Juoksustakin saa välineurheilua, minkä merkkisiä lenkkitossuja käytätte? mikä merkki ja malli on teidän mielestä paras? onko niin että mitä kalliimpi, sitä parempi tossu?
Onko paljon kokemusta tästä Karhun M-sarjasta kellään, entä nämä Asicsin huippumallit, saako rahalle vastinetta, hienoja ja kallita ovat.
Kokemukjsia ja suosituksia kaivataan.
Parhaat juoksutossut?
11
3377
Vastaukset
- Välineurheilija
No, lueskelinkin tuolta alempaa Asics-kokemuksia, mutta entä tämä Karhun M-sarja, onko paljon kokemuksia, ja millaisia ?
- jotain käsitystä
Suosittelisin ottamaan selvää onko pronaatiota tahi supinaatiota jaloissa. Vaikuttaa kovin valintaan. Itse kantapään kautta oppineena olen kokeillut vääränlaisia tossuja ja polviinhan se kävi ja ankarasti.
Asics Kayanot on mukavan oloiset tossut ja hyvin vaimentaa kaikki raskaammallakin juoksijalla, mutta näissä siis pronaatiotuki, joka ei sitten ollut minulle supinoivalle ollenkaan hyväksi. Muuten suosittelen lämpimästi.
Nike Pegasukset on toistaiseksi vaikuttaneet toimivimmille tossuille. 95kg juoksijan alla oikein kivasti pelittää myös. Nämä siis neutraalille ja lievälle supinashowlle soveltuvia.
Rbk Premier Road Liten tiedän poistaneen ainakin yhdeltä neutraalilta askeltajalta aiemmin vaivanneet polviongelmat. Siis kaippa tätäkin voi suositella, vaikkei omakohtaista kokemusta olekaan.
Lisää keskustelua löydät aiheesta helposti paikasta www.juoksufoorumi.fi
- kilpajuoksija lapista
Ei ole parempia kenkiä kuin Nike Zoom Elite 4, ne on kertakaikkiaan uskomattomat. Samaan kenkään on saatu huikea vaimennus ja silti uskomaton keveys ja rullaavuus. Nyt mietinkin jopa puolikkaan juoksemista niillä ensi viikonloppuna, koska ne todella toimivat myös nopeassa juoksussa.
- juoksija76
Olen juossut nikellä, adidaksella, karhulla yms., mutta itselleni sopivimmat tossut ovat Asics. Sopii omalle jalalleni parhaiten täysvaimennettuina ja pronaatiotuella, sekä ovat vielä kevyet. Mutta jotta löytää itselleen parhaat kengät, kannattaa kokeilla kaikenlaisia. Ja kyllä hyvistä kengistä joutuu maksamaan enemmän kuin jostain tarjoustalon reebookin läpysköistä, joilla ei erkkikään juokse montaa kilometriä... :)
- juoksija67
Asicskset sopivat mulle parhaiten. Merkki tosin tuntuu olevan sellainen että joillekin sopii kuin sormi sieraimeen ja toisille ei alkuunkaan.
- niilo lylykorpi
asicseja on tullut käytettyä viimeiset 14 vuotta. gel nimbusit ja ds trainerit tällä hetkellä käytössä. merkkiä tuskin tulee vaihdettua mutta asicsin hinnoittelu koht tyyristä...
- saarja2
omaan asicseja, niket ja karhultakin parin.
asicsit on mulla reenitossuina ja nuo jalkimmäiset kisa/vauhtikenkinä. vähän aina henkilökohtaisia juttuja että mikä tossu sopii parhaiten. tuetut ja vaimennetut tossut on makuuni.- maratoonarimies
Juuri näin. Itselle tuntuu sopivan parhaiten Adidaksen ja Niken tietyt mallit. Asicsit ei oikein pitkillä lenkeillä toimineet mulla. JOillakin voi olla taas päinvastoin. Näin se vain on että usein "kantapään kautta" löytää itselleen sopivat tossut.
Erittäin tärkeää on selvittää onko jalassa taipumusta yli- tai alipronaatioon. Tämä onnistuu esim. "kenkäklinikoilla" joita eri merkit tarjoavat aina välillä urheiluliikkeissä. Näin välttyy pahimmilta virheiltä kuten pronaatiotuetun kengän ostaminen alipronatoivaan jalkaan... - Truth hurts
maratoonarimies kirjoitti:
Juuri näin. Itselle tuntuu sopivan parhaiten Adidaksen ja Niken tietyt mallit. Asicsit ei oikein pitkillä lenkeillä toimineet mulla. JOillakin voi olla taas päinvastoin. Näin se vain on että usein "kantapään kautta" löytää itselleen sopivat tossut.
Erittäin tärkeää on selvittää onko jalassa taipumusta yli- tai alipronaatioon. Tämä onnistuu esim. "kenkäklinikoilla" joita eri merkit tarjoavat aina välillä urheiluliikkeissä. Näin välttyy pahimmilta virheiltä kuten pronaatiotuetun kengän ostaminen alipronatoivaan jalkaan...Nykyään on niin kauhian kiva puhua ali ja ylipronaatiosta sun muista supinaatioista.
Ja höpöhöpö!!! Minä en niistä mitään ymmärrä enkä ole koskaan mitään erikoistuettuja tossuja tarvinnut vaan ainaolen "neutraaleilla" juossut. Eikä ole ollut ikinä mitään ongelmia eikä jalkavaivoja. Juoksen kuitenkin miltei jatkuvasti yli 100km viikossa ja maraton menee reippaasti alle kolmeen tuntiin.
Ihme hifistelyä. Samoin kuin tuo ainainen sykkeen tarkkailu. Ja sitten vielä ihmetellään kun ei kisassa kulje. - arska
Truth hurts kirjoitti:
Nykyään on niin kauhian kiva puhua ali ja ylipronaatiosta sun muista supinaatioista.
Ja höpöhöpö!!! Minä en niistä mitään ymmärrä enkä ole koskaan mitään erikoistuettuja tossuja tarvinnut vaan ainaolen "neutraaleilla" juossut. Eikä ole ollut ikinä mitään ongelmia eikä jalkavaivoja. Juoksen kuitenkin miltei jatkuvasti yli 100km viikossa ja maraton menee reippaasti alle kolmeen tuntiin.
Ihme hifistelyä. Samoin kuin tuo ainainen sykkeen tarkkailu. Ja sitten vielä ihmetellään kun ei kisassa kulje.Tuosta sykkeen tarkkailusta, kyllä se mulla on ihan oleellinen asia ainakin mulle, aloittelijana. Ihan alussa lähdin juoksemaan tarkkailin kyllä sykettä mutta en välittänyt siitä mitään. Se pompotti jossain 160-170 tienoilla, ja kohta olin aivan krampissa ja poikki. Juoksu ei kehittynyt mihinkään.
Sen jälkeen aloin pitämään huolen että se ei ylitä 155. Huomaan, miten hankala ilman sykemittaria on todeta että mennään liian lujaa. Nyt vaihdan kävelyyn jos syke ylittää tuon 155:n ja kehitystä on alkanut tapahtua.
Uskon, että jos on niin hyvässä kunnossa kuin sinä, sykemittarilla ei tee mitään jos jouksu kulkee muutenkin aerobisella sykealueella. - ihan höpöä
Truth hurts kirjoitti:
Nykyään on niin kauhian kiva puhua ali ja ylipronaatiosta sun muista supinaatioista.
Ihme hifistelyä. Samoin kuin tuo ainainen sykkeen tarkkailu. Ja sitten vielä ihmetellään kun ei kisassa kulje.Tottahan toki neutraaleilla kengillä juoksee ja onneksi nykyään valinnanvaraa riittää.
En minäkään ennen ymmärtänyt mitään pronaatioista yms. mutta kun pronaatiotuettu "testivoittajakenkä" aiheuttikin pahoja jalkavaivoja ja kului sileäksi pohjan ulkoreunoilta niin johan siinä vaiheessa alkoi kiinnostamaan missä vika. Ilmeni että jalka on supinoiva (alipronaatio) joten pronaatiotuki väänsi jalkaa entisestään huonompaan suuntaan.
Muutama vuosi sitten oli jokin ihme trendi tunkea pronaatiotukea melkein jokaiseen kenkään. Asicsilla ja Nikella esimerkiksi oli vain yksi malli jossa tukea ei ollut. Onneksi suuntaus on nykyään toinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1181568- 771237
Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o351237- 501056
- 61772
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten196721- 28690
Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole56675Sosiaalinen lainalaisuus.
Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol137670Hei, huomenta
Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️65610