sairaseläke.

........................

Itselläni on tilanne missä voin hyvinkin joutua sairaseläkkeelle. Ja nyt haluaisin tietää miten suuri on sairaseläke? Vaikuttaako siihen tulot ennen eläkettä? Jostain kuulin että sairaseläkkeen suuruus olisi 70% työssäolo ansioista. Pitäneekö paikkaansa?

Vastaajille kiitollinen.

3

20258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työkyvyttömyyseläkkeellä

      Hei, sairauseläke on nimeltään työkyvyttömyyseläke. Sen suuruus määräytyy pääasiassa työkyvyttömyyden alkamisvuotta edeltäneiden työansioiden mukaan ( vanhemmilla ikäluokilla 23 ikävuoden ja työkyvyttömyyden alkamisvuoden välisien vuosien aikana) ja ns. vakiintuneen ansiotason mukaan lasketun tulevan ajan (työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisiän ja 63 vuoden välisen iän) perusteella. Työkyvyttömyyseläke voi nousta 70 %:iin vakiintuneesta ansiotasosta yleensä vain silloin kun tulotaso on ollut aikaisempina vuosina pääasiassa ansiotasoindeksillä korjattuna suhteellisesti parempi kuin työkyvyttömyyttä välittömästi edeltävinä vuosina ja muutoinkin pitää eläkettä kerryttäneitä työvuosia olla runsaasti,35-39 vuotta ja useinmiten ainakin osittain ennen vuotta 1995 valtion tai kunnan palveluksessa. Jos on ollut aina pelkästään yksityisen palveluksessa ja tulotaso on reaalisesti ollut nouseva, jää työkyvyttömyyseläke useinmiten noin 50 %:iin viimeisimmistä ansioista. Jos työurassa on paljon katkoksia, työeläke voi jäädä hyvin pieneksikin. Kansaneläke täydentää pieniä työeläkkeitä siten, että kansaneläkettä ei enää makseta, jos työn tekemisestä maksettu työkyvyttömyyseläke ylittää noin 1000 €/kk. Kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke on kansaneläkkeen suuruinen.(tarkemmin ks. www.kela.fi)- Oman työkyvyttömyyseläkearvion saat työeläkeyhtiöstä, joka on vakuuttanut viimeisen työsuhteesi. Lain mukaan tämän yhtiön nimen tulisi olla näkyvillä työpaikallasi tai sitten saat sen ainakin eläketurvakeskukselta.

    • Jobitar

      Olen sairaseläkkeellä ja haluaisin tietää siirtyykö eläkkeeni vanhuus-eläkkeelle automaattisesti täyttäessäni 63v vai onko haettava itse?
      Onko mahdollista saada sairaus-eläkettä 65 vuotiaaksi asti?

      • Haler

        Olet työkyvyttömyyseläkkeellä, termi sairaseläke on vanhentunut.

        Työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 63-vuotiaana.Eläke pitää itse hakea KELA:sta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe