Ortodoksisuus vaikuttaa mielestämi erittöin lämpimältä ja inhimmiseltä.
Olen seurannut näitä keskustelupalstoja ja peräänkuulutan suvaitsevaisuutta tietysti tiettyyn pisteeseen asti.
Kirjoitin tällaisen jutun lestejen palstalle erään keskustelun innoittamana.
"Ensiksi anteeksi, että provosoiduin kommenteistasi. Niin ei olisi saanut tapahtua. Minua vaan harmitti ajatusmaailmasi mustavalkoisuus ja realiteettien ehdoton kieltäminen.
Kai se johtuu osaltaan ikäerosta. Minä olen vanha pieru, joka varmaan voisin olla ikäni puolesta isäsi ja sinä nuori joka olet täynnä ihanteita.
Muista kuitenkin vanha ja viisas sanonta:
Jos ei ole nuorena radikaali, ei ole sydäntä
Jos ei ole vanhana konservatiivi, ei ole järkeä.
Ihanteita pitää olla, mutta pitää olla myös suvaitsevaisuutta. Sen olen huomannut, kun ikää on karttunut. Ei kaikki mene, kuin on ajatellut. Kun menin naimisiin, ajattelin tietysti, että liitto kestää. Ei kestänyt. Ex vaimo löysi mielestään paremman miehen ja haki eroa. Ei se liitto kuitenkaan hukkaan mennyt. Meillä on kolme ihanaa aikuistuvaa lasta, joista kaksi asuu minun kanssani.
Pidät tietysti minua kelvottomana, kun olen joutunut eroamaan. Minä sen sijaan olen nykyään hyvin onnellinen. Olen runsas vuosi sitten löytänyt uuden kumppanin. Hän on hengenheimolainen monessa suhteessa. Hänelläkin on aikuistuvia lapsia. On myös eronnut. Olemme toistemme luona vuorotellen, koska yhteistä asuntoa, emme ole hankkineet, koska emme halua hätiköidä. Olemme onnellisia, eikä omatunto vaivaa missään nimessä, vaikka emme yhteisiä lapsia koskaan tule hankkimaan. Aikansa kutakin.
En kuitenkaan pidä itseäni pakanana. Olen aina uskonut Jumalaan, mutta se Jumala on minulle henkilökohtainen juttu. Sitä suhdetta ei rajoita vanhat pölyiset kirjoitukset, eivätkä toisten mielipiteet. Olen aina ollut sitä mieltä, että Jumala on lempeä ja anteeksiantava eikä julma tuomari, jonka edessä pitää vavista. Hän on läsnä kaikkialla ja taivas on jokaisen sisällä - helvettiä tuskin on.
Olipa vuodatus. Mietin vain, mitä koetin kertoa. Ehkä jotain omasta sisimmästäni, mutta korostan kuitenkin, että maailma ei ole mustavalkoinen.
Suvaitsevuutta ystävät!"
Kopioin sen tänne ihan teidän kommentoitavaksenne. Minä etsin varmaan jotain, mutta en ole vielä löytänyt.
Kysymys kuuluu: Hyväksyttekö te ihmisen virheineen päivineen, vai pitääkö teidän mielestänne ihmisen muuttua ja sopeutua tiettyhin nrmeihin?
Ajatuksia ja kysymyksiä
mies
1
239
Vastaukset
- ort.fi
Miksi toisten ihmisten hyväksyntä on tärkeää?
Eikö tärkeinä ole tieto siitä, että jokaisella meillä on mahdollisuus pelastua, jos haluamme?
Meillä on paljon historiassa esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat katumuksellaan saaneet valaistuksen.Ryöväri ristillä sanoi ennen kuolemaansa:"Muista minua kun tulet valtakuntaasi".
Jeesus Kristus itse meni sairaiden, heikkojen ja syntisten luo.Eikö se ole riittävää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202242Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi762185Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä412069Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma521438- 741366
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46893Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?63892Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8781- 52753
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33744