Polkimien kierteistä

YxIhanPölvästi

olisin suorittanut typerän kyssärin; pitääkö vasemman puolen polkimessa olla vasenkätiset kierteet ja oikeanpuoleisessa oikeakätiset? Tuossa yhdessä fillarissa on siten mutta polkimen akseli aukeaa itsestään ajaessa vaikka on kireällä ja kun ajattelee kitkan muodostusta ja itsekiristystä niin voisin kuvitella että oikeanpuoleisessa pitäisi olla vasenkätiset ja vasemmanpuoleisessa oikeakätiset jolloin pysyy kierteellä itsestään. Meneekö pieleen ja missä, olisi kiva kuulla.
Ihan selvennykseksi, tarkoitan siis polkimen akselin kiinnitystä.

2

1188

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lance

      Jos ajatellaan, että poljin vääntäisi akselia kammen kierteessä, niin silloin todellakin polkimen akseli ennenpitkää kiertyisi irti kammesta. Näin ei kuitenkaan käy, sillä akseli pääsee pyörimään laakereidensa varassa vapaasti polkimen sisällä, eikä läheskään riittävää vääntömomenttia synny.

      Kiristymisen aiheuttaa itse asiassa täysin toisenlainen mekanismi. Metalli on joustava materiaali, joten polkimen akseli mahtuu aina hieman liikkumaan kammen kierteessä, vaikka se olisi kuinka kireälle väännetty. Siispä kun poljinta painetaan, polkimen akseli painaa voimakkaasti yhtä kohtaa kammen reiässä ja on "irti" muista kohdista.

      Lisäksi polkimeen ei kohdistu voimaa tasaisesti, vaan hieman yksinkertaistaen voi sanoa, että poljinta painetaan vain alaspäin. Näinollen polkimen ollessa yläasennossa, poljinakseli painaa kammen reiän keskiönpuoleista reunaa. Vaaka-asennossa akseli painaa kammen reiän oikeaa reunaa, ala-asennossa reiän keskiöstä poispäin olevaa reunaa. Poljinakseli siis ikäänkuin kiertää kammen reikää vastapäivään. Tällöin akseli itse kääntyy myötäpäivään eli kiristyy. Edellämainittu siis oikealla puolella, vasemmalla puolella akseli kääntyy vastapäivään samalla periaatteella, joten kierteiden täytyy olla vasenkätiset.

    • ’P. u. P.’

      Miksi vasemman jalan puolella poljinakselin kierteeseen on löystymisen estämiseksi valittu vasenkätinen ja oikean jalan puolelle oikeakätinen nousu? Tätä kysytään usein, mutta harvemmin keskustelussa tulee perimmäinen syy esille.

      Akselin kiinnitys on toteutettu kierreliitoksella – ruuvi ja mutteri – ja jotta ruuvin voisi kiertää käsin kiinni, pitää kierteen halkaisijan mutterissa (kampi) olla suurempi kuin ruuvissa (akseli). Siksi poljinakselin ja kammen kierteen välillä on aina välystä – klappia! (15 mm tappi ei mene 15 mm reikään)

      Löystymisilmiötä voi havainnollistaa vaikka kahdella erikokoisella sisäkkäin asetetulla putkenpätkällä. Pidetään vasemmalla kädellä isompi putki paikoillaan ja vieritetään pienempää putkea isomman putken sisäpintaa pitkin samalla putken päästä painaen. Tällöin havaitaan, että oikealle vieritettäessä sisempi putki kiertyy ulomman suhteen vasemmalle, ja vasemmalle vieritettäessä oikealle. Sisemmän putken kiertymissuunta ulompaan nähden markkeeraa poljinakselin pyrkimystä kiertyä kierrereiässä.

      Edellä kuvatun havaintokokeen voi myös tehdä vaikka lieriökahvaisella ruuvimeisselillä pitämällä kahvaa kourassa ja ”vatkaamalla” toisella kädellä terän puolelta.

      Polkimen laakerikitkan aikaansaama voima on merkityksettömän pieni akselin löystymisen kannalta.

      Akselin vierimisilmiö kammen kierrereiässä syntyy ajajan jalan poljinvoimasta, joka aiheuttaa akseliin taivutusmomentin. Taivutusmomentin ottaa vastaan kampi kierteen kohdalla ja asiaa yksinkertaistaen voidaan sanoa, että kierteessä vaikuttaa kuormituksena vastakkaissuuntainen voimapari. Tämä voimapari kiertää ajon aikana kammen kierrereiässä KESKIÖN pyörimissuuntaan nähden vastakkaiseen suuntaan. Aiemmin esitetyn mukaan akseli pyrkii tällöin pyörimään keskiön pyörimissuuntaan.
      Keskiön pyörimissuunta akseliliikkeen suuntana pätee molemmassa kammessa. Mutta koska poljinakselin rakenne on sellainen, että ne kiinnitetään kampiin ulkopuolelta, pitää vasemman puoleisessa akselissa olla vasenkätinen kierre, jotta se ei pyrkisi ajossa löystymään.

      Poljinakselin yleisin kierre meillä lienee 9/16”-20 (nousu 20 kierrettä tuumalle) ja suositus kiristysmomentiksi alumiinikammilla 35 Nm.
      Vaikka kierre ei polkiessa pyrkisikään aukeamaan, pitää liitokseen saada syntymään niin suuri puristus-/vetovoima, ettei väljä ruuviliitos pääse poljentavoiman vaikutuksesta liikkumaan (”hölskymään”). Löysä liitos pyrkisi myös aukeamaan kampia taaksepäin pyöritettäessä (vapaaratas), tai kiinteällä välityksellä (ratapyörä/fillarilähetit) kammilla jarrutettaessa. Liikkumisella tässä yhteydessä ei tarkoiteta materiaalien kimmoisella alueella tapahtuvia muodonmuutoksia.

      PS
      Käsitteiden myötäpäivään ja vastapäivään kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä sama pyöriminen näyttää kääntöpuolelta katsottuna vaihtaneen suuntaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5295
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      191
      5003
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      86
      3486
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3008
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      28
      2368
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      248
      1814
    7. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      4
      1435
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      108
      1364
    9. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1345
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      139
      1075
    Aihe