VANTAA SEKAISIN KUORIAISESTA...

Sotanörtti

kun Vantaan Mätäojan varresta löytyi Haapasepikkä kuoriainen jota linkissä kutsutaan erheellisesti Halavasepikkääksi (huvittavaa). Nyt sitten koko Mätäojan joutomaa suojellaan jostain käsittämättömästä syystä. Ko. kuoriainen on sellainen jonka luultiin hävinneen 2004 ja jota sen koommin kukaan ei ole perään kysellyt mutta nyt sitten löytyi yksi. Ja voi, voi:
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id109620.html

Kalastuskin kuulemma kielletään ja olen ihan varma siitä että koko Tikkurilasta tulee suojeltu kohde ja Vantaan historian traaginen jäänne. Luin jostain Vantaa.fi sivuilta ansiokkaan hyönteistutkimuksen jossa joukko ihmisiä oli kartoittanut kaikki kivenkolot mistä vaan jotain ötököitä voisi löytyä. Hakuna haapasepikkä ja vantaa.fi sivuilta pdf muodossa oleva selvitys jossa sivulla 24 oikein kuva tuosta mörriäisestä. Itse kukin voi päätellä onko se arvokas kohde vai ei. Luontoa pitää suojella mutta aina välillä voi asettaa kysymyksiä minkä takia ja onko asia merkityksellinen.

10

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koppiksesta
    • paskaa suuhunkin

Mätäoja on tärkeä historiallinen kohde. Se on ikivanhaa Vantaanjoen muinaista uomaa, jolla on monipuolinen fauna (eläinlajien runsaus).

PS. Miksi puutut asiaan, josta et tiedä yhtään mitään? Osaatkos edes hävetä?

• täytettävä

VANTAANJOKI=LIKAVIEMÄRI varsinainen lietejoki kaikkine paskoineen ja myrkkyineen ,sietäisi vaikka täyttää umpeen moinen iljetys THYI

• kirkasvetinen jokipuro
        täytettävä kirjoitti:

VANTAANJOKI=LIKAVIEMÄRI varsinainen lietejoki kaikkine paskoineen ja myrkkyineen ,sietäisi vaikka täyttää umpeen moinen iljetys THYI

pääkaupunkiseutu juo Vantaanjokea vielä pari viikkoo! Päijännetunneli remontissa vielä.

• Sotanörtti

Mätäoja siitä lähtien kun naskina käytiin 60-luvun alussa siellä seikkailemassa. Kuten mainitsin, "eläimistöstä" voi kukin tehdä omat päätelmänsä. Historiallisesti siinä ei ole mitään suurempaa merkitystä päinvastoin kun monessa muussa Uudenmaan läänin paikassa. Joutomaata ja risukkoa, kesäisin haiseva likajoki.

En osaa hävetä, toin mielipiteeni julki, kuten myös sinä omasi. Jos eläinlajien runsaudella tarkoitetaan hyttysiä ja koppakuoriaisia ollaan horjuvalla pohjalla.

• faktatieto
      • Sotanörtti

likainenhan sekin on. Mätäoja on taas ihan eri juttu.

P.S. Itsellänikin on lain suoma kalastusoikeus Vantaanjokeen kun päätilan päärakennus, tosin Helsingin puolella, sijaitsi sopivasti ulottuen jokeen saakka. Laki on vuodelta 1934.

• haapasepikkä
      • jmuona

Lähettämäsi linkki Petrin kotisivulle esittää haapasepikkää Karjalan kannakselta. Mätäojan alueella esiintyvä laji on toinen, halavasepikkä ja esiintymä on ainoa maailmasta tunnettu tänä päivänä, vaikka itse otus löydettiin jo 1805 Paimiosta. Huvittavaa, kuten eräs totesi, mutta vähän eri tavalla...
        t.
        Jyrki Muona
        Eläinmuseo

• hassu

kuoriaisen mukana, sillä kukaan ei edes tiedä siellä sellaista olevan, eikä yksi joskus ammoin löytynyt yksilö muutenkaan merkkaa yhtään mitään. Täysin naurettavaa suojella kamalan näköistä kuraojaa, etenkin kun helsingin puolella sama puro on muokattu viihtyisäksi puistomaisemaksi, sekä ruopattu ja levennetty, niin että kannelmäessä järjestetään jokavuotinen ja suosittu mätäoja festivaali, kalastuskilpailuineen.

Loppuosa ylöspäin on paskaista ryteikköä, joka yhden kirpunveroisen ötökän takia muka pitää suojella, saattaen ylävirralla asuvat eriarvoiseen asemaan alempana asuvien kanssa.
      Vantaan osalta alueesta saataisiin vastaava viihtyisä ja virkistysarvoja täynnä oleva keidas, mikäli otettaisiin järki käteen, käyttäen sitä myös.
      Nykyisellään alue on etenkin lapsille jopa äärimmäisen vaarallinen, ryteikköineen ja upottavine rantoineen.
      Raiskaajien suosikkipaikka uutisten mukaan kylläkin ja ovathan nekin nykysuuntauksen mukaan suojeltuja, eikö vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe