Paimenen virasta

"1. Puhujan tehtävään asetettu (ovenvartijana ja paimenena)"

Lainasin tämän tuolta metaskeeman ketjusta. Eilisestä saakka tämä on vaivannut minua.

Ensimmäistä kertaa en kuule että puhujasta käytetään sanaa paimen. Tai että uskovisesta ja tai puhujasta käytetään sanaa ovenvartija.

Ajatuksia on paljon ja tiedän jo että viestistä tulee pitkä. (kärsivälisyyttä pyydän)

Johannse 10

1.Voiko puhuja olla ovenvartija?

Yksinkertaisuudessani vastaan ettei voi olla. Ihmisymmärryksellä ei tuota lammashuoneen ovea avata ja sanota kuka on Jeesus ja kuka sitä ei ole. Ovenvartijan tuomio tulijasta on totinen ja oikea tuomio. Vain Jeesus voi kulkea tuosta ovesta. Ja muut paimenet jotka tuohon lammashuoneeseen käyvät ova varkaita ja ryöväreitä.

Ja sen lisäksi to raamatun paikka sanoo että Jeesus on tuon lammashuoneen ovi. Tuohon lammashuoneeseen meennään yksitään Kristuksen kautta. EI ovenvartijan (puhujan) tuomoilla tai päätöksellä. Tähän asiaan liityy myös totuus johon palaan myöhemmin.

2. Onko puhuja paimen?

Ei ole. Puhuja ei ole myöskään paimen. Johanneksen evankeliumissa Jeesus kysyy useammankin kerran.

"Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"

Tähän raamatun paikaan liityy myös Jeesuksen sanat kaitse minun laumaani, ruoki minun laumaani.

Ja millä tuota Jeesuksen lammashuoneen lauma kaitsetaan. Ei paimensauvalla vaan Jumalan sanan totuudella. Ja sitä ruokitaan yskin Jumalan sanallla. Puhuja ei ole paimen vaan palvelija. Puhujan tehtävänä on pitää esille Jumlan sanaa totuutta.

Ei ole muita paimenia joita meidän tulee seruata kuin Kristus.

3.Ja mitä muuta tuossa raamatun paikassa lukee?

Sielä lukee mielenkiintoisia asioita. Kuten minä olen Hyvä Paimen. Ei ole muita paimenia joita meidän on kehoitettu seuraamaan. EI vaikka vl onkin sitä raamatun paikaa väännetty - meitä ja Herraa Jeesusta seruaamaan.

Mitä tuossa paikkassa oikeasti lukee. Vl tulkitsevat asian niin että se tarkoitaa serurata elävää uskoa / vanhoilislestadiolaisuutta. Niin tuossa paikassa kuintekaan ei lue.

Raamattu yksiselisteisesti sanoo mitä meidän tulee seurata. Ja meidän tulee seurata totuutta ja yskin totuutta. Meidän tulee seurata siinä ennnen uskoneita että meille olisi kaikkein rakkain asia seurata sitä joka on tuleva ja rikkova käärmeen pään. Siihen uskoivat vanhanliiton uskovaiset. Ja siihen on meidänkin uskottava.

4 Lammashuoneen olemus

"ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen"

Jos todella oikein ymmärsin niin todellako tuossa alustuksessa lammashuonetta on ajateltu sellaiseksi valtakunnaksi johon tullaan parannuksen kautta. Tämän vielä minä jollain tasolla ymmärrän.

Mutta en sitä että uskovaiset on teljetty tuohon lammashuoneeseen vastoin raamatun sanaa. Vapauteen Kristus vapautti meidät.

Yksiseliteisesti tuo raamatunpaikassa lukee...

9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

Uskovainen on tuosta lammashuoneesta käyvä sisälle ja kävä ulso ja löytävän laitumen.

5. Millainen siis oikeasti on tuo lammas huone.

Lammas huonetta voisi sanoa lyhykäisyydessään kevytrakenteiseksi ja siirettäväksi. Mistä tuo lammashuone on rakennettu? Se on rakennettu Jumalan sanasta. Se joka ei pysy totuudessa eikä käy tuohon lammashuoneeseen totuuden kautta on varas ja ryöväri.

Lammashuone ei ole pakkopaita johon uskovaiset teljetään vaan se on se on Jumalan sanalla rakennettu lepopaikka... Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni minä olen heidän kansaan. Ja tämän kaltainen on lammashuone.

Ja tuohon lammashuoneeseen Jeesus käy ja hänen omansa kuulevat Hänen äänensä ja seuraavat häntä. Ja Hyvä Paimen vie heidät viheriäisille niityille virvoittavien vetten tykö. EI Jeesus pidä meitä karsinassa vaan vapauteen Kristus vapautti meidät.

6. Ja sitten vieä liitä totuudesta

Jeesus sanoo itsestään - minä olen tie totuus ja elämä. Ja se haluaa seurata muuta kuin tuota totuutta ei voi seurata Kristusta. Me emme voi seurata ketään tai mitään muuta kuin Kristusta/totuutta. Joka pysyy minussa ...

Ainostaan totuudesta voimme löytää Jumalan valtakunnan ja Kristuksen. Totuuden kautta käydään sisälle lammashuoneeseen ja totuuden kautta sieltä käydään sisälle ja ulos.

Totuuden kautta / totuudessa meidän on etsittävä se Jumalan sanan jossa kuulemme sen Hyvän Paimenen äänen. Ja totuudessa pysyen on se Jumalan sanan manan myös syötävä. Ja tämä on se kuorma joka on sovelias kantaa. Totuudessa löytyy myös ilo rauha ja se rakkaus. Yhteinen rakkaus on löydettävä totuudessa.

7. Ja sitten vielä se yksi paikka

Totuuden patsas ja perusta. Jumalan seurakunta on rakaennettu totuudelle. SE on rakennettu Kristuskalliolle. Ja sen keskelle on asetettu totuuden patsas Kristus. Ja jos me mitään muut totuuttena pidämme kuin Kristusta olemme väärän jumalan palvelijoita.

Meillä voi olla vaikka kuinka hieno seurakunta joka on kuin kullasta tehty kyntilän jalka. Mutta mitä virkaa tuolla kyntilänjalalla on pimeydessä jo siinä ei pala Jumalan sanan valkeus / totuus. Se ei ole pimeydessä minkään arvoinen.

Minä en ymmärrä kaikkea, enkä tiedä kaikkea. Mutta tänä päivänä minä tahdon vastata siihen Jeesuksen kysymykseen - rakastanko minä Häntä -

"Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas".

Totuuden rakastaminen ja seuraaminen pitäisi olla meille jokaiselle tärkeäpää kuin ihmisten rakastaminen ja seuraaminen.

8

933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaivella ihmisten vikoja

      ja etsiskellä lammashuoneen huoneentaulua. Kuuntelen monipuolisesti eri suuntien ja ryhmittymien julistusta ja otan sieltä sen, mikä on Raamatun mukaista - yleensä sanaa ja sen tulkintaa eli selitystä.

      Uskon, ettei nykyihminenkään käsitä kaikkea kuten eivät opetuslapsetkaan ennen Jeesuksen ristinkuolemaa. Vasta Pyhä Henki kirkasti heille totuutta. Minulle riittää vajavainenkin tieto, kun perususko on ja pysyy. Kuuntelen mielelläni nyt Raamatun tekstiä ja saarnoja, joista ennen ahdistuin. Jotain on siis tapahtunut.

    • varmaankin

      vl-foorumilaisen mielestä.

    • Heino1

      Kun paimenen, piispan, papin tehtävää ja virkaa miettii raamatun valossa, niin löytyy hyvin monta raamatunpaikkaa tukemaan sitä ajatusta, että pappi/puhuja on paimen. Varsinkin jos emme oikealla lailla paneudu tätä asiaa tutkimaan. Paavali neuvoo meitä tässä asiassa. Fil. 1: 9 Rukoilen myös, että teidän rakkautenne kasvaisi ja yltäisi yhä parempaan ymmärrykseen ja harkintaan, 10 niin että osaisitte erottaa, mikä on tärkeää, säilyisitte puhtaina ja moitteettomina odottaessanne Kristuksen päivää.”

      Pietari kehottaa pappeja paimentamaan: 1 Piet. 5:2 ”Kaitkaa sitä laumaa, jonka Jumala on teille uskonut, älkää pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, älkää myöskään alhaisesta voitonhimosta, vaan sydämenne halusta.
      3 Älkää herroina vallitko niitä, jotka teidän osallenne ovat tulleet, vaan olkaa laumanne esikuvana.”

      Samoin Paavali joka vielä varoittaa vääristä paimenista: Apt. 20:28 "Pitäkää huoli itsestänne ja koko laumasta, jonka kaitsijoiksi Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut. 29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. 30 Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.”

      Kun Joosua asetetaan ylipapin virkaan, hän saa ehdollisen tehtävän: Sakar. 3: 7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."

      Oikeastaan tässä raamatun kohdassa tulee oikein selkeästi esiin papin/saarnamiehen tehtävä ja virka: ” Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon." Eli puhuja ei ole paimen, vaan palvelija. Samoin kuin apostolin nimi merkitsee, että apostolin on Jeesuksen ylösnousemuksen todistaja.

      Mikä se on pidoissa palvelijan tehtävä? Eikö ole näin: Kun juhlavieraat aterioivat, niin palvelijat tarjoilevat juhlavieraille, talon isännän herkkuruokia. Palvelijan tehtävä ei ole ainoastaan tarjoilla, mutta myös kutsua: Matt. 22:4 ”Silloin hän lähetti toisia palvelijoita ja käski heidän sanoa kutsutuille: 'Olen valmistanut ateriani, härät ja syöttövasikat on teurastettu, kaikki on valmiina. Tulkaa häihin!”

      On käynyt kaikkina aikoina niin, että saarnamies on unohtanut, että on vain palvelija, eikä se ruoka jota hän tarjoilee ole hänen. Eikä lauma jota hänen on lupa ruokkia talon isännän ruuilla, lauma ei ole hänen omansa! Tästä Paavali varoittaa: ”Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.”

      Jumala lohduttaa meitä, jotka tunnemme usein itsemme mitättömäksi, että Hän pitää kyllä meistä huolen: Jes. 14 Älä pelkää, Jaakob, sinä maan mato, sinä Israelin vähäinen väki! -- Minä autan sinua, sanoo Herra, sinut lunastaa Israelin Pyhä.

      Tänä aikana on ollut paljon ns. itsensä paimeneksi luulevia, mutta Jumala ilmoittaa: Hesek. 34: 15 Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään -- näin sanoo Herra Jumala. 16 Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita.

      Vielä tuosta paimensauvasta, en laajasti käy selittämään, mutta sanon sen verran, että sauvalla kuvataan Jumalansanaa. Sauvan turvin Jaakob kykeni lonkkavikaisenakin kulkemaan, sillä myös aukesi tie Punaisen meren yli Israelin kansalle. Jokaisella uskovalla tulee tämä sauva olla aina mukana, sauva ei ole ainoastaan apu kulkemiseen, vaan sillä torjutaan myös ”susien” hyökkäykset. Jos paimensauvan nakkaa menemään, niin käy niin kuin Mooseksen sauvan, se muuttui käärmeeksi. Tämäkin on tänä aikana nähtävissä.

      • Kyllä minä sen huomasin kun olin jo viestin lähettänyt mutta minä melkein arvasin että sinä tuohon kohtaan tartut :)

        Sen minä kuitenkin tuosta "sauvasta" sanon että se sauva jolla puhunjat lyövät ei ole Jumalansana.

        Syvennät ajatuksiani kiitos niitä.

        LÄhinnä minua vaivaa se että ensin puhuja korotetaan "virakaan" jota hänellä ei ole ja sitten hänelle annetaan käteen "paimensauva" joka ei ole Jumalan sana.

        Ymmärrätkö mitä yritän sanoa?

        Kaikkina aikoina ihmiset ovat korotaaneet itsensä muiden ylläpuolelle ja lyöneet raamatulla. Ja sanoneet sen olevan Jumalan sanaa. Tuota Jumalan sanan paimensauvan näköistä sauvaa on aina käytetty lyömäaseena.

        Ensin puhuja korotetaan paimenen virkaan ja sitten hänelle annetaan sauva käteen. Näinhän juuri vl tällähetkellä tapahtuu. Ja sitten tuolla sauvalla lyödään välillä niitä lapaita kovaa.


      • H.K.
        hyshys kirjoitti:

        Kyllä minä sen huomasin kun olin jo viestin lähettänyt mutta minä melkein arvasin että sinä tuohon kohtaan tartut :)

        Sen minä kuitenkin tuosta "sauvasta" sanon että se sauva jolla puhunjat lyövät ei ole Jumalansana.

        Syvennät ajatuksiani kiitos niitä.

        LÄhinnä minua vaivaa se että ensin puhuja korotetaan "virakaan" jota hänellä ei ole ja sitten hänelle annetaan käteen "paimensauva" joka ei ole Jumalan sana.

        Ymmärrätkö mitä yritän sanoa?

        Kaikkina aikoina ihmiset ovat korotaaneet itsensä muiden ylläpuolelle ja lyöneet raamatulla. Ja sanoneet sen olevan Jumalan sanaa. Tuota Jumalan sanan paimensauvan näköistä sauvaa on aina käytetty lyömäaseena.

        Ensin puhuja korotetaan paimenen virkaan ja sitten hänelle annetaan sauva käteen. Näinhän juuri vl tällähetkellä tapahtuu. Ja sitten tuolla sauvalla lyödään välillä niitä lapaita kovaa.

        Kyllä minä ymmärrän, mitä viestilläsi haluat sanoa ja herättää keskustelua. Ihmettelenkin, miksi ei ole syntynyt näin keskeisestä asiasta enempää keskustelua. Ajattelen kuitenkin, että keskustelun vähyyteen on vaikuttanut nettiyhteyden tökkiminen, eli sivustoille ei ole oikein päässyt moneen päivään.

        Kaikki jotka tuntevat lampaan käyttäytymisen, tietävät sen, että jos paimensauvalla alkaa huitoa lampaita, ne hätääntyvät aivan kokonaan ja silloin lauma hajoaa. Heikoimmat tallaantuvat, toiset joutuvat petojen ruuaksi ja kaikki jotka vain kykenevät, piiloutuvat.

        Taiteilijat kuvaavat paimensauvan koukkupäiseksi, tosiasiassa paimensauva oli suora keppi, joka oli aina paimenen kädessä. Kuuntelin kerran saarnaa, kaupunkilainen puhuja puhui, hän ei ollut milloinkaan tutustunut lampaan käyttäytymiseen. Hän saarnasikin: ”Paimensauvassa on koukku siksi, että paimen koukkaa vikuroivan lampaan tällä koukulla kiinni”. Meinasi minua hymyilyttää, kun mietin, että saisiko paimen koukkupäisellä sauvalla lampaan kiinni – ei taitaisi saada aikaan muuta, kuin pakokauhun laumassa.

        Paimensauva on laajempi asia kuin me ymmärrämme ja se on myös uskomisen kannalta keskeinen asia. Sillä sauva ei ole ainoastaan puhujalla, mutta se on kaikilla palvelijoilla, miten Jeesus opetti: Mark. 10:43 ”Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,”

        Meidänkin hyshys tulee aina muistaa, että jos meidät on korotettu, eli Jumala on lahjoittanut sydämiimme uskon, niin se tarkoittaa, että meidät on korotettu vain palvelijoiksi. Palvelijan tehtävä ei ole huitoa paimensauvalla lampaita, vaan turvata sauvalla laumaa susilta. Ei itsekään kykenisi kulkemaan, jos sauva ei olisi tukena.

        Mooses epäili, että hänen puhettaan ei kukaan usko! Tuleeko sinulle hyshys mieleen sama epäilys, kun kirjoitat tänne? Jumala neuvoi Moosesta: Sinulla on Jumalansana, jota puhut: 2 Moos. 4:1 ”Mutta Mooses vastasi: "Entä jos he eivät usko eivätkä kuuntele minua, vaan väittävät, ettei Herra ole ilmestynyt minulle?" 2 Herra kysyi häneltä: "Mikä sinulla on kädessäsi?" Mooses vastasi: "Sauva." 3 Herra sanoi: "Heitä se maahan." Mooses heitti sen maahan, ja se muuttui käärmeeksi. Mooses kavahti sitä, 4 mutta Herra sanoi: "Ojenna kätesi ja ota sitä hännästä kiinni." Niin Mooses ojensi kätensä ja tarttui siihen, ja se muuttui jälleen sauvaksi hänen kädessään.”

        Jos kirjoitamme tänne nettiin uskosta, niin pitää muistaa Pietarin neuvo: 1 Piet. 4:11 ”Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta.” On selvää, ettemme kykene kirjoittamaan niin hyvin, kuin haluaisimme. Olenkin miettinyt, että pitäisikö minun laittaa kirjoitusteni loppuun niin kuin ennen Lasten Siioniin lapset kirjoittivat: ”Olisiko toimittajasetä niin hyvä, että korjaisi virheet ja panisi Lasten Siioniin”.

        Jos sauvan heittää pois, eli toisin sanoen Jumalansanan – käy niin kuin Moosekselle, tilalle tulee käärme, eli neuvot ovat samanlaisia kuin Eevalle paratiisissa. Pidetään kiinni Jumalansanasta, kun meillä on halu tähän, niin kyllä Jumala hoitaa ja ojentaa ja ruokkii meitä sanallaan. Terv. Heino


      • H.K. kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, mitä viestilläsi haluat sanoa ja herättää keskustelua. Ihmettelenkin, miksi ei ole syntynyt näin keskeisestä asiasta enempää keskustelua. Ajattelen kuitenkin, että keskustelun vähyyteen on vaikuttanut nettiyhteyden tökkiminen, eli sivustoille ei ole oikein päässyt moneen päivään.

        Kaikki jotka tuntevat lampaan käyttäytymisen, tietävät sen, että jos paimensauvalla alkaa huitoa lampaita, ne hätääntyvät aivan kokonaan ja silloin lauma hajoaa. Heikoimmat tallaantuvat, toiset joutuvat petojen ruuaksi ja kaikki jotka vain kykenevät, piiloutuvat.

        Taiteilijat kuvaavat paimensauvan koukkupäiseksi, tosiasiassa paimensauva oli suora keppi, joka oli aina paimenen kädessä. Kuuntelin kerran saarnaa, kaupunkilainen puhuja puhui, hän ei ollut milloinkaan tutustunut lampaan käyttäytymiseen. Hän saarnasikin: ”Paimensauvassa on koukku siksi, että paimen koukkaa vikuroivan lampaan tällä koukulla kiinni”. Meinasi minua hymyilyttää, kun mietin, että saisiko paimen koukkupäisellä sauvalla lampaan kiinni – ei taitaisi saada aikaan muuta, kuin pakokauhun laumassa.

        Paimensauva on laajempi asia kuin me ymmärrämme ja se on myös uskomisen kannalta keskeinen asia. Sillä sauva ei ole ainoastaan puhujalla, mutta se on kaikilla palvelijoilla, miten Jeesus opetti: Mark. 10:43 ”Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,”

        Meidänkin hyshys tulee aina muistaa, että jos meidät on korotettu, eli Jumala on lahjoittanut sydämiimme uskon, niin se tarkoittaa, että meidät on korotettu vain palvelijoiksi. Palvelijan tehtävä ei ole huitoa paimensauvalla lampaita, vaan turvata sauvalla laumaa susilta. Ei itsekään kykenisi kulkemaan, jos sauva ei olisi tukena.

        Mooses epäili, että hänen puhettaan ei kukaan usko! Tuleeko sinulle hyshys mieleen sama epäilys, kun kirjoitat tänne? Jumala neuvoi Moosesta: Sinulla on Jumalansana, jota puhut: 2 Moos. 4:1 ”Mutta Mooses vastasi: "Entä jos he eivät usko eivätkä kuuntele minua, vaan väittävät, ettei Herra ole ilmestynyt minulle?" 2 Herra kysyi häneltä: "Mikä sinulla on kädessäsi?" Mooses vastasi: "Sauva." 3 Herra sanoi: "Heitä se maahan." Mooses heitti sen maahan, ja se muuttui käärmeeksi. Mooses kavahti sitä, 4 mutta Herra sanoi: "Ojenna kätesi ja ota sitä hännästä kiinni." Niin Mooses ojensi kätensä ja tarttui siihen, ja se muuttui jälleen sauvaksi hänen kädessään.”

        Jos kirjoitamme tänne nettiin uskosta, niin pitää muistaa Pietarin neuvo: 1 Piet. 4:11 ”Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta.” On selvää, ettemme kykene kirjoittamaan niin hyvin, kuin haluaisimme. Olenkin miettinyt, että pitäisikö minun laittaa kirjoitusteni loppuun niin kuin ennen Lasten Siioniin lapset kirjoittivat: ”Olisiko toimittajasetä niin hyvä, että korjaisi virheet ja panisi Lasten Siioniin”.

        Jos sauvan heittää pois, eli toisin sanoen Jumalansanan – käy niin kuin Moosekselle, tilalle tulee käärme, eli neuvot ovat samanlaisia kuin Eevalle paratiisissa. Pidetään kiinni Jumalansanasta, kun meillä on halu tähän, niin kyllä Jumala hoitaa ja ojentaa ja ruokkii meitä sanallaan. Terv. Heino

        ja epäilen ettei kukaan kuule? Mutta kuten sanoin toisessakin ketjussa - ei ole minun asiani päätää mikä on hyvä maa.

        Jotenkin minusta tuntuu että se vakka josta me niitä siemeniä heitämme on ehtymätön. Vaikka joskus inhimillisyys näytääkin meille että siemenet loppuvat.

        Ajatukseni johtavat sen ihmeen äärelle. Jeesus otti muutaman leivän ja muutaman kalan. Ja siunasi ne ja jakoi kansalle jota oli paljon. Jeesus ei epäillyt ettei tuo leipä riittäisi ja ettei kalaa olisi tarpeeksi. Ja kaikki tulivat ravituiksi.

        Tuon kaltaista ruokaa olemme kutsuttu jakamaa. Ei meille ole sanottu että ruokaa on niin ja niin paljon. Vaan armoevankeliumista on sanottu että sitä on tarpeeksi. Sitä on jakaa asti.

        Jumala yksin tietää. Ja siinäkin kohdassa meidän pitää olla nöyryiä. Vaikka kuinka näytää että kylvämme kivetylle pihalle jossa mikään ei voi kasvaa. Silti emme tiedä etteikö tuolle siemenelle olisi paikkaa jossa se itää hyvässä maassa.


    • riivaaa....

      ja koko järjestelmää

    • saaraleena

      aloitusta poistettavaksi. Edellisen kerran vaatimus näkyi tapahtuneen 31.3.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe