Polkimien kierteistä

YxIhanPölvästi

olisin suorittanut typerän kyssärin; pitääkö vasemman puolen polkimessa olla vasenkätiset kierteet ja oikeanpuoleisessa oikeakätiset? Tuossa yhdessä fillarissa on siten mutta polkimen akseli aukeaa itsestään ajaessa vaikka on kireällä ja kun ajattelee kitkan muodostusta ja itsekiristystä niin voisin kuvitella että oikeanpuoleisessa pitäisi olla vasenkätiset ja vasemmanpuoleisessa oikeakätiset jolloin pysyy kierteellä itsestään. Meneekö pieleen ja missä, olisi kiva kuulla.
Ihan selvennykseksi, tarkoitan siis polkimen akselin kiinnitystä.

2

1188

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lance

      Jos ajatellaan, että poljin vääntäisi akselia kammen kierteessä, niin silloin todellakin polkimen akseli ennenpitkää kiertyisi irti kammesta. Näin ei kuitenkaan käy, sillä akseli pääsee pyörimään laakereidensa varassa vapaasti polkimen sisällä, eikä läheskään riittävää vääntömomenttia synny.

      Kiristymisen aiheuttaa itse asiassa täysin toisenlainen mekanismi. Metalli on joustava materiaali, joten polkimen akseli mahtuu aina hieman liikkumaan kammen kierteessä, vaikka se olisi kuinka kireälle väännetty. Siispä kun poljinta painetaan, polkimen akseli painaa voimakkaasti yhtä kohtaa kammen reiässä ja on "irti" muista kohdista.

      Lisäksi polkimeen ei kohdistu voimaa tasaisesti, vaan hieman yksinkertaistaen voi sanoa, että poljinta painetaan vain alaspäin. Näinollen polkimen ollessa yläasennossa, poljinakseli painaa kammen reiän keskiönpuoleista reunaa. Vaaka-asennossa akseli painaa kammen reiän oikeaa reunaa, ala-asennossa reiän keskiöstä poispäin olevaa reunaa. Poljinakseli siis ikäänkuin kiertää kammen reikää vastapäivään. Tällöin akseli itse kääntyy myötäpäivään eli kiristyy. Edellämainittu siis oikealla puolella, vasemmalla puolella akseli kääntyy vastapäivään samalla periaatteella, joten kierteiden täytyy olla vasenkätiset.

    • ’P. u. P.’

      Miksi vasemman jalan puolella poljinakselin kierteeseen on löystymisen estämiseksi valittu vasenkätinen ja oikean jalan puolelle oikeakätinen nousu? Tätä kysytään usein, mutta harvemmin keskustelussa tulee perimmäinen syy esille.

      Akselin kiinnitys on toteutettu kierreliitoksella – ruuvi ja mutteri – ja jotta ruuvin voisi kiertää käsin kiinni, pitää kierteen halkaisijan mutterissa (kampi) olla suurempi kuin ruuvissa (akseli). Siksi poljinakselin ja kammen kierteen välillä on aina välystä – klappia! (15 mm tappi ei mene 15 mm reikään)

      Löystymisilmiötä voi havainnollistaa vaikka kahdella erikokoisella sisäkkäin asetetulla putkenpätkällä. Pidetään vasemmalla kädellä isompi putki paikoillaan ja vieritetään pienempää putkea isomman putken sisäpintaa pitkin samalla putken päästä painaen. Tällöin havaitaan, että oikealle vieritettäessä sisempi putki kiertyy ulomman suhteen vasemmalle, ja vasemmalle vieritettäessä oikealle. Sisemmän putken kiertymissuunta ulompaan nähden markkeeraa poljinakselin pyrkimystä kiertyä kierrereiässä.

      Edellä kuvatun havaintokokeen voi myös tehdä vaikka lieriökahvaisella ruuvimeisselillä pitämällä kahvaa kourassa ja ”vatkaamalla” toisella kädellä terän puolelta.

      Polkimen laakerikitkan aikaansaama voima on merkityksettömän pieni akselin löystymisen kannalta.

      Akselin vierimisilmiö kammen kierrereiässä syntyy ajajan jalan poljinvoimasta, joka aiheuttaa akseliin taivutusmomentin. Taivutusmomentin ottaa vastaan kampi kierteen kohdalla ja asiaa yksinkertaistaen voidaan sanoa, että kierteessä vaikuttaa kuormituksena vastakkaissuuntainen voimapari. Tämä voimapari kiertää ajon aikana kammen kierrereiässä KESKIÖN pyörimissuuntaan nähden vastakkaiseen suuntaan. Aiemmin esitetyn mukaan akseli pyrkii tällöin pyörimään keskiön pyörimissuuntaan.
      Keskiön pyörimissuunta akseliliikkeen suuntana pätee molemmassa kammessa. Mutta koska poljinakselin rakenne on sellainen, että ne kiinnitetään kampiin ulkopuolelta, pitää vasemman puoleisessa akselissa olla vasenkätinen kierre, jotta se ei pyrkisi ajossa löystymään.

      Poljinakselin yleisin kierre meillä lienee 9/16”-20 (nousu 20 kierrettä tuumalle) ja suositus kiristysmomentiksi alumiinikammilla 35 Nm.
      Vaikka kierre ei polkiessa pyrkisikään aukeamaan, pitää liitokseen saada syntymään niin suuri puristus-/vetovoima, ettei väljä ruuviliitos pääse poljentavoiman vaikutuksesta liikkumaan (”hölskymään”). Löysä liitos pyrkisi myös aukeamaan kampia taaksepäin pyöritettäessä (vapaaratas), tai kiinteällä välityksellä (ratapyörä/fillarilähetit) kammilla jarrutettaessa. Liikkumisella tässä yhteydessä ei tarkoiteta materiaalien kimmoisella alueella tapahtuvia muodonmuutoksia.

      PS
      Käsitteiden myötäpäivään ja vastapäivään kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä sama pyöriminen näyttää kääntöpuolelta katsottuna vaihtaneen suuntaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      133
      14347
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      30
      5962
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5545
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      306
      4381
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      39
      4137
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      107
      3681
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      6
      3612
    8. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      24
      3574
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      63
      2665
    10. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      93
      1458
    Aihe