Luterilainen eksorkismi

Jumalaonyksi

'

Seuraavassa ote Lutherin kastekaavasta, jota myös nykyiset kirkkomme kastekaavat seuraavat:
Tunnustuskirjat 1990, s. 323:
Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: "Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti." (Ps. 121:8) Sen jälkeen pappi antaa lapsen
kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin: "(Nimi), luovutko Perkeleestä?" "Luovun." "Luovutko kaikista hänen teoistaan?" "Luovun." "Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?" "Luovun." Sen jälkeen pappi kysyy: "Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?" "Uskon." "Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?" "Uskon." "Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'" "Uskon." "Tahdotko, että sinut kastetaan?" "Tahdon."
Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu: "Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien
samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi,
vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle." "Aamen."

23

2134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nnnnn09

      Luther katsoi tässä, että lapsi kastettiin MYÖS seurakunnan uskoon.

      En ole koskaan joutunut katumaan, että minut vauvana kastettiin.
      Jumala on minut pitänyt armossaan ja Pyhän Hengen kautta oikeassa uskossa ja siinä myös vahvistanut.
      Sitä asiaa ei pysty satakaan anabaptistia muuksi muuttamaan, sillä se on Jumalan tahto!

      • luterilaisuudessa

        Kyllä on kammotus uskontoa koko kirkon touhu. Pienistä lapsista siis ajetaan riivaajia ulos.
        Vieläkö joku tahtoo olla luterilainen?


      • joka
        luterilaisuudessa kirjoitti:

        Kyllä on kammotus uskontoa koko kirkon touhu. Pienistä lapsista siis ajetaan riivaajia ulos.
        Vieläkö joku tahtoo olla luterilainen?

        on käytössä myös katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa. Vanha kastekaava on kaikille sama, oli kastetettava minkäikäinen hyvänsä. Jos kastettava on pikkulapsi, kummi vastaa hänen puolestaan kysymyksiin. Isompi lapsi tai aikuinen vastaa itse kysymyksiin ja/tai lukee itse uskontunnustuksen.

        Kun kaste on tarkoitettu koko elämän ajaksi, ei suurissa vanhoissa kirkoissa kastekaavaa mennä muuttamaan siksi, että kastettava sattuu olemaan pikkulapsi. Luterilaisella kirkolla on nykyään söpöstelevä lasten kastekaava. Sellaista se nykyaika ja maallistuminen teettää.


      • joka kirjoitti:

        on käytössä myös katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa. Vanha kastekaava on kaikille sama, oli kastetettava minkäikäinen hyvänsä. Jos kastettava on pikkulapsi, kummi vastaa hänen puolestaan kysymyksiin. Isompi lapsi tai aikuinen vastaa itse kysymyksiin ja/tai lukee itse uskontunnustuksen.

        Kun kaste on tarkoitettu koko elämän ajaksi, ei suurissa vanhoissa kirkoissa kastekaavaa mennä muuttamaan siksi, että kastettava sattuu olemaan pikkulapsi. Luterilaisella kirkolla on nykyään söpöstelevä lasten kastekaava. Sellaista se nykyaika ja maallistuminen teettää.

        sisi sijaistoimintaa luterilaisessakin kirkossa... hmmm...


      • Alkuseurakunnassa ei
        joka kirjoitti:

        on käytössä myös katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa. Vanha kastekaava on kaikille sama, oli kastetettava minkäikäinen hyvänsä. Jos kastettava on pikkulapsi, kummi vastaa hänen puolestaan kysymyksiin. Isompi lapsi tai aikuinen vastaa itse kysymyksiin ja/tai lukee itse uskontunnustuksen.

        Kun kaste on tarkoitettu koko elämän ajaksi, ei suurissa vanhoissa kirkoissa kastekaavaa mennä muuttamaan siksi, että kastettava sattuu olemaan pikkulapsi. Luterilaisella kirkolla on nykyään söpöstelevä lasten kastekaava. Sellaista se nykyaika ja maallistuminen teettää.

        ollut tuollaista kastekaavaa.
        Kastetaavalta ITSELTÄÄN KYSYTTIIN, eikä kummeilta.
        Häneltä kysyttiin ainoastaan, uskooko hän, että Jeesus on Herra,

        Ap 8:38
        "Silloin hoviherra sanoi: Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua.?
        Filippos sanoi hänelle:
        Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.
        Hoviherra vastasi:
        Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."


      • sitten..
        Alkuseurakunnassa ei kirjoitti:

        ollut tuollaista kastekaavaa.
        Kastetaavalta ITSELTÄÄN KYSYTTIIN, eikä kummeilta.
        Häneltä kysyttiin ainoastaan, uskooko hän, että Jeesus on Herra,

        Ap 8:38
        "Silloin hoviherra sanoi: Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua.?
        Filippos sanoi hänelle:
        Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.
        Hoviherra vastasi:
        Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."

        keksinyt omasta päästään tuollaisen kastekaavan, joka oli Suomessakin vielä 1800-luvulla käytössä?


      • että hän oli saanut
        sitten.. kirjoitti:

        keksinyt omasta päästään tuollaisen kastekaavan, joka oli Suomessakin vielä 1800-luvulla käytössä?

        kasteen paavilta. Sieltä on tuokin epäraamatullinen
        henkienmanausoppi, kuten monet muut katolisen kir-
        kon mystiset tarinat, kuten kuvien palvomiset ja
        Neitsyt Marian ihmeet!!!!!


    • meillä Suomessa

      Onkohan tuota kastekaavaa käytetty Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa koskaan?

      Ensiksikään en ole kuullut, että meillä olisi tuollaisia kysymyksiä koskaan kummeille esitetty.

      Toiseksi, en ole kuullut, että meillä olisi kastettu sen kummemmin lapsia kuin aikuisiakaan kastealtaaseen, kuten tuon kaavan mukaan. Meillähän on ollut käytössä valelukaste.

      Tässä on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kastekaava:

      http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/toim-kirja/01a_lapsen_kaste.doc

      • on ollut

        käytössä meillä Suomessa vielä 1800-luvulla. ilmeisesti kirkkohistorian tietosi ovat vähäiset?

        Vasta 1900-luvullahan on tehty erillinen lastenkastekaava. Aikaisemmin kaikkim kastettiin tällä samalla alunperin aikuisille tarkoitetulla kastekaavalla.

        Luterilaisessa kirkossakin pikkuvauvat kastettiin aikaisemmin upotuskasteella. Alle puoli vuotias vauvahan voidaan huoleti upottaa, koska sillä on vielä sukellusrefleksi tallella. Vanhojen kirkkojemme suuret kiviset kasteammeet todistavat tästä tavasta. Vesi lämmitettiin kuumilla kivillä sopivan lämpimäksi. Isommat lapset ja aikuiset on tietysti kastettu valelukasteella.


      • on ollut kirjoitti:

        käytössä meillä Suomessa vielä 1800-luvulla. ilmeisesti kirkkohistorian tietosi ovat vähäiset?

        Vasta 1900-luvullahan on tehty erillinen lastenkastekaava. Aikaisemmin kaikkim kastettiin tällä samalla alunperin aikuisille tarkoitetulla kastekaavalla.

        Luterilaisessa kirkossakin pikkuvauvat kastettiin aikaisemmin upotuskasteella. Alle puoli vuotias vauvahan voidaan huoleti upottaa, koska sillä on vielä sukellusrefleksi tallella. Vanhojen kirkkojemme suuret kiviset kasteammeet todistavat tästä tavasta. Vesi lämmitettiin kuumilla kivillä sopivan lämpimäksi. Isommat lapset ja aikuiset on tietysti kastettu valelukasteella.

        Kovasti selittelette, mutta ei tarvitse ottaa kuin Lutherin ja uskonpuhdistuksen kastekaava, jolla luterilaiset seurakunnat kastavat lapsensa, eikä se pinnallinen höpö, höpö juttu. Tällä myös perheeni kastettiin, jota ulkopuoliset ihmettelivät:

        Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien
        samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi,
        vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle." "Aamen."





    • on itse

      Sellainen joka itse edustaa kristinuska ja sen jumalana palveltavaa herraa, herra saatanaa ei todellisuudessa päästä lasta perkeleen perisynnistä koska Jumalan valtakunnan kltaisella lapsella ei ole syntiä eikä perisyntiä ENNENKUIN LAPSI SIIHEN PERKELEEN PESISYNTIIN KASTEESSA LIIITETÄÄN LAITTOMASTI! Väärän todistuksen antamien lapsen syntisyydestä on Jumalan ja Jeesuksen Lain vastainen rikos. Kuinka monella lapsena kastetulla on rikosrekisteri!!! Lapsia kastavilla se on Jumalan valtakunnassakin.

      Meidän tulee luottaa Jeesuksen Sanaan:
      Matt. 19:14
      Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
      Mark. 10:14
      Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
      Luuk. 18:16
      Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."

    • puppua pupujussi

      Olen ollut monissa kastetilaisuuksissa ja missään ei ole tuollaisia kasteita ollut.
      Puhut siis aivan pehmosia.

    • systemaatikko

      opetelkaa perisynnin ja tekosynnin erot. Perisynti=ihmisessä Aadamin lankeemuksesta lähtien vaikuttava perinnöllinen (kuten nimikin viittaa) ja perimmäinen synti, taipumus tottelemattomuuteen Jumalaa kohtaa. Tekosynti=perisynnistä nouseva yksittäinen teko, joka rikkoo Jumalan tahtoa. Lapset synnittömiä? Millaisia lapsia oikein olette nähneet? Ruotsissakin pikkulapsia epäillään nelivuotiaan surmasta, kuka tahansa uhmaikäistä nähnyt tietää, että siinä on jotain demonista. Ja ei, en väitä, että lapset ovat saatanasta tai että Jeesus olisi väärässä. Sanon vain, että jokainen meistä on syntymästään lähtien perisynnin takia osallinen Aadamin lankeemuksesta, synnin ja kuoleman orja. Kaste vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta, kuten Lutherkin opetti. Tässä mielessä Luther seuraa hivenen jo alkukirkosta periytyvää traditiota siitä, että kaste on eräänlainen eksorkismi; jokaisella on omat demoninsa, jotka kasteessa karkoitetaan. Mutta eihän paholainen toki jätä ihmistä koskaan rauhaan. Perisynti ja armo kamppailevat jatkuvasti ihmisen elämässä, jokainen tekosynti on perisynnin uusimista, jokainen rippi kasteen uudelleenelämistä todeksi.

      • evoluutio on fakta

        Aadam oli satuolento, samoin Eeva.
        Satuolentojen teoista ei voi periytyä kellekään mitään, ei perisyntiä eikä mitään muutakaan.


    • Kummituinen

      Olen kummi 3 kertaa. Ikinä ei minulta ole tuollaista kysytty.
      Kerram sylikummina ja kaksi kertaa muuten. Sanaakaan en tilaisuudessa sanonut. Eikä kukaan muukaan papin lisäksi.

      Mihin ihmeen kastepaitaan lasta ruvetaan pukemaan? Mitä oikein selität?
      Upotuskaste?

      • rippikirja

        Olitko kummina jo 1800-luvulla?
        Lut. lahko muutti kastekaavaa 1900-luvun alkupuolella, kun usko Perkeleeseen hiipui.
        Miksi luterilaiset eivät ole kiinnostuneita kirkkonsa hullusta historiasta?

        Ennen papeilla oli aikaa kyttää salavuoteuksia ja ripittää aviottoman lapsen eli äpärän synnyttäneitä. Siveelliset äidit kirkotettiin lapsen syntymän jälkeen. Tuhmia istutettiin jalkapuussa kirkonmäellä, jotta "parempi väki" sai syljeksiä heidän päälleen. Sexmannit toimivat ilmiantajina ja kertoivat papeille "syntiä" tehneistä.


    • näin vaan on

      Olen myös ollut kummina 3 kertaa, ja lisäksi viisi omaa lasta, enkä ikinä moista kastekaavaa kuullut. Olkoot mitä tahansa alkuaikoina, mutta nyt eletään tätä aikaa. Katsokoon itse kukin oppinsa historiaa, mitä mörköjä sieltä löytyy?

    • E.-.

      Kirkon tiedotussivuilla Aamenesta öylättiin ilmaistaan selkeästi, että kaste on eksorkistinen toimitus vielä nykyäänkin.

      "Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta."

      "Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että joka uskoo evankeliumin ja saa kasteen, pelastuu (Mark. 16:16). Siksi luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kaste on ”välttämätön pelastukseen ja Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä.” (Augsburgin tunnustus, artikla 9)."

      "Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta."

      "Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä."

      "Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen."

      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Sanasto_alkukirjaimen_mukaan

      Olen huomannut, että uskovaisilla joskus tökkii luetun ymmärtäminen. Niinpä he voivat olla huomaamatta, että kirkon opin mukaan kaste eksorkistisena toimituksena irrottaa lapsen saatanasta ja kadotuksesta. Syynä ymmärtämättömyyteen voi olla suggestio, johon uskovainen herkästi vaipuu uskonnollisen sanaston huumaamana. Tyhmemmillä uskiksilla syyksi ymmärtämättömyyteen riittää tyhmyys.

      Nykyiset söpöstelevät kasteen sanamuodot piilottavat pahat henget ja manausosuuden tavallisilta maallistuneilta kirkon jäseniltä, eivätkä he useinkaan havahdu siihen, miten taikauskoisen rituaalin kanssa ollaan tekemisissä.

    • Kun huolella tutkii Raamatun mainitsemat kastamiset, ei niistä
      voi mistään täydellä varmuudella päätellä silloista kastetapaa. Todennäköisesti
      käytettiin useita tapoja.
      Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
      "elävän veden virtoja”.83)
      Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
      Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista

      Upottaminen kuvasi vanhan ihmisen kuolemaa ja uuden ihmisen
      syntymistä. Samoin siihen kuvaan sopi hyvin kasteeseen liittyvä koko
      ihmistä koskeva anteeksiantamus, puhdistuminen kaikista synneistä.

      Luther säilytti kristillisen vapauden kastetavassa. Kirjassaan Kirkon
      Baabelin vankeudesta hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut
      hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti:
      Kastaja "valelee kastettavan... kastehan on pikemminkin kuolemisen
      ja ylösnousemisen vertauskuva. Tästä syystä soisin, että kastettavat
      upotettaisiin kokonaan veteen sanamuodon ja tämän salaperäisen
      toimituksen merkityksen mukaisesti. Se ei suinkaan ole mielestäni
      välttämätöntä, mutta olisi kaunista antaa niin syvälliselle ja
      täydelliselle asialle syvällinen ja täydellinen merkkikin."87) Tästä havaitsemme,
      paitsi että Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olleen
      yleisen, myös että kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
      Kasteen muodolla oli palveleva merkitys. Upotuskasteen Luther
      katsoi parhaiten symbolisoivan kasteen todellista merkitystä. Tästä ei
      kuitenkaan voida tehdä sitä johtopäätöstä, että Luther olisi kastanut
      upottamalla. Samaa on sanottava myös Lutherin kasteen merkitystä
      kuvaavasta Vähän kastekismuksen kohdasta, jossa hän puhuu vanhan
      ihmisen upottamisesta ja uuden ihmisen esiin nousemisesta.
      Mitä kasteen muotoon tulee, on väärinkäsitysten välttämiseksi
      ehkä tarpeen vielä toistaa: Jumalan sana sen paremmin kuin luterilainen
      kirkkokaan ei millään tavoin vastusta eikä tuomitse upottamista.
      Päinvastoin voimme sanoa, että se sisältää hyvän ja käyttökelpoisen
      kuvan. Mutta kun kasteen muotoa ei ole Raamatussa säädetty, emme
      voi hyväksyä sitä, että Jumalan nimissä vaaditaan mukautumaan yhteen
      kastetapaan ja hylkäämään valeleminen ja vihmominen, joihin
      niihinkin sisältyy kaunis raamatullinen vertauskuva. Lisäksi nämä
      vertauskuvat ovat sellaisia, ettei mikään näistä kastetavoista sisällä
      niitä kaikkia, vaan jokaisella kastetavalla on oma vertauskuvansa.
      Kuitenkin kastetavasta riippumatta jokainen kastettu saa kaiken sen
      osaksensa, mitä eri kastetavat symbolisoivat. Opetuksen avulla on
      kasteen koko merkitystä tähdennettävä.

      Lähde:(Lapsikaste on Raamatullinen)

      • Didakhe

        Ensimmäisen vuosisadan lopulla noudatettiin ainakin seuraavaa kaste tapaa:

        "7:1 Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin:
        Selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt (=Didakhe), kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä. 7:2 Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä. 7:3 Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. 7:4 Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin."

        http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm


      • totuus.on.Raamatussa

        Muista nyt kuitenkin, etteivät apokryfikirjat ole sen kummoisempia, kuin joku tämän päivän hengellinen romaani eikä niistä ole todistusaineistoksi tähän kasteasiaan eikä mihinkään muuhunkaan.


      • Didakhe
        totuus.on.Raamatussa kirjoitti:

        Muista nyt kuitenkin, etteivät apokryfikirjat ole sen kummoisempia, kuin joku tämän päivän hengellinen romaani eikä niistä ole todistusaineistoksi tähän kasteasiaan eikä mihinkään muuhunkaan.

        Didakhea voidaan pitää kristinuskon ensimmäisenä katekismuksena ja se luettiin tärkeäksi osaksi raamatun kaanonia vuoteen asti jolloin se hylättiin vanhan aikaisena ja korvattiin vuonna 325 uudella "katekismuksella" joka sopi paremmin Nikean kirkolliskokouksessa määriteltyyn oppiin ja muuttuneeseen tarpeeseen. Sitä seuravat muutokset tehtiin vasta 787. Evankelisluterilaisella kirkolla taas on nykyään käytössä Martti Lutherin katekismuksen lyhennetty ja modernoisoitu versio joka sopii paremmin tämänpäivän tarpeeseen ja oppiin. Didakhe ei siis ole mikään höpöhöpösatutai hömppäromaani vaan käytössä ollut kirkollinen oppi jonka vahvistavat sekä apostolisetisät, vanhimmat että kirkkoisät. Mikäli kaikki tuolla sivulla esillä olevat tekstit ovat höpöhöpö satuja sen takia että sivuston nimi on apokryfikirjat niin silloin myös kanonisoidut evankeliumit apostolienteot mukaan lukien on laskettava vain hengelliseksi romaaniksi eikä Jeesuksen elämänkerraksi. Suosittelen kuitenkin edes lukemaan Didakhen eli kahdentoista apostolin opetuksen joka oli ensimmäisen- ja toisen vuosisadan terkeimpiä kristinuskon kirjoituksista.


    • ytympää-näemmä

      Ja läpeensä tyhmät suomalaiset, jotka ovat olleet kastetilaisuudessa, eivät huomaa, että kyse on vanhasta kastekaavasta, sillä tällaiset ovat aikaa jääneet. Eivät siis huomaa, että ei siellä niin sanottu.

      Puolestani saa kyllä käyttääkin vanhaa, paljon ytympi se on ja asiat sanotaan oikeilla nimillä. Mutta tosiaan, eipä ole koskaan kuulunut.

      Milloinkahan sen käyttö mahtoi jäädä meiltä pois?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3065
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2133
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1587
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1317
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1180
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe