Minulle on tulossa jälleen kerran yksinäinen Joulu.
Kaikki jouluun liittyvä mainonta ja muu ahdistaa jo nyt niin tuskaisesti, että todellakin ihmettelen, miten tulen selviämään ensiviikosta.
Miten te kaltaiseni kohtalotoverit selviätte yksinäisestä Joulusta?
Vai olenko minä ainoa, joka viettää yksin Joulun?
Mitä tekemistä voisi keksiä, että koko Joulu menisi ohitse huomaamatta?
täällä myös yksin..
Täällä ilmottautuu toinen joulunsa pakosta yksin viettävä :( vinkkejä kaivataan et mitä tekemistä sitä keksis, ettei jää aikaa murehtimiselle. Koiruus saa ainakin paljon huomiota ja sen kanssa tulee ulkoiltua, mutta jotain muutakin pitäs keksii.. illalla ehkä baariin ihmisten ilmoille jos ei muuta. Töissäkään ei oo mahollista olla.. mua ahistaa jo nyt ne iloset hyvän joulun tekstarit mitkä aattona satelee.. en tykkää muutenkaan koko juhlasta, ahistaa vaan..Yksinäinen joulu
Minusta jouluna ei kukaan saisi olla yksin..itse en vietä joulua yksin mutta haluisin olla jonkun yksinäisen seurana edes vähän aikaa jutella ja vaikka kahvit juoda...Miksei yksin?!?
Minä taas olen aina ihmetellyt sitä, miksi ihmeessä jouluna ei voisi olla yksin ihan niinkuin koska tahansa. Mistä kaikki ihme hössötys ja vouhotus että kaikkien pitää olla yhdessä perheen ja suvun kanssa?Itse en tykkää koko joulusta, ja kolmen lapsen äitinä pikemminkin ahdistaa se paine, että edes lapsille pitäisi yrittää luoda jotain "perinteistä joulua", kun en yhtään tykkää mistään joulukoristeista enkä lahjojen ostamisesta tai paketoimisesta. Itse en halua mitään lahjoja, koska voin itse ostaa mitä tarvitsen.
Minusta tuntuisi ihanalta ajatus saada viettää koko joulu ihan yksin ja rauhassa... lukea ja syödä suklaata... mikä sen ihanampaa olisi.
Älä ahdistu...
Osittain täysin yksin, tosin se on oma valintani. Olen varannut itselleni hyvää luettavaa, suklaata ym. hyvää. Aion pistää kynttilät palamaan ja hyvää musiikkia soimaan. Kenties nautin hieman viiniä lukiessani. Puhelimen pistän äänettömälle! Odotan omaa yksinäistä jouluani!Järjestä itsellesi jotain ihanaa mistä nautit. Ei se ole rahasta kiinni. Ja sitä paitsi, ei kaikilla ne suku- ja/tai perhejoulut niin idyllisiä ole...
Ja, jos et halua viettää joulua, niin älä vietä. Ei ole mikään pakko. Aloita vaikka suursiivous jouluaattona! Mitä se muille kuuluu ja onpahan ainakin erilainen ja ikimuistettava joulu! :-)Jaksamista sinulle!
Kirjaimellinen joulusiivous
"Aloita vaikka suursiivous jouluaattona!"On tehty. Eipä se sen kummempi juttu ollut, oikeastaan ihan kivaa: telkka päälle taustalle ja siivoamaan. Kerrankin oli aikaa tehdä niin, mikään muu paikka ei houkutellut, kaverit ja sukulaiset olivat myös hiljentyneet joulunviettoon... Voisin oikeastaan ottaa uusiksi huomenna.
voit
katsoa kaikkia kivoja jouluohjelmia tv:stä tai vuokrata leffoja, lukea lehtiä ja/tai kirjoja, käydä kävelyllä ja vaikka sorsia ruokkimassa, käydä jossain punasen rístin tms. vapaaehtoisjärjestön tiloissa, missä on varmasti seuraa kaipaavia jne...Yksin minäkin
Vietän yksin joulua minäkin.. Olen eronnut ja lapseni ovat jouluna isällään.. Jotenkin on vaan ahdistavaa, vaikka minäkin, työssäkäyvä terve naisihminen tajuan, että joulu on vapaata työstä ja voisi nauttia ja vaikka tehdä kaikkia näitä asioita, mistä ihmiset ovat ystävällisesti vinkittäneet.. Jotenkin lamaantui, kun tajusi, että nämä kolme päivää pitää olla yksin. Ei ole sellaisia sukulaisia, kenen luokse voisi mennä, kapakkakaan ei houkuttele.. Yritän vain unohtaa, että minulla ei ole tällä hetkellä ketään seurana, ja olen varautunut joulunviettoon monin tavoin. Mutta sydämessä asuu tyhjyys, ei rauha, vaan jotenkin sellainen yksinäinen ja paha olo.. Kai sitä voi käydä läpi tavaroita, tehdä siivousta ja ulkoilla, mutta tämänhetkinen mielentila on kyllä sellainen että blääh.. Kaikki jouluunliittyvä hössötys saa aikaan vaan pahoinvointia, henkistä laatua olevaa.. Huh, jot silleen.. Ei tämä joulu kaikille todellakaan ole mitään ihanaa aikaa, vaikka kuinka yrittää viihtyä omassa seurassa..Siitä huolimatta, hyvää joulua kaikille!
Vain yksinäisille.. joulu on takana, ihan kivaa
Yksinäiset, miten meni joulu? Perustetaanko yksinäisten valituskerho? Siellä saa paahtaa kaiken ikävänsä ja tyhjyytensä. Ei tarvitsisi olla muuta kuin on ja tuntee. Ei tarvitse kaunistella. En tarkoita sitä että pitäisi jäädä kieriskelemään surkeudessaan mutta paha olo tarvitsee kanavan eetteriin. Ja hitusen myötätuntoa. Ei arvostelu auta, olette varmaan samaa mieltäTunteeni ovat joulun alla olleet samanlaisia kuin sinulla. Elämäntilanteeni on toinen mutta ymmärrän hyvin sinua ja muita yksinäisiä perhejuhlien ulkopuolelle jääviä. Tänä jouluna onnistuin välttämään ahdistusta jouluaattoon asti. Sitten se iski, kalvava tunne sisälläni, tai paremminkin tyhjyyden tunne. Enää ei tuntunut miltään. En tiedä onko parempi olla ahdistunut vai tyhjä.
Ne, jotka eivät koe yksinäisyyttä jouluna ja muina perhejuhlina, kertovat miten mukavaa on viettää joulua yksin, toinen kertoo että kunpa saisi viettää yksin joulunsa. Jokaisella on omat syynsä ja tarinansa. Anna aikaa yksinäiselle, soita tai käy. Ehkä hän ei uskalla häiritä. Hyvä on pienestä kiinni.
En tiedä, lukeeko tätä kukaan enää. Joulu on takana tällä kertaa ja kärsitty.
yksin olen ja kauhea olo on
ei tahdo selvitä mitenkään, itsesääliin vajoaminen, vaikka laitoin kuusen ja koristelin asunnon, kodikasta, traditiot, hyvää ruokaa, viiniä, musiikkia, elokuvia.. ei tahdo jaksaa! Joulu on yhteisyyden juhla, perheen ja suvun ja jakamisen.. juhlapyhät ovat painajainen yksinäisille. Olen itsenäinen nainen, siitä ei ole kyse, viihdynkin yksin, joulu vain ei toimi!!Masennus ja sivullisuuden tunne, varsinkin kun viestejä tulee sosiaalisista kuvioista...
jatkoa
varsinkin kun kukaan ei pyytänyt minnekään...!Ei ole ensimmäinen kerta. Ajattelen että vuodenn päästä lähden ulkomaille tai muualle pakoon kaikkea..
ps.
niin, ne joilla sosiaalista ja perhe aina, voivat tykätä ajatuksesta olla yksin rauhassa joulu mutta jos on aina ollut sinkku jouluna toivoisi jakamista! Seinän takana perhe, katseet säälivät, hävettää melkein tämä olemiseni..Olen kirjojen ystävä mutta en pysy syventymään, vain voin huonosti..
Minäkin kohtalotoveri
Minullakin tämä joulu on taas yksinäinen.Muistan kun aikoinaan kolmilapsisen perheen päänä stressasin joulua ja toivoin edes pientä rauhallista hetkeä. Nyt kun avioeroni jälkeen aikuiset lapset ovat maailmalla ja viettävät joulua exäni luona, tunnen, että tätä joulurauhaa on ihan liiankin kanssa. Tämmöinen jouluinen yksinäisyys syö miestä - joulu täytyisi saada viettää jonkun läheisen kanssa. Eilisen illan kulutin kävelemällä aution Helsingin keskustassa. Oli muuten ovela tunnen kun huomasin hetken aikaa olevan ainoa elävä olento Aleksanterinkadulla - lisäkseni vain tyhjä katu, ei ihmisiä, ei autoja, ei ratikoita ...
Tänään olen siivonnut kotosalla ... varsinainen joulusiivous. Nyt täytyy taas lähteä ulos - täällä sisätiloissa tulee vain mietittyä omaa surkeuttaan.
-Juha-
liikaa suorituspaineita
liikaa kasattu malleja ja yleisiä koodeja jouluun, jospa voisi olla kaikesta vapaa, jonkinlainen buddhalainen asenne.. samat suorituspaineet kaikessa muussakin; millainen pitäisi olla, miltä näyttää jne!! Miten tåstä pääsisi vapaaksi..olen yksineläjä minäkin ja yksin nytkin..http://www.youtube.com/watch?v=66_KbY5d9Y0
Jos tälläistä elämää vertaa terveen yksinäisen jouluun.Kyllä terveellä on enemmän mahdollisuuksia keksiä tekemistä, tekemiset ei ole niin rajoittunutta.
Vammautuneella tai sairaalla joulu ei varmaan tule edes mieleen.
Mielen valtaa lähinnä huoli siitä, miten suoriutuu arjen askareista.Eihän sitä apuakaan ole kaikille riittävästi tarjolla. Liikuntarajoitteisesta olisi varmasti ruhtinaallista päästä välillä ulos kävelylenkille, tai jospa joku edes työntäisi pyörätuolia ja antaisi sillä liikkuvan käsien välillä huilata.Juttuseura olisi myös kovin mukavaa.
Yksinäisyyttä on siis monenlaista ja yksinäisiä on monenlaisia.