapiirakoita: riisiä, ohraa.. Samoin kasvispiirakoita: nauris, porkkana, lanttu. Ei siinä mitään: potatkakkara minunkin herkkuani olisi vaan kun en ole saanut sitä enää vuosiin. Liekö aika kullannut jo muiston ja maunkin - ja laiskuus ja sopivan uunin puute innon oppia tekemään itse.

        Minun isäni kotona piirakat upotettiin aina voi-maito-suola-seokseen ja asetettiin tiiviiseen kekoon pyyhkeen alle tekeytymään.


      • ihan aitona
        crudo kirjoitti:

        Tuolla alempana käydään vähän samaa keskustelua näistä piirakoista ja perunoista ja riisistä.., mutta ihan tiedoksi nimenomaisesti tähän aiheeseen, että kyllä riisi tuli Suomeen varsin paljon ennen perunaa - jo 1500-1600-luvulla.

        Aikaero riisin ja perunan Suomeen tulon välillä olisi ollut yli sata vuotta, jos uskomme näilläkin palstoilla kirjoittanutta, hyvin asiantuntevaa lähdettä - ja miksi emme uskoisi. Peruna tuli Suomeen vasta Pommerin sodasta, 1700-luvun loppupuolella.

        Ylipäänsä ottaen ryynipiirakoita tehtiin paljon ennen kuin perunapiirakoita: riisiä, ohraa.. Samoin kasvispiirakoita: nauris, porkkana, lanttu. Ei siinä mitään: potatkakkara minunkin herkkuani olisi vaan kun en ole saanut sitä enää vuosiin. Liekö aika kullannut jo muiston ja maunkin - ja laiskuus ja sopivan uunin puute innon oppia tekemään itse.

        Minun isäni kotona piirakat upotettiin aina voi-maito-suola-seokseen ja asetettiin tiiviiseen kekoon pyyhkeen alle tekeytymään.

        KARJALAISENA ASIASTA ERIMIELTÄ MUTTA KENUSKOO JUTTUJASI NIIN OLKOON SITTEN SILLÄLAILLA


      • ihan aitona kirjoitti:

        KARJALAISENA ASIASTA ERIMIELTÄ MUTTA KENUSKOO JUTTUJASI NIIN OLKOON SITTEN SILLÄLAILLA

        Niin, en minä tiedä tuoko se karjalaisuus tähän asiaan sen kummallisempaa pontta puolelle kuin toiselle. Karjalaiseksi minä itsenikin luen, mutta ei se minusta sen parempaa tietäjää näissä asioissa tee - täytyy sitä asiaan siitä huolimatta paneutua.


    • Karjalasta

      Karjalan piirakka tulee karjalasta, pohjataikina vedestä, suolasta (maun mukaan) ja SIHTIRUISJAUHOISTA. Auta ja varjele jos erehtyi joku tuomaan kaupasta tavallisia ruisjauhoja, ei kun vaihtamaan.
      Kuori ajellaan (kaulitaan) hyvin ohueksi ja puuroa (perua-,ohra- tai riisi) päälle säästelemättä.
      Voitelu ei ole voitelu vaan UPOTUS voisulaan (meillä tosin lisätään hieman vettä joukkoon) ja sitten hautumaan tiiviiseen pinoon vatiin, kulhoo tms. ja tiiviisti voipaperi ja leivinliina päälle. Karjalanpiirakat löytyy mm. Joensuun torilta, kaupoista saa vain piirakoita paksulla kuorella ja riisipuurolla.

      • ölppi

        Oikein kiroitit, mutta jäi pois se oikea ainekoostumus ..missä suhteessa,,??
        Kuori...??
        Kaikkihan osaa sen pottumuusin tehdä..??
        ..
        Suku Laatokan Karjalasta...

        Lp


      • Kartsa

        Onhan se niin,karjalan piirakoista kun haluaa naatiskella oikein kunnolla.Kun menee Joensuun kaupunkiin,hallista 2-300g metsästäjän makkaraa ja Monoselta perunapiirakoita puolenkymmentä kpl.Piimäpurkki ja eikun Antinahvenen luo puistonpenkille naatiskelemaan,on minun kesän koho kohta.Entinen poh.karjalainen.Mutta äidin tekemät piirakat on kumminkin muistoissa.


      • Nimetön

        lisäisin tuohon vielä (tähän asti luettuani kaikki kirjoitukset)että kuoritaikinaan laitan 2,5 dl molempia ruissihtijauhoja sekä vehnäjauhoja ja taikinaa ei saa vaivata vaan sekoitetaan äkäsesti ja sitten leikataan yhtä isoihin paloihin(noin 20 palaa)jotka peitetään ettei kuivu. Otat yhden palan kerrallaan hyvin jauhoitetulle pöydälle ja kaulit piirakkakaulimella ohueksi. Kaulittua levyä pyöritetään samalla kun kaulitaan että varmistetaan ettei se jää kiinni pöytään. Käytä reilusti jauhoja. Ne voi sitten harjata pois kun piirakat ovat valmiiksi paistettu. Kastelen heti paiston jälkeen äkkiä kuumassa vesi, voi, suola-seoksessa vain äkäsesti. Laitan vesiseokseen vain vähän voita koska piirakka syödään munavoin kanssa josta kyllä tulee ihan hyvä voin maku mukaan.


      • ruissihti
        Nimetön kirjoitti:

        lisäisin tuohon vielä (tähän asti luettuani kaikki kirjoitukset)että kuoritaikinaan laitan 2,5 dl molempia ruissihtijauhoja sekä vehnäjauhoja ja taikinaa ei saa vaivata vaan sekoitetaan äkäsesti ja sitten leikataan yhtä isoihin paloihin(noin 20 palaa)jotka peitetään ettei kuivu. Otat yhden palan kerrallaan hyvin jauhoitetulle pöydälle ja kaulit piirakkakaulimella ohueksi. Kaulittua levyä pyöritetään samalla kun kaulitaan että varmistetaan ettei se jää kiinni pöytään. Käytä reilusti jauhoja. Ne voi sitten harjata pois kun piirakat ovat valmiiksi paistettu. Kastelen heti paiston jälkeen äkkiä kuumassa vesi, voi, suola-seoksessa vain äkäsesti. Laitan vesiseokseen vain vähän voita koska piirakka syödään munavoin kanssa josta kyllä tulee ihan hyvä voin maku mukaan.

        Jos käyttää ruissihtijauhoja, ei tarvitse vehnäjauhoja. Mutta hätätapuksessa, jos ei ole muuta kun karkeampia ruisjauhoja, niin sitten täytyy laittaa vähän vehnäjauhojakin, muuten ei kuori pysy koossa. Kyllä ne rapsakoilta maistuu, vaikka olisi vähän vehnäjauhojakin seassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe